NB: 'Fenomeen Weghorst enorm belangrijk in bereiken van aanstaande landstitel'

door Jesse ter Haar 188

Bron Ajax Showtime

NB: 'Fenomeen Weghorst enorm belangrijk in bereiken van aanstaande landstitel'

door Jesse ter Haar 188

Bron Ajax Showtime

Laatst geüpdatet

Na iedere wedstrijd die Ajax speelt, valt er weer genoeg na te bespreken. Mooie doelpunten, vervelende momenten, vreugde en verdriet. Ajax Showtime kijkt iedere week met één van de redacteuren terug op de wedstrijd én wekelijkse actualiteiten in De Nabeschouwing. Vandaag: Ajax knokt zich via Wout Weghorst en Oliver Edvardsen voorbij Willem II. Ditmaal met adjunct-hoofdredacteur Niels Opdam. Lees hier zijn blik op de wedstrijd én praat mee!

Stelling: de inbreng van Wout Weghorst dit seizoen en de daardoor behaalde punten maken het verschil tussen wel of geen kampioenschap.

'Ja, daar ben ik het helemaal mee eens. Hij is enorm belangrijk in het bereiken van de aanstaande landstitel. Niet alleen vandaag (zondag, red.), maar het hele seizoen natuurlijk al. Als je terugdenkt aan Groningen-thuis, Heracles-uit, NEC-uit en Fortuna-uit… Dat zijn al vier wedstrijden waarin hij je de overwinning heeft bezorgd. Tegen Willem II doet hij het nu weer, echt ongekend. Hij is een fenomeen in het omkeren van wedstrijden. Weghorst heeft je zo zomaar al vijftien punten opgeleverd. Hij is echt enorm belangrijk.'

Wie is jouw Man of the Match?

'Weghorst was, met zijn doelpunt en rol bij de 1-1, uiteraard mijn Man of the Match. Bij de 1-1 gaf hij de bal goed door op Berghuis, die hem kon voorgeven op Edvardsen. Edvardsen is voor mij een andere man van de wedstrijd. Ik vond hem weer belangrijk als invaller. Hij is altijd aanwezig voor het doel en dat betaalde zich nu weer uit. Daarnaast vind ik dat hij altijd enorm hard werkt. Hij verdedigt altijd enorm goed mee en is dus ook belangrijk in het aanvallende deel.'

Ajax was in de eerste helft ook al de dominante ploeg, maar kreeg de bal er niet in. Waar lag dat volgens jou vooral aan?

'Ik vond Ajax in de eerste helft goed spelen, maar ze creëerden te weinig kansen. Ik vond dat het vooral misging bij Brobbey en Godts. Gaaei gaf veel voorzetten vanaf de rechterkant, maar er stond eigenlijk niemand voor het doel. Er vielen best wat ballen bij de eerste paal, maar daar ontbrak Brobbey constant. Met Weghorst kwam er in de tweede helft iemand die wel altijd present is bij de eerste paal. Soms schoten de voorzetten van Gaaei door richting de tweede paal, maar daar was Godts dan niet - of te laat. In de tweede helft was er met Edvardsen wél iemand die voor het doel stond bij voorzetten. Dat zag je bij de 1-1 en later met Weghorst dus ook bij de 1-2.'

Hoe kijk je naar de rol van de scheidsrechter en de penaltymomenten?

'Ik vond Nagtegaal - en Manschot als VAR – echt een hele slechte beurt maken. Eerst hadden we de situatie waarbij Klaassen in de lucht op zijn voet werd getikt. Dat was in mijn ogen al de eerste penalty die Ajax had moeten krijgen, maar niet kreeg. Daarna was er een situatie waarin Klaassen zijn voet voor een speler van Willem II zette. Hij schopt daarna tegen de voet van Klaassen aan, maar de scheidsrechter en VAR vonden ook dat niks. Misschien omdat Klaassen zijn voet voor de voet van zijn tegenstander zet? Dat zou ik overigens echt een kulargument vinden. Dan hadden we ook nog de handsbal. Dat leek mij de meest duidelijke penalty, want hij krijgt hem overduidelijk op zijn hand en dat zorgt ervoor dat de bal van richting wordt veranderd. Wie begrijpt dat hands nog? We hebben dit seizoen al zo veel penalty’s gezien voor identieke momenten…

'Tot slot hadden we in de slotfase dan nog het moment met Fitz-Jim, waarbij er dan ineens om een penalty voor Willem II werd geroepen. Ik vond dat helemaal niks, want volgens mij loopt de speler van Willem II juist in de rug van Fitz-Jim… Alleen ik dacht wel even: zul je zien dat ze hem nu wel geven. Gelukkig gebeurde dat – volledig terecht – niet.'

Jordan Henderson stond tegen Willem II weer aan de aftrap. Hoe deed de Engelsman het?

'Ik vond Henderson in het begin wat slordig. Hij had een paar lange ballen die niet aankwamen. In de rest van de wedstrijd vond ik hem niet heel opvallend spelen. Hij deed gewoon zijn ding en is in mijn ogen enorm belangrijk met zijn leidinggeven. Ik vind dat hij een enorm goed seizoen draait. Als je ziet wat hij in de topwedstrijden heeft gepresteerd… Dat is echt bizar. Hij kwam vorig jaar naar een zwalkend Ajax en gaat straks de schaal omhoog houden. Dat is iets waar hij toen alleen maar van kon dromen. Ik gun het hem van harte, ook omdat hij vaak onterechte kritiek heeft gekregen van diverse analisten. Van mij mag hij nog een seizoen blijven, maar ik verwacht dat hij deze zomer afsluit met een landstitel en dan toch vertrekt.'

Tekst gaat verder onder de foto.

henderson willem ii ajax 24 25
Jordan Henderson is van groot belang voor het huidige Ajax en staat als aanvoerder spoedig met de kampioensschaal in zijn handen.

Anton Gaaei keerde na zijn schorsing terug in de basis van Ajax. Hoe zet je hem en Lucas Rosa tegen elkaar af?

'Ik begrijp wel dat Gaaei de voorkeur krijgt boven Rosa. Gaaei heeft het dit seizoen gewoon goed gedaan. Natuurlijk heeft hij soms wat mindere momenten, maar die heeft iedereen. Ik vind hem uiteindelijk ook beter dan Rosa. Gaaei kan aanvallend belangrijk zijn met zijn voorzetten. Dat is een wapen dat Rosa niet heeft. Verder vind ik dat Rosa in Eindhoven een goede wedstrijd heeft gespeeld, maar dat hij in de wedstrijden daarvoor niet meeviel. Zoals ik zei, vind ik dat Gaaei een goed seizoen doormaakt, dus nu hij weer terug is, zie ik geen reden om hem op de bank te zetten.

'Vandaag vond ik Gaaei best goed voor de dag komen. Vooral aanvallend vond ik hem goed, wat natuurlijk ook zijn belangrijkste kracht is. Maar in de eerste helft vond ik dat er niet altijd goed op zijn voorzetten werd geanticipeerd. Natuurlijk kwamen lang niet al zijn voorzetten goed aan, maar regelmatig viel er wel een bal goed, maar was er niemand.'

Brian Brobbey stond in de basis, maar werd ouderwets gewisseld voor Weghorst. Hoe kijk je naar het optreden van Brobbey?

