Branie: 'Leuke start, maar we weten nog niet of Heitinga een goede trainer is'

door Jesse ter Haar 149

Bron Ajax Showtime

Branie: 'Leuke start, maar we weten nog niet of Heitinga een goede trainer is'

door Jesse ter Haar 149

Bron Ajax Showtime

Laatst geüpdatet

Ajax weet weer wat winnen én lachen is. De zon schijnt weer boven de Amsterdamse club. Zondag werd er met 0-5 gewonnen op bezoek bij SC Cambuur, terwijl alle concurrenten punten lieten liggen. De koppositie komt weer in het vizier en zodoende gaat het in Branie niet alleen over de gewonnen wedstrijd, maar ook over de titelstrijd die wacht.

In Branie zijn deze week Parool-verslaggever Dick Sintenie en Jesse Ter Haar, adjunct-hoofdredacteur van Ajax Showtime, te gast bij presentator Menno Pot. Sintenie wil nog niet te vroeg juichen, zo stelt hij in Branie: 'Onder Heitinga heeft Ajax nu twee wedstrijden tegen laagvliegers gewonnen, maar of hij een goede trainer is, moet echt nog blijken. De vraag is hoe Ajax zich in de grote wedstrijden gaat houden. Ajax heeft nog geen enkel Nederlands topduel gewonnen. Dat doen bijvoorbeeld Feyenoord en PSV veel beter.'

Wordt Ajax nog kampioen van de Eredivisie?

Tijdens de uitzending van Branie wordt de hamvraag gesteld: wordt Ajax onder leiding van Heitinga dit seizoen alsnog kampioen? Sintenie denkt van niet. 'Ik denk dat Ajax in deze fase, met duels tegen de relatieve kleintjes, een buffer hadden moeten opbouwen. Dat is niet gebeurd en daarom denk ik dat Ajax uiteindelijk net tekort gaat komen.'

Ter Haar en Pot zijn optimistischer over de titelkansen van Ajax. 'Als het elftal gaat draaien, denk ik dat Ajax toch wel fors meer kwaliteit in huis heeft dan de concurrenten. Ik verwacht dat dat de doorslag gaat geven', zegt Ter Haar. 'De concurrenten verliezen ook veel punten.'

Dat het inmiddels weer over de titelstrijd gaat, zegt iets over wat Heitinga in zeer korte tijd heeft los kunnen maken. Het chagrijn is, in ieder geval voor nu, even verdwenen en het plezier is terug. Volgende week maandag is Branie er weer. Dan blikken we terug op de bekerwedstrijd tegen FC Twente, het competitieduel met RKC Waalwijk en blikken we vooruit op de Europese kraker tegen Union Berlin!

Branie is dit seizoen elke maandagmiddag om 12.00 uur én op de ochtend na Europese wedstrijden te beluisteren via Spotify, iTunes en onze website. Luister de nieuwe aflevering nu!

Jesse ter Haar (Twitter: @jesseterhaar | E-mail: j.terhaar@ajaxshowtime.com)

Krijg 2,37 keer je inzet terug als Ajax dit seizoen de landstitel pakt!

Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Lees meer over:
Plaats reactie

Moooo +3990

Wat een stelletje losers zijn ze bij Branie.

De ene week is Bassey een miskoop dan weer hossana en nu is het weer wat twijfelachtig.
Ik weet heel goed wat ze allemaal aan het begin van het seizoen zeiden of Brobbey, Bassey, Bergwijn.

Elke aflevering zeggen ze wat anders..
Gewoon lachwekkend eigenlijk, luister ze maar eens terug..

09-02-2023 09:19

Berkov81 +1571

Inderdaad, allemaal weer hosanna hier, maar laten we het maar ff afwachten.

(Maar denk wel dat wel kampioen gaan worden :))

08-02-2023 09:00

3sterren +20205

Leuke start, maar we weten inmiddels al wel dat A. Schreuder géén goede trainer is ...

07-02-2023 18:00

Ajax27 +19238

En dan durven sommige mensen nog te roepen dat een trainer niet zoveel invloed heeft... "je bent zo goed als je selectie...". Hier zie je het schoolvoorbeeld, een selectie boordevol potentie, talent, ervaring en kwaliteit. Maar als je simpelweg de verkeerde keuzes maakt als trainer blijft er niets van die selectie over.

08-02-2023 08:53

Jan60 +293

Beste mensen,

Laten we wel wezen. Op 1 vlak heeft Schreuder en zijn assistent toch een hele knappe restate geleverd. Ik denk niet dat veel het hem nadoen om met zo een selectie zo een slechte prestatie te leveren. Volgens mij moet je toch echt je best doen om deze selectie zo slecht te laten presteren.

