'Dramaseizoen van Ajax op Steijn afschuiven, is gemankeerde voorstelling van zaken'

door Joël Nijman 91

'Dramaseizoen van Ajax op Steijn afschuiven, is gemankeerde voorstelling van zaken'

door Joël Nijman 91

Laatst geüpdatet

Maurice Steijn presteert goed bij Sparta Rotterdam, zo ziet Valentijn Driessen. In een column in De Telegraaf schrijft de journalist dat de mislukte Ajax-periode van de Hagenaar ook niet volledig op hem is af te schuiven. Daar heeft Driessen een aantal redenen voor.

Met de Rotterdammers staat Steijn momenteel op de negende plek, wat aan het einde van het seizoen recht geeft op play-offs voor Europees voetbal. Dat na een valse start en een dramatische tijd bij Ajax. De zwarte bladzijde bij de Amsterdamse club is de oefenmeester volgens Driessen steeds verder naar achteren aan het schuiven.

Driessen brengt nuance aan voor slechte prestaties Steijn bij Ajax

'De totale mismatch met technisch directeur Sven Mislintat bij Ajax was de voornaamste reden van Steijns falen. Tevens aangetekend dat hij niet het maximale uit het beschikbare spelersmateriaal wist te halen terwijl dat één van zijn kwaliteiten is. Hij bewijst dat opnieuw bij Sparta', concludeert de chef-voetbal van de Telegraaf.

Driessen gaat verder: 'Maar om het dramaseizoen van Ajax volledig op Steijn af te schuiven, is een gemankeerde voorstelling van zaken. Zo verdient de nu veel aangehaalde 18e plaats van Ajax eind oktober 2023 ook enige nuance', wordt geschreven, waarmee bedoeld wordt dat Ajax toen twee wedstrijden minder had gespeeld dan de rest (tegen RKC Waalwijk en FC Volendam). 'Beide duels werden gewonnen en met die zes punten zou Ajax negende hebben gestaan. Desondanks een klassering ver beneden de stand van Ajax na tien competitieduels.'

Tekst gaat verder onder de foto.

steijn ajax om
Steijn kon het niet bolwerken bij Ajax, maar Driessen ziet daar een aantal redenen voor. Zo was hij bijvoorbeeld geen match met technisch directeur Sven Mislintat.

'Steijn kiest voor de Ajax-manier bij Sparta'

Inmiddels staat Francesco Farioli aan het roer bij Ajax, die uitstekende resultaten behaalt met zijn selectie. 'Waar de prestatie van de Italiaan met Ajax tot applaus leidt, maar het spel terecht veel kritiek uitlokt omdat het DNA van Ajax wordt verloochend, daar kiest Steijn meer voor de Ajax-manier bij Sparta', ziet Driessen.

'Toen hij in november 2024 binnenkwam, greep hij terug op zijn oude, eerder zo succesvolle recept op Het Kasteel. Echter, de lange opportunistische bal op de lange spits Tobias Lauritsen en daarna het gevecht aangaan met de tegenstander bleek uitgewerkt.' Dat het uitgewerkt was, bleek uit de zestiende plaats destijds.

'Dan drukt Steijn in één klap eventueel heersende twijfels de kop in'

Wat clubs vaak doen als ze in degradatienood zitten, is de mouwen opstropen en degradatievoetbal spelen. Steijn deed dat anders, weet Driessen. 'Hij bewoog de clubleiding van Sparta om te kiezen voor veel meer voetballend vermogen. Tegen de heersende trend in werden spelers met een Ajax-, Feyenoord- en PSV-achtergrond gehaald zoals Carel Eiting, Kristian Hlynsson, Joel Ideho, Gjivai Zechiel en Patrick van Aanholt en kwam Mitchell van Bergen van FC Twente.'

Vanaf dat moment is Sparta goed gaan voetballen volgens Driessen. 'Het halen van de play-offs zou ondanks de goede uitgangspositie vijf wedstrijden voor het einde van de competitie een ongekende prestatie van Steijn zijn.' Des te meer vanwege het lastige aankomende schema met Ajax, FC Twente, Almere City, FC Utrecht en PSV. 'Lukt het toch, dan drukt Steijn in één klap eventueel nog heersende twijfels over zijn trainerskwaliteiten definitief de kop in.'