'Ik vond Brobbey opnieuw geen sterke indruk maken. Zoals ik eerder al zei, vond ik hem onzichtbaar voor het doel. Verder was hij weer ouderwets aan het worstelen met zijn tegenstander. Daar moet hij echt mee stoppen, vind ik. Wissel eens af, ga eens diep… Het is te voorspelbaar. Brobbey heeft overduidelijk zijn seizoen niet. Ik hoorde de commentator zeggen dat hij in de Eredivisie nog niet heeft gescoord in een uitwedstrijd, dat zegt eigenlijk alles. Tegelijkertijd lees ik dan dat zijn zaakwaarnemer zegt dat hij een stap naar de Europese top wil maken. Daar snap ik vrij weinig van na een seizoen als het huidige, hoewel ik denk dat het voor Ajax het best zou zijn als er een nieuwe spits komt en Brobbey vertrekt.'

Tot slot: hoe belangrijk is de overwinning op Willem II op weg naar het landskampioenschap?

'5 games, 5 battles to go zou Farioli zeggen. Het was weer een zeer belangrijke overwinning richting nummer 37. Toen Ajax op achterstand stond, heb ik eigenlijk niet getwijfeld aan de overwinning, maar het is fijn als ze – volledig in de stijl van dit seizoen – toch weer winnen. Nu zijn het nog vijf wedstrijden, terwijl je een voorsprong van negen punten hebt. Dat gaan ze nooit meer weggeven. Er zitten nog drie thuiswedstrijden tussen en als het goed is, wordt Ajax dan thuis tegen Sparta of thuis tegen NEC kampioen. Mooier kan niet, in de eigen ArenA die schaal omhoog houden…'

Jesse ter Haar (X: @jesseterhaar | E-mail: j.terhaar@ajaxshowtime.com)
Niels Opdam (E-mail: n.opdam@ajaxshowtime.com)

Lees meer van De Nabeschouwing van dit seizoen:

#ajavoj: ‘Farioli moet eruit krijgen dat Ajax na rust als een kaartenhuis in elkaar stort'

#vojaja: ‘De ervaren wissels van Farioli zorgden ervoor dat de wedstrijd kantelde’
#panaja: 'Berghuis in vorm is absoluut een topspeler voor een selectie als die van Ajax'
#ajahee: 'Er lijkt echt een andere Šutalo te staan onder Farioli'
#ajapan: 'Na zo’n penaltyreeks is iedereen alweer vergeten dat de wedstrijd heel slecht was'
#nacaja: 'Op deze manier worden er geen vastigheden gecreëerd in het elftal'
#jagaja: 'Berghuis zijn creativiteit is wat er ontbrak in Breda'
#ajajag: 'Over een langere periode kunnen we pas echt zeggen wat Ajax’ sterkste voorhoede is'
#ajafor: ‘Taylor nam na wissel Henderson echt de leidersrol op zich’
#gaeaja: 'Een wedstrijd als deze hoort bij het proces waarin Ajax zit’
#ajabes: ‘Farioli maakt spelers beter en daarvan is Sutalo het voorbeeld’
#rkcaja: 'Farioli heeft de ideale samenstelling van de Ajax-achterhoede gevonden’
#slaaja: ‘Als Brobbey zijn kansen benut, win je deze wedstrijd gewoon'
#ajagro: 'Brobbey is ook zonder goals belangrijk voor het aanvalsspel van Ajax'
#heraja: 'Het karakter van Ajax is echt veranderd, ze zijn bereid om voor elkaar te vechten'
#qaraja: 'Met het oog op Ajax’ drukke speelschema valt het sparen van Brobbey goed uit te leggen'
#ajawil: 'Tegen Feyenoord en PSV wil je als Ajax wél met een zo sterk mogelijk team starten'
#feyaja: 'Farioli is veel meer dan een simpele Italiaanse trainer'
#ajapsv: 'Het zou gek zijn als Ajax geen rol gaat spelen in de titelrace'
#ajamac: 'De 2-0 van Taylor toont aan dat Ajax het geweldig kan doen tegen teams met een laag blok'
#tweaja: 'Henderson kreeg het tempo er niet in tegen FC Twente'
#ajapec: 'Ajax' kinderziektes van vorig seizoen komen af en toe nog aan de oppervlakte'
#rsoaja: 'De diepgang en het loopvermogen van Taylor en Klaassen werden gemist'
#necaja: 'NEC heeft tegen Ajax vanaf de eerste tot de laatste minuut de dienst uitgemaakt'
#ajautr: 'Het is voor Ajax te hopen dat Godts tegen AZ weer wedstrijdfit is'
#azaja: 'Berghuis voegt op rechtsbuiten niks toe aan het spel van Ajax'
#ajalaz: 'Aan de bal is Baas de laatste tijd behoorlijk slordig'
#ajaalm: 'Je ziet dat Taylor Farioli's vertrouwen graag wil uitbetalen'
#ajatel: ‘Veelzeggend dat Ajax via een kopbal uit een corner op 1-0 moet komen’
#spaaja: 'Taylor is voor mij de belichaming van Ajax in 2024'
#ajarkc: 'Fitz-Jim moet in de pikorde altijd boven Klaassen staan'
#azaja: 'Je moet Brobbey laten staan als je echt met een slotoffensief wilt komen'
#heeaja: 'Ajax als titelkandidaat neerzetten is echt te vroeg’
#rfsaja: 'Fitz-Jim liep te sjokken en leverde de ene na de andere bal in'
#ajagal: ‘Ajax moet Henderson gewoon behouden en de poot stijf houden’
#ajafey: 'De Ajax-supporters mogen hardop hopen op een nieuwe landstitel'
#foraja: 'Weghorst heeft al meerdere wedstrijden voor Ajax over de streep getrokken'
#usgaja: ‘Door slimmigheid van Mokio voetbalde Ajax onder de druk uit’
#ajaher: 'Ajax speelt een stuk dominanter dan in de voorgaande weken'
#ajausg: 'Pasveer heeft van twijfelachtige verdedigers ware vechtmachines gemaakt'
#ajagae: 'Ik zou de koopoptie in contract Matheus blind lichten na dit optreden’
#almaja: 'Ajax moet op zijn tellen passen als het aanspraak wil maken op zilverwerk'
#ajafra: 'Idee dat Brobbey zich echt wilde laten zien en dat is hem goed gelukt'
#pecaja: 'Mokio is nog niet klaar voor een vaste basisplaats bij Ajax'
#fraaja: 'Farioli zet het mes op zijn eigen strot en op die van de Ajax-spelers'
#ajaaz: ‘Keuze Farioli is na de wedstrijd tegen AZ nog steeds compleet gerechtvaardigd’
#psvaja: 'De aankomende landstitel mogen we volledig op het conto van Farioli schrijven'
#nacaja: 'Lekker dat Ajax Henderson op de bank kan houden zonder in de problemen te komen’

Lees meer over:
Plaats reactie

JBxxx +577

Heeft onze adviseur meneer van Gaal al een lijntje uitgegooid naar Thomas Müller. Ik zou dat wel een top combinatie vinden. Ik zie Müller ook niet perse naar VS of Saudi moeten, bij een sportief mooie uitdaging en grote club als Ajax waar alles top is georganiseerd kan hij zomaar voor zwichten.

16-04-2025 12:12

LuisLitmanen +787

Ik vind dit ook zeker hét seizoen van Sutalo. Wat heeft die man een stappen gezet zeg!

14-04-2025 18:11

gi0vanni +7381

Samen met Taylor een wereld van verschil dit seizoen. 👍💪👌
PS: Schijnbaar deed Sutalo het voor hij naar Ajax kwam ook goed. Vandaar de hoge transfersom.

