Sneijder ergert zich aan Ajax: 'Ze staan allemaal op elkaar en er is geen tempo'

door NielsOpdam 58

Bron Ziggo Sport

Sneijder ergert zich aan Ajax: 'Ze staan allemaal op elkaar en er is geen tempo'

door NielsOpdam 58

Bron Ziggo Sport

Laatst geüpdatet

Wesley Sneijder ergert zich tijdens de eerste helft van Qarabag FK - Ajax, zo vertelt de oud-speler van de Amsterdamse club tijdens de rust bij Ziggo Sport. De Amsterdammers gingen met een 0-1 voorsprong de kleedkamer in, maar speelden een slechte eerste helft in Baku. Ook Marciano Vink is kritisch op het spel van Ajax.

Sneijder vindt dat Ajax 'veel te weinig' creëert tegen Qarabag FK. De Amsterdammers staan met een man meer op het veld, na een rode kaart na vijftien minuten, maar profiteren te weinig. 'Dat komt met name door de opbouw van Ajax. Het is allemaal in één tempo. Ze blijven allemaal op afstandjes staan van twee à drie meter. Henderson blijft maar in de bal komen', vertelt Sneijder.

De oud-Ajacied ziet dat Ajax geen ruimte creëert, omdat iedereen kort op elkaar blijft staan. 'Henderson moet wegblijven en Hato moet breder op gaan staan, dan kun je hem inspelen en komt Henderson vrij op het middenveld', legt Sneijder uit. De voormalig middenvelder ziet dat er bepaalde dingen steeds misgaan in de eerste helft. 'Ze staan allemaal op elkaar, er is geen tempo en er zit geen snelheid in. Het is allemaal een tikkie breed... Je creëert niets.' Dat de Amsterdammers voorstaan is prima, vertelt Sneijder. 'Maar ik erger me gewoon.'

Tafelgenoot Alex Pastoor weet dat Nederlandse teams vaak initiatief nemen met de bal, maar ziet dat Ajax dat in Baku niet doet. 'Ik denk dat het wel een beetje tot de verbeelding spreekt dat Ajax in de omschakeling scoort in plaats van dat ze - zeker tegen tien man - vanuit een positiespel de ene na de andere kans creëren', vertelt de oud-trainer, die vindt dat je met een man meer verplicht bent om initiatief te nemen. 'Dat doet Ajax niet. Ze lopen steeds aan, waardoor de tegenstander steeds de mogelijkheid heeft om een volgend station te vinden, met een man minder.'

Vink: 'Risicoloos geschuif van de bal is inherent aan de gekozen speelstijl'

Vink, analist bij ESPN en oud-speler van de Amsterdamse club, laat via X weten dat de voorsprong van Ajax lekker is. Hij ziet dat de ploeg van Francesco Farioli verdedigend 'veel minder' weggeeft. 'Maar aan de bal blijft Ajax wekelijks echt ondermaats! Risicoloos geschuif van de bal is inherent aan de gekozen speelstijl! Weinig weggeven, maar zo weinig creëren', schrijft Vink.

Lees meer over:
Plaats reactie

PH2BOT +40523

...en toen Sneijder zelf tegen 10 man moest spelen verkondigde hij na afloop dat hij liever tegen 11 man speelt dan tegen 10 omdat die dan juist veel meer gegroepeerd gaan staan en je er als tegenstander dan extra moeilijk doorheen kunt spelen.

That's Wesley 4 ya.

25-10-2024 18:49

erwtenpeller +2043

Het wordt tijd dat we het kaf van het koren gaan scheiden Sneijder heeft honderd procent gelijk het voetbal van Ajax is niet meer het voetbal waar we voor staan mensen als van de Vaart en Sneijder moeten zo snel mogelijk terugkomen en het voetbal waar we graag naar kijken terug brengen.

25-10-2024 14:01

PH2BOT +40523

...nou ..deze heren schuiven liever aan als side kick bij goed betaalde voetbalbabbel -TV-tafels dan dat ze zich bij Ajax aanbieden om in de jeugdopleiding wat van hun voetbalkennis in te brengen.

Dat zie je trouwens ook wel af aan hun lichaamsvormen die steeds meer op een grote voetbal beginnen te lijken.

25-10-2024 18:53

NW23 +5069

Je kan veel van Wesley zeggen, maar in deze analyse heeft hij 100% gelijk en hij legt het goed uit. Mensen die dat niet willen zien, kunnen hem gewoon niet uitstaan.

