Farioli verklaart keuze voor Weghorst: 'Het is normaal om de energie te verdelen'

door NielsOpdam 57

Bron Ziggo Sport

Farioli verklaart keuze voor Weghorst: 'Het is normaal om de energie te verdelen'

door NielsOpdam 57

Bron Ziggo Sport

Laatst geüpdatet

Francesco Farioli vindt het een 'normale rotatie' dat Brian Brobbey donderdagavond op de bank begint tegen Qarabag FK, zo vertelt hij in gesprek met Ziggo Sport. De Italiaanse trainer kiest in Baku voor Wout Weghorst in de spits, wat ten koste gaat van Brobbey.

'Het is een normale beslissing, een normale rotatie. Je weet de hoeveelheid wedstrijden die we moeten spelen. We hebben drie geweldige spitsen, dus het is normaal om de energie te verdelen', begint Farioli zijn verklaring over de keuze voor Weghorst. 'We willen de spitsen ook voorbereiden voor de volgende wedstrijden, zodat iedereen scherp en klaar is voor de uitdagingen die nog komen.'

De Ajax-trainer krijgt de vraag wat het verschil is tussen Brobbey en Weghorst. Volgens Farioli is er geen verschil tussen de aanvalsleiders. 'Het zijn allebei goede spelers. Ze hebben natuurlijk verschillende kenmerken, maar ze hebben allebei kwaliteiten en kenmerken die heel belangrijk zijn voor het team', vertelt de oefenmeester, die het altijd moeilijk vindt om belangrijke spelers op de bank te zetten. 'Het is moeilijk om Weghorst erbuiten te houden, het is moeilijk om Chuba eruit te houden en vandaag was het moeilijk om Brian erbuiten te laten.'

'Speler met kwaliteiten en historie van Van Basten is altijd welkom'

Afgelopen maandag vertelde Marco van Basten in Rondo dat hij vorig seizoen hulp had aangeboden aan Brobbey. Om de een of andere reden kwam dat er toch niet van. Farioli krijgt nu de vraag hoe hij daarnaar kijkt. 'Een speler met zijn kwaliteiten en historie is altijd welkom. Dat is het enige dat ik erover kan zeggen', vertelt Farioli over Van Basten.

Volgens de Ajax-trainer werkt Brobbey momenteel keihard met het team en de technische staf, zowel individueel als met de ploeg. 'Zijn doelpunten komen er wel aan. We moeten geduldig blijven en geen zaak creëren rondom hem. Ik weet zeker dat Brian ons gaat helpen tot het einde van dit seizoen', vertelt de Italiaan, die daarna de vraag krijgt of hij Van Basten misschien nog moet bellen. 'Misschien moeten we bellen ja, haha.'

'Rasmussen heeft groot potentieel'

In Baku mag Christian Rasmussen in de basisopstelling beginnen in plaats van Bertrand Traoré. Farioli noemt hem een speler die het 'goed doet' gedurende dit seizoen. 'Hij heeft een groot potentieel. Soms heb ik het gevoel dat hij niet weet hoe krachtig hij is en de bijdrage die hij kan hebben. Hij moet zichzelf wat meer gaan ontdekken en het juiste zelfvertrouwen krijgen. Hij moet het team helpen in een moeilijke wedstrijd, zoals vanavond.'

Lees meer over:
Plaats reactie

Dulle10 +50

Misschien bellen?
Pak die telefoon en ga bellen.

25-10-2024 10:06

Heimwee +6782

Echt geweldig, heel veel praten en tegelijkertijd niets zeggen.

25-10-2024 07:51

fluwelenlinker +12038

Ik heb ook lang gedacht dat er iets in Rasmussen zat maar na vandaag heb ik die hoop opgegeven.

24-10-2024 22:31

MaxPower +2720

Het was echt heel zwak wat hij liet zien inderdaad

24-10-2024 22:43

wijzijndebeste123 +166682

T zou geweldig zijn als Brobbey intensief met Van Basten aan de slag gaat.

Brobbey lijkt echter totaal niet open te staan voor adviezen van anderen als je ziet hoe hij reageert op de kritiek van Van Basten en de aangeboden hulp van Kluivert/Bosman.

