Analyse: Heitinga is een trainer voor wie zijn spelers door het vuur gaan

door BadembaBarrie 129

Bron Ajax Showtime

Analyse: Heitinga is een trainer voor wie zijn spelers door het vuur gaan

door BadembaBarrie 129

Bron Ajax Showtime

Laatst geüpdatet

John Heitinga zal, in ieder geval de komende periode, de honneurs waarnemen als interim-trainer van Ajax. Voor de voormalig verdediger is het, los van de omstandigheden waarin het gebeurt, een schitterende vervolgstap in zijn trainerscarrière en om zich als trainer te laten zien aan het grote publiek. De oud-speler, persoon en vooral Ajacied Heitinga kent bijna iedereen namelijk wel, maar wat voor trainer is hij?

Als Ajacied in hart en nieren mag het geen verrassing heten dat Heitinga in de basis staat voor aanvallend voetbal. Met het 4-3-3-systeem als uitgangspunt van alle elftallen die hij getraind heeft, voldoet hij in die zin in ieder geval aan de minimale eis als Ajax-trainer. In zijn anderhalf jaar als trainer van Jong Ajax heeft Heitinga bovendien aangetoond dat hij zijn teams zeer aantrekkelijk voetbal kan laten spelen.

Na een lastige start was er vorig seizoen, met name op De Toekomst, met enige regelmaat een aanvallende galavoorstelling te zien, waarbij het doelpuntenaantal snel hoog op kon lopen. Verdedigend stond het weliswaar wat minder, maar dat had ook grotendeels met de kwaliteit van het spelersmateriaal te maken. Van 6-3 en 4-2 overwinningen tot een 4-4 gelijkspel, het waren verre van ongewone uitslagen voor Heitinga en zijn team.

Ook dit seizoen kende Heitinga met Jong Ajax een aantal uitschieters naar boven. Denk aan de thuiswedstrijden tegen De Graafschap (5-1) en de huidige nummer twee uit de Keuken Kampioen Divisie Heracles Almelo (4-0). Schoolvoorbeelden van hoe je een Ajax-ploeg graag wil zien spelen. Aanvallend, attractief, met bravoure en branie en bovenal volwassen.

Verval Jong Ajax

Er is echter ook een ‘maar’ in het verhaal van Heitinga bij Jong Ajax en dat is het huidige ogenschijnlijke verval ten opzichte van vorig seizoen. Nu is het uiteraard niet fair om de trainer van Jong Ajax af te rekenen op welke plek hij in de competitie bezet en voor bovengenoemd verval zijn ook een hoop uitstekende verklaringen te vinden, die buiten de macht van de trainer liggen. De allerbelangrijkste daarvan is het lot waar elke jeugd- en Jong Ajax-trainer mee te maken krijgt: ieder jaar is de groep (grotendeels) anders.

Heitinga kon in 2021/22 regelmatig beschikken over spelers van Ajax 1, zoals Mohamed Daramy, Mohammed Kudus, Kenneth Taylor en tegen het einde ook nog Mohamed Ihattaren, dit seizoen is eigenlijk alleen Lorenzo Lucca de vaste ‘dispensatiespeler’. Bovendien is er in Naci Ünüvar alleen al een speler weggevallen die wedstrijden regelmatig hoogstpersoonlijk openbrak en/of besliste.

Toch is er nog een flinke kern spelers over van het succesvolle vorige seizoen. Youri Regeer, Kian Fitz-Jim, Christian Rasmussen en Kristian Hlynsson zijn bijvoorbeeld nog altijd regelmatig te bewonderen op de vrijdag- en maandagavonden. Daarbij brengen de spelers die er nieuw bij zijn gekomen ook weer een hoop potentie met zich mee. Jongens als Gabriël Misehouy, Silvano Vos en Olivier Aertssen kunnen in potentie de toekomstige ruggengraat van het eerste elftal vormen.

Positiewisselingen en keuzes

Heitinga maakt dit seizoen echter regelmatig gebruik van andere spelers die vaak ogenschijnlijk minder potentie hebben, ten koste van talenten zoals Vos, Misehouy en Aertssen. En als die jongens wel spelen, is dat vaak op een andere positie dan ze gewend zijn en waar ze het liefst spelen. Centrale verdediger Aertssen heeft regelmatig als rechtsback gespeeld, nummer tien Misehouy op linksbuiten of als valse spits en nummer zes Vos was op een gegeven moment ook als rechtsback terug te vinden. Deze en andere positiewijzigingen kwamen de resultaten en belangrijker nog het spel niet ten goede.