15-04-2025 14:50

Cosey2 +7233

Dat maakte ook dat iedereen ikzelf incluis hem extra hard veroordeelde, het was/is natuurlijk ook geen groentje alá Hato maar een volwaardig international.
Dit jaar is het genieten wat deze man laat zien.

15-04-2025 18:25

gi0vanni +7381

Zeker weten genieten, conclusie is dat met een betere coach en een beter team kunnen sommige spelers beter presteren. Geweldig werk van de spelers maar vooral de coach. Die heeft wonderen verricht.

15-04-2025 22:32

vanreenen +10365

En ik denk dat Atletico een goede club is voor Brobbey in Spanje. Atletiek ksn hrm dan eerst ern jaar ervaring laten opdoen bij Betis of andere Spaanse club. 30M vind ik wel een aannemelijk bedrag.

14-04-2025 17:46

PH2BOT +40642

Gezien Rosa's verdienstelijke optreden tegen PSV is dat ook helemaal niet zo'n verkeerde keuze geweest.

Één ding lijkt in elk geval.zeker: deze steeds dichterbij komende 37e titel is sowieso niet de verdienste van onze 1e spits.Brobbey.

14-04-2025 17:12

Ajax_026 +3091

Fitz-Jim zet toch die hele aanval op maar zijn naam valt nergens.

14-04-2025 16:31

Balgevoel +31456

@Ajax_026

Lijkt, op de één of andere manier, beetje het lot van Fitz-Jim. Volgens velen te klein, niet eens goed genoeg voor Excelsior, ik vergeet bewust heel veel commentaar (ook hier) op z'n voorkomen en maakt hij een goal, laat de keeper los, of zo. Geen idee wat dat is met hem. Zelden de erkenning die hij verdient, namelijk die voor de relatief creatieve middenvelder die hij is, die slim uit duels blijft met knappe positionering, het spel versnelt, heel vaak de juiste oplossing weet te vinden en zich in z'n debuutseizoen op praktisch alle vlakken ontzettend sterk ontwikkeld heeft. Bepalend is geweest, aan scorend vermogen heeft gewonnen, misschien klein is, maar de duels die hij wél aangaat, vaak wint... Een intelligente voetballer, echt een Ajax-speler. Et cetera.

Nee, het gaat continu over ene Luciano Valente van FC Groningen, dat vorig seizoen (ook) KKD speelde. Zogenaamd een 'heel groot talent', waar we voor zouden moeten gaan. Het meest bizarre daaraan? Die is drie hele maanden jonger dan Fitz-Jim...

14-04-2025 16:39

PH2BOT +40642

Dan heb jij dus nog maar bar weing wedstrijden gezien van Valente.

En wat F-J betreft: af en toe goed maar nog veel te vaak onvoldoende om al een basisplek op te kunnen eisen. Je bent niet meteen ook ' goed' wanneer je in Ajax 1 speelt ...maar je moet juist goed genoeg zijn om in Ajax 1 te mogen spelen.

Dat grote verschil moet F-J eerst nog maar 'ns zien te overbruggen.

14-04-2025 17:17

Balgevoel +31456

Klopt, ik ga niet per se zitten voor baltovenaar Luciano Valente van FC Groningen, precies drie maanden jonger dan Fitz-Jim die een verdienstelijk debuutjaar achter de rug heeft bij Ajax en z'n eerste titel gaat winnen. Wat heeft Valente ook alweer méér bewezen dat we hem koste wat kost zouden moeten halen?

14-04-2025 17:20

FysioPat020 +26559

Helemaal eens. Ik vind FJ ook qua potentie en zn manier van spelen een échte Ajax middenvelder.
Maar ik mis iets, kan het niet goed benoemen. Hij komt imo iig fysiek zwaar tekort en mijn gevoel zegt mij dat het Ajax op dit niveau zn plafond is.

14-04-2025 17:23

Balgevoel +31456

@FysioPat020

Misschien heb je gelijk hoor, al denk ik dat er nog wel meer in het vat zit bij Fitz. Ik snap alleen nooit dat veel mensen roepen dat we voor Valente moeten gaan na één seizoen Eredivisie-middenmoot en dat Fitz-Jim niet goed genoeg is voor Ajax na een verdienstelijk debuutjaar vol individuele ontwikkeling. Dat lijkt op kopen om het kopen, gras is elders groener, et cetera. Die twee schelen drie maanden... Als het nou zou gaan over iemand als Eriksen: tsja, die begrijp ik...

14-04-2025 17:28

4xEC1 +7761

@FysioPat020: Ik heb precies hetzelfde gevoel. Tegen fysiek sterke tegenstanders legt hij het 9 van de 10 keer af, met veel gevaarlijk balverlies op het middenveld tot gevolg, en ik vind hem ook vaak slap in de duels, daar moet hij echt aan werken, want voetballen kan hij zéker, dat zag je gisteren ook weer goed, hij heeft toch dat creatieve dat je zovaak mist op middenveld.

14-04-2025 17:29

Biss +10881

“Ik vind FJ ook qua potentie en zn manier van spelen een échte Ajax middenvelder.
Maar ik mis iets, kan het niet goed benoemen.”

Ik kan wel helpen. Je mist Ajax-voetbal, waar hij voor is opgeleid. 😉

14-04-2025 18:57

Danny.S +2291

Fitz-Jim komt er wel.

Hopelijk volgend seizoen wat meer constant en het seizoen daarop onmisbaar.

14-04-2025 19:06

driehoekjes +3699

angst is een slechte raadgever

15-04-2025 06:18

driehoekjes +3699

Messi komt zn hele carrière al fysiek tekort. Wat is dat nou voor een Feijenoord minded kritiek?

15-04-2025 06:19

Evil-phantoom +1017

Misschien breekt Bounida door komend seisoen en speelt Mokio meer. Ik zou ook Faberski bij 1e halen .

15-04-2025 12:02

Giovanni36 +1083

Beste supporters dat gelul met dat met dat Brobbey tegenstanders moe maakt wat een onzin, hebben jullie zelf wel gevoetbald ?
De enige die elke keer ligt is Brobbey zelf, het is gewoon een beperkte speler een one trick pony, scheidsrechters en spelers hebben het door. Gewoon weghorst paar wedstrijden laten staan. Kan tenminste een bal afmaken

14-04-2025 16:10

ck69 +13221

Pas op hoor, want anders komen ze weer met die statistieken "wanneer Brobbey in de basis start..."

Gelukkig zijn die mensen wat stiller sinds de statistiek "de meeste goals ooit door invallers"

15-04-2025 07:41

appiehappie +3120

Godts heeft zijn bewegingen maar te weinig rendement. Edvartsen scoort met regelmaat. Wout bedankt.

14-04-2025 15:58

KleineReus +6612

Weghorst speelt zo goed dankzij Brian Brobbey Sloopwerkzaamheden BV. Na 60 minuten van heldhaftig verzet ben je als centrale verdediger gewoon gebroken wanneer de tweede linie in stelling wordt gebracht. Dan komt er nog zo'n beul en capituleer je gewoon. De doelpunten van Weghorst zou je dan ook voor minimaal de helft op het conto van Brobbey moeten schrijven.

14-04-2025 15:06

AjaxCitizen +2195

Weghorst zou ook de helft van zijn salaris aan Brobbey moeten geven, omdat het door de verrichtingen van Brobbey is dat Weghorst kan scoren.

