Heitinga ambieert Ajax 1: 'Ervan overtuigd dat hij de potentie heeft om dat te worden'

door BadembaBarrie 14

Bron ESPN

Heitinga ambieert Ajax 1: 'Ervan overtuigd dat hij de potentie heeft om dat te worden'

door BadembaBarrie 14

Bron ESPN

Laatst geüpdatet

Verscheidene spelers en stafleden waarmee John Heitinga samenwerkt geloven in zijn potentie om om ooit hoofdtrainer van Ajax 1 te worden. De functie is voor Heitinga een droom en op basis van hun ervaring met de huidig trainer van Jong Ajax, geloven velen dat hij die droom ook gaat verwezenlijken.

Marc Overmars ziet vooral dat Heitinga grote stappen zet bij Jong Ajax. 'Je hebt soms trainers die te snel willen en ik denk dat John dat in het begin ook had, maar je merkt dat hij nu wat rustiger wordt. Dat leer je ook door dagelijks op het veld te staan en problemen mee te maken die je met het team hebt.'

Of dat ook genoeg is voor een potentieel trainerschap van Ajax 1 zal moeten blijken, stelt Overmars. 'Hij moet stappen gaan zetten als trainer en laten zien dat hij heeft wat nodig is om trainer van Ajax 1 te zijn', de directeur voetbalzaken is dan ook vooral gefocust op het hier en nu. 'Ik hoop het (dat het Heitinga lukt, red.), maar op dit moment moet hij nog even gas geven.'

Wat dat betreft heeft Heitinga in Erik ten Hag een goed voorbeeld en de huidig hoofdtrainer van Ajax ziet duidelijk potentie in de ras-Ajacied. 'Met zijn ervaring als voetballer die hij nu als trainer gaat projecteren op een hele jonge selectie, heeft hij hele goede innovatieve ideeën. Daar zijn wij buitengewoon tevreden over.'

Hansen droomt van samenwerking met Heitinga in Ajax 1

Dat hoofdtrainer van Ajax 1 worden een ambitie van Heitinga is, heeft hij nooit onder stoelen of banken gestoken, zo vertelt Enric Llansana. De verdediger van Jong Ajax twijfelt er ook niet aan dat het zijn trainer gaat lukken. 'Ik zie het hem ook echt bereiken.' Ook Heitinga's assistent Michel Kreek ziet het volop in de oud-verdediger zitten. 'Dat hij de potentie heeft om dat (hoofdtrainer van Ajax 1, red.) te kunnen worden, daar ben ik wel van overtuigd.'

Naci Ünüvar benadrukt bovendien hoe onlosmakelijk verbonden Ajax en Heitinga met elkaar zijn. 'Hij is hier opgeleid, heeft hier gedebuteerd, heeft hier zijn carrière afgesloten en hij is wel redelijk bekend bij de fans volgens mij', zegt de creatieveling met een knipoog. 'Ik denk dat dat het plaatje wel compleet maakt.'

Mocht het Heitinga lukken om hoofdtrainer van Ajax 1 te worden, dan vervult hij daar bovendien mogelijk meer dan één droom mee. 'Ajax is mijn droomclub en ik ben heel blij dat ik hier nog steeds zo kan staan', vertelt Sontje Hansen, die door Heitinga overtuigd raakte om zich niet te laten verhuren. Nu wil de aanvaller samen met zijn trainer doorpakken. 'Ik hoop dat ik volgend seizoen bij Ajax 1 zit en dan blijf nog ik lang', droomt Hansen hardop. 'Ik hoop dat hij (Heitinga, red.) in die jaren de trainer is. Dat zou echt mooi zijn.'