Het is best wel zorgwekkend dat Farioli dit gewoon heeft laten gebeuren. Basisbeginselen zijn dit.

25-10-2024 10:50

Stoffel +18571

Maar ze zitten niet op het dak van een auto.

25-10-2024 10:49

Aurelius1 +19736

De eerste kritieken op de trainer zijn er alweer. Sommigen willen een nieuwe trainer, want het spel is waardeloos. Dat betekent dat mensen die 'm twee weken terug nog een 'toptrainer' noemden, hem nu een matige trainer vinden, wat aangeeft dat of een trainer goed of slecht is, volledig subjectief is.

De werkelijkheid is: het resultaat wordt volledig behaald door de kwaliteit van het team. Farioli kan hoog of laag springen, er kan zoveel mythevorming zijn als men wil, het maakt allemaal niets uit.

25-10-2024 07:43

karlhof +4721

Tegen Feyenoord en PSV moet Ajax anders voetballen. Een driemansmiddenveld met Klaassen/FJ, Henderson en Taylor werkt niet. Klaassen denkt alleen maar aan zichzelf en laat medespelers in de steek, FJ speelde gisteren als een junior en Henderson is kampioen breedte balletjes en verzuipt op een driemansmiddenveld. Alleen Taylor laat zien dat hij progressie boekt. Een 442 formatie met Brobbey en Godts of Traore in de aanval en een middenveld met Berghuis, Taylor, Henderson en Mannsverk/Tahirovic geeft veel meer stabiliteit/zekerheid . In een 433 formatie wordt Ajax weggeblazen.

25-10-2024 07:40

PH2BOT +40523

We gaan er gewoon 2x af volgende week. Dat is nu eenmaal de harde realiteit van het huidige Ajax. Het is voorlopig niet anders.

25-10-2024 18:57

Noahdepoah2021 +4865

Het was niet goed maar wel weer gewoon gewonnen van een ploeg die vorig jaar “wonderploeg” Leverkussen bijna uitschakelde. Laat iedereen dit Ajax maar onderschatten.

25-10-2024 05:59

PH2BOT +40523

11 tegen 9, de 1 - 0 van Qarabag afgekeurd, pingel kado gekregen ...kunnen we deze scheids niet beter aankopen i.p.v. versterkingen in de winter? Met deze scheids winnen we alles...ook zonder versterkingen.

25-10-2024 19:00

AFCAjax_1988 +3822

Neem nog een lekker frikandelletje

24-10-2024 23:48

Rob1976 +9541

Het is heel simpel.
- ajax heeft een selectie met zeer weinig kwaliteit
- ajax heeft geen trainer voor het ajax spel.

Deze trainer is met deze matige selectie en resultaat voetbal wat we dit hele seizoen gaan zien.

Ik erger mij ook verschrikkelijk aan de speelstyle van het huidige ajax. De wil op leggen aan de tegenstander is er niet meer bij, maar zelfs het tegenstander opjagen niet meer. 1 en al voorzichtigheid, inspiratieloos, risicoloos voetbal.
Tis te hopen dat wanneer ajax de CL weet te halen we weer eens wat attractiever voetbal te zien krijgen.

24-10-2024 23:48

Patrick78 +52734

‘ajax heeft geen trainer voor het ajax spel’

‘ Deze trainer is met deze matige selectie en resultaat voetbal wat we dit hele seizoen gaan zien. ‘

Wat een onzin!

Het is simpel
- je bent een triest figuur
- je bent een fan Maurice Steijn

P.s. ‘ Deze trainer ‘ is de trainer van Ajax en hij heeft een naam

25-10-2024 00:07

Ferd +38603

Ajax heeft een trainer die wel degelijk het Ajax spelletje ambieert, alleen moet hij roeien met de riemen die hij heeft. En die riemen zijn helaas niet zo goed, dankzij de TD is de ene riem veel zwaarder dan de andere en dus is de boel niet in balans.

25-10-2024 06:01

BokkieBokstra +11345

Als je ziet waar Ajax vandaan komt na een rampjaar, heel veel aankopen en al het geld doorheen gejast, dan ben ik tevreden over Farioli. Bergwijn weg. Het kan allemaal beter maar de organisatie staat veel beter en ze hebben ook goede wedstrijden.

Baas, Fitz Jim, Godts, Brobbey, Rensch, Taylor allemaal jonge spelers dat zijn goede keuzes van Fariolo. Goed dat Klaassen er weer bij is. Het gaat niet in ene.

