Verweij verwacht dat Ajacied bijtekent: 'Zodra ze zeker zijn van Champions League-voetbal'

door Jon van Dam 61

Bron Kick-off podcast

Verweij verwacht dat Ajacied bijtekent: 'Zodra ze zeker zijn van Champions League-voetbal'

door Jon van Dam 61

Bron Kick-off podcast

Laatst geüpdatet

Davy Klaassen blijft mogelijk ook volgend seizoen voetballen bij Ajax, zo vertelt Mike Verweij in de Kick-off podcast. De 32-jarige middenvelder voetbalt dit seizoen voor een bescheiden contract bij Ajax, maar kan zijn verbintenis deze zomer verlengen. Daarvoor moet de Amsterdamse club echter wel een doelstelling halen.

Verweij geeft aan dat de kersvers vader (hij werd afgelopen zondag vader van dochter Cruz) in gesprek met Ajax gaat als een belangrijke doelstelling is gehaald. ‘Ajax gaat met Davy Klaassen om tafel zodra ze zeker zijn van Champions League-voetbal. Dat moet dan geen probleem zijn en dan gaat Davy Klaassen een jaar bijtekenen.’

In de podcast blikt Verweij ook uitgebreid terug op zijn clash met Francesco Farioli tijdens de persconferentie na Eintracht Frankfurt - Ajax. Volgens de journalist, die niet voor het eerst kritisch is op de Italiaanse oefenmeester, zit de Ajax-selectie vol met ja-knikkers. 'Dit schreeuwt om de terugkeer van Daley Blind. Tadic en Blind zijn de laatste spelers die het aan hebben gedurfd om de confrontatie aan te gaan met hun trainer. Tadic heeft Erik ten Hag verteld dat het niet goed ging. Toen zijn er allerlei gesprekken geweest en uiteindelijk is het een groot succesverhaal geworden.'

Tekst gaat verder onder de foto.

blind tadic ajax psv 2223
Verweij: 'Tadic en Blind zijn de laatste spelers die het aan hebben gedurfd om de confrontatie aan te gaan met hun trainer.'

'In Frankfurt hadden de spelers Farioli ook moeten aanspreken en moeten zeggen: trainer, dit gaan wij niet doen. Wij willen de kans proberen te pakken om door te gaan in de Europa League. En waarom zou dit niet kunnen? Ajax speelde tegen de nummer vier van Duitsland en was in de ArenA in het begin en aan het einde van de wedstrijd veel beter. Waarom zou je na een 1-2 nederlaag in Amsterdam niet volle bak voor je kansen gaan?'

'Misschien moet Farioli een foto van mij laten zien in de kleedkamer'

Er zijn volgens Verweij veel 'echte Ajacieden' die het onbegrijpelijk vinden wat er gebeurt bij Ajax. 'Ze vinden dit een schande voor de vereniging. Voor het oog van Europa zien ze Ajax 2 komen opdraven. Met alle respect voor Dies Janse, maar dat is geen Jorrel Hato en zo kan je elke positie afgaan. Het was wel degelijk de B-keus. Dan maakt Farioli er een enorm punt van omdat alle spelers hem evenveel waard zijn. Hij ziet de boze buitenwereld als vijand en gebruikt dat om te presteren. Misschien moet Farioli zondag een foto van mij laten zien in de kleedkamer. Dan worden ze allemaal wild.'

Collega Valentijn Driessen sluit zich bij de woorden van Verweij aan en vindt dat Nederland het moet hebben van succes in de Europa League. 'Nederland is een Europa League-land. Daar zou je misschien iets kunnen klaarspelen. Maar de aanstaande kampioen van Nederland laat zich ringeloren door de nummer vier van Duitsland en de kampioen laat zich opzijzetten door de nummer twee van de Premier League. Hou op, al die hosannaverhalen… Frankrijk moest ook gaan vrezen. Nou, ik heb Paris Saint-Germain gezien en daar lopen spelers van achttien jaar. Die lopen ook rond bij Ajax, maar die raken geen bal. Deze jongens doen gelijk op topniveau mee.'