07-02-2023 14:28

Wachtopster4 +370

Wat je wel direct ziet is dat er meer vreugde uitstraalt en minder fouten gemaakt worden want wat zat ik mij te ergeren onder Schreuder was niet om aan te gluren dat voetbal …Ajax onwaardig!
Na donderdag tegen Twente weten we meer…en zal ik je wat zeggen?
Daar ben ik nu opeens niet bang meer voor om naar te kijken!
De Amsterdamse flair is weer terug ! Bam!

07-02-2023 11:53

Drukwerk1968 +7112

Ja, Branie..... dat weten we donderdag ook nog niet. Open deuren, jezelf indekken. Wat een makkelijke job. Tot nu toe doet hij het goed.

07-02-2023 08:44

deMeester +11450

Ik hoorde in de podcast dat je met 7 X niet winnen geen kampioen kunt woorden.

Welnu, 2011-2012 Stond Ajax in het begin op 13 verliespunten meer dan de koploper.
in dat zelfde seizoen won Ajax 6 X niet op rij.

Het kan dus gewoon. PSV heeft een makkelijk programma. Wat is dan makkelijk?
Cambuur 3-0 ? Emmen 1-0? of Groningen -PSV 4-2 ?

en Feyenoord 0-0 thuis tegen Heerenveen? of 1-1 tegen Fortuna Sittard?

Ajax heeft het beste doelsaldo. De meeste brede selectie.

Zeg het maar.

06-02-2023 22:31

3sterren +20205

Ik heb er geen woorden voor.
Wél een handvol letters: WZAWZDB ! ...

07-02-2023 17:48

ouweman +5050

' Ajax heeft nog geen top duel gewonnen, dan doet Feyenoord het veel beter' .
Tja. Tegen PSV 2-2 en 4-3 verloren, tegen die Tukkers en Ajax 1-1.
Ze wonnen van az en Twente. Poehpoeh.

06-02-2023 20:55

PetrusKeizer +10739

Daar komen we vanzelf achter, dus wat is het punt nou eigenlijk.

06-02-2023 19:30

Lekkerhoor +3381

Ben toch wel benieuwd na hoeveel minuten Schreuder de TV heeft uitgezet. Die zal niet weten wat hij ziet.

06-02-2023 19:26

burwatti +14389

Hij zet in iedergeval een logische opstelling neer, dat scheelt al 50%

06-02-2023 19:19

Pantelinho +2606

https://www.goal.com/nl/nieuws/ten-hag-had-schreuder-eruit-moeten-gooien-als-je-dat-als/v5dhmcyqmcpt1sy4gbzpfchsf

Even wat teruggezocht. Wat is dit walgelijk om te lezen zeg. Als je nu nog twijfelt over wie het lek was naar de pers in ruil voor een goed voetje. 'een goede people manager.' ik hoop dat hier nooit meer een Driessen artikel geplaatst wordt.

06-02-2023 18:34

LukaLitmanen +82281

Ik mis Kattenbak als assistent

06-02-2023 18:28

DeWijsneus +25798

Kan je zelf geen apps installeren op je iPad?

06-02-2023 18:34

Omar +17193

Reiziger heeft nu de iPad en we winnen nu, ben blij dat hij weg is

06-02-2023 18:35

Ajaxfan31183 +16391

Als je Verwey moet geloven dan zou Simons bij ons aangeboden zijn alleen zagen ze het niet zitten om die jongen. Maar ja die Georgiër die nu bij Napoli speelt was ook niet goed genoeg bevonden dus het kan wel waar zijn wat Mike zegt over Simons

06-02-2023 18:27

LOCAmpos +10509

Die georgier wilde naar een top5 competitie dus dat slaat al nergens op. Mike “denk ik” Verweij zuigt alles uit zijn veel te dikke duim

06-02-2023 18:30

Juichtoon +32770

Fors meer kwaliteit? Oke dan ..

06-02-2023 18:26

Chad +909

In september liepen we ook de polonaise.
Enige bescheidenheid is inderdaad op z'n plaats.

Ben benieuwd naar donderdag.

06-02-2023 18:17

Manov +8581

We zagen toch wel weer mooi combinatiespel en ook nog tegen een ploeg die de bus geparkeerd had en met 5-0 wint. Je zag echt de lach weer terug bij de spelers. Wijndal en Tadic met een lach langs de lijn, mooi man.

06-02-2023 18:13

Pietsnot +15019

Stop nou toch met zeuren.

