Farioli af en toe neergezet als 'een tactisch genie': 'Dan denk ik: kom op!'

door Bart Veenstra 109

Bron Algemeen Dagblad

Farioli af en toe neergezet als 'een tactisch genie': 'Dan denk ik: kom op!'

door Bart Veenstra 109

Bron Algemeen Dagblad

Maarten Wijffels vindt de complimenten aan het adres van Ajax en zijn trainer Francesco Farioli soms wat overdreven. De verslaggever laat in de podcast van het Algemeen Dagblad weten de Italiaanse trainer zeker een vakman te vinden, maar hij merkt ook op dat de complimenten aan het adres van de Ajax-coach soms 'too much' zijn.

Ajax stevent - na twee teleurstellende seizoenen - af op de 37e landstitel. De knappe prestatie van de Amsterdamse club verdient dan ook alle lof, al wordt dat soms wat overdreven, vindt Wijffels. 'Ajax verkoopt momenteel', weet hij. 'Ik zie Farioli vanaf de buitenkant: een goede trainer en echt wel een vakman', is de verslaggever lovend over het werk dat de Italiaan verricht in de hoofdstad.

Toch is er een 'maar' in het verhaal. 'Af en toe wordt hij neergezet als een soort tactisch genie. Als een soort wereldwonder, voor wat hij allemaal doet, afgezet tegen anderen. Dan denk ik: kom op!', vervolgt Wijffels, die het uitduel met Willem II van afgelopen zondag als voorbeeld neemt. 'Dat leek nergens op. Ajax had veel de bal en viel vrij fantasieloos aan.'

Verschil Brobbey en Weghorst

Een speler die op kritiek kan rekenen, is Brian Brobbey. 'Daar ging niets vanuit, niets verrassends. Toen kwam Weghorst erin, maar hij had eigenlijk vanaf het begin moeten spelen, omdat je veel rond en in de zestien van Willem II speelt. Hij (Farioli, red.) brengt hem dan na een uur en Weghorst maakt mede het verschil. Dat is niet verrassend.'

Tekst gaat verder onder de foto.

wout weghorst willemii ajax
Wout Weghorst maakte op bezoek bij Willem II het grote verschil voor Ajax. Had de spits misschien wel in de basis moeten staan?

'Je kunt het ook omdraaien en zeggen dat het slecht gecoacht is', vervolgt Wijffels zijn verhaal. 'Er komen alleen nu complimenten dat hij geweldig wisselt. Ajax wordt kampioen en dat moet straks verkocht worden, al weet ik niet of wij daar als media voor zijn. Farioli zegt het zelf ook: je kunt ook zeggen dat ik slecht begonnen ben. Dat vind ik dan wel weer leuk.'

Farioli werd na zondag gevraagd naar zijn wissels en gaf toen zelf een verklaring: 'Daar (met de invallers die vaak scoren, red.) ben ik heel blij mee. Al zei iemand tegen mij: ben je nu zo goed met het inbrengen van wissels of zo slecht met het maken van de basisopstelling? Ik ben het met hem eens. Je kunt het van twee kanten bekijken', toonde de Italiaanse coach wat zelfspot.

Lees meer over:
Plaats reactie

Ajax34 +4126

"Ajax had veel de bal en viel vrij fantasieloos aan" , zou dat nou aan Farioli liggen of gewoon het gebrek aan creatieve spelers.

18-04-2025 17:43

JanBiesbos +29417

Hahaha tja nl trainers zijn het niet , zeker ex voetballers al helemaal niet, dus een buitenlandse trainer zal dat ook niet kunnen zijn. Nee alleen slot want die zit nu bij Liverpool 🧐

18-04-2025 11:15

Godenzoon24 +15404

Zegt veel onzin. Maar het meest ridicuul, is dat heel het journaille het eens was, dat het net aan top 5 materiaal was en ze met een 3e plaats boven verwachting zouden presteren. Nu worden we dik kampioen met een respectabel puntenaantal, dat is dan toch ook ongelooflijk knap. En daar is Farioli verantwoordelijk voor. Hoezo dan overdreven????