'Truc van Farioli'

Ook Driessen laat zich ongefilterd uit over de clash tussen Farioli en Verweij. 'Ik heb helemaal geen zin om dat gelul van Farioli aan te horen. Het is gewoon een truc van hem om zich over de rug van Mike populair te maken bij de spelers. Kijk mij eens, ik sta voor mijn spelers. Ook voor Janse, Rugani, Kaplan en Van den Boomen. Dat is allemaal gewoon B-keus, zoals Mike terecht opmerkt. Het was een geweldige opmerking over Dave Vos. Dit is gewoon echt gelul. Hij kan het zo verkopen binnen Ajax, want zij leven in een kliekje.'

Tekst gaat verder onder de foto.

eintracht frankfurt ajax 24 25
'Janse, Rugani, Kaplan en Van den Boomen. Dat is allemaal gewoon B-keus', aldus Driessen.

Het handelen van Farioli laat volgens Driessen te wensen over. De journalist maakt daarbij de vergelijking met oud-Ajax-trainer Frank de Boer. 'Hij is een echte Ajacied en kon zichzelf heel goed afschermen van alles wat er om hem heen gebeurde. Maar daarvoor hoefde hij niet in een sekte te leven, want het is gewoon een soort sekte aan het worden. De spelers durven zich geen van allen uit te laten en ze roepen allemaal dingen die Farioli ook graag wil horen. Het is bijna angstaanjagend.'

Eredivisie-duel met AZ

Verweij komt ook nog te spreken over het duel van Ajax met AZ. ‘Zondag zal Ajax wel van AZ winnen, want ze hebben acht keer (in de Eredivisie, red.) niet van AZ gewonnen. Het wordt ook wel weer tijd dat ze winnen. Ajax heeft gewoon een elftal dat heel moeilijk te verslaan is. Het is AZ dit seizoen wel twee keer gelukt, maar ik denk dat Ajax thuis een hele goede kans maakt. Als je wint: gefeliciteerd. Maar dan nog had je gewoon volle bak voor die Europa League moeten gaan.’

Tot slot wordt het nieuws dat Jordan Henderson is opgeroepen voor de nationale ploeg van Engeland besproken. In november 2023 kwam de aanvoerder van Ajax voor het laatst in actie voor The Three Lions, maar Verweij staat niet te kijken van de oproep. ‘Vorig seizoen was hij niet fit, dit jaar wel. Hij gaat dit seizoen voorop in de strijd bij Ajax, zeker in de grote wedstrijden vond ik hem best goed. Ik vind het niet zo’n hele gekke keus.’

Bestel nu het jubileumshirt van Ajax ter ere van het 125-jarige bestaan!

Lees meer over:
Plaats reactie

Dolblij +44789

Het is niet aan Verweij te bepalen wat een elftal tegen de trainer moet zeggen en wat niet. Het is niet aan Verweij om te pogen dit tijdens een persco op onbeschofte en respectloze manier tot uiting te brengen. Het is niet aan Verweij om invulling te geven aan de definitie van een "echte Ajacied" op een manier die hem zelf past.

De frikandellenman kan zich het beste beperken tot invulling geven aan zijn maaginhoud.

08:33

Amp +37355

Zou wel een typische deal zijn ja. En die opmerkingen als "liever klaassen dan een tahirovic ofzo", wat voor krankzinnigheid is dat dan? Alsof je alleen de keuze hebt uit die twee smaken. Als je klaassen gaat verlengen na berghuis al twee jaar en na nog de rits aan bankspelers dit seizoen, dan faal je gewoon als scouting en td

08:22

MarcelS16 +1687

Echte ajacied?? Ik ben een echte ajacied ruim 50 jaar lang, en met mij nog vele die het jammer vonden dat ajax eraf ging met 4-1 maar wij als echte ajacied zien ook dat ajax nu op dit moment niet op 2 paarden kan wedden! Dus wij als ECHTE AJACIEDEN begrijpen de keuze van Farioli, kampioenschap nu is de mooiste prijs in het 125 jarig bestaan van ajax sinds jaren. Dus verwij praat voor jezelf leugenaar!!

08:02

Sjaak Polak +1836

Gelukkig zit die frikandel er altijd naast

07:52

karlhof +4698

Alle middelmatige spelers verkopen, vooal de oudere generatie. Klaassen faalde weer opzichtig in Frankfurt. Regeer is veel en veel beter.

07:16

Gajes +303

Exact , in deze wedstrijd kon je perfect zien wie er op meekunnen op een hoger niveau en wie niet .

07:39

Professor +11114

Zou de zoveelste miskleun worden. Zo een beperkte speler.
Nu nog Pasveer verlengen en enkele oude oud spelers terug halen zie het zo gebeuren.
Geen toekomst op het veld en geen toekomst financieel.

