Van Praag legt doelstelling Ajax uit: 'Enige opdracht was tweede worden, hoe dan ook'

door NielsOpdam 149

Bron Goedemorgen Eredivisie

Van Praag accepteert spel Ajax: 'Maar als we zo blijven voetballen, wordt dat niet geaccepteerd'

door NielsOpdam 149

Bron Goedemorgen Eredivisie

Laatst geüpdatet

Francesco Farioli en Alex Kroes hebben vanuit de Raad van Commissarissen van Ajax de opdracht meegekregen om in elk geval tweede te worden in de Eredivisie. Michael van Praag, voormalig voorzitter van de RvC van Ajax, heeft dat zondagochtend verteld in Goedemorgen Eredivisie. Hij neemt het dan ook op de koop toe dat het spel niet altijd goed is.

'De enige opdracht die wij gegeven hebben is tweede worden, hoe dan ook. We hebben twee jaar geen Champions League-inkomsten gehad, maar wel de uitgaven die bij de Champions League horen', begint Van Praag zijn uitleg over het doel van dit seizoen. 'Iedereen weet wat een ongelofelijke - ook financieel - vrije val Ajax heeft gemaakt. Als beleidsbepaler gaat het er wat mij betreft om dat we tweede moeten worden, niet zozeer om mooi voetbal en Ajax-voetbal spelen.'

Van Praag vertelt dat hij het huidige seizoen als een tussenjaar ziet. Het Ajax-icoon is blij met de steun van de Amsterdamse fans. 'Onze supporters - die altijd meteen klaarstaan om een speler uit te fluiten - hebben begrepen dat ze dit team naar de tweede plek moeten schreeuwen en steunen. Daar ben ik ze verschrikkelijk dankbaar voor', vertelt de oud-bestuurder, die wel vindt dat er komend seizoen beter gespeeld moet worden. 'Als wij de komende jaren op deze manier blijven voetballen, wordt dat niet geaccepteerd. Dat zou ik ook niet accepteren.'

Is Farioli een 'tussenjaar-trainer'? 'Dat weet ik niet'

Aan het begin van dit seizoen werd de tweede plaats dus als doel meegegeven. Momenteel ligt Ajax op koers om die tweede plek te bemachtigen. 'Als we dat halen, is wat mij betreft - en ik denk van iedereen bij Ajax - het seizoen geslaagd. Daarna moeten ze gaan bouwen aan wat wij allemaal graag willen zien', vertelt Van Praag, die dit seizoen eerder een tussenjaar noemde. Hij krijgt de vraag of Farioli dan ook een 'tussenjaar-trainer' is. 'Dat weet ik niet, daar moet je voor bij Alex Kroes zijn. Ik ben maar een simpele commissaris geweest en daar beslissen wij niet over. Het is aan de directie om daar een beslissing over te nemen, dus dat kan ik allemaal niet zeggen.'

Van Praag zijn tafelgenoten vinden het apart dat men bij Ajax zegt dat ze tweede moeten worden. De Amsterdamse branie is even verdwenen, maar Van Praag vindt het 'heel erg pedant' als de Ajacieden voor dit seizoen hadden geroepen dat ze kampioen zouden worden. 'Ik vind het veel chiquer als je zegt: we moeten in elk geval tweede worden. Als wij als Ajax zeggen: we moeten kampioen worden, dan worden we weer als arrogant versleten. Dat past heel erg bij Ajax en dat gaan we volgend jaar ook weer roepen.'

'Maar het is ook met respect naar PSV. Je moet reëel zijn. PSV heeft in mijn optiek het beste elftal van Nederland. Dat zij nu zo'n terugval hebben meegemaakt, had niemand verwacht. Het is heel erg raar dat je zo'n team hebt als PSV, en dan gaat roepen dat je kampioen moet worden', vervolgt Van Praag zijn verhaal.

Tekst gaat verder onder de foto.

francesco farioli alex kroes ajax
Francesco Farioli en Alex Kroes kregen vanuit de Raad van Commissarissen een duidelijke doelstelling mee: minimaal tweede worden. Dat heeft voormalig RvC-voorzitter Michael van Praag zondagochtend gezegd in Goedemorgen Eredivisie. 

'Ik kijk daar wel met tevredenheid op terug'

De Ajax-bestuurder was in de afgelopen jaren voorzitter van de RvC bij Ajax. Hij moest - samen met Leo van Wijk - de bestuurlijke rust terugbrengen en intern dingen veranderen. Daarnaast moesten zij een nieuwe Raad van Commissarissen voordragen. 'Dat is goed gelukt. Ik kijk daar wel met tevredenheid op terug', vertelt Van Praag, die ziet dat de kans groot is dat de doelstelling van de tweede plek ook nog wordt behaald.

Toen de Amsterdamse club vorig seizoen minder draaide - en zelfs laatste stond - was dat een vervelende tijd voor Ajax en Van Praag. Hij vertelt dat er - zeker bij Ajax - enorm veel emotie en woede loskomt over hoe het ging. 'Dan is het al heel snel dat iedereen weg moet. Als het niet goed gaat, moet iedereen meteen weg. Dat was bij ons ook zo. Om daar het hoofd aan te bieden is lastig, maar ik had het al eerder meegemaakt bij Ajax, dus ik wist wel hoe ik dat moest doen.'

Bestel nu het jubileumshirt van Ajax ter ere van het 125-jarige bestaan!

Lees meer over:
Plaats reactie

Rock69 +8411

Stoppen met deze Praag nog langer een podium te geven. Deze vent is dit gewoon niet waard.

16-03-2025 20:33

Professor +11128

Tweede worden is de opdracht.
Kroes vond het seizoen bij een derde plaats voor hemzelf geslaagd.
Leuk!!

16-03-2025 16:43

PH2BOT +40047

Van Praag...was dat niet die aan het pluche vastgeplakte maar inmiddels opgestapte voorzitter van de RvC? Wat nu pas.ècht een blamage zou zijn is de titel alsnog weggeven aan de lampekappen.

16-03-2025 14:54

Roy Derksen +1085

Smerigste rat!

16-03-2025 14:49

DanieldaCruz +989

Domheid kent geen grenzen!

16-03-2025 16:10

Roy Derksen +1085

Jij hebt zeker dit interview niet gekeken? Met je dommmerheid!

16-03-2025 16:15

DanieldaCruz +989

Dommerheid 🤡

16-03-2025 22:40

Raoul14 +3077

Het is bijna een generatiekloof aan het worden. Velen hier hebben geen idee waar Ajax voor stond toen ze Europees veel respect afdongen door hun speelwijze.
Voor de wat jongere fans is Ajax niet meer dan een 12 in een dozijn voetbalclub.

16-03-2025 14:45

AINIESTA +44540

Winnen maakt niet uit hoe! Brrrr

16-03-2025 15:20

MichelAngelo66 +22194

Als je niet beter weet en je je als supporter ook niet in je club wil verdiepen....tja. Jongeren weten het allemaal al he. Tevreden met zalvende woorden van een coach, een beschamende 0-1 in Almere en een achteruit lopend team.

16-03-2025 15:36

NoPants +7470

Iedereen hier wilt aanvallend voetbal zien. Doen alsof mensen die begrijpen dat dit voetbal een noodzakelijk kwaad is de club niet begrijpen, vind ik kinderachtig.

Doen alsof je dominant voetbal kan spelen met een zwakke selectie en toch net zoveel punten kan halen, vind ik kortzichtig. Resultaat voetbal is de makkelijkste manier om punten te pakken.

