NB: ‘Keuze Farioli is na de wedstrijd tegen AZ nog steeds compleet gerechtvaardigd’

door Jesse ter Haar 292

Bron Ajax Showtime

NB: ‘Keuze Farioli is na de wedstrijd tegen AZ nog steeds compleet gerechtvaardigd’

door Jesse ter Haar 292

Bron Ajax Showtime

Na iedere wedstrijd die Ajax speelt, valt er weer genoeg na te bespreken. Mooie doelpunten, vervelende momenten, vreugde en verdriet. Ajax Showtime kijkt iedere week met één van de redacteuren terug op de wedstrijd én wekelijkse actualiteiten in De Nabeschouwing. Vandaag: Ajax komt na veelbesproken week niet langs AZ in jubileumwedstrijd ter ere van 125-jarig bestaan. Ditmaal met Jong Ajax-watcher Wessel Kroon. Lees hier zijn blik op de wedstrijd én praat mee!

Stelling: Dennis Higler heeft laten zien dat hij ongeschikt is om een topwedstrijd in de Eredivisie te fluiten.

‘Met die stelling ben ik het volledig eens. Toen ik zag staan dat hij de wedstrijd zou fluiten, was ik al best cynisch. Higler heeft in het verleden al best een aantal topwedstrijden gefloten, maar ik was er nooit van onder de indruk. Vandaag (zondag, red.) heeft hij echt bewezen dat hij het niet aan kan. Beide kanten op overigens, want ik wil hem er niet de schuld van geven dat Ajax niet heeft gewonnen, maar zeker na de twee rode kaarten weet je gewoon dat hij de wedstrijd totaal niet meer in de hand heeft. Dat had hij op dat moment overigens al een tijdje niet meer. In de eerste helft kreeg je al het idee dat hij gele kaarten en daarna goedmakertjes aan het uitdelen was. Hij maakte constant bijzondere beslissingen. In de eerste helft had hij Wouter Goes ook al een gele kaart móéten geven.’

Francesco Farioli koos tegen AZ weer voor de ‘normale’ Ajax-opstelling. Was jij tevreden?

‘Dit waren de elf namen die we konden verwachten voor deze wedstrijd. Ik was er over het algemeen best tevreden over, behalve misschien over Fitz-Jim. Ik had Klaassen daar laten starten, omdat ik Fitz-Jim de afgelopen weken geen goede indruk vond maken. Hij was het enig twijfelgeval en voor de rest was dit wat je kon verwachten na de wedstrijd tegen Eintracht Frankfurt, toen hij zijn hele basiself rust gaf.’

Steven Berghuis bleef wel buiten de basis. Hoort hij volgens jou bij de beste elf?

‘Ik vind niet dat Steven Berghuis bij de beste elf hoort, al helemaal niet als rechtsbuiten. Ik ben geen enorme fan van Traoré, maar ik vind dat hij op rechtsbuiten eerder in de basis zou moeten staan dan Berghuis. Hij veroorzaakt toch iets meer gevaar. Vandaag ook met zijn assist op Gaaei. Berghuis zou dan eventueel nog op het middenveld kunnen, ik had hem vandaag liever gezien dan Fitz-Jim, maar ik had dus nog liever Klaassen vanaf de aftrap gezien.’

Wie vond jij de beste Ajacied tegen AZ?

‘Dat vind ik een lastige keus. Ik vond dezelfde namen goed spelen als in de afgelopen weken. Dus ik vond Brobbey best een goede wedstrijd spelen, alleen de beste man vond ik uiteindelijk dan toch Sutalo. Ik heb hem geen verdedigend duel zien verliezen. Hij had weer zo veel goede intercepties en was zó belangrijk in de verdediging bij Ajax. Hij straalt ten opzichte van vorig seizoen heel veel rust uit. Toen leek het alsof er aan de bal elektriciteit op zijn benen stond, maar dat is nu totaal het geval niet meer. Hij is een zekerheidje geworden in de verdediging van Ajax.’

Tekst gaat verder onder de foto.

NB: ‘Keuze Farioli is na de wedstrijd tegen AZ nog steeds compleet gerechtvaardigd’
Josip Sutalo speelde tegen AZ andermaal een dijk van een wedstrijd als verdedigingsleider van Ajax.

Brian Brobbey vocht verhitte duels uit met Wouter Goes. Hoe kijk jij naar de duels en het niveau van de Ajax-spits tegen AZ?

‘Brobbey vocht zeker verhitte duels uit met Wouter Goes. Ik vond Brobbey een veel beter niveau halen dan in de eerdere wedstrijden tegen AZ dit seizoen. Toen zat Brobbey best wel in de broekzak van Goes. Dat was vandaag niet het geval. Brobbey won bijna al zijn duels en was heel gevaarlijk. De duels die Brobbey niet won, verloor hij vaak niet eens zozeer, maar daarbij ging Goes bijvoorbeeld slim naar de grond. Higler floot er dan toch voor en dat zegt veel over het niveau van Higler vandaag.’

Wat verdiende Ajax volgens jou tijdens deze thuiswedstrijd tegen AZ?

‘Dat vind ik na zo’n wedstrijd lastig te zeggen. Het was een verhit potje en ook bij mezelf merkte ik dat ik gefrustreerd raakte. Ik moest echt afkoelen na afloop. Als je objectief bent, verdiende Ajax misschien niet meer dan een gelijkspel. Wel was Ajax in de tweede helft een stuk beter dan in de eerste. Op basis daarvan verdienden ze het meer dan AZ. Ajax moest alleen wat zorgvuldiger met de kansen omgaan. Onderaan de streep denk ik dat een gelijkspel wel terecht is, maar ik denk dat het frustrerend is voor de Ajacieden, want er had bij vlagen wel meer in gezeten.’

De wedstrijd tegen AZ was voor Ajax de jubileumwedstrijd voor het 125-jarig bestaan van de club. Hoe kijk je terug op de dag?