07:12

Artemio +31635

Klaassen/Berghuis/Weghorst/Pasveer/Matheus/traore/Branco/Henderson/Rugani.
Traore en Branco worden dit jaar 30. De rest is boven de 30. Zoveel oudere spelers in de selectie heeft Ajax de laatste 20 jaar niet gehad.

06:39

Kuningaz +5281

Ik verwacht dat Henderson en Rugani weggaan volgend jaar en dat Pasveer stopt. Branco en Traore spelen volgend jaar hopelijk ergens anders. Dan is Klaassen erbij niet gek. Maar wel als 14e of 15e selectiespeler. Hoeft van mij geen basisspeler te zijn, tenminste, niet als je de ondergrens omhoog wil krijgen. Dat betekend dat er flink doorgeselecteerd moet worden in de zomer. Zeker omdat je veel van die verhuurde spelers ook nog terugkrijgt.

07:44

Dollo +894

Ik vond klaassen op 6 eigenlijk wel lekker. Hij weet wat hij moet doen en heeft een goed overzicht. Ook een leider dus kunnen we goed gebruiken daar. Verwacht dat hendo wel gaat namelijk

06:25

Quando425 +1244

Ondanks dat we CL halen heb ik echt heel weinig vertrouwen in deze transferzomer. Als we verder willen als club kan je Klaassen toch niet verlengen. Wat een topgozer en heeft veel betekend voor de club maar het is na dit jaar toch ook gewoon klaar.

00:17

RayJordaan +6801

Met Kroes aan het roer wordt het nooit wat

02:24

Turbo +41755

Zet hem bij FC Groningen neer en er is geen ziel op aarde die vind dat ie een stap hogerop moet.

00:00

Amp +37355

Denk zn ajax-verleden weg en ze zouden hem hier niet eens pruimen, net als bij brobbey. Maar nu zijn t echte ajacieden

08:24

Slang3 +45694

ambitie loos beleid

14-03-2025 23:38

TooGoodToBeTrue +1905

Met alle respect voor Klaassen en zeker wat hij in zijn eerste periode heeft betekent, maar hier moet je gewoon mee stoppen. 2de periode was niks en de derde periode is ook niks.

We zijn een voetbalclub met ambities, die ook nog eens flink wat geld moeten verdienen. Dan moet op punt 1 staan de voetbalkwaliteit en punt 2 restwaarde. Beide zijn op dit moment nihil. Al die andere randzaken zoals:
- Hij kan dan misschien belangrijk zijn in de kleedkamer, maar daar kan je ook gewoon een teamcoach voor inhuren zoals David Endt.
- Hij heeft Ajax DNA dat heeft Sjaak Swart ook.

Het boeit allemaal niks die randzaken als je niks op het veld laat zien. Maar omdat we ooit met Tadic en Blind als ervaren spelers ver gekomen zijn moeten er nu oudere spelers in de mix staan. Prima, maar dan moet je spelers hebben die daadwerkelijk iets toevoegen zoals Tadic en Blind dat deden en dat doet Klaassen niet, maar Berghuis ook niet etc.

14-03-2025 23:18

Dazoo +3060

Heet z’n dochter Kroes???

14-03-2025 23:10

daslogisch1 +10033

Breaking: Driessen en Verweij niet meer welkom bij persco's van Ajax!

14-03-2025 22:59

Patrick78 +51585

Serieus?

14-03-2025 23:05

mvdk +43625 moderator

Bron?

14-03-2025 23:13

AINIESTA +44284

Ugh, moeten juist middelmaat lozen.

14-03-2025 22:35

JohnDylan +21758

Er moeten ruimte worden gemaakt voor Champions League waardige spelers. Aangezien er ook wat talenten worden doorgeschoven lijkt het me niet verstandig om met Klaassen verder te gaan.

14-03-2025 22:30

vanreenen +10197

Ik begrijp die haat van fie 2 klootzakken van de Teleraaf wel. Vroeger kregen zij voor informatie van Van Praag.
Nu de rijen gesloten zijn, krijgen die 2 gestoorden geen ingo meet en zetten zij zich tegen Ajax af.
Wat Kale en Kokkie zeiden in hun pidcast roep ik al 3 maanden.
Boycotten die 2 afbrekers, afkrakers. Opzouten, ga maar naar Rotterdam en Eindoven om een lulverhaal te maken.