We hadden nu ook a la AZ leuk voetbal kunnen spelen maar 7e staan. Dat het nog spannend werd of we Europa league konden spelen. Was dat beter geweest?

Ik begrijp heel goed waar ajax voor staat, en vind het verschrikkelijk dat we nu zo spelen. Maar ik erken wel dat we door dit spel meer punten halen, en dat we als we kampioen worden de reparatie mega versnellen.

16-03-2025 15:42

afca95 +1288

Gewoon met materiaal te maken op het moment. Volgens mij speelde we in '19 '20 '21 echt wel goed voetbal

16-03-2025 15:48

JoeBlow +8161

Precies. Denken mensen nou echt dat Farioli met de selectie van 2019 hetzelfde zou spelen als met de selectie van 2025?

16-03-2025 16:02

DanieldaCruz +989

Wie zegt dat ie ander systeem en tactiek zou spelen?
Bij Nice gezien?

16-03-2025 16:12

JoeBlow +8161

Discussie over speelstijl vs resultaat was een debat in de jaren 70, 80, 90, 00, 10 en 20’s - en zal dat in de komende 3 decennia nog steeds zijn.

Lees maar eens terug wat er over Ivic werd geschreven in 1978. Ook toen had je de discussie van de puristen VS de pragmatisten.

16-03-2025 16:00

twynestar +28218

Van Praag moet tot januari 2026 even niets over Ajax zeggen.

16-03-2025 14:27

AlexIbarra +19238

Begin vh seizoen zei Kroes nog dat de doelstelling een plek bij de eerste drie was.
Misschien toch maar bijgesteld in de winterstop? ;)

16-03-2025 14:18

gebakkenperen +3097

Een verschrikkelijke nare man is dit. Hij doet er alles aan op om op plushe te mogen zitten.

16-03-2025 14:05

ajaxwestland09 +28932

Deze man heet van Plaag volgens Kokkie 😜

16-03-2025 13:59

mvdk +43726 moderator

Hij pakte Valentijn Driessen wel mooi aan. Op een gegeven moment moet Ajax echt een lijn trekken en die mensen niet meer toelaten. Meningen prima, maar vaak verzinnen Valentijn en Mike Verweij er van alles omheen. Dat is eigenlijk smaad / laster.

16-03-2025 13:56

Jp777 +8773

Het slimme/doortrapte is dat een van Praag een meesterlijk politicus is. Dan weer gebruikmakend van de Telegraaf dan weer ze voor de bus gooien.

Ik vind het een typische FIFA man, valleen maar bezig met opportunisme en egotripperij.

16-03-2025 14:42

Dolblij +44934

Waar Ajax nu staat had niemand aan het begin van het seizoen gedacht. Doelstellingen echter kun je bijstellen, hoort ook bij normale bedrijfsvoering : dus van mijn part is de doelstelling sinds vorige week om kampioen te worden, hoe dan ook. En moge Farioli er nog een jaartje aan vastplakken en met Ajax de CL onveilig maken.

16-03-2025 13:51

AFCAjaxMidNineties +12649

Beeld je eens in een jaar terug en dan nu dat je 8 punten los staat als je ook van AZ wint vanmiddag. Dat maakt mij geen moer uit dan hoe we winnen dit seizoen. Volgend seizoen mag er weer wat meer druk naar voren gezet worden. Michael heeft gelijk.

16-03-2025 13:44

Jp777 +8773

Deze man is zo’n ontzettende narcist. Is best intelligent en ergens in de verte geeft hij wel wat om Ajax maar het echt zo’n engnek en fossiel en egotripper. Nooit meer mannen zoals deze aub bij Ajax

16-03-2025 13:33

ajaxfan83 +3394

Jij weet dus totaal niet wat van Praag betekent heeft voor ajax

16-03-2025 14:00

Jp777 +8773

Omdat hij ooit iets goeds heeft gedaan voor Ajax, betekent dat nog niet dat hij geen narcist is, toch? De manier waarop hij nog overal aanschuift, zijn mening geeft en het feit dat hij bij de FIFA heeft gezeten, zegt genoeg. 77 jaar en hij wil nog steeds scoren en in de schijnwerpers staan. Zijn tweede periode was er vooral een van egotripperij. Daarnaast is het een ouderwetse man die echt nog is van het old boys netwerk. Als het aan dit soort types ligt zitten we straks weer met een middelmatige Nederlandse trainer. Deze man had ná zijn eerste periode lekker met zijn kleinkinderen moeten gaan spelen

16-03-2025 14:39

Kale +1196

Holy shit, wanneer is ajax volgens jou opgericht? 2015? Van Praag heeft ons eigenhandig gered van de ondergang, na rampzalige jaren onder Harmsen. En vervolgens onder zijn bewind een uefa-cup en een CL. Waar heb je het over??

16-03-2025 14:20

JoeBlow +8161

Comment van de dag. Er is vrijwel geen Europese prijs gewonnen zonder Michael of zijn vader Jaap.

16-03-2025 16:04

DanieldaCruz +989

Ongekend.. haha.
Je hebt echt geen idee he?!

16-03-2025 16:14

Myriad +7031

"Francesco Farioli en Alex Kroes hebben vanuit de Raad van Commissarissen van Ajax de opdracht meegekregen om in elk geval tweede te worden in de Eredivisie."

Hoezo?

Dat is niet de rol van de RvC. Je moet controleren, niet richting geven. Dat doet de directie!
Precies de reden dat het goed is dat van Praag is opgehoepeld.

16-03-2025 13:17

Johanveertien +538

Met dit materiaal is het knap en van Praag kwam goed over

16-03-2025 13:13

Transvaalkade +1628

Blijkbaar hebben velen alleen een korte termijn geheugen. Er zijn een aantal draken van wedstrijden bij geweest. Maar van een kleurloze losersploeg vorig jaar waar iedereen alleen met zichzelf bezig was heeft Farioli een team gesmeed. Mag hij daar svp op afgerekend worden en de credits voor krijgen. Dit is echt een heel knap staaltje management en damage control geweest. Van buiten lijkt het allemaal makkelijk maar ik ken geen enkele trainer die het dolende Ajax weer trots had kunnen maken. Van een apk afgekeurd verrot voertuig is er weer een solide basis met uitstekende rijeigenschappen maar met werk. Gewoon verder sleutelen dan komt het echt goed.

16-03-2025 13:08

swamb +47

Ben met je eens dat het een ijzersterk staaltje people management is geweest. Probleem is dat de trots die jij noemt bij mij ontbreekt. Ben blij dat we weer winnen en de CL in mogen maar trots komt hopelijk volgend jaar weer;).

16-03-2025 13:20

DanieldaCruz +989

Hier ben ik het zo mee eens.
En dit is spijker op zijn kop waar Ajax voor staat!
Klasse, kwaliteit en Uitstraling!!
Heel blij met FF dit jaar ( op schandelijke vertoning van afgelopen week na)
Maar hier kan een echte Ajacied never nooit trots op zijn.
Hopelijk idd volgend jaar weer!! 💪🙏

16-03-2025 16:19

MarcelvTol1971 +15302

van Praag was ook zeer stellig richting Verweij en Driessen.
Farioli is daar volgens mij helemaal klaar mee.
Vind ook dat Ajax eens een poosje moet stoppen met het verlenen van accreditaties aan deze twee heren.
Gewoon boycotten.

