Spaan vergelijkt Gravenberch met De Jong: 'Ze missen innerlijke woede'

door Bart Veenstra 33

Bron Het Parool

Spaan vergelijkt Gravenberch met De Jong: 'Ze missen innerlijke woede'

door Bart Veenstra 33

Bron Het Parool

Laatst geüpdatet

Henk Spaan is van mening dat Ryan Gravenberch een bepaalde innerlijke woede mist. Dat schrijft de journalist in zijn column in Het Parool. De talentvolle middenvelder toont daarmee gelijkenissen met Frenkie de Jong, zo oordeelt Spaan.

'Pieter Zwart maakt in VI Gravenberch belangrijk omdat hij veel assists vóór de assist zou geven. Geen woord over zijn spel zondag, dat in het eerste half uur deed denken aan de comfortzone van Frenkie de Jong waarin hij steeds meer verpietert', aldus Spaan in zijn column.

'Als amateurpsycholoog zie ik overeenkomsten. Frenkie en Ryan missen innerlijke woede', vervolgt Spaan. 'Ze doen alles op talent terwijl aan de top agressie een onmisbare factor is. De Jong maakt zich niet eens meer kwaad om zijn coach, hij haalt zijn schouders op. Ten Hag heeft nog invloed op Gravenberch, maar zodra die meer naar Raiola gaat luisteren, kan de trainer het schudden.'

Edson Álvarez

Spaan schrijft tot slot dat het hem opvalt de de naam van Edson Álvarez in de analyse van het middenveld niet genoemd wordt. 'Volgens hem werkte Blind-Gravenberch niet, won PSV daarom met 0-4 in augustus. Wij weten dat de afwezigheid van Álvarez stukken belangrijker was.'

Lees meer over:
Plaats reactie

vandenhaas4 +15118

De Jong zag je bij Ajax regelmatig in volle sprint terugrennen om te verdedigen. Dat zie ik bij Gravenberch eigenlijk nooit, hoewel hij tegen Dortmund wel overal te vinden was.

28-10-2021 12:59

31xAjax +7975

Spaan haalt z'n stokpaardje maar weer eens van stal. Gravenberch is behoorlijk overrated, ik heb echt mijn twijfels of hij wel zo goed is/wordt. Hij doet nog steeds niet meer dan meevoetballen. Het verschil tussen de 0-4 en de 5-0 was niet Blind-Gravenberch en al helemaal niet Alvarez. Het verschil was een dodelijke efficiëntie afgelopen zondag....

27-10-2021 19:38

Het_Olympisch_Stadion +5631

Ten Hag was al kritisch op Gravenberch. Maar dit is gelul. Blind heeft ook geen "innerlijke woede", Timber ook niet en de Nous en de Latino's ook niet. Wat ze wel hebben is enorme concentratie 90 minuten lang en daar schort het bij Gravenberch af en toe aan. De enige die innerlijke woede heeft is Berghuis en godzijdank kan hij die bij ons eindelijk onderdrukken en zich op voetbal focussen.

27-10-2021 13:14

YRGI +32977

Nico ook wel denk ik als je die achterlijke overtredingen ziet.

27-10-2021 17:41

Nr.10 +111573

Nico heeft geen ‘innerlijke’ woede, want die gooit alles er altijd meteen uit 😂

28-10-2021 14:04

Henkjanklaas +20673

Eens met je. Loop me trouwens wel te ergeren aan gravenberch. Kan veel beter maar laat het onvoldoende zien. Maakt een slome indruk zonder power en absolute wilskracht. Als hij dat kan bijschaven hebben we een echte topper in huis. Het komt hem allemaal te veel aanwaaien althans zo lijkt het

30-10-2021 15:00

Qifesh +24917

Het probleem is vooral dat deze meneer heel weinig inzicht heeft over de mix en persoonlijkheden die nodig zijn om een team op hoog niveau, blijvend te laten presteren.. het meest onderschatte element dat Louis van gaal heel goed heeft uitgebouwd..

27-10-2021 13:08

Aetim +1370

Ik dacht al tijdens het lezen, hoe zal Spaan dit keer zijn protégé Alvarez erin proberen te fietsen…

27-10-2021 11:20

Nick14 +25889

Haha, het wordt echt genant.