Ik was voor het halen van een internationale toptrainer, niveau Zidane, Jurgen Klopp

Die is er niet gekomen. Het werd Heitinga. Dan gaan we nu met zijn allen achter Heitinga staan. En niet na een lastige periode lopen zeiken op hem, dit is de keuze, een dus gaan we hier ook achter staan.

06-02-2023 18:12

3sterren +20205

Zidane en Jurgen Klopp, je zet laag in ...
; )

07-02-2023 17:54

Dolblij +45555

We gaan het zien, er liggen 3 mooie beproevingen in het verschiet tegen de Tukkers en tegen Union, van wie we echt niet zo maar gewonnen hebben. Eens zien hoe Ajax het daar vanaf brengt en hoe Heitinga hier ageert, niet vergetend dat hij er pas net zit. Als er maar vuur in de ploeg zit, en alles wat er onder Schreuder niet in zat.

06-02-2023 18:05

Jariiii +22271

ALs je na twee wedstrijden al zo'n enorm verschil ziet, denk ik eigenlijk dat je het wél weet.

06-02-2023 18:03

ElSandrini +18209

Offtopic: van Axel Dongen nieuws over een mogelijke verlenging? Of is het al definitief dat hij Ajax gaat verlaten ? Zou echt klote zijn als hij vertrekt..... Ondanks zijn blessures heb ik nog steeds hoop dat dit een Ajax 1 speler wordt

06-02-2023 17:54

Ajaxvooraltijdinmijnbloed +3701

Branie leuter je de media na als een papegaai?
Tuurlijk is BIG JOHN een TOPTRAINER

06-02-2023 17:52

Vik86 +42397

Bij een toptrainer horen goede resultaten..dus ff afwachten..

06-02-2023 18:13

Ajaxvooraltijdinmijnbloed +3701

1-4
0-5

Zijn al toptrainer resultaten. Je gaat het uiteraard zien dat BIG JOHN een HELD en Topper is

06-02-2023 18:44

Vik86 +42397

Excelsior en cambuur

06-02-2023 18:46

MrGreen +1715

Heb je überhaupt geluisterd?
Ze zijn erg positief over alle veranderingen die hij teweeg brengt. En hebben geen idee hoe het gaat in grotere wedstrijden. Lijkt me weinig na-apen, maar gewoon realistisch de boel bespreken.

06-02-2023 20:00

nightgoat +31293

Moedig voorwaarts met Johnny.

Overigens zijn de resultaten van Ajax 1 de afgelopen maanden zijn nog behoorlijk netjes met het besef wat voor een 1e klas fopcoach al die tijd alles doodleuk aftakelend mocht bepalen.
Ondanks Alfred toch nog kans maken op de landstitel, is een hele prestatie.

06-02-2023 17:36

3sterren +20205

”fopcoach”

I love it !
Eén letter maakt een wereld van verschil ...
; )

07-02-2023 17:59

nightgoat +31293

Cheers 3sterren, jij hebt er kijk op;)

07-02-2023 18:46

3sterren +20205

Ach ik ga gewoon door het leven als een pretletter …

07-02-2023 20:05

nightgoat +31293

Slim bekeken, zelf ben ik bij voorkeur een onvervalst fuifnummer of ik trek gewoon m'n lolbroek dan wel grapjas aan.
:-P

07-02-2023 21:36

4xEC1 +7756

Natuurlijk weet je dat niet van te voren, maar Heitinga doet meteen wat broodnodig is bij Ajax: terug naar de basis. Spelers zoveel mogelijk op de juiste plaats, duidelijke Ajax-speelwijze met veel wisselingen, discipline is terug, wat onder die slappe Schreuder ver te zoeken was, en een vaste basis, met minuten voor de jeugd. Ik heb vertrouwen in John Heitinga.

06-02-2023 17:26

Marcw1972 +16784

Ik ben toch ook benieuwd of Schreuder nou nog een nieuwe club gaat vinden als hoofdtrainer. Als assistent misschien nog wel, maar geen club begint toch met hem als hoofdtrainer?

06-02-2023 17:04

Zonderbergwijngeenwijndal +6127

Als zelfs mensen als dirk botox direct de kans krijgen bij een club als ado dan zullen er vast nog wel meerdere domme clubs zijn die alfred een kans willen geven.

06-02-2023 17:28

4xEC1 +7756

Met het grote verschil dat dat de eerste klus van Dirk was, nu weet je dat je daar echt niet aan moet beginnen.

06-02-2023 17:31

Zonderbergwijngeenwijndal +6127

Bedoel je dat je niet aan dirk moet beginnen of niet aan ado beginnen? Overigens ben ik het met beide eens hoor ;)

06-02-2023 18:11

4xEC1 +7756

Haha, allebei niet.

