Barend voorziet Van der Vaart (17) van advies: 'Laat hem genieten'

door Jesse ter Haar 61

Bron De Telegraaf

Barend voorziet Van der Vaart (17) van advies: 'Laat hem genieten'

door Jesse ter Haar 61

Bron De Telegraaf

Laatst geüpdatet

Frits Barend is van mening dat Damian van der Vaart vooral moet gaan genieten bij Ajax. De zeventienjarige zoon van Rafael van der Vaart, die volgens Barend een goede invloed kan hebben op zijn zoon, komt vanaf komend seizoen uit in de jeugdopleiding van de Amsterdamse club.

'Damian heeft het voordeel dat hij een vader heeft die weet wat het is', oordeelt de schrijver in gesprek met De Telegraaf. 'Die vader zal tegen Damian zeggen: geniet, geniet, geniet. Als je het niet redt, heb je toch een mooie tijd gehad. De kans dat hij beter is dan zijn vader, is bijna onmogelijk. Zijn vader was één van de beste spelers ter wereld.'

Volgens Barend moet de jongere Van der Vaart dan ook niet mikken op een carrière zoals die van zijn vader. Een speler als de oud-Ajacied komt immers maar eens in de zoveel tijd voorbij. 'Het is moeilijk om dat te worden, maar laat hem genieten. Hij heeft een sportende stiefmoeder (Estavana Polman, red.) en een sportende vader en die zullen hem ongetwijfeld vertellen dat hij van zijn tijd moet genieten.'

Polman reageert: 'Voor hem een jongensdroom'

De genoemde Polman reageert voor dezelfde camera ook op de transfer van Van der Vaart. Al te diep wenst de handbalster er niet op in te gaan, maar wel laat ze haar gevoel spreken. 'Ik ben supertrots. Het is toch te gek? Het is voor hem een jongensdroom. Hij heeft het fantastisch gedaan, dit heeft hij afgedwongen.'

Ajax speelt voor het eerst sinds de jaren tachtig in een wit uittenue! Bestel nu het nieuwe uitshirt voor het seizoen 2023/24!

Lees meer over:
Plaats reactie

LOCAmpos +10509

En Frits kan het weten want zijn zoon Barbara heeft het ver geschopt

28-06-2023 12:42

Web +178830

Zeker genieten
Maar vooral je best gaan doen, bezetenheid tonen, de wil om beter te worden
Dat ontbreekt bij heel veel spelers in Nederland
Niet bewust ( hoop ik )
Je moet eens afvragen waar het door komt?
Want ik zie het nog wel in de landen om ons een
Godtz is een Belg, lef gozertje
Die zag je vroeger bij Ajax in de jeugd

27-06-2023 20:05

S.Ajacied +5210

“en heeft een sportende vader”, haha. Volgens mij weet Rafa niet meer wat sporten is.

27-06-2023 18:07

B2tob4 +12084

twynestar:@

Moet je iemand zoals jou echt serieus nemen? Iemand die twijfelt aan de voetbalcapaciteiten van van der Vaart? Iemand die vanwege een PSV aankoop (Simons) de scouting bij PSV hoger inschat maar daarbij de mega verkopen van de afgelopen jaren bij Ajax gemakshalve "vergeet"! Sorry hoor, maar zulke "fans" neem ik niet echt serieus!

27-06-2023 17:49

Web +178830

Hopen dat hij het talent van zijn vader heeft
Want wat is het al weer lang geleden dat Nederland exceptionele spelers had
Frenkie ook goed, maar niet kort achter de spitsen, en dat is zo veel moeilijker

27-06-2023 16:49

Sentinel +9010

Frits Barend...de grote kenner. Joh.

27-06-2023 12:16

twynestar +28604

Van der Vaart was nooit een van de beste spelers ter wereld. Op zijn best was hij ooit een van de grootste talenten en volgens de hype het grootste talent. Maar als speler heeft hij nooit bij tijdgenoten als Van Persie, Robben, Sneijder, Messi, Ronaldo, Ribery, Zlatan, Iniesta, Xavi, Pirlo, Lampard, Gerrard, Modric en ga zo maar door gehoord voor langer dan een paar maanden.

Nog steeds een heel goede voetballer geweest. Maar Barend laat weer zien geen enkele objectiviteit te hebben.