24-10-2024 21:22

Ajacider +4953

Brobbey is misschien gewoon heel zelfbewust en weet wellicht dat het toch geen zin heeft. Je traint om in vorm te blijven/ raken en ingespeeld te raken in het team of speelwijze. Op je 22e nog techniek aanleren, geloof ik niet in. Misschien Brobbey ook niet.

24-10-2024 21:32

wijzijndebeste123 +166682

Niet mee eens. Je kan je 1e aanname, schot met beide benen, balans bij t afwerken, rustig blijven en koppen best nog iets verbeteren.

24-10-2024 21:35

Ajacider +4953

Ja iets wel, heel erg in de marge. Alleen is dat dan in een wedstrijd met tegenstanders die aan je hangen, de druk die erbij komt kijken, de vele ogen die naar je kijken, en wellicht met al verrichte wedstrijdarbeid, een heel andere beleving/intensiteit dan op een trainingsveld.

24-10-2024 21:42

Ajacider +4953

Niet als je er niet open voor staat. Het begint altijd met willen.

24-10-2024 21:50

vandenhaas4 +15152

Uiteraard ben je op je 22ste niet uitgeleerd, zeker niet als je pas op je 22ste begint met leren. Dick Fosbury leerde zich op zijn 21ste nog een compleet andere sprongtechniek aan. Als Brobbey alleen al leert met een been op de grond te blijven staan heeft hij daar al voordeel bij.

24-10-2024 22:15

Ajacider +4953

Alleen is hoog springen helaas toch een andere tak van sport 😉

24-10-2024 22:18

Schip +23639

Maar waarom zou hij daarin een keuze krijgen? Ajax moet gewoon een (top) linietrainer aanstellen en de spits dwingen daar sessies mee af te werken. Of het nu Van Basten, Bergkamp, Kluivert of voor mijn part Makaay zou zijn.

24-10-2024 22:09

wijzijndebeste123 +166682

Ze moeten hem idd gewoon dwingen.

24-10-2024 22:10

Schip +23639

Geldt voor alle linies trouwens. Bogarde voor de defensie, ik zou Davids benaderen voor middenveld omdat hij op absoluut topniveau heeft gespeeld op top middenvelden en waarom Bergkamp niet weer terugvragen als spitsentrainer? Zou een mooie voorzichtige stap terug zijn naar Ajax.

25-10-2024 08:24

Chalana1984 +4813

Nou, fijn als Rasmussen een groot potentieel heeft. Nog fijner is het als dat er eens uitkomt.

24-10-2024 20:59

AFCAKampen +142

Die moet je gewoon verhuren aan een team waar die kan uitblinken en in de basis kan staan. Als onze aanvallers maximaal een uur mogen spelen als we meerdere wedstrijden in de week hebben, heb je iemand nodig waar je je niet voor schaamt als Ajacied en zoals hij vanavond speelde was dat zeker het geval. Dit was geen KKD-niveau, maar 2e divisie-niveau. Dus verhuren in de winterstop, Anthony huren (of iemand anders) of Berghuis weer rechtsbuiten maken, maar zoals hij de laatste weken speelt, dat kan echt niet.

24-10-2024 21:41

Aram +18288

Als iemand Van Basten kan overtuigen, dan is het wel Farioli.

24-10-2024 20:58

Brooklyn +4159

Brobbey is geen topspits zoals van Basten geen top analyticus is.

24-10-2024 23:03

Simpelishetmoeilijkst +25516

Kan ik enorm van genieten; iedereen speelt onder Farioli, en dus mag iedereen zich deel van iets groots voelen! Dat graat op langere termijn helpen.

24-10-2024 20:55

JariJari +15369

Farioli snapt het. Maar vsn Basten wilde alleen vriendje Schip helpen. Anders zegt hij niet "nu hoeft het niet meer"

24-10-2024 20:02

Amp +38307

Als speler en trainer noet willen, waarom zou je daarna er open voor gaan staan. De trainer is intern nog steeds aanwezig en de speler is t zelfde. Die zijn niet ineens gemotiveerder om samen te willen werken.

24-10-2024 21:41

JariJari +15369

Farioli is nu in charge.

24-10-2024 23:05

DEELM +11891

Helemaal prima dat Farioli onder het mom van rouleren een keer op de bank zet maar dan moet hij hem wel na een minuut of 70 inbrengen.

