'In kamp Cruijff golden andere wetten, rondom Farioli zie je iets vergelijkbaars gebeuren'

door Timo Suur 88

Bron Algemeen Dagblad

'In kamp Cruijff golden andere wetten, rondom Farioli zie je iets vergelijkbaars gebeuren'

door Timo Suur 88

Bron Algemeen Dagblad

Laatst geüpdatet

Sjoerd Mossou ziet een 'lekkere kampenstrijd' ontstaan bij Ajax. Volgens de columnist hebben de Ajax-supporters momenteel twee verschillende meningen over Francesco Farioli: je bent vóór of je bent tegen. De Italiaanse oefenmeester krijgt veel kritiek na de 'B-opstelling' van Ajax tegen Eintracht Frankfurt (4-1).

'Rondom Farioli speelt iets wat je typisch Ajax zou kunnen noemen: je bent vóór of je bent tegen', schrijft Mossou in zijn column in het Algemeen Dagblad. 'Helaas is Johan Cruijff al een tijdje niet meer onder ons, maar er gaat in Amsterdam nog altijd niets boven een lekkere kampenstrijd.'

In een 'kampenstrijd' is er sprake van twee verschillende groepen. 'Aan de ene kant staat een legertje van oud-spelers, cultuurbewakers, huismedia en supporters dat het schan-da-lig vindt hoe Farioli zijn elftal laat voetballen', beschrijft Mossou de huidige situatie. 'Vreemd genoeg zijn zij straal vergeten hoe bar slecht Ajax de laatste jaren was. Vorig seizoen riepen ze nog in koor dat de spelers van ‘niveau Excelsior’ waren, en zeer vermoedelijk lijden ze aan een vorm van voetbalxenofobie.'

Aan de andere kant staan de 'verstokte Fariolisten', zo schrijft Mossou. 'Zij dragen T-shirts met ‘Il Filosofo’ erop, twitteren zich een ongeluk en vinden alles wat Farioli doet geniaal en totaal briljant, zelfs wanneer hij flagrant uit zijn nek zwetst', aldus de columnist.

'Hun heilige evangelie is de ranglijst: Ajax is hard op weg om kampioen te worden, iets wat je inderdaad een wonder zou kunnen noemen', gaat Mossou verder. 'Voor buitenstaanders zijn deze extremistische kampenstrijdjes altijd erg vermakelijk om te volgen, want voortdurend worden er dingen recht geluld die krom zijn, of juist precies andersom.'

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

francesco farioli eintracht frankfurt ajax
Francesco Farioli kreeg veel kritiek na de B-opstelling van Ajax tegen Eintracht Frankfurt.

'Kampioen worden met Ajax zou een wereldprestatie zijn'

Vervolgens wijst Mossou naar de Fluwelen Revolutie onder Johan Cruijff bij Ajax. 'Cruijff kwam ooit tot het totaal krankzinnige idee om Tscheu La Ling CEO van Ajax te maken', schrijft de columnist. 'Geen weldenkend mens die dat een goed idee vond, maar in Kamp Cruijff golden destijds andere wetten: Johan had gelijk, ook als hij overduidelijk geen gelijk had.'

'Rondom Farioli zie je nu iets vergelijkbaars gebeuren', stelt Mossou. 'Zelfs expres van Eintracht Frankfurt verliezen vinden de Fariolisten inmiddels een geniale zet, want, komt-ie: ‘het kampioenschap is belangrijker’. De naam van Ajax mocht in Europa gerust te grabbel worden gegooid, blijkbaar, alsof het hier een zomeravondpotje betrof om de Maspalomas Cup of de Jan Kip-trofee.'

Volgens Mossou is er bij Farioli meer sprake van bewondering dan weerstand. 'Kampioen worden met Ajax zou een wereldprestatie zijn. Maar donderdag werd het definitieve bewijs geleverd dat ook filosofen de kolder in de kop kunnen krijgen', besluit de columnist.

Bestel nu het jubileumshirt van Ajax ter ere van het 125-jarige bestaan!

Lees meer over:
Plaats reactie

JanBiesbos +28984

Hij is er maar druk mee die mosou en zijn frustraties 🤣

13:58

JanBiesbos +28984

Ze proberen ons uit balans te brengen en feiten te verzwijgen, en waarom we wel vooral FF moeten haten.
Het narratief bestaat nog steeds dat FF met deze selectie EN mooi voetbal CL kan zekerstellen. Alsof ajax al weer jaren uit de problemen is. Dat haat ik zo aan de commentaren en de “MAAR”tjse ….
Volgend jaar zijn we zeker niet uit de problemen ook niet met CL voetbalgelden, wellicht dat je hato en Brobbey niet hoeft te verkopen maar een vd twee.