17-04-2025 13:49

JanBiesbos +29417

Nou dat dus, hup FFF

18-04-2025 11:16

gi0vanni +7381

Dat is niet ongelooflijk knap maar een regelrecht wonder. De trainer is de juiste man op de juiste plaats. Zelfs toptrainer Slot zou het niet beter kunnen doen met deze beperkte selectie. Farioli is de mvp dit jaar. 🥳🥳🥳

19-04-2025 12:55

driehoekjes +3680

Wat is een tactisch genie? Is dat iemand die met een KKD ploeg de CL kan winnen met tactisch vernuft?

17-04-2025 06:39

Jarikoning +7479

Genie is idd overdreven. Maar top coach voor ons

16-04-2025 21:24

Spelverdeler +4663

Farioli zijn sociale intelligentie zit op een geniaal niveau.

16-04-2025 20:47

henkie58 +2062

Wat een lul zeg. Hou je lekker bij je 010 krantje en meer niet!

16-04-2025 20:12

OuweDibbes +12068

AD kakkerlakken krant is alleen goed om je reet af te vegen.. Gegroet ouwe dibbes jr,

16-04-2025 19:14

Jeugd +24959

Tactisch genie. Dat zou je ook kunnen zeggen van Mourinho in zijn goede tijd.
Ik vind ze allebei verschrikkelijk.
Ik zie liever iemand met een aanvallende voetbal stijl die wat minder punten haalt dan het verschrikkelijke voetbal van Farioli.
Het past totaal niet bij onze club.
Maar ja veel mensen zijn tevreden want we halen punten. Niet mijn ding. Zo vond ik de periode de Boer ook verschrikkelijk.
Nee ik verwacht geen tiki taka met deze selectie.
Nee de periode Steijn wil ik ook niet. Dit soort doordoeners komt men dan altijd mee aandragen. Vervolgens stelt men dat het een wonder is wat Farioli doet alsof we de 15e selectie van NL hebben.
We hebben een top 3 selectie. We zitten ramvol met internationals. We zijn uit de beker geknikkerd, in de Europa League heb je een verschrikkelijke blunder gemaakt door de zoveelste fantasie opstelling te maken.

Het is niet briljant, het is niet mooi maar je moet wel waardering hebben voor de effectiviteit. Dat is gewoon een feit.
Niet mijn Ajax.

16-04-2025 18:40

Biss +10799

Helemaal mee eens. Behalve dat de Boer in zijn eerste 1,5 jaar wel degelijk mooi voetbal wilde laten zien, naar de principes van Cruijff. En het ook wel lukte, met een zeer armoedige selectie, de intenties waren echt goed.
Eigenlijk vanaf 2013 ging het minder en ging hij voor meer zekerheid, minder risico. Toen kregen we meer het ‘beton voetbal’ te zien zoals dat is blijven hangen bij veel supporters.

16-04-2025 20:47

driehoekjes +3680

Van Gaal heeft 3-4-3 gespeeld en 5-3-2. Is hij een aanvallende trainer of een verdedigende trainer?

17-04-2025 07:05

Jeugd +24959

Ik denk niet in hokjes.
Ik kijk naar wat ik zie. Als van Gaal een elftal leuk laat voetballen vind ik het mooi. Doet hij dat niet, dan niet.
Wat Farioli doet ziet er niet uit. Kijkplezier is weg voor mij.

17-04-2025 07:17

driehoekjes +3680

Wel in een hokje dat farioli geen mooi voetbal kan laten zien..zou farioli met technischer middenvelders en efficiëntere buitenspelers ook geen mooi voetbal kunnen laten zien?

17-04-2025 07:41

Jeugd +24959

Als ik zie wat hij presteert tegen Almere City en Willen 2. De absolute laagvliegers, dat met een elftal vol internationals en duur betaalde spelers. Zo matig en de spelopvatting zo Italiaans.
Zo saai vooral. In Frankrijk deed hij niet anders.
Met een betere selectie wil ik ook een coach die beter bij Ajax past. Last farioli lekker naar een club als Juve gaan.

17-04-2025 19:18

Akpom +887

Ik zag een heel goed Ajax tegen psv en fnoord. Van genoten.

17-04-2025 19:44

driehoekjes +3680

we hebben geen spelversneller op middenveld in de selectie. komend seizoen wordt vast mooier. Nu van coach wisselen zou heel dom zijn

17-04-2025 20:46

Jeugd +24959

Wat mij betreft zou het een zegen zijn

17-04-2025 20:51

driehoekjes +3680

Tegen Willem 2 en Almere onderuit gaan met 'mooi' voetbal voor mij geen zegen...

