Kranten zien groei bij Ajax: 'Begin van wederopstanding lijkt gemaakt'

door Jesse ter Haar 121

Bron Nederlandse kranten

Kranten zien groei bij Ajax: 'Begin van wederopstanding lijkt gemaakt'

door Jesse ter Haar 121

Bron Nederlandse kranten

Laatst geüpdatet

Ajax heeft woensdagavond tijdens de thuiswedstrijd tegen Fortuna Sittard mogelijk een begin gemaakt aan de wederopstanding van de club, zo schrijven de kranten daags na de wedstrijd. De Amsterdammers missen wedstrijdritme, maar daar was tegen Fortuna Sittard weinig van te merken.

Bestel het nieuwe derde shirt van Ajax in de Ajaxshop!

De Telegraaf: 'Ajax legt tachtig procent van Eredivisie met redelijk gemak over de knie'

'De zon begint weer te schijnen bij Ajax', zo schrijft De Telegraaf. 'De ontluisterende competitienederlaag bij NAC werd na een maand zonder Eredivisie-voetbal weggepoetst met een ruime zege op Fortuna Sittard, dat een helft met tien man stond: 5-0. Een mooie opsteker in de inhaalrace, waarin ook nog gespeeld moet worden tegen Feyenoord en FC Utrecht.'

'Of het daadwerkelijk het begin van de wederopstanding is, moet nog blijken, maar het begin lijkt gemaakt', vervolgt Valentijn Driessen namens de krant. 'Zeker in de Eredivisie, want Ajax heeft genoeg kwaliteit om tachtig procent van de Nederlandse tegenstanders met redelijk gemak over de knie te leggen.'

In de spitspositie koos Francesco Farioli voor Chuba Akpom. De spits greep zijn kans. 'Akpom was de eerste helft bijzonder bedrijvig, schoot over, kwam tweemaal een voetje tekort om te scoren en na een uittrap van Remko Pasveer gaf hij de assist op Traoré voor de 2-0. Zo betaalde het vertrouwen van Farioli in de spits zich uit op het veld. Tegelijk heeft hij Akpom voor zich gewonnen door niet te buigen voor de roep van de buitenwereld om Weghorst. Slim.'

Algemeen Dagblad: 'Aan Ajax was geen gebrek aan ritme af te zien'

Bij het Algemeen Dagblad ligt de focus op het vloeiende spel van Ajax ondanks de lange periode zonder wedstrijd. 'De uitgestelde Klassieker en het thuisduel met Utrecht hadden als voordeel dat Farioli verder kon slijpen aan fitheid en patronen, maar, zoals hij zelf stelde, de echte tests kun je niet nabootsen op het trainingsveld. Aan zijn ploeg was echter geen gebrek aan ritme af te zien.'

'Ja, voor rust wellicht, toen Devyne Rensch, Jorrel Hato, en Kian Fitz-Jim de bal zo inleverden bij een tegenstander. Dat deed ook Josip Sutalo eens, waarna Alen Halilovic namens Fortuna de paal raakte met een pegel. Verder zag het er fris en samenhangend uit bij Ajax. De spelers bewogen continu door elkaar heen en vonden elkaar gemakkelijk. Supporters kregen ook eindelijk iets van de oude Bertrand Traoré te zien.'

Lees meer over:
Plaats reactie

PaulEast +7829

Zoals vaak gaat de aandacht uit naar door Ajax opgeleide spelers.

20-09-2024 17:20

5ccjfywp6n +57

Laten we vooral niet te hard van stapel lopen en nu al denken dat we weer heel wat zijn. De positieve dingen die we zagen met de combinatiegoals smaakt gewoon heel erg naar meer en daar moet Farioli op voort borduren.

Volgende week tegen Besiktas wordt pas de eerste wedstrijd met echte weerstand waarschijnlijk, dan hebben we een idee waar we zijn.

20-09-2024 16:46

b.hulshof +3735

Als je het niveau speelt van de eerste helft tegen fortuna verlies je 100% zeker bij Go Ahead.

20-09-2024 12:40

Baco123 +6137

Gaan we zien morgen
Ik denk dat we hem gaan Winnen

20-09-2024 14:30

DaNaRWaL +4288

Als je kijkt naar de opstelling vorig jaar Fortuna- Ajax (0-0) dan kun je stellen dat de routine de doorslag heeft gegeven:

2023:

Gorter
Rensch, Sutalo, Hato, Avila
Vd Boomen Tahirovic
Mikautadze
Hlynsson, Brobbey, Forbs

2024:

Pasveer
Rensch, Sutalo, Baas, Hato
Taylor, Fitz-Jim, Henderson
Traoré, Akpom, Godts

Met Pasveer, Henderson en Traoré breng je zoveel rust. 2e helft zijn Klaassen en Weggorst je invallers en dan zit Berghuis nog op de tribune. Ik weet dat het vloeken is als Ajacied maar deze dertigers redden op dit moment ons cluppie

20-09-2024 07:59

Ajax_026 +3049

Godschalk?? Neem aan dat het autocorrect was anders ben ik wel heel benieuwd hoe je dit onderbouwd.

