Pasveer hamert op betere restverdediging: 'Jongens die er nu staan, moeten ook de tijd krijgen'

door Bart Veenstra 62

Bron AS

Pasveer hamert op betere restverdediging: 'Jongens die er nu staan, moeten ook de tijd krijgen'

door Bart Veenstra 62

Bron AS

Laatst geüpdatet

Remko Pasveer hoopt dat Ajax snel stappen maakt in het beter neerzetten van de restverdediging. In de afgelopen wedstrijden wist niet alleen Napoli de zwaktes van Ajax bloot te leggen, maar ook clubs als FC Volendam, Excelsior en RKC Waalwijk kwamen tot flink wat grote kansen tegen de Amsterdammers.

Tijdens de persconferentie van dinsdagmiddag geeft Pasveer toe dat de restverdediging nog lang niet zo goed is als vorig seizoen. 'Vorig seizoen stonden er andere jongens die op dat moment misschien meer gevoel hadden bij de speelstijl van Ajax. Dit seizoen is het nog groeiende', aldus Pasveer, die de buitenwacht vraag om geduld. Immers, de spelers die er vorig seizoen stonden, haalden dat niveau ook niet vanaf het begin. 'De jongens die er nu staan, moeten ook de tijd krijgen. Het is ook niet dat er één speler is vertrokken, hè. We moeten eraan bouwen.'

Pasveer ziet voor zichzelf een belangrijke rol weggelegd als het gaat om het neerzetten van de restverdediging. Vorig jaar werd de goalie geroemd om zijn coaching en naar die complimenten wil hij snel terug. 'Na de wedstrijd heb je weleens last van je stembanden, maar we proberen er lering te halen uit hetgeen wat fout gaat. Via, via probeer je jongens te bereiken. In een vol stadion kun je de spelers die op de helft van de tegenstander spelen niet altijd bereiken, maar wel de eerste verdedigers. Zo gaat het treintje in werking en dat is in principe mijn taak. Soms is het best lastig, ja. Vorig jaar zaten er meer automatismen in. Toen speelden we echter ook met jongens die al veel langer met elkaar samenspeelden.'

Ajax moet de laatste tijd veel kansen 'weggeven' aan de tegenstander, maar dankzij Pasveer wordt de schade vaak beperkt. De goalie blijft bescheiden. 'Ja, daar sta je voor (om reddingen te verrichten, red.). We zitten nu in een fase waarin het lastig is om op de nul te spelen. Dat is wel een doel voor ons als team op zich', aldus Pasveer, die zich geen zorgen maakt richting de kraker tegen Liverpool. 'Verslapping kan absoluut niet. Onbewust zal er toch een andere focus zijn. Dat is iets wat ongrijpbaar is, maar het is er wel. Ik verwacht dat iedereen gebrand is om de laatste kans op Champions League-overwintering in leven te houden.'

Schreuder benadrukt belang van betere restverdediging

Net als Pasveer benadrukt ook trainer Alfred Schreuder dat de restverdediging van Ajax veel beter moet. Hij geeft aan dat Ajax lef moet tonen aan de bal en dat de spelers ook vrij moeten zijn in het maken van hun acties. 'Maar in de eerste zestig tot zeventig meter moet je structuur hebben. In de eindfase kun je op intuïtie spelen, dat is ook moeilijk te verdedigen.'

Volgens Schreuder kan Ajax best met een hoge lijn spelen. 'Als je goed bent aan de bal, je bent op de helft van de tegenstander en iedereen doet goed mee, heeft de tegenstander weinig ruimte om te counteren. Het kan echter niet zo zijn dat spelers van de tegenstander vrij staan tussen de linies', aldus Schreuder.

Weet Ajax nog hoop te houden op de knock-outfase van de Champions League door met twee doelpunten verschil te winnen van Liverpool?

Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+!

Lees meer over:
Plaats reactie

PH2BOT +40526

Ajax met deze Emmentaler gatenkaas verdediging heeft Europees alleen nog kans op verder bekeren in een 1-5-3-2 opstelling. Voor 1-4-4-3 zul je in het eerstvolgende transferwindow minimaal 1 top lcv moeten halen...en bedenk ook dat we voor Timber ook al geen gelijkwaardige stand-in in huis hebben. Ajax wordt niet geleid met visie maar het is allemaal opportuun. En iedereen bemoeit zich op incompetente wijze met alles èn niks. Een zooitje dus.