27-06-2023 12:05

AjaxHoorn +32989

Hij was niet volgens de hype het grootste talent. Hij was gewoon het grootste talent. Heeft alleen niet de leefstijl en het bijbehorende lijf gehad, anders was hij veel langer op een heel hoog niveau gebleven.

27-06-2023 13:39

twynestar +28604

hij had nooit de snelheid en duelkracht om tor de top van het moderne voetbal te horen, zijn hypestatus was omdat sommigen toen nog dachten dat er ruimte zou zijn voor technische speelse jongens in het voetbal.

27-06-2023 14:42

AjaxHoorn +32989

Van der Vaart was in het begin van zijn carrière verre van langzaam. Duelkracht is dus trainen.

27-06-2023 15:55

Web +178830

@AjaxHoorn
Ik ben het met je eens
Hij was zo ongelofelijk goed toen hij doorbrak. Alles straalde voetbal uit, hoe hij scoorde, iemand voor de keeper zette

27-06-2023 16:45

AjaxHoorn +32989

Ik weet niet hoe oud Twynestar is, ik zag laatst dat hij zei dat hij studeerde. Dat kan natuurlijk als 30er zeker nog, maar de van de Vaart voor de blessure en na de blessure toen hij inviel bij Lyon uit en daar scoorde met 5/7kg teveel gewicht was een wereld van verschil. Zoveel voetbalgogme. Zoveel talent. Bizar.

27-06-2023 16:49

twynestar +28604

leg me even niets in de mond, maat. ik ben 38 en heb de opkomst van vd vaart van dichtbij meegemaakt. ik waardeer jullie rozebril. het was een hype maar uiteindelijk liep er in Groningen een vele malen groter talent rond. net als in Zweden. en in liverpool, en zo nog tientallen. maar Rafael was een schattig schoffie vol durf dus werd hij veel te jong op een schild gehesen.

27-06-2023 17:11

Mofson +8180

Je doet net alsof hij niet kon voetballen.
Was echt een groot talent. Ik denk dat jij 1 van de weinig bent die er zo over denkt.

27-06-2023 17:59

Ajax4proud +10912

@web zeker mee eens. Niemand vergeet de goal tegen Feyenoord. Hij was het grootste talent bij Ajax destijds. Dat andere anders beweren dat mogen ze maar ze hebben blijkbaar oog kleppen op.

27-06-2023 18:21

AjaxHoorn +32989

Je vergeet alleen even dat toen VdV golden boy werd, Zlatan bij Ajax afgezeken werd en Robben net bij PSV zat. Dat Robben en bv Zlatan uiteindelijk beter waren doet daar niks aan af. Maat.

Plus dat Ajax een heel goed CL seizoen achter de rug had. Het is dat Chivu uitgleed, maar dat had een heel ander einde verdient. Zlatan was pas in zijn laatste seizoen en begin van het seizoen daarop echt ongenaakbaar. Robben droop de klasse vanaf maar daar was onwijs veel kritiek omdat hij veel voor zichzelf ging.

27-06-2023 20:22

Rymesyt +8125

Er zit natuurlijk ontzettend veel ruimte tussen niet kunnen voetballen en bij de absolute wereldtop horen. Van der Vaart was een groot talent en een hele goede voetballer. Technisch ongenaakbaar. Maar hij heeft voor mijn gevoel inderdaad nooit bij de absolute wereldtop gehoord.

28-06-2023 11:26

Web +178830

@twynester
Vd Vaart was met afstand het grootste talent
Geen speler speelde zo makkelijk en natuurlijk als Rafaël
Maar hij had niet het lichaam van een topsporter, en ook misschien niet de fit en felheid

27-06-2023 16:43

Rymesyt +8125

Dat is waarom hij misschien niet het grootste talent was. Technisch was hij van een uniek niveau, maar als je de fitheid, felheid én het lichaam van een topsporter mist, dan mis je toch wel een aantal dingen. Robben had ook een blessuregevoelig lichaam, maar die kon het op fitheid en mentaliteit wel bijbenen.

Dit is allemaal niet om van der Vaart af te kraken, dat was mijn jeugdheld. Posters boven mijn bed van die gozer. Dat zag ik toch het liefst, technische geweldenaars bij mijn Ajax. Het punt dat Twynestar denk ik wil maken, en in ieder geval waar ik het mee eens ben, is dat in het moderne voetbal alleen dat niet meer genoeg is en je ook die fitheid, felheid en mentaliteit nodig hebt waar jij het over had als je bij de absolute wereldtop wil horen. Van der Vaart heeft uiteindelijk alsnog een mooie carriere gehad en was alsnog een heel erg goede voetballer, alleen niet in de absolute buitencategorie van zijn generatie.