18-04-2025 06:49

Jeugd +24959

Alsof we tegen alle laagvliegers als 125 jaar onderuit gaan als Ajax zijnde onzin natuurlijk.
Maar om het wat realistischer te stellen. Wat minder vaak kampioen en wat vaker 2e of 3e worden maar het hele seizoen leuk voetbal teken ik voor.
Een kampioenschap waar ik me 9 van de 10 wedstrijden zit te vervelen of te ergeren hoeft van mij niet.
Daar ben ik geen Ajacied voor geworden.

18-04-2025 11:05

driehoekjes +3680

2025 spelen we al stuk beter, wie weet waar de stijgende lijn eindigt. PSV compleet in de mangel nemen vond ik erg mooi om te zien. Zonder bal zijn we lust voor het oog momenteel;)

18-04-2025 11:35

Sud +158

Ik zie ook lekker liever aanvallend voetbal, maar dat is het nu even niet. Dit is mijn Ajax ongeacht spelkeuze en ja ik ga al 30 jaar en alle wedstrijden uit en thuis.

17-04-2025 14:10

Akpom +887

Het is wel jouw Ajax. Net als in een huwelijk. In goede en slechte tijden. Niet alleen de fouten zien ( EF in de EL ) maar ook de goede dingen benoemen. ( Psv Fnoord eerste plaats etc). 1 of 2 tussenjaren zoals nú accepteren om de boel weer op de rails te krijgen. Anders lekker opstappen.

17-04-2025 14:59

Jeugd +24959

Jij gelooft nog in het huwelijk ja?

17-04-2025 19:20

Akpom +887

In mijn huwelijlk mer Ajax wel ja😁😁😁

17-04-2025 19:42

Nozempie +711

Bij het AD moeten ze natuurlijk niet te positief schrijven over ons aller Ajax. Hun nieuwe locatie wordt gebouwd op de Coolsingel... Haha.

16-04-2025 17:52

AjaxDordt +14196

Maarten Wijffels......

16-04-2025 16:44

Amsterdamnoord +6208

Het lijkt erop dat hij de uitwedstrijd tegen PSV heeft gemist. Dan zou al snel duidelijk worden wat een romantische KNVB-trainer (Bosz) onderscheidt van tactische vernieuwers (Farioli). De tactische flexibiliteit en precisie van Farioli is echt ongeëvenaard.

16-04-2025 16:22

TweeBenig2 +16424

"Maarten Wijffels vindt de complimenten aan het adres van Ajax en zijn trainer Francesco Farioli soms wat overdreven" Effe serieus, behoudens Spaan en Menno Pot, is werkelijk geen enkele sportjournalist positief (geweest) over Farioli. Eerst nu Ajax kampioen lijkt te gaan worden wordt schoorvoetend - en met flinke tegenzin - toegegeven dat hij een geweldige prestatie met dit team heeft verricht. Maar nog altijd voel je onder dat dunne laagje vernis een onverholen (xenofobe) walging jegens Farioli en eigenlijk ook tegen Ajax.

16-04-2025 15:55

noppenkoning +41635

Klopt het is echt overdreven dat Farioli de meester van het succes is, ik bedoel vorig jaar maar paar punten minder met Schip en Steijn, amper een verschil in punten.

16-04-2025 15:02

Jariiii +22443

Reacties van ironielozen in 3, 2, 1....

16-04-2025 15:43

Spielmacher +10862

Maarten Wijffels was zelf ook kampioen geworden met Ajax.

Kale batser met zijn nare piepstemmetje.

16-04-2025 14:21

Dolblij +45767

Bij artikeltjes van Wijffels komen altijd de twijfels.

16-04-2025 14:14

KarimB +11925

Goede trainer. Goed plan. Maar t gerafgoden mag echt wel stuk minder

16-04-2025 13:28

Akpom +887

Wat gek dat ik van dat verafgoden zo weing merk. Waar komt dat nu weer vandaan? Heb je echt wel eens iemand in de media Farioli horen verafgoden? Dacht het niet, sterker nog het likkt me eerder vooral omgekeerd

16-04-2025 13:40

KarimB +11925

Nee supporters vooral. Sommige schreeuwen al om een standbeeld. Johan, Sjaak, Bobby en Franseco? Kom op hoor

16-04-2025 15:57

Aetim +1373

Ooit van iets als een hyperbool gehoord?