14-04-2025 16:17

PH2BOT +40642

Door Brobbey's onvermogen komen we juist steeds weer in de problemen. Niet meer opstellen please want we hebben er totaal niks aan. 30 kleredivisie wedstrijden zijn er nu gespeeld...en Brobbey staat op 4 goals....dat is wat de 1e spits van Ajax 1 levert à raison van bijna €. 58.000,- per week.

"Geef ' m nog even een paar wedstrijden de kans.." roepen fervente Brobbey adepten nog steeds.

Nou..eh nee..het is nu ècht wel klaar.

14-04-2025 17:29

TeringHenkie +28819

Brobbey werd gisteren gesloopt door een broekepoeper uit de jeugd!!

14-04-2025 20:51

Rodrigo +1904

Weghorst voor de rest van het seizoen lekker laten starten. Ik heb het helemaal gehad met Brobbey. Als hij naast het al belabberde afronden en koppen nu ook nog eens iedere bal die hij aangespeeld krijgt 5 meter van zijn lompe poten laat afspringen vanwege zijn gebrekkige techniek en tegenwoordig ook niet eens meer een fatsoenlijke kaats of een pass aan dezelfde kleur kan geven, wat heb je er dan eigenlijk nog aan? Die man stagneert alleen maar in zijn ontwikkeling lijkt het. Het is enkel worstelen, stoeien en op de grond liggen. Meer zit er niet in.

14-04-2025 14:59

Balgevoel +31456

Weghorst is 'gewoon' een prima spits met een ijzeren wil, niks meer, niks minder. Dat we hem 'fenomeen' noemen, zegt misschien meer over onze eigen ondergrens als het gaat om andere spitsen. Niet om de prestaties van Weghorst te bagatelliseren, maar Akpom maakte z'n Eredivisie-goals misschien wel net zo makkelijk en even de Mislintat-factor weglatend, daar waren we ook erg blij mee. Uitstekende goal, maar ergens mag je zoiets een keer verwachten van een spits die relatief ongehinderd met bal aan de voet de zestien in mag wandelen. Het zegt, lullig genoeg, misschien vooral iets over onze huidige numero 9, dat we goals maken zó enorm bijzonder zijn gaan vinden...

14-04-2025 14:48

PH2BOT +40642

Brobbey vertegenwoordigt juist onze ' ondergrens'

14-04-2025 17:35

Balgevoel +31456

@PH2BOT

Haha. Precies dat probeerde ik, iets vriendelijker, op te schrijven hierboven. 😉

14-04-2025 17:41

tripleA +3954

Brobbey heeft niks, maar dan ook echt helemaal niks bijgedragen deze wedstrijd. Het is duidelijk dat hij geen toegevoegde waarde is in wedstrijden waarin de tegenstander zich ingraaft. Is ook logisch want hij moet als kapstok vooral zorgen dat mensen kunnen bijsluiten. Dat is handig bij een omschakeling niet als je een verdediging kapot moet spelen.

14-04-2025 14:34

Francesco +6019

Kortom, de keuze van o.a. Kroes en Beuker om bewust Weghorst toe te voegen is de juiste keuze geweest. Naast zijn impact op het veld, brengt hij iets wat deze selectie volledig miste.

En ondersteund hij Henderson, Pasveer, Klaassen, Rugani, berghuis zeg maar als de 'ouderen, ervaren spelers die weten van de hoed en de rand.

14-04-2025 13:52

KleineReus +6612

Brobbey speelt zo slecht door Weghorst. Analyseer het maar. Telkens wanneer Weghorst op de bank zit, speelt Brobbey enorm matig. Het is het enorme aura van die man met de bijbel. Je weet dat hij jouw plek als verlosser wil veroveren, hij zou er zelfs zijn grote teen voor aan het kruis laten spijkeren. Het is niet voor niets dat in de absentie van WW het lichtje bij BB ineens weer ging branden. Maar na de wederopstanding van onze bibleboy is dat al snel weer gedoofd.

14-04-2025 13:51

AFCA2211 +1071

Als dat zo is dan gaat hij nog een zware verdere carriere krijgen...

14-04-2025 14:05

tdecler +3331

Als dat het geval is, is Brobbey niet geschikt voor professional voetbal. Daar moet je mee kunnen dealen.

14-04-2025 14:12

Balgevoel +31456

@KleineReus

Gaat het een beetje? Ook wel eens de mogelijkheid overwogen dat die goaltjes van Weghorst misschien niet zó broodnodig zouden zijn als iemand met nummer 9 op z'n shirt de meest onwaarschijnlijk levensgrote kansen níét hopeloos, keer op keer, jaar na jaar, zou missen? Of wilde je gewoon even je frustratie spuien over iemand die iets met de Bijbel heeft en misschien geen prikkie nam, is dat het meer?

14-04-2025 14:53

KleineReus +6612

Brobbey is normaliter vlijmscherp. Hij zit gewoon even in een minder seizoen. Hoor verder graag meer over Wouters prikloze zondag. Dat lijkt me vaccinerende lectuur.

14-04-2025 15:21

Balgevoel +31456

@KleineReus

Normaliter vlijmscherp? Je kunt een avondvullende compilatie maken van gemiste kansen, penalty's die eindigen in een baan rond de aarde en kopballen die op een haar na de cornervlag missen. Maar als jij dat als 'vlijmscherp' kwalificeert, is dat in ieder geval een bevestiging van het feit dat dat een nogal subjectief begrip is...

14-04-2025 15:25

KleineReus +6612

Zonder het aura van Weghorst in de analyse mee te nemen, is elke kwalificatie van Brobbey's doelpogingen zinloos. Wij weten allemaal waarom die doelpogingen zo eindigen.

14-04-2025 15:31

TeringHenkie +28819

"Brobbey is normaliter vlijmscherp"
HahahahahahahahahahaWhhaahaha, die houden we erin..Brobbey is vlijmscherp!!!

14-04-2025 15:31

Balgevoel +31456

@KleineReus

"De mens wikt, maar God beschikt", zou Wout zeggen.
Amen.

14-04-2025 15:32

Wendy.H +7233

Misschien bedoeld hij dat hij vorig seizoen vlijmscherp was, zonder Brobbey vorig jaar hadden we geen vijfde geworden. Hij was het enige lichtpuntje in een dramatisch seizoen

14-04-2025 15:35

Duggoutdennis +6475

Pohhhh... een niveautje voetbalprimeur dit😂😂😂

14-04-2025 15:36

Balgevoel +31456

@Wendy.H

Ik denk dat KleineReus de kunst der sarcasme machtig is... ;-)

Overigens was de Brobbey van vorig jaar ook niet per se een consistente afmaker, al waren we zonder hem inderdaad geen vijfde geworden.

14-04-2025 15:38

Duggoutdennis +6475

Ja ik klikte net op zijn profiel en zag inderdaad ook wat andere geluiden in zijn laatste reacties... Het erge is dat sommigen echt zo over Brobbey denken en KleineReus serieus nemen... Wel goed gespeeld door hem😂🤣

14-04-2025 15:58

Balgevoel +31456

@Duggoutdennis

Haha, ik hapte ook hoor, doet-ie goed. En iedere speler heeft fans. Pracht van een kerel, Brobs, maar de t*ring, wat voetbalt hij toch ongelofelijk slecht voor iemand die dat iedere dag doet vanaf de F'jes en er een miljoentje of drie per jaar mee verdient.. Wout is ook niet echt het type Arveladze dat ik het liefste zie, maar die frustreert NASA niet met z'n penalty's en schiet nog wel eens een balletje rustig binnen...

