Weghorst geeft toe dat goal wat gelukkig was: 'Wilde hem er met binnenkant links hard in knallen'

door Brent Tomassen 50

Bron ESPN

Weghorst geeft toe dat goal wat gelukkig was: 'Wilde hem er met binnenkant links hard in knallen'

door Brent Tomassen 50

Bron ESPN

Laatst geüpdatet

Wout Weghorst was zondagmiddag opnieuw belangrijk voor Ajax en maakte de beslissende 1-2 voor zijn ploeg op bezoek bij Willem II. De spits is blij dat hij weer het net heeft weten te vinden en prijst zijn teamgenoten. Ook gaat de blik van Weghorst al voorzichtig vooruit op het mogelijk aanstaande kampioenschap.

'De voldoening is groot. Dit zijn lekkere invalbeurtjes zo', opent een grijnzende Weghorst voor de camera van ESPN. 'Ik denk dat we heel dominant en veel aan de bal waren, omdat zij op de counter wilden spelen en vooral wilden inzakken. Dus je speelt veel rondom de zestien en als ergens mijn kwaliteit ligt is het daar. Naarmate de wedstrijd vorderde en gezien het spelverloop had ik wel het gevoel dat ik nodig zou zijn vandaag (zondag, red.).'

Naast zijn eigen treffer was de boomlange aanvaller belangrijk met de voorassist in aanloop naar de gelijkmaker van Oliver Edvardsen. Genoot Weghorst stiekem meer van zijn aandeel in de 1-1? 'Nou, dat niet', schiet de Tukker in de lach. 'Maar het was wel een lekker balletje en Steven (Berghuis, red.) doet het ook goed. Vorige week had ik twee hele trainingen meegedaan, waarvan één afsluitende training, en deze week heb ik voluit getraind. Dit was een hele mooie aanval en een mooie goal.'

Tekst gaat verder onder de foto.

Weghorst geeft toe dat goal wat gelukkig was: 'Wilde hem er met binnenkant links hard in knallen'
Oliver Edvardsen was belangrijk door de 1-1 te maken, alvorens Weghorst de 1-2 binnenschoot.

Was de goal zo bedoeld of per ongeluk?

Analist Kees Kwakman twijfelde bij de sportzender of Weghorst de bal bewust in de verre hoek schoof of dat het wat gelukkig uitpakte. 'Normaal ben ik heel positief over Kees... En nu had hij ook weer gelijk', moet de goaltjesdief al lachend toegeven. 'Ik wilde hem eigenlijk met mijn linker in de korte hoek schuiven. Eerlijkheid duurt het langst. Ik wilde hem er met binnenkant links hard in knallen, maar hij rolde een beetje over mijn voet. Maar een goal is een goal.'

Ajax wist dus opnieuw een lastige wedstrijd om te zetten in winst. Dat het spel niet altijd even goed is, daar heeft Weghorst geen boodschap aan. 'Uiteindelijk gaat het maar om één ding en dat is: wedstrijden winnen. Ik denk dat dit gebeurt vanuit een bepaald bewustzijn. Weten waar je goed in bent en elkaars kwaliteiten daarin herkennen.'

'Vandaag geef je defensief buiten die goal weer heel weinig weg. Uiteindelijk zijn we dan in staat om doelpunten te maken. Dat zie je ook bij de jongens die erin komen; Ollie Edvardsen, red.) die weer als invaller scoort. In situaties als vandaag moet je rustig blijven en uiteindelijk slepen we hem er toch weer uit.'

Weghorst richt vizier op landstitel

Tot slot benoemt verslaggever Cristian Willaert dat Ajax kampioen wordt wanneer het nog twee keer wint en in één van de overige drie duels een punt pakt. 'Dat is een goede constatering. Als we drie keer winnen ook', plaagt Weghorst. 'Maar goed, we staan er fantastisch voor. Dat zei ik vorige week al en het moge duidelijk zijn dat er nog maar één doel rest en dat is de klus klaren.'