Minder spel en mindere resultaten vallen met een dito selectie prima te verklaren. Heitinga wekt dit seizoen dus echter niet de indruk dat hij de spelers die hij voorhanden heeft altijd optimaal benut. Zelf beschreef hij het spelen op andere posities een paar maanden terug in een interview met Ajax Showtime als een waardevolle nieuwe ontwikkeling voor zijn spelers. ‘Betaald voetbal is iets anders dan jeugdvoetbal. Ik hoor vaak “hij is een linksbuiten of hij is een tien”, dat vind ik onzin. Het gaat erom dat je op verschillende posities kan spelen en dat spelers elkaar gaan versterken, zodat hun ontwikkeling sneller gaat’, sprak hij destijds.

Invloed Ajax 1

Zo stak Heitinga de hand nadrukkelijk in eigen boezem wat betreft de positiewijzigingen. Toch roept de vergelijking tussen het Jong Ajax van dit jaar en dat van vorig jaar ook de vraag op wat de invloed van de trainer van Ajax 1 is. Het beste voorbeeld daarvan is Regeer, die vorig seizoen zeer succesvol was als rechtsback, maar dit seizoen nog maar zelden op die positie te vinden is. Dat Heitinga in dat opzicht plots van gedachten veranderd is, lijkt onwaarschijnlijk en dat Regeer zijn beste kans op speelminuten in Ajax 1 op eigen initiatief op zou geven eveneens.

De vraag is dan ook hoe groot de hand van Alfred Schreuder en Erik ten Hag geweest is in de opstellingen van Jong Ajax. Die vraag zorgt er inherent voor dat Heitinga’s keuzes als trainer moeilijker te beoordelen zijn, omdat niet duidelijk is welke beslissing nu uit zijn koker komt en welke uit die van het eerste.

Heitinga wil codes kraken

Een eigenschap die Heitinga wel al jaren wordt toegedicht, is dat hij (jonge) spelers beter maakt. Ünüvar, Fitz-Jim, Brian Brobbey, Ryan Gravenberch; het zijn een slechts een aantal namen met wie Heitinga succesvol samenwerkte en die onder zijn leiding een positieve ontwikkeling doormaakten. In het interview met Ajax Showtime bleef hij desondanks bescheiden en wilde hij zich de kwaliteit van spelers beter maken niet toe-eigenen.

Wat echter constant terugkwam was de waarde die Heitinga hecht aan de persoonlijke band tussen speler en trainer. ‘Codes kraken’, noemde hij dat. ‘Elke speler heeft een code en die code moet je zien te kraken. En hoe meer de speler van mij weet en andersom, hoe beter we elkaar gaan begrijpen en hoe meer we eruit gaan halen.’ Die band tussen speler en trainer bestempelde Heitinga dan ook als cruciaal. ‘Ik ben ervan overtuigd dat je daar het meest uit gaat halen.’

Dat Heitinga daarin een succesformule heeft weten te vinden, blijkt wel uit hoeveel van zijn spelers met hem weglopen. Vrijwel al zijn (oud-)spelers spreken lovende woorden over de ras-Ajacied. Sontje Hansen droomde vorig jaar tegenover ESPN zelfs hardop van een toekomst in Ajax 1, met Heitinga als zijn trainer. Velen zullen beamen dat een trainer die goed in de groep ligt en waarvoor de spelers door het vuur gaan meer dan welkom is bij Ajax. En als Heitinga tot nu toe heeft aangetoond één type trainer te zijn, is dat het wel.

Mindset en discipline

Die aanpak en dat effect zijn overigens niet te verwarren met het beleid van gedeelde verantwoordelijkheid dat Alfred Schreuder bij Ajax voerde en waarvan velen concludeerden dat dat bij deze selectie faliekant was mislukt. Heitinga komt over als een trainer die, ondanks de goede band die hij met zijn spelers heeft, wel degelijk boven de groep staat en ook disciplinair in kan grijpen. Tegenover Ajax Showtime verklaarde de trainer bijvoorbeeld dat dergelijk ingrijpen in het begin nodig was bij de Jong Ajax-selectie waarmee hij vorig seizoen werkte. De goede reeks van dertien ongeslagen wedstrijden op rij die Heitinga in het najaar van 2021 met Jong Ajax neerzette, was mede daaraan te danken.

Wie de afgelopen periode naar Ajax 1 keek, zag vaak ongeïnspireerd ogende spelers die niet van elkaar leken te weten wat ze aan het doen waren. Heitinga lijkt in dat opzicht vooral een uitdaging in mentaal opzicht te wachten. Dat lijkt echter een klus die hem op het lijf geschreven is. De trainer heeft namelijk al meermaals aangetoond dat hij uitblinkt in spelers voor zich winnen. Gedurende het eerdergenoemde interview raakte Heitinga bovendien niet uitgepraat over het belang van het bijbrengen van de juiste mindset.