14-04-2025 16:05

PH2BOT +40642

Tel alleen al het aantal Ajax ballen dat op Abcoude is neergedaald en je weet meteen hoeveel kansen onze 1e spits al om zeep heeft geholpen gedurende alle thuiswedstrijden..

14-04-2025 17:50

PH2BOT +40642

Tijdens de wekenlange blessureperiode van WW bleef Brobbey anders gewoon onderpresteren gap.

14-04-2025 17:44

Thaschja55 +1751

Zou die Edvardsen ook wel eens in de spits willen zien heeft goede loop acties en een neusje voor de goal en is super lenig.

14-04-2025 12:13

Hijosdedioses +6739

In vergelijking met de Brobbey van dit seizoen ben je al snel een fenomeen haha

14-04-2025 11:47

Juan62 +46827

Gisteren gingen de meeste vragen vd pers over Weghorst.

Aan de kop hier lijkt het alsof in zijn ééntje 15 punten bij elkaar heeft gespeelt.
Ik ben heel blij met zijn doelpunten, maar vind hem nog steeds geen goede Ajaxspits
wat bij zijn basisplekken opnieuw helemaal duidelijk werd

De pers wil massaal W W bij Ajax wil hebben omdat het koppen oplevert
Gisteren kwam/ blahte iemand op tv al dat Wout volgend seizoen een basisplek moet eisen
Ze willen onrust creéren
Aan de negatieve commentaren hier over Brobbey te zien krijgen ze helemaal hun zin.

Ik zeg niet dat Brobbey ''de'' Ajaxspits is , ik zeg wel dat Weghorst dat beslist niet is

14-04-2025 11:29

Duggoutdennis +6475

Het is ook net wat je wil lezen, jij bent zo te lezen fel tegenstander van hem en daarom overdrijf je "de koppen" wat en reageer je er ook zelf op, daarmee hebben ze dus hetzelfde resultaat.. een reactie uitlokken.

Hij moet natuurlijk ook volgend jaar geen basisplaats krijgen (en dat zal hij ook niet eisen, ondanks dat veel mensen ook een beeld van een storend karakter willen schetsen wat hij nooit ergens is geweest). Daarnaast is Brobbey toch ook beslist geen Ajax spits? Hij deed het vorig jaar een half jaar goed maar ook toen was dit niet zoals grote Ajax spitsen van weleer dat deden?

14-04-2025 11:41

AjaxCitizen +2195

Wat heeft het met onrust te maken? Brobbey levert niet. Dat ziet de meerderheid hier ook. Moet je hem dan in de basis houden? 4 doelpunten en 2 assists in 26 wedstrijden zijn gewoon belachelijke statistieken voor de basisspits van Ajax.

14-04-2025 16:15

FysioPat020 +26559

Brobbey is historisch nummer 1 van Ajax wat betreft het verprutsen van kansen.
Een spits moet scoren in eerste instantie en een spits die alleen uitblinkt als kapstokspeler waardoor andere kunnen scoren is geen Ajax-spits.
Ik begrijp niet dat de meetlat bij sommigen zo laag ligt wat dat betreft. Het heeft er waarschijnlijk mee te maken dat het merendeel geen spitsen als Geels, Pettersson, Bergkamp, Kluivert, Bosman of Kieft heeft meegemaakt.

14-04-2025 11:10

Wendy.H +7233

We zijn oud wat dat laatste betreft Patrick al heb ik Geels als enige van het lijstje ook niet mee gemaakt

14-04-2025 15:39

Balgevoel +31456

@FysioPat020

Graag voeg ik Shota Arveladze aan dit rijtje toe. El Hamdaoui had de voetballende kwaliteiten, maar miste de mentale. Sowieso is 'de spits' veranderd. Voor m'n lol kijk ik ook niet naar Haaland en ik bewonderde Suárez, maar heb hem nooit als Ajax-spits beschouwd.

14-04-2025 16:14

FysioPat020 +26559

Klopt. Maar ik vond dat je bij Suarez al heel snel kon zien dat Ajax niet zijn plafond was.

14-04-2025 17:18

Dubbelvla +8549

Ik ben nog steeds fan van Brobbey, maar vind het zorgwekkend om te zien hoe zijn manier van spelen nog amper iets oplevert. Voorheen kon hij hangen in de verdedigers en vervolgens kort wegdraaien of slim kaatsen of vanaf net-geen-buitenspelpositie zijn kracht en snelheid in een 1-op-1 duel inzetten. Zijn skillset is veel diversen dan wat we nu zien

Recent valt hij vooral veel om niets terwijl dat met zijn fysiek toch niet nodig zou hoeven zijn. Iemand moet met hem aan de slag, want het is tijd voor een nieuw trucje

14-04-2025 10:49

Petterson +25306

Misschien moet hij eens aan yoga gaan doen. Beetje beter in balans komen. Vraag maar aan Dijksie.

14-04-2025 12:50

Blava2 +163

Brobbey mag het vuile werk opknappen. Na een uur zat Willem II stuk en was het makkelijk voetballen.

14-04-2025 08:13

jerryisthename +32159

Ik heb liever een spits die minstens zo goed kan kaatsen en zelfs een betere pass heeft én vaak scoort (met voet en hoofd), dan iemand die alleen het vuile werk opknapt - kan Wout ook. Is lang en sterk.

14-04-2025 08:42

Blava2 +163

Weghorst zou het niet beter gedaan in de eerste 60 minuten. Na een uur kwam veel meer ruimte en werd twee keer gescoord in de omschakeling. In de eerste 60 minuten kwam Willem II niet van eigen helft af behalve bij het tegendoelpunt.

14-04-2025 10:12

driehoekjes +3699

Ik heb liever beter veldspel en efficiëntere buitenspelers dan druk maken om spitsen.

14-04-2025 10:41

Balgevoel +31456

@Blava2

Willem II kon inzakken met een voorsprong op zak. Meer ruimte kwam er doordat Fitz-Jim en Berghuis erin kwamen en Ajax beter ging voetballen vanaf het middenveld. Een hoger tempo betekent automatisch meer ruimte.

Lief dat je het voor Brobbey opneemt en ik vind het ook een prachtige kerel, maar dat hij het vuile werk mocht opknappen, vind ik veel te makkelijk gesteld. De beste jongen komt niet eens in de buurt bij welke voorzet dan ook en Willem II deed precies datgene wat nodig is tegen Brobbey: lekker laten gaan.

Ook lok je met Brobbey het hanteren van de lange bal uit, ik denk dat je z'n eigen invloed op het spel van Ajax onderschat. Weghorst is simpelweg de betere spits, zeker in de zestien. Misschien is het wel gewoon zó simpel: je kan beter Weghorst op de bank hebben om iets te forceren, dan Brobbey...

14-04-2025 10:52

Orangesoul +5997

Brobbey moet ook bediend worden door de vleugelspelers.. Brobbey moet ze erin rammen. Brobbey moet je niet in dienst van het elftal laten spelen en meevoetballen.. Dat kan hij niet.

14-04-2025 10:59

Balgevoel +31456

@Orangesoul

Zal aan mij liggen, maar juist dat 'erin rammen' vind ik bij onze Brobs nogal een soort van problematisch...

14-04-2025 11:20

Jww +2414

Brobbey moet eens wat dieper gaan staan bedoel je.