28-10-2022 23:28

PH2BOT +40526

De redactie van AS heeft inmiddels ook een dependance in de kont van Mike Verweijfd...zo komt het wel over in elk geval. Man man...wat een ziek zuigende ranzigheid weet hij toch weer vanonder 2ssen op te scharrelen. Elke vorm van objectiviteit i.c.m. feiten gaat aan deze twee volledig voorbij.

28-10-2022 23:21

Vranzie +1457

Ik zou maar heel goed gaan oefenen dan en veel oefenwedstrijden spelen tijdens de WK periode. Voorals nog staat er bizar weinig op de planning. Natuurlijk zijn er veel spelers in deze periode weg maar niet de gehele periode. En daarnaast heb je een brede selectie om die wel te trainen.

26-10-2022 13:40

PH2BOT +40526

Kudus, Alvarez en Ocampos vertrekken n.a.w. komend transferwindow....met die 3 hoef je alvast niet meer te oefenen. En mogelijk vertrekken er nog méér.

28-10-2022 23:23

AFCAjaxMidNineties +12773

Hij kan beter wat meer op de ballen hameren..

26-10-2022 10:07

Cafeoostindie +2747

Allemaal leuk en aardig , maar een verdeding is ook afhankelijk van het middenveld.verdedigen met een gat tussen aanval en verdediging kan je niks aanrekenen.
Het middenveld hoort een aanval op te houden, zodat alles positioneel een beetje in elkaar valt.
Nu moeten verdedigers 3 a 4 aanvallers stoppen die zeën van ruimtes krijgen. De verdedigers van ajax moeten naar achteren lopen, en zelfs links en rechts in de gaten houden.

Bij ajax klopt de hele spelverdeling niet. Je hebt geen cvm, cm, zelfs niet een echte AM, ja een AM de laatste 12 minuten van een westrijd, die de opdracjt krijgt om zich te focussen op de aanval.
Echt bizar dit, ik heb dit nog nooit gezien in het professionele voetbal.

26-10-2022 07:19

AFCAjaxMidNineties +12773

Nou. Beetje overdreven dat "heb ik nog nooit gezien" stukje. Vind je zelf ook niet? Het is ook gewoon voetbalintelligentie, lees spelinzicht wat het ontbeert bij enkele spelers. Of ze kunnen het simpelweg niet meer belopen allemaal.

26-10-2022 10:09

Cafeoostindie +2747

Weet je wat het is, als een speler 10 km loopt per wedstrijd is dat al een slecht teken, dat er ergens iets niet goed zit in een systeem.
Het is verspilde energie, en komt ook vaak doordat andere verzaken. Maar dat verzaken kan ook komen doordat een trainer het elftal niet goed invult. Dat is nu aan de hand bij ajax. Hoe bereik je bv snel medespelers als die geen ervaring hebben op de positie die je probeert taan te spelen.

Als je een elftal goed neerzet loopt iedereen gemiddeld 7km, hierdoor raak je elftal minder snel vermoeid en speelt het makkelijk 90 min voorledig gefocust.
Afjagen doe je met zijn allen, positioneel goed spelen doe je door elkaar aan te sturen en te communiceren.

Dit blijft een persoonlijke mening, hoef je het zeker niet mee eens te zijn, ik blijf het uniek vinden, dat er zoveel mankementen duidelijk aantoonbaar zijn en schreuder het niet ziet, teewijl elke internettrainer, analyst en journalist het opvalt.

26-10-2022 20:20

4bier +31367

Waar blijft het matchtopic?

26-10-2022 06:36

Schip +23589

Ik denk dat ze dat zo lang mogelijk uitstellen...

26-10-2022 16:46

Ferd +38604

Rensch, Timber en Blind speelden vorig seizoen ook veel Remko, er staan niet 4 nieuwe spelers voor je neus. Eigenlijk is alleen Martinez weg, omdat Nous het halve seizoen geblesseerd was speelde Rensch vorig jaar ook veel

26-10-2022 03:59

ST +23096

Elke keer dat gelul over de restverdediging. Ze doen net alsof dat hoge wiskunde is. Ajax staat structureel met teveel verdedigers over de middenlijn. Als je gewoon zorgt dat er nooit meer dan 1 back tegelijkertijd de middenlijn mag passeren en je 6 niet verder mag staan dan halverwege de helft van de tegenstander heb je dit opgelost. Dit vereist echter wel meer loopwerk van je buitenspelers, maar dat is prima. We creëren elke wedstrijd genoeg kansen, we moeten alleen zorgen dat we er niet zoveel tegen krijgen.