06-02-2023 20:50

mickey2602 +4793

Hoffenheim heeft de trainer op straat gezet. Ze kennen daar Schreuder vast nog wel;-)

06-02-2023 17:43

Ajaxvooraltijdinmijnbloed +3701

Kunnen mr ipad gelijk meenemen

06-02-2023 17:53

tripleA +3939

Nee Dick, we weten ook niet of jij een goede journalist bent.

06-02-2023 17:01

Ricoteb +53178

Dusan Tadic 👑

Meeste geslaagde passes/dribbels naar de '16': 157
#2 Reijnders - 77

Meeste geslaagde passes voor een schot: 21
#2 Haye - 17

Meeste passes met scoringskans: 67
#2 Simons - 37

Meeste assists: 12
#2 Eiting/Tannane - 7

Meeste gecreëerde kansen: 92
#2 Kokcü - 49

Het blijven werkelijk bizarre statistieken

06-02-2023 16:56

Andronixos.c +8186

We mogen blij zijn met Tadic!

06-02-2023 17:15

Ferd +38603

maar 'hij is over de top' en 'moet banken'

07-02-2023 12:22

Steffenhagen +38076

Krijg steeds meer het gevoel dat bijna alle spelers een pleuris hekel aan de persoon schreuder hadden .

06-02-2023 16:55

Ricoteb +53178

Het is ook niet heel fijn om na elk puntverlies van je trainer te horen dat de spelers en het team niet goed genoeg zijn, in plaats van eens de hand in eigen boezem steken. Gasten als Gravenberch, Martinez en Antony waren belangrijk, maar door Schreuder werden ze wel heel groot gemaakt. Straalt niet heel lekker af naar de spelers die je wel tot je beschikking hebt

06-02-2023 16:58

nicholas87 +818

True, maar de negatieve spiraal is van niet winnen is gebroken door Johnny. De gelijkerspelen tegen Volendam Emmen en Vitesse zijn gebogen in ruime overwinningen tegen Excelsior en Cambuur. En de spelers worden in ieder geval op de juiste posities gezet. Dus het begin is absoluut goed. Donderdag tegen Twente komt de eerste echt test.

06-02-2023 16:54

Jeremias +1661

Laat Johnnie be good nog maar ff coachen.
Niet zo bang zijn.

06-02-2023 16:46

Qifesh +24917

na schreuder ken ik weinig angsten meer... dank je alfred

06-02-2023 17:17

Qifesh +24917

every little thing's, gonna be alfred!

06-02-2023 18:40

Clubliefde34 +6246

Twente uit en union Berlin worden de echte test. Union Berlin staat gewoon 2e in Duitsland na een wedstrijd of 20. Die versla je niet 1 2 3. Dan pas kunnen we echt weer kijken waar we staan nu schreuder opgerot is.

06-02-2023 16:42

Balgevoel +31022

Tuurlijk, maar dat had ook gegolden als je bij wijze van spreken Guardiola voor de groep had weten te krijgen.

06-02-2023 16:47

Hollister +12626

Als Heitinga kampioen wordt dit seizoen is wat mij betreft het seizoen al geslaagd en is de rest bijzaak... zeker als je bedenkt waar we nu vandaan zijn gekomen. Zeker omdat die extra CL inkomsten enorm gaan helpen om een nieuwe selectie op te bouwen en afscheid te kunnen nemen van de middelmaat.... CL scheelt toch al snel 40 a 50 miljoen... en bovendien neem je dan nog verder afstand van de concurrentie.. Volgend jaar MOET je in ieder geval je weten te plaatsen voor de CL nieuwe opzet

06-02-2023 18:31

PH2BOT +40523

...maar dat wisten we van Rinus Michels en Louis van Gaal toch ook niet toen die boj Ajax 1 instapten als coach?! "The proof of the pudding is in the eating". Johnnie be good!

06-02-2023 16:32

Jeremias +1661

Zo is dat PH2BOT!

06-02-2023 16:41

wijzijndebeste123 +165340

We moeten echt oppassen voor een Solskjaer scenario. Nu zijn de spelers bevrijd maar dat gevoel ebt weg met de tijd en dan komt t op John zijn trainerskwaliteiten aan. Bij Solskjaer liep dat helemaal mis terwijl hij t als interim geweldig deed.

06-02-2023 16:24

Balgevoel +31022

Eens hoor, hoe groot fan ik ook ben van John. Daarom is het zo mooi dat er duidelijkheid is over het seizoen afmaken, daarna verder kijken. Ook met de ervaring die John nu opdoet, kan hij van enorm veel waarde zijn voor een nieuwe hoofdtrainer. Twee jaartjes als assistent is geen schande, kan-ie daarna definitief aangesteld worden. Wie weet.

