Jong Ajax’ eerste seizoenshelft: ‘Heitinga blinkt uit in individuele ontwikkeling'

door Jesse ter Haar 6

Bron Ajax Showtime

Jong Ajax’ eerste seizoenshelft: ‘Heitinga blinkt uit in individuele ontwikkeling'

door Jesse ter Haar 6

Bron Ajax Showtime

Laatst geüpdatet

De eerste seizoenshelft zit erop, maar voor je het weet begint de tweede alweer. Om het in de winterstop toch over voetbal te kunnen blijven hebben, bespreken we met een deel van de redactie niet alleen de eerste seizoenshelft van Ajax 1, maar ook die van Jong Ajax. Vandaag werpt redacteur en Jong Ajax-watcher Bademba Barrie zijn blik op de beloften van de club.

Wat zijn je hoogte- en dieptepunten van de eerste seizoenshelft als Ajax-watcher?

‘De twee hoogtepunten zijn de thuiswedstrijden die Jong Ajax speelde tegen NAC Breda en Jong FC Utrecht. Tegen NAC Breda werd er met 6-3 gewonnen en zeker in de eerste helft legde Jong Ajax het beste voetbal van dit seizoen op de mat. Daarbij wil ik met name Kian Fitz-Jim benoemen. Hij heeft in die wedstrijd geen assist geleverd of doelpunt gescoord, maar hij was zonder enige twijfel de Man of the Match. Hij speelde geweldig op het middenveld en stal de show. De wedstrijd tegen Jong FC Utrecht benoem ik met name vanwege Naci Ünüvar. Hij stond tijdens die wedstrijd eindelijk weer op tien. Het is zijn favoriete positie en hij greep de kans met beide handen aan. Hij was bij zo’n beetje elke aanval betrokken en hij kroonde zich tot Man of the Match, mede door twee doelpunten.

‘Het dieptepunt is de wedstrijd uit bij TOP Oss. Jong Ajax kende een lastig begin van het seizoen. Het leek even een met vorig seizoen vergelijkbaar seizoen te worden, toen Jong Ajax als zestiende eindigde. Daar leek het dit seizoen ook op uit te draaien, maar halverwege de eerste periode kwam de omslag. In de tweede periode werd het doorgezet. Jong Ajax bleef ongeslagen en had de periodetitel volledig in eigen hand. Ze hoefden alleen maar te winnen bij TOP Oss en dan ging het in de allerlaatste minuut mis. Je proefde de verslagenheid bij alles en iedereen die daar namens Jong Ajax was. Natuurlijk kan Jong Ajax niet meedoen om promotie naar de Eredivisie, maar je merkte hoe vastberaden ze waren om een soort onderscheiding en erkenning te pakken.’

Welk talent heeft jou het meest verrast?

‘Ik kende Gorter al als doelman van Go Ahead Eagles, maar ik had hem vorig seizoen niet heel veel in actie gezien. Ik wist dus niet goed wat ik van hem moest verwachten en ik ben enorm onder de indruk van wat hij dit seizoen heeft laten zien. Wat mij betreft is hij echt bezig om zich volgend seizoen kandidaat te stellen als doelman van Ajax 1. Gorter wil ik dus kort benoemen, maar ook Max de Waal moet benoemd worden als grote verrassing. Hij was een redelijk anonieme speler bij Jong Ajax en tijdens de eerste wedstrijd van het seizoen werd hij plots in de spits gezet door John Heitinga. Dat heeft, zeker in de eerste periode, goed uitgepakt. Hij heeft negen doelpunten op zijn naam staan, een aantal zeer fraaie ook. Als we de berichtgeving mogen geloven, gaat hij het komende halfjaar naar PEC Zwolle. Hij wordt er gehaald als spits en dat is enorm knap. Vóór het eerste duel van dit seizoen is hij dat niet eerder geweest.’

Welke Jong-speler zit volgens jou het dichtst tegen Ajax 1 aan?