27-10-2021 14:21

Ajax27 +19236

Wat een onzin. Niet iedere speler hoeft een zager ala Alvarez en Martinez te zijn. Bij de top-20 op de Europese velden zie je op meer dan genoeg plekken verfijnde voetballers staan die helemaal geen gif nodig hebben om werelds te spelen. Nee Spaan, hier sla je de plank toch even finaal mis.

27-10-2021 10:49

Freddy +11501

Gravenberch heeft een laconieke speelstijl zoals Pogba dat ook heeft. Bij balverlies oogt dat gewoon al snel irriterend. Waar Gravenberch vooral aan moet werken is zijn schot en afwerking op goal. Dit seizoen heeft hij al zoveel slechte schoten gelost op randje 16. Hij moet echt meer goals gaan maken.

27-10-2021 10:17

Sinteo +799

Het lijkt soms wel als bij Gravenberch de eerste paar dingen mislukken dat hij dan in zijn hoofd gaat spelen

27-10-2021 06:55

Altijdindestraat +40281

Zeldzaamheid voor het eerst kan ik hier wel met Spaan in mee. Ze missen Latijnse grinta, stel je dit eens voor, het vuur 🔥 wat onze Latijnse Ajacieden hebben icm hun voetbalkwaliteiten omg dan berg je maar.

27-10-2021 00:55

pietvanvliet +4436

Wat wil die spaan nou? Dat Gravenberch er dit weekend eentje dwars doormidden schopt om te laten zien dat er wel agressie in zit? Gratuit gezwatel.

Hij doet het op rauw talent. Daar kom je tegen PEC en Fortuna mee weg. Tegen dit PSV ook trouwens. Dus dan moet je daar niet naar kijken. Je moet kijken hoe hij overeind blijft tegen clubs waar rauw talent niet genoeg is. Dortmund bijvoorbeeld.

Dat vond ik een beetje tegenvallen, dus nu is de vraag hoe Ryan daarmee omgaat. Dat weten we na het volgende potje tegen Dortmund. Valt het weer tegen en zien we geen vorderingen, dan mag spaan z'n fles azijn leeggieten. Nu staat ie gewoon open deuren in te schoppen en moet ie niet zo zeuren.

26-10-2021 22:12

Qifesh +24917

Ik weet niet welke wedstrijd mensen hebben gezien maar gravenberch was prima hoor tegen Dortmund

27-10-2021 13:04

suarezfan1 +945

Alvarez doet het geweldig en is super belangrijk voor het team. Maar Frenkie en Gravenberch hebben in hun kleine teen meer talent dan Alvarez. Laten we a.u.b. deze mooie voetballers niet de grond in trappen.

26-10-2021 22:05

Qifesh +24917

Gravenberch mist concurrentie, en dat zou momenteel toch Kudus kunnen zijn.. onze linkerkant is wel iets minder snel en flitsend dan de rechterzijde.. dat maakt gravenberch ook statischer met spelers als tadic en blind.. dat ie goedlachs is vind ik geen argument om hem te passeren.. maar af en toe banken voor Kudus? Yes please

26-10-2021 20:47

MK77 +6101

de meeste goals werden afgelopen wedstrijden van de linkerkant voorbereid dus is dat echt een probleem?

26-10-2021 21:51

Qifesh +24917

Niet persé, maar 't kán altijd beter, wanneer daramy daar speelt komt gravenberch meer tot zijn recht, maar goed ik bedoel meer dat je kudus en daramy daar Ad linkerkant vaker kunt proberen bij minder risicovolle wedstrijden

26-10-2021 23:44

Federaar +3

Spaan gaat twee ras voetballers waarvoor je naar een stadion komt vergelijken met Alvarez. Benieuwd hoe lang die hype rond Alvarez gaat duren. De zogenaamde grinta gaat binnenkort een domme rode kaart opleveren.

26-10-2021 20:18

WillyBrokamp +11117

Ome Henk heeft dit keer gelijk. Ze hebben geen gif. Ze missen de wil om ten koste van alles te willen winnen, tot het gaatje gaan...

