Spaan ziet Fitz-Jim voorzichtig spelen: 'Je ziet zijn onbevangenheid vervagen'

door Jesse ter Haar 126

Bron Het Parool

Spaan ziet Fitz-Jim voorzichtig spelen: 'Je ziet zijn onbevangenheid vervagen'

door Jesse ter Haar 126

Bron Het Parool

Henk Spaan is van mening dat Ajax er goed aan zou doen om Kian Fitz-Jim in Jong Ajax te laten rijpen. De columnist van Het Parool ziet dat de middenvelder talent herbergt, maar de druk die bij het spelen in Ajax 1 komt kijken, kan hem nog zwaar vallen.

De rechtsbenige middenvelder is 21 jaar oud. In 2019 kwam hij in de jeugdopleiding van Ajax terecht, waarna hij meerdere jeugdelftallen doorliep én al in Jong Ajax speelde. Vorig seizoen werd Fitz-Jim door Ajax aan Excelsior verhuurd, maar van die huurperiode keerde hij vervroegd terug.

Ajax besloot in januari dat Fitz-Jim nodig was om gaten binnen de selectie op te vullen, maar een belangrijke rol speelde hij sinds zijn terugkeer niet. Sinds zijn terugkeer in Amsterdam speelde hij in het seizoen 2023/2024 in totaal 39 minuten in de Eredivisie. Wel maakte hij vaker dan eens de negentig minuten vol in de Keuken Kampioen Divisie, het tweede niveau van Nederland.

Fitz-Jim, Faberski en Alders

Een seizoen later speelt Fitz-Jim een grotere rol, maar Spaan vraagt zich af of hij daar klaar voor is. Hij vergelijkt zijn situatie met die van toptalent Jan Faberski. 'Faberski is achttien. Is hij klaar voor het eerste? Hij is in staat om dit seizoen af en toe in te vallen bij Ajax 1. Dat brengt me op het fenomeen "jonge, talentvolle speler". Fitz-Jim behoort tot die categorie. Hij is er rijp voor om tegen het eind van dit seizoen een paar keer in de basis te starten.'

Het lijkt de columnist een betere weg voor de Ajacied, simpelweg omdat hij volgens Spaan niet klaar is om de druk van het spelen in Ajax 1 op zijn schouders te krijgen. 'Om hem nu het gewicht van het elftal op de schouders te laten torsen, is vroeg. Iniesta was achttien toen hij debuteerde, maar pas op zijn twintigste speelde hij een vol seizoen', weet Spaan nog.

Vooralsnog oogt het spel van Fitz-Jim in Ajax 1 vlak, zo is de schrijver van mening. 'Nu Fitz-Jim zo vaak moet starten speelt hij voorzichtig, komt wel tussen de linies, maar kaatst hij de bal vooral terug. Je ziet zijn onbevangenheid vervagen. Laat hem rijpen in Jong Ajax, naast Faberski en Alders, de jongens voor de toekomst. Maandag moest Faberski uitzieken, maar de invalbeurt was uitstekend.'

Bestel het nieuwe derde shirt van Ajax in de Ajaxshop!

Lees meer over:
Plaats reactie

Spielmacher +10779

Deze jongen is gewoon (nog) niet goed genoeg.

23-08-2024 02:51

Knalpot +3642

Afgelopen zondag zag je wel een moment dat hij nog lang niet op 6 kan spelen in dit Ajax, mannetje in zn rug die een beetje druk op hem zette en meteen verliest hij op een beetje fysiek de bal. Leuk als ie op de 20x dat ie ingespeeld wordt dan 4 keer leuk wegdraait die andere 4 keer verliest ie daar gewoon de bal wat meteen levensgevaarlijk is. Behoudens dat ie ook nog eens van de 4 spelers achter hem er drie moet aansturen en in de gaten houden wat al niet zn sterke punt is, en je geen reet aan hem hebt bij de verdedigende dode spelsituaties.

21-08-2024 12:45

AFCA-pride +17432

F-J heeft niks meer te zoeken in jong Ajax. Wel rustig brengen en niet dezelfde fout maken als bij Hlynsson die vorig jaar al teveel gespeeld heeft.

21-08-2024 12:11

C14 +22468

Spaan ziet het goed dat hij niet vrijuit speelt. Volg hem al sinds AZ -15 en speelt nu duidelijk meer op safe, mogelijk uit angst voor verlies basisplek, want veel trainers hameren nou eenmaal op geen fouten maken.

Het lijkt me geen toeval dat het hele team flets en op safe speelt, los van Godts en Traoré, maar buitenspelers krijgen vaak de opdracht mee vrij te spelen. Daar kan de hand van de trainer in meespelen, of dat vooral zijn.

Hoeft dus niet druk te zijn, maar iets wat Farioli wil zien. Zo kiest Farioli ook voor de heel degelijke maar voetballend matige en fletse Henderson. Iemand als Bosz had er Fitz-Jim neergezet, op de plek waar hij ook hoort.