‘Het is een lastige vraag. Als je het wilt hebben over niveau en potentie, dan ben je snel geneigd om Naci Ünüvar te noemen. Wat mij betreft was hij absoluut de beste speler van Jong Ajax tijdens de eerste seizoenshelft, alleen hij komt voor een aantal posities in aanmerking - met name als linksbuiten en nummer tien - waarop de concurrentie in Ajax 1 moordend is. De kans dat hij op korte termijn definitief aansluit bij Ajax 1 is heel erg klein. Wat dat betreft kijk ik eerder naar de backposities. Op rechtsback staat Youri Regeer al de hele eerste seizoenshelft fantastisch te spelen en op linksback Anass Salah-Eddine én Youri Baas. Mazraoui gaat aan het einde van het seizoen waarschijnlijk weg, de kans is groot dat Tagliafico vertrekt, Blind wordt ouder en Rensch kan als rechtsback uit de voeten, maar dat is hij niet van nature. Daarom denk ik dat er voor Regeer, Baas en Salah-Eddine de komende periode de grootste kansen liggen in Ajax 1.’

Hoe kijk jij naar de ontwikkeling van trainer John Heitinga?

‘Laten we vooropstellen dat de Ajax-school met de paplepel is ingegoten, dus dat hoef je hem niet uit te leggen en dat zie je terug in het spel van Jong Ajax. Natuurlijk heeft Heitinga ook profijt van het feit dat hij veel van de jongens al kent, omdat hij daar in de jeugd als trainer mee gewerkt heeft. Dat neemt natuurlijk niet weg dat Heitinga in grote mate verantwoordelijk is voor de resultaten en het goede spel en wat dat betreft verdient hij een enorm compliment. Waar Heitinga vooral in uitblinkt, is de individuele ontwikkeling van spelers. Ik denk dat Heitinga’s grootste kracht ligt in de individuele benadering en maximale halen uit het individu, los van hoe dat in teamverband loopt en hoe dat tactisch allemaal wordt neergezet. De individuele ontwikkeling van veelbelovende spelers in Jong Ajax is de grootste zegen van Heitinga en dat belooft een hoop goeds voor het volgende seizoen.’

Tot slot: wat moet het doel zijn voor na de winter?

‘Het voornaamste doel voor Jong Ajax is altijd het ontwikkelen van talenten. Daaraan is het resultaat ondergeschikt, al is het resultaat tot nu toe heel erg goed. Het spel van Jong Ajax is bij vlagen ook heel erg goed. Wat eraan ontbreekt, is een stukje consistentie binnen een wedstrijd. Ik noemde eerder het voorbeeld van de wedstrijd tegen NAC Breda, waarbij Jong Ajax een fantastische eerste helft speelde en het na rust een beetje wegzakte. Het tweede doel moet zijn om het spel vaker te vertalen in de score. Jong Ajax is bij vlagen heel dominant geweest, maar verzuimde dat vaak uit te drukken in de score, waardoor ze de tegenstander nog in leven lieten. Het is logisch, want het zijn allemaal nog talenten, maar het zijn stappen om te zetten. Op dit moment vormt dit het verschil tussen het zijn van een subtopper of een topploeg in de Keuken Kampioen Divisie. Qua kwaliteit heeft Jong Ajax absoluut de potentie om dit seizoen een topploeg te zijn in de Keuken Kampioen Divisie.’

Jesse ter Haar (Twitter: @jesseterhaar | e-mail: j.terhaar@ajaxshowtime.com)

Lees meer over:
Plaats reactie

brullie +7063

Prima voor zijn ontwikkeling maar nog geen trainer waardig voor Ajax 1 op dit moment. Komt zeker in de toekomst.

05-01-2022 06:49

afca85meer4ever +2955

Johnny laten doorschuiven als Ten Heg weggaat. Dan krijgt de jeugd hopelijk ook weer meer kansen.