24-10-2024 22:57

ajax4ever001 +18652

Sneijder kan beter zwijgen. Als je het zo goed weet waarom help je de club dan niet? Juist idd omdat je liever op een afstand vanuit je luie stoel blijft zodat je geen verantwoordelijkheid hoeft te nemen net als al die andere analysten zoals vd Vaart etc.

24-10-2024 22:55

Bram +2068

Laat sneijder aub lekker wegblijven bij de club. Die hoeft ajax helemaal niet te helpen. Lekker met zijn vriendjes uit ondiep laten spelen. Maar aub niet bij ajax

25-10-2024 08:06

MaxPower +2692

Het zag er vandaag niet goed uit. De spelers leken wel met lood in de schoenen te spelen. Het leek me ook geen goed veld, alsof de bal niet lekker kon rollen. Het zag er echt soms uit als een amateur wedstrijd. Rasmussen ontzettend zwak, Fitz Jim vond ik ook heel matig. Maar goed een heel gelukkige 0-3 is mooi meegenomen

24-10-2024 22:15

Aurelius1 +19736

Kwaliteit elftal = bepalend. Dit is een natuurwet, fysica, en is geldig voor iedere trainer, op iedere plek ter wereld, op ieder moment. Al het andere, gebabbel over tactiek, visie, proces etc. is voer voor de mannelijke fantasie en te vergelijken met de oude Grieken die over mythische Goden praatten en daar hele verhalen omheen verzonnen.

24-10-2024 21:59

Dennis129 +11893

Farioli is bijna heilig hier maar ik vind het zijn manier van voetballen eigenlijk zeer slecht. In de opbouw 4 verdedigers op één lijn. En dan de backs ook nog niet eens echt breed of bv 1 vd 2 hoog.
Ajax stond altijd voor positiespel om een man meer op het middenveld te creeeren. In balbezit 3-4-3 en of je dat nou dat zoals in de jaren 90 met een cv die inschuift of zoals je de afgelopen jaren een trend was met een back in de half space maakt me niet eens zoveel uit. Maar hoe er onder Farioli gevoetbald wordt krijg je nooit overvallen op het middenveld. Het past gewoon totaal niet bij de Ajax of zelfs gewoon Nederlandse manier van voetballen.
Ik ben heel benieuwd hoe er na Feyenoord, PSV en daarna Twente uit naar hem gekeken wordt. Ik vrees dat ik dan meer medestanders heb die kritisch naar hem gaan kijken.
De verbeterde organisatie, discipline, teamgeest en vechtlust zijn allemaal hele goede en belangrijke dingen die hij voor elkaar heeft gekregen, maar zijn spelprincipes en voetbalfilosofie wordt ik vooralsnog niet vrolijk van

24-10-2024 21:57

FanAB +1073

Helemaal met je eens. Meeste hebben hier een dikke Ajax bril op en zien de realiteit niet. Het is geen bijzondere trainer en zeker geen tactisch wonder. Zie ons van Willem2 nog wel winnen, maar tegen Feyenoord, PSV en Twente voorzie ik gewoon grote nederlagen. Dan zal de stemming over Farioli flink omslaan. Ook het falen van Kroes & co zal gaan wringen.

24-10-2024 22:05

Gouda +2058

Is toch ook logisch, is vrijwel dezelfde selectie als vorig jaar. Waarschijnlijk zelfs nog minder (opties). Vooralsnog doet Farioli het veel en veel beter dan z'n voorgangers. Het is nog lang niet voldoende, maar dat kun je ook onmogelijk verwachten. Misschien dat het iets beter wordt na de winterse aankopen, maar ik ga ervan uit de het pas over 1 a 2 jaar flink beter zal zijn. Dit heeft tijd nodig.

24-10-2024 22:59

Ferd +38603

en ik zie tegen Feyenoord, PSV en Twente gewoon winst. Kijken of de Farioli bashers dan van mening veranderen.

25-10-2024 06:02

Tizo +1872

Met dit voetbal verlies je van genoemde shitclubs!

25-10-2024 00:07

Sunny +9567

Wat Sneijder benoemt ziet iedereen toch al vanaf begin seizoen (behalve blijkbaar de technisch verantwoordelijke bestuurders).
Het is dikke kak en je komt regelmatig met het nodige geluk weg.

We hebben een slechte selectie ja maar je kan dan alsnog wel beter voetbal spelen. Kijk maar eens naar de op papier mindere tegenstanders in de afgelopen maanden waar je voetballend vaak gewoon de mindere was. Kijk naar hoe bijv. een Twente en Utrecht het wel weten te brengen
Ook vandaag met 11-10 werd je regelmatig weggetikt!