Driessen concludeert dat Steijn al heeft geleerd van zijn Ajax-periode. 'Hij heeft de clubleiding van Sparta laten weten niet bij het kruisje te tekenen voor contractverlenging. Zelfs niet bij het bereiken van Europees voetbal. Organisatorisch zit het niet lekker bij Sparta. Na Steijns nare ervaringen bij Ajax wil hij zich bij Sparta niet voor een tweede keer laten mangelen door onrust, onvrede en onenigheid binnen de technische organisatie van een club.'

Lees meer over:
Plaats reactie

RuudKroket +1056

Steijn valt onder de Telegraaf bescherming. Duidelijker kan het niet worden.
Media-mafia.

15-04-2025 19:24

Yeshyeshyall +11022

Haha walgelijk. Steijn heeft geen idee wat spelen als Ajax is. Er is een groot aantal versterkingen gehaald bij sparta en daardoor staan ze er iets beter voor.

14-04-2025 22:17

JohnDylan +23238

Ik denk dat Ajax onder Farioli vorig seizoen met Feyenoord om de tweede plaats mee had kunnen strijden. Waren spelers als Conceição en Regeer verkocht als Farioli toen al bij Ajax had gewerkt of had hij ze bij de club gehouden zoals hij afgelopen zomer heeft gedaan met Baas en Fitz-Jim (die op de lijst van spelers die mochten vertrekken stonden? Farioli heeft volgens mij wel een goed oog voor kwaliteit/talent want naast Baas en Fitz-Jim lijkt hij het (van een afstandje) ook bij Matheus goed te hebben gezien. Tot nu toe lijkt dat een doelman die zowel qua type als kwaliteit goed bij Ajax past. Ik denk dat Farioli ook veel meer uit Bergwijn had gehaald dan Steijn en Van 't Schip deden.

14-04-2025 21:47

vanreenen +10365

Ik lees nergens van Driessen wat de werkelijkheid was. Hij zal vanavond bin Inside wel weer één of ander negatief lulverhaal ophangen, maar de werkelijke reden lag opgesloten in het volgende feit waar Misletoe volledig aan voorbij gegaan is.

Steijn wilde Noa Lang, Zerrouki en de keeper van Sparta, Olij meen ik, bij Ajax halen. Maar daaraan ging de technisch onbekwame directeur Misletoe aan voorbij.
Nooit zullen wij weten hoe het toen met Ajax zou zij gegaan, maar feit blijft dat de eerste 2 spelers Ajax wel beter zouden hebben gemaakt.

14-04-2025 21:40

AlexIbarra +19352

Noa Lang voor een bak geld bij PSV ophalen om te concurreren met die andere dikbetaalde topper links voorin.
Geniaal idee idd.

15-04-2025 08:52

Ajax95Duivendrecht +24268

De wekelijkse voetbalanalyse van Ajax door Valentijn Driessen laten verzorgen, is een gemankeerde voorstelling van zaken.

14-04-2025 18:16

Tommyshelby +130534

Zo doorzichtig weer. Farioli heeft meer kritiek gehad van de T dan Steijn, terwijl er 17 plaatsen (!) verschil was op de ranglijst.

14-04-2025 15:10

Tinus +10468

Los van de twijfelachtige agenda van De Telegraaf, zijn er inderdaad meerdere schuldigen aan te wijzen dan Steijn. Mislintat en Jan van Halst hebben minimaal evenveel schuld aan de teloorgang van Ajax.

14-04-2025 16:40

Rafaelajacied +117

Meneer Driessen kan mooi ouwehoeren.
Sparta is wel even heel iets anders dan Ajax.
Bij Ajax zat er totaal geen plan achter , geen enkel idee qua tactiek , geen enkel idee van verdedigen etc.

Na Fortuna uit , de 3e wedstrijd , verdedigde hij ze spelers al niet meer en dat heeft Farioli altijd wel gedaan.