Wat in dat opzicht in voor hem pleit, is dat Heitinga een groot deel van de selectie goed kent. Jurriën Timber, Devyne Rensch, Taylor, Fitz-Jim, Regeer, Youri Baas en Brobbey hebben allemaal één of meerdere jaren onder Heitinga gespeeld in Jong Ajax en/of één van de jeugdelftallen. Daarbij maakten Lucca en Francisco Conceição dit seizoen al meermaals minuten onder Heitinga in Jong Ajax en was de ras-Ajacied in 2015/16, bij zijn ietwat roemloze terugkeer in Amsterdam, enkele maanden ploeggenoot van Davy Klaassen. In hoeverre hij de rest van de groep voor zich weet te winnen, valt te bezien, maar met zijn indrukwekkende spelerscarrière en ontegenzeggelijke connectie met de club komt de trainer in ieder geval niet als complete nobody voor de ploeg te staan.

Hoe Heitinga’s avontuur als (interim-)trainer van Ajax 1 gaat verlopen, valt lastig te voorspellen. Al is het maar omdat op het moment nog niet eens duidelijk is voor hoe lang hij zichzelf zo mag noemen. Gezien de situatie waarin de ras-Ajacied instapt, kun je je afvragen of hij dé man is om in ieder geval Ajax’ seizoen te redden en bovenal of je dat van hem mag verwachten. Voordeel voor Heitinga is in ieder geval dat hij, ten opzichte van staat waarin hij het team erft, het moeilijk nog slechter kan doen.

Weet Ajax de negatieve reeks zonder zege te doorbreken door met 0-2 te winnen van Excelsior in Rotterdam? !

Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+!

Bademba Barrie (Twitter: @Bademba__Barrie | E-mail: B.Barrie@Ajaxshowtime.com)

Lees meer over:
Plaats reactie

RobDAZ +2726

Niet onbelangrijk, kind van de club, ook bij aanhang grote gunfactor.

Van dat deel naar binnen gekeerd negativisme niks aantrekken, dat blijft voortdurend zeiken, ergelijk, lost niks op.

30-01-2023 10:23

Turg +1175

Nee, nee en nog eens nee. Heitinga is een trainer die er niets van bakt. De afgelopen 6 wedstrijden verloren of gelijkgespeeld. Geen Ajaxtalent beter gemaakt. 12de in de Jupiler League. Deze man heeft 0 ideeën.

29-01-2023 21:17

GNBL +90255 moderator

Iedereen loopt weer veel te hard van stapel. Het was een wedstrijd tegen Excelsior waar je ook 2-1 achter had kunnen staan in de rust. Spelers zijn allang blij dat Schreuder weg is, maar om nou direct te zeggen dat spelers voor Heitinga door het vuur zouden gaan is onzin.

29-01-2023 20:16

PH2BOT +40523

Bij JA , 15e in de KKD is het vuur dan blijkbaar al een tijdje uit....

29-01-2023 16:37

Renato +972

Wens John Heitinga succes voor de wedstrijd tegen Excelsior!!!

Na de beslissing Schreuder en Co weg te sturen alleen nog commentaar op technische leiding
NIETS GEPRESTEERD TIJDENS TRANSFER PERIODE
Kijk eens naar de clubs om.je heen Ajax deze zijn alle actief!!!!! OF KOMT ER EEN GROTE VERRASSING
WOENSDAG? We gaan het weer zien?????

29-01-2023 13:17

Robertini +39771

Spelers in de jeugd op andere posities spelen is heel nuttig en erg des Cruijff, hij heeft wel vaker uitgelegd hoe hij wilde dat spelers in de jeugd op andere posities speelden, omdat ze dan kunnen leren hoe de medespelers spelen en zwakke punten kunnen verbeteren.

Als 10 leer je minder snel afmaken dan als spits, dus spits spelen is een goede oefening, bijvoorbeeld.

29-01-2023 13:10

Therealist2021 +2698

Feyenoord weer 1-0 voor zou toch een groot drama worden als zij kampioen worden, spelen wel het beste voetbal momenteel dus tjah.

29-01-2023 12:52

MarkP +21773

Krijgt schreuder een standbeeld in rotterdam?

29-01-2023 13:10

Kaatje +4830

Ik hoop dat Johnny gaat doen wat hij zelf wil, maar deze wedstrijd is misschien te vroeg om gelijk alles ondersteboven te gooien. Direct een bezem erdoor is niet handig en zal ook niet gebeuren. Dat is goed, eerst de feeling met elkaar en uitspreken wat je als team wil. Bereid zijn tot het diepste grassprietje te gaan. De winst pakken vandaag zou heel mooi zijn, liefst met veel goals om het gevoel te hebben 'we kunnen het nog'. Met 'attractief' voetbal nog mooier, en als de concurrentie nog wat laat vallen nog beter :-)
Afijn, iedereen een geweldige wedstrijd gewenst vanmiddag!