Lees meer over:
Plaats reactie

gaatjeniksaanpet +117

Toch fijn, 2 spitsen die niet kunnen schieten

14-04-2025 08:34

twynestar +28777

lol, 100 man liepen hier de analisten af te zeiken die zeiden dat het onbedoeld van weghorst was

14-04-2025 05:44

KingOfTheMatch +7088

Topper Wout to the rescue!

Wat ik overigens wel opvallend vind, is dat Wout met een hoofdband speelt en je hoort niemand erover en wanneer Memphis met een hoofdband speelt is heel het land in rep en roer.
Vreemd.

14-04-2025 01:21

ouweman +5126

Komt nog wel. Vandaag Inside moet nog wakker worden.

14-04-2025 06:31

Balgevoel +31621

@KingOfTheMatch

Een (weliswaar overdreven, gezien de lengte van z'n haar, maar dat even terzijde) dun sporthaarbandje versus een soort open wintermuts met je rugnummer erop geborduurd vind jij vergelijkbaar? Voor zo ver ik weet, krijgt Wout genoeg aandacht van mensen als Derksen die hem uitmaken voor wappie en gristengekkie. Maar je wil graag tussen de regels door iets suggereren, niet?

14-04-2025 11:01

Mijnclub33x +10167

"Maakt niet uit hoe je hem raakt bij jou gaat hij er toch wel in"

14-04-2025 01:07

Ajaxfanz +328

Maak niet uit Wout hoe je hem erin schopt. Ik vind je 10x meer uitstraling hebben dan die Brobeast. Elke tegenstander zet meteen twee man op jou. Dat doen ze bij die andere al niet meer. Kontje draaien en liggen weten ze nu wel.

14-04-2025 00:32

Ajax27 +19263

Het is gewoon een goede uitleg van Weghorst. Als je een tegenstander hebt die zich ingraaft, we veel de bal hebben en veel in (de buurt van) de 16 komen... dan is Wout gewoon 1 van de beste spitsen op de Nederlandse velden.

Met een sterkere tegenstander waar je verder van goal staat, er op snelheid en met diepte en creativiteit kansen gecreëerd moeten worden, dan heb je niets aan m.

Dus, in de eredivisie zal ie er zo 30 inschieten. Op Europees niveau in de CL zou ik m vaker niet dan wel opstellen.

13-04-2025 22:34

tripleA +3961

Ik vind Weghorst onderschat worden in zijn voetballende vermogen, hij heeft voldoende overzicht en balgevoel om mensen vrij te zetten. Waar hij minder in is, zijn de duels op het middenveld en het meeverdedigen. Je moet hem als klassieke spits gebruiken en er zijn in Europa/CL genoeg ploegen waar dat wel degelijk kan. Denk eerlijk gezegd dat hij daar juist beter uit de verf komt dan bij ons momenteel.

14-04-2025 10:25

Biss +10915

Waar is die veelbesproken anti Wout club precies? Mis ik iets?
Ik zie echt niemand een slecht woord over hem spreken, iedereen vind hem altijd een goede invaller die veel brengt met zijn inzet.

Ik merk wel dat er een enorme anti Brobbey club aanwezig is. Jammer dat jullie niks hebben geleerd van Taylor.

13-04-2025 22:07

Rodsje +14979

Er is geen anti Brobbey club. Het is gewoon een conclusie dar Brobbey echt een hele matige en beperkte spits is. Kan echt serieus waar niks wat een spits moet kunnen. Af en toe bal vasthouden en kaatsen is het enige wat ie kan

13-04-2025 22:16

Biss +10915

Heeft bewezen wel iets meer te kunnen voordat Farioli binnen kwam met een speelwijze die haaks staat op hoe Ajax zijn spelers opleidt / op zou moeten leiden.