13:10

kampioenenjood +5043

Weer zo'n beperkte uiteenzetting over de werkelijkheid. Het overgrote deel van de supporters zit gewoon ergens tussen die twee kampen in, met iedereen zn eigen ratio. Ik ben blij met Farioli, haalt het meeste uit de groep en het kampioenschap was in augustus iets waar niemand het over had. Natuurlijk is het spel niet waarvoor je Ajax supporter bent geworden, maar broodnodig om de club volgend seizoen te voorzien van financiële impulsen en herstellen van de goede naam.

08:29

bas.v55 +671

Aldus Sjoerd Mossou, die afgelopen december de legendarische tweet de wereld instuurde waarbij hij dit PSV dominanter achtte dan het Ajax van 18/19. Ja, deze man heeft er kijk op….

08:19

The Future +5534

Ik snap niet dat Farioli bekritiseerd wordt op het spel, omdat hij een selectie heeft waarmee dit haast niet mogelijk is en zeker niet structureel. Daarvoor ontbreekt creativiteit, snelheid/een actie/mannetje kunnen passeren, flair. Godts, Traore en Berghuis kunnen dat brengen als ze fit en in vorm zijn, maar dan heb je ze alle drie tegelijk op de top van hun kunnen nodig en dat is net zoiets als Paassen en Pinksteren op dezelfde dag.

Dus ja, het spel is kut, maar de oorzaak is niet Farioli (of althans, hij heeft nog geen eerlijke kans gehad het tegendeel te bewijzen), maar de kwaliteit van de selectie in aanvallend opzicht. En dan kijk ik naar Kroes. Hij is verantwoordelijk voor de ploeg waarmee Farioli het moet doen.

Dus kritiek op het spel prima, maar dit neerleggen bij Farioli slaat nergens op. Als hij aanvallender gaat spelen is de kans groot dat het spel niet beter wordt en de resultaten minder. Farioli doet echt wat hij kan met de spelers die hij heeft. Hopelijk krijgt hij komende zomer een paar directe versterkingen erbij voor de aanvallende posities en blijft het in de breedte ook goed bezet. Wanneer dat gebeurt, kunnen we Farioli pas beoordelen op het spel dat hij met Ajax speelt.

08:03

JanBiesbos +28984

Dat komt omdat de verhaal lijn van Ajax (narratief) steeds veranderd in de media en dus niet consequent is. Stukjes verhaal worden te pas en on te pas weggelaten of niet verteld, wat op dat moment niet past in de “verhaaltjes” op van de verteller (“journalist”). Ze roepen dat ajax “slecht speelt” (resultaat) maar roepen niet dat Ajax tiki taka zou moeten kunnen spelen omdat dat niet kan ivm materiaal. Zo gaat dat constant met FF centraal.

13:38

Professor +11122

Farioli is de perfecte trainer voor dit moment. We hebben de laatste jaren echt ongelofelijk slecht gepresteerd en we hebben ook een hele matige selectie. En helaas geld moet op dit moment leidend zijn.
Op dit moment kunnen ze niet anders (aanvallender ) spelen want dan zakt het elftal als een plumpudding in elkaar. En dan zeker geen CL en dat geld is zo hard nodig.

En dan nu iets heel tegenstrijdigs.

Maar ikzelf wil gewoon leuk voetbal zien het is zelfs zover dat ik wedstrijden niet meer kijk omdat ik me anders veel te kwaad maak.
Dus hoe dan ook volgend seizoen met versterkingen moet er weer leuker gevoetbald worden kan Farioli dat niet opbrengen dan iemand die het wel kan. (maar zeker geen Ten Hag)

15-03-2025 21:10

The Future +5534

Maar zeker geen Ten Hag? Die man speelde met Ajax het beste voetbal mogelijk. Ook aanvallend.

08:04

Professor +11122

Vermakelijk stukje tekst met af een toe een sneer naar Farioli.
En ook de schrijver zit in een kamp.

15-03-2025 20:57

AlmightyAjax +5826

Leuk voor nu van de zomer afscheid nemen

15-03-2025 19:11

The Future +5534

Nee, deze zomer spelers halen waarmee hij wel goed voetbal op de mat kan leggen. Je snapt toch zelf ook wel dat Traore 9 van de 10x teleur stelt, Godts als talent net komt kijken/niet 2x per week kan leveren, Berghuis zijn niveau al anderhalf jaar niet haalt en er voor de rest niemand rondloopt om dominant spel te kunnen spelen dat we willen zien?

