Kieft gaat niet mee in euforie rond Ajax-talent: 'De kinderhand is snel gevuld'

door Jesse ter Haar 132

Bron De Telegraaf

Kieft gaat niet mee in euforie rond Ajax-talent: 'De kinderhand is snel gevuld'

door Jesse ter Haar 132

Bron De Telegraaf

Wim Kieft begrijpt weinig van de vergelijking tussen Jorthy Mokio en Frank Rijkaard. De zestienjarige voetballer scoorde en zette een puike prestatie neer in de Europese ontmoeting met Union Saint-Gilloise, maar de oud-Ajacied vindt de vergelijking met Rijkaard te ver gaan.

'Waar je na zo’n Europese week weinig mee kan, zijn vergelijkingen tussen Frank Rijkaard en het nieuwe Ajax-talent Jorthy Mokio', schrijft Kieft in zijn column in De Telegraaf. Hij zag Mokio goed spelen, maar nog niet veel meer dan dat. 'Die jongen is 16 jaar, speelt een goede wedstrijd in de Europa League tegen Union St. Gilloise, maakt een mooi doelpunt, maar verder…'

Het is voor de oud-spits het bewijs dat men in Amsterdam tegenwoordig snel tevreden is. 'Het gaat nergens over', meent hij immers. 'De kinderhand bij Ajax is snel gevuld. Iets wat we vaker zien dit seizoen. Vanuit de opleidingsgedachte zouden ze zich bij Ajax moeten afvragen hoe het toch komt dat ze geen topaanvallers opleiden.'

'Vaak hoor je dan: we hebben Brobbey toch?', gaat Kieft verder. De voormalig speler van Ajax ziet in de jongeling echter ook geen grootheid. 'Die mocht niet eens invallen op dat schandalige veld in België. Om wat voor reden ook, die Belgen gaven verschrikkelijk veel ruimte weg en dat zou voor trainer Francesco Farioli reden moeten zijn om Brobbey wat zelfvertrouwen te laten tanken. Waarschijnlijk weet de Italiaan wel beter.'

Rasmussen grijpt zijn kans

Terwijl Brian Brobbey op de bank bleef, pakte Christian Rasmussen in de punt van de aanval zijn kans. Volgens Kieft wringt het daardoor nog extra voor Brobbey. 'Wat het extra pijnlijk maakte voor Brobbey was het prima doelpunt van zijn vervanger Christian Rasmussen. Ook tegen Fortuna Sittard scoorde de Deen één op één met de keeper. In Brussel herhaalde hij dat en schoot de bal beheerst en knap tussen de palen.'

Tekst gaat verder onder de foto.

Kieft gaat niet mee in euforie rond Ajax-talent: 'De kinderhand is snel gevuld'
Christian Rasmussen was trefzeker tegen zowel Fortuna Sittard als Union Saint-Gilloise.

Zodoende lijkt Brobbey nog niet verlost van de concurrentie in de spitspositie bij Ajax. 'Waar Brobbey misschien dacht dat hij na het vertrek van Chuba Akpom en de langdurige blessure van Wout Weghorst twee concurrenten minder had, heeft Brobbey er ineens een geduchte concurrent bij. Eentje die veel minder moeite heeft met het afmaken van kansen dan alle drie de andere spitsen van Ajax dit seizoen.'

Lees meer over:
Plaats reactie

JanMolby +1659

Wat Wim ff vergeet is dat Rijkaard op 23 augustus 1980 in t 1e debuteerde, hij werd n maand later 18. Mokio debuteerde n maand voordat hij 17 wordt. Op deze leeftijd kan 1 jaar leeftijdsverschil nogal wat uitmaken. Wim heeft t ook niet over hoe Rijkaard op zn 18e speelde, vergeleken met Mokio nu op zeg maar bijna 17. Ik heb Rijkaard in zn debuutjaar zien spelen en ik denk dat hij fysiek wat sterker was. En misschien technisch net iets beter. Maar dat laatste is vergrootglaswerk. Nee, ik ben t vaak met Wim eens maar dit volg ik niet zo. Hij had gewoon moeten zeggen dat t nog wat vroeg is om de vergelijking te maken, ipv te suggereren dat je de vergelijking niet mag maken.