21-09-2024 17:46

DaNaRWaL +4288

Hahahha, zie het nu pas! Is aangepast

Thnx maat!

21-09-2024 20:50

Dapperestrijders +4537

Niet te vroeg juigen, dit Fortuna was wel een heel beroerde tegenstander. Eerst even afwachten als straks de grotere jongens langs komen.

20-09-2024 00:49

ShiekTakTiek +5906

Ben zeker nog niet zo enthousiast als velen. Fortuna was wel echt heel zwak, vooral die keeper echt matig. Ik zie wel een groeiende lijn en het spel is verzorgder en ook geduldiger. Meer focus op balbezit en 2 buitenspelers die hun man durven op te zoeken. Alleen het middenveld baart mij vooralsnog zorgen, geen bluf of creativiteit. Hendo 0,0 risico en verre van een stofzuiger, Fitz Jim leuke voetballer maar allemaal zo nerveus en voetbalt heel geforceerd ipv de rust die hij normaal had, Taylor die vooral veel loopacties maakt maar niet de spelers om hem heen heeft die hem kunnen bedienen (zitten echt goede loopacties tussen.) Hato 2 assists die begint zijn draai te vinden op LB. Hoop dat Brobbey fit blijft en je ook aanvallend bepaalde automatismen kan inbouwen.

Pasveer
Rensch Sutalo Baas Hato
Henderson
Berghuis Taylor
Traore Brobbey Godts

Op papier na PSV (veel meer kwaliteit) toch wel het sterkste elftal. Hoop dat Farioli kan toveren en ervoor zorgt dat we minimaal 2e worden.

Als we in de winterstop nog 2 gerichte aankopen kunnen doen (linksbuiten en creatieve middenvelder) en tot die tijd aanhaken dan doe je zomaar mee met een beetje geluk.

20-09-2024 00:15

J0rDyH#!dEr +40

Hato speelde een beroerde pot en heeft absoluut zijn draai niet gevonden. Scorebordjournalistiek! Hendo was prima en las het spel juist goed. Zowel aanvallend als verdedigend overal betrokken..

20-09-2024 06:20

Vluimscherp +1636

Scorebordjournalistiek

19-09-2024 23:33

TiemenS +279

Wat een opportunisme toch weer. Gaat allemaal best de goede kant op, maar dit is toch maar één potje met een lekkere uitslag na een zeker niet opperbest begin van de wedstrijd tegen nota bene Fortuna.

19-09-2024 23:21

ratje +3505

Gek hoe 1 wedstrijd het sentiment doet omslaan.

Begrijp me niet verkeerd, ik zie het ook positief in, maar dat is omdat je al maandenlang progressie ziet, niet vanwege 1x met 5-0 winnen. Net als dat verliezen van NAC niet zoveel zei. In die wedstrijd kregen veel spelers rust en was je alsnog beter dan de tegenstander.

19-09-2024 20:36

PaulEast +7829

Met name de tweede helft. De eerste helft was slecht.

19-09-2024 19:34

Timo.H +216

Alleen eerste 20 min

20-09-2024 00:03

apeldoorner +653

nee...toevallig niet, was ik op vakantie. Maar ik zeg ook letterlijk dat het nog niet het Ajax is wat het zou moeten zijn maar vorig jaar Ajax-Fortuna gezien? of is dit Ajax echt slechter dan vorig jaar?

19-09-2024 18:21

BackInBlack +14452

Farioli HÉÉL SNEL contract verlengen.

Rapido

ASAP

19-09-2024 18:01

Simpelishetmoeilijkst +25106

BackinBlack, dit zeg ook al een tijdje; contract opwaarderen en verlengen. Niet te lang wachten, want dan is hij snel weg denk ik. Na Ajax gaat hij in de top trainen, denk ik.

19-09-2024 21:54

markk +8882

Wat een onzin. Ajax speelde tegen een bijzonder slechte tegenstander ook nog een tegen 10 man maar als je zo tegen Utrecht of Twente speelt dan verlies je gewoon.

19-09-2024 17:55

ProfessorX +19827

PSV speelde vanaf minuut 9 tegen 10 van NEC en werd maar 2-0 ook thuisvoordeel

19-09-2024 22:00

Baco123 +6137

Als kan je niet zo veel mee

20-09-2024 14:31

Gonzalez75 +5863

Ik vind wel dat ik de tijd voor het eerste doelpunt er erg vaak slordig balverlies werd geleden.

19-09-2024 17:01

vanreenen +10212

Ik begrijp niet waarom de media maar door blijft zeuren over de nederlaag bij NAC. Die nederlaag was ingecalculeerd om belangrijke spelers zoveel mogelijk rust te gunnen voor de o zo belangrijke kwalificatie wedstrijd voor de E.L. Deze wedstrijd was veel belangrijker voor Ajax dan de nederlaag in Breda waar bovendien weinig basisspelers op het veld stonden. Die connectie maakt de media nooit omdat het iq dat niet aankan of ze missen dat zelfs.