14-04-2025 14:47

DrFootball +15220

Valentijn is even vergeten hoe Steijn zijn volledige elftal voor de bus gooide door ze als niet goed genoeg te bestempelen in de media. Farioli denkt er misschien ook zo over, maar spreekt het igg niet uit.

14-04-2025 14:14

ST +23098

Schei toch uit met deze onzin. Ajax Showtime zou dit soort stemmingmakerij niet meer moeten delen.

14-04-2025 13:10

Ajax34 +4129

Als je na 2of 3 wedstrijden als trainer zijnde je spelers voor de bus gooit is het volledig jouw schuld.

14-04-2025 12:25

MichelAngelo66 +22334

Er zat heel veel verkeerd binnen onze club.

Directie deed maar wat. vd Sar had het niet onder controle, Overmars had er een puinhoop van gemaakt, een financieel directeur die alles maar goed vond en juist op de verkeerde momenten op de rem trapte, een RvC wat lekker sigaren zat te roken en zat te kijken of er genoeg dames of mensen met roze haar een plek in de club hadden i.p.v. de processen waar het om draait te controleren, een jeugdopleiding die rammelde aan alle kanten, een scoutingsapparaat dat verwaarloosd werd.... Dan nog een ontspoorde Mislintat en een Steijn die voor het eerst bij een grote club zat…..

Tel uit je winst.

14-04-2025 11:49

Pep01 +935

Als ik het goed lees hierboven heeft Sparta dus maar liefst 6 nieuwe spelers gehaald in de winterstop. Zou dat misschien iets te maken hebben met de betere prestaties of komt het allemaal door Telegraaf lieveling Stein?

14-04-2025 11:41

MosesD +14730

Als Driessen iets roept, kan je er vanuit gaan dat het tegendeel waar is. Natuurlijk heeft Steijn gruwelijk gefaald. Zo had de Ajax selectie een bizar slechte conditie, presteerden alle spelers ver onder hun niveau (Hato uitgezonderd) en zat er geen enkel idee achter alles. Dat is natuurlijk niet de schuld van een TD. Deze had ook schuld, maar Steijn heeft gigantisch slecht werk geleverd of beter gezegd, geen werk geleverd. Hij zat ook liever op Ibiza. Kijk dan eens naar het fanatisme van Farioli. Een verademing. Maar ook gewoon passend in het topvoetbal.

14-04-2025 11:12

AlexIbarra +19352

Je kunt altijd wijzen naar Mislintat, bepaalde spelers of wanorde op bestuurlijk niveau. Of naar de slechte sfeer onder de supporters.

Maar er was onder Steijn nul vooruitgang te zien in de zin die je verwacht bij elke groep mensen die dagelijks samen werkt / traint. Simpele samenwerking van koppeltjes, of dat je bij een omschakeling allemaal een beetje weet wat je moet doen. Dat je Forbs of Gaaei waar mogelijk vóór ze aanspeelt en Berghuis of Rensch in de voeten.

Soms ging het goed en verloren we ongelukkig punten, soms ging het slecht en verloren we terecht punten. Dat waren de smaken.
Er is een groot verschil tussen een team in opbouw dat nog niet goed presteert (zoals Bosz begon bijvoorbeeld) en het los zand van Steijn.

Qua allround prestaties tov wat ik had verwacht zou ik Sjonnie een 6 geven, Schip een 5, Schreuder een 4 en Steijn een 3.

14-04-2025 11:06

trodat4030 +97495

Steijn was niet het enige probleem, maar hij was natuurlijk wel óók een probleem.. De omstandigheden waar hij mee moest werken waren ronduit kut natuurlijk, maar dan nog maakte hij er zelf evengoed een puinhoop van. Maar als je moet terugvallen op Bergwijn als captain, dan zijn er natuurlijk veel meer dingen die niet kloppen, dat ligt niet alléén maar aan de trainer.