Maar als het (deels) druk is, dan moet je hem juist laten spelen, om met die druk om te leren gaan, en dat doe je vooral door (zelf)vertrouwen te kweken en het door te maken. In Jong Ajax speelt hij met twee vingers in de neus, heeft ie niks aan.

Maar daarom vind ik het altijd ook zo kansloos dat Ajax talenten nooit gedurende het seizoen en voordat ze Ajax 1 rijp zijn, gewoon eens geregeld laten spelen in Ajax 1, om langzaam te wennen aan de druk en het niveau.

Fitz-Jim zo snel mogelijk naar de 6, voetbal van achteruit, speelt geregeld twee man uit van achteruit, echt des Ajax, maar nee, velen hier die hem niet zien zitten, en beoordelen als diepste 8, wat hij niet is.

En zelfs die rol zou hij prima in kunnen vullen, áls hij in een beter team zou spelen dat veel beter draait, met veel meer beweging, en betere medespelers. En als hij de schroom ervan af zou gooien.

21-08-2024 02:13

driehoekjes +3442

Bosz had een wereld elftal. Dan is het makkelijk om te experimenteren op 6 met een voetballer. Met onze piepjonge verdediging en de gatenkaas van vorig seizoen is dat nu misschien nog te vroeg. In huidig systeem zouden de 8-en wat lager mogen staan, helpt FJ meer aan de bal en makkelijker opendraaien

21-08-2024 06:38

DankzijCruijff +48731

Klopt niet. Bosz had ook een piepjong elftal bij ons. Wat hij vooral meer had was een paar ballen tussen z’n benen.

21-08-2024 07:48

driehoekjes +3442

Toch wel iets meer kwaliteit in het elftal??

21-08-2024 08:02

Ajaxsupporter02 +14322

Wel meer kwaliteit, maar vooral veel meer van voetbal uitgaan.

21-08-2024 11:13

driehoekjes +3442

Na heel wat wedstrijden pas en met Ziyech (topklasse 8, die we nu niet hebben) op het middenveld erbij. In eerste instantie speelde hij met Riedewald op 6 of met Gudelj en Bazoer en Klaassen ervoor, en speelde daarmee een keer 3-5-2. Verloor in zijn eerste wedstrijden thuis van WillemII en uit met 1-4 bij Rostov, thuis tegen Roda gelijk, dus geef het even de tijd zou ik zeggen.

21-08-2024 11:49

YugoVik +33330

Fitz jim verhuren of verkopen zou een veel betere optie zijn.. Hij komt te kort..

21-08-2024 07:57

Ajaxsupporter02 +14322

Farioli moet tegen zulke spelers gewoon zeggen dat ze lekker vrij moeten spelen toch? Anders haal je alle creativiteit uit zulke spelers en hebben ze nog weinig meerwaarde. Denk inderdaad ook dat het uit angst is voor verlies basisplek. Begrijpelijke reactie, maar de trainer moet dat dan zien en veranderen.

21-08-2024 11:12

JoeBlow +8222

Hoe lang zou die gast in Jong moeten spelen dan? Daar leert hij toch ook geen zak meer?

Hij moet gewoon verhuurd worden aan een eredivisie club, als Ajax het tenminste in hem ziet. En als dat niet zo is of het niet zeker weet, moet je hem verkopen met doorverkoop of terugkoop.

21-08-2024 00:58

C14 +22468

Basis Ajax 1. Frenkie en De Ligt maakten er de vele maanden na hun debuut veel meer een potje van, met veel fouten. Fitz-Jim maakt er allesbehalve een potje van, speelt als een van de betere, alleen nu hij de schroom er nog wat op heeft zitten, en speelt in vrij kansloos teamspel, komt het er nog niet helemaal uit, en daarbij is het veel meer een 6.

21-08-2024 02:15

WeirdAJAX +12363

Spaan, het wèl durven vooruit spelen is ook een kwaliteit. Die je bovendien mag verwachten bij een aanvallende AJAX middenvelder van 21 jaar. Het gaat om het totaalpakket.

21-08-2024 00:11

C14 +22468

Zo zie je dat de meesten hier Fitz-Jim helemaal niet kennen. Als er één naar voren wil en kan is het Fitz-Jim wel. Speelt nota bene meerdere keren twee man uit lager op het veld en naar voren maar.

En hij is geen aanvallende middenvelder.

21-08-2024 02:16

WeirdAJAX +12363

Ben het met je eens hoor. Reageerde meer op wat Spaan zei.
Stond wel op een aanvallende mv positie natuurlijk. Of als dubbele 6 bedoel jij waarschijnlijk. Maar van die 2 heeft hij de rol om aanvallen op te zetten.