14-04-2025 11:24

TeringHenkie +28819

Wat kan hij eigenlijk wel? Kan geen fatsoenlijke bal aannemen, heeft helemaal niks geen techniek, kan niet koppen, die snotneus van verdediger gisteren had hem helemaal in zijn zak, wat kan hij eigenlijk wel?

14-04-2025 12:27

Rodrigo +1904

Hij kan goed worstelen met zijn directe tegenstander. Wellicht heeft de WWE interesse om hem van ons te verlossen.

14-04-2025 14:46

jerryisthename +32159

Blava....Wout is 100% een betere KILLER in en rondom de 16, man....
Plus een betere kopper en een beter schot.
Laat me niet lachen man, met je onzin. 🤣 No offence.

14-04-2025 17:47

DeWijsneus +25815

Ah heerlijk wakker worden met mijn favoriete columnist zure Wimpie:

Column Willem van Hanegem | Ajax kwam wel weer goed weg dat ze in Zeist die overtreding niets vonden

14-04-2025 07:57

Evil-phantoom +1017

Kampioenschap zou ik nog niet te hard roepen.
Er zijn nog 5 wedstrijden te gaan en je moet er nog 3 winnen met uit tegen FC Utrecht, FC Groningen, FC Twente en thuis Sparta en NEC nog te gaan.
Dit zijn echt nog wel zware wedstrijden.

14-04-2025 07:26

Duggoutdennis +6475

En stel dat Twente nog bij ons zou komen ipv wij daar…

14-04-2025 07:30

Evil-phantoom +1017

Blijft toch zwaar maar is wel beter

14-04-2025 07:32

Duggoutdennis +6475

Mwoh... twente is nou ook niet bepaald een team in vorm en zijn uit sowieso een stuk kwetsbaarder.. Ik verwacht van hen weinig problemen eerlijk gezegd.. Vergeet daarnaast niet dat PSV zelf ook nog een aantal pittige wedstrijden..

Zolang de selectie gefocust blijft, waar ik wel vertrouwen in heb, denk ik dat wij best wel optimistisch mogen zijn maar goed, laten we het niet jinxen 😉

14-04-2025 08:16

Evil-phantoom +1017

Klopt maar zie toch vermoeidheid verschijnselen bij Ajax.

15-04-2025 11:51

Duggoutdennis +6475

Niet zo gek gezien het aantal gespeelde wedstrijden dit seizoen... Ik zie alleen geen tegenstander op het programma die qua vorm, fitheid (of blessures) er duidelijk beter voor staat.. Dus ook daarin zie ik geen reden.. Maar goed, we gaan het zien.

15-04-2025 12:00

jerryisthename +32159

Ben je voor PSV?
Moet je even jullie laatste wedstrijden bekijken. 😉
Dan praten we wel verder. 👍🏽
Oja, Ajax staat 9 punten voor...toch? Of toch niet?
Is het wellicht 3 of 1 zelfs...??? 😂

14-04-2025 08:43

Francesco +6019

Jerry, elke wedstrijd gaat als nog een finale worden. Ajax heeft nog niks en het seizoen is nog lang.

14-04-2025 13:53

Wendy.H +7233

Hou toch op Francesco, Ajax geeft deze 9 unten voorsprong echt niet meer weg

14-04-2025 15:59

jerryisthename +32159

Precies, Wendy. 9(!) punten voorsprong...

14-04-2025 17:45

Evil-phantoom +1017

Stel PSV wint alles dan moet Ajax er 3 winnen.
Sparta en NEC lijkt het meest logisch om te winnen maar heb jij ze zien spelen?Dat us geen garantie. Deze tegenstanders zijn allemaal beter dan willem ll of NAC. Dan moet je nog winnen van een van deze 3 Fc Twente ,Fc Utrecht of Fc Groningen. Ik zal blij zijn als ze er al één winnen dan is het doel bekijkt CL voetbal . Nu is dat VCL..

15-04-2025 11:57

ajaxfm +2187

Het is nooit 100% zeker totdat je met de schaal in handen staat, maar dit kan haast niet meer fout gaan. Utrecht niet verliezen en je bent er praktisch, want die twee thuiswedstrijden tegen Sparta en NEC moet je gewoon winnen en dan ben je al kampioen. Groningen en Twente doen er dan niet eens meer toe en bovendien heeft Groningen de afgelopen weken kansloos van (sub)topclubs verloren en is Twente echt helemaal niks meer, uit al helemaal niet.

14-04-2025 10:53

ajaxfan1972 +2526

Brobbey nooit meer erin hebben we niks aan
En dan als zijn kamp durven te zeggen ik ben klaar voor de absolute top
Terwijl hij volgens de stats de slechtste spits van de ed is
Hoop dat ze hun eisen wat verlagen anders zitten we volgend seizoen nog met m

14-04-2025 07:07

driehoekjes +3699

Heeft w2 moe gespeeld, waardoor de invallers makelijk konden scoren

14-04-2025 08:37

Duggoutdennis +6475

Moegespeeld of laten indutten omdat ze niet veel hoefden te doen tot de invallers erin kwamen?

14-04-2025 11:44

Bruno04 +15860

Ben wel benieuwd wat we eventueel aan versterkingen krijgen en of we onszelf CL ready kunnen maken. Heb deze week Barca-Dortmund en Arsenal Madrid gekeken en de dag erna united - Lyon. Dat was een dag en nacht verschil. Ons niveau ligt momenteel meer op United - Lyon. Die wedstrijd leek nog het meest op ons wekelijkse spel qua intensiteit aan de bal etc.

14-04-2025 02:04

DonQ +6087

Niveau halve finale CL ga je ook niet benaderen met wat versterkingen. Dat kan misschien één keer in de twintig jaar door een unieke mix van supertalenten uit de opleiding en een aantal goede gerichte aankopen. Echter, de groepsfase overleven, is een realistisch doel imo. Immers, hebben PSV en Feyenoord dat ook gehaald dit jaar.

14-04-2025 11:48

Mijnclub33x +10157

Waarom stelt Farioli Brob eigenlijk op? Wie het antwoord weet.........

14-04-2025 01:00

Mijnclub33x +10157

Brobbey nooit meer opstellen, maakt er een klote zooi van met z'n gehang en z'n vallen. Veroorzaakt alleen maar onrust in het team.

14-04-2025 00:40

driehoekjes +3699

Waardoor de invallers makkelijk kunnen scoren daarna

14-04-2025 08:38

Orangesoul +5997

Brobbey kan beter zn energie steken in het maken van doelpunten ipv zn tegenstander moe spelen en worstelen.

14-04-2025 10:54

Noxin +15673

Zou Brobbey eigenlijk wel een spits zijn?

14-04-2025 00:35

Mijnclub33x +10157

Benieuwd welke club een niet scorende spits wil kopen alleen maar omdat er een Ajax label aan hangt.

14-04-2025 00:45

Llorossi14 +1729

Het kan natuurlijk een nieuwe Danzell Gravenberch zijn, die wisselt als vanaf de Ajax jeugd zijn hele carrière tussen centrale verdediger en spits.

14-04-2025 11:14

Wendy.H +7233

Goeie vraag, wie het weet mag het zeggen

14-04-2025 16:02

JanBiesbos +29457

Wout kwam naar Ajax om kampioen te worden “hij zag kwam en overwon”.

13-04-2025 22:57

Wendy.H +7233

Zal hij een glazen bol hebben gehad?