16-04-2025 19:25

KarimB +11925

Nee vertel

16-04-2025 20:16

stopperspil +11264

Farioli speelt met systemen en visie, zijn 3 voorgangers hadden nul systeem en nul visie

16-04-2025 13:18

ajaciedje90 +61032

Haha, ja dat gevoel hebben veel mensen bij sportjournalistiek — beetje slap ouwehoeren over voetbal met een mening en je bent er, toch? Maar eerlijk is eerlijk: er zit wel verschil tussen een "jan lul met een mening" en een goede sportjournalist die echt weet hoe je een verhaal opbouwt, bronnen checkt, interviews afneemt en een scherp stuk schrijft.

Maar je hebt wel een punt — het is misschien wel een van de weinige journalistieke takken waar je zó makkelijk zonder diploma binnen kunt komen als je maar een beetje boeiend kunt lullen (of schrijven) over sport en jezelf weet te verkopen. Veel succesverhalen zijn begonnen met gewoon gaan en zelf dingen maken.

Had je een specifieke aanleiding voor die gedachte trouwens? Iemand op tv of online gezien waarvan je dacht: hoe komt deze clown daar terecht?

🤣🤣🤣🤣🤣

16-04-2025 12:59

afca95 +1320

Maarten Wijffels af en toe neergezet als top een top journalist? Kom op!

16-04-2025 12:43

Runnerlex +1797

Maarten Wijffels van het AD next 🥳

16-04-2025 12:28

Petrov +146

Farioli een tactisch genie? Laat me niet lachen. Tegen Eintracht Frankfurt kwam Ajax over twee wedstrijden duidelijk tekort en als Ajax in de champions league gaat spelen dan zullen er meerdere tegenstanders zijn die geen enkele moeite hebben met het Ajax van nu, zowel in thuis als uitwedstrijden. Ik vraag me af waar dan het "genie van Farioli" dan gebleven is. De kwaliteiten van Farioli liggen juist op heel andere vlakken: goede conditie van het team, elke speler betrekken bij het voetbal, een positieve teamgeest weten te creëren, juiste wisselspelers op tijd inbrengen, negatief durven te spelen ook als het niet nodig is, zich niet al te veel aantrekken van de pers en zijn eigen weg kiezen, een goed samenwerkend team rondom zich heen heeft verzameld, niets aan het toeval overlaten. Zijn tactiek is zeker niet slecht, maar overdrijven is ook een vak.

16-04-2025 11:49

Akpom +887

Wow. Je haalt EF erbij maar benoemt Psv 2 keer en Fnoord 2 keer niet. Lekker makkelijk om je gelijk te halen. 2 ploegen die in de CL overwinterden en Milan en Juve uitschakelden. Tsja…

16-04-2025 12:22

AlexIbarra +19352

Het was een keuze om tegen Frankfurt niet voluit te gaan en alles op de titel te zetten.
Ik was het er niet mee eens maar die wedstrijd is natuurlijk wel het slechtst mogelijk voorbeeld om over de tactiek van Farioli te praten.

Tegen de concurrenten voor de CL plaatsen win je 4x terecht, en zag het er vrij solide uit. Lijkt me beter om die wedstrijden erbij te pakken als je de tactiek wilt bespreken.

16-04-2025 12:45

Petrov +146

Ook in de eerste wedstrijd tegen Eintracht was Ajax ook de mindere.

16-04-2025 14:28

Jariiii +22443

Ajax kwam in de thuiswedstrijd helemaal niet 'duidelijk tekort'.

16-04-2025 14:47

Jelluhafca +3495

Maarten hou jij je maar lekker met Petertje bezig die staat 9 punten achter…en is simpelweg afgetroefd door Farioli!

16-04-2025 11:33

Paulios +722

Wat een gezwets zeg.
Heeft deze 'journalist' niet gezien hoe we 2x zowel Feyenoord als PSV compleet overklast hebben, terwijl deze de betere spelers hebben? Dan is het toch wel duidelijk dat Farioli tactisch gewoon verreweg de beste is van de Eredivisie.

16-04-2025 11:31

AlexIbarra +19352

Heeft Feyenoord betere spelers dan wij?
Dat gaat me wat ver.

16-04-2025 12:46

Paulios +722

Ik vind hun wel een betere aanval hebben, zeker toen Giminez er nog was

16-04-2025 13:05

booya4afca +133

Haha de druiven worden erg zuur gegeten.