Farioli heeft niet eens de spelers om het gewenste spel te kunnen spelen. Hoe kunnen we hem dan bekritiseren over het spel? Als je daar een zondebok voor wilt aanwijzen, kies dan voor Kroes. Die is verantwoordelijk voor de selectie.

Farioli laat zien het maximale uit een spelersgroep te kunnen halen. Als iedereen er is zie je van achteruit duidelijke patronen. Hij kan dus wel zijn visie overbrengen op de groep. Dat werkt ook goed. Probleem is alleen dat de kwaliteit voorin te beperkt is om dat door te kunnen trekken.

Komende zomer moet Kroes daarin grote verbeteringen brengen qua spelers. Als hij dat doet, is het aan Farioli om te laten zien of hij dan goed voetbal kan spelen. Nu kunnen we hem daar nog niet op beoordelen.

08:13

HJC +7965

Missouri is in elk geval uit het kamp van de ESPN kakkerlakken

15-03-2025 18:59

Elayais +5047

Ik ben pro Farioli, vind dat hij het fanatissch doet.

Maar ik irriteerde mij ook enorm aan de opstelling afgelopen donderdag en de wedstrijd die daarna volgen.

Objectief gezien was het waarschijnlijk slim, met zoveel belangrijke spelers die last hadden en tegen pijntjes zitten. Ik neem het voetbal voor lief gezien waar we vandaan komen en de kwaliteit die gewoon ontbreekt. Maar toch wil je als Ajacied altijd voor de winst gaan.

15-03-2025 18:59

Myriad +7030

Farioli speelt onvervalst catenaccio met een vleugje Ajax saus.

Dat is niet geweldig of briljant, maar vooral knap omdat er geen Ajax-trainer ooit daarmee is weggekomen. En dat heeft alles met vorig seizoen te maken. We zijn nederig geworden en blij met elke prijs.

Wat Farioli kenmerkt is dat hij zijn speelstijl rucksichsloss doorvoert. Onbeinvloed door de mening van het publiek. Dat moet je wél doen als Ajax trainer. Met name Steijn en Schreuder zijn daaraan kapot gegaan. Die gingen marchanderen.

15-03-2025 18:49

papflapjes +7042

Frank de Boer kwam er toch ook mee weg?

15-03-2025 19:53

Ajax34 +3983

Dat zou de media wel willen een kampen strijd binnen Ajax maar die is er niet, dus verzinnen ze hem zelf maar. Ze doen er alles aan om rotzooi bij Ajax te creëren. Maar dat is eigenlijk niks nieuws.
Journalisten zetten zichzelf alleen maar voor l*l. Wat een droef toeters.

15-03-2025 18:13

afca1985 +21166

Lul toch niet zo slap, Sjoerd. Onruststoker dat je bent.

15-03-2025 17:37

C14 +22326

Zolang een trainer net genoeg resultaat behaald, is een groot deel fan, ongeacht spel en visie, want resultaatsupporter. Zag je bij De Boer ook, Ten Hag ook. Had niks meer met Ajax te maken.

Aan de andere kant heb je fans die Ajaxvoetbal gespeeld zien worden belangrijk vinden, maar daar weinig veeleisend in zijn; 4-3-3 (mag zelfs wat anders zijn), druk zetten en initiatief tonen is vaak al genoeg. Zij vinden het huidige spel in principe onacceptabel, maar nemen de omstandigheden mee, en hebben de in mijn ogen valse hoop dat Farioli zich echt als Ajaxtrainer kan ontpoppen. Zit er niet in, in zijn basis deelt hij niet de kernprincipes en filosofie van Ajax.

En dan heb je nog de Ajax-puristen, die Ajaxvoetbal eisen, in ieder geval dat daar naar gestreefd wordt, en keuzes gemaakt worden die dat duidelijk maken en versnellen. Die al duidelijk hebben dat Farioli daar nooit aan zal voldoen, teveel in de basis een andere mentaliteit en filosofie, en ook qua spelers meer richting fysiek en mentaliteit, in plaats van techniek en creativiteit. Die alle kernwaarden en -principes terug willen zien in het spel, met ook de juiste mentaliteit; meer scoren dan de tegenstander en op basis van vooral techniek, creativiteit en combinatiespel, en niet de nul willen houden, en dat op basis van meer fysiek en degelijkheid, hard werken en bikkelen.