13-04-2025 22:22

Rodsje +14979

Onzin. Als Brobbey geen kansen kreeg gaf ik je gelijk, maar Brobbey heeft heel veel kansen verprutst. Op basis van zijn kansen had ie al 10 a 12 goals moeten staan.
Volgens mij zijn spelers als Taylor en Hato etc ook allemaal opgeleide spelers die wel shinen onder Farioli dus snap niet wat je zegt

En ironisch dat je begint over “haaks op speelwijze waar Ajax voor staat” terwijl Brobbey JUIST haaks staat voor een Ajax spits. Totaal geen techniek, helemaal niks

13-04-2025 22:26

Biss +10915

Grappig dat je juist 2 spelers noemt waarvan, in het Farioli systeem, ook verwacht wordt goals te maken.
Zoals je kan zien is de spits een aanspeelpunt en creëert hij ruime voor buitenspelers en opkomende middenvelders/verdedigers zodat deze met gezicht naar de goal in/bij de 16 meter komen. Dit is Farioli’s speelwijze, ook voor Ajax al.
Dat Brobbey dus niet scoort heeft daarmee te maken. En áls hij dan die ene 100% kans wel krijgt, mist hij nu het vertrouwen en ritme om hem te maken (daarover mag je idd kritisch zijn, maar vind ik wel te verklaren).

Wat ik dus zeg is dat juist de spits positie bij Farioli heel anders moet worden ingevuld dan we bij Ajax gewend zijn. Zoals bij de meeste clubs trouwens, is een spits vaak het eindstation.

Brobbey staat nu dus én niet in zijn kracht, waardoor hij zwaar uit vorm is. En er worden andere dingen van hem verwacht. Een type(!) Firmino of Havertz zijn meer geschikt voor de rol van spits bij Farioli.
Brobbey is opgeleid om eindstation te zijn en te spelen met ruimte in de rug van de verdediging.

Hoe dan ook, het is niet zo dat ik Brobbey een wereldspits vind. Maar enige nuance lijkt me wel op zijn plaats. Zoals hij hier naar beneden wordt gepraat vind ik niet eerlijk en terecht.

13-04-2025 22:37

Rodsje +14979

Fair enough snap jou ook

14-04-2025 15:42

nightgoat +31460

Dan heb je zeker wat gemist.

De anti Wout brigade is nu natuurlijk weer even een heel groot blokje om dus zie je ze een stuk minder.

En verder is en blijft Brobbeast een Ajax onwaardige "spits".

13-04-2025 22:18

Biss +10915

Ja, heb ik inderdaad gemist dan. Gelukkig maar.

Ik zou je toch graag willen corrigeren en hem een Farioli onwaardige spits noemen.
Toch een groot verschil.
Al ben ik het wel eens dat Ajax wel eens betere spitsen heeft opgeleid 😉.

13-04-2025 22:21

Jaridebeste1 +6730

Ben het met je eens hoor.

13-04-2025 22:33

twynestar +28777

jawel, over zijn karakter. ik bijvoorbeeld. gribus vind ik m. maar niet over zijn nutcen kwaliteiten

14-04-2025 05:46

Rodsje +14979

Ach geluk of niet, je scoort ze tenminste wel itt die andere spits. Ik ben echt Brobbey moe, echt toe aan een Dolberg achtige spits

13-04-2025 22:06

Laudrup10 +17211

Dat is het precies. Weghorst hoeft die ballen niet goed te raken, die rommelt ze op allerlei manieren binnen. Hoopt toch wel op een goed voetballende, snelle, technische spits volgend jaar maar als pinchhitter is Weghorst heel erg goed. Denk dat iedere club wel een Weghorst of Luuk de jong kan gebruiken al is het maar voor een wedstrijd of 10 per seizoen.

13-04-2025 22:05

Dolblij +45842

Brobbey laat ook ballen over zijn voeten rollen, of over zijn hoofd heen vliegen. Daarnaast rolt Brobbey zelf ook veel. Ze gaan er alleen nooit in.

