'Farioli levert buitengewone prestatie, in dat licht bezien zorgt hij voor aantrekkelijk voetbal'

door Timo Suur 54

Bron De Telegraaf

'Farioli levert buitengewone prestatie, in dat licht bezien zorgt hij voor aantrekkelijk voetbal'

door Timo Suur 54

Bron De Telegraaf

Francesco Farioli kan op complimenten rekenen vanuit zijn geboorteland Italië. Voor een lange tijd bleven de prestaties van de Italiaanse oefenmeester in Amsterdam onder de radar, maar na de 0-2 overwinning op bezoek bij PSV is daar verandering in gekomen.

'Farioli levert in Amsterdam een buitengewone prestatie', stelt Alex Frosio, journalist van La Gazzetta dello Sport, in gesprek met De Telegraaf. 'Vooral als je bedenkt hoe het er voor stond bij Ajax toen hij binnenkwam vorige zomer. Er kon niemand worden gekocht en Ajax moest spelers verkopen. De ploeg had net een rampzalig jaar beleefd.'

Frosio is op de hoogte van de vele kritieken op het veldspel van Ajax. 'Ik ben opgegroeid met het grote Ajax van de jaren zeventig en daar heb ik een enorme waardering voor', vertelt de journalist. 'Maar in Nederland wordt het zogenaamde catenaccio, het verdedigende voetbal, weleens verward met een uitstekende organisatie van de verdediging. Dat zijn twee hele verschillende dingen. Farioli doet het laatste.'

'Daarbij moet Farioli rekening houden met de mogelijkheden die je hebt', gaat Frosio verder. Hij is erg lovend over het werk van Farioli bij Ajax. 'De kwaliteit van de spelers van Ajax vandaag is in vergelijking met de gouden jaren van vroeger niet van heel hoog niveau. In dat licht bezien zorgt Farioli voor heel aantrekkelijk voetbal.'

Tekst gaat verder onder de foto.

francesco farioli ajax az
Francesco Farioli kan rekenen op complimenten van de Italiaanse journalist Alex Frosio.

'Het wordt tijd voor meer waardering voor Farioli'

De Italiaanse voetbalanalist Andrea Spadoni is ook zeer te spreken over de prestaties van Ajax onder leiding van Farioli. 'Het wordt tijd voor meer waardering, ook in Italië', stelt hij. 'Wie maalt om Ancelotti, Allegri en Conte als een Italiaanse coach in Nederland revolutie maakt? Francesco Farioli, de filosoof die Cruijffs Ajax met succes overnam.'

Volgens Spadoni is Farioli ook in staat om het tij te keren bij een Italiaanse topclub als Juventus. 'De interessante paradox is dat er een Italiaan in Nederland op de bank zit bij Ajax. Bij een club die symbool staat voor schoonheid weet hij die schoonheid te combineren met voetbal en zo een revolutie te veroorzaken', zegt Spadoni. 'Uitgerekend bij de club die dankzij het genie van Johan Cruijff iedereen heeft geleerd hoe je de spelregels kunt veranderen en wat een revolutie teweegbrengt.'

Lees meer over:
Plaats reactie

NoPants +7528

Ziet iemand Aurelius hier nog wel eens? Ik wil hem nog 1x horen zeggen dat we hetzelfde resultaat hadden behaald als we Steijn hadden aangehouden.

14-04-2025 08:55

Yeshyeshyall +11001

Ik denk dat hij met betere spelers aantrekkelijker voetbal zal spelen maar denk ook dat zijn speelstijl met dat lokken veel saaie wedstrijden oplevert. Dat gezegd hebbende is dit natuurlijk een top coach in wording. Zijn bezetenheid maar vooral de resultaten zijn echt ongekend. Ajax lag volledig aan puin en de vooruitzichten waren zeer matig maar in 1 seizoen zijn de zaken gedraaid en lijken we zelfs op de titel af te stevenen. Ik denk dat kritiek op Farioli alleen daardoor al te gek voor woorden is. Dit is echt een fantastische trainer. Ben niet per se ‘om’ voor wat betreft de amusementswaarde maar we mogen ontzettend blij zijn dat hij dit jaar hier de coach is en ik hoop zeker dat hij nog lang blijft

13-04-2025 09:42

driehoekjes +3531

Barcelona speelt al jaren lokvoetbal

13-04-2025 11:40

driehoekjes +3531

Die lokken de tegenstanders naar de bal

13-04-2025 12:33

Mijnclub33x +10036

Nou, meer realistisch resultaat voetbal, niet waar Ajax voor staat. Met een gemiddelde selectie en teamwork heeft hij bijzonder werk verricht. Van min- 18 vorig jaar tot +9 dit jaar.