Als de hele supportersschare zou bestaan uit laatstgenoemden, had Ajax al die jaren veel meer zijn ware gezicht laten zien, want uiteindelijk bewaken de supporters de kernwaarden en -principes van Ajax. Johan Cruijff zou ook gesteund zijn geweest, in plaats van zijn laten vallen, bijvoorbeeld. Helaas is het een minderheid, en laat de rest middelmaat en verkeerde types met Ajax aanklooien en als speeltje gebruiken, met kansloos beleid, kansloze visie.

15-03-2025 17:05

Biss +9947

Geweldig goed uitgelegd. Ben het met elk woord volledig eens.
Ik schaar me trots onder de ‘Ajax-puristen’!

15-03-2025 20:46

Libero +19057

Splijtzwam Moussou, weg met die gast.

15-03-2025 13:31

DonaldDBXL +236

Neem nog een prednisonnetje, Sjoerd. Misschien dat je dan de boel wat meer in perspectief kan zien. Maar dat lijkt me stug. En door...

15-03-2025 12:46

Patrick1967 +1541

Krampachtig naar iets zoeken. Ook Mossou is, net zoals de rest van Ajax-hatend Nederland, gewoon in schok en ongeloof van de mogelijkheid dat Ajax kampioen kan worden.

15-03-2025 12:35

InDeKolkendeJCA +431

Expres van Frankfurt verlies en, Dick Advicaat deed bin PSV niet anders om ieder seizoen proberen kampioen te worden.
Koste NL plaatsen in Europeesch voetbal. Maar ja toe was het zakelijk.
Kijk als Ajax dit jaar kampioen wordt is dat super knap gezien de afgelopen twee seizoenen. En is het spel regelmatig niet best. Maar gezien de (financiële) omstandigheden begrijpelijk.

15-03-2025 12:30

Torcida +5570

Farioli deed helemaal niet expres van Eintracht verliezen. Hij nam gewoon een enorme gok die verkeerd uitpakte.

15-03-2025 12:35

Artemio +31719

Sjoerd wil ook een plassertje doen. Hij kan zich beter bezighouden met zijn cluppie uit Breda.

15-03-2025 12:11

Amp +37452

De media maakt kampen, net als de steijn-clan. Zodra farioli met een fatsoenlijke selectie nog steeds saai voetbal gaat spelen kan je hem bekritiseren. De rest, zowel intern als extern, moet lekker stil in een hoekje gaan zitten nadenken waarom ze schip en steijn wel over de bol aaiden en nu er resultaat wordt behaald met grotendeels beton-spelers en vorig seizoen alles werd geslikt van de trainers

15-03-2025 12:11

jeffrey_van_der_sluis +30361

Mossou met z'n hooikoorts hoofd. Alle Ajacieden, voor of tegen die "beruchte" opstelling, hebben na max 24 uur berusting gevonden. Meer dan 50% van de supporters wss al voor de wedstrijd.

Er zijn 2 kampen momenteel: Journalisten vs Ajacieden

15-03-2025 11:55

wijzijndebeste123 +163064

Hooikoorts hoofd! Zeer treffend.

😂

15-03-2025 12:02

Aeneas +1186

Als mensen het er niet mee eens dat Farioli, zoals Sjoerd het verwoordt, de naam van Ajax zo te grabbel gooit in Europa, maakt dat ze nog niet meteen anti-Farioli. Je hoeft niet elke keuze op haast religieuze wijze tot het bot te verdedigen, ook niet als je iemand verder waardeert en respecteert. Er zijn duidelijk wel individuen die dat laatste wel doen, maar volgens mij zitten de overgrote meerderheid én de mensen binnen de club zelf daar gewoon tussenin.

15-03-2025 11:33

KarimB +11292

Waarom moet er altijd in kampen gedacht worden. Sommige vinden het prima, sommige zoals ik vinden het niks. Maakt ons niet minder Ajacieden. Dat tegen elkaar uit spelen is zo naar.

Edit: Sws vind ik het hele kampen naar. Ik vind Farioli een super symphatieke gast. Bovendien een hele goede trainer. Alleen niet voor het type club Ajax na dit jaar. Maar Verwij etc plegen echt karakter moord op zo,n man. Echt lelijk

15-03-2025 11:19

4Ever14 +6587

Het verkoopt beter.