19-09-2024 16:46

AINIESTA +44382

Een nederlaag bij de nr 8 van KKD divisie ingecalculeerd?

19-09-2024 19:12

Spielmacher +10682

Ik kijk echt uit naar de dag dat azijnpissers als Falentijn, Derksen en Mike-doe-maar-speciaal hun negatieve keutel moeten intrekken en toegeven dat Farioli nog zo´n slechte keus niet was. Maar laten we vooral hun oordeel aan het begin van het seizoen niet vergeten ("een onervaren pias die een of andere onbenul uit een databank heeft getrokken").

19-09-2024 16:41

vanreenen +10212

Hun denktank is gebaseerd op aannames en gebakken lucht Spielmacher. De grootste luilebollen staan aan de wal. Dus de media, zie mijn reactie hierboven.

19-09-2024 16:49

RuudVH +330

Valentijn schrijft nu toch een positief stuk? Niet goed genoeg?

19-09-2024 16:50

ck69 +13050

Eindelijk weer eens een goede pot gezien. We moeten ons nog niet rijk rekenen, aangezien dit tegen Fortuna was, maar deze pot was vorige seizoenen gewoon lastig.

19-09-2024 16:39

ProfessorX +19827

Een vermakelijke pot gezien goed was het nog niet

19-09-2024 22:02

JohnDylan +21784

De verdedigende organisatie, de standaard situaties en het opbouwspel van Ajax gaat met sprongen vooruit. Het drukzetten en het combinatievoetbal op het middenveld en in de aanval is (ook tactisch) nog slecht. Ik denk dat Farioli en de technische staf op deze punten nog minder aandacht hebben besteed op de trainingen. Het is natuurlijk ook niet mogelijk om aan alle belangrijke aspecten van het spel tegelijkertijd te werken. Zeker als het team in al die aspecten zo’n grote achterstand had opgelopen als bij Ajax het geval was.

Volgens mij heeft Ajax mazzel gehad dat de wedstrijden tegen Feyenoord en FC Utrecht zijn uitgesteld. Ajax is duidelijk groeiende en met GAE (uit), Besiktas (thuis), RKC (uit), Praag (uit), FC Groningen (thuis), Heracles (uit), Qarabag (thuis) en Willem II (thuis) speelt Ajax nu een reeks wedstrijden waarin een hele goede reeks mogelijk is voordat ze weer zwaardere wedstrijden in Eredivisie moeten spelen (waarvan Feyenoord dan de eerste tegenstander is). Ik verwacht dat Ajax tegen die tijd al weer een stuk verder is dan nu.

19-09-2024 16:11

Simpelishetmoeilijkst +25106

JohnDylan, zag Feyenoord vandaag spelen tegen Leverrkussen, en die pot is het niet onmogelijk die havenslaven te verslaan. Zo goed zijn ze zeker niet.

19-09-2024 21:58

Baco123 +6137

Precies die zijn ook minder dan de laatste jaren

20-09-2024 14:31

ProfessorX +19827

Je zag hem Taylor terughalen toen liep het

19-09-2024 22:02

Johanist +3499

De zon gaat weer schijnen in Amsterdam!

19-09-2024 16:04

Baco123 +6137

Ja zoals het hoort te zijn

20-09-2024 14:31

Rock69 +8406

Groei is er bij Ajax. Per wedstrijd zal het beter worden. Ook zal er heus een terugslag zijn. Twee stapjes vooruit en er eentje terug. Niks mis mee. Ajax is op de goede weg. Automatismen in een team zijn zo belangrijk.

19-09-2024 15:39

Jeugd +24619

Mensen laat je geen zand in de ogen strooien.
We hebben tegenstanders van niks gehad en van 1 van die tegenstanders zelfs verloren.
Ik hecht hier totaal geen waarde aan.
Ik vond het begin zelfs heel slecht en Foruna was gewoon een slapstick.

Leuk allemaal die positieve noten maar zodra we tegen de betere ploegen komen gaan we zien wat het allemaal waard is.

19-09-2024 15:31

WouterB +915

En ondanks won je met 5-0 terwijl zo begin heb

19-09-2024 15:41

apeldoorner +653

en vorig jaar speelde je ternauwernood 2-2 tegen deze tegenstander van niets...dus...is het zoals we Ajax willen zien....? Nee, nog lang niet.... zijn we stappen aan maken en leuker dan vorig jaar? ja, dat denk ik toch echt

19-09-2024 18:00

Jeugd +24619

NAC niet gezien?

19-09-2024 18:04

Spelverdeler +4640

Inderdaad! Met Beşiktaş treffen we straks een serieuze tegenstander. Dan kunnen we zien welke spelers het EL niveau aankunnen.