16-03-2025 13:07

MarcelvTol1971 +15302

Als Tadic komt , hoeft van mij niet, dan hoop ik wel dat Farioli blijft. Want je kan zeggen wat je wil, rouleren is rouleren hij heeft geen "vriendjes" dus iedereen komt aan de beurt. Ben benieuwd of Tadic dat trekt.

16-03-2025 13:05

Been +12436

Hij rouleert Hato ook bijna niet. Rouleren is geen doel op zich maar een middel om toe te passen op individueel niveau.

16-03-2025 14:06

C14 +22326

Probleem is vooral dat als het spel wat beter wordt, en iets meer des Ajax, en gekoppeld aan net voldoende resultaat, men het al prima vindt.

Perfectie en Ajaxspel tot in de puntjes zou nagestreefd moeten worden, ook in de opleiding. Die passie voor het positie- en vooral combinatiespel, daarin echt superieur proberen te zijn ten opzichte van de rest, ook Europees, techniek en creativiteit voorop, altijd dominant willen zijn, tegenstander vast zetten, nooit inzakken om het inzakken, totaalvoetbal, dus ook geen breker of voetballende dissonant op 6, diepte boven breedte maar niet opportunistisch, meer scoren dan de tegenstander in plaats van de nul vooral willen houden, etc.

Altijd is het maar halfbakken, en dat wordt dan geaccepteerd. Het bovenstaande wordt niet nagestreefd. Als het spel maar een beetje op Ajaxspel lijkt, in grove lijnen, en zeker als dan het resultaat (net) genoeg is, is men al tevreden. Velen zien Ajax ook als een standaardclub en vergelijken het met andere clubs, met het 'moderne voetbal', en daarin meegaan, naäpen, terwijl Ajax het juist altijd anders deed, en dat was de grootste kracht van Ajax.

Zo wordt nooit het maximale uit Ajax gehaald.

16-03-2025 13:05

TeringHenkie +28261

Eens,100%, maar voor dit seizoen slik ik het nog ff omdat we van ver komen en zeker CL moeten halen omdat dat miljoenen opbrengt. Mocht je weer geen miljoenen opstrijken door niet te halen van CL ben je ver heel ver af van waas Ajax voor moet staan want dan vrees ik dat er nog meer gesneden moet worden, zodat je de aansluiting in Nederland al gaat missen.

Daarbij mocht Ajax CL halen, is het ook makkelijker om 2-3 gerichte aankopen te kopen die gewenst zijn en kun je rustig aan jong talent zoals nu op de bank plaats laten nemen en eventueel minuten geven.

Nog zo`n seizoen als deze zal rampzalig zijn voor ons..de supporters.

16-03-2025 13:16

C14 +22326

Ik slik het ook, geen probleem, al moet niet gedaan worden alsof Ajax een dusdanig slechte selectie nu heeft waarmee je niet mooier en beter kan spelen, want dat is onzin. Maar ik begrijp de hang naar zekerheid wat dit seizoen betreft.

Ik zou niet bang zijn voor die aansluiting. Ajax gaat sowieso sportief wel oogsten met al het talent dat er is en aankomt, en daarna ook flink cashen. Maar inderdaad, CL missen zou het proces weer vertragen.

Maar ik doelde ook op volgend seizoen, als je verder gaat met Farioli. Het voetbal zal wat meer des Ajax worden, dat geloof ik wel, maar niet genoeg. Het blijft Farioli met zijn eigen visie, mentaliteit en filosofie, die zich dan deels schikt naar Ajax. En zeker niet Ajax tot in de puntjes des Ajax zal laten spelen. Hij heeft de mentaliteit van 'zekerheid', de nul vooral willen houden. Dat gaat eigenlijk al niet samen met Ajax. En daarbij voorkeur voor fysiek en vechtlust, en minder voor techniek en creativiteit/voetballend vermogen.

Dus gewoon afscheid van nemen. Na dit seizoen moet je meteen beginnen met bouwen, met al dat talent, en inderdaad die enkele gerichte topaankopen deels mogelijk gemaakt door CL voetbal en verkoop van wellicht Taylor, Hato

16-03-2025 13:23

Simpelishetmoeilijkst +25118

C14, sorry, niet met je eens, omdst ik denk dat Farioli jong genoeg enflexibel genoeg is om vanuit zichzelf dingen anders te doe. Ben er van overtuigd dat de man weet wat echt Ajax-voetbal is, waar wij zo naar snakken. Zou tegen jou zeggen: geef de man de kans je ongelijk te bewihzen, al zou je misschien ook wel gelijk kunnen hebben. We gaan het misschien zien met zijn allen. Met waardering voor jouw mening.

16-03-2025 13:43

Raoul14 +3077

Jij begrijpt het!

16-03-2025 14:42

DanieldaCruz +989

100% dankbaar afscheid van nemen!!

16-03-2025 16:28

AINIESTA +44540

Misschien toevallig 1x in de 20 jaar ofzo. Geen idee of er überhaupt nog iemand bij de club zit die dit nog nastreeft. Alvarez wordt tegenwoordig gezien als de ideale nr 6. Tsja.

16-03-2025 13:21

C14 +22326

@AINIESTA

Ja dat laatste blijft mij ook dwars zitten, en maakt dat ik al geen geloof heb in deze leiding. Echt balen, het zal ook gewoon nooit eens geleid worden door competentie mensen met visie en die weten waar Ajax voor staat en hoe Ajax zich kan onderscheiden.

Ja precies, 2018 leek zo'n toevalligheid; veel toptalent in de basis, goede mix met ervaring, prima spel met juiste mentaliteit. Terwijl diezelfde trainer de jaren daarna een totaal andere mentaliteit toonde, en ook heel ander spel toonde. Uiteraard andere elftallen, maar het verschil wat te groot, totaal andere insteek.

16-03-2025 13:26

AINIESTA +44540

Onder Ten Hag was het gewoon toeval. Gaat in een paar maanden van een voetballend middenveld Frenkie/Schone naar een betonblok Alvarez/Martinez. Viel me ook tegen van Overmars. Die haalt een jaar later gewoon Klaassen terug. Totaal geen visie.

Je moet hopen dat de juiste TD en de juiste trainer tegelijkertijd bij Ajax zitten.

Kroes geilt bijv al helemaal op het mentale gedeelte en focused zich vooral daarop.

16-03-2025 13:38

NoPants +7470

Welke trainer zou jij aanstellen?

16-03-2025 15:52

Mitchjo +6177

Kan de RvC wel opdrachten opleggen? Een RvC is toch meer controlerend?

16-03-2025 13:03

JoeBlow +8161

Het is een gesprek tussen directie en RvC. Maar zonder akkoord van de RvC met de ondernemingsdoelstellingen, heb je toch als directie echt een fors probleem.

Formeel zal de directie de doelstelling bepalen en zal de RvC die goedkeuren. Een slimme directeur doet dit natuurlijk in samenspraak.

16-03-2025 15:56

Robertini +39069

Ik dacht dat top 3 het doel was?

16-03-2025 13:01

Artemio +31792

Ik zou het wel verfrissend vinden wanneer Ajax doorgaat met Farioli.

Het mondiale voetbal ontwikkelt zich en Ajax moet een manier vinden door zich te onderscheiden en dat kan niet bijv niet met 7 Bounida’s in je basiself.