15-03-2025 11:35

Babangida83 +23819

Volgens mij is iedereen wel blij met Farioli. Maar hoe afgelopen donderdag zonder strijd te leveren een wedstrijd weggeven werd, daar zullen enkel een paar maar blij mee zijn. Dat is ook weer niet de bedoeling.

Wat ik wel jammer vind, is dat het dan gelijk een kampenstrijd wordt soms. De waarheid ligt namelijk vaak in het midden. Zo extreem zijn de meningen niet. Op een paar daar gelaten en de media die die meningen uitvergroten tbv de clicks.

15-03-2025 11:13

AjaxYahudi +3008

Denk niet dat er iemand letterlijk blij mee zou zijn, ik snapte de bedoeling enigszins achter het plan maar als je dan zo snel achter komt door een persoonlijke fout en de 2-0 heel snel erna ook tegen krijgt door onoplettendheid van Kaplan en omdat Rugani nog met een blessurebehandeling bezig is dan ben je natuurlijk binnen 25 minuten kansloos.

15-03-2025 12:26

vanreenen +10212

Misschien een idee voor Ajax Showtime?

Richt een speciale Hoofdstuk in voor lulverhalen van mensen die tegen Ajax en Farioli zijn!
Daarin kunnen verhalen geplaatst worden van lullenbehangers zoals Kieft, Schneider, Moskou en Van Hanegem. Vooruit en Van Basten.

Als dat geregeld is, kan ik dat hoofdstuk overslaan en hoef ik dat onzin gewauwel niet meer te lezen. Ergo, mij niet meer te ergeren. Dit komt ook mijn bloeddruk ten goede.
Nu staan die verhalen, door ons ongevraagd, gewoon tussen alle andere opinies in. Daar waar ze zeker " NIET " horen te staan.

15-03-2025 11:01

Wobbo +11178

Sneeuwvlokje

15-03-2025 11:02

JC14forever +723

Als hier je bloeddruk al van in de war raakt, zou ik als ik jou was stoppen met social media, dat is echt niet goed voor je gezondheid hoor...

Zoveel mensen, zoveel meningen, vrijheid blijheid en lees gewoon wat je wil lezen, of niet...

15-03-2025 11:33

MarkP +21529

Leuk verhaaltje v mike, hij moet een boek gaan schrijven, fictie.

15-03-2025 10:54

Mitchjo +6169

Wat hadden we dan moeten doen met deze selectie? Lekker naïef aanvallen a al Bosz? Dan hadden we nu 6e gestaan. Na 2 rampseizoenen en met een selectie die amper anders is, is het een wonder dat we eerste staan. Daarvoor verdient Farioli alle credits. Stel dat we veel aanvallender speelden en nu 6e stonden, dan was het commentaar van Valentijn en kornuiten weer dat Farioli veel te naïef speelt met zo'n matige selectie. Zo kun je altijd alles afzeiken.

15-03-2025 10:51

Babangida83 +23819

Nee, Bosz had ook gewoon eerste of tweede gestaan met dit materiaal. En ook onder Bosz had de fitheid enorm toegenomen. Het is niet zo dat als je aanvallender speelt, dat je dan ineens 6de staat oid. Bosz had geen Rugani gehuurd, maar iemand die met ruimte in zn rug kan verdedigen en een inspeelpass kan geven. Ik denk ook dat hij Rosa niet had gehoeven, maar Regeer daar gewoon had neergezet.

Dat Bosz niet goed verdedigt, dat is echt onzin. Hij verdedigt echter op een ander deel van het veld.

Wat er nu bij PSV gebeurt, is dat spelers laks worden en voorin niet meer de nodige meters maken. Als dat gebeurt, moet je iets inzakken. En dat was bij ons vorig jaar veelal het probleem, als je er alleen even tactisch naar kijkt.

15-03-2025 11:17

4Ever14 +6587

"Als dat gebeurt, moet je iets inzakken. "
Maar is dat iets wat Bosz zou doen ?

15-03-2025 11:38

Babangida83 +23819

Nee, Bosz zou voorkomen dat de spelers laks worden. Als het alsnog gebeurt, dan zal ook hij iets moeten terugzakken en het kleiner houden. Echter, ik heb het voornamelijk over de voorste linie. Bij psv is het een overgroot deel van het team. Dan ben je ook verdedigend gewoon kwetsbaar als je terugzakt. Het is wel een instrument om het team mentaal weer strijdbaar te krijgen. Daar zou je het nog voor kunnen gebruiken. Daarom zou ik - als ik Bosz was - iets meer terugzakken, maar dan zonder systeemwissel. Dus ik zie het voor Bosz puur als een mentale reden, niet tactisch. Wat ook onderdeel is van het groepsproces.