13-04-2025 21:16

ouweman +5126

Hoppa, de anti-Wout fanclub weer bloedsjacherijnig naar bed. Die lange komt erin, geeft een voor-assist en maakt de beslissende.
5 beslissende goals als invaller. Dan doe je het gewoon heel goed.
Lig gestrekt als die lange ook nog topscorer bij Ajax wordt 😁

En we worden gewoon kampioen mensen.
❌️
❌️
❌️

13-04-2025 21:12

Ajacied33 +37060

Normaal gesproken is Brobbey belangrijk voor het team en als Weghorst invalt wordt het spel minder. Vandaag was het juist andersom. Vanaf dat Weghorst erin kwam hadden we vele mooie aanvallen die gevaarlijk waren. Weghorst is je ideale pinchhitter

13-04-2025 21:06

Simpelishetmoeilijkst +25536

Ben geen groot Weghorst fan, maar hij doet het fantastisch voor Ajax, eerlijk is eerlijk. Mega-belangrijk.

13-04-2025 20:27

nightgoat +31460

Ja da's weer even slikken voor de anti Wout brigade.

Ondertussen wil de onvolprezen Brobbea$t heel graag naar een "Europese topper".
Het is echter een raadsel welke topclub daar in gaat trappen en voor welk bedrag hij zijn geliefde Ajax gaat "terugbetalen".

13-04-2025 20:23

Jariebombarie +1033

Die toevoegingen van de redactie snap ik totaal niet.

"Ik had het gevoel dat ik nodig was vandaag" (zondag red.) "Het was een lekker balletje van Steef" (Berghuis red.)

Wat is de toegevoegde waarde daar in hemelsnaam van? Dan kan je achter elke zin wel iets gaan zetten wat niks toevoegt. .

13-04-2025 20:19

twynestar +28777

"Ik (Weghorst, red.) had het gevoel dat ik (Weghorst, red.) nodig (voor de overwinning, red.) was vandaag (zondag red.). Het (de pass, red.) was een lekker (prettig, niet om op te eten, red.) balletje (voetballetje, maar eigenlijk pass, red.) van Steef (Berghuis, red.).

Alleen die laatste was gebruikelijk, die van 'vandaag' is inderdaad tenenkrommend redactiewerk.

13-04-2025 20:20

Mv9494 +16682

Weghorst heb je gewoon meer aan dan een Brobbey. Kan veel beter afmaken.

13-04-2025 20:17

WeirdAJAX +12574

Eerlijk. Geheel verkeerd geraakt. Maar goed, dat gebeurt Brob ook constant.
Eerlijk is eerlijk, hij was beslissend.

13-04-2025 20:14

ajaxfan83 +3631

Alleen bij brob gaan ze richting de cornervlag, kijk maar die ene kopbal tegen psv

13-04-2025 20:26

Bapinho +3493

Topspeler weghorst! Ik ben ook een beetje klaar met dat beeld dat Ajax beter speelt met brobbey dan met weghorst. Die voorassist nu ook weer, zon bal heb ik brobbey dit hele seizoen nog niet gezien. Daarnaast is ie vaker echt belangrijk geweest in een aanval, denk aan die voorassist op gaaei-taylor tegen feyenoord. En tegen Groningen of heracles had ie ook nog echt een prima assist. Ik vind Weghorst balvast, redelijk tot goed in de kaats, top afmaker en af en toe geeft ie een verrassend goede pass. Van mij mag brobbey wel weg voor 25+ miljoen als je dat er voor kan krijgen. Pik je die andere Edvardsen ook op voor 4 miljoen en dan ben je voor de eredivisie gewoon voorzien komend jaar. CL heb ik sowieso nog niet al te hoge verwachtingen van en verwacht eigenlijk ook dat je daarvoor eerst een hoop spelers moet doorselecteren voor je daar serieus mee kan gaan doen. (Sosa/ vd boomen/ wijndal etc). Met die andere edvardsen en weghorst pak je sowieso volgend jaar weer CL geld en kan je echt gaan doorselecteren en bouwen naar een top selectie

13-04-2025 20:14

WeirdAJAX +12574

Topspeler is wat teveel eer wat mij betreft. Heeft hij bewezen in het buitenland. Maar als invaller kan hij zeker beslissend zijn voor ons in NL.

13-04-2025 20:15

Bapinho +3493

Dan moet er wel een andere basisspits komen want Brobbey speelt ie er gewoon uit!