21-08-2024 03:36

Petterson +25242

Ergens heeft hij een punt. In een ideale situatie zouden dit soort spelers de kans krijgen om af en toe een half uur mee te draaien in een goed Ajax dat al voorstaat in de wedstrijd. Echter, de situatie is zoals hij is, en het is juist ook een kans voor Fritzie die hij met beide handen zou kunnen aanpakken. Ik denk ook dat hij meer onbevangen kan spelen en dat dat zijn spel ten goede zou komen. Waarom lijkt het toch alsof heel Ajax opnieuw met een enorme last op de schouders speelt zonder enige spelvreugde. Het is echt aan de technische leiding om die druk bij de jongens weg te houden en ze vrijuit lekker te laten voetballen.

20-08-2024 23:01

driehoekjes +3442

sommige spelers schijten nog 7 kleuren af en toe na vorig seizoen, heeft Farioli met iets andere woorden aangegeven. Dat moet eruit en is de uitwedstrijd tegen Rdam een mooie gelegenheid toe.

21-08-2024 06:18

Ajax1969 +4166

De paradox is dat toen Ajax in de luxe situatie zat dat het mogelijk was om spelers die er nog niet helemaal aan toe waren af en toe 30 minuten te laten spelen, dit niet werd gedaan. De afstand tussen eerste en jong was zogenaamd te groot. Spelers mochten hooguit 5 minuutjes invallen. Nu ontbreken de betere spelers waaraan de jonkies zich kunnen optrekken. En de 'betere' spelers die er wel zijn, zoals Bergwijn, Berghuis, Henderson, Traoré en Sutalo zijn om verschillende redenen niet de ideale mentoren.

21-08-2024 06:43

AFCA-pride +17432

Teveel breed en achteruit bij veel spelers. Er wordt niet snel een bal tussen de linies gegeven zoals dat moet tegen verdedigende ploegen (als bv NAC afgelopen zondag). Toch angst denk ik

21-08-2024 12:14

Oeroeboeroe +18508

Fitz-Jim, Taylor, Rensch, Hlynsson, en zo is er nog een aantal, allemaal van die natte washandjes. Allemaal van die nietszeggende voetballers. Ja ze kunnen allemaal wel wat met een bal. Leuk voor Insta, maar enige vorm van spelintelligentie en de wil om te winnen ontbreekt bij deze leden van de Wet Towel Club.
Neem ik hen dat kwalijk? Deels, maar meer de leiding die dit spul de hemel inschrijft en tonnen aan salaris geeft.

20-08-2024 22:46

Ajaxsupporter02 +14322

Spelintelligentie hebben Hlynsson en Fitz-Jim zeker wel.

20-08-2024 23:58

Barra +5529

Maar wat is het alternatief? Vd Boomen heeft enkel een leuke trap en over Hlynnson en Taylor kun je ongeveer hetzelfde zeggen als over FJ.

20-08-2024 22:27

Danielson +50613

Hlynsson heeft scorend vermogen, FJ totaal niet.

20-08-2024 23:47

Cosey2 +7114

En vd Boomen heeft een leuke trap? Op z’n overloop naar zolder zeker, zag weer een paar ballen alle kanten opvliegen zondag.

20-08-2024 23:58

Ajaxsupporter02 +14322

FJ heeft dan weer veel meer opbouwend vermogen. Geen vergelijkbare spelers.

20-08-2024 23:59

AFCAjaxJP9 +1455

Je zou ook bijna zeggen dat FJ als 6 moet spelen en dat je dan eigenlijk 2 goede middenvelders erbij zou moeten halen. Zeker 1 want Taylor (als brobbey spits is) kun je wel gebruiken en berghuis eventueel ook, naar mij idee heb je dan ook meteen een voetballend middenveld.
Wat ik ook heb zitten denken is om Hato6 FJ8 en bijvoorbeeld Taylor of berghuis 10 te zetten mits er geen creativeling gehaald wordt

21-08-2024 00:17

Ajaxsupporter02 +14322

Hato vind ik dat je centraal moet gebruiken. Zou eerder nog Rensch als optie op 6 zien. Maar liefst FJ of hele goede aankoop (wat ik betwijfel met deze scouting, dus liefst FJ).

21-08-2024 11:15

AFCA-pride +17432

Haha, die trap op zolder

21-08-2024 12:15

Invincibles +5251

Iemand moet hem eens vertellen hij de bal naar voren moet. Speelt veels te safe en dan is zonde met zijn techniek. Zoekt te weinig de goal op om doelpunten te creëren.

20-08-2024 22:26

mokum007 +6523

Hij moet meer mede spelers in stelling brengen

20-08-2024 23:12

AFCAjaxJP9 +1455

Die moeten er dan wel staan of lopen,je kunt ze wel willen geven, maar als de aanvallers geen loopjes maken kun je de bal ook niet geven. Het is allemaal te statisch

21-08-2024 00:18

driehoekjes +3442

naar voren spelen is een team prestatie

21-08-2024 06:34

ZwartNazareth +1412

Fitz Jim is een nikszeggende speler. Sorry...