16-04-2025 11:28

AjaxDUde123hk +597

Het klinkt weer zuur! Zijn partner heeft vast potje Azijn in zijn koffie gegooid net als bij Falentijn!

16-04-2025 11:23

Lavie +2378

In 2016/2017 werd Feyenoord kampioen met 82 punten, terwijl Ajax 81 punten haalde onder Bosz. Als we gelijkspelen tegen Utrecht en Twente, maar winnen van Sparta, NEC en Groningen dan eindigen we op 84 punten.

Feyenoord en PSV haalden beide de laatste 16 van de Champions League en bekerde een rondje verder dan wij. AZ haalde net als wij de laatste 16 van de Europa League. Ajax moest zich aan het begin van het seizoen nog wel kwalificeren. FC Twente miste de Champions League, maar eindigde wel bij de eerste 24 van de Europa League. In de competitie moet Twente FC Utrecht voor zich dulden. AZ speelt de bekerfinale tegen GAE en strijd om ons plekje 5. GAE wist zich niet te kwalificeren voor de Conference League eerder dit seizoen.

Farioli heeft vooral het Europees voetbal beter gemanaged dan de rest, maar nooit de focus op de competitie verloren. Bosz heeft naast blessures ook pech met wat egootjes.

17/18 PSV 83
18/19 Ajax 86
20/21 Ajax 88
21/22 Ajax 83
22/23 Feyenoord 82
23/24 PSV 91

16-04-2025 11:23

Tov +1798

Kan me voorstellen dat Farioli Brobbey blijft opstellen met de verwachting dat de scorings motor uiteindelijk een keer moet aanslaan. Had Brobbey wel zijn kansen afgemaakt hadden we bovenstaand gezeur niet gehad.

16-04-2025 11:10

Jariiii +22443

Ach ja, het AD.
Nee hoor, niks bijzonders aan om met vrijwel dezelfde selectie als in het vorige seizoen waarmee Ajax als vijfde eindigde met een ongekende achterstand op de kampioen nu zelf de schaal te bemachtigen. Peulenschil, kan iedereen.

16-04-2025 11:06

TheSpecialOne +8985

Je zou ook kunnen zeggen dat Van 't Schip het vorig seizoen heel erg slecht heeft gedaan. Kijk bijvoorbeeld wat Ron Jans en Oosting respectievelijk met Utrecht en Twente presteren met selecties die op papier minder zijn dan die van Ajax.

16-04-2025 11:14

Akpom +887

Denk dat ze bij Twente helemaal niet zo goed presteren. Op 25 pnt van Ajax waarbij ze dachten ( en de media ook) dat ze weleens boven Ajax konden eindigen. Utrecht en vooral Gae zijnde “overpresteerders”. Farioli heeft een waanzinnig knappe prestatie geleverd. Zelfs de 2e plaats zou al knap geweest zijn. Nu wordt alles in beetje gedownplayed maar dat is zeer kinderachtig en komt voort uit frustratie

16-04-2025 11:20

TheSpecialOne +8985

Is deze selectie vrijwel niet dezelfde als die van vorig jaar of ben ik nou gek? Van 't Schip was gewoon de verkeerde man op de verkeerde plaats en dit heeft niets met frustratie te maken maar met het wanbeleid van Ajax de afgelopen twee seizoenen. Wees geen Calimero! Haha.

Bovendien heeft Farioli helemaal niet goed gepresteerd in Europa. Maar liefst zes van de laatste acht wedstrijden gingen verloren in de Europa League met als absoluut dieptepunt het smadelijke verlies tegen FC Rigas. Maar ook het moedwillig laten lopen van de wedstrijd tegen Eintracht Frankfurt verdient geen schoonheidsprijs. Hiermee heeft hij het imago van Ajax in het buitenland ernstig geschaad. Kortom ik ben totaal niet onder de indruk van Farioli.

16-04-2025 11:43

Jariiii +22443

@TheSpecialOne
Dat mag natuurlijk, maar dat vind ik wel... bijzonder. Het is geweldig wat de man presteert. Dat deze selectie vrijwel dezelfde is maakt toch ongekend knap wat hij doet? En ach, tegen Besiktas was het spel weer waanzinnig goed, een van de beste wedstrijden van het seizoen. Hij heeft er bewust voor gekozen de EL te laten lopen om vol voor kampioenschap te gaan. Die schaal lijkt wel zo ongeveer binnen, dus goede keus.