17-02-2025 08:47

Percy.M +634

volgens mij heeft niemand van Ajax dat gezegd de nieuwe Rijkaard dat is door de media in de wereld geholpen...

16-02-2025 18:57

vandenhaas4 +15120

Ik snap de kritiek niet zo. Mokio speelt goed en maakt een mooie goal, maar de Ajaxopleiding levert geen topaanvallers. Hoe is dat kritiek op Mokio? Dat hij geen aanvaller is?

16-02-2025 16:16

meerzicht +939

Hato, Baas, mokio inmiddels past Ajax weer jeugd in. Dat is uitstekend. Deze jongens doen vooral aanzicht zelf denken. Ze zijn al bijzonder op hun eigen manier. Daar is geen vergelijk voor nodig. Als pupil wil je graag lijken op, net als buiten op het plein. Maar als je zo jong al in Ajax 1 speelt wil je hetmstadion jouw naam horen. En Wim Kieft, ach ja die Wim. Ik zag hem afgelopen week lopen in de AH samen met zijn partner. Wim , als we dan toch gaan vergelijken, doet mij steeds meer aan de eveneens in Haarlem wonende Mart Smeets denken. Traag sjokkend met boodschappen tas. iedere blik met de buitenwereld vermijdend wetend dat hij straks nog wat centjes kan bijschrijven met een opmerking hier en dikdoenderend daar.

16-02-2025 12:31

Henkjanklaas +20673

Kieft is besmet door Driessen die ook nog eens zijn column schrijft. Ben benieuwd of hij nu wel een positief woordje over heeft voor ons aller Ajax. En anders. So what ?

16-02-2025 22:03

Michael 1974 +22035

Zure kieft

16-02-2025 11:06

KaleBalzak +1474

Afgunstige stumpert die Kieft

16-02-2025 10:04

Brooklyn +4154

Ik lees het. Ik denk Kieft, is het niet tijd om de eer (of wat daar nog van over is) aan jezelf te houden. Je hebt een paar mooie (en belangrijke) doelpunten gemaakt. Let that be the memory.

16-02-2025 09:21

RuudKroket +1046

De Kieft neus daarentegen is minder snel gevuld.

16-02-2025 08:21

PH2BOT +40523

Ach...Willem Kieft heeft geld nodig ...Willem is echter geen 'analist' maar wordt al veel te lang ingezet als side kick..een soort van entertainer. Helaas zijn bij Willem de ' analyses' inmiddels dusdanig uitgekauwd en vol met chagrijn dat we het maar beter verre van ons kunnen houden. St Marco en Johnny Bosman hebben Kieft via Pisa naar uiteindelijk PSV ' gejaagd' alwaar hij net als Marciano Vink een èchte PSV'r is geworden....met altijd nog steeds rancune naar Ajax waar hij feitelijk werd weggepest.

Dus ergens misschien nog wel begrijpelijk dat hij allesbehalve Ajax fan is.

16-02-2025 04:01

Tim.S +3970

Zit zeker weer aan de poedersuiker

16-02-2025 01:16

henkie58 +2057

Wat een lul is die Kieft toch!

15-02-2025 23:53

mvdk +44319 moderator

Kieft is PSV-ziek. Ajax gaat zn club op grote afstand zetten als ze in Eindhoven zo door blijven gaan...

15-02-2025 23:08

maxwellstyle10 +4751

Je zal toch Kieft heten en deze onzin uit je mouw kunnen schudden.. ongelooflijk. Tja, hij heeft meer met psv, psv speelt slecht, Ajax komt er weer aan (is er al).. Hey Wim, een beetje afgunst misschien? Misschien moet je wat objectiever kijken en duidelijk zien dat Mokio gewoon een enorm talent is, als je de KKD kijkt weet je dat.. En over je opmerking over Brobbey; Farioli stelde ook Taylor, Sutalo en Traore niet op.. Moet je daar niet mee aan de haal?