16-03-2025 12:47

AINIESTA +44540

Wij hebben nu geen 1 Bounida al kan Farioli daar niet zoveel aan doen. Maar met dit laffe betonvoetbal ga je je sowieso niet onderscheiden. Misschien dat Farioli volgend jaar wel wil investeren in het positiespel en aanvallender wil spelen maar bij een mindere periode zal het toch wel weer afwachtend reactievoetbal worden vrees ik.

16-03-2025 12:57

Belnaarhuis +4938

Wat is jouw definitie van onderscheiden?

16-03-2025 13:05

AINIESTA +44540

In deze context? Altijd jezelf zijn.

16-03-2025 13:14

DeKenner +9277

Ik denk dat Farioli op dit moment gewoon realistisch speelt, op basis van het spelersmateriaal dat hij heeft. Want ook al zou hij ‘het echte Ajax-voetbal’ willen spelen, dan heb je daar toch wel bepaalde type spelers voor nodig.

16-03-2025 13:21

AINIESTA +44540

Probleem is dat hij dit volgens mij helemaal niet wilt. Ook al hebben we dadelijk een type Frenkie en Schone op het middenveld.

Maar met zo'n selectie en situatie waarin wij zitten is er weinig mis met realistisch spelen. Alleen betonvoetbal tegen Almere City kan je toch niet meer realistisch noemen? Dan ben je gewoon bang.

16-03-2025 13:25

Robertini +39069

Je onderscheiden kan alleen met een herkenbare speelstijl, met deze tactiek zullen we geen uitschieters zien in Europa, topclubs kunnen zich hier namelijk makkelijk tegen wapenen. Je onderscheiden in Europa door zo te spelen als elke Europese subtopper, dat is natuurlijk niet hoe het werkt.

Als we deze speelstijl behouden, dan voorzie ik veel succes in Nederland, maar heel weinig succes in Europa. In 16/17 en 18/19 was het juist het aanvallende voetbal dat ons zo ver bracht, daarna begon het zekerheden inbouwen weer met Alvarez op 6, en hebben we geen succes meer gehad.

16-03-2025 13:08

Artemio +31792

In 16/17 vond ik het kamikaze voetbal en alles viel goed, maar het was een welkome ervaring na de laatste jaren van Frankie met zijn betonvoetbal.

18/19 was zeker om te smullen en dat was echt kwaliteit. Dit soort elftallen met een perfecte mix komen maar eens in de zoveel tijd voor bij Ajax.

Ik voorzie grote problemen met de bouw van het nieuwe Ajax. De td is incompetent en niet in staat. Dus zul je een trainer moeten hebben die van spelers een hecht collectief maakt en voor elkaar wil vechten. Farioli bewijst dat.

Het is schrijnend om te zien dat bijv de franse jeugd fysiek en voetballend veel verder is/zijn dan de Nederlandse jeugd.

16-03-2025 13:44

C14 +22326

@Artemio

Noem mij eens een coach, ook die bij Ajax gecoacht heeft, die ook maar één Bounida in zijn team zou zetten? Ja, misschien De Boer, Ten Hag, Bosz, lafjes op de flank in plaats van op het middenveld. Sowieso geen twee Bounida's. De creatieve 10/aanvallende half wordt sowieso door vrijwel geen enkele trainer meer ingezet, helaas. Dus ik begrijp je opmerking niet.

Het probleem van Ajax de laatste jaren was juist te weinig Bounida's, ook nu.

Onderscheiden doe je niet door mee te gaan in die ontwikkeling, na te apen, maar juist die ontwikkeling te analyseren, en kijken hoe je het heel anders kan doen, anders dan al die anderen, zoals Ajax het altijd gedaan heeft en successen behaald heeft.

Ga je het doen zoals die anderen, zoals in de Europese top bijvoorbeeld, ben je sowieso kansloos, want dan gaat het vooral fysiek tegenover fysiek worden, en dat leg je altijd zwaar af, als veredeld jeugdteam.

De ware Ajax principes, of Cruijff principes, zijn tijdloos, alleen moeten deze wel met de tijd meegroeien. Zo groeide dat mee ten tijde van het Barcelona van Pep; het voetbal werd compacter en beter georganiseerd, dus veel meer nadruk op het korte combinatiespel, techniek en handelingssnelheid, en creativiteit, om maar wat te noemen.

De kracht van het Ajax van 2018 was vooral het voetballende blok Frenkie en Schöne. Geen breker, geen zwakke schakel in de opbouw, veel opbouwend en voetballend vermogen van achteruit. Zo werd Ajax nauwelijks tot niet vastgezet, kon het meer domineren en initiatief nemen, creëren, etc.

Farioli wil juist breken op 6, 6 tussen de CV's in laten zakken. Verschrikkelijk. Ook fysiek en vechtlust belangrijker dan techniek en voetballend vermogen.

Nee, is gewoon een mismatch.

16-03-2025 13:15

Artemio +31792

Dat voetbal waar jij voor staat kan alleen nog maar gespeeld worden door de beste voetballers van de wereld en dan nog kan men niet 95 minuten lang dominant voetbal spelen.
Die heeft Ajax niet.

Basta.

16-03-2025 13:45

Vak420 +958

"Farioli wil juist breken op 6, 6 tussen de CV's in laten zakken. Verschrikkelijk. Ook fysiek en vechtlust belangrijker dan techniek en voetballend vermogen."

Met de huidige selectie, wat kan je in godsnaam anders doen ?

16-03-2025 13:56

Erik20 +7365

"Het is heel erg raar dat je zo'n team hebt als PSV, en dan gaat roepen dat je kampioen moet worden',"

Het is precies dit. Bepaalde journalisten willen heel graag dat Ajax het uitspreekt zodat ze het tegen de club kunnen gebruiken. Kunnen ze weer hun stukjes over "het arrogante Ajax" schrijven en PSV de underdog maken.

16-03-2025 12:38

swamb +47

Ben regelmatig geen fan van de persoon van Praag maar vond hem vandaag tijdens Goedemorgen Eredivisie een sterke indruk maken. Geen mensen afvallen behalve wat van de droeftoeters van de media. Doelstelling even duidelijk herhalen en achter Farioli blijven staan. Maar wel zeggen, volledig terecht, dat we dit voetbal niet jaren gaan pikken. Sterker nog volgend jaar moet het beter, nu mag alles.

16-03-2025 12:32

Hivajx +531

Ben blij dat van Praag geen bestuurder meer is, maar vond dat hij erg positief sprak. Nam het op voor Farioli en de mensen die er nu zitten.

16-03-2025 12:27

Baco123 +6146

Als je 8 punten voorsprong staat moet je nog maar 1 ding willen met zen allen
Das kampioen worden
Aankomende 2 potjes 4 punten pakken dan is het wel klaar

16-03-2025 12:25

vandenhaas4 +15047

Dacht de doelstelling top 3 was, maar de tweede plaats is natuurlijk veel beter ivm CL inkomsten. Nu we 8 (verlies)punten voor staan met minder dan een kwart te gaan, moet je er natuurlijk alles aan doen om eerste te worden.

16-03-2025 12:00

mickey2602 +4752

Dat dacht ik ook maar bij de eerste 2 plaatsen heb je geen voorrondes en dat geeft de directie de komende zomer meer tijd om orde op zaken te stellen. En inderdaad,nu je 8 punten voor staat op de nr 2 met nog 9 wedstrijden te gaan moet je voor het kampioensschap gaan. Maar dat zullen ze dus niet tussentijds uitspreken.