‘Ik vond deze dag in het teken van het 125-jarig bestaan eigenlijk best leuk. Er is een prachtig shirt uitgebracht en dat was nog mooier als je hem in het echt op het veld zag. Je merkte dat het al vroeg druk was bij de ArenA, ook met de entrada. De sfeer zat er gewoon goed in. Alleen uiteindelijk valt of staat zo’n jubileum met een resultaat en dan zijn er achteraf toch gemengde gevoelens. Je hebt niet de volle buit gepakt. Je hebt ook niet verloren, maar het is zuur dat je hem niet hebt gewonnen. Maar al met al was het mooi met het spandoek en de hele choreo over de tribune.’

De hele week, inclusief de wedstrijd tegen Eintracht Frankfurt, stond in het teken van de wedstrijd tegen AZ. Hoe kijk jij met de wijsheid van nu terug op de manier waarop Ajax met de Europa League is omgegaan?

‘Ik sta nog steeds volledig achter de keuze die Farioli heeft gemaakt voor de wedstrijd tegen Eintracht Frankfurt. Stel je hebt een proefwerk over twee weken. Dan kun je twee weken van tevoren beginnen met leren of je kunt er drie dagen van tevoren mee beginnen. Beide gevallen vormen geen garantie dat je het proefwerk haalt, alleen als je twee weken van tevoren begint met leren, is die kans wel aanzienlijk groter. Zo zie ik dat met de keuzes die Farioli heeft gemaakt. Ik zie het nu helemaal niet als zuur dat Ajax deze wedstrijd niet heeft gewonnen, want ik vind het nog steeds compleet de juiste keuze van Farioli. Het vergrootte gewoon de kans om deze wedstrijd te winnen. Ik vind het nog steeds compleet gerechtvaardigd.’

Tot slot: hoe kijk jij met de huidige stand van zaken naar de wedstrijd tegen PSV van volgende week?

‘Ik kijk er een beetje zuur naar. Natuurlijk sta je nog zes punten voor, maar dat ligt iets anders aangezien PSV een beter doelsaldo heeft. Dat levert je ook een soort van een puntje op. Als je uit bij PSV niet verliest, dan ben ik ervan overtuigd dat het raar moet lopen om geen kampioen te worden, maar er komt wel een stuk meer druk op die wedstrijd dan wanneer je vandaag gewonnen had. Als dat was gelukt, dan had je na de wedstrijd tegen PSV hoe dan ook nog een gat van vijf punten gehad. Dat is nu wel iets anders, maar ik ben nog steeds best positief. Ik zie dit Ajax, zeker gezien de organisatie, niet zo snel verliezen bij PSV. Zeker ook omdat ik niet echt onder de indruk ben van PSV.’

Bestel nu het jubileumshirt van Ajax ter ere van het 125-jarige bestaan!

Jesse ter Haar (X: @jesseterhaar | E-mail: j.terhaar@ajaxshowtime.com)
Wessel Kroon (X: @Wessel_Kroon | E-mail: w.kroon@ajaxshowtime.com)

Lees meer van De Nabeschouwing van dit seizoen:

#ajavoj: ‘Farioli moet eruit krijgen dat Ajax na rust als een kaartenhuis in elkaar stort'
#vojaja: ‘De ervaren wissels van Farioli zorgden ervoor dat de wedstrijd kantelde’

#panaja: 'Berghuis in vorm is absoluut een topspeler voor een selectie als die van Ajax'
#ajahee: 'Er lijkt echt een andere Šutalo te staan onder Farioli'
#ajapan: 'Na zo’n penaltyreeks is iedereen alweer vergeten dat de wedstrijd heel slecht was'
#nacaja: 'Op deze manier worden er geen vastigheden gecreëerd in het elftal'
#jagaja: 'Berghuis zijn creativiteit is wat er ontbrak in Breda'
#ajajag: 'Over een langere periode kunnen we pas echt zeggen wat Ajax’ sterkste voorhoede is'
#ajafor: ‘Taylor nam na wissel Henderson echt de leidersrol op zich’
#gaeaja: 'Een wedstrijd als deze hoort bij het proces waarin Ajax zit’
#ajabes: ‘Farioli maakt spelers beter en daarvan is Sutalo het voorbeeld’
#rkcaja: 'Farioli heeft de ideale samenstelling van de Ajax-achterhoede gevonden’
#slaaja: ‘Als Brobbey zijn kansen benut, win je deze wedstrijd gewoon'
#ajagro: 'Brobbey is ook zonder goals belangrijk voor het aanvalsspel van Ajax'
#heraja: 'Het karakter van Ajax is echt veranderd, ze zijn bereid om voor elkaar te vechten'
#qaraja: 'Met het oog op Ajax’ drukke speelschema valt het sparen van Brobbey goed uit te leggen'
#ajawil: 'Tegen Feyenoord en PSV wil je als Ajax wél met een zo sterk mogelijk team starten'
#feyaja: 'Farioli is veel meer dan een simpele Italiaanse trainer'
#ajapsv: 'Het zou gek zijn als Ajax geen rol gaat spelen in de titelrace'
#ajamac: 'De 2-0 van Taylor toont aan dat Ajax het geweldig kan doen tegen teams met een laag blok'
#tweaja: 'Henderson kreeg het tempo er niet in tegen FC Twente'
#ajapec: 'Ajax' kinderziektes van vorig seizoen komen af en toe nog aan de oppervlakte'
#rsoaja: 'De diepgang en het loopvermogen van Taylor en Klaassen werden gemist'
#necaja: 'NEC heeft tegen Ajax vanaf de eerste tot de laatste minuut de dienst uitgemaakt'
#ajautr: 'Het is voor Ajax te hopen dat Godts tegen AZ weer wedstrijdfit is'
#azaja: 'Berghuis voegt op rechtsbuiten niks toe aan het spel van Ajax'
#ajalaz: 'Aan de bal is Baas de laatste tijd behoorlijk slordig'
#ajaalm: 'Je ziet dat Taylor Farioli's vertrouwen graag wil uitbetalen'
#ajatel: ‘Veelzeggend dat Ajax via een kopbal uit een corner op 1-0 moet komen’
#spaaja: 'Taylor is voor mij de belichaming van Ajax in 2024'
#ajarkc: 'Fitz-Jim moet in de pikorde altijd boven Klaassen staan'
#azaja: 'Je moet Brobbey laten staan als je echt met een slotoffensief wilt komen'
#heeaja: 'Ajax als titelkandidaat neerzetten is echt te vroeg’
#rfsaja: 'Fitz-Jim liep te sjokken en leverde de ene na de andere bal in'
#ajagal: ‘Ajax moet Henderson gewoon behouden en de poot stijf houden’
#ajafey: 'De Ajax-supporters mogen hardop hopen op een nieuwe landstitel'
#foraja: 'Weghorst heeft al meerdere wedstrijden voor Ajax over de streep getrokken'
#usgaja: ‘Door slimmigheid van Mokio voetbalde Ajax onder de druk uit’
#ajaher: 'Ajax speelt een stuk dominanter dan in de voorgaande weken'
#ajausg: 'Pasveer heeft van twijfelachtige verdedigers ware vechtmachines gemaakt'
#ajagae: 'Ik zou de koopoptie in contract Matheus blind lichten na dit optreden’
#almaja: 'Ajax moet op zijn tellen passen als het aanspraak wil maken op zilverwerk'
#ajafra: 'Idee dat Brobbey zich echt wilde laten zien en dat is hem goed gelukt'
#pecaja: 'Mokio is nog niet klaar voor een vaste basisplaats bij Ajax'
#fraaja: 'Farioli zet het mes op zijn eigen strot en op die van de Ajax-spelers'