19-09-2024 20:48

ProfessorX +19827

Ook voor jou : PSV NEC minuut 9 10 man werd maar 2-0

19-09-2024 22:04

Baco123 +6137

Omdat die boeren heg wel goed vonden naar de 2_0

20-09-2024 14:32

Elayais +5047

Nou gaan ze weer enthousiast roepen met ze alleen dat omdat Feyenoord & Utrecht afgelast waren er zo veel tijd was om te werken aan patronen. Eigenlijk alleen de afgelasting van Utrecht heeft je een paar dagen extra gegeven want ze vergeten allemaal voor het gemak de interlandperiode waardoor er veel spelers niet waren.

19-09-2024 15:07

AmsterdamZuidRivierenbuurt +25297

80% zijn dus 14 teams

Wie niet PSV AZ en ????

19-09-2024 14:48

Ajax412 +1324

NAC Breda. Gewoon omdat het lekker is 010 niet te noemen ;)

19-09-2024 14:57

AmsterdamZuidRivierenbuurt +25297

Hier en daar nog een bui (NAC)

19-09-2024 14:46

oudzuid2 +7292

"Ajax heeft genoeg kwaliteit om tachtig procent van de Nederlandse tegenstanders met redelijk gemak over de knie te leggen"
is iets compleet anders dan de kop
"Ajax legt tachtig procent van Eredivisie met redelijk gemak over de knie"

19-09-2024 13:53

AjaxMadrileen +754

‘Genoeg kwaliteit om 80% van de tegenstanders over de knie te leggen’. En dat zegt de ‘journalist’ die aan het begin van dit seizoen nog schreef dat het weer helemaal niks zou worden bij Ajax als er niks gehaald zou worden.

Puntje bij paaltje is er vrijwel niks gehaald, lopen er nog steeds veelal dezelfde spelers in, maar loopt het wel redelijk goed. Oftewel, Falentijn lult onzin wat gebaseerd is op z’n onderbuikgevoel in combinatie met hoe hij ‘s ochtends is opgestaan.

19-09-2024 13:49

Assie14 +919

Dat is de Telegraaf voor je

19-09-2024 15:08

chriseverhard +3552

Je ziet bij de spelers echt plezier, ze werken en vechten voor elkaar.
Het is echt een team geworden.
Spelers zoals baas sutalo en gelukkig ook taylor verbazen mij dit seizoen.
Ik hoop nog op progressie van rensch maar dat hopen we al 2 a 3 jaar.
Godts is een ruwe diamant hij maakt af en toe te wilde en ongecontroleerde acties.
En brobbey zijn ze gewoon erg voorzichtig meer goed dat ze hem gisteren rust hebben gegeven zaterdag is hij weer fit

19-09-2024 13:38

oudzuid2 +7292

Rensch was prima gister. had ook een enorme drive. hoop dat ie snel bijtekent en niet net als Brobbey gratis de deur uit loopt

19-09-2024 13:54

Skajhigh +2258

Helemaal mee eens, ik vind Rensch het hele seizoen al erg sterk spelen. Slaapmomentjes lijken tot het verleden te behoren en aanvallend draagt hij zeer veel bij.

19-09-2024 14:37

altijdlastig +1122

Dan had je denk ik ook een slaapmomentje gisteren 😉. Speelt nog steeds heel wisselvallig met dramatische ballen die tegen goede tegenstanders fataal zijn

19-09-2024 18:09

OpaHooligan +3552

Tuurlijk den Deef is terug! Nu gaat alles goed komen!

19-09-2024 13:27

Betuwe85 +20447

Een klein beetje want het was nog fragiel vooral het middeveld

19-09-2024 13:04

AFCAjaxMidNineties +12628

Het gaat zeker stukken beter. Maar ik juich pas als ook potjes als tegen Eagles uit gewonnen worden met goed voetbal. Rensch, een creatief middenveld en de linksbuiten positie zijn de zorgenkindjes in deze selectie. Werk aan de winkel in de winterse transferperiode!!

19-09-2024 12:57

willem1958 +8740

Het was het eerste half uur slordig in de passing, daar schrok ik wel van en dat moet echt beter want dat kost je tegendoelpunten.
Het is nog geen hosanna maar dat is het bij Feijenoord en Twente ook niet, alleen PSV en AZ spelen aardig en ik zie Ajax wel meedoen voor de CL plekken, ik ben benieuwd hoe ze de inhaalwedstrijden tegen Feijenoord en Utrecht spelen, hopelijk pakken ze wat punten en doen ze meteen mee voor de bovenste plekken.

19-09-2024 12:49

Superscoorder +3710 editor-in-chief

Vind AZ eigenlijk ook nog niet helemaal overtuigen, alleen als verschil met Twente en Feyenoord pakken zij wel een paar keer net aan drie punten. Twee hele nipte overwinningen op Almere City en NEC en 0-0 tegen Groningen als eerste drie wedstrijden. Toen een 0-3 tegen RKC (zwakste ploeg uit de Eredivisie), dat rood kreeg. Alleen die 9-1 was heel overtuigend.