15-03-2025 17:09

jan_wolf +1250

Farioli haalt gewoon het maximale uit deze spelersgroep en krijgt het voor mekaar om voor de titel te spelen. Diep respect voor deze prestatie. Voor mij verdiend een standbeeld!

15-03-2025 10:49

JC14forever +723

Het zou absoluut een topprestatie zijn, maar sla ajb niet zo door met een standbeeld...🫣😉

Die zijn alleen voor grote Ajax iconen die jarenlang hun waarde voor onze club hebben laten zien en dat is Farioli (nog) niet...

15-03-2025 11:21

jan_wolf +1250

Bij wijze van natuurlijk. Eens alleen voor iconen.

15-03-2025 11:33

JC14forever +723

Ok top, dan zitten we hierover op één lijn! 😉

15-03-2025 11:38

jan_wolf +1250

Eerst morgen maar eens winnen van AZ.

15-03-2025 11:50

Jaridebeste1 +6657

Alsof er geen enkele genuanceerde meningen zijn en iedereen per definitie voor of tegen is. Ja, de schreeuwerds misschien. Het overgrote deel zit er echt wel tussenin.

15-03-2025 10:45

Juan62 +46160

Topvoetbal is gewoon keihard ,vraag dat maar aan die kippenslachters

https://nos.nl/artikel/2559657-opleiding-az-onder-vuur-jeugdspelers-moesten-kip-slachten-op-militair-trainingskamp

15-03-2025 10:39

Jeugd +24619

Wat een gezwets weer van die Mossou.
Ajax heeft een top 3 selectie dus een wereld prestatie slaat sowieso al nergens op.
Mensen die dat beweren kijken niet naar de kwaliteit van de selectie maar naar een ramp seizoen uit het recente verleden.
Het aantal internationals dat wij in onze selectie hebben is natuurlijk niet te vergelijken met een ploeg die de 6e selectie heeft laat staan lager.
Als je daarmee in de top 3 staat lever je een wereld prestatie, je mag met deze selectie verwachten dat je mee doet.
Alles relateren aan een slecht jaar slaat nergens op.
Dat PSV totaal instort is ook niet de verdienste van Farioli.
Het is heel simpel, het aantal punten dat Farioli haalt is knap. Het voetbal heeft niks met Ajax te maken en is niet om aan te zien.

Veel supporters zijn scorebord supporters. Als je kampioen wordt is alles prima. Al stelt Farioli zijn schoonmoeder op, het maakt ze niks uit.
Het andere kamp zijn supporters met historisch besef, weten waar Ajax voor staat en vinden genieten van spelers en leuke wedstrijden belangrijker dan kampioen worden.

De trots van Ajax komt van de jeugdopleiding, jonge gasten een kans geven en magische periodes zo'n eens per 20 jaar, als alles samenvalt. Dat is waar heel de wereld het over heeft. Niet over 4x kampioen worden onder Frank de Boer.
Farioli zal ook heel snel vergeten zijn .

We moeten af van een begroting waar CL noodzaak is. Laat je niks wijs maken. De Ajax organisatie is een kind met een waterhoofd. Alle extra miljoenen die je verdient gaan vaak naar overbetaalde spelers(vaak alsnog middelmaat) en staan jeugd in de weg. Spelers die jarenlang voor dikke salarissen op de bank bleven.
Aanhaken bij de Europese top is een doodlopende weg. Onmogelijk vanuit de Nederlandse competitie.

15-03-2025 10:39

Mitchjo +6169

Geen touw aan vast te knopen man.

15-03-2025 10:45

Jeugd +24619

Dank voor je inhoudelijke feedback👍

15-03-2025 10:50

wijzijndebeste123 +163064

Wat een warrig lulverhaal.

15-03-2025 11:08

Jeugd +24619

Ah! Nog een🤣
Wat begrijp je precies niet?

15-03-2025 11:12

Wendy.H +6769

Wat een trolgedrag

15-03-2025 15:52

Jeugd +24619

Ook van jou mis ik inhoudelijke feedback op het stuk dat ik schrijf

07:55

Rodsje +14649

Kut verhaal sorry

15-03-2025 14:24

31xAjax +7866

Ik zit in het kamp, historisch besef en aanvallend verzorgd voetbal. Dus van de zomer graag een nieuwe trainer.....