Lees meer over:
Plaats reactie

E5314 +1253

Kian valt echt door de mand op t middenveld
Ik mis echt iemand met power en voetballend vermogen daar ..

Echt iets om naar te kijken voor volgend seizoen lijkt me : want az was ons echt tevaak de baas op t middenveld
Kon wel genieten van Clasie en koopmeijners. Alles vooruit en duels winnen itt ons middenrif ..

17-03-2025 15:31

Kuningaz +5394

Clasie werd geen strobreed in de weg gelegd. Dan is het lekker voetballen ja.

17-03-2025 16:43

E5314 +1253

Hij speelt het hele seizoen al stabiel en als dat al zo is , dan dwing je dat als speler ook zelf af
Ons middenveld kon gewoon niet tegen ze op
Ook. 1 van de redenen waarom we maar niet van ze kunnen winnen 🤷🏾‍♂️🤷🏾‍♂️

17-03-2025 18:11

JariJari +15369

Ajax heeft nog steeds 82% kans op de titel. 6% verloren over het afgelopen weekend. Dat valt alleszinds mee.

17-03-2025 15:27

DeWijsneus +25818

Wat is je bron daarvoor?

17-03-2025 16:03

JariJari +15369

Betaalde versie van https://x.com/fmeetsdata https://buymeacoffee.com/footballmd

17-03-2025 16:36

Dusbaba +15458

1 ding weet je nu ook zeker. Dit elftal had niet van Frankfurt gewonnen

17-03-2025 14:48

ck69 +13221

Leuke analogie, maar dit betekent dat AZ een paar dagen van te voren begonnen is met leren en een hoger cijfer heeft gehaald dan onze studiebol Ajax, die al 2 weken aan het leren is

17-03-2025 14:18

JanBiesbos +29458

Achteraf bullshit, alsof Ajax “a” wel had gewonnen in Frankfurt? Dan had dit Ajax verloren van Az. Gewoon een TG artikel en supporters die niet verdienen om straks de titel te vieren en lekker thuis blijven.

17-03-2025 11:58

Drent +252

Wat lul je nou ..alsof je geen 2 wedstrijden in een week kunt voetballen.....tegen Frankfurt had je er gewoon voor moeten gaan en niet zo angstig moeten wezen.......deed me echt zeer dat we ons zelf zo te kak zetten internationaal.

17-03-2025 13:35

PH2BOT +40642

Helaas moeten we concluderen dat we met Ajax 1 weliswaar nog steeds bovenaan staan maar dat de kwaliteit van de selectie behoorlijk minder is dan die van PSV, AZ en Feyenoord.. En dat is weliswaar geen fijne constatering maar wel begrijpelijk wanneer je ziet wat voor incompetente scouting en rookie TD wij aan het roer hebben staan.

Komende zomer vertrekken Hato, Taylor, Hendersin, Sutalo en Brobbey waarvan de laatste als '4 op 26' spits niet bepaald gemist zal worden. De selectie komende zomer CL proof maken kunnen we dus ècht wel vergeten ...en dan komen er ook nog een stelletje huurling kneuzen terug die hun handjes ophouden zonder ook maar enige kwaliteit toe te voegen.

Rookie TD Kroes zou zich daar nu al maanden mee bezig moeten houden maarvik krijg nu niet bepaald.de indruk dat hijner zich serieus mee bezig houdt.

Als we het alleen van de terugkeer van Tadic moeten hebben is het niet best gesteld met de voorbereiding op het volgend seizoen.

Aangezien er bij JA nog steeds veel te weinig kleredivisiewaardig talent rondloopt zullen we jammergenoeg veel spelers moeten aankopen om de plekken van vertrokken sterkhouders adequaat op te kunnen vullen ....naar dat geld hebben we dankzij Edje c.s. helaas niet meer. ...en die huurlingen zitten er met hun jarenlange topcontracten voorlopig nog warmpjes bij dus die gaan zeker niet zomaar vertrekken..

Seizoen '25- '26 ziet er dus niet bepaald rooskleurig uit en ik vermoed dan ook dat Farioli de pijp aan Maarten zal geven en zal vertrekken.