19-09-2024 14:46

Aeter +6591

Prima wedstrijd met een zwak begin. Wat geholpen door de rode kaart. Op naar de volgende. We gaan het zien hoe sterk het allemaal is als we de zware reeks krijgen met Europese wedstrijden en eredivisietoppers.

19-09-2024 12:24

Nr.10 +110909

Het kampioenschap kan ons eigenlijk al niet meer ontgaan.

19-09-2024 12:02

Tinus +10266

Kwestie van tijd idd

19-09-2024 14:22

DEELM +11891

Een zwaluw maakt nog geen zomer. Pas als Ajax meerdere wedstrijden overtuigend weet te winnen krijg ik echt hoop op betere tijden.

19-09-2024 11:53

Ajax '69 +3831

Ik zat in het stadion en zag zo dat er na jaren echt weer een idee achter het spel zat. Patronen! Je zag Ajax het bij vlagen heel compact houden als Fortuna ook hoog stond en ze uitdagen om de steekbal te kunnen geven. Daar trapte Fortuna overigens niet heel vaak in. Na de rode kaart was de wedstrijd helaas helemaal over en was het lekker trainen in wedstrijdvorm. Wat me erg beviel was dat Ajax er tot de laatste seconde voor ging, dat hebben we met dat gesjok de laatste twee jaar wel te vaak anders gezien. In mijn ogen was Akpom erg goed, Traore, Hato, Sutalo, Taylor, Henderson prima, Rensch redelijk, Fitz-Jim deed goed mee maar was wat ongelukkig, niet veel ballen kwamen aan, en Godts was blind bezig, met zijn hoofd naar beneden op zoek naar de dribbel. Pasveer mooie aanname op de borst ergens in de eerste minuten van de wedstrijd maar verder niet veel van gezien gelukkig.

19-09-2024 11:41

Assie14 +919

Ik vond Fitz-Jim juist lekker spelen met Traore. Die voelen elkaar goed aan, paar keer mooie combinaties. Alleen begon hij erg ongelukkig net als Hato. Die heeft echt 5 ballen zo ingeleverd, maar Sutalo, Taylor, Fitz-Jim, Baas, Rensch en Henderson deden het ook een keer. Rensch was ook een geval breedte pass waar je absoluut geen breedtepass over de grond mag geven.

19-09-2024 15:13

Ajax '69 +3831

Ze probeerden het wel. Alleen het mislukte meestal maar dat zal wel zijn toen ze aan mijn kant speelden, de eerste helft. De tweede zag je beter vanaf tv in mijn geval (vak 117).

20-09-2024 01:11

HallelujahAmsterdam +10638

Als mij iets wel duidelijk is geworden de laatste 2 seizoenen : is dat 'de heren media' nog opportuner zijn dan de supporters.

Los van Driessen en Verweij (die helemaal de kroon spannen), zelden kom je een heldere faire analytische weergave tegen. Van Tv tot kranten.
Dus ja , zo'n bericht.

Wat is er nou daadwerkelijk anders , t.o.v een maand geleden ?

Dit is een team in opbouw die naar mijn mening groeiende is. Dit gaat met vallen en opstaan , maar denk dat we voorzichtig omhoog mogen kijken en als we naar de directe concurrentie kijken , dan zou een 2e plaats haalbaar moeten zijn. Maar goed : dat vallen en opstaan dus.
En dat de politie een handje hebben bij gedragen in een nog vollere speel agenda helpt dus niet.
Maar goed , Farioli verstopt zich niet , verschuilt zich niet achter excuses.
En persoonlijk heeft deze ploeg juist die druk nodig om naar niveau te kunnen stijgen. In december , als er het nodige nog erbij komt , zie ik het nog zonniger in.

Maar goed , even nagenieten van gisteren ajacieden.

19-09-2024 11:34

AlexIbarra +19220

Je hebt helemaal gelijk hoor maar het is Ajax, dus iedereen moet natuurlijk wat roepen.

Verder is het wel zo dat Nice geloof ik 40 goals heeft gemaakt in de Ligue 1 onder Farioli en wij eerst ook niet heel erg op schot waren. Nu hebben we er 12 gemaakt in 3 wedstrijden, dat is al 30% van die 40 goals van Nice.

Weliswaar tegen 2 ploegen die er ook weinig van kunnen, maar het waren toch 3 belangrijke wedstrijden. Met 4 punten uit 3 wedstrijden had je ook echt een baggervooruitzicht gehad de komende maand, nu staan we toch alvast boven de kakkies.

Dus ik reken me absoluut niet rijk en het is nu meer dat ik een soort leegte voel na dit soort wedstrijden ("Waar is de frustratie? Waarom wil ik niet zoals gebruikelijk minimaal 6 spelers en de scheids neersteken?") dan dat ik nou zo blij ben als we thuis 'normaal' ruim winnen tegen Fortuna.