29-01-2023 12:51

Robertini +39771

Ik hoop vooral op een logische opstelling met Klaassen op de bank, Bassey niet meer op links en Kudus op 8 of 10, met die wijzigingen zal het al snel beter lopen

29-01-2023 12:51

Panna +5058

Je vergeet Tadic te banken!

29-01-2023 13:03

Robertini +39771

Hoeft niet per se, met Wijndal achter hem kan dat best lopen, ben ook niet overtuigd van Bergwijn.

29-01-2023 13:13

GVR +3629

Wat een titel. Dit is gebleken uit zijn jarenlange ervaring in de top en onder druk? Oh nee. Dan kun je toch ook nooit dat als conclusie trekken.

29-01-2023 12:47

Sjonnie +18814

Simpel: Ik hoop op 1 ding

Dat Sjon het ongelijk van Schreuder gaat blootleggen !!

29-01-2023 12:36

Ozymandias +159568

Heitinga zal eerst geheel terug naar de basis van het Totaalvoetbal moeten gaan. Als het hem lukt om die basis tegen het einde van het seizoen goed ingeslepen te krijgen heeft hij goed gedaan. Bosz had er ook een half seizoen voor nodig nadat De Boer zo'n beetje alle aspecten van het Totaalvoetbal geheel had laten vallen en die had veel meer ervaring als trainer én had een voorbereiding op het seizoen om zijn speelstijl te trainen.

Ik denk dat het verbeteren van het drukzetten de eerste taak van Heitinga is. Zowel verdedigende als opbouwende zwaktes zijn een stuk minder problematisch als het team geweldig drukzet.

29-01-2023 12:35

Robbie en de Kock +11243

' Maar wij zijn Ajax' zag ik Johnny een keer zeggen in een filmpje dat ging over de jeugd van Ajax. Dertig jaar geleden ofzo. Hij was toen tien. Ze stonden achter in de rust, één jongetje was aan het huilen en Johnny sprak hem toe, arm over zijn schouder, dat het goed ging komen als ze er vol voor zouden gaan.

Heitinga is een Ajacied in hart en nieren.

29-01-2023 12:29

6R +3149

1 taak: Klaassen op de tribune.

29-01-2023 12:00

AjaxHoorn +32989

Tweede taak: Sanchez ook.

29-01-2023 12:21

AjaxHoorn +32989

Taak 3: Kudus op 10

29-01-2023 12:21

AjaxHoorn +32989

Taak 4: FJ op 6

29-01-2023 12:22

6R +3149

Taak 5:Onze Portugese vriend op de rechterflank

29-01-2023 12:22

MennoJerry +4118

Taak 6: Tadic in de spits

29-01-2023 12:23

Ajaxvooraltijdinmijnbloed +3701

Drie punten John en je hebt aan je taak voldaan

29-01-2023 11:56

HarryHarHar +3018

Laten we allemaal achter Johnny en het team gaan staan, hopelijk staan we vandaag voor de ommekeer, het seizoen is nog lang wie weet komt het nog goed allemaal, neemt niet weg dat er op bestuurlijk niveau wel het één en ander moet gebeuren, deze besluiteloze stumperds die moeten maar functie elders gaan doen, dan word Ajax weer het Ajax waar wij allemaal zoveel van houden!........

29-01-2023 11:49

De Stift +7097

Yes! Nu moeten we ons tonen als fans. Johnny is een Ajacied in hart en nieren, de ploeg heeft voldoende kwaliteit om in de eredivisie van iedereen te winnen. Elke wedstrijd in de Arena nu de ploeg over de drempel schreeuwen.

29-01-2023 12:14

JordyAjacied +19378

We trust in John, Ajacied in hart en nieren ❌❌❌

29-01-2023 11:48

Maxwell_5 +6979

Ik heb vertrouwen in Johnny en dat heb ik op basis van het spelbeeld bij Jong de afgelopen jaren en hoe hij in interviews op mij is overgekomen. Mooi vind ik ook hoe hij zijn trainers carrière stap voor stap probeert op te bouwen ipv direct te denken ‘dat je het wel even gaat fixen.’ Ja, er moet echt een ervaren man bij, om beginnersfoutjes zoveel mogelijk in te dammen.

Overigens, ik zou het tekenend vinden als Hansen nu plotseling wél overeenstemming weet te krijgen over een contractverlenging.

29-01-2023 11:47

KudusDream +12972

Ik heb ook wel vertrouwen in John. Ben wel bang dat het een Klaassen fan is.