06-02-2023 16:42

Jeremias +1661

Ben je bang?

06-02-2023 16:44

Libero +19210

John is de volgende die met pek en veren de JC Arena uitgejaagd wordt zodra de resultaten tegen zullen vallen. Wel als de collectieve verwachtingen weer zo onrealistisch hooggespannen zullen zijn; dan is de teleurstelling nl. des te groter. En dat zou heel zonde zijn van weer een echte Ajacied die zijn nek uitsteekt om de club te helpen.

06-02-2023 17:24

ajaxrosenberg +1366

Probleem is vooral dat Schreuder te lang in het zadel is blijven zitten. Als hij eerder ontslagen was, hadden we hoogstwaarschijnlijk wel gewonnen tegen Emmen en Volendam. Tegen Feyenoord haalde Schreuder zelfs een punt, dus wie weet wat er mogelijk was geweest met een normale opstelling en iets meer vertrouwen. Van der Sar heeft er dus een moordklus voor Heitinga van gemaakt, dus het zou heel knap zijn als hij dat redt.

06-02-2023 16:15

Web +178830

Dat kun je niet meer terug draaien
Zelf denk ik er ook nog teveel aan
Gelukkig sta je er weer bij, en is Ajax de grootste kanshebber op de titel

06-02-2023 16:18

ajaxrosenberg +1366

Klopt het heeft geen zin meer om daar nog teveel aan te denken, alleen het zegt wel wat over de directie. Tuurlijk moet je een trainer even de tijd geven, maar bij Schreuder zat er echt 0,0 vooruitgang in. We hebben het wel gewoon in eigen hand :)

06-02-2023 16:23

Rentokill +4609

We zouden zelfs kunnen concluderen dat Schreuder mede verantwoordelijk is voor de voortijdige uitschakeling van Oranje. De Ajacieden leverden niet.

06-02-2023 16:14

JanBiesbos +29271

Beter dan Schreuder-exit

06-02-2023 16:02

Soccerskins v2 +43474

Heitinga laat Ajax vooralsnog enorm simpel voetballen (wat voor de duidelijkheid niet makkelijk is) en hij probeert vastigheden te creëren. Dat kan ik goed begrijpen, alleen zie ik in de huidige opstelling 2 dingen graag anders en beide zijn in de verdediging.

1) Alvarez als cv. Ik zie daar voor de lange termijn niks in. Voetballend matig, slecht in de 1 tegen 1, niet enorm snel en positioneel niet goed genoeg omdat dat gebrek aan snelheid op te vangen.
2) Rensch rechtsback. Op zijn best een modale speler op die positie, terwijl hij als centrale verdediger enorm veel potentie heeft. Dit heeft hij volgens mij wel laten zien in de afgelopen twee jaar.

Zolang Ajax blijft presteren gaat Heitinga niks veranderen, maar ik denk dat hij op deze manier niet het maximale uit de selectie haalt. Neemt niet weg dat dit een enorme verbetering is ten opzichte van Schreuder.

06-02-2023 16:01

Web +178830

Met de huidige spelers zou ik het niet veel anders doen, misschien Bassey weer eens centraal?
Altijd worden de mindere kanten van een speler er uitgehaald. Alvarez is een speler waar je vanop aan kan, frivole is er meer dan voldoende bij de voorste 6 spelers
Een steekje laten vallen omdat je daar jaren niet gespeeld hebt is niet zo vreemd

Rensch zie ik nog steeds als een talent die het wel gaat halen
Vorige week nog een bijzonder goal, dat kun je niet zonder kwaliteit

06-02-2023 16:07

Soccerskins v2 +43474

Alvarez geeft veel kansen weg. Tegen Feyenoord aan Gimenez, tegen Excelsior een stuk of 3 aan Driouech en gisteren tegen Cambuur weer aan Van der Water. Hoe kan je dan zeggen dat Alvarez een speler is waar je van op aan kan? Dit is veel meer dan ‘een steekje laten vallen’.

06-02-2023 16:11

ajaxrosenberg +1366

Tegen Excelsior is niet fair omdat hij gewoon niet de snelheid heeft tegen dermate snelle spelers. De backs moeten daar ook meer meeverdedigen en stonden constant te diep. Die bal tegen van de Water was ongelukkig en daarna ging Timber net zo hard in de fout. Als je het Ajax van dit seizoen moet je niet de illusie hebben dat wij foutloze verdedigers hebben staan.