04-01-2022 18:54

Ozymandias +159568

Het lijkt me overstandig een onervaren trainer Ten Hag te laten opvolgen. Ik denk dat het voor de ontwikkeling van Heitinga als trainer ook beter is als hij niet direct in het diepe springt. Eerst nog een paar seizoenen bij Jong Ajax, daarna een paar seizoenen als assistent in de leer bij Ten Hag om vervolgens bij een club als AZ voor het eerst echt op eigen benen te staan. Rustige opbouw met mensen die hem begeleiden, ondersteunen en het vertrouwen geven.

04-01-2022 19:05

Jeugd +24962

Ik denk dat Sallah Eddine deze zomer gaat aanhaken. Die jongen voetbalt met zoveel rust en gemak.
Ik hoop ook op Ünuvar maar de overtuiging die ik 3 jaar geleden had is helemaal weg.
Baas en Regeer vind ik niet overtuigen maar het is ook te vroeg om ze af te schrijven.Goede voetballers en multifunctioneel inzetbaar maar ik vind ze nergens opvallen of uitblinken.
Fitz Jim wederom de kans geven deze zomer maar heeft nog wat vlieguren nodig om echt te overtuigen.
Taylor moet het gaan doen vanaf deze zomer anders zeker verhuren.

04-01-2022 18:33

Ozymandias +159568

Salah-Eddine heeft als hij deze lijn doortrekt inderdaad een realistische kans om bij het eerste aan te sluiten of zelfs een basisplaats te veroveren (als Tagliafico vertrekt en Blind weer centraal komt te spelen). Samen met Llansana maakte hij in de laatste reeks van de eerste seizoenshelft voor mij de beste Jong Ajacied.

Regeer vind ik persoonlijk wel overtuigend. Zeker gezien het feit dat hij de meeste wedstrijden de jongste speler op het veld is.

04-01-2022 19:00

Hetzijnmaar +5453

Helaas heeft onze trainer weinig met de Toekomst op , Durft er n stuk of 6 tegen n amateur in de beker op te stellen
Maar dan houd het verder wel op , Meneer haalt liever Bergwijn erbij voor 25 miljoen dan dat hij iemand van de Toekomst voor de leeuwen gooit
Waarvoor haal je Gorter die krijgt geen minuut , En volgend jaar weer zeuren dat je niet met n onervaren keeper de competitie in kan

Met het budget wat Tan Hag verbruikt was elke boerenlul kampioen geworden

04-01-2022 15:37

Drukwerk1968 +7127

Timber, Rensch, gravenberch. Taylor, regeer, Hij past genoeg in. Maar de lat ligt wat hoger dan 5 jaar geleden.

04-01-2022 15:54

Ozymandias +159568

Taylor, Rensch en Regeer spelen nauwelijks. Ajax heeft MINDER recent zelf opgeleide spelers in de basiskern dan Chelsea (James, Hudson-Odoi en Mount), CHELSEA!! Ik begin op een transferban voor Ajax te hopen...

EDIT: Ik heb geen idee waarom ik Mazraoui ben vergeten. Gelukkig Ajax heeft er precies net zoveel als Chelsea!

04-01-2022 16:17

Oxxer +165782 moderator

Ik heb een gruwelijk hekel aan die club maar schrijf Loftus-Cheek daar ook bij als eigen jeugd van Chelsea. Hij is een hele interessante speler waarvan ik het vreemd vind waarom hij op 25 jarige leeftijd geen onbetwiste basisspeler is en was.

04-01-2022 17:45

hakimziyech +18246

Ik zou Hudson Odoi niet als basiskern beschouwen, volgens mij maakt Rensch minimaal evenveel minuten, dan zou het dus evenveel zijn. Neemt niet weg dat er een paar jongens een kans verdienen inmiddels.

04-01-2022 17:48

Ozymandias +159568

Rensch heeft 526 minuten in de Eredivisie of Champions League gespeeld. Hudson-Odoi heeft 1057 minuten in de Premier League of Champions League gespeeld. Maar bij Ajax moet Mazraoui natuurlijk nog worden geteld.