29-01-2023 11:52

Ajaxvooraltijdinmijnbloed +3701

Je hoeft niet bang te zijn hoor

29-01-2023 11:58

Ivo.t +88

Ik heb hem uit bij de Graafschap gesproken, het verlorenen kampioenschap; later uit bij de verloren finale tegen man utd. Aardige vent, rustig in de dialoog. Johnny voor de groep. Ik heb er vertrouwen in.

29-01-2023 11:42

KudusDream +12972

Komt wel heel dichtbij zo.

29-01-2023 11:53

DePitbull +2718

Hoop zo dat Heitinga het goed gaat doen en dat Ajax niet overhaast een trainer voor ovlgend seizoen contracteert. Dan kan Heitinga gewoon aanblijven, eventueel met een ervaren assistent ernaast.

29-01-2023 11:38

sAFCAd96 +1853

Denk dat een ervaren assistent die niet meer de ambitie heeft om hoofdcoach te zijn een godsgeschenk zou zijn voor Johnny. Iemand die het vak door en door kent en John kan ondersteunen en bijsturen waar nodig. Een Ten Cate bijvoorbeeld zou hiervoor perfect zijn.

29-01-2023 12:28

Opperhoofd +12712

Wat ben ik blij dat Schreuder weg is

29-01-2023 11:37

Dusbaba +15434

Als ik Heitinga was, zou ik beginnen met een heel simpele regel. Iedereen die het niet lukt de bal 3x naar dezelfde kleur te spelen wordt meteen gewisseld. Ook als er geen wissels meer beschikbaar zijn.

29-01-2023 11:24

MennoJerry +4118

Ik probeer geen verwachtingen te hebben maar ik heb stiekem toch wel heel veel zin in vanmiddag. Gaat Heitinga verrassen met de opstelling en qua tactiek? Ik snap dat het niet gelijk een enorme omslag zal zijn maar wel fijn om eindelijk weer wat hoop te hebben 🙏

29-01-2023 11:17

RemcoRe1986 +1283

Iedereen een schone lei. Puur kijkend naar kwaliteit en potentië en niet naar hun prijskaartje en het feit dat Heitinga 4-3-3 speelt met aanvallend voetbal. Ben ik heel benieuwd naar een opstelling met

Rulli; Rensch, Timber, Alvarez, Wijndal; Fitz Jim; Kudus, Berghuis; Conceicao, Brobbey, Bergwijn

Afscheid nemen van Klaasen, Tadic

29-01-2023 11:12

Ajaxvooraltijdinmijnbloed +3701

Dus als Bosz er niet was geweest hadden we geen halve finale van de CL gehaald? Dus Erik heeft er eigenlijk niks voor gedaan zegt Laudrup 10. Jongen denk eens na met je onnozele betoog. Hoe kan Bosz nou met de eer van een ander strijken? Hoe dom kun je zijn?

29-01-2023 11:11

El Pistolero +4932

Ik heb zelden een reactie gelezen waar ik het zo hartstochtelijk mee eens ben. Het is inderdaad complete onzin wat er geschreven is. Je kunt het beter omdraaien, met het kamikaze voetbal wat Ajax onder Bosz speelde, had het onmogelijk de halve finale CL kunnen halen en resultaten kunnen boeken tegen topploegen als Bayern, Juve, Real, Chelsea en noem ze allemaal maar op. De fundering daarvoor is door Ten Hag zelf gelegd door te bouwen aan een hecht collectief dat compact stond als de tegenstander de bal had en de bal weer snel wist terug te veroveren als dat het geval was. Ondanks kwetsbare spelers als Blind met zijn defensieve kwetsbaarheden en Zyech met zijn bovenmodale balverlies, kwam Ajax ook tegen die grote tegenstanders niet bovenmatig vaak in de problemen en wist het die ontmoetingen in de meeste gevallen in een overwinning om te zetten en als er al verloren werd was dat meestal met minimale cijfers. Het elftal van Bosz was op geen enkele manier met dat van Ten Hag te vergelijken omdat het elftal van Bosz nog het best te vergelijken viel met een open huis terwijl er bij het team van Ten Hag doorgaans bijna geen muisje doorheen kwam. In de kwartfinale 2017 tegen Schalke was Ajax virtueel uitgeschakeld en waren doelpunten in minuut 111 en 120 uiteindelijk doorslaggevend. In de halve finale tegen Lyon was de tegenstander zoveel sterker en kreeg zoveel kansen dat het een wonder was dat de club uiteindelijk nog aan het langste eind trok. En zo waren er wel meer wedstrijden waarin Ajax het heel moeilijk had, ook in de Eredivisie.