16-03-2025 12:09

Turbo +41820

De doelstelling is nu 1e worden. Voor mij althans. Als er sprake is van zodanige tunnelvisie als nu het geval is, met alleen maar een nadruk op resultaat, dan moet je ook daadwerkelijk resultaat halen. Als je nu nog 2e wordt hebben we imo alsnog gefaald. Iets anders dan punten over de streep trekken doen we inmiddels niet meer. Geen persoonlijke ontwikkeling, geen enkele positiviteit rondom de manier van spelen of niveau, geen blik op volgend seizoen, bewust andere competities laten lopen, selectie- en aankoopbeleid puur op de korte termijn. Nu nog een grote voorsprong uit handen geven zou voor mij ook het enige overgebleven positieve puntje uit het water blazen. De titel is nu een must.

16-03-2025 11:51

vandenhaas4 +15047

Persoonlijke ontwikkeling is er natuurlijk wel: Sutalo, Baas, Taylor en Gaaei hebben zich nog het meest ontwikkeld.

16-03-2025 11:57

Turbo +41820

Dat was het begin van het seizoen ook al het geval. De laatste maanden ontwikkelen spelers zich nog nauwelijks. Farioli heeft ze structuur geboden en dat heeft Sutalo en Taylor goed gedaan. Baas was een uitstekende vondst. Gaaei is nog steeds Gaaei. Farioli doet voldoende goed, maar van enige ontwikkeling is al lange tijd geen sprake meer. En voor elke speler die positieve ontwikkeling toont zijn er spelers die juist alleen maar minder lijken te worden door de huidige aanpak en speelstijl.

16-03-2025 12:01

bas.v55 +672

Brobbey is zich aan het herpakken, dat is een ontwikkeling. Hato is ook in het seizoen gegroeid na een vlakke start

16-03-2025 12:28

Turbo +41820

Brobbey is minder dan vorig seizoen. Hato was al goed en is dat nog steeds. Spelers als Godts en Traore worden met de week minder, wat geen toeval is gezien de groeiende mate van betonvoetbal. Er is dus net zozeer sprake van regressie als ontwikkeling. En die regressie is bewust, omdat het ons blijkbaar geen reet meer uitmaakt of we renderen en of we een fatsoenlijk spelaandeel hebben, zolang we onszelf maar wekelijks over de finishlijn slepen. Prima voor nu, maar dan wel met eindresultaat.

16-03-2025 12:30

Juan62 +46168

Met meer dan 50 jaar ervaring als Ajacied heb ik geleerd om me geen ene malle moer aan te trekken van wat de buitenwereld cq rest van Nederland zegt over mijn club.

De voetbalwereld buiten Nederland heeft sowieso enorm respect voor Ajax

16-03-2025 11:32

Velibor30370 +4142

1000% mee eens, en met onze jarenlange ervaring als Ajacied weten we ook dat Ajax altijd, altijd sterker terugkomt van dwalingen. Ik heb r alle vertrouwen in dat dat nu ook gebeurd net zoals ik r niet van op zal kijken als er in de toekomst weer een gigantische dwaling plaatsvindt….Ajax blijft tenslotte Ajax 😄

16-03-2025 13:05

Steffenhagen +37784

Het probleem met veel Ajax supporters hierbij dat ze nog steeds de Johan Cruyff norm hanteren . Dat is qua visie en opleiding prima , maar niet meer realistisch als je naar het internationale voetbal kijkt . De wereld is veranderd en het voetbal ook. De kritiek op Farioli doet vooral erg nostalgisch aan en is in feite oer- conservatief .

16-03-2025 11:29

Juan62 +46168

Oa de jaren dat Ten Hag Overmars en vd Sar samen tekeer gingen met Ajax bewijst je ongelijk
Dat zie je ook in Barcelona

16-03-2025 11:33

Steffenhagen +37784

Dat was vooral het nemen van investeringrisicos ipv een sluitende begroting hanteren . Ze kochten blind en Tadic en dat doen de meeste clubs : geld uitgeven aan nieuwe spelers

16-03-2025 11:40

Ajax2024 +2084

Overmars en Van der Sar hebben onverantwoorde risico’s genomen.

16-03-2025 11:51

Bky +56362

Pas na het megasucces ging het mal verkeerd. In 18/19 was de selectie in balans en viel het wel mee met overdreven salarissen. Pas nadat het geld en succes kwam ging het goed mis, met te dure aankopen als Haller, Promes, Alvarez, Antony en Bergwijn etc. om 18/19 in stand proberen te houden.

Teveel geld zorgt voor gemakzucht en dat is precies wat je zag.

16-03-2025 11:55

Odin2710 +2062

Dat is alleen hier op Ajaxshowtime. Ik heb niet het idee, sterker nog, op en rond het stadion klinkt alleen maar lof over hoe het nu gast--> waar we staan en waar we vandaan komen. Dus de meeste reacties hier zijn niet in lijn met de realiteit van supporters buiten het internet...Dus hier moet je het gros niet zo serieus meer nemen...

16-03-2025 11:33

Juan62 +46168

Ga zo'n bruin Amsterdamse café in en de meeste stamgasten zullen het ook over het vertoonde spel hebben.
Het is als Ajaxvoetballiefhebber dit seizoen meestal geen genot om naar wedstijden te kijken.

Frank de Boer werd in de pers en door sommige hier compleet afgemaakt om zijn zogenaamde betonvoetbal
Farioli speelt dit seizoen zeer verdedigend voetbal ( helemaal voor Ajax begrippen)
Ik snap het volkomen wetende waar we vandaan komen,
maar dat betekend niet dat ik ervan geniet.

En in normale tijden geniet ik van Ajaxvoetbal

16-03-2025 12:11

Rode1998 +35

Door wie werd de Boer afgemaakt dan, buiten AS? Werd in het stadion zeer gewaardeerd.

16-03-2025 12:24

Odin2710 +2062

Je hebt een punt. Ik geniet er ook niet van. En ja, natuurlijk wordt er geklaagd. Maar we hebben simpelweg niet het materiaal en de centen om mooi voetbal te spelen. Dus dan maar op deze manier. En persoonlijk vind ik dat Farioli het met dit materiaal boven verwachting doet. En al helemaal m.b.t. de kans om kampioen te worden. Het is betonvoetbal, maar ook pure slimmigheid. En dat kon van de Boer niet gezegd worden dat laatste

16-03-2025 12:48

swamb +47

Ik kom regelmatig in 3 verschillende Amsterdamse kroegen die je beschrijft. Al gehele sentiment is dat dit jaar alles geoorloofd is gezien de afgelopen 2 jaar. Maar dat het vanaf volgend seizoen wel weer Ajax voetbal moet worden.

16-03-2025 13:26

Patrick1967 +1541

Niet mee eens.

De fout is dat veel mensen de visie van Cruijff als iets rigide zien terwijl het conceptueel is. Dat de wereld en het voetbal continu veranderen, dat hoort bij de mens en maatschappij. Toch hebben we sinds de jaren 60 in verschillende decennia meerdere ploegen gezien die in de geest van deze visie successen hebben behaald.

Kortom, zijn visie is tijdloos en past prima in het hedendaagse voetbal en ook in de toekomst omdat het conceptueel is en dus kan mee veranderen.

16-03-2025 12:25

JC14forever +745

Barcelona hanteert die norm nog steeds en die doen het best aardig toch... :-)

16-03-2025 12:35

ZuenAFCA +2097

De meeste analisten en voetbalfossielen leven nog in 1900

16-03-2025 11:28

Janneman16 +447

We moesten toch bij de eerste 3 komen of heb ik dat begin van het seizoen niet goed begrepen?