Dit was gewoon een wedstrijd op een kolereveld waar je makkelijk blessures op krijgt.. Het was een schande dat je er überhaupt op moest spelen en dat je dan ook nog 0-2 wint. Die opmerking ook over Mokio "hij maakt een mooi doelpunt maar verder..."

*zucht*

15-02-2025 21:08

seerseker +890

Je moet toch zo'n column vullen, elke week weer. Zware opgave hoor.

15-02-2025 18:54

Cocles +1961

Ja, en jouw neus ook.

15-02-2025 17:30

b.hulshof +3783

Bij Kieft schijnt de zon nooit, het leven is zwaar.

15-02-2025 17:00

Rock69 +8411

Zenuwpees Kieft ijlt teveel. Deze 16 jarige Mokio, was op zijn 12e al goed. Reken er maar op dat Farioli met zijn staf deze jongen goed monitoren. Net als de rest van de selectie trouwens. Het heeft grotendeels bij de analytici te maken met gunnen! Maar Mokio naast Henderson kan wel eens top uit gaan pakken.

15-02-2025 15:37

JanBiesbos +29271

Hono! Die ruimte ontstond door toedoen van FF en tactisch inzicht

15-02-2025 14:22

InterEd59 +159

Vieze opmerking ook bij VI. Toen Heleen zei dat Mokio pas 16 is, zei Wilfred “tenminste dat. zeggen ze”. Sowieso een belachelijke opmerking, maar deze jongen is in Gendt geboren. België heeft net als Nederland de burgerlijke stand keurig op orde. Bewijs weer, ze roepen maar wat.

15-02-2025 13:39

edalm +4960

Misschien een beetje relativeren

15-02-2025 14:19

Hersenspinsel +8278

Nee, zo'n uitspraak ruikt naar rascisme omdat ze de uitspraak noiit bij een speler als Steur zullen doen.
Keihard verkeerd.

15-02-2025 16:59

31xAjax +7979

Zeik toch niet zo man en zie de humor er eens van in. Bij Steur hadden ze wellicht gezegd dat ie naar vis ruikt....

15-02-2025 17:19

edalm +4960

Humor is het vermogen om iets wat als grappig, amusant of geestig wordt ervaren aan te voelen, te waarderen of tot uitdrukking te brengen, meestal door te lachen. Humor kan ook een aanduiding zijn van de expressie van iets komisch of grappigs in woord, daad of geschrift.

15-02-2025 17:38

Brooklyn +4154

Je kijkt er (nog) wel naar. Tja…

16-02-2025 09:23

Rymesyt +8141

Wat betreft het stukje over Brobbey: Ik zou hem op dit veld ook geen 'zelfvertrouwen laten tanken'. Blesseert hij zich dan zitten zowel hij als Weghorst in de lappenmand en mag je in de competitie de komende weken buffelen met Rasmussen/Konadu/Rijkhof in de spits.

15-02-2025 12:28

TeringHenkie +28645

Traore! Echt geen Konadu of Rijkhoff

15-02-2025 12:55

Rymesyt +8141

Goed punt, daar had ik even niet aan gedacht maar is 10x beter idd

15-02-2025 13:16

axelAFCA1996 +831

Als Wim Kieft niest ligt er 20 euro op de grond

15-02-2025 11:36

edalm +4960

Sterke opmerking

15-02-2025 14:20

axelAFCA1996 +831

Dat vond ik nou zelf ook!

15-02-2025 16:18

Heimwee +6766

Wie vergelijkt hem met Rijkaard Willempie? Was maar 1 iemand hoor en die is anders ook net zo zuur als jij.

15-02-2025 11:20

Mokum31 +6177

Is goed hoor ouwe psver

15-02-2025 11:02

Hans Verhagen +14147

Driessen over Mokio. Waarom kunnen we dit soort talenten niet zelf opleiden!!!!!!!!!!!! Dit is echt een brevet van onvermogen en een teken dat droeftoeteren welig tiert in media nederland. Mokio is als talent geboren en zit nu bij een club die dit talent optimaal benut.