13-04-2025 04:14

Mijnclub33x +10036

En Farioli heeft Ajax wel even uit een financieel debacle gehaald, dat we voor zeker 100 miljoen aan spelers gaan verkopen en we straks weer CL spelen. Wie had dat gedacht na een jaar. Onder Schip waren we nu de Tatenic.

13-04-2025 09:29

Dolblij +45619

Beetje verwonderlijk dat Frosio uitgerekend bij de clowns van de TG deze goed afgewogen mening kan ventileren. Je zou denken dat de 2 oppersnuiters van de voetbalredactie daar niet op zitten te wachten.

12-04-2025 16:08

AlexIbarra +19343

Ze hopen ws dat er een Italiaanse club voor Farioli komt. ;)

12-04-2025 19:20

Redrum +96297

Farioli is bezig aan een kunstwerk. Letterlijk niets wees er voorafgaand aan dit seizoen op dat Ajax kampioen zou worden. In de winterstop was dat nog steeds geen reëel scenario. En nu sta je begin april opeens met 9 punten voorsprong bovenaan. Je wint alle wedstrijden van psv en feyenoord en allemaal waren ze verdiend. Dan ben je gewoon de terechte kampioen. Farioli is een genie.

12-04-2025 15:47

JanBiesbos +29273

Ik blijf het zeggen, met FF hebben we de rattenvanger van Hamelen binnen gehaald:” help ons aub please 🙏uit de shit FF, de spelers zijn niet fit, we zijn financieel naar de kloten, we moeten iedereen verkopen en niemand wil onze spelers hebben 😥. We moeten Champions league halen met dit materiaal anders is het 7 magere jaren en dark ages!!!! 😥😥😥”. Oke oke ik geef jullie het kampioenschap”.🤣🤣🤣 oke jongens trap die FF Nederland uit want hij speelt geen mooi voetbal! 🤔

12-04-2025 15:38

Matts +2152

Ssssssht! Kunnen de Italiaanse media eens wat meer naar de Nederlandse media luisteren? Dan blijft Farioli misschien nog een jaar.

12-04-2025 15:23

Turbo +42186

Goed presteren met niet bijzonder materiaal maakt het niet direct ook "aantrekkelijk". Onzinnige opmerking.

Farioli doet het prima. Daar zal ondertussen niemand het meer mee oneens zijn. Een paar alles-voor-de-clicks/views figuren uitgezonderd.

12-04-2025 14:36

Adam24 +39284

Het materiaal is er bij Ajax echt niet naar om constant attractief voetbal te spelen. Farioli haalt echt het uiterste uit deze selectie. Het enige waar je wellicht kritiek op zou kunnen hebben is dat het team inzakt bij een voorsprong. Daar wordt bij de spelers overigens over gezegd dat dit geen bewuste keuze is maar iets is wat gebeurt. Het puntenaantal waar we op afstevenen is echt ongekend hoog voor een selectie met deze kwaliteit en zeker met het verschil met vorig seizoen in ogenschouw genomen. Daarnaast ontwikkelen spelers zich, de groep is vele malen hechter geworden en jeugd krijgt een serieuze kans. Al met al een topprestatie.

12-04-2025 14:36

AINIESTA +45396

Enige aantrekkelijke is de stand op de ranglijst en een paar wedstrijden die op 1 hand te tellen zijn. Maargoed het is blijkbaar niet anders. Zelfs niet tegen de hekkensluiter.

12-04-2025 14:28

KarimB +11807

Mag je niet zeggen Farioli is een god en niks meet of minder

12-04-2025 18:00

AINIESTA +45396

Sommigen zijn gewoon echt haast persoonlijk beledigd als je niet volledig in de reet van Farioli zit. Maargoed zijn volgens mij gewoon de feiten.

12-04-2025 18:22

JanBiesbos +29273

Jij bent gewoon ondankbaar, ik had er liever nog een zoogdier achter gezet, maar een goudvis zou jou ook niet misstaan.

12-04-2025 18:58

KarimB +11807

Deze snap ik niet helemaal Jan.

Maar Farioli moet je of verafgoden en anders ben je een clown. Als ik gisteren iets typ over hoe ik t zie wat niet in t straatje valt ben je meteen een trol etc

12-04-2025 19:03

AINIESTA +45396

Een echte Ajacied ben je pas als je dit resultaatvoetbal volledig omarmd. Anders ben je gewoon een neppe ofzo.

12-04-2025 20:03

Sambavleugels +18756

Inderdaad. Die man levert een uiterst knappe prestatie, maar als je onverhoopt eens niet kan kijken hoef je echt niet te balen.