26-10-2021 19:39

Nick14 +25889

Dat heb ik bij Frenkie nooit gemerkt.
Hij is defensief totaal niet lui en heeft zeker bij Ajax behoorlijk wat counters eruit gehaald met z'n tackles.

26-10-2021 20:20

WillyBrokamp +11117

Ok daar heb je gelijk. In het geweldige Europese jaar deed hij dat idd wel, met name in de CL wedstrijden

26-10-2021 20:30

Mikenick +2596

Frenkie heeft ook best wat wedstrijden in de verdediging gestaan bij ons. Daar zie ik Gravenberch toch minder snel van waarde zijn.

27-10-2021 00:44

trooop +3885

Dat rustige, ingehouden spel van types als frenkie en gravenberch hangt direct samen met hun zachte voetjes, hun raffinement en hun gevoel voor ritme. Grinta en agressie zijn daaraan tegenovergestelde kwaliteiten. Ga je daar meer van eisen, dan zal dat direct ten koste gaan van hun klasse. Voetbal is de laatste jaren zo fysiek geworden dat de gemiddelde volger is gaan denken dat al dat wilde gehol en gebeuk ook inderdaad de bedoeling is, maar wat mij betreft is het eerder andersom.

26-10-2021 19:35

Sambavleugels +18742

Goed gezegd

27-10-2021 02:15

Amsterdamnoord +6155

ik raad je aan eens naar een speler als Kevin de Bruyne te kijken, die heeft het allebei

27-10-2021 08:17

Babangida83 +23959

Die is heel lichtvoetig, maar niet genoeg voor bij Ajax als 10 in de kleine ruimte. Berghuis en Unuvar zijn daar allebei beter in. Nu al.

27-10-2021 16:33

trooop +3885

Zo lichtvoetig is hij ook niet eens hoor. Ik vind hem zelfs een beetje lompig. Maar hij is natuurlijk wel steengoed. Kun je tegelijk een van de beste middenvelders zijn en toch een tikje overrated? Dat is wat mij betreft bij de bruyne aan de hand.
(Net als bij virgil van dijk trouwens.)

27-10-2021 21:53

Jeugd +24909

Gravenberch lijkt me een laid back type. Verder denk ik dat Gravenberch ook nog veel meer in huis heeft dan hij laat zien. Bij Gravenberch kan dat nog wel komen maar een echte strijder wordt het nooit. Hij zal het moeten hebben van pure klasse. Verder kan de juiste trainer hem nog prikkelen. Ten Hag is vooral bezig geweest met het omschakelen in defensieve zin omdat Gravenberch daar nogal eens wat steken liet vallen, dat is er wel uit. Nu nog aanvallend bijschaven, meer durf, meer doen.
Voor de Jong hoop ik op een transfer naar een trainer die hem echt gaat uitdagen. Het is ronduit schrijnend om te zien hoe hij nog niet de helft van zijn vermogen benut. De Jong speelt alles op zeker, alles breed en waagt geen enkele poging zelf, tot op het belachelijke af. Zo jammer, zit zoveel meer in.

26-10-2021 19:04

Msc +14160

Welke connectie of band heeft spaan met Franse/ Afrikaanse spelers, maar ook bijv met alvarez? Niet dat ik het over Alvarez niet eens ben maar wat is zijn belang?

26-10-2021 18:15

Nick14 +25889

Bevriend met de zaakwaarnemer van Alvarez.

26-10-2021 20:22

Msc +14160

Wie is dat ?

26-10-2021 21:06

Nick14 +25889

Nathan van Kooperen

27-10-2021 14:22

Sunny +9567

Gravenberch is een groot talent van 19 jaar en heeft nu een wat mindere periode wat toch heel normaal is op zo'n leeftijd.
Dat mag toch zeker wel benoemd worden zonder dat de boodschapper gelijk beschoten wordt!
Ik verwacht dat Ryan zich weer zal oprichten want zijn grote mogelijkheden zijn daar zo goed als zeker een garantie voor. En dan is het nog meer smullen geblazen.