Lees meer over:
Plaats reactie

36 +8747

Held is het

08-01-2022 08:25

89Topo +3764

Mooie docu. Hoe de “lastige” jongens en met name Hansen over hem praat.. echt heel mooi

07-01-2022 18:09

Kaatje +4837

Leuke documentaire gezien. De wil ooit trainer Ajax 1 te worden straalt er af; het is een rode draad in de film maar zeker ook in zijn leven. Hij heeft een prachtige leerschool. Hij weet dat hij er nog lang niet is en verwacht ook niet dat het zomaar een handjeklap is, Het feit dat Ajax hem steunt is mooi; 'eigen' moet je altijd zoveel mogelijk steunen. Keep on the good working John(ny) 💪

07-01-2022 12:48

Web +178830

Nooit de fout maken om hem aan te stellen, zonder ervaring op te doen bij een andere club
Trainer is een ervarings vak, je moet met veel verschillende karakters om kunnen gaan
Een team managen komt heel wat bij kijken
Dat Heitinga potentie heeft zien wij wel aan Jong Ajax
En als dan ook nog eens jonge spelers als Hansen en Unuvar ( die het moeilijk hebben ) de trainer prijzen zegt heel veel

Toekomstige Ajax trainer daar ben ik van overtuigd
Maar even geduld hebben

Ten Hag en Arne Slot zijn ook bij kleine clubs begonnen, ervaring op doen
In mijn ogen de twee beste trainers van Nederland
Wat Slot laat zien bij Fijenoord is heel erg knap

07-01-2022 12:46

Ricoteb +53178

Ik vind het wel komisch dat veel mensen die Heitinga niet willen omdat hij weinig ervaring heeft, dan wel graag Wim Jonk zien komen. Ten eerste zouden hij en zijn volgelingen waarschijnlijk vooral veel onrust veroorzaken binnen de club, en dan heeft hij ook nog eens amper ervaring als hoofdtrainer. Hij is 2,5 jaar trainer van Volendam en dat is zijn eerste baan als hoofdtrainer. Begrijp me niet verkeerd, ik denk ook dat Heitinga nog niet klaar is om hoofdtrainer te worden. Maar aan de andere kant, het motto van Ajax is toch ook dat “goed genoeg betekent oud/ervaren genoeg”. Als hij echt zoveel indruk maakt intern, laat m komend seizoen dan assistent worden en het daarna overnemen als hij nog steeds overtuigd. Pep is ook meteen bij Barca begonnen. Net als voetballers hebben niet alle trainers een tussenstap nodig. Dan is het aan de directie om te beslissen of ze in Heitinga een toptrainer zien die het meteen kan overnemen, of dat hij toch die tussenstap nodig heeft.

07-01-2022 12:10

Robbie en de Kock +11309

Slaan we nu niet een beetje door wat Heitinga betreft?
Hij heeft feitelijk nog niks bewezen als hoofdtrainer.

07-01-2022 11:47

Oxxer +165787 moderator

Ik sla niet door, net als bij spelers zie ik graag ex spelers of niet ex spelers die geschikt zijn als trainer en een traject in de opleiding hebben gevolgd trainer worden bij Ajax1. Uiteraard na ervaring buiten Ajax om en tactisch sterk onderlegt. Dave Vos nu bij Rangers lijkt mij zo iemand die aan dat profiel voldoet.

07-01-2022 12:13

Yeshyeshyall +11025

Nou ja het zou natuurlijk mooi zijn en iedereen gunt het hem. Ik vond hem zelf nooit heel inhoudelijk overkomen dus was verbaasd dat hij trainer werd maar zou mooi zijn als zo’n ‘echte’ Ajax jongen trainer zou worden ooit

07-01-2022 22:45

Ajax27 +19263

Heel eerlijk...
Meer en meer berichten over Heitinga en z'n ambitities, berichten over Ten Hag en een mogelijk vertrek aan het einde van het seizoen. Ajax stuurt gewoon bewust wat artikelen de media in om ons alvast aan het idee te laten wennen. Net zoals er bij nieuwe coronaregels telkens per ongeluk 1-3 dagen van tevoren alle details al uitlekken, zodat de schok niet zo groot is... plaatsen ze nu meer en meer berichten over Heitinga. Als ie het dan wordt in de zomer zegt iedereen: "Ja, dat was te verwachten... prima kandidaat".

Voor de jeugd is het in ieder geval een opsteker. Vaak zie je wel een trainer die vanuit de jeugd overkomt, dat ie ook meer oog heeft voor het talent wat er nu zit.