14-03-2025 22:27

TeringHenkie +28228

Iets minder drinken typt toch makkelijker en leest iets fijner voor ons.

14-03-2025 22:45

BackInBlack +14435

Het is prima te lezen.

06:11

mvdk +43625 moderator

Offtopic:

Bakayoko is al een tijdje uit vorm en heeft nog een contract tot 2026. Wat zou hij nog moeten kosten? Vindt hem als hij in vorm is echt een speler die bij Ajax past.

14-03-2025 22:22

Danielson +50062

Natuurlijk moet Klaassen blijven.

14-03-2025 22:18

TeringHenkie +28228

Hahahaha jij wilt op EL niveau blijven!!

14-03-2025 22:45

wijzijndebeste123 +163009

Komende zomer gaat een ramp van ongekende proporties worden. Taylor Hato Hendo Sutalo Brobbey weg. En dan Kroes die dat gaat opvangen met jongens als Klaassen en Berghuis plus aankopen van niveau Rosa en Edvardsen.

14-03-2025 22:13

Mitchjo +6144

Ik zou ze nooit allemaal tegelijk laten gaan. Een vertrek van Taylor hou je niet tegen, Brobbey is wellicht wel vervangbaar, maar Hato en Sutalo zou ik niet laten gaan. Wel volledig eens mbt je opmerking over de scouting/Kroes, die moeten echt gaan leveren komende zomer.

14-03-2025 22:28

papflapjes +7017

Dat niveau gaat vast omhoog als er een transferbudget is.

14-03-2025 22:40

Rode1998 +31

Kroes heeft, in tegenstelling tot z'n voorganger, vooral heel veel moeten verkopen en met nagenoeg geen budget moeten inkopen. Onder mislintat stonden we even 18e(!) en nu dik bovenaan.

Kan ja nagaan wat Kroes met een fatsoenlijk budget doet

14-03-2025 22:46

wijzijndebeste123 +163009

We staan bovenaan dankzij Farioli en ondanks Kroes. Moet je nagaan hoe goed Farioli is.

14-03-2025 23:04

Rode1998 +31

Dus als het goed gaat, allemaal.door Farioli. Gaat het slecht, allemaal door Kroes, zoiets?

07:33

wijzijndebeste123 +163009

Kroes doet t aantoonbaar slecht.
1. Van al zijn aankopen is alleen Traore basisspeler en ook op hem is genoeg aan te merken.
2. De eerste seizoenshelft hadden we door zijn gepruts maar 1 links en rechtsbuiten.
3. Hij weet spelers nauwelijks te slijten.
4. In de winterstop zijn we alleen maar zwakker geworden.

08:01

TeringHenkie +28228

Tete, Rosario, dat soort gasten komen! Word er misselijk van als ik denk aan Tete- Rosario en Klaassen in het elftal!!

14-03-2025 22:47

Aram +17835

Als we CC halen dan is het zeker het moment om middelmaat als Klaassen weg te sturen.

14-03-2025 22:12

AFCA1996L +15796

Champions League voetbal met Berghuis en Klaassen. Wat hebben wij Ajacieden gedaan dat we zo gestraft worden

14-03-2025 22:08

Mocrodammerr +22965

Niet te geloven.

14-03-2025 21:59

The Future +5516

Uitstekend nieuws. Ik heb 10x liever een Klaassen met zijn goals, inzet, ervaring, mentaliteit en Ajax-hart dan een nieuwe Tahirovic, Van der Boomen of zoiets. Zeker voor het salaris dat hij ontvangt. Dit is gewoon een no-brainer. Zo'n speler is zijn geld meer dan waard!

En veel mensen klagen over hem, maar hij is goud waard voor ons en nog uitermate bruikbaar. Zeker in de Eredivisie en als mentor voor de jonge gasten. Iemand als hem moeten we koesteren. De periode dat Ajax zo goed presteerde in de Champions League kwam ook door de ervaren krachten in het elftal die de jonge talenten meenamen in de winnaarsmentaliteit die nodig was. Ook dit seizoen zien wij hoeveel verschil de juiste mentaliteit bijdraagt aan goede prestaties. Spelers als Henderson, Klaassen en Weghorst zijn cruciaal daaraan. Zo'n kern is nodig voor succes. Hij moet gewoon blijven.