14-04-2025 10:58

AFCArjen +481

Met je eens, alleen de aanvoerder kies je als trainer zelf. Als je dan van alle persoonlijkheden de minst geschikte die band om doet, maak je het alleen maar moeilijker. Zelfs Vd Boomen was een betere captain geweest.

15-04-2025 08:59

Andrews125 +255

Steijn heeft bewust gesaboteerd omdat hij niet kreeg wat hij wilde. Hij zal in dh wel een standbeeld krijgen voor de grootste Ajaxnaaier aller tijden.

14-04-2025 10:46

Nozempie +711

Driessen is gewoon weer aan het jennen zodat zijn baas weer lekker veel clicks krijgt op zijn feestneusartikel. Steijn is een prima trainer voor een laagvlieger maar heeft gewoon keihard gefaald. Farioli heeft van een lachwekkend lelijk eendje een ploeg gemaakt wat bijna kampioen is.

Nu is het zaak dat we doorselecteren, zeker voorin hebben we geen hoogvliegers. Gisteren speelde Ajax gewoon prima maar jongens als Godts, Brobbey en Traore zijn geen hoogvliegers in de 16.

14-04-2025 10:45

InvertedBack +362

Vergeet het maat wat betreft doorselecteren. We krijgen straks gewoon Chuba terug wat ten opzichte van Brobbey geen verslechtering is, maar hier dacht je vast niet aan bij doorselecteren?

14-04-2025 10:51

ajaxfan83 +3622

Nou ik kreeg gewoon medelijden met Steijn afgelopen seizoen , ja hij heeft uitlatingen gedaan over zn spelers wat niet handig was, maar ik snap dat wel als zon gek van een mislintat continu als een randebiel in je nek loopt te hijgen.
Iedere andere trainer had door die omstandigheden flink door het ijs gezakt en met name doordat hij een elftal kreeg wat een bij 1 geraapt zooitje was dat moment .

En dat het zo was gegaan was het gevolg van dat onze toenmalige algemeen directeur even dacht dat hij zelf als eerst het lege plekjes wat Overmars had achter gelaten , dat hij die wel even zelf kon invullen. Vanaf dat moment is er alles misgegaan wat er maar kon misgaan , en het is gewoon te makkelijk om dit alleen maar in de schoenen te schuiven van Steijn vanwege afgelopen seizoen

14-04-2025 10:45

AFCArjen +481

Steijn had de keuze: er temidden van die shitstorm wat van maken, of principieel zijn en opstappen. Dat waren respectabele opties.

Maar hij koos een andere strategie: de boel opzichtig saboteren en wachten op ontslag en bijkomende premie. Hij was niet solo verantwoordelijk, maar wel flink medeverantwoordelijk voor de complete wanprestaties. Geen medelijden mee.

15-04-2025 09:06

Balgevoel +31456

Doet het niet eens heel gek bij Sparta, al is het voetbal (ook) nou niet per se bijzonder. Hebben ook wel wat kwaliteit gehaald in de winter. Maar zo moeilijk is het toch allemaal niet, hoe het werkt met trainers? Som der delen, en zo.

Een matige trainer haalt slechte resultaten met een matige selectie.
Een goede trainer haalt redelijke resultaten met een matige selectie.
Een matige trainer haalt redelijke resultaten met een goede selectie.
Een goede trainer haalt goede resultaten met een goede selectie.

En een zeer goede trainer, voor nu Farioli, haalt zeer goede resultaten met een redelijke selectie.

14-04-2025 10:40

Nozempie +711

Bij een matige club met matige druk zal ook wel meespelen.

14-04-2025 10:41

Balgevoel +31456

@Nozempie

Tuurlijk, maar het is ook logisch dat een matige club een matige selectie heeft, of misschien iets genuanceerder: dat een matig geleide club een matige selectie heeft. Uitzonderingen (Go Ahead, dit seizoen, ook wel NAC) zijn er altijd.

14-04-2025 10:43

Nozempie +711

Go Ahead doet het fantastisch met beperkte middelen. Ik vind Simonis misschien wel trainer van het jaar. Met echt goed voetbal, vet goed presteren bij een kleine club. Maar wel zonder die mega druk.