16-03-2025 11:24

henkie58 +2030

Duidelijk toch?!?!

16-03-2025 11:15

Kreugerrand +706

De prio was toch minimaal 3e worden ?

16-03-2025 11:13

Danielson +50189

Kroes kan niet tellen.

16-03-2025 11:13

Kreugerrand +706

Kroes is multimiljonair dus tellen prima 🤗

Denk dat het een bijstelling is geweest

16-03-2025 11:15

Lazell +16983

De prio was CL voetbal halen. Als je 3e wordt en sneuvelt in de voorrondes was het nog steeds een mislukt jaar.

16-03-2025 11:22

Bjorn +12360

Farioli kwam op het juiste moment en gaat ons naar de CL loodsen. De titel is nog alles behalve zeker gezien ons spel en het speelschema.

Denk ik dat je Farioli moet laten gaan na dit jaar als een Italiaanse topclub hem wil kopen? ja. Juist omdat dit spel niet nóg een seizoen wordt gepikt en al helemaal niet als je er een keer 5 op rij niet wint.

16-03-2025 11:12

Janneman16 +447

Ach, dit spel werd onder FdB jaren gepikt. Dus van mij mag Farioli zeker nog een jaar zijn strenge regime verder uitbouwen. Er zijn, zoals het er nu voor staat, voor komend seizoen meer financiële mogelijkheden dus kan Fariloli ook verder bouwen met wat hij nu mee bezig is.

16-03-2025 11:28

RayJordaan +6829

Nou FDB speelde zeker meer aanvallend hoor

16-03-2025 13:16

Bjorn +12360

Frank is van de club, heeft dus meer krediet, maar speelde ook een heel stuk aanvallender dan Farioli sinds de winterstop doet. Zeker tussen 2011 en 2013.

16-03-2025 13:19

Lazell +16983

Deze manier van spelen is meer noodzaak dan voorkeur. Je speelt met een achterhoede met Gaaei en Baas. En vorig jaar waren Sutalo en Hato defensief ook alles behalve zekerheidjes. Probeer je de tegenstander iedere wedstrijd tegen de muur te zetten, dan had je op het dubbele aantal tegendoelpunten gestaan en had je meegestreden om de 3e plek ipv de eerste.

Daarnaast is het spel aan de bal heel afhankelijk van vorm en wie er kan spelen. Met Godts, Traore, Brobbey en Fitz-Jim heb je een paar hele grillige spelers. Als die het even niet hebben kom je met Rasmussen en Akpom op de flank te spelen. Je kan gewoon geen Ajax spel verwachten van deze selectie. Daar is hij gewoon te zwak voor.

16-03-2025 11:31

NoPants +7470

Ik snap hier echt niks van. Farioli werd aangesteld en verder werd de selectie totaal niet versterkt. In september had iedereen het over overleven. Gewoon zoveel mogelijk punten halen ongeacht hoe.

Nu heeft Farioli precies dat gedaan. Hij heeft er een degelijke ploeg van gemaakt die lastig te verslaan is. Geen sprankelend voetbal, maar dat was de opdracht ook niet.

Hij levert zo’n grote overprestatie, geef hem dan de kans. Geef hem de duidelijke opdracht aanvallender te spelen, en vraag wat voor spelers hij daarvoor nodig heeft.

Hij is net 3 jaar hoofdtrainer en mensen doen net alsof hij helemaal vastgeroest zit in een speelstijl.

Voor de winterstop was er kritiek dat hij niet genoeg talenten gebruikte, toen kreeg hij de opdracht dat meer te doen, en ineens doet hij het ook.

Hij verdiend echt de kans om een ‘eigen’ selectie te hebben en aanvallender te gaan spelen.

16-03-2025 11:55

4Ever14 +6593

"Hij verdiend echt de kans om een ‘eigen’ selectie te hebben en aanvallender te gaan spelen."

Maar hij is niet kaal, geen Nederlander en heet geen Erik of Peter.
Waarom zou hij dan een kans verdienen? Daarnaast hebben we liever mooi resultaatloos voetbal dan resultaatvoetbal, winnen is overrated.
Verder zou iemand met Ajax DNA het beter doen, kijk maar naar de afgelopen 2 seizoenen..

16-03-2025 12:51

mickey2602 +4752

Ik las onlangs een stukje dat AS Roma Farioli heeft geschrapt en gaat voor een andere trainer. Maar niet al te betrouwbare site,weet nieteens meer welke het was.

16-03-2025 12:12

JaapStam +136663

Ik blijf erbij: in de Eredivisie doet hij het prima en pakt hij de punten. Ook al is het niet het mooie Ajax voetbal om naar te kijken, ik snap het wel. Met de spelers die je nu hebt kan je niet veel anders dan zo spelen.

De doelstelling is simpel: eerste of tweede worden, zodat je direct de Champions League in gaat. Dat levert geld op om de selectie te versterken.

Maar wat mij en veel andere Ajacieden dwarszit is afgelopen donderdag. De handdoek werd veel te makkelijk in de ring gegooid. Je had de week ervoor met 1-2 verloren, maar nu had je gewoon met je sterkste elftal moeten spelen om het recht te zetten. Dit was de kans op revanche tegen Tottenham Hotspur.

Zelfs bij de amateurs spelen ze twee keer per week met hetzelfde team. En Ajax is na AZ gewoon twee weken vrij door de interlandperiode. Dan had je donderdag makkelijk je A team kunnen opstellen. Je bent profvoetballer, je hebt maar één taak: voetballen.

Dat ze zo snel opgaven, zou Johan Cruijff nooit goedgekeurd hebben. Na de 4-1 heeft hij zich omgedraaid in zijn graf. Dit is een slecht visitekaartje voor Ajax, zeker richting het buitenland.

16-03-2025 11:09

Kreugerrand +706

Volgens velen niet Jaap .
Het zou erg arrogant zijn dat iedereen even Eintracht langs de kant te zetten de nr 3 BL een fysiek sterke competitie .

Nee met al die blessures en pijntjes plus schorsingen prima gedaan

16-03-2025 11:12

JaapStam +136663

6-2 eraf gegaan in totaal over twee wedstrijden… vind jij dat prima als Ajacied? Waar zijn de tijden gebleven dat wij trots waren omdat we altijd voor de winst gingen?

16-03-2025 11:14

Kreugerrand +706

Dat heeft er niets mee te maken Jaap ik ben nu ook trots en begrijp de situatie zeer goed zelfs .

Kijk volgende seizoen moet de lat hoger gelegd worden nieuw seizoen .

CL en kans op kampioenschap is een pree , dat betekend minimaal €42 miljoen in het laatje als start geld .

16-03-2025 11:20

AmsterdamZuidRivierenbuurt +25299

Voor nu ff wel prio competitie ook al is het slootwater voetbal

16-03-2025 11:27

Steffenhagen +37784

Welkom in het jaar 2025

16-03-2025 11:30

BeterVanafDeZijlijn +967

Andere tijden Jaap. Even pas op de plaats. 1ste staan met zo'n kleine selectie is gewoon goed genoeg. Dat je ook met zo'n kleine selectie geen risico's neemt Europees is volkomen te begrijpen. Ik denk dat je over 2 jaar als je dan ook 2x CL haalt met wat goede verkopen en een capable td dat je dan dit soort dingen weer kan zeggen.