Bijv. een Taylor die nu een paar wedstrijden lekker speelt en vooral geweldige goal / assist cijfers kan overleggen, is natuurlijk heel erg fijn. Maar niet als z'n niveau straks onder volle belasting weer langzaam daalt en dan op dat lage niveau blijft hangen, zoals eerder gebeurde na een korte goede fase.

Maar je moet ergens beginnen. Je kan niet van 2 gespeeld 3 punten, in één wedstrijd naar de koppositie. Voorlopig tref je weer ploegen waar je ook met deze selectie van kunt winnen als je zelf je zaken op orde hebt.
Of dat ook 2x per week gaat lukken, moeten we afwachten.

19-09-2024 13:01

mickey2602 +4746

@AlexIbarra,Hoe kom je bij 12 goals in 3 wedstrijden? Als je het hier alleen over de eredivisie hebt,daar hebben we 7x gescoord. Verder geef ik je wel gelijk.

19-09-2024 18:00

HallelujahAmsterdam +10638

Ja , ga hier helemaal in mee.
Overall komt het nog fragiel over , maar denk wel dat dit het punt is waar je voorzichtig omhoog mag gaan kijken.
Denk daarom ook dat we in het stadion zo genoten hebben gisteren : naar alles , eindelijk weer een goed gevoel ook echt dit keer.
Maar voorzichtig.

19-09-2024 18:21

AlexIbarra +19220

Ik bedoel gewoon onze laatste 3 gespeelde wedstrijden, dus 2x tegen de Polen en Fortuna.
Dat waren 12 goals, 1 tegen.
In de eerste 6 wedstrijden (Vojvodina 2x, Panathinaikos 2x, Heerenveen en NAC) maakten we maar 7 goals, 4 tegen.

Dat zegt allemaal nog niets maar het is iig een stijgende lijn.

19-09-2024 20:04

Babangida83 +23819

De pers is positief over Ajax. Het mag in de krant. Zelfs Driessen. En zo goed was het niet eens. Maar kennelijk heeft die 5-0 toch effect. Scorebordjournalistiek. Want tijdens de Europese wedstrijden, vond ik het ook al echt duidelijk. Zo niet beter.

Wel fijn dat we Utrecht thuis krijgen, dan zijn ze toch altijd makkelijker. Dat is voor deze fase wel fijn. Feyenoord-uit gaat lastig worden. Dat is typisch zo'n team dat tegen Sparta kan gelijkspelen, maar tegen Ajax het alle kluiten uit het veld loopt om te winnen.

Wat een fijn gegeven is, is dat Fortuna er bijna niet uit kon komen gisteren. Dat was omdat ze met 10 man stonden, maar zeker ook de verdienste van de restverdediging van Ajax. Die overigens nog beter kan. En dat moet ook, want GAE-uit is echt een lastige wedstrijd. Mooie nieuwe test.

19-09-2024 11:33

JesperOdeTovenaar +1211

Eens dat enkele Europese wedstrijden beter gespeeld werd dan gisteren. Ik zie daarbij de rol van Berghuis als oorzaak (van het betere voetbal).

19-09-2024 17:58

Sjaakie +5785

Nog weinig overtuigend. Laten we het maar houden op gebrek aan wedstrijdritme.

19-09-2024 11:23

Kryptonite +76738

Hoezo? Dat je nog weinig conclusies kunt trekken op basis van deze wedstrijd, a la. Maar weinig overtuigend? Nee. Gewoon prima.

19-09-2024 11:25

Sjaakie +5785

In de eerste helft niet en de tweede telt natuurlijk niet echt. Oefenpot. Als we zo tegen 010 hadden gespeeld waren we klaar geweest.

19-09-2024 11:28

Kryptonite +76738

Ook de 2e helft telt natuurlijk. Het is vrij lastig om je door een muur van 10 man heen te worstelen en we deden het toch regelmatig. Verder was de 1e helft heel slordig, maar niet slecht. Gewoon gebrek aan ritme. Want als die steekballen wel aankomen ipv net in de voeten van de tegenstander belanden, dan speel je veel vlotter.

Ik vind harde conclusies op basis van de wedstrijd van gisteren ook voorbarig, maar iig kun je imo niet stellen dat ze weinig hebben overtuigd.

19-09-2024 11:44

JD84 +2091

Met een overwinning bedoel je denk ik? Heb je Feyenoord uverhaupt al zien spelen dit seizoen? 😄

19-09-2024 12:23

JesusZoonVanGod +5814

Eerste helft had slordigheden, maar er werd bij vlagen ook goed gecombineerd. En wat minstens net zo belangrijk is dat er volle bak werd afgejaagd. Bij balverlies werd er direct door 1 a 2 spelers ingegrepen. Dat leverde meermaals balbezit op en een tegenstoot werd dan direct in de kiem gesmoord. Dat hadden we vorig jaar niet en leverde vaak tegendoelpunten op.