20-08-2024 22:21

Danielson +50613

Zoiets als Hershi destijds: ziet er leuk uit, maar veel te licht.

20-08-2024 23:48

BillyAjax +1268

Dat is nu juist een teken van het ontbreken van kwaliteit voor Ajax 1. De echte grote talenten laten het ook zien als ze een stap hoger bij Ajax 1 komen. Die passen zich aan en laten de onbevangenheid ook een niveautje hoger zien. Ik denk dat hij het niet gaat redden en dit niet de kwaliteit is die je moet nastreven bij Ajax.

20-08-2024 22:17

arigold +7870

Dit soort talenten (Naci ook) moeten zich niet laten verhuren. Kijk naar het jong Ajax onder Nouri, Frenkie, De Ligt etc. Wordt eerst eens een dragende speler binnen jong.
Zelden leidt een verhuurperiode bij Ajax tot een succes.

20-08-2024 22:06

Ajaxsupporter02 +14322

Was hij al. Alleen nu gaat hij ineens van JA gelijk naar basis in 1. Had een veel beter plan voor moeten zijn.

20-08-2024 22:29

jeffoajaxfan1 +1382

Naci was voor zijn verhuur toch al een aardig dragende speler in jong

21-08-2024 00:29

Johan1 +2956

Ik denk dat FJ niet het niveau heeft of zal hebben voor Ajax.

20-08-2024 21:52

mokum007 +6523

Verkopen aan Heerenveen

20-08-2024 23:15

Breuk +25362

Zowaar eens met Spaan

20-08-2024 21:39

AINIESTA +45378

Pakt z'n kans niet echt helaas. Tegen Panathinaikos en Nac was ie gewoon matig. Al helpt het ook niet dat we in een U vorm opbouwen en Farioli nog weinig positiespel/combinatievoetbal erin heeft gekregen(als hij dat überhaupt wilt, is volgens mij drukker op z'n laptop of spelers wel fit zijn) . Toch iets waar Fitz het van moet hebben

20-08-2024 21:25

Aram +18185

Allemaal goed en wel maar we hebben momenteel niet beter.
Boom te traag
Taylor tactisch onbenul
Hlynsson te niets
Berghuis te nodig op rechtsbuiten
Tahirovic misschien de beste optie na Fitz

20-08-2024 21:18

FysioPat020 +26127

FJ, Ünüvar. Leuke voetballers maar missen alles om te slagen in de top. En schuld daaraan is niet de gebrekkige kwaliteit om ze heen. Allebei zouden in het Dreamteam '18/'19 geen enkele minuut gemaakt hebben op dezelfde leeftijd als nu. FJ zou niet eens bij de selectie zitten.

20-08-2024 21:04

BokkieBokstra +11345

Dat weet je nooit, het muntje kan zomaar een kant opvallen.

20-08-2024 21:09

AFCACruijff14 +162534

In 18-19 hadden we Labyad :P

20-08-2024 22:02

GeleenAjax +1665

Nee Spaan, nu zie je pas dat die jongen nog altijd tekortkomt.

20-08-2024 21:00

komopajax777 +13320

Fitz-Jim kan veel beter maar is er misschien inderdaad nog niet aan toe.Wat hij nu laat zien is ondermaats omdat hij niets durft.Het is allemaal op safe en geen verantwoordelijkheid willen nemen.Dat moet hij toch ook inzien.Farioli had het na de wedstrijd van zondag ook over verantwoordelijkheid nemen.

20-08-2024 20:40

stopperspil +11206

Eerder andersom, laat Fitz, Faberski en Alders meetrainen met het eerste en laat ze afentoe invallen. Hoe oud waren Cruyff, Seedorf, Gravenberch, VanBasten, Hato, Bergkamp, enz. toen zij hun debuut maakten in het eerste? 16/17 jaar, nou dan!

20-08-2024 20:35

BokkieBokstra +11345

Precies, ging gisteren over Barcelona bij Rondo, het voorbeeld.

20-08-2024 20:39

ProfessorX +19827

Speelden allemaal in een team wat goed stond en jij noem nu een 3 tal op die tegelijk zullen komen beetje apart dit vergelijk

20-08-2024 22:02

bas.v55 +683

Lang verhaal kort: FJ heeft het niveau niet. Gewoon laten gaan naar een andere club. Voegt niets toe aan dit Ajax en dat zegt genoeg.

20-08-2024 20:33

DankzijCruijff +48731

Zo flauw hoe mensen die het niet in FJ zien zitten anderen met een afwijkende mening wegzetten als naïeve supporters die hem een “wereldtalent” vinden. Totale nonsens.

Ik ben één van de mensen die hem graag in de basis ziet. Zéker gezien de alternatieven en een chronisch gebrek aan creativiteit en techniek bij veel van onze andere middenvelders. Ik ben ervan overtuigd dat we met hem beter spelen dan wanneer jongens zoals Branco op zijn positie spelen. Dat hebben we overigens dit seizoen al kunnen zien. De momenten dat FJ gewisseld werd voor een Branco ging het spel direct achteruit. Niet gek wanneer er een jongen komt te staan met een gebrekkige techniek en dito handelingssnelheid.