En wij blijven opgescheept met een incompetente rookie TD en een scouting die in Sneeuwwitje - Doornroosje stand staat geparkeerd

17-03-2025 11:32

JanBiesbos +29458

Gelukkig heb je FF maar de meeste zien liever mooi voetbal (geen idee waar men die garantie vandaan haalt met deze selectie maar goed) en een 5de 6de plek notatie. Nou ik niet. Ik zie liever vies voetbal en langzaam de miljoenen binnenstromen om weer een goede selectie samen te stellen

17-03-2025 12:03

Okocha078 +14282

OFF: wat zouden jullie met Matheus doen? Is een redelijke keeper, maar al 3 of 4 keer een rare fratsen uitgehaald. Optie is 2.5M, ik zou liever een betrouwbaardere keeper zien komen eigenlijk.

17-03-2025 11:16

Bobje99 +7311

En eentje die de taal spreekt of op zijn minst heel behoorlijk engels

17-03-2025 11:54

JariJari +15369

Ik wil gewoon Ramaj terug om eerlijk te zijn. Maar goed, hetzelfde geldt voor Mikautadze.

17-03-2025 15:27

MM1974 +1452

Pff wat een mazzel weer, natuurlijk duidelijk geen geel de eerste voor AZ

17-03-2025 10:57

Patrick78 +53133

Aldus onze vriend vanuit Eindhoven….

17-03-2025 11:10

NoPants +7536

Is toch mooi. Zelfs wanneer psv de beste selectie in jaren heeft vergooien ze het nog en komen hun fans hier meepraten. Ik weet niet eens wat de naam van een psv fansite is.

17-03-2025 12:28

GeorgeAdamski +3616

Gerechtvaardigd? In ieder geval hopeloos uitgevallen. Maar met opgeheven hoofd verder.

17-03-2025 10:51

JC14forever +1231

Waarom reageren veel Farioli aanhangers hier zo ontzettend boos als er kritiek is op zijn keuzes of het vertoonde spel en hebben ze het dan meteen over azijnpissers of nepsupporters... Ik ben ruim 50 jaar supporter van onze mooie club en zelfs in onze beste periodes met grote trainers was er altijd wel eens kritiek op de trainer, speelwijze of spelers... Wat is er mis met kritiek en waarom zou je dan meteen een nepsupporter zijn? Ik was vroeger ook wel eens kritisch op Cruijff, van Gaal, Bosz of Ten Hag ondanks dat we toen over het algemeen beter voetbal lieten zien...

We bestaan morgen 125 jaar, waarin Ajax vanaf de jaren 70 jaren bijna altijd minimaal een top 3 club is geweest en bekend stond om zijn aanvallende speelstijl. De afgelopen seizoenen zijn wat dat betreft zware dieptepunten geweest door wanbeleid en daar krabbelen we nu gelukkig weer een beetje uit vandaan. Het is echt een topprestatie van Farioli dat we nu onze doelstelling van 2e plek zo goed als zeker hebben gehaald en misschien zelfs als bonus kampioen kunnen worden! Echt hele grote complimenten hiervoor!

Hij heeft een goed fundament gesmeed en van onze selectie een hechte groep gemaakt, die tot het gaatje gaan om de punten binnen te halen!

Alleen vind ik het vreemd dat er nu blijkbaar na 2 mindere seizoenen dat die opeens als uitgangspunt worden genomen door veel supporters en dat we nu maar blij moeten zijn met de punten, ondanks het mindere spel... Die 2 seizoenen waren inderdaad vreselijk, maar mijn uitgangspunt is alle seizoen daarvoor waarin wij altijd onze eigen aanvallende speelstijl hadden en daar ook punten mee haalden en kampioen mee werden... Dus de dooddoener dat als we aanvallend zouden gaan spelen we geen punten meer zouden halen of bovenaan zouden staan gaat dan ook helemaal niet op...

Natuurlijk hebben we geen topselectie op dit moment en begrijp ik echt wel dat we misschien wat behoudender moeten spelen, maar er is natuurlijk ook nog iets tussen behoudend spelen of kamikaze aanvallen en dan vooral tegen de kleinere clubs in de competitie... Ik vind ons regelmatig gewoon laf spelen en dat lijkt me zelfs met deze mindere selectie totaal onnodig, we hebben echt wel meer kwaliteit dan de meeste clubs in Nederland...

Ik vind Farioli een hele sympathieke man en vind zijn prestatie tot nu toe ook echt top, maar op zijn speelwijze en zijn keuzes heb ik wel regelmatig kritiek, omdat het niet des Ajax is... Zoals bijvoorbeeld afgelopen donderdag met een fantasie opstelling de Europa League opgeven...

Ik ben superblij als we 2e worden en nog blijer als we kampioen worden en ben Farioli dan ook erg dankbaar, maar dan vind ik nog steeds ons voetbal niet leuk om naar te kijken en hoop ik dat we volgend seizoen wel weer naar Ajax voetbal kunnen kijken, met of zonder Farioli...

Hou eens op met elkaar aan te vallen of af te zeiken, we zijn allemaal supporter van onze mooie club en willen ook dat we iedere wedstrijd winnen!

17-03-2025 10:51

GeorgeAdamski +3616

Mooi gezegd!

17-03-2025 10:53

Epiret +4470

Prima, je haalt mij de woorden uit de mond!

17-03-2025 12:26

Thaschja55 +1751

Gekste is komen ze achter te staan dan ineens wordt er sneller gespeeld en meer aktie en we maken 2x gelijk.

17-03-2025 10:43

MichelAngelo66 +22335

Ik vind het nog altijd minachting en slecht voor Ajax dat ze b keuzes het veld in stuurden tegen Frankfurt. Ik heb geen significant fittere Ajacieden gezien t.o.v. AZ. Zouden ze nog minder fit geweest zijn als ze wel hadden gespeeld? Dan doet de technische staf toch echt iets verkeerd.

Hoe het ook zij... iedereen weet inmiddels wel dat ik het huidge voetbal technisch en tactisch zwaar waardeloos vind en dat ik zo eigenlijk geen kampioen hoef te worden. Het heeft niks met Ajax te maken, maar......