14-04-2025 16:03

afca1985 +21614

Brobbey is zo fysiek, maar loopt constant maar te miepen voor een overtreding 90 minuten lang, zeer irritant om naar te kijken. Hij voegt ook weinig toe verder. Doe mij maar Weghorst als ie weer 100% belastbaar is.

13-04-2025 22:34

Bruno04 +15860

Is wel iets van de laatste tijd. Voorheen deed hij dit echt veel minder.

14-04-2025 02:05

jeffrey_van_der_sluis +30596

Brobbey moet zijn lichaam slimmer gaan gebruiken, zoals hij vorig seizoen vaak genoeg deed en ook uit scoorde. Lichaam tussen de tegenstander en de rollende bal houden en doordraaien. Kappen met dat judo

13-04-2025 22:27

MokumsParadijs +2389

Correctie: In de eigen Johan Cruijff Arena die schaal omhoog houden.

13-04-2025 22:04

Artemio +32450

Dat worstelen van Brobbey deed hij vorig seizoen veel minder. Ik hoop dat de technische staf hem verplicht om zijn spel af te wisselen.

Scheidsrechters zijn ook geïnstrueerd om in dit soort worstel duels meer het voordeel van de twijfel te geven aan de verdediger dan aan de aanvaller.
Brobbey zal iets anders moeten doen en Farioli en co moeten hem daarop wijzen.

13-04-2025 21:59

AINIESTA +45868

Brobbey houdt standaard z'n tegenstander vast, dan krijg je zelf gewoon weinig mee. Scheidsrechters zijn niet blind.

13-04-2025 22:19

Artemio +32450

Vorig seizoen kwam hij daar wel vaak mee weg en kreeg hij vaker het voordeel van de twijfel omdat het een nieuw soort iets was.
Strekking van het verhaal is dat Brobbey moet evolueren.

13-04-2025 22:23

Mijnclub33x +10157

Gaat niet lukken met twee jaar lagere school.

14-04-2025 00:47

FTS95 +16161

Fenomeen Weghorst...pfff

13-04-2025 21:46

Mijnclub33x +10157

Ja, Weghorst is zo vaak beslissend geweest, ook in het NLelftal.

14-04-2025 01:03

driehoekjes +3699

En onzichtbaar, vooral in engeland

14-04-2025 08:42

Mijnclub33x +10157

Ah, een persimist😠
Als een trainer een speler geen vertrouwen geeft en hem niet op z'n juiste waarde weet te schatten ga je ook slecht spelen.

14-04-2025 08:50

FTS95 +16161

Ik vind Weghorst helemaal niks.

14-04-2025 09:23

Mijnclub33x +10157

Nee, wel kampioen willen worden met flapdrol van een Brobbey die niet scoort terwijl Weghorst ze wel maakt

14-04-2025 11:28

FTS95 +16161

Dit zijn altijd van die fantastische reacties, die echt helemaal nergens over gaan...Ik vind Weghorst niks zeg ik. Daaruit concludeer jij dat ik kampioen wil worden, klopt, maar dat mag ik van jou eigenlijk niet vinden want dat wil ik met Brobbey doen en die vindt jij niks. Logica der dwazen in één reply.

14-04-2025 11:50

Steffenhagen +38276

Echt waar : Brobbey is in staat om op de verkeerde dag naar de huldiging te komen. Hij is ook nooit op tijd bij eerste paal

13-04-2025 21:44

wijzijndebeste123 +166676

Brobbey blijft tijdens de huldiging thuis en wacht tot de huldiging naar hem toekomt.

13-04-2025 22:11

Mijnclub33x +10157

Zal dus nooit gebeuren

14-04-2025 00:48

Dolblij +45819

Nee, Brobbey komt gegarandeerd. Ik meen te hebben vernomen dat ze een octagon op het museumplein neerzetten voor een demo worstelen.

14-04-2025 08:46

Steffenhagen +38276

Die voorbereiding bij de 1-1 van weghorst , dat zie je Brobbey nooit doen . En dan wel beweren hier dat Brobbey de betere voetballer is van de twee .

13-04-2025 21:41

Mijnclub33x +10157

Welke onnozel beweert dat? Die heeft dus ook geen verstand van voetbal

14-04-2025 00:49

Kreugerrand +914

Wat is de functie van een rechtsback !

Ik denk dat hij Rosa niet echt kent , want kan wel degelijk langs de lijn mee gaan en een goede voorzet geven .

Ook is hij rustiger en technischer aan de bal dan Gaaei en staat beter in de verdediging .

Nee Rosa boven Gaaei al snap ik wel dat Gaaei een leuk seizoen draait , maar he komop zeg tegen Eredivisie linksbuitens of la Liga linksbuiten spelers is nog al een verschil .

13-04-2025 21:41

Kreugerrand +914

Ik vind dat Godts ook even pas op de plaats moet maken voor Edvardsen

13-04-2025 21:42

Mijnclub33x +10157

Ja, kompleet uit vorm. Edwardson is technisch beter dan Godts en rustiger aan de bal.

14-04-2025 00:50

driehoekjes +3699

Edvardsen technische beter?

14-04-2025 08:43

Kreugerrand +914

Techniek is niet enkel met een bal een mannetje passeren , dat is ook de aanname en passing of scoren ook dat is techniek

17-04-2025 15:30

Steffenhagen +38276

Brobbey moet echt weg bij Ajax . Hij staat Ajax in de weg .

13-04-2025 21:40

FysioPat020 +26559

Ik heb nou niet écht het gevoel alsof Brobbey nog veel ontwikkelingspotentieel heeft qua afwerken, positie kiezen, koppen etc. Alleen een ex-spits die zelf een topper was ( Huntelaar, MvB) kan hem misschien nog iets bijbrengen.
Ok, Johnny Bosman en Kieft waren ook geen technisch besnaarde spitsen, maar hadden meer gevoel in hun kleine teen dan Brobs.

13-04-2025 21:28

Epiret +4470

Brobbey kun je gewoon afschrijven, althans voor Ajax….

13-04-2025 21:29

driehoekjes +3699

Maar wel 30 miljoen willen vangen?

14-04-2025 08:44

Mijnclub33x +10157

En Weghorst zelfs in z'n grote teen😁

14-04-2025 00:52

Epiret +4470

Vreselijk overschatte speler, onze Brobbey.
Dat Ajax met hem als spits toch nog kampioen kan worden zegt wel iets over de efficiency van ene Wout Weghorst. En ook wel over het niveau in de ED….

13-04-2025 21:24

driehoekjes +3699

Brobbey speelt verdediging moe en weghorst maakt het af. Prima toch.

14-04-2025 08:44

Orangesoul +5997

Brobbey moet scoren niet de verdediging moe spelen..

14-04-2025 10:56

driehoekjes +3699

je hebt aanspeelpunten en afmakers.. Vorig seizoen prima gescoord overigens

14-04-2025 11:36

FysioPat020 +26559

Weghorst heeft itt Brobbey een hele grote bijdrage aan het naderende kampioenschap. De laatste blijft een tamelijk beperkte spits die behalve een bal afschermen helemaal niks goed kan en het hele seizoen al een bron van ergernis is imo.
15-20 miljoen vragen en hopelijk is er een club zo achterlijk om dit af te tikken.