FJ zou op “6” overigens veel beter tot zijn recht komen en we zouden er veel beter door gaan spelen als team. Zeker gezien het huidige alternatief; blijkbaar is dat Hendo. Een jongen die uitblinkt in containerbegrippen zoals “coaching” en “leiderschap”, maar die mij vooral een doorn in het oog is qua voetballend vermogen doordat hij nooit gedurfd opendraait, zelden tussen de linies durft in te spelen wanneer de kansen er liggen, een vertragende factor is in de opbouw en onder druk bijzonder kwetsbaar is door - wederom - een gebrek aan techniek en handelingssnelheid.

Ik zeg hiermee dus niet dat FJ een wereldtalent is die de top gaat halen. Ik zeg alleen dat we met spelers zoals FJ veel beter aan voetballen toekomen gezien de overige middenvelders in deze selectie. Het is slechts een andere visie die uitgaat van meer voetballend vermogen op het middenveld. Werkelijk ál onze successen in het verleden zijn behaald met technische voetballers op ons middenveld, maar men vergeet snel en laat sentiment of uiterlijk vertoon helaas leidend zijn. En dan krijg je dit soort onzin.

20-08-2024 20:32

AFCACruijff14 +162534

Over jouw eerste regel, is dat andersom niet net zo? Ben je geen fan van FJ, dan hou je niet van jeugdspelers en snap je niet wat het DNA van een Ajaxspeler is en meer van die bla bla dat ik al maanden tot jaren hier lees. Die jongen heeft het profiel van een Ajaxspeler, maar niet de kwaliteiten die erbij horen.

20-08-2024 21:05

DankzijCruijff +48731

Oh, dat zul je mij nooit horen zeggen. Ik geloof best dat er veel mensen zijn die de spelers simpelweg beoordelen zoals zij het zien, ongeacht achtergrond (jeugd/aankoop). Volgens mij ben jij daar ook één van, dus ik zou me zeker niet aangesproken voelen.

20-08-2024 21:29

Odysseus +14340

Intelligente tekst.

20-08-2024 21:29

DankzijCruijff +48731

Intelligent commentaar😋

Haha - thanks.

20-08-2024 21:31

Ajaxsupporter02 +14322

100% gelijk.

20-08-2024 21:57

driehoekjes +3442

Met onze piepjonge verdediging en de gatenkaas van vorig seizoen is dat nu misschien nog te vroeg. Wellicht in thuiswedstrijden tegen het 'rechter rijtje'. In het huidig systeem zouden de 8-en lager mogen staan, helpt FJ meer aan de bal en makkelijker opendraaien. Taylor moet ook beter aanspeelbaar worden: helpt FJ bij de voortzetting.

21-08-2024 06:43

DankzijCruijff +48731

Rugani is er straks en Pasveer staat er vooralsnog. Sutalo is ook niet bepaald piepjong en speelt inmiddels gelukkig ook vrij betrouwbaar en volwassen.

21-08-2024 07:51

driehoekjes +3442

Rugani rechtsback of LC? Ben het met je eens dat we meer voetbal op het middenveld moeten hebben, liefst een kanon op 8 erbij. Ik vind dat de 6 wel vaak aan de bal komt maar de 8-en te onzichtbaar zijn. Ook de CV's moeten de 8-en kunnen inspelen, gebeurt te weinig.

21-08-2024 08:09

MarkP +21770

Tis allemaal geen ajax 1 materiaal hè? Fj, baas, rasmussen. Zo worden we nooit meer kampioen.

20-08-2024 20:31

Superscoorder +3710 editor-in-chief

Is toch eigenlijk ook logisch? FJ speelde bij Excelsior amper, laat staan dat hij ze op sleeptouw kon nemen. Dan ben je inderdaad geen Ajax 1 materiaal. Baas speelde wel bij NEC, een goed team. Als linksbuiten of linksback. Dan is het logisch dat hij nu bij Ajax speelt, maar nog niet het team draagt en eigenlijk een soort 9/10/11/12/13e man bent. Rasmussen kon de Deense competitie al amper aan. Dan moeten we niet heel verbaasd gaan doen dat deze drie talenten eigenlijk tekort komen. Hun verhuurperiode zei al alles wat we moesten weten. Alle drie ook 21 jaar, geen 18 meer. Van Rasmussen zsm afscheid nemen, Fitz-Jim en Baas kunnen als selectiespeler nog wel erbij gehouden worden tot er betere spelers zich aandienen.

21-08-2024 03:49

markk +8909

Wat een waardeloos idee. Nadat je hem terug haalt van Excelsior kan je het natuurlijk niet maken om hem weer naar JA te sturen. Of hij is goed genoeg of hij is het niet, in dat geval moet je hem gewoon een transfer gunnen. Het is jammer maar het is wat het is.