06-02-2023 16:13

Web +178830

Tegen Excelsior heeft het met het middenveld te maken, en dat Ajax niet compact stond
Dan komen er spelers met grote snelheid op je af, en dat is het heel lastig verdedigen
Er word enorm onderschat wat hij daar weghaalde, en hij loopt zelfs het middenveld in, en ook nog efficiënt
Oogt niet mooi

06-02-2023 16:15

Soccerskins v2 +43474

Ajax stond inderdaad totaal niet compact, maar juist op die momenten zie je hoe kwetsbaar hij is in de 1 tegen 1.

06-02-2023 16:18

Web +178830

Ja hij staat dan vast is niet wendbaar

06-02-2023 16:19

Soccerskins v2 +43474

Precies, daarom zie ik hem liever niet daar spelen. Hoe dan ook ga je zo’n situaties krijgen. Vooral bij een team wat zo hoog staat en zoveel risico neemt als Ajax.

06-02-2023 16:20

4xEC1 +7756

Ik moet dan meteen aan Daley Blind denken. Die moet je toch ook niet in zulke situaties laten belanden met z'n gebrek aan snelheid? De kunst is als trainer dat je zo speelt/spelers zo positioneert dat vooral hun sterke punten naar boven komen en de zwakke punten niet worden blootgesteld.
En daarom ben ik ook wel benieuwd hoe Alvarez zich als cv staande houdt tegen sterkere tegenstanders.

06-02-2023 17:41

Web +178830

Dat zijn de goede trainers
Het mindere onder drukken en het beste naar boven halen

06-02-2023 18:31

ajaxrosenberg +1366

Ik vind Rensch juist niet betrouwbaar genoeg om als centrale verdediger te spelen. Sanchez is sowieso niet goed genoeg dus het is Rensch of Regeer dan. Alvarez staat vooral achterin om hij betrouwbaarder is dan Bassey op dit moment. De vraag is wat Heitinga gaat doen als er op het middenvelder wel een breker nodig is.

06-02-2023 16:09

Web +178830

Dan gaat hij weer aan Alvarez denken?
Misschien is Kaplan achterin wel de oplossing?

06-02-2023 16:12

Soccerskins v2 +43474

Ik denk dat Rensch een fantastische centrale verdediger kan worden, alleen betwijfel ik of hij en Timber een complementair duo zijn. Ik denk dat ze allebei liever iemand naast zich hebben die wat feller is.

06-02-2023 16:14

PH2BOT +40523

Ik ben bang dat Kaplan door deze blessure misschien het topvoetbal wel moet vergeten. Die blessure is een lastig verhaal aan het worden.

06-02-2023 16:36

4xEC1 +7756

@Vik86: Daar zeg je nogal wat vind ik hoor. Mazraoui viel echt, vooral de laatste jaren, zelden door de mand, slimme, technische speler die zowel aanvallend als verdediger top was bij Ajax. Rensch heeft nog een hele lange weg te gaan wil hij dat niveau zelfs evenaren.

06-02-2023 17:48

Web +178830

Ik ben er erg blij mee
Met een buitenlandse trainer weet je hoe het gaat. Hij vraagt om spelers, stafleden en denkt aan de korte termijn, en gaat op zekerheid
Geen of weinig ruimte voor je jeugdspelers
Ajax doet gelukkig waar het voor staat
Garantie krijg je nooit, met welke trainer ook

06-02-2023 16:01

SpursAjax +6724

Ik ben blij dat het plezier terug is in het elftal! Denk alleen tegen sterkere tegenstanders dat het middenveld overlopen gaat worden! Alvarez Berghuis Kudus horen gewoon het middenveld te vormen!

06-02-2023 15:24

Altijdindestraat +40290

Pep is binnenkort vrij aangezien Man City nu 100 aanklachten tegen zich heeft...

06-02-2023 14:51

Altijdindestraat +40290

Iets met Financial Fair Play... en heleboel centjes

06-02-2023 19:49

Aspers73 +3243

Volgens mij heeft ook Feyenoord nog geen topduel gewonnen in Eredivisie dit seizoen.

06-02-2023 14:41

wladimir +3059

Verloren (uit) en gelijk (thuis) tegen PSV. Ze hebben wel gewonnen van AZ (uit) en FC Twente (thuis) en in de Europa League van Lazio (thuis). Wij krijgen ze alle vier nog een keer en hebben er geen gewonnen.

06-02-2023 15:35

JanBiesbos +29271

Nu is het erop of eronder

06-02-2023 16:05

RuffRhythim +24837

Als je in twee potjes meer Ajax voetbal laat zien dan in dik 20 wedstrijden daarvoor dan ben je in ieder geval geen slechte trainer....