Ik zal de strontkar wel over mij heen krijgen maar ga het toch zeggen: de enige direct verantwoordelijke voor dit laffe zielloze Catenaccio-voetbal waar we al maanden naar kijken is Farioli die ons met zo'n spelopvatting uiteindelijk niet verder gaat brengen.

Ja maar dit, ja maar dat ... geen excuses meer, we hebben genoeg gezien om te kunnen oordelen

24-10-2024 21:51

TheMagicalLion +316

Je hebt hier gewoon gelijk, supporter van Ajax ben je vanwege het spel opvatting en de tempo. Heb me kapot geërgerd aan de instelling/tempo/balletje terug.

Niet dat ik niet blij ben met de 3 punten, maar het mag wel beter, waarom liep het tegen Besiktas wel? De lat kan veel hoger wel knap van Farioli dat de ondergrens toch 3 punten oplevert.

Nu hopen dat Ajax de punten blijft pakken ook in de eredivisie de komende maanden moet er nog geroeid worden met de riemen die er zijn, ik hoop vurig op minimaal 3 versterkingen creative middenvelder een rechts buiten erbij en een linksbuiten indien uit jong of jeugd niks aan komt, anders huren tot eind seizoen.

24-10-2024 22:02

Heimwee +6766

Op papier mindere tegenstanders, daar ga je de fout in. De tegenstanders zijn vaak van het zelfde niveau en zelfs van een beter niveau als dit Ajax. Er spelen nu stuk voor stuk spelers bij Ajax die normaal gesproken door hun gebrek aan kwaliteit nooit bij Ajax hadden mogen voetballen.

25-10-2024 07:59

Oxxer +164955 moderator

Vind analist Sneijder een verrijking op de Nederlandse tv , hij en Alex Pastoor vormen een zeer goed duo. Van mij mogen die 2 alle Europese Ajax avonden doen, zijn eerlijk, leggen de vinger op de zere plek ipv de gebruikelijk mambo jambo van de rest.

24-10-2024 21:25

afct +8980

Alex moet lekker stoppen op tv en een functie bij Ajax betreden.

24-10-2024 21:30

SiegiEd14 +2281

Willen ze niet want Alex heeft een eigen mening en kruipt niemand in zijn reet.

24-10-2024 21:33

Oxxer +164955 moderator

Daar ben ik het dus niet mee eens, alle mensen die op tv zinnige dingen zeggen een functie bij Ajax?

24-10-2024 21:33

afct +8980

Nee maar Alex heeft echt wel verstand van voetbal is ook nog Amsterdammer en nee dat is geen criterium. Kan ik mijn ogen echt wel wat toevoegen

24-10-2024 21:35

Oxxer +164955 moderator

Geen idee, Danny Blind heeft ook veel verstand van voetbal, kan het leuk vertellen maar heeft na zijn actieve loopbaan niks gepresteerd in de voetballerij.

24-10-2024 21:40

mdm89 +1526

De teksten van Sneijder doen me eerder aan Steijn denken. Het veld groot maken en in een hoog tempo spelen(wat is dat überhaupt?). Dat zijn kreten van 20 jaar geleden. Het voetbal is wel wat veranderd in die tijd.

24-10-2024 21:52

Heimwee +6766

Het veld groot maken is aarde aan de buitenkanten van het speelveld aanbrengen en inzaaien met graszaad. Hoog tempo spelen is bijvoorbeeld spelen in de Alpen of in het Andes gebergte. Hij zegt het zelfde als wat jij zegt met; dat zijn kreten van 20 jaar geleden en het voetbal is wel wat veranderd in die tijd. Dat is ook maar wat roepen zonder uitleg.

25-10-2024 08:06

Cruijffthebest +13448

3 Punten, maar waar blijft het echte Ajaxspel, dat zie ik al bijna 2,5 jaar niet meer.
Wordt doodziek van het rollatortempo, gebrek aan creativiteit en kwaliteit.
Spelers als Rasmussen en Van den Boomen lekker afscheid van nemen, net als Henderson die alles vertraagd en niets toevoegd aan het spel.
In de winterstop zal er echt creativiteit op het middenveld bij moeten komen en 2 buitenspelers.
Dit Ajax ligt echt straatlengtes achter op PSV en 010.
Ik ben bang voor een donkerzwarte week komende week!!!

24-10-2024 21:11

gi0vanni +7330

Ik ben nog steeds van mening dat als ze niets halen de 3e plaats het hoogst haalbare is maar gezien het spel en de selectie ook geen zekerheid. Ze kunnen ook gewoon 5e worden.