20-08-2024 20:28

MichelBoerebach +29286

Je bedoelt verhuren. Met heel misschien optie tot koop.

20-08-2024 20:29

GNBL +90250 moderator

Geen slechte speler, maar enorm overhyped. Wordt gewoon een gevalletje Eiting, leuk voor de subtop van Nederland.

20-08-2024 20:26

AFCACruijff14 +162534

Ik sla Eiting echt veel hoger aan. Die had momenteel nog best een rol van betekenis hier kunnen spelen.

20-08-2024 21:05

Ajaxsupporter02 +14322

Eiting wel veel lagere handelingssnelheid en heel erg traag. Je moet hem dit seizoen beoordelen. Daarna weet je genoeg over een seizoen.

20-08-2024 21:59

Thedude +22

Ik heb die hype inderdaad nooit begrepen, ik mis tot nu toe zelfs zijn zogenaamde creativiteit. We hebben deze jongen in 2019 bij AZ weggeplukt trouwens, weer zo'n gevalletje net niet helemaal eigen jeugd.

21-08-2024 02:39

Ajaxsupporter02 +14322

Hij speelt nog teveel op safe, daarom zie je de creativiteit nog niet.

21-08-2024 11:21

BokkieBokstra +11345

Vond het vorig jaar een fout om hem bij Excelsior weg te halen, dat had nog een goede ervaring geweest. Maar, je moet een speler ook de kans geven, vind dat hij het heel aardig doet in Ajax 1. Gewoon laten staan, onderdeel van het team.

20-08-2024 20:23

MichelBoerebach +29286

Ik zou hem persoonlijk niet gewoon laten staan. Maar het maakt verder weinig tot geen verschil wie je er neerzet. Het is allemaal lood om oud ijzer.

20-08-2024 20:28

BokkieBokstra +11345

Dat denk ik ook, en je moet het doen met de spelers die er nu zijn. Heb ook al wel goede dingen van Fitz Jim gezien.

20-08-2024 20:32

Tommyshelby +129811

Niks mis met doorbreken op je 23e, bij Anderlecht loopt ook zo'n middenvelder rond nu met dezelfde speelstijl.
FJ is prima voor de basisroulatie. Geen enkele middenvelder van dit Ajax is echt basiswaardig helaas.

20-08-2024 20:22

Standby +10122

Veel mensen zijn te hard van stapel gelopen toen FJ leuke dingen liet zien tijdens de voorbereiding. Hij kwam niet aan te pas bij Excelsior en dat was echt niet zonder reden.

Hij heeft wel talent, maar hij is niet klaar voor de basis. Ik schrijf hem ook absoluut niet af, maar hij heeft tijd nodig om te kunnen rijpen. Ik hoop dan ook dat Kroes en De Lang ondertussen doorhebben dat wij een middenvelder moeten halen. Van den Boomen, Taylor en Hlynsson komen namelijk ook tekort.

20-08-2024 20:21

MichelBoerebach +29286

Hetzelfde geldt voor Baas. Leuk talent, maar is ook veel te licht. Letterlijk en figuurlijk. Ik heb nog nooit een CV gezien die minder dan 40 kilo weegt.

20-08-2024 20:25

BokkieBokstra +11345

Ook Baas doet het prima, ook onderdeel van het team laten zijn.

20-08-2024 20:28

MichelBoerebach +29286

Onderdeel laten zijn is wat anders dan wekelijks in de basis.

20-08-2024 20:30

Standby +10122

Baas vind ik voetballend prima, alleen voor de basis inderdaad te licht. Als Farioli hier een goed team van kan smeden dan kun je Baas wel opstellen tegen teams die alleen voor hun eigen zestienmetergebied gaan hangen.

Voor nu hoop ik dat Kaplan snel fit wordt, met Kaplan + Sutalo heb je een goed duo. Al denk ik dat Farioli, Rugani sowieso gaat opstellen.

20-08-2024 20:34

MichelBoerebach +29286

Dat denk ik ook.

20-08-2024 20:35

Ajaxsupporter02 +14322

Bij Excelsior speelde hij alleen ook niet op zijn positie in een totaal andere speelstijl he.

20-08-2024 22:00

ronnievanajax +222

Ja laat hem rijpen tot het einde van zijn carrière

20-08-2024 20:20

AFCACruijff14 +162534

FJ heeft niks meer in Jong Ajax te zoeken, maar ook niet in Ajax 1. Veel te slap, veel te weinig constant, veel te vaak balverlies, veel te weinig nuttige inbreng.

Als hij ermee kan leven af en toe een kwartier te spelen zou ik hem houden, anders lekker verhuren of verkopen. Alleen talent is veel te weinig om het in topvoetbal te halen.