15-02-2025 10:48

MisterAFCA +6443

Vgm staat er 1 bij Liverpool op het middenveld dit seizoen de pannen van het dak te spelen. Dacht door ons opgeleid ook. Selectieve dementie bij Falentijn. Zoveel domme mensen in de journalistiek…

15-02-2025 11:18

JohnDylan +22671

Inderdaad, misschien wel de beste middenvelder van dit Premier League seizoen is een pas 22 jarige speler die uit de jeugdopleiding van Ajax komt. Daarbij is en blijft De Ligt een fantastische centrale verdediger van nog steeds pas 25 jaar oud. Zoals we nu ook aan Antony zien haalt bij Manchester United geen enkele speler zijn niveau. Hato is ook een enorm talent die als 16 jarige al in het eerste van Ajax speelde en zich goed blijft ontwikkelen. Timber doet het geweldig bij Arsenal. Mijn god wat lult die man toch uit z'n nek.

15-02-2025 13:28

stefanwillem +12173

Wat een zure in azijn gedrenkte kotsbal is die Kieft toch.

15-02-2025 10:47

Pep01 +933

Dit is toch overduidelijk geschreven door Mike/Valentijn. Kieft is niet het zonnetje in huis, maar dit is zelfs voor hem te zuur

15-02-2025 10:27

Asociaal +2805

We zijn vooral blij met de wedstrijd dat hij heeft neergezet. De hemel in prijzen doet vooral de media.

15-02-2025 10:10

Dave +5932

Neem nog een borrel kieft

15-02-2025 10:06

Barra +5529

Kieft doet dit niet om alleen te zeiken, want hij mist de nuance. Hij is niet iemand van het verheerlijken en kraakt ook niet snel iemand tot op het bot af. Ik mag Wim wel graag horen praten, nuchtere gozer met een wat cynische kijk op de wereld.

15-02-2025 10:05

Akpom +848

Heb ik nou helemaal niet met Kieft. Wmb een rancuneuze psv’er. Hij heeft niks met Ajax.

15-02-2025 10:25

trodat4030 +97192

Nuchter is nou niet een woord die ik associeer met Kieft…

15-02-2025 10:27

Deligt1986 +675

Azijn azijn azijn

15-02-2025 10:00

insectenverdelg +23551

ik ben ook blij met de prestaties van Mokio maar de hOssana stemming, voornamelijk ook in de media, slaat totaal door. En ?odra hij als net 17 jarige 3 minder potjes speelt, wordt en zijn benen doord dezelfde media er finaal afgezaagd.

15-02-2025 09:45

Ajax2024 +2140

Klieft heeft volkomen gelijk. Motion speelt een potje goed en is gelijk een megatalent. Moet zich volkomen bewijzen. Brobbey was dat ook en bakt er helemaal niks van.

15-02-2025 09:44

Akpom +848

Volgende keer maar zeggen dat Mokio een middelmatige voetballer is die op 16 jarige leeftijd een EL domineert. Toeval. Geen aandacht aan besteden. Of die jongen er met zijn talent wel of niet komt hangt mn van hemzelf en zijn omgeving af. Wat een gezever. Mogen niet meer enthousiast zijn over een speler die een uitstekende wds speelt.

15-02-2025 10:28

slumpf +4583

Je bedoelt Loco Motion?

15-02-2025 11:55

Jariebombarie +1027

De Telegraaf betaald mensen als ze extra negatief zijn over Ajax. Beetje over Ajax heen pissen en je krijgt weer duizend euro extra.

15-02-2025 09:40

Sunny_Boy +858

Snuffie, ik word zo moe van jouw mening. Bij snuffie is het glas altijd half leeg ipv half vol. Verkoopt waarschijnlijk beter.

15-02-2025 09:35

Piet Henk Kippenhof +2726

Kieft denkt dat Farioli Brobbey (onze 1e spits) niet liet invallen, omdat hij hem slechter zou vinden dan onze ... tsja, derde spits, I guess... al speelde hij onder Farioli nog niet' eens in de spits

Nee, Lekker collumpie, Wim. Echt goed over nagedacht enzo

15-02-2025 09:29

Hollister +12626

Cruijff liet na 2 a 3 van dit soort goede wedstrijden van debuterende jeugdspelers ze gewoon de volgende week banken.. en zo hoort het. Meteen weer beide voetjes op de grond. Nog geen paar maanden terug viel hij (heel logisch) nog finaal door de mand bij Jong Ajax.
Stelling: gewoon rustig brengen dit soort jongens.