Voor mij is Farioli een dikke 9 hoor. Maar Simonis doet daar qua prestaties voor mij niet voor onder. Hopelijk winnen ze de beker.

14-04-2025 10:51

Balgevoel +31456

@Nozempie

Ja, ik hoop ook echt dat Go Ahead de beker wint. Enerzijds omdat ik het AZ niet gun, maar nog veel meer als beloning voor een absurd seizoen, waarin ze bij vlagen net zo goed verdedigden als hebben aangevallen. Zal volgend jaar als een kaartenhuis in elkaar vallen, maar ook in mijn beleving is de prestatie van Simonis misschien wel nóg groter dan die van Farioli. Ik vraag me namelijk af hoe groot de druk bij Ajax dit seizoen echt geweest is. Nu is er kampioensdruk, da's logisch, maar als we nu tweede (of derde) stonden, gingen we ook geen bussen opwachten na vorig seizoen...

14-04-2025 10:56

Mung +1812

Wat een gelul. Spelers gaven zelf aan dat ze onder Steijn geen idee hadden wat er van hen werd verwacht. Omdat hij zijn strijdplan niet over wist te brengen. Daarnaast geven ze aan onder Farioli een stuk fitter te zijn. Omdat de intensiteit van de trainingen nu veel beter is.

14-04-2025 10:31

Amp +38305

Het is net als bij brobbey he. Het overkomt die arme mannen ook allemaal alleen maar zonder dat ze er maar iets aan kunnen doen. Medelijden is wel op z'n plaats

14-04-2025 10:31

OuweDibbes +12072

Je hebt gelijk Driessen.. Steijn was een fantastisch trainer.. Gaat het lekker met je?

14-04-2025 10:28

3*stars*3 +23711

🎪 + 🤡 = Valentijn Driessen

14-04-2025 10:25

BeterVanafDeZijlijn +1303

Wat Driessen slikt wil ik ook wel. Alles gaat er opeens een stuk positiever uitzien merk ik.

14-04-2025 10:21

GNBL +90741 moderator

Als Rijsdijk al die versterkingen had gekregen die Steijn kreeg had hij nu op de zelfde positie gestaan of hoger. Flikker toch op me die vieze rat Steijn.

14-04-2025 10:21

Jelluhafca +3502

Steijn en die andere clowns die op de bank naast hem zaten hadden nooit aangesteld mogen worden. Heeft duidelijk bewezen geen Ajax profiel trainer te zijn!

Heel blij na de flaters van de on Ajax trainers Schreuder & Steijn dat er eindelijk weer een goede trainer & staf voor de groep staat (dat werd ook tijd na 2 jaar)

14-04-2025 10:13

EuforischeRealist +15683

HAHAHAHAHAHAHAHA

Zo die heeft zitten zuipen

14-04-2025 10:13

AFCAjax_1988 +3850

Whahahahahahahahahahaha

14-04-2025 10:11

HStorm +3184

Wow, hoe durf... Oh wacht ff.. Het is Valentijn met zijn pulp krant wat weer rotzooi probeert te trappen. Vieze enge man, brrr.

14-04-2025 10:09

JanTa +15870

De schuld afschuiven naar Steijn werd vooral gedaan door de Mislintat aanhangers.

14-04-2025 10:09

Turbo +42330

Steijn is een waardeloze trainer.

Dat gezegd hebbende ligt de fout natuurlijk bij de mensen die hem aanstellen en vervolgens de slechtst samengestelde selectie in onze clubhistorie door de strot duwen.

14-04-2025 10:04

Tinusz +2161

Ik zag de kop en dacht Driessen, ik las de eerste zin '' heeft hij een paar redenen voor ''.

Ongenegeneerd zeg. De enige reden waarom ze hem beschermde en beschermen is doordat hij een bron was. Kansloos stukje bron-bescherming dit.