28-06-2023 11:31

Marko9 +893

Van der Vaart was absolute top in zijn tijd geen idee hoe jij naar voetbal kijkt

28-06-2023 16:20

Rock69 +8411

Advies van Barend. Schrikbarend!

27-06-2023 11:15

GeleenAjax +1665

Een sportende moeder? Stiefmoeder neem ik dan toch aan?

27-06-2023 10:06

Ewald +6734

Je kan zeggen wat je wilt maar sylvie is harstikke sportief. Zit geen grammetje vet aan hoor ;)

27-06-2023 10:25

GeleenAjax +1665

Helemaal mee eens. Maar sporten doet ze denk ik toch echt ergens anders... 🤔😉

27-06-2023 13:00

3sterren +20205

Dat heb je goed aangenomen, maar slecht gelezen ; )

”Hij heeft een sportende stiefmoeder (Estavana Polman, red.)”
Copied and Pasted uit het bovenstaande artikel.
Er staat stiefmoeder.

Door een artikel browsen is niet hetzelfde als de tekst lezen ...
; )

27-06-2023 13:22

GeleenAjax +1665

Dat is later aangepast slimmerd. Dat kan ook. Ik weet niet of je dat al wist?

27-06-2023 17:26

marceldenb +2307

Zijn vader kan na nog een paar jaar genieten wel in de Richard Witsche rol denk ik.

27-06-2023 08:46

Ferd +38601

slecht advies Barend, Raffie was ook zoveel aan het genieten dat hij zijn carrière zware schade heeft aangericht

27-06-2023 08:07

FrancescosRavioli +15377

Raf heeft een prima carrière gehad. Je hoeft niet altijd het onderste uit de kan te hoeven halen. Het is ook niet zo dat hij er met de pet naar gooide. Dat gevoel heb ik bij een Tannane, Bazoer en Ihattaren veel meer.

Ik denk dat een Theo Janssen bijv. Ook veel verder kon komen, maar die wilde niet alles opgeven. Heeft toch een prima carrière gehad en ervan genoten. Traint nu bij Vitesse jongelui en zit af en toe op tv de boel te analyseren. Kan je beter doen dan alles opgeven en doodongelukkig zijn.

27-06-2023 10:01

Ferd +38601

Raffie had echt veel meer uit z'n carrière kunnen halen als hij als een prof geleefd had. Dan was hij een wereldtopper geworden.

29-06-2023 08:25

FrancescosRavioli +15377

Klopt.
Alleen hij heeft bij Ajax, Real, HSV en Spurs gevoetbald. Als je daarnaast ook kan leven zoals je wil en een bitterbal kan eten/daar waarde aan hecht, is dat toch prima?

29-06-2023 13:18

Ferd +38601

En waar was hij geweest als hij echt voor de sport had geleefd? Veel verder. Dus door teveel te genieten heeft hij z'n carrière zwaar schade aangericht.

29-06-2023 17:52

FrancescosRavioli +15377

Naja. Zwaar schade. Hij heeft een goede boterham ermee verdiend en het naar z'n zin gehad.

Volgens mij staat plezier voorop. En hijzelf lijkt er geen last van te hebben. De clubs waar hij heeft gespeeld overigens ook niet, want die wisten wat ze binnen haalden en hij heeft altijd geleverd.

Ik vind nogal een verschil tussen een VDV met Theo Janssen die leven zoals ze dat willen tov een Bazoer, Nicky Hofs, Tannane en Ihattaren. Die hebben hun carrière vergooid en zwaar schade aangericht.

Van der Vaart had sowieso geen lijf om 10 jaar lang de ultieme top vol te houden.

29-06-2023 18:59

Ferd +38601

zwaar schade ja, Spurs en HSV is leuk, maar met zijn kwaliteiten had hij jarenlang bij Real Madrid basis moeten staan en CL titels moeten winnen. Die titels heeft hij niet, dat noem ik zwaar schade als je die met gemak had kunnen hebben gezien je talent

03-07-2023 05:06

Sjakio +2388

de vacature 'chef open deuren' is niet meer beschikbaar....