Het is niet zomaar dat Bosz als trainer nog nooit een prijs heeft gewonnen, dat heeft alles te maken met het kamikaze voetbal dat hij zijn ploegen laat spelen, dat oogstrelend en succesvol kan zijn als zijn spelers de vorm hebben, maar helemaal mis kan gaan als dat niet het geval is en het team helemaal niets heeft om op terug te vallen. Het is geen toeval dat Bosz bij alle clubs waar hij in dienst is geweest voortijdig is ontslagen, dat is "gewoon" een kwestie van oorzaak en gevolg en heeft alles te maken met het gebrek aan rendement dat hij uit zijn ploegen weet te halen. Daarom acht ik de kans dat Ajax Bosz terug gaat halen niet heel erg groot, omdat Ajax rendement nodig heeft om de torenhoge rekeningen te kunnen betalen. Ajax wil graag mooi voetbal spelen, maar dan wel zoals onder Ten Hag gekoppeld aan rendement. En dan is Bosz niet de eerste coach waar je aan denkt. Dan zou Frank de Boer een veel logischere keuze zijn, die heeft zelfs met een ronduit kwaliteitsarme selectie nog prijzen weten te winnen en rendement te behalen. Frank de Boer krijgt regelmatig de strontkar over zich uitgegoten vanwege het armzalige spel dat Ajax na zijn eerste seizoen op de mat placht te leggen, zonder dat er ook maar op enigerlei wijze rekening wordt gehouden met het ronduit armzalige spelersmateriaal waar hij het mee moest doen. In de beginperiode toen hij nog een Ajax waardige selectie tot zijn beschikking had speelde Ajax gewoon voetbal dat het aanzien meer dan waard was met de wedstrijd tegen Barca met een fenomenale Daley Blind op 6 als absoluut hoogtepunt. Dat het daarna alsmaar minder ging had alles te maken met het enorme kwaliteitsverlies waarmee zijn ploeg ieder jaar opnieuw te maken kreeg en ook dat was dus gewoon een kwestie van oorzaak en gevolg en had niets met zijn vakmanschap te maken.

29-01-2023 12:01

rafaelvandekaart +1788

Ben benieuwd welke tekst de F-side mee gaat komen op Johnny B Goode (go Johnny go)!

29-01-2023 11:07

PetrusKeizer +10739

Echt van de gekke dat n elftal beter zou presteren als ze voor n trainer 'door t vuur gaan'. Deze onzin moet nou ns afgelopen zijn. Die verwende kleuters worden dik betaald, loop t vuur maar uit je sloffen, niet voor de trainer maar voor dat salaris.

29-01-2023 11:05

Maxwell_5 +6979

In wat voor wereld leef jij? Natuurlijk horen ze de club en hun werkgever Ajax te dienen! Maar als je je taken moet uitvoeren voor een coach / leidinggevende die er de ballen van snapt, dan is het een logisch gevolg dat je motivatie minder wordt. Deze mentaliteitsverandering hoeft niet te maken te hebben met de persoon Heitinga, maar wel met diens visie en/of communicatieve vaardigheden. Je opmerkingen over hun salaris is pure afgunst. Zit het zo diep dat je zelf geen prof bent geworden?

29-01-2023 11:57

Ferd +38603

Ik heb het volste vertrouwen in John als interim. Om het volledig over te nemen is iets te vroeg, maar voor een paar weken of zelfs tot het eind van het seizoen wel.

29-01-2023 11:03

j0rnnn +5104

Is er in de statuten niet opgenomen dat elk elftal muv het eerste elftal 4-3-3 moet spelen?

29-01-2023 10:58

jewie3 +104

misschien weet je wel dat je 4-3-3 op verschillende manieren kan invullen?
-

29-01-2023 11:48

MarkP +21773

Lijkt me sterk dat dit jochie keihard gaat ingrijpen en tadic en berghuis even toe gaat spreken. Hij mist de persoonlijkheid daarvoor. Ik denk dat ajax snel een hoofdtrainer gaat halen.

29-01-2023 10:58

FrancescosRavioli +15380

Johnny Heitinga laat prima resultaten zien in jong en heeft een WK finale gespeeld.

Ik denk dat die een stuk meer respect krijgt dan kwalfred

29-01-2023 12:06

thomba +171

Bosz - Heitinga - Bogarde - Reiziger - Witschge

Dan heb je toch een ideale staf?

29-01-2023 10:54

RemcoRe1986 +1283

Heitinga bij komst van bosz gewoon weer terug naar jong om verder te rijpen... 4ass is wel erg veel

29-01-2023 11:05

El Pistolero +4932

Het zijn er maar drie omdat Bogarde niet gaat terug komen. Die is niet weg gestuurd omdat hij niet goed functioneerde maar omdat ook hij zich schuldig heeft gemaakt aan ernstig grensoverschrijdend gedrag en Ajax zich dat niet meer kan permitteren na de uitspattingen van Overmars.