Ben benieuwd, sta er niet positief/negatief in. Iedereen verdient het om op een gegeven moment een kans te krijgen. Of het slim van Heitinga is om dit direct bij Ajax te doen? Geen idee, misschien een tussenstap soms beter. Van de andere kant... je bent zo goed als trainer als de resultaten die je haalt, en daarin ben je voor 70-80% afhankelijk van de kwaliteit van je selectie. Die andere 20-30% is tactiek, fitheid, sfeer in de groep.

07-01-2022 10:42

Dennis129 +11909

Ik vind het nogal een voorbarige conclusie. Ik heb de documentaire gisteren gezien en mijn conclusie was juist het tegenovergestelde. Namelijk dat Heitinga volgend jaar zeker niet de trainer van Ajax1 zal zijn. Overmars benadrukt steeds dat hij nog gas moet geven en stappen moet maken. Je hoort aan alles dat hij hem er nog niet klaar voor vind op korte termijn.

07-01-2022 11:44

Ajax27 +19263

In een half jaar kan veel gebeuren in de voetballerij...

07-01-2022 14:01

AFCAjaxMidNineties +12851

Misschien een idee om na het vertrek van ôs Erik eens aan een combinatie Wim jonk (als hoofdtrainer), Heitinga en Bogarde te denken. Ik zie dat wel zitten.

07-01-2022 08:41

Ferd +38681

eerst meer ervaring opdoen lijkt me een must. Al deed De Boer het zonder al te veel ervaring ook niet onsuccesvol in z'n eerste jaren.

Het klinkt overigens als een droom, maar de meeste dromen zijn bedrog. Een clubicoon die hoofdtrainer wordt, dat loopt vaak uit op een desillusie. Neem Danny Blind, neem Jan Wouters, neem Mario Been bij Feyenoord, Mark vön Bömmel bij PSV, Kevin Hofland bij Fortuna, Koeman bij Barcelona. Zo zijn er legio voorbeelden van clubiconen die als trainer falen en ontslagen worden, wat toch een flinke kras oplevert in de relatie en reputatie.

07-01-2022 04:48

Ozymandias +159568

Het zou mooi zijn als de samenwerking met Sparta wordt uitgebreidt en Ajax in de toekomst (wanneer ze op gras spelen) zowel spelers als trainers aan het eerste van Sparta verhuurt. Het zou voor Ajax en Sparta beide goed zijn als Heitinga (als eerste) na zijn tijd bij Jong Ajax bij Sparta zijn eerste rol als hoofdtrainer krijgt en daarbij drie/vier huurspelers van Jong Ajax meeneemt. Ik geloof dat hier op AS (of ergens anders) laatst stond dat Sparta vanaf komend seizoen op gras gaat spelen en als ze niet degraderen mag Ajax vanaf deze beginnen met het verhuren talenten die nog niet regelmatig speeltijd krijgen bij het eerste maar met meer ervaring later wel nog bij Ajax kunnen slagen. Iemand als bijvoorbeeld Llansana die momenteel door de aanwezigheid van onder andere/met name Martínez en Timber geen kans maakt om door te breken maar in de toekomst mogelijk Timber op kan volgen (ervan uitgaande dat Rensch eerder al Martínez als linkercentrale verdediger opvolgt). Het zou zonde zijn als Ajax hem komende zomer verkoopt omdat zijn contract in 2023 afloopt en hij heeft aangegeven zich klaar te voelen voor de Eredivisie. Sparta kan een prachtige tussenstap voor dat soort spelers worden, zeker als de trainer van Sparta daarvoor de trainer van Jong Ajax was en de speelstijl als ze bij Jong Ajax gewend waren hanteert.

06-01-2022 23:40

Michael 1974 +22043

Eens, mooie club Sparta en past goed bij onze filosofie.

06-01-2022 23:54

OdjePils +6333

Top idee en goede gedachte Ozy!

07-01-2022 00:08

Edwin Oud +2327

Helemaal mee eens!