Inmiddels ben ik zover dat ik er op hoop dat Ajax al zijn punten vanaf nu pakt met ongelofelijk veel mazzel en fouten van de scheidsrechters. Zo lucky en lelijk mogelijk mag het vanaf nu. Ik ben zo klaar met al die hypocriete Ajax misgunners in de media. Met tien verdedigers en een eigen doelpunt van de tegenstander in de laatste minuut winnen? Ik vind het vanaf nu tot de maand juni prachtig!

17-03-2025 10:43

Soccerskins v2 +43618

Er lijken steeds meer spelers van het elftal uit vorm te raken. Baas, Fitz-Jim, Godts en Traore zijn echt al weken/maanden heel matig. En gisteren vond ik ook Henderson (niet voor het eerst) heel slecht.

Ik hoop dat het laatste gedeelte van het seizoen zorgt voor duidelijkheid binnen de directie over wat er in de zomer moet gebeuren. Naar mijn mening moet je volgend seizoen niet ingaan met Baas, Henderson en Traore als beoogde basisspelers.

Geelen heeft aangegeven dat de financiële problemen voorbij zijn, en met de aankomende CL inkomsten en het verkopen van 1 of 2 sterkhouders zou je komende zomer ‘gewoon’ weer goed de transfermarkt op kunnen gaan.

17-03-2025 10:30

NeeI +108423

Ik vrees met grote vreze voor aankomende zomer. Ik verwacht een grote sentimentele transferperiode. Ouwe jongens krentenbrood. Eindigen we volgend seizoen gewoon doodleuk met een Weghorst, Berghuis, Traore, Tadic, Klaassen, Rosario, Veltman, Tagliafico in de basis. Dat soort werk.

17-03-2025 10:40

wijzijndebeste123 +166684

Wanbeleid van Kroes komt door Mislintat volgens de menigte. Dat Kroes een prutser als Rosa haalt komt door Mislintat. Dat Kroes een opa team met hoge salarissen samenstelt komt door Mislintat.

17-03-2025 10:43

Okocha078 +14282

Dan nog Eriksen en Tete erbij

17-03-2025 10:43

NeeI +108423

Het zal mij benieuwen hoelang de noemer Mislintat nog geldig is. Daarnaast probeer ik het echt niet allemaal zwart te bekijken, maar als je puur naar het sportieve plaatje kijkt, snap ik niet dat men positief is over de afgelopen twee transferperiodes. Bijv. Na het last minute aantrekken van Edvardsen, Rosa en Mathaus, werd de massale polonaise ingezet en Kroes op handen gedragen. Nou ja, bijzonder.

17-03-2025 12:01

tripleA +3954

Edvardsen vind ik echt een prima aankoop

17-03-2025 12:32

Okocha078 +14282

Eens. Ik hoop vooral dat Hato, Sutalo en Taylor nog een jaartje willen blijven met het WK in aantocht. Gegarandeerde basisplek hier en CL. Brobbey en Henderson mogen wmb wel gaan als 2 topverdieners. Probeer daarnaast eerst Forbs,Sosa,Wijndal,Medic,Hlysson,Akpom,Avila,VDBoomen en Kaplan maar te slijten. Dan zou er wel iets mogelijk moeten zijn lijkt me.

17-03-2025 10:41

Soccerskins v2 +43618

Je hebt inderdaad ook nog echt een enorme lijst aan overbodige spelers. Waarvan je nu al weet dat je ze niet allemaal kwijt gaat raken. Hopelijk hebben we een klein beetje geluk met de koopopties die er zijn. Forbs uitgezonderd maken ze (gelukkig) wel allemaal minuten.

17-03-2025 10:47

Been +12585

Ik vind het allemaal best, zolang we maar eens stoppen met dat gehuil op en over een scheidsrechter.

17-03-2025 10:02

Danielson +50662

He Mario! Overgelopen?

17-03-2025 10:06

xstaniox +15329

Titel is nog steeds heel realistisch. Dat we gisteren niet verloren, kan cruciaal blijken.

Zelfs als we verliezen van PSV, mogen we nog gelijkspelen tegen Utrecht of Twente, zolang we de rest maar winnen.

Bij een nederlaag tegen AZ had je verder alles moeten winnen, ervan uitgaande dat PSV verder alles wint.

17-03-2025 09:58

31xAjax +8021

Klopt niet, bij een nederlaag zou het 5 punten zijn geweest en als je dan bij PSV wint weer 8. Waarom zou je dan alles moeten winnen???

17-03-2025 10:14

xstaniox +15329

Omdat ik in mijn voorbeeld van het slechtste scenario uitga waarin we verliezen van PSV

17-03-2025 10:20

Ajaxajax1985 +694

Pfff ik baal nog steeds van de wedstrijd van gisteren, we verdiende gewoon 3 punten.

17-03-2025 09:42

Petterson +25312

100% eens met deze analyse

17-03-2025 09:34

OpaHooligan +4321

Je bedoelt: ‘Ik sta nog steeds volledig achter de keuze die Farioli heeft gemaakt voor de wedstrijd tegen Eintracht Frankfurt. ... Ik vind het nog steeds compleet gerechtvaardigd.’ ?

Ik ook, dit kampioenschap telt namelijk driedubbel voor me. Veel belangrijker dan een extra rondje EL. Vanwege de vorige twee seizoenen, vanwege het in de boerenkiel staan van PSV als het lukt.

17-03-2025 09:56

Okocha078 +14282

Snap dit gehaat op Farioli echt niet.
We worden mss kampioen met een halffitte,wisselvallige Traore, jeugdspelers Baas,FJ en Godts, afgeschreven Gaaei en Sutalo en een box to box veteraan die plotseling op 6 moet spelen. In de winter verpatst je TD nog even je eerste rechtsback en Akpom die zijn waarde had en komt hij met Rosa op de proppen.

De enigste reden dat we op 1 staan is omdat Farioli er een echt team van heeft gemaakt en dat de jongens veel fitter zijn.

17-03-2025 08:53

KarimB +11988

Farioli goede trainer. Aardige man.