26-10-2021 17:38

Lazell +17005

Ik denk niet dat het gif is. Je ziet in de wedstrijden PSV en Dortmund dat hij slordig is in de eerste 10-20 minuten, maar ook dat hij zich herpakt, zich in de wedstrijd knokt door te strijden en alsnog een goede wedstrijd speelt. Dat kan niet zonder "innerlijke woede". Ook laat hij zijn mannetje niet lopen in deze fases. Ik geloof niet dat het laksigheid is, TH en hijzelf hebben de laatste maanden aangegeven dat ze hieraan werken. Hij is zich bewust van het feit dat hij 90 minuten moet knokken en meteen aan moet staan en dat probeert hij ook.

Bij Gravenberch denk ik juist meer dat hij wil bewijzen dat hij niet lui is. Dat hij onder hoogspanning staat om in het begin elke pass of actie goed/beslissend te laten zijn, en dat hij daardoor wat wijfelend is. Dan gaat hij simpeler spelen, krijgt hij wat vertrouwen en groeit die in de wedstrijd. En als dat simpele goed gaat, heeft hij het vertrouwen om moeilijke dingen te doen en lukken die ook. Graaf komt er wel, het is een proces om 90 minuten te leren presteren.

26-10-2021 17:07

stopperspil +11204

Klaassen kan alleen backup zijn voor Berghuis en niet voor Gravenberch?

26-10-2021 16:58

BRAMHOUTEN +3813

zit een kern van waarheid in. ook wat van basten zegt. het team ajax is sterk maar individueel is het minder. ziyech, de ligt en vd beek waren veel verder dan Gravenberch toen zij ajax verlieten en zitten nu te verpieteren op de bank.

26-10-2021 16:45

Babangida83 +23959

Dit is zo makkelijk....

Gravenberch is zo ongelooflijk belangrijk voor dit Ajax, dat is niet normaal. En nee, hij heeft geen Grinta, maar dat hoeft ook helemaal niet. We zitten naar Ajax te kijken en niet naar Atletico Madrid. Ik ben het wel eens met Spaan dat hij daar nog wat meer van kan krijgen. Dat zou hem goed doen. Maar haal Gravenberch weg van dat middenveld, en je hebt geen verbindingsspeler meer. Berghuis is dat niet, want denk meer aanvallend. Alvarez kan dat niet. Daardoor komt er ook eigenlijk te veel hooi op de vork van Ryan. Juist als je tegen een tegenstander speelt die wat beter druk zet, zoals PSV zondag. Maar had al voorspelt dat we aan Gravenberch zouden gaan twijfelen. Consequentie van het opstellen van Alvarez. Die laat andere spelers namelijk niet beter spelen. Andere spelers laten hem beter spelen.

Ik lees hieronder dat als Blind niet speelt, dat Ryan dan door de mand valt. Ten eerste dient Ryan nog gecoached te worden. Die heeft niet dat tactische inzicht om te weten waar hij het beste positioneel staat in een elftal. Hij speelt op zijn gevoel. Denkt dus aanvallender. Daarom zal hij nooit een goede CVM worden, bijvoorbeeld. Op die positie moet je hem ook niet beoordelen. Ten tweede compenseert Blind het voetballende gebrek van onze mid-mid voor een deel. Dat helpt Ryan. Dus logisch dat als Blind niet speelt, Ryan het moeilijker heeft. En Tadic overigens ook.

26-10-2021 16:39

Web +178830

@Babangida
Met een mindere Gravenberch wint Ajax zijn beste van het seizoen tegen Dortmund.
Dat Blind een hele goede ondersteuning is voor Gravenberch dat is zeker
Daarom vind ik het ook altijd onzin als ik lees
Gravenberch moet de hele opbouw doen
De backs van Ajax Blind en Mazraoui zijn ontzettend belangrijk voor de opbouw
Komen vaak het middenveld in
Ajax creëert met deze twee spelers een meerderheid op het middenveld. En daar hebben de tegenstanders het heel lastig mee. Tactisch sterk van Ten Hag

26-10-2021 16:53

Babangida83 +23959

Is maar net hoe je het interpreteert als iemand dat zegt. Er is en tijdje geweest dat hij als tweede cvm de hele opbouw moest doen. Ook al had hij Blind achter zich. Het punt daar was mijns inziens meer dat het van hem echt afhing. Net zoals bij Frenkie. Die kreeg de bal bij zn eigen strafschopgebied en leverde hem dan bij wijze van spreken weer in bij het andere strafschopgebied. Ook hij had Blind achter zich. En natuurlijk deed hij niet de hele opbouw. Maar het moest wel van hem komen grotendeels.