16-04-2025 12:26

TheSpecialOne +8985

Ik zie het al voor me dat hij bij Real Madrid bewust wedstrijden laat lopen om landskampioen te worden. Dan kan hij meteen door naar het Spaanse UWV.
Bij clubs als Ajax en Real moet je winnen. Andere smaken zijn er gewoon niet. Ik denk dat hij binnen Ajax weldegelijk kritiek heeft gehad op deze vreemde actie. Je zou zelfs matchfixing kunnen vermoeden.
Clubs die lekker gaan aanvallen tegen Ajax worden compleet weg gecounterd. Dit is de spelfilosofie van Farioli. De tegenstander ''lokken'' om vervolgens keihard op de counter toe te slaan. Zijn teams nemen nooit zelf het initiatief. Totaal niet des Ajaxs.

16-04-2025 14:09

Jariiii +22443

Ik stel vast dat jij de twee seizoen voor Farioli Ajax niet hebt gevolgd. Of in elk geval geen idee hebt hoe de situatie bij de club voor zijn komst was, en deels nog altijd is.

16-04-2025 14:23

TheSpecialOne +8985

Ik heb me wel degelijk verdiept in de spelfilosofie van Farioli. Hoe zit dat bij jou? Of praat je gewoon de soundbites na die je in de media hoort?
Hij laat zijn teams pas initiatief nemen als de tegenstander ruimte laat achter hun defensie. Tot die tijd is het gewoon een soort veredeld catenaccio dat de beste man hanteert.
PSV, Feyenoord en Besiktas kunnen daarover meepraten. Haha. Tegen teams die zich negentig minuten ingraven doet het spel van Ajax verschrikkelijk pijn aan de ogen.
Hieronder vind je een link waarin de spelfilosofie van Farioli wordt geanalyseerd. Het is helemaal niet zo aanvallend als jij waarschijnlijk denkt. Hij weet gewoon niet hoe hij een ploeg aanvallend voetbal moet laten spelen. Bij de Turkse club waar hij dat probeerde werd hij al na acht maanden ontslagen. Farioli is meer geschikt voor de Italiaanse voetbalcultuur waar ultra verdedigend voetbal hogelijk gewaardeerd wordt.

Playing Where the Space is
One of Farioli’s most important principles is to play where the space is. Against teams that do not press high, Nice will often slowly build up, trying to bait the pressure and play through the opposition. However, against high-pressing teams, they look to quickly play in behind, utilizing the space that the opponent leaves open.

https://the-footballanalyst.com/francesco-farioli-ogc-nice-tactical-analysis/

16-04-2025 15:41

Jariiii +22443

Soundbites? Ik geef gewoon mijn mening. Maar ik kan echt niet begrijpen dat je niet inziet dat in de situatie waarin Ajax zat (fysiek en mentaal zwak, geen patronen, onzekere en soms ronduit slechte spelers) vroeg om een speelwijze en aanpak zoals Farioli die hanteerde. Of consequent hanteert, prima, dat doet daar dan niets aan af. Aan Ajax-voetbal gaan we weer toekomen als het fudament goed is en er een paar echte voetballers bij komen. (Zoals Eriksen, waar nu geruchten over gaan.)

16-04-2025 15:47

Bjorn +12802

Gezien het spelersmateriaal (redelijk, maar geen uitzonderlijke klasse zoals in 2018/2019 en 2021/2022), vier keer winnen van PSV/Feyenoord in één seizoen, de enorme selectie met brandhoutmateriaal aan het begin van het seizoen en tot de eerste seizoen helft (Sosa, Tahirovic, Mannsverk, Medic), bestuurlijk gedoe hier en daar én de nasleep van het vorige seizoen in de benen, is dit gewoon een wereldprestatie. Als je ziet hoe wij de tegenstander lam hebben gelegd uit bij Feyenoord en uit bij PSV, dat zie je zelden. Gewoon knap.

Eerlijk is eerlijk: een PSV dat in 8 weken tijd iets van 18 punten verspeeld zie je zelden en is een uitzondering, maar je moet als Ajax-zijnde dan nog wel ook ''even'' al die potjes winnen. Daarnaast zit bij ons gruwelijk veel mee dit seizoen qua scoreverloop, balletje op de paal/lat, ga maar door. Maar dat doet al met al niets af aan Farioli's prestatie.