24-10-2024 19:40

JariJari +15369

Waarom? Akpom valt sterker in.

24-10-2024 20:03

Simpelishetmoeilijkst +25516

Nu, na afloop,mag niemand zeuren, en we mogen blij zijn met dit makkie tegen Qarabag. Eenvoudige 0-3!

24-10-2024 20:57

SiegiEd14 +2327

Hou toch eens op man met dit gelul. Gewoon vaste basis en als het echt nodig is pas wisselen..

24-10-2024 19:14

JariJari +15369

Dat is pas gelul.

24-10-2024 20:03

SiegiEd14 +2327

Gelukkig heb jij je naam nog mee, maar als je niet begrijpt wat ik bedoel, dan houdt het op. Dit Ajax lijkt nergens op en daarnaast zie ik er nog steeds geen systeem in zitten.

24-10-2024 20:06

JariJari +15369

Met zulke programma's MOET je rouleren voor succes.

24-10-2024 20:19

Simpelishetmoeilijkst +25516

Jij kan misschien beter fan worden van een andere club. Niet iedereen begrijpt het.

24-10-2024 20:58

JariJari +15369

Idd, een kleinere club.

24-10-2024 21:07

SiegiEd14 +2327

Hahaha al ruim 50 jaar Ajacied, maar mss teveel verwend in het verleden en neem ik geen genoegen met hoe het de laatste jaren gaat. Natuurlijk gaat alles in golfbewegingen, maar wat er nu staat en hoe ze spelen, daar zullen ze woensdag van smullen in de Kuip, al hoop ik natuurlijk anders! Ik vind en mag vinden dat Farioli meer aan een basis moet werken en vastigheid/ automatismen moet creëren! Het lijkt nu helemaal nergens op en neem aan dat jij dit ook ziet..

24-10-2024 21:31

JariJari +15369

Ik zie alleen maar progressie van Ajax dankzij de trainer.

Kroes heeft nog geen voldoende. Ik hoop dat dat nog komt.

24-10-2024 23:06

Pingelaar +13346

Aangezien jij al 50 jaar fan bent, moet je toch wel inzien dat het voetbalprogramma van nu vele malen drukker is dan 30 tot 50 jaar geleden?

Ook de intensiteit vd wedstrijden van nu liggen veel hoger dan vroeger, er wordt nou eenmaal meer gevraagd van de spelers.

25-10-2024 13:02

SiegiEd14 +2327

En vind je het nog steeds gelul of begin je het een beetje te begrijpen wat ik bedoel met al die wisselingen?

28-10-2024 21:33

JariJari +15369

Nog steeds gelul 😅

Je moet gewoon rouleren. Je wil zulk soort kutwedstrijden in zo'n druk programma eigenlijk skippen maar een regelmentaire overwinning gaan ze je niet geven dus met zo min mogelijk inspanning winnen is goud waard.

Verder is de wedstrijd zinloos. Alleen de 3 punten hebben waarde.

28-10-2024 22:00

SiegiEd14 +2327

We kunnen een andere mening hebben en ja rouleren met 2 of 3 spelers is opzich geen probleem, maar zoals afgelopen zondag, daar breek je een team mee af. Die gasten zijn ook niet gek en daarnaast krijg je nooit automatismen in een team omdat er steeds van formatie wordt veranderd. Any way ik hoef geen gelijk, maar de kenners staan hier net zo in. Ja de punten zijn Idd belangrijk, maar het risico dat Fariol zichzelf op deze manier in eigen voet schiet is er groot!

29-10-2024 08:11

JariJari +15369

2 of 3 spelers had compleet niet geholpen in de context van de komende wedstrijden. Dat zou effectief hebben betekent: we denken dat verliezen van Feyenoord en PSV en focusen ons daarom op Willem II. Een verschrikkelijke instelling: blij dat Farioli daar niet voor gekozen heeft.

29-10-2024 11:31

SiegiEd14 +2327

Ok man, jij jouw mening ik de mijne..

29-10-2024 21:41

MokumsParadijs +2389

Wordt tijd dat Rasmussen wat van die potentie gaat laten zien in de wedstrijd

24-10-2024 18:58

Simpelishetmoeilijkst +25516

MokimsParsdijs
, we moeten geduld hebben, want het komt echt wel goed.