@oxxer
Blessures, dat is het enige antwoord. Prachtige complete voetballer met zijn fysiek plus voetballende kwaliteiten maar steeds opnieuw loopt hij zware blessures op.

04-01-2022 18:20

Amsterdam4ever +2369

Gravenberch, Klaassen, Timber, Blind, Mazraoui. Valt wel mee toch?

04-01-2022 23:26

Ricoteb +53178

Heitinga als trainer is wel een interessante gedachte. Heus nog niet voor de komende 2 jaar, maar misschien over 4/5 jaar wel. Laat voorlopig zien spelers echt beter te maken, en laat ook de echte voetballers als Fitz-Jim en Unuvar in hun kracht komen. Ook is veldspel best aardig om te zien. Ik zou m nog lekker twee jaar bij Jong laten, en daarna evt als assistent gebruiken.

04-01-2022 14:59

OdjePils +6333

Gezien het artikel verbaast het mij in positieve zin eigenlijk. Maar dan niet eerder dan over 10 jaar hoor!

04-01-2022 11:51

Ozymandias +159568

Dat talenten onder leiding van Heitinga zich goed ontwikkelen hadden we natuurlijk de afgelopen jaren bij de o18 al gezien maar dat hij zo snel een duidelijke tactische lijn in het spel van Jong Ajax zou krijgen heeft mij enorm verbaast. Ik schreef in de eerste weken al dat ondanks dat de prestaties (toen nog) slecht waren er al meer lijn in het spel te vinden was dan in het gehele seizoen daarvoor maar dat het Heitinga zou lukken om dat zo ver door te voeren in zo'n korte tijd had ik totaal niet verwacht. Dat toont volgens mij aan dat Heitinga goed is in het overbrengen van zijn visie.

EDIT: Volgens mij kan je aan Jong Ajax de visie van Heitinga dan ook redelijk goed aflezen (althans, het begin ervan). De meeste spelers van Jong Ajax (of ten minste veel van hem) hebben voor dit seizoen namelijk ook al een of meerdere seizoenen onder leiding van Heitinga gespeeld bij de o18.

Heitinga's gebruik van de 'double pivot' staat mij persoonlijk veel meer aan dan Ten Hag's voormalige gebruik van de dubbele '6'. Onder leiding van Ten Hag wisselen met name Taylor en Regeer als duo elkaar perfect af in de rol van '6' waardoor Jong Ajax constant veel dynamiek heeft in hun opbouwspel. De tegenstanders worden daarmee constant gedwongen om keuzes te maken welke van hun middenvelders de tijdelijke '6' zou dekken waardoor die speler vaak vrij komt te staan. In het geval van Ten Hag's dubbele '6' gebeurde dat veel minder doordat de twee opbouwende middenvelders veel vaker op dezelfde hoogte stonden (ik heb het nu natuurlijk specifiek over wanneer Ajax in de opbouw is). Vorig seizoen zag je hoe Gravenberch in de opbouw nauwelijks ruimte kreeg doordat Álvarez nooit naar voren ging wanneer Gravenberch zich aanspeelbaar maakte in de opbouw. Daarmee trok Álvarez dus geen tegenstander met zich mee (weg). Dit seizoen heeft Ten Hag dat opgelost door van de dubbele '6' af te stappen en met Álvarez als enkele '6' te spelen (wat gezien de samenstelling weer andere problemen met zich mee heeft gebracht maar het is een enorme vooruitgang ten opzichte van vorig seizoen).

04-01-2022 10:28

Pietsnot +15019

Exact hoe het aldus dus gaat. Een overschot aan verdedigers uit de eigen opleiding. Maar de aanvallers kunnen maar moeilijk doorbreken

04-01-2022 10:15

MK77 +6101

of vertrekken vroegtijdig naar het buitenland

04-01-2022 10:53

Bowie +2384

Het komt voor Heitinga nog te vroeg om op korte termijn hoofdtrainer van Ajax 1 te worden denk ik.
Dat hij momenteel talenten goed ontwikkeld past goed binnen de Ajax filosofie, want dat zal je in het eerste elftal ook moeten doen, maar het onafhankelijk bedenken van een tactiek en het echt kunnen doorgronden van een tegenstander heb ik bij hem nog niet gehoord/gezien.