15-02-2025 09:03

Hollister +12626

Valt het jullie niet op dat er weer (eigenlijk standaard) veel negatieve stukjes en meninkjes verschijnen in de media over alles wat met Ajax te maken heeft? Farioli, huidige leiding, Kroes, Henderson, Brobbey, Klaassen, Berghuis, enz enz moesten het al ontgelden . Een grotere indicatie dat het weer wat beter gaat met ons Ajax is er eigenlijk niet.... Ajax moet weer gedownplayed worden., want Valentijn, Mike, Johan Derksen, Wilfred Genee, Gijp, Borst, Van Hanegem, Gullit, Kieft, Arno Vermeulen, en nog heel veel meer ,zitten echt niet weer te wachten op een periode waarin het Ajax weer goed gaat.

15-02-2025 08:57

Johan14Cruijff +573

Niet zo aanstellen..

15-02-2025 09:26

Hollister +12626

Dat mag jij vinden. Ik ben wel een keertje klaar met gasten als Driessen en Verweij die je club continu in diskrediet brengen. Slecht is slecht en goed is goed. Ook voor trollen

15-02-2025 09:35

trodat4030 +97192

Als je er zo klaar mee bent moet je jezelf eens in bescherming nemen en een maand of 3 niet op AS komen. Je doet het helemaal jezelf aan, de oplossing zit helemaal in je eigen vinger. Succes ermee!

15-02-2025 10:25

slumpf +4583

De ghostwriter van Kieft is wss Driessen. Dit stuk ademt aan alle kanten Driessen.
Wie bij Ajax heeft Mokio vergeleken met grote spelers? Niemand. Alleen de talking heads op tv buitelden over elkaar heen met superlatieven.
Brobbey op zo'n kutveld wordt niets. Dat weet iedereen die voetbal ook maar een beetje volgt. En waarom zou een spits geen enkele concurrentie mogen hebben om te kunnen presteren? Dat is nog nooit gehoord in het voetbal, maar over Brobs lees je dat iedere week.
De onzin wordt per week groter... zucht...

15-02-2025 08:49

Dolblij +45554

Kieft, doe niet zo zuur alsjeblieft.

15-02-2025 08:48

jerryisthename +31984

Ok, dan vergelijk je hem met Seedorf....🙄
Wat een gezeik weer van Kieft, onze PSV'er, terwijl hij groot is geworden door Ajax....😂
Wat een zeikerd ook af en toe, man. Kolere.
Nee, dan kun je beter Van Basten hebben, die zich niet te groot voelt om ineens zijn mening te veranderen als het gewoon goed en meer dan goed is - was lyrisch over Ajax en Farioli en had enorm genoten. 👍🏼
Die is wel meer een Ajacied iig.

15-02-2025 08:33

JantjeBeton +3009

Helemaal mee eens, is gewoon heel realistisch in zijn analyses en volgt ten minste zijn hart (i.p.v. zijn neus)! -;)

15-02-2025 09:44

jerryisthename +31984

Dank je, dat je het met me eens bent. 😉

15-02-2025 15:15

GDSR +2862

Erg eigenlijk dat rasmussen een betere afmaker is dan brobbey ha.

15-02-2025 08:31

jerryisthename +31984

Is van nature volgens mij ook een spits, toch?
Imo nu al een betere spits dan Brobbey.

Wmb. samen met Traoré vaker in de spits zetten ipv. Weghorst sowieso voorlopig en soms ook voor Brobbey.
Hij is veel technischer en heeft niet alleen een vernietigend schot, als het moet, maar ook ook een heel goed geplaatst schot door simpelweg goed te KIJKEN ipv. weer eens blind te schieten.
Brobbey is gewoon geen Ajax spits. Klaar, basta!

15-02-2025 08:37

Piet Henk Kippenhof +2726

Wat zijn jullie toch vermoeiend, man.