16-03-2025 12:10

KarimB +11340

Ik trek deze poep in de broek instelling niet zo goed. En past ook totaal niet bij Ajax. Stel je voor dat we blessures op lopen... Dat mag nooit de instelling zijn

16-03-2025 12:17

Kreugerrand +706

Hoe lang volg jij Ajax karim ?

16-03-2025 22:04

Kreugerrand +706

Ajax mist gewoon de kwaliteit en Eintracht had toch wel gewonnen

16-03-2025 22:05

AFCACruijff14 +161006

Jaap, ik snap de frustratie over donderdag hoor maar besef je wel dat deze selectie momenteel niet breed genoeg is om op twee fronten mee te doen met alle blessures en spelers met klachten. Ik noem Pasveer, Weghorst, Regeer, Henderson, Brobbey, Taylor, Sutalo, Godts. Allemaal spelers die niet inzetbaar of niet topfit zijn. Jongens als Hato die echt enorm veel minuten al hebben gemaakt. En dan moet je naar Frankfurt toe met een 1-2 nederlaag bij de aftrap en de wetenschap dat je vandaag tegen AZ moet waar je al 7x niet van wist te winnen. Uiteindelijk is de doelstelling CL halen en er is zelfs plots een titel haalbaar. Ik snap dan gewoon wel dat Farioli donderdag niet veel risico neemt.

16-03-2025 11:14

JaapStam +136663

Feit blijft dat zelfs amateurs soms twee keer per week meerdere wedstrijden spelen met hetzelfde team. Waarom won (hoe pijnlijk ook) Hercules van ons? Omdat zij met hun A team speelden en wij met een B team onder Valkanis, omdat Van ’t Schip naar Australië ging voor de bruiloft van zijn zoon of dochter. Ik vind het onzin om te klagen over vermoeidheid, zeker als je nog maar twee wedstrijden te gaan hebt (tegen Eintracht Frankfurt en AZ) en daarna twee weken vrij bent door de interlandbreak.

Een gewone werknemer werkt 5 à 6 dagen per week, hoor je die klagen? Profvoetballers worden tegenwoordig te makkelijk beschermd om wat pijntjes. Hou toch op. Vroeger stonden ze elke week gewoon op het veld.

16-03-2025 11:17

AFCACruijff14 +161006

Het gaat mij niet om de weken na AZ maar om AZ. Die wil ik winnen en dat lukt niet met een geblesseerd, uitgeblust elftal.

En dat gewone werknemer verhaal, dat lees ik vaker bij mensen maar dat is niet te vergelijken. Als topspeler moet je elke wedstrijd vol gas gaan. Als werknemer in het gewone leven kun je echt wel eens een snipperdagje nemen of op halve kracht je ding doen. Topsport is gewoon ongezond, zeker later in een seizoen. Uiteindelijk zijn we denk ik beiden heel blij als we de schaal pakken. En ja, Frankfurt uit was klote maar ik denk niet dat er een andere optie was. De spelers die speelden waren ook geen prutsers, die spelen vaak zat.

16-03-2025 11:24

JaapStam +136663

Eens met dit: "Uiteindelijk zijn we denk ik beiden heel blij als we de schaal pakken." Tuurlijk, de nederlaag tegen Eintracht Frankfurt was pijnlijk, vooral de manier waarop vond ik niet passen bij Ajax. Maar dat ligt achter ons. Nu moeten we allemaal de focus op AZ leggen om de landstitel veilig te stellen.

16-03-2025 11:34

Lazell +16983

Pfff.... Je moet zelf ook wel weten dat dit te simpel geredeneerd is, toch?

16-03-2025 11:34

AFCACruijff14 +161006

Dat het niet Ajax waardig is ben ik helemaal met je eens hoor. Deed mij ook pijn. Dik verliezen en ook met een ploeg die sterker had kunnen zijn.

16-03-2025 11:35

Ajax2024 +2084

Helemaal eens. Het zijn prima donna’s. Farioli doet het nu prima. Maar gaat dit niet volhouden. Zal ws deze zomer al weg zijn.

16-03-2025 11:36

4Ever14 +6593

"Feit blijft dat zelfs amateurs soms twee keer per week meerdere wedstrijden spelen met hetzelfde team. Waarom won (hoe pijnlijk ook) Hercules van ons?"

Bij Ajax gaat het om de titel en tientallen miljoenen, voor amateurs is dat niet het geval. Dan is ook niet gek dat ze bij Ajax over meerdere wedstrijden kijken ivm fitheid dan alleen 1 wedstrijd waar je al achter staat.

En de reden dat Hercules won is wegens incompetentie en onkunde van het hoogste niveau bij Ajax.
Dat een nobody als Valkanis langs de lijn stond, zegt al genoeg.

16-03-2025 13:02

Ron6 +3496

Klopt, helemaal met je eens, maar dit kan er ook nog eens extra op wijzen hoe enorm belangrijk, en nog belangrijker dan dat, het is om minimaal de tweede plek te behalen. De nood extreem hoog is, dat zelfs dit noodzakelijk werd geacht. Eerst plek 2 100% veilig stellen en daarna meer voetbal.

16-03-2025 11:16

Trainer23 +1429

Ergens zeker met je eens. Maar de selectie is zo smal dat je moet oppassen dat je in teveel blessures oploopt. Dus ik heb er vrede mee voor dit jaar. Overigens vind ik farioli een godsgeschenk., schot in de roos of hoe ie het ook wil
Noemen. Die moet je nog minimaal een seizoen laten zitten.

16-03-2025 11:22

Ajax2024 +2084

Helemaal eens. Knap als je dit jaar kampioen wordt. Europees is het vrij zwak. Volgend seizoen kun je opnieuw beginnen.Er gaan spelers weg. Hato ? Brobbey? Je hebt geld maar Ajax is niet zo goed gebleken in uitgeven. Het lek is nog niet boven.

16-03-2025 11:35

mickey2602 +4752

@Jaap,ik blijf erbij,ook met de sterkste elf weet je niet of je door was gegaan want in Amsterdam speelden we ook met de sterkste elf en verloren we. En Farioli zit niet met revanchegevoelens voor Tottenham,dat is van voor zijn tijd. En daarbij,op moment dat Ajax speelde donderdag moest Tottenham-AZ nog beginnen en had AZ de beste papieren om door te gaan.

16-03-2025 12:15

afct +8925

Mocht een Farioli naar een andere club gaan dan een flinke transfer som aub. Ajax moet stoppen met liefdadigheid

16-03-2025 11:07

RadheAjax2021 +17874

Vond van Praag niet eens zo slecht praten. Irriteer me wel mateloos aan Hans.

16-03-2025 11:06

WeirdAJAX +12113

Duidelijk Van Praag. Begrijpelijke keuze en prioriteiten.

16-03-2025 11:05

AINIESTA +44540

Doelstelling zo goed als behaald dus. Catenaccio tegen clubs als Almere City is dan niet meer nodig toch?

16-03-2025 11:02

Bjorn +12360

Over drie seizoenen is iedereen PEC-uit en Almere-uit vergeten, maar de CL-campagne en inkomsten zijn wel binnen. Het hoeft van mij ook niet, maar na vorig seizoen was dit niet verkeerd. Als hij vierde was geworden met aanvallend voetbal, lag hij eruit.