06-02-2023 14:16

wladimir +3059

Jong Ajax staat er belabberd voor. Excelsior en Cambuur, hè?! Let's not suck each others dicks quite yet;-).

06-02-2023 15:38

JanBiesbos +29271

Ja dus ? En die 6 gelijke spelen dan? Je ziet toch ook dat hij de poppetjes anders neerzet?

06-02-2023 16:06

ajaxrosenberg +1366

Jong Ajax heeft ook een belabberd team, paar erg jonge talenten aangevuld met wat modale spelers.

06-02-2023 16:10

wladimir +3059

Schreuder won ook van Cambuur en Excelsior. Sterker nog hij haalde 18 punten uit de eerste zes wedstrijden. Bassey en in mindere mate Sanchez werden door Schreuder opgesteld, omdat hij ze per se wilde hebben. Dat is anders nu en in mijn optiek een verbetering. Ik moet nog maar zien dat Heitinga het aan de praat houdt.

06-02-2023 16:56

RuffRhythim +24837

Ja Wladimir, en ook in die 6 potjes met 18 punten stonden de beste spelers niet op hun beste posities en speelden we geen twee wedstrijden met dezelfde basis. Je moet het verschil wel kunnen zien...

06-02-2023 18:51

Rock69 +8411

Het valt mij op dat de discipline wordt aangehaald. Volgens mij was het op een gegeven moment wanorde binnen het Ajax team. Schreuder zag door de bomen het bos niet meer. Te lang met hem door gegaan. Maar ik was vooraf ook content met Schreuder zijn aantrekken. Maar ik blijf het herhalen, dat na Heerenveen thuis en voor en na Liverpool er iets is gebeurd binnen het team en Schreuder. Wat, dat zal vanzelf boven komen drijven. Zeker weten!

06-02-2023 14:01

Schip +23589

Correctie: je weet nog niet of Heitinga een toptrainer is.

Een goede trainer is hij al in mijn ogen. Hij zet het goed neer, durft voetbal in het team te zetten i.p.v. fysiek en dure aankopen. durft een sleutelspeler als Alvarez van positie te laten wisselen wat TH en Schreuder nooit hebben aangedurfd (niet voor langere periode), heeft een prima plek voor Kudus gevonden - is TH en Schreuder niet gelukt - heeft de restverdediging verbeterd binnen 1 helft - is Schreuder niet eens in 18 wedstrijden gelukt - heeft duidelijkheid en daarmee ontspanning gebracht - is Schreuder nooit gelukt - ademt Ajax DNA en komt echt prima over in de media - is TH en Schreuder zelden tot niet gelukt wat mij betreft.

Een brakke en verdeelde groep waarbij de vice aanvoerder tussentijds is vertrokken zo aan het ballen krijgen is niet alleen doordat er een andere trainer voor staat, maar omdat er iemand staat die de behoefte van het team qua speelwijze en opstelling aanvoelt. Dat is gewoon goed.

Op zich kunnen trainers als Hake dat ook, maar niets mis mee. Of er tactisch meer in zit, zal me voorlopig worst zijn. Komen we vanzelf achter. Hij krijgt het sneller op de rit dan een TH en Schreuder die daar een half seizoen respectievelijk St Juttemis voor nodig hadden.

06-02-2023 14:00

Balgevoel +31022

Tot zo ver de steriele Open Deuren-podcast, waar helemaal kut en hosanna allebei niet bestaan, maar nuance het evangelie is. Nou, ik zie weer perspectief onder John, heb gisteren bij vlagen schaamteloos van Ajax genoten en nu al zin in donderdag. En of het dan helemaal kut of hosanna wordt, zien we wel weer. 😎

06-02-2023 13:54

VoorAltijdNummer14 +25464

Ik was in zijn beginperiode in jeugd van mening dat John de zoveelste KNVB trainer was met een harde plasser voor lopende 10’en en creativiteit wegmoffelen naar de flanken. Maar dat beeld veranderde rap toen hij de generatie Brobbey, Regeer, Ünüvar, Hansen, Rensch, Timber, Taylor etc etc onder zijn hoede kreeg.

En dat beweeglijke, creatieve combinatievoetbal kreeg veelal een gevolg, toen hij met dit spul overging naar Jong. En ook in het mannelijke “profgeweld” van de KKD, lieten John en de zijne van tijd tot tijd errug leuk voetbal zien. Al was dat voornamelijk in gedeeltes van het seizoen en wedstrijden. Inherent aan de inconsequentie van de jeugdspelers.