15-02-2025 09:29

jerryisthename +31984

Nee, jij bent lekker bezig, Kippenhof. 😂

15-02-2025 15:14

Tinus +10430

Wat is daar erg aan? Rasmussen heeft niet heel veel kwaliteiten, maar afmaken is er kennelijk wel één van. Brobbey heeft weer andere kwaliteiten, helaas is afmaken idd niet zijn sterkste punt.

15-02-2025 09:57

Kijker +3405

Zullen we Mokio de tijd gunnen om zichzelf te ontwikkelen ? Hij lijkt mij wel 'uit het goede hout gesneden'.

Trouwens, Rijkaard was al 17 jaar bij zijn debuut, maar scoorde wel direct (zo ging dat vroeger). Rekenkundige (onzin) voorspelling: half zo goed als Rijkaard!

15-02-2025 08:29

Cruijffthebest +13448

Al dat snuiven van Kieft hebben die hersens niet goed gedaan.
Wat een ongelooflijke zuurpruim altijd richting Ajax!

15-02-2025 08:20

RSM +3922

Je neus ook.

15-02-2025 08:05

koenos1 +7968

Kieft haalt z'n neus er niet voor op

15-02-2025 08:01

trodat4030 +97192

Stiekem is Kieft enorm dankbaar dat Wytse die vraag aan Kiefsts voormalige ploeggenoot, Utrechtenaar van Basten stelde, nu kan hij zn nietszeggende columnpje vullen met zn handelsmerk, tegengas en ander nietszeggend gezeik.

15-02-2025 07:42

Patrick1967 +2034

Het zou vreemd zijn wanneer Kieft uit zijn rol zou vallen en Ajax uitgebreid gaat prijzen.

15-02-2025 07:36

cantharel +3527

Kieft is niet ontwikkeld genoeg om zo een stuk zelf te schrijven dus dat doet Driessen en zet hij alleen zijn handtekening er onder.

15-02-2025 10:13

Hollister +12626

Even resumerend: Ajax speelt EL wedstrijd op een knollentuin met sterk aangepast en verjongd team. Wint vervolgens met 2-0 mede door 2 doelpunten van jonge spelers, waarvan er 1 echt een hele prima indruk achterliet.... sofar sogood... verder niets.
Dan wordt in de nabeschouwing gevraagd aan een of andere oud-speler die de rol van analist vervuld; aan wie doet jou deze jongen denken qua spel?
Tja, antwoord deze, geen idee, misschien een type Rijkaard?
Nu komt het
Door zo uitspraak ontstaat er in de media allerlei reacties van voor en tegenstanders.
Letwel ; nog niemand van Ajax heeft ook maar iets gezegd over Rijkaard, maar meneer Kieft concludeert we dat men bij Ajax, of de Amsterdammers , al wel heel snel een kinderhand gevuld is..........
Dus door een losse opmerking van een of andere nietszeggende commentator of analist wordt er gesuggereerd dat dit de visie en mening is van Ajax. Hoezo selectieve verontwaardiging? Walgelijk

15-02-2025 06:32

Juichtoon +32770

Kieft is een lampie die niks anders doet dan Ajax onderuit halen onder het mom van objectieve analist. Al jaren.

15-02-2025 11:08

Balou +1830

Ach Kieft denkt altijd interessant te zijn met zijn commentaar wat over het algemeen nietszeggend is en heeft er ook lol in om Ajax af te zeiken

15-02-2025 13:13

Jeratino +780

Precies wat jij zegt. En dit gebeurt ZO bizar vaak. En dan wordt het zo vaak gegooid op "typisch Amsterdamse arrogantie", terwijl niemand in of uit Amsterdam daadwerkelijk iets heeft gezegd.

15-02-2025 16:42

Dapperestrijders +4692

'Snuifje'🤢 Kieft begint steeds meer op Derksen te lijken, hij kan hem zo vervangen als de Snor er mee stopt. Ik word zo moe van die Kieft en ook Aad de Mos. Twee negatievelingen met een Ajax verleden die alleen maar alles afzeiken.

15-02-2025 02:16
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.