13-04-2025 20:20

WeirdAJAX +12574

Dat zegt meer over one trick pony Brobbey in deze taktiek.

13-04-2025 20:22

Biss +10915

‘In deze taktiek’. Erg belangrijk imo. Vraag is of we als Ajax zijnde willen kiezen voor deze tactiek of de Ajax tactiek, waarin een spits zoals Brobbey wel beter tot zijn recht komt. En daarmee ook aan zijn vertrouwen kan werken.

13-04-2025 20:38

WeirdAJAX +12574

Yup. Na dit seizoen moet er anders gespeeld worden. Idealiter met een nieuwe eerste spits. Geen Brobbey en geen Weghorst als eerste spits.

13-04-2025 22:04

Kreugerrand +914

Weghorst zie de opening en reageer sneller dan Brobbey , ook houd hij ook de bal vast plus scoort .
Voor mij Weghorst tegen Utrecht en Edvardsen op links .

Rosa op rechtsback

13-04-2025 20:13

Mokum31 +6228

Belangrijkste is dat net heen en weer gaat
Wout is held ❌❌❌

13-04-2025 20:08

UwSchipper +5715

Brobbey is meer van het zijnet...

13-04-2025 20:57

Chicolopez +151

Ideale scenario zou zijn om brobbey voor +35 mil te verkopen aan de subtop in Engeland, deel van het geld te investeren aan een toekomstige topper in de spits met daarachter Weghorst en evt Konadu/Rijkhof af en toe wat minuutjes te laten maken al heb ik nog geen idee waar het gaat eindigen qua niveau met deze 2 (nu nog zeker niet klaar voor)

13-04-2025 20:07

Hunkelaars +3394

Brobbey verkopen voor +35 mil. ???
Voor deze prutser krijg geen miljoenen meer hoor. Met zijn mega salaris is elk goed bod winst voor Ajax.

13-04-2025 22:21

Patrick78 +53180

Wout is goud waard!

Op naar nummer 37!!!!!!

13-04-2025 20:05

Amp +38326

Prima supersub gebleken die je er goed bij kan hebben. Alleen al groningen, heracles-uit, fortuna uit en vandaag weer erg belangrijk voor de drie punten. Wel fijn dat ie er staat in uitwedstrijden, aangezien ik tijdens de wedstrijd hoorde dat de basisspits niet heeft gescoord dit seizoen in uitwedstrijden. Bizar als je het over een ajax-spits hebt, maar goed. Hopelijk komend seizoen een fatsoenlijke basisspits erbij, want zie Weghorst ook liever niet in de basis maar denk ook niet dat je een betere breekijzer zal vinden.

13-04-2025 20:04

Tiberio +244

Lekker belangrijk Wout belangrijk dat je hem maakt

13-04-2025 20:04

Chalana1984 +4817

Weghorst is nu al zo vaak beslissend geweest dit seizoen. De man is gewoon beter dan gedacht (althans door mij).

13-04-2025 20:00

Robertini +40154

Mwa, volgens mij vonden meeste mensen hem een prima supersub, en dat is wel bewezen. Ik zie hem nog steeds liever niet in de basis.

Voetballend heb ik hem overigens wel een paar balletjes zien geven die onverwacht waren.

13-04-2025 20:05

Chalana1984 +4817

Dat laatste nedoel ik ook. Hij geeft fors goch verrassende passes.

13-04-2025 20:06

gebakkenperen +3128

Weghorst is de minst slechte spits. Harde werker, verbaal net zo gebrekkig als zijn motoriek

13-04-2025 19:58

Hamstelaar +15462

Ja ik verbaasde mij ook dat die bal erin ging. Leek namelijk een slap schot. Terwijl die keeper een paar mooie ballen tegen hield

13-04-2025 19:49

DouweVanPelane +356

Ik had het idee dat de bal door de verdediger lichtjes werd aangeraakt, en het daardoor een goal werd.
Maar kan me vergissen.
Afijn, blij mee !

13-04-2025 20:16
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.