19-09-2024 11:34

Eurysaces +29499

Je zag in de eerste helft behoorlijk wat fouten, ik denk een gebrek aan wedstrijdritme, daarna werd het al snel een stuk beter. Rensch blijft wat dat betreft wel een zorgenkindje, de laxe houding die hij af en toe heeft bij het verdedigen, heeft hij ook bij het scannen van de omgeving in zijn passing. Voor mij de enige echte onvoldoende.

Voor de rest was het overtuigend en was ik erg blij met de creativiteit die Fitz-Jim aanvallend liet zien. Heel fijn met het ontbreken van Berghuis. Ben heel benieuwd naar het elftal als Berghuis weer fit is. Taylor, Fitz-Jim en Henderson vond ik een stabiele indruk maken, op toch wel het problematische middenveld van het afgelopen seizoen.

Het is weer leuk om naar Ajax te kijken! Na een kleine opleving onder van t Schip in het begin, heb ik dat ruim 2 jaar niet kunnen zeggen..

19-09-2024 11:10

DJPostma +3983

Als we de komende potjes, Kowet uit en Besiktas thuis, ook weten te winnen, dan breekt er een zonnetje door. Laten we voor nu blij zijn dat het allang niet meer giet dat het hoost met windkracht 9.

19-09-2024 11:09

AINIESTA +44382

Ik wil ook heel graag enthousiast zijn hoor maar laat het maar zien tegen tegenstanders van formaat. Dit is natuurlijk geen graadmeter.

19-09-2024 10:50

Keizer +29960

Vorig jaar werden dit soort potten ook vakkundig verkloot dus op zich is nu winnen al heel wat ;)

19-09-2024 11:17

gi0vanni +7123

Juist ja, fijn dat er is gewonnen en dat het beter gaat maar laat het ook maar eens tegen een Feyenoord of PSV zien. De EL is van minder belang maar minimaal 3e worden van levensbelang.

19-09-2024 11:28

Knakworst +546

Ik weet het, 1 zwaluw maakt nog geen zomer.
Maar ik heb weer eens met plezier gekeken naar Ajax.
Goed voetbal en een team met spelers dat voor elkaar knokt.
Met de wissels werden we er niet slechter op en het gaf ons juist nieuwe energie.
Mooi om te zien dat we weer een team hebben en niet allemaal individuen!

19-09-2024 10:22

Chalana1984 +4393

Het zal heus wel met vallen en opstaan gaan, maar er zit wel weer muziek in.

19-09-2024 09:58

FTS95 +15963

Ik vond het bij vlagen heel goed. Schitterende combinaties gezien. Die zijn gewoon 2 jaar weggeweest. Ik weet het, 1 zwaluw, maar ik ben heel erg blij met Farioli.

19-09-2024 09:55

Mikki02 +2319

Ja hier ook. En natuurlijk een vol najaar, maar ik denk dat het heel gunstig was om deze periode even flink te kunnen trainen. Tegen Utrecht en fey maken we straks gewoon een veel betere kans, dan 3 weken geleden.

19-09-2024 10:53

Balgevoel +30817

Overigens, waar ik niemand over hoor: de passing van Šutalo. Die bal op Akpom was geweldig, maar hij had meer momenten waarop hij heel gericht en zuiver een linie oversloeg. Maakte aan het einde van de eerste helft bijna een slippertje, maar dat leek me typisch zo'n momentje waarop hij zich inhield vanwege die hamstring. Maar zo'n bal als op Akpom hadden we 'm, volgens mij, nog niet eerder zien geven in een Ajax-shirt.

19-09-2024 09:40

Rockpotje +9524

Wat dacht je van die pass op Van den Boomen die hem klaar legde voor Brobbey tegen NAC in de openingsfase?

19-09-2024 11:46

Balgevoel +30817

NAC-uit heb ik niet gezien i.v.m. een familie-uitje, maar was dat ook een bal van Šutalo? Die kruipt steeds meer uit z'n schulp, gelukkig.

19-09-2024 11:57

caspervans +5336

Doet ‘ie knap hoor. Dat was ook geen makkelijke bal, moest snel en was erg precies. Al het hele seizoen erg tevreden over hem en zijn houding!

19-09-2024 16:27

Balgevoel +30817

Nog genoeg werk aan de winkel, lijkt me. Eerste half uur speelden er een paar echt bijzonder ver onder de maat en dat uitte zich in niet alleen onnodig, maar ronduit dom balverlies op plekken waar je dat écht niet wil. Maar goed, aan de hand van (met name) Fitz-Jim en Taylor kwam Ajax wel tot kansen en daarmee leken de zenuwen ook wat in toom, zeker het laatste kwartier van de eerste helft.

De tweede helft was natuurlijk gespeeld met een 2-0 voorsprong tegen tien man, maar het was mooi om te zien dat de invallers Ajax echt nieuwe energie gaven. Niet alleen Klaassen en Weghorst, maar ook Rugani en Van den Boomen. Het is een hoopvolle hervatting, niets meer, niets minder. Aanstaande zaterdag wordt het, zo verwacht ik, alweer een stukje spannender.