25-10-2022 22:57

Rockanje23 +37128

Allemaal leuk en aardig dat gelul over tijd, maar tegenstanders geven je geen tijd.

25-10-2022 22:41

Martin Schokker +797

gaat toch ook niet om tegenstanders, maar om de onderlinge afstemming tussen het hele team, waar nemen we risico? waar staan we als team? dit soort zaken vergt gewoon tijd? Martinez/Mazraoui/Gravenberch waren daar helemaal in gegroeid,
Al die gasten hier die denken dat het in 1 week geregeld is, doeiiiii

26-10-2022 12:16

jjlncua33 +403

Waarom wordt Blind niet op 6 gespeeld met de punt naar achter? Als Blind’s grootste zwakte zijn snelheid is zet je hem toch juist op de plek waar hij de minste ruimte moet verdedigen? En in de opbouw breng je hem dan een linie naar achter, tussen twee verdedigers. Dan zet je hem juist op zijn beste positie aan de bal. Als je zo speelt heb je gewoon een wereldspeler hoor. Want zijn zwaktes worden zoveel mogelijk verschuilt en in balbezit komt hij het beste tot zn recht. Dat is dus Blind op 6. Bassey en Timber centrale verdedigers. Blind is de beste aan de bal, maar is heel sloom. Hij heeft wel een heel goed gevoel van positionering. Dan laat je hem toch juist een kleine ruimte verdedigen

25-10-2022 20:02

Sampaoli +39345

Hoe vaak moet Blind op 6 nog fout gaan tot we beseffen dat hij daar niet kan spelen? Hoe lang gaan we bezig blijven met het ten koste van alles een plekje inruimen voor Blind?

25-10-2022 20:09

jjlncua33 +403

Dan moet het wel uitgevoerd worden zoals hoe ik heb beschreven

26-10-2022 16:35

Roccomar +646

De 6 moet in de tegencounter juist veel ruimte verdedigen en soms meer meters op snelheid afleggen dan de cv's. Dat kan Blind helemaal niet belopen.

Overigens onder Ten Hag al eens geprobeerd in de voorbereiding op 6 en dat was bepaald geen suc6.

25-10-2022 20:12

jjlncua33 +403

In de tegencounter staat hij dus dan weer tussen de centrale verdedigers. Want voor de tegencounter hadden we balbezit. Dus dat lijkt mij geen probleem

26-10-2022 16:33

wijzijndebeste123 +165341

omdat we dat al geprobeerd hebben. iemand die niet kan rennen kan op geen enkele plek spelen. ja misschien op doel. maar blind lijkt me allesbehalve katachtig.

25-10-2022 21:14

jjlncua33 +403

Als je een systeem bouwt waar hij de minste ruimte moet verdedigen, kan hij dat gewoon goed verdedigen. Zoals Guardiola vroeger. Als je hem vraagt om 60 meter te verdedigen is hij natuurlijk de slechtste verdediger.

26-10-2022 16:38

ST +23096

Omdat Blind daar al zo vaak getest is en elke keer faalt.

25-10-2022 22:58

jjlncua33 +403

Ook op de manier hoe ik hier beschrijf?

26-10-2022 16:38

Nick14 +25889

Blind heeft niet de korte draaicirkel die je daar nodig hebt.
(Net als de persoon die daar nu speelt overigens maar dat is een ander verhaal)

Blind is echt het type voetballende cv die moet inschuiven.

25-10-2022 23:46

jjlncua33 +403

Dat is ook zo. Daarom zet je hem in balbezit weer een linie naar achter.

26-10-2022 16:39

Ferd +38604

omdat Blind op 6 al meermaals geprobeerd is en iedere keer op een deceptie uitliep.

26-10-2022 04:00

jjlncua33 +403

Nogmaals, ook op de manier hoe ik hier heb beschreven? Sorry die wedstrijden van Blind op 6 heb ik of niet gezien of herinner ik niet

26-10-2022 16:39

Ferd +38604

Misschien wat beelden terugkijken dan.