20-08-2024 20:18

MichelBoerebach +29286

Ik zou Fitz Jim laten rijpen bij Fortuna Sittard of Willem II. Ook fysiek mag hij nog flink rijpen.

20-08-2024 20:17

Breuk +25362

Rijpen bij een andere club is banken.

20-08-2024 21:43

DeKenner +9385

Fitz-Jim in Jong Ajax is natuurlijk de grootste onzin. Dan wordt hij straks nog de speler met de meeste wedstrijden ooit in dat team. Voor Ajax 1 lijkt hij echter ook nog niet klaar. Hij voegt daar niets speciaals toe. Mocht Ajax nog 1 of 2 middenvelders voor de basis halen, dan moet je Fitz-Jim gewoon verhuren. Hij is een speler die zich heel erg gestaag ontwikkeld. Stapje voor stapje.

20-08-2024 20:17

Jeugd +24909

FJ is helaas slappe hap.
Heeft echt wel talent maar het kwartje is niet gevallen.
Als hij 80% van de power en dynamiek van een Faberski had dan was het al een stuk beter, los van positie want Faberski kan ook op het middenveld.

20-08-2024 20:17

Artemio +32206

Fitz Jim heeft al lang en breed bewezen de kkd ontgroeid te zijn.

Ik zie Fitz het best tot zijn recht komen als 6. Hij kan het spel versnellen en verdelen. Kort wegdraaien en hij maakt onder druk vaak de juiste keuze.
Als 8 vind ik hem niet dreigend genoeg. Ik zie hem ook niet zomaar een goal scoren en zijn schot is matig.

20-08-2024 20:15

DankzijCruijff +48731

Wel, joh. Beetje visie ontwikkelen, Boerebach. Probeer het eens.

20-08-2024 20:23

tijssenajax +14094

Ik dacht inderdaad dat je hem nu best op 6 kan zetten. Ik zie niemand in de huidige selectie die het beter kan. Verder vind ik dat je het best een meer ervaren aankoop kan doen, zodat Fitz-Jim gewoon backup kan zijn en minuten kan gaan maken.

20-08-2024 20:24

YugoVik +33330

Fitz jim is helemaal niet klaar voor.. Volgends sommige hier een wereld talent, ik zie een talent op het veld die niet waar ie moet staan of wat ie moet doen..

20-08-2024 20:11

MichelBoerebach +29286

En die eruitziet als een 14-jarig jongetje.

20-08-2024 20:18

YugoVik +33330

Is er gewoon niet klaar voor..

20-08-2024 20:19

Odysseus +14340

Oh Michel…. Niet jij ook toch met dit soort zwakke teksten over uiterlijk. Ik schat je hoger in mijn vriend.

20-08-2024 21:33

MichelBoerebach +29286

Fitz-Jim oogt te licht en is nog te jong voor Ajax 1

Deze is speciaal voor jou, broeder Odysseus! (-;

20-08-2024 21:43

Ajaxsupporter02 +14322

Niemand zegt wereldtalent. En waaruit blijkt dat hij niet weet wat hij moet doen?

20-08-2024 22:31

Multi +33391

Ik ben het eens wat velen roepen dat Fitz-Jim nog wel wat extra body zou moeten krijgen om net wat sterker de duels in te kunnen gaan, eigenlijk net als Ziyech destijds bij Heerenveen. Bij Twente werd hij al fysiek sterker, maar bij Ajax maakte hij pas echt de stappen.

Datzelfde kan een FJ ook goed gebruiken. Wel vind ik dat op de momenten dat hij speelt dat hij over het algemeen meer teweeg brengt dan de andere middenvelders in aanvallend opzicht. Dat hij vervolgens 1 of 2 slechtere wedstrijden speelt is inherent aan jonge spelers. Dat zien we een Hato ook doen. Waar ik me meer aan stoor is dat een Taylor bijvoorbeeld niet mee probeert te combineren en ook een Rensch liet FJ en Berghuis vorige wedstrijd gewoon stikken.

Ik ben er nog steeds van overtuigd dat FJ een meerwaarde voor Ajax kan zijn op langer termijn, mist hij aan duelkracht wint. Maar eigenlijk zou hij dit jaar vooral als invaller binnen de lijnen moeten komen en niet vanuit de basis. Ajax zou gewoon 2 goede middenvelders erbij moeten hebben, want ook een Taylor is bij lange na het niveau niet. En eerlijk gezegd heb ik hem lager zitten dan FJ ook gezien de tijd en vertrouwen die hij al gekregen heeft.

20-08-2024 20:08

Aurelius1 +19736

Het is echt meer dan fysiek. Loopvermogen, handelingssnelheid, duelkracht, felheid, schot op goal, noem maar op.

20-08-2024 20:28

Ajaxsupporter02 +14322

Loopvermogen, handelingssnelheid en felheid heeft hij wel. Ook gewoon slim in de duels. Schot op goal moet je anderen voor hebben.