14-04-2025 10:03

AlexIbarra +19352

Sparta heeft 11 punten uit de laatste 5 wedstrijden gehaald, dat is wel knap.
Overigens staan ze 9e maar met 12 punten achterstand op de nummer 7 en slechts 3 puntjes voorsprong op de nummer 15. Dus ze zullen niet meer degraderen maar als ze linkerrijtje willen eindigen, zijn ze er nog lang niet.

14-04-2025 10:20

tripleA +3954

De woorden Driessen brengt nuance aan hebben me echt een lachstuip bezorgd. De man die elke week van dik hout zaagt men planken stukjes schrijft vol verzinsels en eenzijdigheid, gaat nu de genuanceerde journalist uithangen. Schei uit man

14-04-2025 10:02

xstaniox +15329

Driessen heeft het erover dat die 2 inhaalwedstrijden werden gewonnen.

Ja, gewonnen met Van 't Schip inderdaad.

Met Steijn erbij waren die 2 wedstrijden niet gewonnen. Maar dat vergeet Driessen even voor t gemak

14-04-2025 10:00

JohnDylan +23238

Het meest gebruikt elftal van dit seizoen is eentje met Pasveer; Rensch (Gaaei), Sutalo, Baas, Hato; Fitz-Jim, Henderson, Taylor; Traoré, Brobbey en Godts. De enige twee spelers die Steijn in de voorbereiding op het vorige seizoen niet ter beschikking had waren Henderson en Traoré. Het lag voor een groot deel aan Steijn dat de spelers vorig seizoen conditioneel geen schim waren van de spelers die ze dit seizoen zijn.

14-04-2025 09:48

trodat4030 +97495

De Fitz-Jim, Baas en Godts van de voorbereiding van vorig seizoen zijn op geen enkele manier te vergelijken met de Fitz-Jim, Baas en Godts van dit seizoen. Die hebben zich (grotendeels elders) enorm ontwikkeld. 'Ze tot zijn beschikking hebben' is echt een kulargument natuurlijk. Je praat nu al over een half elftal met Hendo en Bertje meegerekend. Jij doet nu voorkomen alsof die 5 helemaal geen verschil maken, wat natuurlijk vette onzin is.

14-04-2025 10:14

JohnDylan +23238

Ik vond Fitz-Jim eind vorig seizoen voor Jong Ajax niet beter dan hij eind van het seizoen daarvoor was. Hij heeft zich voornamelijk dit seizoen ontwikkeld. Baas heeft zich bij NEC ook niet enorm ontwikkeld. Niemand dacht begin van de voorbereiding dat hij dit niveau zou halen want dat haalde hij vorig seizoen niet (verre van). Farioli heeft die twee ontwikkeld. Dat had Steijn ook kunnen doen.

14-04-2025 13:29

dod +654

Er ging genoeg mis, steijn nam de slachtofferrol en gooide al vrij snel de handdoek. 18e plek na 8 wedstrijden waar de rest er 10 had gespeeld vond ik ook overdreven idd. Je kan ook je eerste wedstrijd verliezen en de rest speelt gelijk, ja dan heb je ook 18e gestaan..

En nu doet ie het goed bij sparta, in eerste instantie deed ie het slechter dan zijn voorganger maar na die 6 nieuwe spelers beter, ja dat ligt dus aan je materiaal.
Hij schoffeert zijn spelers nu niet, dat is een verschil.

14-04-2025 09:47

Babangida83 +24004

Voor 50% zeker zijn verdienste, dat het zo slecht in. Kijk alleen maar naar de conditie. Zijn uitspraken over de aankopen. Hij presteert nu goed omdat hij heel veel goede spelers huurt van grotere clubs. Volgend jaar is Sparta weer aan de goden overgeleverd.

14-04-2025 09:45

Oxxer +165749 moderator

Zie de fanclub van Steijn er voor aan te zeggen.

“Steijn legt fundament voor titel 37 van Ajax”

In de fanclub zitten uiteraard: voorzitter vd Vaart, Sneijder, vd Meyde, Telegraaf etc etc.