Alleen hij doet gwn te vaak dingen die tegen alle Ajax principes in gaan. En daar ben ik gewoon klaar mee

17-03-2025 09:13

DeWijsneus +25818

Ben ook wel blij met het bericht van Geelen. Dat we weer de financiën op orde hebben. Ik neem aan dat we bij directe plaatsing CL ook wel wat aankopen kunnen doen. Ik heb echt geen moeite met dit jaar, maar we moeten hierna wel vooruit.

Ik heb ook mijn twijfels of Farioli überhaupt er meer creativiteit in wil of kan krijgen.

17-03-2025 09:22

driehoekjes +3699

Liever ajax principes nu en 3e worden?

17-03-2025 09:43

DanieldaCruz +1055

Sluit ik me volledig bij aan!

17-03-2025 09:49

KarimB +11988

Ja eigenlijk wel driehoekjes. Ajax betekend voor mij meer dan met afbraak voetbal titels winnen halen.

Ik wil na 1 lange week gewoon even 90min hoofd leeg maken met Ajax. Gwn vanaf september tot mei elke week ff genieten. Daarbij is een titel super leuk. en daar ben ik normaal ook super blij mee. Ajax betekend op dat vlak veel voor mij

Maar hoe t nu gaat? ik erger mij elke week dood aan dit anti Ajax spel. Dus ja

17-03-2025 09:58

ProperFootball +14766

@driehoekjes Je creëert een valse tegenstelling. Dit gebeurt hier de hele tijd sinds de uitwedstrijd tegen Frankfurt.

Hoe graag we het ook zouden willen, er is geen 1 op 1 relatie tussen principes en plaats op de ranglijst. Dus door met de ranglijst te schermen bewijs je niet dat dit het juiste voetbal is. Net zo min als ik dat zou bewijzen als we 1e (of op welke plek dan ook) stonden met goed voetbal.

Ik ben niet klaar met Farioli. Ik maak me wel ernstige zorgen over ons voetbal. En ik geloof er niets van dat wij op lange termijn succesvol gaan zijn met ons huidige voetbal.

17-03-2025 10:05

NoPants +7536

Er is geen 1 op 1 relatie, maar er is wel een relatie. Dominant voetbal is moeilijker, daarom zie je doorgaans alleen topselecties aanvallend voetbal combineren met veel punten. Daarom heb je de term ‘resultaat voetbal’.

In september verwachtte we allemaal dat we zouden moeten strijden voor plek 3. We wisten allemaal dat CL halen een absolute must was dit jaar om niet nog verder achterop te raken.

We zouden echt aanvallender kunnen spelen, maar de kans is dan groot dat we nu met twente, utrecht, feyenoord, en az aan het strijden waren. Niet met psv. Dan kan je dus ook zomaar 5e worden, omdat het elkaar daar niet veel ontloopt.

Zijn we het erover eens dat ALS dit resultaat voetbal zou betekenen dat we in de zomer meer kunnen investeren en dus sneller terug kunnen naar dominant en aanvallend voetbal, dat het huidige spel dat dan waard was?

ALS nu aanvallend voetbal spelen zou betekenen dat we geen CL halen en dus nog een zomer moeten saneren, is het dan niet fijn dat we nu een trainer hebben die punten over de streep trekt?

17-03-2025 12:42

ProperFootball +14766

Zeker eens dat er een relatie is. Maar welke relatie er is dat is uiterst moeilijk te zeggen en al helemaal niet te bewijzen. Ja, het is zo dat dominant voetbal moeilijker is, de tegenstander je wil opleggen lukt immers alleen met een surplus aan kwaliteit (tactiek, techniek, fysiek, inzet). Maar het is óók zo dat juist de topselecties dit voetbal heel vaak spelen mede omdát ze er betere resultaten mee behalen.

Er is dus 'ergens' een omslagpunt waarbij 'dominant voetbal' loont. Ik denk dat we dat wel kunnen stellen.

Wat het nog moeilijker maakt is dat er natuurlijk een heleboel grijstinten tussen zitten tussen 'dominant voetbal' en 'resultaat voetbal', en dus ook wat betreft benodigde kwaliteit om dit uit te voeren.

De hele disscussie hier gaat m.i. over of wij aanvallender / dominanter kunnen spelen met de huidige selectie en toch net zoveel, zo niet meer, succes hebben in het behalen van punten. (Simplistisch gezien over of wij bóven of ónder dat omslagpunt zitten.)

ALS aangetoond zou zijn dat we met dit 'resultaatvoetbal' wél CL voetbal zouden halen en met 'dominant voetbal' zeker niet, dan zou ik er zeker in mee kunnen gaan.
Maar dat is natuurlijk niet aan te tonen. Je kan aan het eind van de rit alleen maar constateren of je wel of geen CL bereikt hebt, en niet of dat is dankzij/ondanks het type voetbal dat je speelt.

Wat betreft dat belangrijke doel even praktisch. Al ver vóór Frankfurt was het belangrijke financiële doel dat jij beschrijft behaald: namelijk minimaal 2e worden (eigenlijk nog veel eerder, ivm minimaal 3e worden wegens recht op voorrondes CL).

Dus die punten die je nu over de streep trekt zijn alleen nog voor het kampioenschap, niet noodzakelijk voor de financiële toekomst van de club. Die factor speelt geen rol meer. Je kan wat dat betreft dus vrijuit voetballen. Ik begrijp ergens wel dat de angst overheerst en het doel behaald geprobeerd te worden op een manier waarmee recent veel punten zijn binnen gesleept, maar ik vind het wel jammer.

17-03-2025 15:44

twynestar +28777

deze interviews worden steeds erger.

17-03-2025 08:47

paulis +10342

In ieder geval meer onderbouwing dan jij..

17-03-2025 08:58

twynestar +28777

ik post hier dan ook geen journalistiek bedoelde interviews.