07-01-2022 12:15

BakkalBijter +11754

Dan zou Sparta een soort opleidingsclub van ons worden. Lijkt me sterk dat een club (en met name de fans) uit Rotterdam daar heel geïnteresseerd in zijn.

07-01-2022 13:45

Bruno04 +15863

Klinkt heel mooi maar uiteindelijk speelt Sparta wel voor degradatie. Een club als Cambuur probeerd ook te voetballen onder Henk de Jong maar er moeten wel punten gepakt worden. Op het moment dat je een ajax trainer daar neerzet met 5 huurlingen en het loopt wat minder en je houd toch aan je speelstijl vast… krijg je gegarandeerd het commentaar “belangenverstrengeling”. Uiteindelijk moet Sparta erin blijven links of rechtsom

07-01-2022 22:34

Oxxer +165787 moderator

LvG zat een tijd bij AZ, kwam terug, werd assistent en nam het over van Beenhakker.
ETH had veel meer bagage als hoofdtrainer voordat hij naar Ajax kwam. Heitinga zou een tijd elders ervaring op moeten doen.

06-01-2022 23:06

Ozymandias +159568

Het zou me niet verbazen als andere clubs snel voor hem op de deur kloppen. Jong Ajax begon het seizoen slecht (qua punten) maar in de laatste 15 wedstrijden hebben ze 34 punten gepakt (wat 2.3 punt per wedstrijd is, ter vergelijking koploper Volendam heeft over het gehele seizoen een gemiddelde van 2.25 punt per wedstrijd). Wij als fans van Ajax moeten Heitinga daar niet op beoordelen (omdat het winnen van wedstrijden niet zijn primaire taak is, dat is de ontwikkeling van de talenten) maar clubs die naar een hoofdtrainer zoeken moeten daar natuurlijk wel naar kijken. Dat Heitinga met zo'n jong team zulk goed én productief (qua punten) voetbal kan spelen zal vast en zeker opvallen in de Nederlands voetbalwereld.

07-01-2022 02:32

insectenverdelg +23629

Ozzy, gaan we nu Jong Ajax beoordelen op de punten die ze hebben gehaald? Heb altijd geleerd dat dit bijvangst is.

ajuist dit punt twijfel ik namelijk aan. Er heeft bij hem als trainer nog nooit echt druk op prestaties gestaan. Zijn taak is altijd geweest om talenten beter te maken en dat doet hij redelijk. ("Maar imo niet beter dan een Keizer). Ik gun het Johnny van harte, maar heb rationeel wel mn twijfels of hij Ajax1 ( al) aan kan. Zie wel dat hij ook stappen maakt. toen hij startte bij de A1(O19) vond ik m gewoon ronduit slecht.

07-01-2022 07:01

Oxxer +165787 moderator

@ Ozymandias
Ik kijk niet naar het gemiddeld aantal punten bij een opleidings XI tal. Het traject wat Reiziger heeft gevolgd zou het voorbeeld voor Heitinga kunnen zijn. Reiziger is wat mij betreft een kandidaat om ETH op te volgen. Reiziger heeft vergelijkbare ervaring net als LvG elders opgedaan voordat die het overnam van Beenhakker. Assistent van Alex Pastoor en ad interim hoofdcoach Sparta. Trainer en kampioen met JA en laatste jaren assistent van ETH. Als speler international, WK gespeeld, nationale en internationale titels gepakt. Bij grote internationale topploegen gespeeld. Ajax, Milan en Barca. Net als LvG zou ik hem een kans geven. Volgende stap voor Heitinga is assistent van een hoofdtrainer. Te vaak te snel worden onervaren clubiconen naar voren geschoven. Trainer is een ervaringsvak en Ajax1 geen stageplek.

07-01-2022 10:27

Ozymandias +159568

“Ozzy, gaan we nu Jong Ajax beoordelen op de punten die ze hebben gehaald? Heb altijd geleerd dat dit bijvangst is.”