14-04-2025 09:43

Amp +38305

Hier op AS zit ook een behoorlijke groep hoor

14-04-2025 10:34

Oxxer +165749 moderator

Bizar

14-04-2025 13:03

Schip +23639

Nee, hehe. Met die spelersgroep kon je niet beter. Laten we even meenemen dat het grotendeels onervaren spelers waren en dat het leeuwendeel al opgebokt is.

De enigen die er nog zijn zijn mega aankoop Sutalo, met Haller de duurste aankoop ooit, en Gaaeij, die ook pas na het vertrek van Rensch de basis heeft kunnen halen en stappen heeft gemaakt onder Farioli.

Maar laat net zo duidelijk zijn dat Steijn in niets een Ajax trainer is en een net zo grote transferblunder is geweest als de meerderheid van aankopen. Hij beheerst het tactische aspect niet in details en een Maduro heeft nul gewicht om dat te compenseren. Hij heeft nog nooit op die manier aanvallend voetbal gespeeld. Hij begreep zelfs niet dat je om hoog druk te zetten een seizoen lang veel meer inhoud moet kweken in de voorbereiding, waar Van 't Schip zich over verbaasde en beklaagde in de winterstop.

En naast die brakke kwaliteit van materiaal en trainer, kreeg je na de winterstop de tweespalt toen een deel al te horen had gekregen dat ze in de zomer weg mochten. Waardoor echt alle resterende vechtlust uit de groep verdween en er niets meer mee te beginnen was.

Dus het was zeker niet enkel Steijn, maar hij had nooit behoren te komen. Om net te doen alsof hij nu weer overpresteert.....lachwekkend. Die Rijsdijk had inmiddels minsten dezelfde punten gepakt.

14-04-2025 09:39

AlexIbarra +19352

Bergwijn was natuurlijk duurder dan Sutalo of Haller.
En Steijn's Sparta heeft 9 punten uit de laatste 3 wedstrijden, 14 punten uit de laatste 6 wedstrijden. Dat had Rijsdijk vast niet beter gedaan.
Verder vind ik je te mild over Steijn. ;)

14-04-2025 10:30

Schip +23639

Ja, fair enough. Die fantastische aankoop van Bergwijn zat er nog tussen. Oh gruwel.

En Steijn gaat nu pas punten halen, Rijsdijk stond wat mij betreft eerder al op dat punt.

14-04-2025 11:56

Rymesyt +8201

Ben er wel een beetje klaar mee. Steijn heeft het bij Ajax gewoon niet goed gedaan. Gun hem verder het beste, hoop dat hij het goed doet bij Sparta, want dat vind ik een prachtige club. Maar bij Ajax werkte het niet. Het is absoluut waar dat de omstandigheden dramatisch waren, iedereen had het hier heel erg moeilijk gehad. Alleen Steijn heeft er binnen die omstandigheden gewoon niet het beste van gemaakt. Steijn heeft de fouten gemaakt om in de eerste plaats zijn ruzie met Mislintat (waar Mislintat natuurlijk minstens net zo veel schuld bij had) in het openbaar (via de media) uit te vechten. Dat is altijd slecht voor de club, en omdat het hier over de aankopen ging verloor hij daarmee ook direct een deel van zijn eigen spelersgroep. Daarnaast slaagde hij er niet in om enige lijn in het elftal te krijgen, met name achterin, waardoor een Sutalo bijv. wekelijks 2-3 man tegelijk moest dekken. De 18e plaats is inderdaad vertekenend, maar het aantal tegengoals dat we vorig jaar kregen is dat niet. Eigenlijk was het rond de 1e competitiewedstrijd al een situatie die niet meer te redden viel, met al het chagrijn en wantrouwen dat er tussen trainer, spelersgroep en directie onderling lag. Het is nu allemaal verleden, ik heb geen haatgevoelens naar Steijn, prima trainer voor de Nederlandse subtop maar onder druk gaat hij rare dingen doen en zet hij zijn vrienden bij de media wel erg opzichtig in. Succes daar, en blij dat wij Farioli hebben en verder kunnen.

14-04-2025 09:34

Eurysaces +29583

Met die 2 wedstrijden zou hij 9e staan en niet laatste, maar die zijn door iemand anders gewonnen. Ik denk dat Steijn die 3-2 niet over de streep had getrokken en die andere wedstrijd ook had verloren, net als alle andere wedstrijden die hij verloren heeft.