15-03-2025 18:39

TweeBenig2 +16072

Ik wil graag ook deze column van Menno Pot in herinnering brengen: https://archive.ph/AMOKq een scherpe analyse over vooral journalisten, talkshowtijgers en ‘neutrale liefhebbers’…..

15-03-2025 10:30

Mitchjo +6169

Volledig eens.

15-03-2025 10:47

AFCACruijff14 +160963

Volgens mij zijn er juist geen kampen binnen dit Ajax en staan spelers, trainer en bestuur op 1 lijn. Iedereen met een beetje realiteitszin en die zonder sensatiezucht naar Ajax' situatie kijkt snapt dat het enige dat dit seizoen telt een CL ticket behalen is en als je er ook nog kampioen bij kan worden dan is dat je prio en niks anders.

Verder hebben we 18 Europese duels gespeeld van half juli tot half maart. Ajax heeft zijn werk wel gedaan voor Nederland. Het is een wonder dat we er nationaal nu zo goed voor staan op de ranglijst, verzilver dat met de schaal en we kijken allemaal met ontzettende trots terug op dit seizoen over 10, 20 jaar. Dan krijgt Farioli de credits die hij nu al hoort te krijgen van de media. Lelijk voetbal of niet, voor Ajax was dit een seizoen van overleven.

Dus opflikkeren Mossou, met je gestook.

15-03-2025 10:23

wijzijndebeste123 +163064

Sterke post. Volkomen eens!

15-03-2025 11:23

TweeBenig2 +16072

In de column van Spaan in het Parool van vandaag wordt het bij het kopje ‘Steven Berghuis’ aardig omschreven: https://archive.ph/TDEsn : Intussen vond aan de zijlijn de totale meltdown plaats van Ziggoanalist Wesley Sneijder. Als speler werd hij groot onder de meest cynische coach van het moderne voetbal, Mourinho, die in 2010 een Europacup won op een fundament van helse schoppers als Córdoba, Samuel en Materazzi. Sneijder mocht daar de counters inleiden. Dat wist hij even niet meer toen hij net als alle andere populisten in zijn metier, het zijn er veel, tekeerging tegen het cynisme van Farioli, een coach die in zijn A-selectie spelers terugvindt als Kaplan, Rosa en Rugani. Enfin, het Ajaxbeleid werd geschoffeerd in de zendtijd van hoofdsponsor Ziggo. Het was een gênante vertoning.

15-03-2025 10:23

Wobbo +11178

En dus? Inter is dezelfde club als Ajax qua clubcultuur? Dat stuk slaat ook als een lul op een drumstel.

15-03-2025 11:05

FTS95 +15964

Het is niet zo zwart wit. Ik zou het ook een wereldprestatie vinden als Farioli met dit Ajax kampioen wordt. Dan ben ik heel blij. Tegelijkertijd vind ik het schandalig om de Europa League zo te laten lopen en wordt ik erg verdrietig van het spel en de defensieve instelling. Farioli mag van mij blijven, hopelijk met een betere selectie volgend seizoen, maar de directie mag wel van hem eisen dat hij de clubcultuur respecteert en zo dicht mogelijk richting de huisstijl gaat spelen. Nog een seizoen op deze manier voetballen zou ik echt verschrikkelijk vinden.

15-03-2025 10:21

JC14forever +723

Volledig mee eens, mooi geschreven! 👌

15-03-2025 10:37

Jaridebeste1 +6657

Dit dus. Ik denk dat het overgrote deel hier net zo in staat.

15-03-2025 10:46

ElFlaco +3642

Prima verwoord en 100% eens. Denk dat een groot deel vd fans er zo over denkt.

15-03-2025 17:34

Pauw +2194

Het lijkt mij zeer waarschijnlijk dat dit Ajax met een aanvallende, open speelstijl veel vaker geslacht zou zijn. Dat is op zich niet erg als Ajax veel meer scoort dan de tegenstander, maar die kwaliteit is er ook niet.

Farioli heeft de spelers met een simpele speelstijl en de nodige motivatie weer geloof in eigen en elkaars kunnen gegeven. Dat dit mogelijk zelfs resulteert in een kampioenschap, mag gerust wonderlijk genoemd worden.
Dat kijken naar Ajax al tijden frustreert moeten we - hopelijk nog maar even - voor lief nemen. Elke wedstrijd weer hierover klagen, is toch wat stompzinnig. Zit het uit of kijk niet.