27-06-2023 07:24

Tinus +10412

Wat een hoop zure berichten op een porsitief stukje.

27-06-2023 07:18

Nr.10 +111572

Wat een inzichten, geniaal.

27-06-2023 07:12

debarbaar +8250

Altijd maar die dooddoeners. Laat hem genieten, wat maakt het uit als hij bij de zaterdagmiddag 7 van IJsselmeer vogels eindigd.

27-06-2023 06:30

Mijnclub33x +10024

En meneer Frits snapt nog steeds niet wat die Prommes toch allemaal heeft uitgevreten, hij vond hem zo'n aardige lieve jongen.

27-06-2023 02:56

Mijnclub33x +10024

'Een Aartje naar zijn Vaartje'🤗

27-06-2023 02:10

Mijnclub33x +10024

Hoe spreek je Damian uit?

27-06-2023 02:11

Psychevore +21186

Als Fabian, alleen dan met een D en een M.

27-06-2023 09:42

Ibuprobrimovic +4615

Nou, bedankt voor je input mr Barend

26-06-2023 23:34

Patrick67 +9624

" één vd beste spelers ter wereld"

Hahaha. Frits heeft vanochtend inkt gezopen ipv koffie.

26-06-2023 22:57

Tinus +10412

Dat klopt weldegelijk, VdVaart was Golden Boy en was in zijn beginjaren een potentiële wereldtopper. Het is er uiteindelijk niet allemaal uitgekomen.

27-06-2023 07:17

Patrick67 +9624

Potentieel dus. Daarvan zijn er genoeg.

27-06-2023 07:34

OwenStevenDalberg +27573

Waarom zo lacherig doen over Rafael? Zulke talenten als hij zijn schaars bij Ajax. Of wil je Rensch, Bobson, Ebicilio, Taylor etc ook in dat rijtje scharen? Zulke talenten als van der Vaart senior breken maar eens in de zoveel jaar door. En sinds hij doorbrak, maar bijzonder weinig zelfs.

27-06-2023 08:44

Tinus +10412

Hij zat er op die vroege leeftijd al wel echt tegenaan vind ik zelf. Maar het was geen Zinedine Zidane of Ronaldo, daar heb je gelijk in. Maar in zijn leeftijdscategorie destijds wel wereldtop.

27-06-2023 08:46

Patrick67 +9624

Maar ik doelde op "één vd beste spelers ter wereld".
Niks anders. En dat was hij gewoon niet destijds.

27-06-2023 09:05

Dazoo +3141

Super voor zo’n knul en ik gun z’n pa, behalve een echte Ajacied en voormalig wereldvoetballer ook nog eens een toffe gast, de trots die hij moet voelen als vader. Genieten Damian, maar mocht je een beetje in de buurt komen van de kwaliteiten van je vader, dan zal niemand je dat kwalijk nemen hoor!

26-06-2023 22:18

TeringHenkie +28630

“ zijn vaders was 1 van de beste spelers ter wereld “

Dat is iets wat overdreven!

26-06-2023 22:11

Mike1 +5390

Een van de beste is toch niet hetzelfde als "de beste"? Hij hoorde bij de top 10 van dat moment.

26-06-2023 22:20

Sneijdertje +2379

Heerlijke speler man, pure klasse en werkte zich eigen ook nog eens de kolere

26-06-2023 22:23

Mike1 +5390

Voor mij was het ook echt wereldtop!

26-06-2023 22:25

TeringHenkie +28630

Nergens zegt Barend van dat moment. Hij zegt 1 van de beste spelers ter wereld!

27-06-2023 13:50

Mike1 +5390

Dat is precies mijn reactie.

27-06-2023 14:45

TeringHenkie +28630

Jou reactie was: op dat moment!

27-06-2023 15:15

daansonafca +2223

Ben je 5 jaar oud Henkie? Ik denk dat jij van der Vaart nooit hebt zien spelen.

26-06-2023 22:25

TeringHenkie +28630

Ik heb.., maar die ken jij waarschijnlijk niet, Cruijff nog zien spelen broekepoeper!

26-06-2023 23:32

Danielson +50605

Klopt, maar het leek er aanvankelijk wel op. Eerste seizoenen bij Ajax was hij echt fenomenaal. Ik had geen groter Nederlands talent gezien sinds Cruijff. Toch is het er niet helemaal uitgekomen.

26-06-2023 22:40
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.