12-04-2025 22:36

driehoekjes +3531

Zou FF als trainer van Barcelona tegen de spelers zeggen verboden vooruit te voetballen want achterin rondtikken is mijn stijl?

13-04-2025 11:49

AINIESTA +45396

Het voetbal wat Barcelona speelt staat haaks op de speelwijze van Farioli. Kan ie 180 graden draaien in z'n visie/speelwijze als ie de spelers wel heeft? Ik vraag het me af. Is gewoon een controlfreak.

13-04-2025 12:13

driehoekjes +3531

Of gaat het gewoon vanzelf omdat de selectie bol staat van techniek en er zeer makkelijk vooruit gevoetbald wordt met behoud balbezit?

13-04-2025 12:35

RuudKroket +1053

Italiaanse journalisten hebben er zo te lezen meer verstand van de hun Nederlandse collega's.

12-04-2025 14:18

Wobbo +11517

Ah ja schoonheid. Nou ik weet niet hoor maar er valt bar weinig te genieten dit seizoen. Het is gewoon moneyball. Kijk dat je er iets van kan leren staat buiten kijf. Als Ajax zeg maar attractief aanvallend voetbal kan combineren met verdedigen "als het even moet" dan wordt je daar alleen maar sterker van. Het is alleen nu vooral verdedigen, matige tegenstanders laten komen op je eigen helft en jezelf in de problemen helpen. Niets mis met een solide verdediging maar ik wil wel weer een Ajax zien dat uitgaat van eigen krachten en de aanval opzoekt.

12-04-2025 13:22

afcas +3811

Voor een club die de bal aan de tegenstander laat en alleen maar op eigen helft zichzelf in de problemen brengt hebben we toch verdomd veel balbezit...

12-04-2025 19:20

willem1958 +8886

Hij heeft helemaal gelijk, voetbal vanuit de organisatie staat bij Farioli op één maar als je dan een middenveld hebt met goede voetballers die een pass hebben en af en toe een dribbel maken en je hebt snelle buitenspelers met creativiteit dan krijg je verticaal voetbal met spelers die vooruit denken maar wel de organisatie bewaken omdat de trainer dat voorop stelt.
Het is hard werken als je een hecht team wil zijn maar dat is essentiëel want verzaken betekent dat er gaten vallen tussen de linies.

Kijk hoe vorige week de aanval met Mokio ging, dat zijn de ingrediënten die je nodig hebt, twee van dat soort spelers op je middenveld is goud waard, dan wordt het voor tegenstanders heel lastig op te anticiperen omdat je meerdere mogelijkheden hebt.

Ik hoop dat Kroes en Beuker in de zomer een paar goede upgrades doen en er niet teveel bepalende spelers weg gaan en dan kan het een mooi jaar worden als Farioli ook blijft.

12-04-2025 13:06

Simpelishetmoeilijkst +25403

WILLEM1958,
Met je eens. Die aanval via Mokio is wat we nodig hebben op den duur. Da zal nog wat tijd kosten.

12-04-2025 13:49

NeeI +108106

Het voetbal is vaker niet dan wel aantrekkelijk, langs de Ajax-meetlat, maar dat doet niets af aan de waanzinnige prestatie die hij levert. Deze titel komt voor 95% op zijn conto. 5% Woutje en zijn voorspellende gave.

12-04-2025 13:05

wijzijndebeste123 +165649

Met deze selectie aanvallend spelen en je had nooit zoveel punten gehaald. Kroes moet Farioli komende zomer van n voetballende draaischijf op 6, creatieve middenvelder op 8/10 en verfijnde dribbelaar voorin voorzien. Dan zullen we vanzelf beter aanvalsspel gaan zien.

12-04-2025 13:29

NeeI +108106

Dit ben ik (deels) met je eens, echter vind ik de intenties tegen het rechterrijtje ook niet altijd best of de juiste. Thuis tegen een Almere of noem maar op kun je best met leuk voetbal afdoen. Maar goed, een winnende trainer heeft altijd gelijk. Je snapt me.

12-04-2025 13:55

JaapStam +137706

In een ander artikel las ik een opmerking van Paolo Galardi (61): "Ik kijk soms wat De Telegraaf schrijft. Steunen zij een ander team of zo?", vraagt hij zich hoofdschuddend af.

De aversie tegen De Telegraaf leeft niet alleen bij ons, maar gelukkig ook buiten Nederland.

12-04-2025 12:51

Patrick78 +52793

Ahahahahah

De Telegraaf is en blijft een circus met Verweij en Driessen als clowns

12-04-2025 12:54

JaapStam +137706

Precies @Pat!