16-04-2025 10:57

Babangida83 +24004

Ik vind het echt het kampioenschap van het collectief dit jaar. En zegt opzich al dat we niet iemand hebben die met absolute kwaliteit een wedstrijd kan beslissen. Individueel is PSV beter. Wij hebben ons echter wel erg goed ontwikkeld dit jaar. Vooral mentaal.

Ik vind dat Farioli daarin logische dingen doet. En dat is knap. Je ziet dat je dan al een heel eind komt. En dan profiteer je van dat Feyenoord veel wisselingen had in de selectie vorige zomer en een PSV dat wellicht te weinig wisselingen had in de selectie afgelopen zomer.

16-04-2025 11:16

Turbo +42315

Wat een zuur verhaal. Eerst een belachelijk standpunt creëeren ("wereldwonder") en er vervolgens tegenaan gaan schoppen. De lat voor (voetbal)journalistiek ligt binnenkort ondergronds, denk ik.

16-04-2025 10:55

TweeBenig2 +16424

Dat van die lat ga ik onthouden😂

16-04-2025 15:49

Mözil +2570

Dit is wel niet zo'n enorme zeur die gast he.
Bij voetbalpraat ook alleen maar aanwezig om te zeiken op alles en iedereen, zonder enige inhoudelijke input

16-04-2025 10:51

GNBL +90608 moderator

Farioli doet het qua gemiddeld aantal punten per wedstrijd in de Eredivisie net zo goed als Ten Hag in het successeizoen 2018/2019: 2,52 om 2,53.

Ter illustratie: de opstelling in dat seizoen tegen PSV thuis (3-1 winst):

Onana
Mazraoui – De Ligt – Blind – Tagliafico
Schöne – Frenkie
Van de Beek
Ziyech – Tadic – Neres

Het is gewoon een wereldprestatie wat Farioli dit seizoen neerzet met Ajax. Twee keer gewonnen van PSV én van Feyenoord – iets wat daarvoor in de hele clubgeschiedenis slechts drie keer is gebeurd.

16-04-2025 10:48

Amsteraaij +2272

Wat een lekkere opstelling... zo chill dat team was

16-04-2025 10:59

Henny +1886

Haha nou ik lees in de media bijna alleen maar kritische berichten over Farioli, sporadisch zie je wel een compliment voorbij komen, maar niet zoveel als Wijffels doet vermoeden….

16-04-2025 10:45

Deligt1986 +683

Het zit ze hoog bij dat kakkerlakken krantje!

16-04-2025 10:41

Redrum +96361

Die Farioli krijgt nu wel heel veel complimenten dacht Wijffels, mijn taak om dat eens even een beetje te temperen.

16-04-2025 10:33

Edjekadetje +84

Wijffels was ook de man die in 2019 riep dat ajax niet zo een goede selectie had. Want als Tadic, Blind en Ziyech geblesseerd zouden raken bleef er niet veel over. Iets met de wens en de vader?

16-04-2025 10:30

behangdelul +32951

Waarom noemen we deze mensen nog journalisten? Pure devaluatie van het beroep journalist. Dit zijn opiniemakers en fantasten en oproerkraaiers.

16-04-2025 10:28

Prometheus +1069

“Maarten Wijffels af en toe neergezet als ‘een journalist’. ‘Dan denk ik: kom op!’”

16-04-2025 10:56

Adam24 +39409

Het zijn juist dit soort keuzes die hem een sterke coach maken. Als je met Weghorst start, wat inderdaad erg verleidelijk is tegen een tegenstander die in de eigen 16 verdedigt, dan kun je hem niet meer brengen. Kijk de goals nog maar eens na. Het veld is veel langer, er is veel meer ruimte, tegenstander kan het niet meer belopen. De keuzes van Farioli zijn slim en vallen veelal zijn kant op, dat is geen toeval te noemen. Daarnaast zijn er heel veel keuzes gemaakt aan het begin van het seizoen die we nu voor lief nemen, maar die andere coaches echt niet zo snel zouden hebben gemaakt, zoals:

- Passeren van je waardevolle keeper voor Pasveer
- Baas als centrale verdediger
- Hato als linksback
- Passeren van Berghuis
- In grote wedstrijden Akpom als linksbuiten (of linksbinnen zoals Co Adriaanse zou zeggen)
- Niet in de verleiding komen om Weghorst te vaak als basisspeler te gebruiken

Al deze keuzes pakken vooralsnog heel erg goed uit. Daar mag je best lof voor hebben.
Overigens laat het gebrek aan creativiteit en kwaliteit tegen Willem II (vooral op de vleugels) juist zien waarom het zo knap is om met dit Ajax bovenaan te staan.