16-03-2025 11:14

AINIESTA +44540

Je hebt ook nog iets tussen ultra aanvallend en het zielige laffe spel wat we spelen tegen het rechterrijtje. Dat afwachtende en passieve gedoe tegen Almere City of Zwolle slaat helemaal nergens op. Dat je in sommige lastige wedstrijden met deze selectie wat compacter staat en niet vol op de aanval gaat snap ik wel. Maar zo massaal inzakken tegen Almere City en er zelf niet meer (willen) uitkomen is gewoon bedroevend.

16-03-2025 11:25

Bjorn +12360

Het doet ook pijn aan mijn ogen hoor, maar ik troost mij met de gedachten dat wij dit alleen maar hadden kunnen dromen vorig seizoen. CL halen, ondanks al die troep die gekocht is, maakt alles goed. Hoe zuur het qua spel ook is.

Overigens hebben we ook verschrikkelijk veel mazzel dit seizoen. Penalties mee, geen pingel tegen, goaltje in blessuretijd, bal op de paal/lat bij ons, ongelooflijk.

Als dat 40% minder was geweest, hadden we denk ik anders over Farioli gepraat nu.

16-03-2025 12:16

AINIESTA +44540

In zo'n 10 wedstrijden kon het ook net de andere kant op vallen en hadden we 15 punten minder gehad. Farioli doet heel veel goed maar heeft idd ook heel veel mazzel gehad.

Voor dit seizoen is het ff niet anders.

16-03-2025 12:25

Bky +56362

Zullen we ff kampioen worden en dan volgend jaar maar weer eens verder kijken?

16-03-2025 11:16

AINIESTA +44540

Vrees dat deze succesvolle(met heel wat geluk) formule onder Farioli niet snel gaat veranderen. Als het eenmaal heeft gewerkt dan kiest ie er toch wel weer voor. Waarom zou hij opeens 180 graden draaien en bij wel kiezen voor druk naar voren en verzorgd positiespel?

16-03-2025 11:26

Bky +56362

Ben je vergeten dat we vorig jaar 5de werden ofzo met dezelfde selectie? Deze selectie is kwalitatief niet zo bar bijzonder, vooral voetballend niet. Het middenveld heeft louter betonvoetballers, een Taylor wordt bijv. gezien als de creatiefste middenvelder van allemaal, ga daar maar eens leuk attractief voetbal mee spelen.

Ga met dit elftal spelen zoals jij wil dat we gaan spelen en je loopt gegarandeerd tegen opeens kleine ploegen ook tegen puntverlies aan, want dat betekent opeens dat je met 20 a 30 meter ruimte in je rug moet gaan spelen, dan ga je de Sutalo zien van vorig jaar en peert Gaaei waarschijnlijk weer ballen uit paniek door het midden.

Als je volgend jaar een Eriksen oid op het middenveld weet te krijgen, een paar verdedigers weet te halen die wel met ruimte in de rug kunnen spelen en dat we geen aankopen krijgen als, hard beuken Weghorst, lekker degelijk Rosa en ren je rot Edvardsen, dan kun je misschien gaan denken aan leuk voetbal, dat begint met 20 meter verder vooruit staan. Tot die tijd krijg je dit en als deze transferperiode geen spelers gehaald worden die daar in passen, dan blijf je dit houden.

Maar iets zegt me dat we volgend jaar opeens opnieuw naar een Klaassen zitten te kijken, dat je opeens Rosario/Tete voorgeschoteld krijgt en dat creativiteit ver buiten de deur wordt gehouden. Dus nee, ik maak me niet veel illusies.

16-03-2025 11:48

AINIESTA +44540

Dus zo inzakken tegen hekkensluiter Almere City is essentieel om punten te pakken? Kom op hoor.

Nee ik ben helaas nog niks vergeten van de vorige seizoenen. Maar je kan best wat hoger staan tegen Almere City en ook willen voetballen. Ook dan kan je nog compact staan zonder dat het een open huis wordt achterin. We hebben Ajax tegen een Besiktas, Psv, Maccabi ook hoog zien staan en hoog druk zien geven. Dat is tegen een Zwolle of Almere City dan onmogelijk? Ze proberen het niet eens meer. Farioli gokt volledig op dit laffe toevalsvoetbal en investeert 0,0 meer in zelf voetballen. Hopelijk is het genoeg.

16-03-2025 12:00

Bky +56362

Ja, want we pakken de punten toch? De winnende coach heeft gelijk.

16-03-2025 12:02

AINIESTA +44540

Ik ben niet voor Ajax omdat ze de meeste punten halen. Maargoed voor dit seizoen snap ik deze mentaliteit.

16-03-2025 12:22

***Ajax*** +147

Zo inzakken is dus wel nodig. Want volgens mij weet jij ook wat de uitslag vorig jaar was… deze selectie is gewoon niet goed genoeg.

16-03-2025 13:13

ajaxcied4life +26026

We moeten als ik het goed gelezen heb na een seizoen als de vorige gewoon kei hard roepen dat we wel even kampioen worden van de tafelgasten.

Totaal krankzinnig

16-03-2025 11:01

Kluffster +506

Heerlijk zoals van Praag de Telegraaf en Driessen op zijn plek zet…

16-03-2025 11:00

AFCACruijff14 +161006

Waarom komt die man toch zo enorm veel in beeld? Was gewoon uit de media gebleven tot dit seizoen klaar was.

Elke keer als die man dingen roept, roept het controverse op. Tussenjaar? Supporters fluiten normaal elke speler uit? Tweede worden? Volgens mij was de doelstelling CL en dan was plek 3 ook nog een optie geweest.

16-03-2025 11:00

WeirdAJAX +12113

Ik zie geen controverse en alleen logische en ware dingen die hij zegt.

16-03-2025 11:06

Daminem +400

Ja mee eens. En ik vind het ook wel frappant dat hij zegt dat ze (RvC) de doelstellingen hebben gegeven om minimaal tweede te worden. Volgens mij, maar corrigeer me vooral, bepaald een RvC geen doelstellingen, maar is het waarnemend/adviserend en bepaald de directie de doelstellingen. Ik zou dat nog eerder van een bestuursraad verwachten, maar die weten pas op de plaats te nemen en vooral achter de schermen te blijven. Deze mediageile en machtbeluste man moet vooral genieten van zijn pensioen en uit de media blijven over Ajax.

16-03-2025 11:07

WheermolenFC5 +2076

Uiteindelijk ook weer niet zo machtsbelust want hij is inmiddels opgestapt.

16-03-2025 11:40

Lazell +16983

In principe heb je gelijk. Maar als je Ajax wil controleren op beleid en prestaties, moet je toch wel iets van eisen hebben waaraan voldaan moet worden. Ze kunnen bijv. niet de transfer van Ocampos tegenhouden als ze geen mening hebben over hoe Ajax gerund zou moeten worden (financieel, sportief). Als je een AD/TD/trainer hebt die niet minimaal voor CL gaan, kunnen ze ingrijpen. Dan is het wel degelijk hun taak om (indirect) een doelstelling mee te geven. Want meedoen in de subtop, net als de transfer van Ocampos, druist tegen alles in waar Ajax voor staat.

16-03-2025 11:41

Daminem +400

Ik geloof niet dat dit vanuit eigen beweging is, maar inderdaad hij is opgestapt.

16-03-2025 12:09

Juichtoon +32345

2e worden hoe dan ook. En dan de trainer deze selectie geven. Dat is lef hebben.

16-03-2025 11:00
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.