Ik ben geen Blind hater zoals veel hier op AS wel zijn, ik zie dat hij in bepaalde wedstrijden echt wel een meerwaarde heeft met zijn voetballende vermogen. Maar op 6 kan hij echt niet, dat is al vaak genoeg bewezen

28-10-2022 03:47

PH2BOT +40526

Tja..jongens de tijd geven klinkt zeer realistisch maar dan moet je niet tegelijkertijd ook aan willen haken bij de Europese top. Hoogste tijd om dergelijke ambities toch eens even iets te temperen met deze Emmentaler verdediging.

25-10-2022 19:55

Vranzie +1457

Inderdaad. Dus we kunnen concludere dat de Ajax directie een enorme fout maakt. Bad management.

26-10-2022 13:36

Yeshyeshyall +11000

Ik snap het gemaakte punt maar we zouden inmiddels al wel verder moeten zijn qua organisatie dan dat we momenteel zijn lijkt me, of op zn minst vooruitgang moeten zien

25-10-2022 19:00

Robuust +2068

'Als je goed bent aan de bal, je bent op de helft van de tegenstander en iedereen doet goed mee, heeft de tegenstander weinig ruimte om te counteren.'

En dan Klaassen opstellen.. Wandelende contradictie deze man. Zoveelste bewijs dat hij het gewoon niet ziet.

Dit is zo'n persoon die in een keer zijn auto theorie haalt om vervolgens telkens voor zijn praktijk examen te falen en uiteindelijk zijn rijbewijs krijgt door een staatsexamen.

25-10-2022 18:35

Petterson +25242

Ik stel voor dat we als AS eens een tactische sessie met deze spelersgroep en trainer organiseren. Gewoon wat beelden tonen en wat punten meegeven om aan te werken. Want volgens mij snappen ze er momenteel zelf niet veel van .. 😉🤔

25-10-2022 17:54

4EVERAJAX +8414

Hahaha heeft Alfred dan nog geen showtime account ....

25-10-2022 18:10

Petterson +25242

Kennelijk niet .. of het is echt een eigenwijze 😁

25-10-2022 18:12

4EVERAJAX +8414

Als je dan met een speler gaat spelen die t niet kan belopen in de verdediging, tjsa

25-10-2022 17:50

mokum007 +6523

Precies D, dan vraagt je om moeilijkheden

25-10-2022 18:05

Weloveajaxxx +1205

De tijd nemen doe je in je vrije tijd.
Niet tijdens een wedstrijd 0.o

25-10-2022 17:42

Professor +11207

Pasveer en Schreuder kletsen lekker maar laten ze er is goed op gaan trainen. Ik heb het gevoel dat ze op een heleboel zwakke punten niet echt goed trainen, anders zou je nu toch wel vooruitgang moeten zien.

25-10-2022 17:20

Psychevore +21187

Ik vind Pasveer een prima kerel enzo, maar ik zie echt niet dat het 'groeiende' is. Sterker nog, het lijkt alleen maar minder te worden. Het niveau van de clubs die deze zwakte van Ajax blootleggen lijkt ook steeds lager te worden.

Natuurlijk kan ie niet zijn hele verdediging affakkelen, maar wij zijn met allen ook niet onnozel en kunnen zelf dingen zien. En dan zie ik toch echt dat er totaal geen vooruitgang is.

25-10-2022 16:50

mvdk +44336 moderator

Ik zag wel 1 verbetering en dat was het verschil tussen de eerste en tweede helft tegen het machtige RKC. Zonder Alvarez en Blind liep het een stuk beter.

25-10-2022 22:31

barry1988 +24083

Dit "excuus" blijven ze maar herhalen. Maar van de basis afgelopen wedstrijd waren er maar 3 nieuwe spelers de rest was er vorig jaar ook al. En ik mag hopen dat hier op getraind wordt, dus hoeveel tijd verwacht men eigenlijk te krijgen? Dit is een topclub geen middenmoot. Je had nu al lang vooruitgang moeten zien.
De harde conclusies zijn gewoon: Schreuder kan er niks van en doet tactisch maar wat en Blind is klaar achterin. Tel daarbij op dat Bassey meer een manetjesputter is dan een voetballende verdediger en Sanchez defensief niet best is.

25-10-2022 15:53

Nick14 +25889

Hier volgt een mening

De de Ligt van 18/19 was beter dan Timber.

25-10-2022 15:43

Web +178830

Kwa doordekken en voetbal weet ik nog niet zo. Maar duels voor de goal aanvallen en verdedigend koppen was de Ligt beter

25-10-2022 15:58

Nick14 +25889

Hij liet het voetballen aan Blind over.