Dat is ook niet zo gek, hij is pas net proftrainer. Ik vermoed dat er vanuit Ten Hag ook wel veel aansturing is op hoe het spel gespeeld moet worden in de basis, om de stap tussen Jong en 1 te verkleinen. Wanneer Heitinga op termijn meer zijn eigen visie kan inpassen zal blijken hoe goed hij als hoofdtrainer is, maar ook dan valt er denk ik nog veel te leren om als coach van Ajax 1 aan de slag te gaan wat een vak apart blijft.
Voor de korte termijn zie ik daarom eerder Reiziger de kans krijgen dan Heitinga (maar nog eerder een buitenstaander).

04-01-2022 08:35

OdjePils +6333

Met je eens voor het grootste deel, maar dat je dan in je laatste stuk Reiziger noemt is dan weer heel gek. Waarom haal je die er bij?

04-01-2022 11:53

Bowie +2384

Omdat hij eveneens als hoofdtrainer van jong aan de slag is geweest en nu onder Ten Hag zijn hoede mee kan kijken hoe het hoofdtrainerschap eruit ziet. Daarom zou hij op korte termijn wellicht een betere kandidaat zijn dan Heitinga. Echter zeg ik er wel meteen bij dat hij niet een van mijn eerste keuzes zou zijn.
Maar nu ik het zo type snap ik inderdaad ook dat het wellicht een wat irrelevant/verwarrend punt is bij de rest van het verhaal.

04-01-2022 17:53

OdjePils +6333

Ok dank voor de opheldering. Had even niet meer in herinnering dat hij ook JA had gedaan. Lijkt mij toch voor dat soort lui nog wel belangrijk om eerst nog een jaartje of 3 Groningen of Heerenveen te doen ofzo…

04-01-2022 17:59

Bowie +2384

Mee eens, de belangen zijn wel zo groot dat je niet zomaar een jonge trainer voor de ploeg wilt hebben.

Kanttekeningen is echter wel meteen dat als je kijkt naar de huidige opties onder beschikbare trainers zou ik liever een Heitinga voor de groep gooien dan weer uitkomen bij Frank de Boer.

04-01-2022 18:04

AmsterdamZuidRivierenbuurt +25524

is Heitinga onze nieuwe man als ETH weg gaat?

04-01-2022 08:13

Schip +23639

Opportunistischer dan dit krijg je het niet.Je denkt dat een jeugdcoach, die nog nooit een ploeg in de eredivisie heeft gecoacht - laat staan daar resultaten mee heeft geboekt en heeft laten zie tactisch te zijn onderlegd - wel even op CL meekan?

Je denkt niet dat zo'n enorm gebrek aan clubervaring tenminste gecompenseerd moet worden door briljant en herkenbaar veldspel zoals Pep bijvoorbeeld bij Barca? Zelfs voor Louis was het instapniveau nog wat lager destijds, omdat Ajax op EL niveau uitkwam.

04-01-2022 09:12

KBouter +4122

Precies, iedereen dacht toen ook ff dat Marcel keizer de man was, maar verzoop mega.

04-01-2022 10:33

Mikenick +2596

Keizer kreeg gelijk de situatie van Nouri op zijn dak. Dat heeft een enorme impact gehad op het seizoen. Tuurlijk is het aan een trainer om ook dan zijn spelers scherp te krijgen, maar ik neem het Keizer echt totaal niet kwalijk dat het dat seizoen niet lukte.

04-01-2022 11:10

Schip +23639

Eens, daar was geen therapie tegen opgewassen hoor. Dat kan een trainer niet voor elkaar krijgen en moet uit spelers komen. Ze hebben het live zien gebeuren en ik geloof dat het voor sommigen zoals Donny echt traumatiserend heeft gewerkt. Dat heeft tijd en verwerking nodig. Kan je niet weg peptalken.