13-04-2025 21:14

driehoekjes +3699

Vorig seizoen kon ie het wel. Hij zal wel ieder jaar slechter worden inderdaad

14-04-2025 08:45

DanTheMan +569

Brobbey is zo voorspelbaar in zijn spel. Ieder team weet nu wel hoe ze daar mee om moeten gaan. Zou hem liever eens een wat meer diep zien gaan ipv gat gehang met de kont naar achter.

13-04-2025 21:08

Devid87 +3556

Brobbey kan gewoon niet beter. Fucking 4 goals dit seizoen. Zelfs als weghorst hem verkeerd raakt gaan ze er nog vaker in dan bij Brobbey

13-04-2025 21:12

Jarikoning +7482

Dit zijn spelers die je vaak miste in het verleden.
Het klinkt vies maar Kuijt zou ook bij ons succes hebben gehad.

13-04-2025 21:06

Alberto +814

Klaassen weer waardeloos, doelpunt 100 % zijn schuld, kio zonder kop laat zijn man in de 16, nota bene vrij lopen, in 2e instantie weer, weet niet wat hij moet doen, dekt niemand, komt te laat, verdedigt slao en laat zich eenvoudig uitspelen

13-04-2025 20:56

Opperhoofd +12772

Weer waardeloos ?
Vandaag gewonnen, we liggen op ramkoers voor de titel.
Probeer eens een beetje positief te zijn

13-04-2025 21:03

Slang3 +46257

Classic, terechte kritiek op Klaassen zijn spel in de wedstrijd en er worden ineens totaal andere aspecten bij gehaald die er niks mee te maken hebben.

13-04-2025 21:36

nightgoat +31443

Brobbea$t heeft gewoon nog wat meer tijd nodig want hij is eigenlijk veul beter dan Weghorst.

~ de "Kenners"

13-04-2025 20:53

Mijnclub33x +10157

Brobbey is alleen maar slechter geworden en wordt ieder jaar slechter.

14-04-2025 00:56

LukaLitmanen +82610

Kijk even hoe buitenspeler Edvardsen naar 1e paal komt bij assist Berghuis.

Waarom begrijpt onnozele spits Brobbey dat maar niet?

13-04-2025 20:46

wijzijndebeste123 +166676

Te lui om echt gericht aan zichzelf te werken. Brobbey schiet met een groepje olv Dave Vos aan t eind van de training enkele ballen op doel en vindt dat genoeg.

13-04-2025 20:53

Steffenhagen +38276

Brobbey is vooral een hele domme voetballer ; hij ziet het gewoon niet

13-04-2025 21:42

AINIESTA +45868

Die hoopt elke voorzet dat de bal wel bij hem beland nadat de bal door 3 tegenstanders wordt gemist.

13-04-2025 20:53

wijzijndebeste123 +166676

Als je erop gaat letten is het gewoon stuitend. Het is niet dat hij slecht in positie kiezen is. Hij kiest gewoon geen positie. Hij hoopt dat de bal toevallig bij hem terecht komt en zelfs dan mist hij 9/10 keer.

13-04-2025 20:54

Steffenhagen +38276

Precies . Hij staat gewoon stil !

13-04-2025 21:42

AINIESTA +45868

Veelste passief. 0 torinstinct.

13-04-2025 21:49

KarimB +11987

Hij staat altijd achter de eerste verdediger die in de pass lijn staatvanaf de zijkant. Het is puur geluk als die er voor bij schiet

13-04-2025 23:04

BeterVanafDeZijlijn +1303

Spits die te lui is om de 16 in te lopen en liever randje 16 hangt omdat die anders een sprintje moet trekken. Hij staat overal waar de bal niet is. Is meer bezig met gefrustreerd en boos zijn omdat ie geen overtreding mee krijgt. Kan er ook niet naar kijken

14-04-2025 00:03

Slang3 +46257

Zou er niemand in de staf zijn die hem even apart neemt voor zoiets. Uiteindelijk moet Brobbey het doen, maar je betaalt een dure staf ook met het idee dat ze een speler beter maken

13-04-2025 20:56

Hunkelaars +3393

Hoe zou een staf Brobbey beter kunnen maken?
Dit is het topniveau van Brobbey, kan niet koppen, kan niet tussen de palen schieten, ook geen penalty, kan geen positie kiezen, kan geen interview geven, kan niet nadenken, is al maanden bezig op het veld te slaan met zijn pols in het verband.
Maar heeft wel een salaris wat buiten proporties is.

13-04-2025 22:12

DeWijsneus +25815

Als we kampioen worden, is dan de huldiging dezelfde dag of de dag later? Laatste huldiging waar ik was, was die van 2011 op Museumplein. Maar dat was direct erachter aan. Maar in mijn gedachten was dat redelijk uniek, maar ik weet het echt niet. Iemand die er iets zinnigs over kan zeggen?

13-04-2025 20:42

AFCAjax_1988 +3850

Dat zal idd 28 april of 12 mei zijn

13-04-2025 21:14

John.B45 +151

Objectief naar de “penalty momenten” kijken is kennelijk lastig.

Het moment waar Klaassen op z’n voet wordt getikt, op de 16, is wat mij betreft nog de meest discutabele.

Het tweede moment met klaasen in de 16 en het moment met fitz Jim aan het eind van de wedstrijd in de eigen 16 zijn wat mij betreft beide geen penalty omdat de tegenstander bewust op zoek is naar een penalty. Beide spelers kunnen ook niet meer bij de bal om er gevaarlijk mee te worden.

Voetbal is en blijft een contactsport en voor elk contact maar een pingel geven omdat het in de 16 is is naar mijn idee onzinnig.

De handsbal claimen als penalty slaat ook nergens op. De hand hangt gewoon langs het lichaam, niet overdreven in de lucht of op zij. Daar komt bij dat de bal op het allerlaatste moment ook nog van richting veranderd.

Ieder zo z’n mening👍

13-04-2025 20:41

1Zlatan +5261

Weghorst is me als teamplayer echt ENORM meegevallen. Heb hem nooit onterecht voor eigen kans zien gaan. Heb hem meerdere beslissende paasjes en assists zien geven. Heb hem nooit zien muiten.

En als invaller vond ik hem voetballend ook veel beter dan verwacht. Een aanspeelpunt, slimme steekpassjes, asssists, dit natuurlijk gecombineerd met z’n neusje voor de goal en werklust.

Ik vond hem (en vooral het team) als basisspeler niet top helaas dit seizoen maar toch verdient ie gewoon echt een kans. Had ook de indruk dat hij eerder in het seizoen door jongens als Taylor en Hato werd vermeden ivm Brobbey.

Wat het ook wordt: Weghorst jouw aandeel in ons kampioenschap is ENORM!!!

13-04-2025 20:41

Harrier Du Bois +39200

Fenomeen gaat me erg ver, maar duidelijk was voor mij dat hij een goede sub is en dan wat teweeg kan brengen, vandaag weer een aandeel in de comeback. Dat is de rol die ik voor ogen had en hij vult dat goed in, klasse.

13-04-2025 20:37

LukaLitmanen +82610

Verdient meer basisplaats dan Brobbey

13-04-2025 20:46

BeterVanafDeZijlijn +1303

Het is wel degelijk een soort fenomeen. Hij flikt het 9 van de 10x toch om ons te redden. Dat mag je best een fenomeen noemen

14-04-2025 00:05

ajaxminimax +5497

Daarom was ik ook zo blij met Weghorst afgelopen zomer. Je hebt daarmee een dodelijke breekijzer. Daarom snap ik ook de kritiek op hem niet. Dit soort gasten heb je keihard nodig

13-04-2025 20:34
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.