En naarmate ik deze eerste potjes heb laten bezinken, kom ik tot een aanname dat John wel echt kijk op het spelletje heeft. En dat sommige “flateropstellingen” bij Jong ook wel heel erg onderhevig zullen zijn geweest aan omstandigheden. Een vastgelopen contractonderhandeling hier, een blessure daar en wat in- en uitstroom van en naar het eerste.

Combinatievoetbal met veel dynamiek, hoge druk, bravoure en de wil om jeugdspelers de kans te geven. Allemaal pijlers die ik bij een Ajax-trainer verlang. Dingen die ik vanzelfsprekend had geacht onder bijvoorbeeld een Peter Bosz, maar door allerlei factoren staat de 39 jarige Heitinga voor de groep. En doet ie aan concessies bij de grote boze, ‘verwende’ wolven van het eerste?

Resoluut: NEE! Met echte Amsterdamse bluf staat ie boven de groep, maakt ie harde keuzes en komt ie nog met tekst en uitleg voor de camera. Zonder te hakkelen of zich in te dekken. En man wat is dat verfrissend!

Donderdag zal natuurlijk zijn eerste echte test zijn en deze ruime zeges op laagvliegers bieden natuurlijk geen enkele garanties op een eventuele titel. Maar Johnny heeft in 2 wedstrijden eigenlijk vrijwel alles laten zien wat Alfred naliet in zijn (te lange) dienstverband bij onze mooie club. Diezelfde trainer die door Jan en Alleman geroemd wordt als een goede veldtrainer en tacticus. Als John het dan met minimale tijd beter doet, zal dat ook wat zeggen over zijn kaliber toch?

Ik ben in ieder geval zeer positief over de eerste weken onder Heitinga. Want Ajax staat maar 3 luttele puntjes achter en heeft weer kleur op de wangen. En dat leek lange tijd ondenkbaar.

Borst vooruit! In John we trust!
❌❌❌

06-02-2023 13:52

Maracana +1979

Helemaal mee eens.

06-02-2023 14:47

wladimir +3059

Excelsior en Cambuur, hè! Tegen NEC gaven we niets weg en hadden we heel veel kansen. Zo ook tegen Volendam. Toch werd het maar 1-1. Tegen Excelsior hadden we misschien wel 4 tegendoelpunten kunnen hebben.

Alvarez is in de verdediging minder slecht dan op het middenveld. Tadic is in de spits veel beter dan op rechtsbuiten. Als Kudus en Bergwijn in vorm komen dan is alles mogelijk.

06-02-2023 16:09

Sampaoli +39345

Eens, maar hij is in ieder geval een goede spreker en een goede motivator. Dus als gezicht naar buiten toe uitstekend en het creëren van een topsportmentaliteit is hij tot op heden ook aardig in geslaagd. Goed begin, op naar meer.

06-02-2023 13:52

Alexander40 +6114

Wel eens met Sintenie. Het wordt a hell of a job om Feyenoord achter ons te laten. Tweede moet echter makkelijk kunnen. Psv was gisteren superslecht. Het is dat ze Simons hebben maar verder weinig kwaliteit en belabberd teamspel

06-02-2023 13:52

Keizer +30267

Liever Simons dan Jan Baks, Danilo, Giminez, Idrissi en Dilrosun bij elkaar. Feyenoord speelde gister tot die rode kaart ook dramatisch.

06-02-2023 13:54

Danielson +50621

Alle kansen waren voor Feyenoord. PSV had aan twee laffe PSV-countertjes genoeg om 2x te scoren. Zo dramatisch vond ik het niet; stukken minder dramatisch dan wij tegen PSV in ieder geval. Nu zou dat al anders zijn denk ik, maar goed we kunnen het niet overdoen.

06-02-2023 15:14

wladimir +3059

We gaan het overdoen op zondag 23-04 in Eindhoven. PSV thuis hadden we niet hoeven verliezen. Uit gaan we ze pakken. Feyenoord kunnen we ook wel pakken. Het helpt enorm als we donderdag met goed spel door gaan in de beker.

06-02-2023 16:14

ElSandrini +18209

Je moet sowieso van Feyenoord en az thuis winnen ... Dan is alles nog mogelijk... Alle clubs laten her en der nog wel wat liggen

06-02-2023 13:56

Talentje020 +20088

Dat kan je idd nog niet zeggen, maar wel bevallen Johnny zijn aanpak en interviews mij meer dan die van Schreuder, die had nooit wat zinnigs te zeggen, en teksten als een goede trainingsweek na weer averij werd ik gewoon bijna boos van haha

06-02-2023 13:50

MV3 +2669

Dat klopt. Wat we wel weten is dat er herkenbaar gevoetbald wordt en dat het plezier terug is. Daar begint alles mee.

06-02-2023 13:50
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.