In de twee seizoen ervoor met andere types naast zich was hij voetballend echt prima.

25-10-2022 16:13

Asociaal +2805

En hier een droom: Beeld nu een centrum met De Ligt & Martinez.... En toen werd ik wakker.

25-10-2022 16:36

Psychevore +21187

Als je zit te kakken, roep je dan ook dingen als:

'Hier komt een keutel'

?

25-10-2022 16:52

Nick14 +25889

Een tijdje geleden werden mensen hysterisch toen ik dit zei, vandaar.

25-10-2022 20:35

stopperspil +11208

Blind heeft toch wel de tijd gekregen? Maar hij staat net als Timber te hoog.

25-10-2022 15:39

Web +178830

Juist
Het heeft met de spelopvatting te maken
Doordekken dan kun je daar uit komen, maar je ziet ze voor de combinatie zo uit positie lopen, ze doen maar wat

25-10-2022 15:41

Breuk +25368

Eens. Timber staat te vaak aan de overkant. En ik vind ook dat hij achterin de bal wel wat sneller mag spelen.

25-10-2022 17:34

debetweter +10114

Kan Schreuder alsjeblieft even gaan kijken naar een andere oplossing dan lef tonen. De man zelf toont geen lef in z'n keuzes.

25-10-2022 15:37

Web +178830

Met de mond is anders dan met daden en voeten

25-10-2022 15:37

Web +178830

Schreuder ziet andere wedstrijden dan ik
De ruimtes zijn wel veel te groot, er word niet doorgelekt. Het zijn drie linies die van elkaar niet weten wat ze moeten doen, en individueel al helemaal niet
Als hij wilt dat Klaassen allemaal loop acties maakt in de zestien, en Alvarez voor de zestien moet blijven. Hoe wil je dan druk zetten?
Dan kan helemaal niet zelfs
Dan krijg je een gat op het middenveld, waar de tegenstanders gebruik van maken. RKC vond het geweldig, elke counter een kans

En de backs moeten hoog staan, dan weet je toch als tegenstander dat je die bal in die ruimte moet spelen, het centrum moet dan uitstappen.
En de organisatie is compleet zoek

Ik zou weer eens terug gaan naar de basis, en vandaar uit proberen het op de rit te krijgen

25-10-2022 15:36

Roccomar +646

Eigenlijk bestaat het probleem met te hoge backs al sinds medio vorig seizoen. In eerdere seizoenen onder Ten Hag ging dat ook anders: 1 back op en de ander bleef meer achter, met een wat gekantelde organisatie, maar wel zodat je 3 man verdedigend houdt. Dat is op 1 of andere manier overboord gegooid en nu rennen ze op beide flanken als een kip zonder kop naar voren. Daar bovenop dan een 6 die soms veel te hoog staat en voila je hebt gigantische ruimtes achterin bij balverlies. Laten we nou ook nog eens relatief onzuiver in de passing zijn wat veel balverlies oplevert...

Maar goed, die hoge backs. Schreuder moet daar snel wat aan gaan doen idd.

25-10-2022 20:20

Oboema +1671

Met het tempo van Blind snap ik dat hij meer tijd nodig heeft. Toch speelt ie al best een poos bij ons aller Ajax. Zou zeggen dat ie inmiddels wel weet hoe je moet verdedigen.

25-10-2022 15:28

Web +178830

Ik zit niet alleen in Blind, was dat het maar
Het zit in het veldspel, als speler op snelheid op je afkomen, is het voor de meesten lastig
Dan mag je wel sprinters opstellen

25-10-2022 15:39

debetweter +10114

Precies, dan spel je dus met Bassey op LCV en dient hij achterin te blijven. Timber mag wel eens wat hoger staan, als hij moet voetballen.

25-10-2022 15:48

Web +178830

In balbezit mag/ moet hij opkomen
Maar niet om zich aanspeelbaar te maken. Dan ga je de boot in, gebeurt Ajax zo vaak

25-10-2022 16:00

Tommyshelby +129829

Als een leek kan zien waar het allemaal fout gaat, waarom duurt het zo verrekte lang dan? We hebben toch geen lading met Chinezen achterin?

25-10-2022 15:28

Keizer +30267

Welke restverdediging? 🥲

25-10-2022 15:23
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.