Benieuwd of het eerste half uur inderdaad een gebrek aan ritme is. Het leek zelfs wel of er zenuwen in het spel waren na een maand niet spelen. Zaterdag zal, naar verwachting, iets meer graadmeter zijn voor waar we staan.

19-09-2024 09:34

Mikki02 +2319

Dat eerste half uur indd ja, die 5-0 staat leuk en toen we de druk er op kregen in de tweede helft leuke pot om te zien.

Wel tegen 10, en als die bal op de paal binnen valt als 1-1 win je waarschijnlijk ook maar heb je wel heel andere pot. Cliches genoeg..
Benieuwd of we dit vanaf begin zien tegen gae uit.

En eigenlijk kun je er pas echt wat van vinden als je dit tegen utrecht, twente, az etc brengt, maar zag er zeker hoopvol uit.

19-09-2024 11:00

Dirigent +6854

Het is meer de inzet en passie die terug is!

Spelers zijn 100% meer gemotiveerd dan de vorige jaren.

Wij kunnen gewoon 2e worden dit jaar!

19-09-2024 09:31

JJFajax +3547

Ook wel eerste. PSV heeft in de competitie nog geen tegenstand gehad. In de CL kunnen ze niet winnen van een team dat al jaren niet presteert. Verdediging van PSV is zo lek als een mandje. Dus als Ajax voorin fit blijft sluit ik niet uit dat wij weer kampioen worden

19-09-2024 10:49

JJFajax +3547

Komt omdat jij geen hersens hebt. Kun je zelf ook niks aan doen

19-09-2024 12:36

trodat4030 +96403

Ajax is langzaamaan(!) bezig om weer Ajax te worden. Gaat echt nog met horten en stoten, dat zag je ook in het 1e kwart vd wedstrijd, maar daarna zag je ook momenten waar de bal heerlijk rondging. Mettertijd zal het steeds beter en beter gaan verwacht ik. In de winter graag wel de selectie complementeren door de cruciale gaten te dichten en je kan gewoon voor die CL plaats gaan. Ik heb er wel vertrouwen in, ondanks bepaalde spelers die ik totaal niet bij ons vind passen, maar ja, je moet wat..

19-09-2024 09:30

trodat4030 +96403

Vond t overigens ook wel verfrissend hoe Farioli na afloop direct de aandacht vestigde op de beginfase en niet met een big smile heel blij was met puur de uitslag, dat biedt ook hoop dat dat er na verloop van tijd ook uit gaat bij de ploeg, die gaat daar echt wel aan werken. En Baas bij de persco zat er ook uiterst relaxed bij, alsof hij al pakweg 30+ persco's had gegeven in zn carriere, mooi om te zien hoe hij ook Valentijn van repliek gaf dat zijn verhuur helemaal niet mislukt was. Die laat zich niet zo snel van de wijs brengen.. Deed me op dat vlak wel denken aan Frenkie, die had dat ook.

19-09-2024 09:37

Robertini +39009

Onder Steijn werd er ook 4-1 gewonnen van Heracles, laten we nog even wachten met de polonaise. Het was wel hoopgevend iig. Heb er al een tijdje niet zo zorgeloos bij gezeten.

19-09-2024 09:27

Spuit11 +1281

Die uitslag was dik geflatteerd. Dat was een draak van een wedstrijd

19-09-2024 09:31

Dusan020 +562

Geflatteerd niet toch? Fortuna heeft 1x op de paal geschoten. Denk dat de uitslag prima weergeeft hoe de krachtsverhouding was. Ajax was inderdaad niet top, maar Fortuna nog veel en veel minder.

19-09-2024 10:18

Robertini +39009

Hij heeft het over Heracles onder Steijn.

Tegen Fortuna gister was het inderdaad gewoon goed, niet geweldig, maar wel goed.

19-09-2024 12:17

Danielson +50161

Dat was dan ook direct de enige overwinning onder jeweetwel.

19-09-2024 09:58

BakkalBijter +11624

Prima potje maar de wederopstanding is er pas als we straks 24/25 punten hebben uit 10 wedstrijden. Als je van Feyenoord verliest en gelijkspeelt tegen Utrecht is het namelijk weer crisis.

19-09-2024 09:23

Spuit11 +1281

Ik zie dat niet zo gebeuren. Feyenoord hangt als een bokser in de touwen en Utrecht moet zijn draai ook vinden. Ik denk oprecht 6 punten is goed haalbaar.

19-09-2024 09:32

BakkalBijter +11624

Ja vooralsnog heeft Utrecht 1 verliespunt minder dan wij met een wedstrijd meer gespeeld en is de wedstrijd in de Kuip altijd 1 van de lastigste wedstrijden van het jaar.

19-09-2024 10:22

Cosey2 +6978

Gek genoeg ben ik al tevreden met twee punten uit die twee wedstrijden, bespaar me alsjeblieft de vernedering van vorig seizoen waarin we na een uur spelen het eerste schot op doel gaven tegen onze vrienden, en toen stonden we al kansloos achter.

19-09-2024 10:30
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.