Ik denk dat Keizer prima werk heeft verricht door PSV met hoog druk te verslaan, Frenkie centraal in de defensie op te stellen en op te laten komen en zonder backs de inhaalrace in te zetten.

Bovendien had hij geen vervangers voor Klaassen, Traore en Sanchez.

TH kwam en die kreeg gelijk Nico en Christensen en daarna Blind en Tadic... En dan te bedenken dat het voetbal in de eredivisie onder Keizer gewoon beter was dan onder TH in het eerste halve jaar. Neres werd niets meer van vernomen onder TH. Was de beste man onder Keizer.

Maar wel weer eens met KBouter dat een jeugdtrainer zo even promoveren naar het eerste, en dan had Keizer nog meer ervaring dan Heit, niet zomaar kan. Dan moet je echt hebben laten zien een ploeg naar je hand te kunnen zetten.

04-01-2022 12:45

Ozymandias +159568

Inderdaad, onder leiding van Ten Hag speelde Ajax toen in de tweede seizoenshelft zelfs minder dan in de laatste reeks van Eredivisie wedstrijden onder Keizer.

"Maar wel weer eens met KBouter dat een jeugdtrainer zo even promoveren naar het eerste, en dan had Keizer nog meer ervaring dan Heit, niet zomaar kan."

Nogmaals inderdaad, eerst een paar seizoenen Jong Ajax, dan een paar seizoenen assistent bij het eerste, dan op eigen benen bij een andere club en pas wanneer hij te beoordelen is op prestaties als hoofdtrainer hem als optie bekijken voor een mogelijke terugkeer.

Kijk bijvoorbeeld naar Van Bronckhorst, als trainer van Feyenoord zag je zijn potentieel maar (ondanks dat Feyenoord mede dankzij Bosz onder leiding van Van Bronckhorst kampioen werd) leek de rol nog te groot voor hem. Nu heeft hij ervaring opgedaan in de keuken's van de City Group (waaronder de keuken van Guardiola) en lijkt hij veel verder in zijn ontwikkeling. Sterker nog, ik ben enorm onder de indruk van Rangers onder Van Bronckhorst. Onder Gerrard deden ze het goed (al was het dit seizoen onder Gerrard qua spel minder dan vorig seizoen) maar onder Van Bronckhorst lijken ze een extra stap te hebben gezet.

04-01-2022 12:54

Schip +23639

Denk alleen dat de echte topcoaches in spe de stap vanuit de jeugd kunnen maken, maar dan wel als ze team na team helemaal naar hun hand hebben laten spelen. Van Gaal en Pep waren wat betreft wel one of a kind en beiden hadden al een heel uitgesproken visie en filosofie over voetbal in al zijn tactische aspecten. De Heit lijkt vooral nog bezig met spelers alles uit zichzelf te laten halen. Wat op zich enorm waardevol is en ook zijn kerntaak is.

04-01-2022 13:05

Ozymandias +159568

En weer inderdaad, ik denk dat het trainerschap nou juist per uitstek een ervaringsvak is wat de meeste mensen moeten leren door apprenticeships. Kijk naar hoeveel Ten Hag heeft geleerd in een korte periode bij Bayern puur door in de buurt van Guardiola te zijn.

"De Heit lijkt vooral nog bezig met spelers alles uit zichzelf te laten halen. Wat op zich enorm waardevol is en ook zijn kerntaak is."

Zeker, als trainer van Jong Ajax is je primaire rol die van veldtrainer. Als hoofdtrainer is dat nog een deel van je rol (tenzij dat wordt uitbesteed aan assistenten) maar zijn andere delen minstens net zo belangrijk. Heitinga lijkt een goede veldtrainer te zijn en mede daarom denk ik dat hij als assistent (van bijvoorbeeld Ten Hag) zeker zijn waarde voor Ajax kan hebben. Wat daarna komt kunnen ze dan bekijken, dat hoeft en kan niet nu.

04-01-2022 14:12
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.