29-01-2023 12:07

FrankRijkaard4 +1859

Zing een liedje voor mij alleen

29-01-2023 10:51

7172AFCA7395 +10373

Laat ik voorop stellen dat ik hoop dit interim gebeuren gaat slagen.
Slechter kan het niet worden zou je denken.
Maar ik zou nu geen rookie voor die groep zetten, tenzij
het niet ander kon.

29-01-2023 10:44

Danielson +50622

Het vagevuur?

29-01-2023 10:41

Slang3 +46102

Jeugdspelers ja, die hebben geen andere optie. Hun doel is prof worden en niet per se kampioen worden. Benieuwd hoe hij omgaat met echte ego’s als hijzelf met Fitz-Jim al meningsverschillen had

29-01-2023 10:38

suarezfan1 +945

John laat het maar zien jongen. Hard ingrijpen is nodig. Als hij logische keuzes maakt en zorgt dat ie het goed en duidelijk overbrengt naar de spelers, dan komt alles goed en zal de groep het accepteren.

Schreuder durfde geen keuzes te maken om de groep voor zich te houden, maar dit werkt averechts.

Kamaan John!

29-01-2023 10:38

leeke +10411

Idd,keuzes maken is het belangrijkste wat hij moet doen,en wel vandaag.

29-01-2023 10:54

Noam +4127

Hongerige proleten kop ook op die foto. Kan zo de f-side in. Spelers gaan een moord voor hem doen. Precies wat die jongens nodig hebben. We worden kampioen!

29-01-2023 10:36

BozeBuurman +501

Qua kaalheid is hij bijna op het niveau om hoofdtrainer te mogen zijn van Ajax

29-01-2023 10:34

koetje +32

Lijkt me niet de meest snuggere gozer. Maar voor nu als kind van de club. Prima.

29-01-2023 10:26

AFCACruijff14 +162542

Waar baseer je dat op? Heeft een prima loopbaan gehad en zijn trainerscarriere ook rustig en verstandig opgebouwd.

29-01-2023 10:45

Ferd +38603

Gezien deze opmerking kan ik hetzelfde over jou zeggen

29-01-2023 11:04

MichelAngelo66 +22289

Zit wel een goeie kop op. Er zal iets teweeggebracht moeten worden. Ben erg benieuwd hoe hij het gaat doen. Ik wens hem succes.

29-01-2023 10:24

Ajaxvooraltijdinmijnbloed +3701

John laat alle kritieken doen verstomen en laat "ze" een poepie ruiken

29-01-2023 10:18

NoMoreMrNiceGuy +340

Altijd maar die zogenaamde stoere boze blik op foto’s. Ik heb een hekel aan mensen die altijd maar een pose aannemen of zich anders voordoen.

29-01-2023 10:12

Ajaxvooraltijdinmijnbloed +3701

Hoe moet hij dan kijken? Naar beneden met een ijsje in zijn hand?

29-01-2023 10:18

NoMoreMrNiceGuy +340

Wat dacht je van een neutrale positieve blik in plaats van een gangsterlook? Het is Ajax en geen maffia waar hij voor werkt.

29-01-2023 10:23

Ajaxvooraltijdinmijnbloed +3701

Waar maak je je druk om. Laat John John zijn

29-01-2023 10:25

AjaxHoorn +32989

Dat is zijn blik "nomoremrniceguy". Heitinga is juist iemand die zichzelf is.

29-01-2023 10:23

Danielson +50622

Hoe moet ik jouw naam dan verklaren?

29-01-2023 10:26

AjaxHoorn +32989

Bij Nomoremrniceguy was het een issue dat de vagina van hem groter was dan de vrouwen waarmee hij op date ging. Vervolgens heeft hij een hekel gekregen aan mensen zoals Heitinga en is hij in zichzelf gaan investeren. Nu is hij geen nice guy meer maar heeft hij nog een ego waar hij aan kan werken ;)

29-01-2023 10:53

MarkP +21773

Schreuder had geen stoere blik🤣

29-01-2023 10:53

SevenToFive +122

Sorry maar wat een onzin allemaal het is duidelijk dat de PR machine weer is aangezet (lees ook de kop van het AD vanmorgen).
Zolang Ajax het trainerschap (en de leiding die daarboven staat) niet serieus neemt gaan de goede tijden niet meer terugkomen.

29-01-2023 10:12

Rock69 +8411

Ik lees hier van alles. Maar let wel, Heitinga is interim coach. Wat ik niet snap is, waarom niet Reiziger als vervanger van Schreuder. Dit is geen bla bla bla figuur. Maar Heitinga moet het eerst nog maar ff laten zien. Maar persoonlijk had ik Reiziger het stokje gegeven.