20-08-2024 22:32

Slang3 +46102

Fitz Jim is te goed voor de KKD, maar niet goed genoeg voor een vaste basisplek bij Ajax nu. Zijn rol is om backup te zijn. Maar de kritiek op hem is altijd zo overdreven, er zijn slechter middenvelders in de selectie

20-08-2024 20:07

tijssenajax +14094

Precies dat vind ik nu ook. Gewoon backup voor een meer ervaren aankoop.

20-08-2024 20:26

Slang3 +46102

heb nog 0 artikelen over van den Boomen gezien bijvoorbeeld, maar nee Fitz Jim is het probleem. Die kan tenminste nog de bal van A naar B krijgen

20-08-2024 20:30

tijssenajax +14094

Ja, apart he. Het lijkt wel of veel Ajacieden geen mooi voetbal willen zien, maar een houthakfeest.

20-08-2024 20:35

Breuk +25362

Dat komt vast door zijn fantastische corners op 1 meter hoogte

20-08-2024 21:45

ajaciedje90 +60452

Mee eens.

20-08-2024 20:27

Aurelius1 +19736

Komt echt zo enorm tekort. Technisch wel aardig hoor, maar qua body, snelheid, handelingssnelheid, felheid, etc. Dit is echt geen Ajax niveau.

20-08-2024 20:07

nightgoat +31293

Fitz "te licht" Jim.

Lullig voor die lieve jongen maar het is wat het is,
te licht.

20-08-2024 20:01

MichelBoerebach +29286

En zo ook zijn maatjes Gaaei, Forbs, Hlynsson, Taylor, Rensch, Akpom, Traore, Tahirovic. Te licht.

20-08-2024 20:20

nightgoat +31293

Duidelijk.

20-08-2024 20:23

nightgoat +31293

Bergwijn en zelfs ja echt..."Brobbeast"

20-08-2024 20:24

tijssenajax +14094

Bijna de hele selectie.

20-08-2024 20:31

MichelBoerebach +29286

Inderdaad. Ik vergat 'Het duo Gaap'.

20-08-2024 20:32

ajaciedje90 +60452

Sowieso is het wel een bijzondere flex die ik zie dat er heel hard geroepen wordt om creatieve spelers (& terecht) er ook gelijktijdig net zo veel mensen bij elke wedstrijd lopen te krijsen zodra een creatieve speler een bal inleverd in een poging om wat te creeren.

20-08-2024 19:57

wijzijndebeste123 +165321

Ik heb liever Fitz-Jim dan n Hlynsson die nooit aanspeelbaar is of de bal obligaat terug of opzij speelt. En ook liever dan Branco die t zelfde doet afgewisseld met n kansloze lange pass.

20-08-2024 20:02

ajaciedje90 +60452

Neemt niet weg dat Fitz-Jim tekort komt voor dit moment maar je komt in elk geval meer tot gevaar dan met die twee die jij nu noemt. Dus ik zou hem helemaal niet laten rijpen bij Jong Ajax ik zou hem opstellen i.p.v. Branco & Hlynsson. Hlynsson mag ook nog bij Jong Ajax spelen dus doe die daar dan heen.

20-08-2024 20:06

BrianBribbey +226

Kiezen tussen middelmaat.. onbegrijpelijk dat de jeugd van Ajax niets beters voortbrengt dit seizoen dan Fitz Jim.

20-08-2024 20:08

ajaciedje90 +60452

Je moet roeien met de riemen die je hebt en dan kan je beter technisch vaardige spelers laten spelen met een goed blok erachter in de vorm van Henderson dan dat je een speler opstelt met handelingsnelheid die veel te laag ligt en een speler die niks creëert. Fitz-Jim is gewoon een distributeur tussen defensie en voorhoede op een tempo waar je tenminste nog iets aan hebt. Dat kan je van die andere twee niet zeggen.

20-08-2024 20:11

MichelBoerebach +29286

Liever beiden niet, maar als ik dan toch moet kiezen...

20-08-2024 20:21

YugoVik +33330

Fitz jim is niet aardig.. Hij kan leuk kaatsen en af en toe een trucje doen.. Niks bijzonders..

Faberski dat is een bijzondere talent..

20-08-2024 20:14

ajaciedje90 +60452

Steur is ook een bijzonder talent.
Acheampong ook trouwens

20-08-2024 20:15

MichelBoerebach +29286

Ja, net zoals die Rijkhoff zo'n bijzonder talent is?

20-08-2024 20:22

YugoVik +33330

Ik vind rijkhoff niks aan.. Enigste grote talent wie er rond loopt is faberksi..

20-08-2024 20:23

Ajaxsupporter02 +14322

Niks bijzonders of niet aardig? Zit nogal een groot verschil tussen.

20-08-2024 22:34

Ajaxsupporter02 +14322

Onzin enige. Jetten, Mokio en nog wat anderen in Jong zijn ook grote talenten. Je hebt er alleen ook mindere tussen zitten.

20-08-2024 22:35
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.