24-10-2024 20:59

FTS95 +16161

Zo langzamerhand beginnen de teksten van Farioli als behoorlijke dooddoeners te klinken.

24-10-2024 18:52

Amp +38307

Wat heeft akpom misdaan in de tussentijd dan dat hij geen energie meer mag leveren? Eerst was ie nog oh zo belangrijk

24-10-2024 18:51

Maxwell_5 +6979

Kijk er niet gek van op, als niet Brobbey, maar Alpom in de 2e helft erin komt

24-10-2024 18:59

Amp +38307

Geen absolute fan van hem, maar hij leverde wel in de beginfase en wordt dan zo afgeserveerd door die italiaan met zn gladde praatjes

24-10-2024 19:16

Maxwell_5 +6979

Ik vond het hem zeker niet slecht doen, eigenlijk zelfs beter dan Weghorst tot nu toe. Vond hem vooral sterk in het drukzetten, leek het spelletje van Farioli als een van de eersten door te hebben

24-10-2024 19:35

LOCAmpos +10511

Je bent geen fan van farioli bedoel je?

24-10-2024 20:03

Amp +38307

Nee van akpom als speler. Was t geen speler van ajax geweest nu, dan had ik m ook nooit bij ajax hoeven hebben. Is allround op alles redelijk, maar niet t niveau dat ajax moet nastreven (geen van de spitsen die we hebben overigens).
Mbt farioli weet ik t nog niet. Die glijdt mij teveel op inzet en conditie, ik zie voetballend nog te weinig vooruitgang. De winst die er door zijn komst is geweest ligt met name op de mentaliteit en dat het iets beter georganiseerd staat

24-10-2024 20:50

Simpelishetmoeilijkst +25516

Goed gezien, enbhi scoorde ook nog.

24-10-2024 21:00

Simpelishetmoeilijkst +25516

Amp, met alle respect,denk dat we geduld moeten hebben, wantbhet komt goed met Farioli aan het roer, omdat hij begrijpt wat Ajax is.

24-10-2024 21:02

UwSchipper +5704

U bent een profeet!

24-10-2024 21:28

Amp +38307

Geduld is prima, maar die man heeft teveel praatjes en geeft de verkeerde spelers teveel vertrouwen en spelers die leveren te weinig of serveert ie heel snel af al dan niet onder invloed van kroes. Akpom scoort vandaag ook gewoon weer en laat zien energiek en dynamisch te willen spelen. Precies dat wat schort aan brobbey. Met al zn mooipraterij wordt t ook wel tijd om wat meer voetballende lijn te zien mag ik hopen. Waar die knakkers van een rasmussen en een vd boomen steeds zoveel minuten vandaan mogen peuteren is gewoon ongelooflijk tov een akpom

24-10-2024 21:47

AFCACruijff14 +163311

Zou om meerdere redenen best een goede zet zijn van Basten binnen te halen. Iemand die weet hoe een spits moet handelen dus Brobbey heeft er veel aan, maar het zou voor Ajax ook PR technisch super zijn om aan de wereld te tonen dat van Basten jou kan trainen bij Ajax. En je snoert meteen een analisten die best vaak zuur over Ajax doet de mond.

24-10-2024 18:51

debetweter +10153

Niet mee eens. Ik vind Van Basten als voetbalkenner niet zo sterk. Als spits natuurlijk legendarisch, maar dat maakt je nog geen goede trainer. Bergkamp daarintegen, die voldoet wel aan het profiel. Maar volgens mij heeft Dennis zelf geen interesse.

24-10-2024 18:57

AFCACruijff14 +163311

Hahaha en dan Bergkamp noemen. Die heeft juist bewezen dat er met hem niet samen valt te werken.

Van Basten hoeft ook geen wedstrijden te analyseren maar Ajaxspitsen te leren wat ze moeten doen.

24-10-2024 19:03

debetweter +10153

Dat ligt eraan geloof ik. Bergkamp moet je geen hoge functie geven, of juist de allerhoogste maar daar is hij niet goed genoeg voor. Maar als individueel trainer van een spits geloof ik dat hij beter van pas komtm

24-10-2024 19:50
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.