Dit gezegd hebbende: volgend jaar zou het spelaandeel op helft van tegenstander ook een doelstelling moeten zijn. Technische staf moet beoordelen of Farioi hiertoe in staat is, mits de selectie hierop ook voorbereid wordt natuurlijk

15-03-2025 10:21

fluwelenlinker +11628

Binnen Ajax en de supporters of mensen die erbij betrokken zijn, is er helemaal geen "kampvorming". Het zijn vooral de media en mensen die wat verder van de club afstaan die dat misschien graag zouden willen. Wat een suggestief niet onderbouwd artikel is dit weer.

15-03-2025 10:12

Dennis129 +11877

Deze site is toch het ultieme bewijs dat die strijd er binnen de supporters wel is.

15-03-2025 10:20

fluwelenlinker +11628

Dat we op beter voetbal hopen dat is logisch maar de overgrote meerderheid beseft waar we vandaan komen en dat het niet in 1,2,3 veel beter wordt. Daarom is er bij de overgrote meerderheid respect voor het werk dat Farioli doet. Ik heb niet het gevoel dat er een groot kamp is dat het hier niet mee eens is. Dat is trouwens nog wat anders dan gezond kritisch zijn.

15-03-2025 12:42

Juichtoon +32336

2e plek is ook al fantastisch en een hele knappe prestatie.

15-03-2025 10:11

AFCACruijff14 +160963

Ben wel eerlijk dat ik zwaar teleurgesteld zou zijn als we nu nog de titel weggeven.

15-03-2025 10:23

Juichtoon +32336

Ik ben al voorbereid..:-).

15-03-2025 11:02

Dolblij +44881

Vermakelijk om te lezen dit, meer niet.

Destijds Ling CEO willen maken zou hetzelfde zijn als vandaag Wes of Raf de sleutels van de burelen te geven. Gelukkig is Ajax met Geelen een stuk verder.

15-03-2025 09:59

Ewald +6674

Dit is echt weer sensatie zoeken. Gaat goed met Ajax en willen onrust? Als supporters komen we ook uit een diep dal en zijn blij dat we eruit klimmen. Hoe maakt niet uit. Als we eenmaal weer boven zijn, dan gaan we wel naar de kapper en doen we ons beste jasje aan. Nu zijn we blij als we naar bovenklimmen in onze 125 jarig oud tshirt met het ziggo loge erop.

15-03-2025 09:51

Danielson +50161

Er zijn helemaal geen twee kampen binnen Ajax Sjoerd. Het anti Farioli kamp bestaat voor 98% uit niet-Ajacieden die het niet kunnen verkroppen dat Ajax met deze trainer en deze selectie misschien wel kampioen wordt.

15-03-2025 09:46

SamW +1438

Of oud Ajax-spelers die het niet kunnen verkroppen dat ze geen rol hebben gekregen bij het huidige Ajax. Moest wel een rol zijn zonder verantwoordelijkheid, maar dat spreekt voor zich.

15-03-2025 09:56

Trainer23 +1429

Ben ook erg benieuwd wie er tegen is. De roeptoeters op tv met een Ajax verleden neem ik niet serieus.

15-03-2025 10:02

KarimB +11292

Ik val onder de 2%

15-03-2025 11:18

slumpf +4549

Dat weten we en dat is natuurlijk geen enkel probleem ;-)

15-03-2025 11:54

Danielson +50161

Dat is bekend maar niet onder het verkeerde deel van die 2% 😉

15-03-2025 11:55

Raoul14 +3077

Heb jij daar een onderbouwing voor of roep je maar wat? Ik denk dat het eerder 50/50 is.

16:18

Matts +2131

Ja, op zich heeft Mossou een punt; veel mensen vinden Farioli óf geniaal óf helemaal niks. Maar er is natuurlijk ook een grote groep mensen die zich ergens in het midden begeeft.

Voor dit seizoen vind ik het gerechtvaardigd om "op z'n PSV's" kampioen te worden, zeker gezien waar we vandaan komen. Maar volgend seizoen moet de intentie wel zijn om aanvallender en aantrekkelijk(er) te gaan spelen. Daarom ben ik tenslotte voor Ajax.

15-03-2025 09:46

Trainer23 +1429

Volgend seizoen zit je nog steeds met Frits Jim en branco van de Boomen.

15-03-2025 10:03

4xEC1 +7712

Kijk maar naar F. de Boer, dat spel werd ook niet meer gepruimd, ondanks de prijzen.

15-03-2025 10:24

Fred62 +23

In 1 van z'n laatste wedstrijden ben ik zelfs in de rust naar huis gegaan.

15-03-2025 11:48
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.