29-01-2023 10:10

Ferd +38603

Misschien wil reiziger niet omdat hij nogal introvert is en geen zin heeft in de media?

29-01-2023 11:05

Ajaxbrl +13882

We gaan het zien vandaag, passeert hij tadic niet weet ik al gelijk genoeg…

29-01-2023 10:09

LukaLitmanen +82281

Brobbey, Taylor, Bergwijn zijn slechter hoor

29-01-2023 11:04

Dolblij +45556

Dan hoop ik dat John niet alleen de eerste codes maar ook noten heeft weten te kraken. Ben benieuwd hoe hij met Tadic om zal gaan als zijn verblijf als trainer langer gaat duren.

29-01-2023 10:09

Ajaxvooraltijdinmijnbloed +3701

Ik hoop dat Johnny een groot succes wordt en iedereen het nakijken geeft

29-01-2023 10:06

Oldstar +5270

Zo we hebben dus een trainer voor wie z'n spelers door het vuur gaan. Hebben we aan het begin van het seizoen niet zo'n zelfde kop zien staan boven een artikel over Schreuder? Waarom komt al dat vertrouwen vandaan in een trainer die er met Jong weinig van bakte gezien de de mogelijkheden die hij daar had?

29-01-2023 10:02

Ajaxvooraltijdinmijnbloed +3701

Wat voor mogelijkheden had hij daar dan? Overdrijf niet zo en steun Johnny.

29-01-2023 10:07

RSM +3922

Statistisch gezien blijken enkele minder goede profvoetballers betere trainers te zijn en dit verwacht ik ook van hem al presteerde hij helemaal niks bij Jong Ajax.

29-01-2023 10:12

Ans B +20006

Ik word heel blij van deze beschrijving (die ik deels al kende), en dan m.n. als het gaat over het belang van mindset (mijn eigen stokpaardje), het kraken van de 'spelerscode' en het ingrijpen wat betreft de discipline.

Een goede mentale make-up (totale, stabiele vorm van mentaliteit) en mindset (momentopname oftewel houding/instelling op trainingen en in wedstrijden) zijn cruciaal om te kunnen presteren. Het bepaalt hoe dicht je je eigen topvorm of juist de ondergrens kunt benaderen. Idealiter heeft de context dan geen of nauwelijks grip op je: tegenstander, scheidsrechter, belang/druk, thuissituatie (en de trainer moeten we daar nu bij zetten).
- Met een goede mindset ben je in staat scherp te zijn en blijven, onverstoorbaar je eigen spel (blijven) spelen, en je hoofd volkomen vrij te hebben om je taken goed te kunnen uit oefenen.
- Met een goede mentale make-up kun je stabiel(er) presteren, ben je een model-prof (inzet, doorzettingsvermogen e.d) en ben je in stáát een goede mindset te creëren.
De scheidslijnen tussen beide lopen als het ware in elkaar over. Een trainer heeft in principe wel invloed op je mindset, maar niet of nauwelijks op je mentale make-up; dat wordt in eerste instantie bepaald door je achtergrond en je karakter/persoonlijkheid. Veranderingen op dat vlak zijn veel lastiger te beïnvloeden en dat vraagt of om meer (levens)ervaring en/of coaching of therapie.

Het kraken van een spelerscode is cruciaal om een speler te kunnen benaderen op een manier die het beste past bij díe speler, en dan heb je de meeste kans om mentaal gezien het beste uit die speler te halen. Dat betekent dat je iemand goed moet kunnen lezen (persoonlijkheidsanalyse) en oplossingen kunt bieden.
Dat is een enorme pré voor een trainer - vooral als je dat ook op het voetballende deel kunt toepassen (speleranalyse).

Nog eventjes toch achterom kijkend tot slot.
Die 'gezamenlijke verantwoordelijkheid' die Schreuder hanteerde, daar kan ik maar niet over uit zo ronduit belachelijk (maar ook hoe ongelofelijk) ik dat vind bij déze, deels onervaren en niet-ingespeelde ploeg met nieuwkomers: Bassey, Sanchez, Wijndal en deels Rensch m.n. - allemaal verdedigers die samen met de anderen zélf de organisatie van de restverdediging moesten oplossen, nota bene met de opdracht om dat niet volgens vaste patronen te doen, maar variërend!
Alsof je aan mensen met alleen lager onderwijs vraagt om een wiskundige som op te lossen.
Voor mij ook één van de vele aanwijzingen hoe sterk Schreuder in zijn kokervisie vast zit i.p.v. te kijken naar wat zijn spelers aankunnen c.q. behoefte aan hebben. Dan ben je bij wijze van spreken een 'geniale' gek.

29-01-2023 10:00

Wayne.M +83

Begin maar met Tadic op de bank te zetten.

29-01-2023 09:59
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.