17-03-2025 10:43

paulis +10342

Reageer dan ook niet als je niets inhoudelijks te melden hebt

17-03-2025 13:09

twynestar +28777

zwets niet. niet iedere mening behoeft een betoog, ik ben hun leraar Nederlands of journalistiek niet en niet iedere mening is een aanzet tot een discussie. Het wordt met de week slechter en vandaag benoem ik dat zonder toelichting. Als je dat stoort dan negeer je het of je wacht met smart tot het me weer een keer zo triggert dat ik er meer over kwijt wil.

17-03-2025 18:29

Benjiben +4648

Makkelie, higler, kooi, van Boekel, Nijhuis er zijn 9 wedstrijden in een weekend, hoe kan het zo zijn dat wij steeds één van deze kneuzen krijgen ze gaan gewoon wekelijks de fout in.

Een goede scheidsrechter hoort niet op te vallen maar deze 5 trekken constant de aandacht naar hun toe door structureel slecht te fluiten.
Waar zijn die andere scheidsrechters waar ik nooit iets over hoor laat die eens dit soort wedstrijden fluiten slechter dan dit kan niet zou je zeggen.

17-03-2025 08:43

Patrick1967 +2206

Met meer lef had je deze wedstrijd gewonnen.

17-03-2025 08:39

OpaHooligan +4321

Als mijn tante een pik had, enzovoort. Ik denk als je 'met meer lef' speelt, had je ook verschillende wedstrijden niet gewonnen omdat we net als vorig jaar een bak tegengoals hadden gehad.

17-03-2025 08:41

KarimB +11988

Ja dat vergelijken met vorig jaar.. een totaal niet fitte selectie vergelijken met nu. Zo kan je alles goed blijven praten

17-03-2025 09:14

AFCA-Driebergen +22429

Patrick heeft hier gewoon gelijk. Misschien ziet het er in het stadion soms wel weer makkelijker uit dan op tv, maar ik zag geregeld ballen niet gestoken worden in de diepte. Dat had je echt kansen kunnen opleveren. Maar er was geen lef. Geen risico willen nemen. Gewoon zonde.

17-03-2025 09:25

driehoekjes +3699

Of verloren

17-03-2025 09:44

Dolblij +45821

Dat Higler een incapabele scheidsrechter is, is niet eens zijn schuld. Ik vind het veel kwalijker dat Zeist het toestaat dat hij elke keer weer zijn onkunde op de nederlandse velden mag vertonen. De man is een aanfluiting.

17-03-2025 08:38

NatteKrant +1793

Ajax verspeelt zelf ook de punten.
Bal Taylor op de paal had erin gekund. Clown Traoré had moeten scoren.
Collectief falen bij 0-1. Henderson (speelde heel beroerd) had die dwerg moeten dekken bij 1-2.

17-03-2025 08:33

OpaHooligan +4321

Dat bedoel ik, ik schreef het al meerdere malen gisteren. Bij 0-0 zat ik echt op de 1-0 van ons te wachten, en ook bij de 1-1 verwachte ik eerder de 2-1 dan de 1-2.

Ik vind het echt onzin dat 'we pas gingen voetballen toen we achter stonden'. Pech wedstrijd die je er een keer tussen hebt zitten, krijgt PSV ook nog wel.

17-03-2025 08:43

tripleA +3954

Inderdaad zelf laten liggen, had eerste helft al 1-0 moeten staan maar zo slordig met de kansen. Dan heb ik het nog niet eens over die twee tegen een die Higler stopte omdat hij een gele kaart ging geven ergens. Tweede helft echt levensgrote kansen verkloot.

17-03-2025 08:45

Barric +773

En Rosa die liep te klungelen toen ie de corner waar de 1-2 uit viel zomaar weggaf.

17-03-2025 08:47

CruijffiaansNouriaans +4457

Op Traore valt zo veel aan te merken. Als hij slimmer leert spelen en betere principes maakt voorzichzelf - geen domme snelle balletjes die 9/10 niet aankomen en het spel meer voor zich laat komen - is het een hele goede speler. Doet nu veel te veel op impuls. Als hij zijn kwaliteiten voor zich laat werken gaat het beter.

17-03-2025 09:06

Henk de Vries +11170

Ik heb me er vooral aan geërgerd dat we kennelijk alleen kunnen voetballen als we achter staan. Dan maak je weer gelijk en gaan we meteen weer in de relax stand, zo speel je toch niet als je kampioen kunt en wilt worden???

17-03-2025 08:22

OpaHooligan +4321

Dit lees ik nu vaker, maar ik vind het niet kloppen. Vlak voor de 0-1 had Taylor bijvoorbeeld een behoorlijke kans op 1-0. Ook toen we nog niet achter stonden hadden wij ruim de beste kansen. Gewoon pech wedstrijd.

17-03-2025 08:32

NatteKrant +1793

Of Traoré voor open doel...

17-03-2025 08:55

ProperFootball +14766

Dat is sinds december al zo.

17-03-2025 08:34

OpaHooligan +4321

Ja en hoeveel punten hebben we gehaald in december, januari, februari?

17-03-2025 08:36

ProperFootball +14766

Punten en goed voetbal zijn verschillende onderwerpen.

We spelen al sinds december slecht voetbal.
En we hebben sinds december ook veel punten gehaald.

Dat kan prima naast elkaar bestaan, alhoewel ik denk dat die kans vooraf gezien niet zo groot is. Doorgaans behalen de ploegen die overall gezien het beste voetbal spelen toch de meeste punten in een lange competitie.

Die punten hebben we, mede gezien het spel en de kansen die tegenstanders allemaal hebben gehad in en rondom onze 16, tegen alle verwachtingen in gehaald.

Punten zijn geen bewijs voor goed voetbal, en het omgekeerde is ook waar: goed voetbal is geen garantie voor punten.

Er zullen supporters zijn voor wie alleen punten voldoende zijn. Dat is bij Ajax ongebruikelijk, maar het kan.

Maar er zijn er ook die hechten aan de manier waarop er gevoetbald wordt.
Om verschillende redenen. Omdat ze leuk voetbal willen zien. Of omdat dat ze trots maakt op Ajax. Of omdat ze geloven dat *op langere termijn* alleen met goed voetbal die punten behaald gaan blijven worden, en daarmee de toekomst van Ajax wordt veiliggesteld.