14-03-2025 21:55

Odin2710 +2035

Alleen hier wordt er over hem geklaagd. In het stadion wordt hij op handen gedragen. Zegt veel over de zgn 'supporters' hier toch?

14-03-2025 22:18

papflapjes +7017

Dat rijtje is niet bepaald niveau Blind, Tadic en Schone. Twee van de spelers die je noemt zijn amper basisspelers in het huidige Ajax. Dat is geen fatsoenlijke kern.

14-03-2025 22:37

The Future +5516

Zulke spelers hoeven toch niet altijd 100% te spelen of perse bij de beste spelers te zijn? Dan snap je het niet helemaal. Zulke spelers heb je nodig in de groep. Een Huntelaar was ook geen basisspeler, maar toonde wel op elke training en in alle speelminuten winnaarsmentaliteit. Je moet zulke spelers koesteren en erbij houden, zodat zij dat over kunnen brengen.

14-03-2025 22:43

papflapjes +7017

Huntelaar was ook beter dan de huidige ervaren spelers. Gisteren stonden er zes 25-plussers in de basis en het leek nergens op. Klaassen mag van mij best blijven maar in totaal wil ik minder "ervaring" en meer talent zien. Een kern van +-4 echt goede ervaren spelers zou mooi zijn, nu hebben we vooral brandhout.

14-03-2025 23:06

BackInBlack +14435

Je legt de lat wel erg laag

06:13

Ferd +38299

want iedere aankoop is een nieuwe Tahirovic of Van der Boomen?

Je kunt het ook andersom zeggen: "Vreselijk nieuws, ik heb liever een nieuwe Mokio dan een oude Klaassen".

07:33

E5314 +1112

Dit dus !!
Helemaal mee eens

Zulke gasten heb je gewoon nodig in de selectie . Zeker Klaassen die weer wat het betekent om voor Ajax te spelen
Altijd erbij houden!
Wel met de kanttekening dat hij rekening dient te houden dat z’n speeltijd minder zal worden als we een niveau hoger gaan nastreven

08:11

YugoVik +33029

Ja zijn we mooi klaar mee met klaassen, berghuis en weghorst..

14-03-2025 21:55

Aram +17835

Is er ook zoiets als een senioren-CC? Op dat niveau kunnen die drie misschien nog mee.

14-03-2025 22:13

Artemio +31635

Klaassen verlengen past wel in het beleid van deze td. Er wordt teveel naar ervaring gekeken. Te weinig naar kwaliteit.

14-03-2025 21:55

papflapjes +7017

Ja, zes basisspelers gisteren waren 25 plus, en dat terwijl Weghorst en Henderson geblesseerd zijn, anders waren het er misschien acht. Kroes slaat door.

14-03-2025 22:56

Artemio +31635

Ajax speelde afgelopen donderdag met een basiself gem leeftijd van 25.5 en Frankfurt 24.3.

06:28

Ajaxsupporter02 +13814

Waarom Klaassen weer verlengen? Ga nou eens voor kwaliteit. Topkerel, maar hij voegt niks meer toe aan Ajax.

14-03-2025 21:50

Tommyshelby +128393

"Misschien moet Farioli zondag een foto van mij laten zien in de kleedkamer. Dan worden ze allemaal wild."

Nou Mike, in jouw geval is dat eerder een poster...

14-03-2025 21:49

Bruno04 +15718

Ik zou graag zinchenko zien als 8 of 10. Mag voor geloof ik 15 mil weg bij Arsenal. Zal wel onhaalbaar zijn maar wel echt precies wat we nodig hebben

14-03-2025 21:48

Artemio +31635

Ounahi kun je ook goedkoop op de kop tikken.

14-03-2025 21:56

Odysseus +14237

Zou ik zeer toejuichen!

14-03-2025 22:28

Bruno04 +15718

Zinchenko heeft de finesse, CL ervaring en leeftijd. Als de opties gelijk zijn zou ik altijd hem halen. Veel hoger niveau al bewezen ook. Maar te goed voor de eredivisie denk ik.

14-03-2025 22:34

Artemio +31635

Hij scoorde tegen psv en wilde niet juichen. Dan lijkt mij de kans klein dat hij naar Ajax wilt komen.

06:31

Ferd +38299

er zijn veel spelers die niet willen juichen tegen hun oude club, ondanks dat ze toch bij Ajax tekenden. Ik zou daar niet teveel waarde aanhechten

07:25
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.