24-10-2024 21:28

Ferd +38603

na twee jaar wanbeleid kan je niet verwachten dat Farioli, met deze selectie, in vier maanden tijd het echte Ajax spelletje kan spelen.

25-10-2024 06:04

bremovic +2220

Gewoon de backs breed en buitenom als dat kan en de vleugels hun actie laten maken en oprotten met en 6 die terug zakt tussen de cv’s dan ben je hele middenveld kwijt

24-10-2024 20:59

Ajax27 +19238

Alles wat Sneijder zegt moet je met een hele dikke korrel zout lezen. Tuurlijk heeft hij gelijk dat tegen een tegenstander als deze iemand als Henderson veel minder moet inzakken.

Maar volgens Sneijder moet Ajax ten alle tijden van zichzelf uitgaan, voetballen, aanvallen, altijd direct vooruit denken blabla...

Dat kan, met de juiste kwaliteit, de juiste spelers en een team vol vertrouwen. Die 3 dingen hebben we allemaal niet (geboeg). Het is nog allemaal broos, fragiel... je kunt vandaag gewoon na 3 minuten op 1-0 achterstand staan. Ik snap gerust waarom dit team niet constant bezig is met aanvallen, maar af en toe ook kiest voor zekerheid, voor rust, voor de 0. Stapje voor stapje komen we er. Dat is het proces van Farioli, resultaat boeken. Binnen een paar transferwindows komen daar ook de juiste spelers bij en dan gaan we weer wat mooie jaren tegemoet.

Sneijder is een en al romantiek en refereert vaak naar "ik vond het fijn... in mijn tijd...", maar denkt daarbij totaal niet aan de nuance dat de kwaliteit van de selectie gewoon 100 x minder is dan in zijn tijd.

24-10-2024 20:55

brugje +160

je kan maar beter niet te veel zeggen er is niet één die een voldoende haald

24-10-2024 20:54

Professor +11206

Sneijder ziet het gewoon heel goed zoals wel vaker.

24-10-2024 20:45

Danielson +50617

Zoals bij het penalty moment?
Laat me niet lachen.
Misschien dat veel scheidsrechters hem niet geven maar het is er 100% een.

24-10-2024 20:51

mdm89 +1526

Wat ziet hij goed dan? Het probleem lag vandaag niet bij Henderson, maar Sneijder heeft wss weer zijn eigen agenda.

24-10-2024 21:24

FoensaiFC +2478

Hier kan ik Wes geen ongelijk geven. Is ook gewoon waarheid. Je hebt gewoon een onmachtig middenveld kwa voetballende vermogen en geen rechtsbuiten

24-10-2024 20:26

debetweter +10114

Ajacieden irriteren zich aan Sneijder

24-10-2024 20:18

AFCA-Driebergen +22293

Spreek voor jezelf. Hij heeft gewoon gelijk. Maar dat zien de blinde haters niet. Alles wat Sneijder zegt is verkeerd bij hun

24-10-2024 20:41

debetweter +10114

Ja hij heeft gelijk. Maar het is makkelijk praten vanaf de kant.

24-10-2024 20:45

Caelintroy +1652

Helemaal mee eens, die Sneijder zegt de laatste tijd best zinnige dingen hoor.

24-10-2024 20:45

Koningtoto +60663

Is ie afgekickt?

24-10-2024 20:51

edalm +4960

Staat AS vol mee 😇

24-10-2024 20:55

Afcajelle91 +1438

En zo is het. Ik ken niemand als analist, die er meer kijk op heeft als Sneijder💪

24-10-2024 21:09

Prometheus +1048

Helemaal eens, op het woord “haters” na. Daar ben ik nu in alle opzichten wel klaar mee.

24-10-2024 21:10

SiegiEd14 +2281

Mwah hij heeft het ook op het veld laten zien, dus weet waar hij over praat.

24-10-2024 21:36

RuudVH +330

Makkelijk praten vanaf de kant. Wat wij dus doen zeg maar?

24-10-2024 22:38

debetweter +10114

Jazeker RuudvanH. Ook wij hebben het makkelijker dan een trainer.

25-10-2024 01:29

debetweter +10114

@SiegeEd. Sneijder was een fantastische speler, maar dat maakt je nog geen goede trainer.

25-10-2024 01:31

Ferd +38603

Van Basten heeft het op het veld ook laten zien, net als Perez, maar als analisten praten ze poep

25-10-2024 06:05
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.