Heb je mijn bericht gelezen? Ik schrijf toch echt het volgende: "Wij als fans van Ajax moeten Heitinga daar niet op beoordelen (omdat het winnen van wedstrijden niet zijn primaire taak is, dat is de ontwikkeling van de talenten) maar clubs die naar een hoofdtrainer zoeken moeten daar natuurlijk wel naar kijken. Dat Heitinga met zo'n jong team zulk goed én productief (qua punten) voetbal kan spelen zal vast en zeker opvallen in de Nederlands voetbalwereld."

Dat is letterlijk meer dan de helft van mijn bericht! Sterker nog, ik heb dat expres erbij geschreven omdat ik wist dat iemand zoals jij anders mijn punt zou misinterpreteren...

07-01-2022 10:54

Oxxer +165787 moderator

Iemand zoals ik?
Ik schrijf nergens bijvangst...

07-01-2022 11:15

Ozymandias +159568

Nee niet jij, iemand zoals insectenverdelg wiens bericht ik quote in mijn bericht en antwoord op zijn vraag geef.

07-01-2022 11:17

Oxxer +165787 moderator

Als jouw reactie op hem gericht was, my bad, soms is in de thread niet te zien wie op wat reageert.

07-01-2022 11:19

Ozymandias +159568

Hoewel het nieuwe systeem van AS een grote vooruitgang is heeft het inderdaad wel dat soort kleine annoying dingen.

07-01-2022 11:20

Oxxer +165787 moderator

Helemaal mee eens, ik ga vaker @ gebruiken dan gebeurt dit minder.

07-01-2022 11:21

insectenverdelg +23629

klopt, maat clubd moeten dat ook niets. Het gaay erom dat onze jeugd goed is voor de ontwikkeling van talenten, maar dat je daardoor als trainer wel en facette mist. Daarom geloof ik niet zo in de doorstroom canyit de juegd van traimer.s iig niet direct.

Een tussenstap zou idd interessant zijn. Dat geef je ook aan. Maar geen club gaat Heitinga halen op het puntenaantal dat hij heeft. Zal echt op andere lwaliteiten zijn.

07-01-2022 11:36

Ozymandias +159568

"Maar geen club gaat Heitinga halen op het puntenaantal dat hij heeft."

Nee, niet puur op basis van het puntenaantal maar op basis van hoe hij een team heeft gevorm wat voetbal speelt waarmee ze veel punten behalen. Daarom schreef ik ook: "Dat Heitinga met zo'n jong team zulk GOED ÉN PRODUCTIEF (QUA PUNTEN) VOETBAL kan spelen zal vast en zeker opvallen in de Nederlands voetbalwereld."

Natuurlijk kijken clubs wanneer ze een hoofdtrainer zoeken naar of een trainer bij zijn vorige club in staat was om een team te vormen wat middels goed voetbal zo veel mogelijk punten binnen kon halen. Dat is de primaire taak van elke hoofdtrainer. Het is voor zijn rol als beloftentrainer veel minder belangrijk maar zijn vermogen om een team te bouwen zal voor andere clubs juist de kwaliteit zijn waarom ze interesse in hem zullen krijgen.

07-01-2022 11:45

Knalpot +3666

Mooie docu....je ziet echt wel dat die jonkies blij met hem zijn.

06-01-2022 22:48

Slang +14994

Kan beter ervaring op doen in de Eredivisie ofzo en later terug komen. Van de KKD naar CL niveau is voor spelers al moeilijk, waarom zou dat voor een trainer niet zo zijn

06-01-2022 22:35

OdjePils +6333

Ik zeg hier niks meer over en pleit voor Pep!

06-01-2022 22:24

Simpelishetmoeilijkst +25536

Denk je dat Pep voor een Ajax salaris gaat komen, al zou hij het wel moeten willen?

07-01-2022 02:19

OdjePils +6333

Ja om eerlijk te zijn denk ik dat ja. In de geest van Johan en met in gedachte dat Pep geld genoeg heeft, wordt hij onze trainer!

07-01-2022 06:14

Simpelishetmoeilijkst +25536

We mogen dromen,ben dat zou fantastisch zijn voor ons.

07-01-2022 13:45

RFHK +12903

Nee bedankt.

06-01-2022 22:24
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.