Plek 18 zal voor altijd aan hem vast zitten. De slechtste trainer ooit bij Ajax!

14-04-2025 09:28

FTS95 +16161

Ik denk dat het gewoon een perfect shitstorm was waar hij in terecht kwam. Hij kan daar zelf ook duidelijk niet mee om gaan. Meerdere factoren hebben daar debet aan en daar is hij er zeker één van. Verder heb ik niets tegen Steijn. Vind het knap dat hij zich heeft herpakt en het nu goed doet. Hij zit hier veel beter op zijn plek. Prima.

14-04-2025 09:27

El Grande Ghacied +1380

Tuurlijk valt het niet allemaal af te schuiven op Steijn, maar ik vergeef hem nooit hoe hij de spelers onder de bus gooide na Fortuna Sittard. Toen was het al klaar en had hij direct moeten worden weggestuurd.

14-04-2025 09:15

AjaxDordt +14204

Te lui om zich te verdiepen in de selectie, want meneer ging liever naar Ibiza. Tactisch een totaal onbenul en als klap op de vuurpijl gooide hij na Fortuna-uit al zo ongeveer de hele selectie onder de bus. Oké, hij had geen wereldselectie maar Farioli laat nu zien dat je ook met wat minder materiaal wél optimaal kunt presteren. In mijn ogen de aller slechtste trainer ooit bij Ajax

14-04-2025 09:15

Wouter1989 +2260

Wat is dit voor een onzin, hij staat nu toevallig wat hoger omdat alles zo dicht bij elkaar staat.

Hij heeft in de winterstop voor Sparta begrippen toppers erbij gekregen en een veel betere selectie dan zo'n beetje alle ploegen onder Sparta..

Maar even een flink pak slaag geven over een paar weken in de arena!

14-04-2025 09:11

Elayais +5091

Perfecte voorbeeld van hoe de media draait hoe het hun uitkomt.

Als het om Ajax gaat wordt er constant geroepen: Ze waren zo slecht, ze stonden zelfs laatste!! Zonder enige nuance.

Maar als het uitkomt om een vriendje te verdedigen, dan is er opeens nuance mogelijk over die laatste plaats van Ajax...

14-04-2025 08:56

Adam24 +39436

Wat Steijn bij Ajax deed was totale werkweigering. Spelers voor de bus gooien omdat ze van het tweede niveau kwamen. Echt ongelooflijk voor een trainer die zelf niet hoger had getraind dan Sparta. Mislintat haalde een hoop verkeerde spelers maar de grootste joker was het aanstellen van Steijn. En dat Sparta nu weer punten haalt is knap maar hiermee vergeet men wel even doodleuk de dramatische reeks waarmee hij is begonnen. Sparta is met de trainerswissel werkelijk niets opgeschoten.

14-04-2025 08:54

NeeI +108423

Dit waren trouwens de teksten van Steijns zaakwaarnemer:

Rodger Linse, zaakwaarnemer van Ajax-trainer Maurice Steijn, ziet dat er bij Ajax anders wordt gewerkt dan een paar jaar geleden. In die periode deden Marc Overmars en Erik ten Hag alles met zijn tweeën op de transfermarkt, maar nu is er gekozen voor een ander beleid bij de Amsterdammers.

'Dat is een beleidskeuze van de club', aldus Linse in gesprek met de Volkskrant. Sven Mislintat, directeur voetbalzaken van Ajax, is verantwoordelijk voor alle aankopen en volgens de zaakwaarnemer is dit een logische keuze. 'Als de spelers die de trainer aandraagt om welke reden dan ook niet haalbaar zijn, verandert het scenario. Het is ook logisch om spelers te laten kopen door iemand die daarin is gespecialiseerd. Het samenstellen van een selectie is een puzzel. Alle posities dubbel bezetten, met verschillende types. Dat heeft Mislintat gedaan.'

14-04-2025 08:54
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.