27-10-2021 16:38

7172AFCA7395 +10370

Ik ben het wel eens met deze van Spaan.
Gravenberch wordt net als Frenkie enorm gehypt.
En toch zijn ze niet bepalend bij hun clubs.
Ziet er mooi uit wat de goedlachse Ryan doet, maar
moet nog veel meer brengen.Zelfde geldt voor eeuwig
talent Frenkie.Vooral de laatste moet zich eens achter
de oren krabben. Heeft sinds die interland "encroyabele"
niets meer aan zijn spel toegevoegd.

26-10-2021 16:23

Web +178830

Hier heeft hij wel een punt met Gravenberch en Frenkie
Twee prima spelers, maar niet ten koste van alles willen winnen
Soms te gemoedelijk
Ideale schoonzonen

26-10-2021 16:22

Babangida83 +23959

Dat vond ik in zijn Ajax-tijd zeker niet. Waar hij toch regelmatig eigenhandig een counter met een mooie tackle onschadelijk maakte.

26-10-2021 16:31

Web +178830

Hier heb je wel een punt
Daar zit ook zijn kracht
Onder de bal moet hij spelen, maar toch had ik hem verder ingeschat

26-10-2021 16:36

Simpelishetmoeilijkst +25381

Ook als amateur psycholoog denk ik fpdat Ryan het gif van een Tagliafico of Edson misschien mist. Hij heeft het te gemakkelijk gehad, en nooit echt hoeven vechten voor succes. Uiteraard kan ik het geheel fout zien, maar ik heb wel wat levenservaringen op mijn oudere leeftijd.

26-10-2021 16:14

Web +178830

@Simpelishetmoeilijks
Ik ben het met je eens
Karakter zit hem als topsporter wat tegen denk ik?
Hij straalt geen winnaar uit

26-10-2021 16:24

DeMeervanweleer +7588

Als dit de vormdip is bij Ryan die hoort bij zijn leeftijd, dan gaan we nog wat beleven als hij het weer oppikt. Vind het dus allemaal nog wel meevallen met hem.

26-10-2021 16:04

Musica Merlo +8216

Henk Spaan beschikt over een rijke fantasie. Als de Jong of Gravenberch een mindere periode doen dan komt dat omdat zij niet genoeg innerlijke woede hebben. Spaan ga lekker bij je psycholoog op het klapbed.

26-10-2021 16:02

Simpelishetmoeilijkst +25381

Jij laat geen Spaan over van die plankenman!

26-10-2021 16:15

MK77 +6101

Je kan niet een team met alleen maar gifkikkers opstellen dan wordt het een soort Atletico light (mij niet bellen). De kritiek op Ryan slaat een beetje door ik zie hem heel veel goede dingen doen (mooie voorbereiding op de 1-0 zondag) maar idd ook mindere dingen zoals elke andere speler dat ook had.
We zitten nu in een zalige positie dat het toch ook niet nodig is om zo in te hakken op zo'n jongen. Laat ten Hag maar schuiven om hem naar een hoger niveau te komen

26-10-2021 15:56

Web +178830

MK77
Een mix is inderdaad belangrijk
Wat bij Ajax op dit moment heel goed is
Gravenberch barst van het talent
Maar hij mag wel iets meer uitstralen in het veld
Maar hij is nog jong
Hopelijk komt het nog?

26-10-2021 16:27

Eurysaces +29550

Blind en Gravenberch werkt niet? Elke keer als Blind gewisseld wordt of niet speelt, valt Gravenberch door de mand. Ook toen Blind tegen PSV gewisseld werd, viel het in elkaar, dat moest wederom goed gemaakt worden door Timber op het middenveld. Ik betwijfel dus of dat niet werkt, tegen PSV ik de voorbereiding miste je toch vooral ritme en wel meer belangrijke spelers, vooral Martinez.

Alvarez en Gravenberch lijkt niet te werken, maar de combinatie met Blind maakt dat goed. Ik ben heel benieuwd naar de combinatie van Gravenberch en Timber op het middenveld met Blind op linksback. Wel afhankelijk van de tegenstander, verdedigend is Alvarez en Timber op dit moment wel beter dan Timber en Schuurs.