16-04-2025 10:23

hans_van_kins +1323

Wat heeft Wijffels hier verkeerd gezegd? Volgens mij heeft hij gewoon gelijk en werd dat later ook nog bevestigd door Farioli.

16-04-2025 10:16

Betuwe85 +21154

Aldus het AD

16-04-2025 10:11

hartvoorajax1 +1951

Volgens mij heeft die Wijffels gewoon gelijk. Hij zegt werkelijk niets opzienbarends. Lof voor Farioli en daarnaast een nuchtere kijk op werkelijkheid.

16-04-2025 10:02

EuforischeRealist +15680

Hij gaat voorbij aan een behoorlijk aantal zaken die ook tot het trainerschap behoren en bagatelliseert daarnaast alle tactische keuzes.... verder doet hij niks geks inderdaad.

Het is (helaas) een beetje journalist eigen; Net doen alsof de baan van een ander (in dit geval voetbalcoach) weinig voorstelt en je het zelf zou kunnen, terwijl je eigen baan (simpelweg in leesbaar Nederlands je eigen mening op papier zetten) is uit te voeren als je op de basisschool een beetje hebt opgelet bij het leren lezen en schrijven.

16-04-2025 10:30

EuforischeRealist +15680

Ben ik met je eens maar je gebruik van het woord 'hoort' maakt wel een wezenlijk verschil tussen de realiteit en hoe het zou moeten zijn.

16-04-2025 10:49

Praagout +1405

Laat ze maar lullen, stoken en zwetsen; wij weten wel beter.

16-04-2025 10:00

Louis.K +2145

Och die verslaggevers
Kletsen teveel.

16-04-2025 09:57

ovopiet +1522

Wat een AD-drol is die Wijffels toch. Is dit ook degene die altijd de verkeerde voorspelling doet voor het AD over doelstelling van Ajax?
Het zou me niet verbazen als deze Wijffels ook de collum voor Willem schrijft.

16-04-2025 09:55

Schip +23639

Farioli is misschien geen tactisch genie, maar wat hij heeft gepresteerd is ook niet 'gewoon' goed.

Het is fenomenaal. Niet enkel de voorbereiding in de toppers, maar het geheel van teambuilding en prepping, tactiek, mindset. Die combinatie is puur vakmanschap.

Maar goed. Die boodschap kan de Rotjeknor pers niet aan de eigen regio verkopen. Dus draait hij het om en voelt hij zich kennelijk geroepen om namens de gehele media te spreken en te stellen dat de media straks moet verkopen dat Ajax kampioen is geworden.

Nee Maarten. Je moet er verslag van doen. Je moet niets verkopen. Het feit dat je dat als taak ziek zegt in feite alles over hoe jij je vak uitoefent.

16-04-2025 09:54

GNBL +90608 moderator

Brobbey staat in de basis omdat ze hem aankomende zomer willen verkopen. Als je hem nu, zo vlak voor het einde van het seizoen, ineens op de bank zet, komt dat zijn verkoopwaarde niet ten goede.

16-04-2025 09:47

hans_van_kins +1323

Ja, want zoals Brobbey nú presteert trekt clubs aan ,als vliegen op stroop. Ik zeg het nog een keer: Overmars had hem nóóit moeten terughalen en zeker niet hoe hij weg is gegaan. Transfervrij!!! Tekengeld in z'n zak steken en voor 20 miljoen terugkomen met riant jaarsalaris. Hij zou de ogen uit z'n kop moeten schamen. Er komt geen één club, die ervoor zorgt dat je minimaal quitte speelt. Weggegooid geld.

16-04-2025 10:24

EuforischeRealist +15680

Die club was er deze winter al en zal er komende zomer ook zijn. Als hij 20+ doelpunten had gemaakt dit seizoen was dat zijn transfersom zeker ten goede gekomen, maar er zijn gelukkig ook genoeg clubs die iets verder kijken dan hun neus lang is.

16-04-2025 10:35
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.