12-04-2025 12:54

Simpelishetmoeilijkst +25403

DAN HEBBEN WIJ, IK BEN OOK BUITENLANDER, GELIJK WAT BETREFT DE TELEVAAG VOLGENS MIJ.

12-04-2025 13:51

31xAjax +7983

Laat Galardi maar eens eerst in eigen keuken kijken (La Gazettam-SportItalia-La Repubblica e.a.) voordat ie Nederlandse kranten recenseert.....

12-04-2025 14:12

Kingoffdatoilet +17281

Ik vond de wedstrijd tegen psv aantrekkelijk en tactisch een hoogtepunt. Het klopt dus wel.

12-04-2025 12:48

Patrick78 +52793

Ik ken Frosio heel goed

Hij is een meer dan prima journalist

100% met Alex

12-04-2025 12:37

trodat4030 +97198

'In dat licht bezien'....... Uit een Italiaanse pen.. Veelzeggend.

12-04-2025 11:30

wijzijndebeste123 +165649

‘Maar in Nederland wordt het zogenaamde catenaccio, het verdedigende voetbal, weleens verward met een uitstekende organisatie van de verdediging. Dat zijn twee hele verschillende dingen. Farioli doet het laatste.'

Spijker op de kop.

12-04-2025 11:18

Patrick78 +52793

Ze praten over Catenaccio en ze weten niet wat het is

Italiaanse trainer? Catenaccio!

Ik mis nog ‘ Italië is het land van pizza en mandolino ‘ en het feest is compleet

12-04-2025 12:40

JaapStam +137706

😂👊+1

12-04-2025 12:54

Wobbo +11517

Het echte catenaccio van vroeger werd gespeeld met een libero, laatste man achter de verdediging nog. Dat speelt natuurlijk niemand meer de afgelopen 30 jaar ofzo. Als iemand het nu over catenaccio heeft in het hedendaagse voetbal dan is dat gewoon hoe Farioli speelt hoor. Of je het dan nog catenaccio zou noemen is een 2e.

12-04-2025 13:27

wijzijndebeste123 +165649

Volslagen onzin. Je hebt geen flauw benul wat catennaccio voetbal is. Maar blijf vooral een vals narratief pushen.

12-04-2025 13:33

Wobbo +11517

Nou wat was het ooit dan wel in jouw ogen? Vroegah

12-04-2025 13:35

AINIESTA +45396

Bij ons staat ie tussen of net voor de centrale verdedigers(Henderson).

12-04-2025 14:30

Rymesyt +8152

Nee, dat klopt dus niet. Niet elk lelijk voetbal en ook niet elk verdedigend voetbal is hetzelfde als catenaccio. In Nederland denken we soms dat je op 2 manieren kunt voetballen: Aantrekkelijk 4-3-3 en al het andere is catenaccio. Dat is ongeloofelijke onzin. Is het voetbal van Farioli mooi? Nee. Is het verdedigend Ja. Allebei eens. Is het saai? Zeker ook. Al die dingen ontken ik niet. Maar het is echt iets heel anders dan catenaccio. Er bestaat veel meer in het voetbal dan totaalvoetbal en catenaccio. En dat vergeten we nog wel eens in Nederland, laatst ook met die Excelsiortrainer die alle trainers in de categorie Mourinho ofwel Bosz gooide, terwijl ook daar veel meer smaken zijn.

EDIT: En dat het aantrekkelijk is omdat het materiaal niet zo goed is als in de jaren 70 zoals deze journalist stelt, is natuurlijk net zo goed onzin. Dat maakt het knapper, niet aantrekkelijker.

12-04-2025 19:47

Praagout +1351

En zo is het.

12-04-2025 11:08

ijzerchef +3167

Het spel van Farioli kan je zowel lelijk als mooi spelen. Een hoop lelijke wedstrijden komt door het rouleren en met ons spel kunnen we ook gewoon winnen met mindere spelers. Maar we hebben juist gezien dat het fit houden van de selectie een van de sleutels tot success was gebleken. Met de beste 11 heb ik ook uitstekende wedstrijden gezien met hele mooie aanvallen en opbouwpatronen.

12-04-2025 11:01

Jariiii +22324

Sowieso zorgt hij voor een aantrekkelijke ranglijst. Wat zeg ik, een zálige ranglijst.

12-04-2025 10:13

FTS95 +16119

Farioli levert een wereldprestatie, maar aantrekkelijk voetbal is het zeer zeker niet.

12-04-2025 10:09

Hersenspinsel +8286

Aantrekkelijke stand.
6 games to go.

12-04-2025 12:28

FTS95 +16119

Dat zeker

12-04-2025 12:51
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.