26-10-2021 15:45

Turbo +42145

Ryan heeft een mindere fase. Maar tegen oa Sporting, Besiktas en Vitesse was ie ontzettend goed. Die reeks wedstrijden is een maand geleden. Geen man overboord dus. Wel moet het beter dan tegen Dortmund en PSV. Al zie je ook in die wedstrijden zijn klasse. Tegen PSV met een prima voorassist bv. Maar het moet beter.

Oh, en Henk Spaan is full of shit. Zoals altijd. Die kan zo mee hier op AS met al dat onderbuik gebrabbel, veelal gebasseerd op emotie en vriendjespolitiek.

26-10-2021 15:45

Web +178830

@turbo
Wat heb je toch altijd met onderbuik gebrabbel?
Als je er anders over denkt dan jou
Kom je altijd met dezelfde conclusie
Jou inschatten laat heel erg de wensen over
Haller, Alvarez, Ten Hag
Om er maar drie op te noemen
Ook onderbuik?
Of toch inzicht?

26-10-2021 16:33

Ozymandias +159568

Web je Haiku's worden steeds abstracter.

26-10-2021 16:41

Turbo +42145

Voel je je aangesproken?
Ik heb gisteren een reactie geschreven op één van je berichten aan mij gericht. Je bent meerdere keren terug gekomen in dat topic om op anderen te reageren, maar op mijn bericht deed je dat niet. Omdat je gewoon niks te zeggen hebt op je gebruikelijke gejank na. Dus hou lekker op, want als ik op je reageer kruip je in je slachtoffer-rolletje of reageer je gewoon helemaal niet meer, om vervolgens een dag later weer dezelfde onzin onder mijn berichten te plaatsen. Ga iemand anders lastig vallen Web.

26-10-2021 23:01

Schip +23588

Iedere topmiddenvelder moet een man kunnen uitspelen, een assist kunnen geven en kunnen scoren. Het hoeft niet vaak en mag gedoseerd als de positie dat eist, maar je moet het kunnen. Zowel bij Frenkie als Ryan was dit een dingetje in de opleiding. En nu wordt het uitvergroot, omdat van beiden meer wordt verwacht. Frenkie moet een Messi loos Barca leiden en Ryan moet meer onderscheidend spelen in een team vol individuele kwaliteiten.

Ze kunnen het makkelijk als die knop omgaat. Ik mag toch aannemen dat Frenkie dagelijks met zijn schot bezig is. Links, rechts, alleen maar knallen. Ryan lekker op het inspelen van de spits oefenen, bijsluiten en afronden.

Zeker Frenkie is een modelprof, kan me niet voorstellen dat hij die stap niet gaat maken. En Ryan is naar verhouding nog piepjong. Maar als je in de basis van een team staat dat in de KO fase van de CL wil opvallen, moet je echt wat meer doen dan post wegbrengen.

26-10-2021 15:20

Nick14 +25889

Goedemiddag Frenkie en Ryan,

Willen jullie dat ik positief over jullie schrijf?
Sluit je dan aan bij de broers Van Kooperen.
Dan zal ik jullie wekelijks ophemelen.

Groet,
Henk Spaan

26-10-2021 15:07

Dennis129 +11891

Ach hou toch op met die complottheorieen. Hij heeft best een punt. Frenkie en Ryan zijn alle twee vrolijke jonge gasten. Kunnen allebei ook verschrikkelijk goed voetballen. Krijgen door deze combinatie ook weinig kritiek. En er mag ook naar deze jongens beste eens kritisch gekeken worden. En over Alvarez wilt hij even zijn gelijk halen. Laat hem lekker.

26-10-2021 15:17

AFCACruijff14 +162531

Wow. Ben het een keer met Henk Spaan eens. Volledig zelfs.

26-10-2021 15:06

josajacied +3547

Misschien wil Roy Keane een mentor-rol op zich nemen.

26-10-2021 15:10

hartvoorajax1 +1947

Ik zou het iets scherper formuleren: het zijn beide wat vrijblijvende voetballers. Obligaat is ook een term die me te binnen schiet.

26-10-2021 17:09
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.