Voor mij is het een combinatie van die dingen. Ik wil graag met plezier naar het Ajax voetbal kijken, en goed voetbal maakt me trots op de club.

Bovendien, en dat is voor mij nog het belangrijkste, geloof ik niet dat we met het voetbal wat we nu spelen langdurig succesvol zullen blijven. Je zult dominanter moeten spelen, meer kansen creëren, je minder terug moeten trekken rond de 16, en als je dat al doet de afvallende ballen veel vaker moeten veroveren en daaruit gevaarlijk worden, minder ruimtes weggeven, beter druk zetten, de tegenstander minder balcontacten in en rond de 16 gunnen, etc.

17-03-2025 09:29

OpaHooligan +4321

Oh hou toch eens op over mooi mooi voetbal, om vervolgens weer in het mes te lopen, een bak tegendoelpunten te krijgen. Heb je weer de complimenten van de pers voor je mooi mooi voetbal, maar de schaal gaat naar Eindhoven.

17-03-2025 09:36

ProperFootball +14766

Ik praat zelf eigenlijk liever over goed en slecht voetbal.

Nergens is bewezen dat we met dit voetbal wel kampioen worden. Ook de punten sinds december bewijzen dat niet. We hebben veel punten gehaald maar het kan nu net zo goed afgelopen zijn. Zo'n beetje iedere neutrale kijker zal wel beamen dat het een wonder is hoeveel punten we behaald hebben, de kwaliteit van ons voetbal en, niet onbelangrijker, de kansen die de tegenstanders gekregen hebben, in aanmerking genomen.

Dus het reduceren tot 'dit voetbal = (enige kans op) kampioenschap' vind ik te gemakkelijk.

Ik weet, we gaan het hierover niet eens worden.

17-03-2025 09:46

Aeneas +1202

@OpaHooligan: Die schaal is in het verleden toch veel vaker onze kant op gegaan, de kant van mooi voetbal dus.

17-03-2025 09:57

JC14forever +1231

Heel erg mooi geschreven, hier sluit ik me volledig bij aan! 👌

17-03-2025 10:11

DanieldaCruz +1055

Goed stuk en eens.
Krijg beetje idee dat het generatie ding is hier…

17-03-2025 11:53

Benjiben +4648

Ajax moet echt meer van zich af bijten, Ajax is gister veel harder genaaid dan az.

- waarom kreeg assistent van az geen rood toen die het veld op rende en de onze wel terwijl die niet eens het veld betrad en de scheids aanviel
- waarom kreeg Taylor geel en koopmeijers niet voor een precies dezelfde actie
- waarom werd er geen voordeel gefloten bij de overtreding op brobbey dan was het zeker 1-0
- waarom kreeg belic geen rood en gaaei wel wel gaaei wilde de bal nog spelen kon je van belic niet zeggen

5 minuten blessuretijd voor 4 doelpunten 2 rode kaarten 3 var momenten 8 wissels en spelers die nog eens het veld af willen gaan.

Roep het al jaren de 13-0 tegen vvv werd er ook geen tijd bij getrokken terwijl er toen ook 8 doelpunten viel en werd gewisseld, Ajax krijgt structureel minder speeltijd en dus minder tijd om aan je doelsaldo te werken.

17-03-2025 07:40

AFCA-Driebergen +22429

Ik ben het met je eens. Alleen dit seizoen is het totaal niet dat Ajax aan het doelsaldo werkt. Ze werken alleen om de punten binnen te halen. Gisteren voor rust ook, terecht afgefloten. En maar continu weer terug, terwijl je er bijna bent en zij allemaal achterin stonden. Nog een paar seconden, waar zij niet eens een counter uit hadden kunnen halen en toch niet die bal naar voren.

17-03-2025 09:29

FTS95 +16161

De manier van voetballen onder Farioli is gewoon zwaar waardeloos. Je geeft de Europa League weg om te sparen en dan staat het A team met poep in de broek te ballen 1e helft. Deze wedstrijd bewijst ook het ongelijk van de mensen die roepen dat je niet aanvallender kan spelen met deze selectie, want bij een achterstand klappen ze er opeens vol op en kan er wél tempo gemaakt worden. Farioli hoeft van mij nog niet weg, maar zo kan je niet door blijven gaan.

17-03-2025 07:26

ProperFootball +14766

En zat de basiself van AZ er doorheen na de zware pot tegen Tottenham? Nee.

17-03-2025 08:35

OpaHooligan +4321

Ik durf wel een weddenschap aan dat AZ over twee weken al weer punten verliest tegen N.E.C.

Die rennen zich net als Utrecht het vuur uit de sloffen tegen ons, om vervolgens de volgende paar potten punten te laten liggen.

17-03-2025 08:51

FTS95 +16161

Zou kunnen, maar ze hebben in ieder geval niet op schandalige wijze de Europa League weggegooid.

17-03-2025 09:04

OpaHooligan +4321

Europa League kan me rug op echt. Dit kampioenschap is veel belangrijker.

17-03-2025 09:09

KarimB +11988

Zie aan al je reacties dat farioli niks verkeerd kan doen in jou ogen opa.

Europa League weg gooien is zo Ajax onwaardig

17-03-2025 09:16

OpaHooligan +4321

Kampioenschap dit jaar zou echt speciaal zijn, veel veel belangrijker dan een extra rondje Europe Cup hoor.

17-03-2025 09:37

ProperFootball +14766

Ik vind het zo jammer dat ons voetballende probleem gereduceerd wordt tot voor of tegen Farioli zijn. Iedereen die een beetje afstand neemt van de waan van de dag en naar ons voetbal kijkt zal toch wel beamen dat daar grote problemen op te lossen zijn?

17-03-2025 09:39

Knalpot +3666

Zeker maar je gaat het met deze selectie gewoon niet oplossen daarvoor heb je zeker nog een drietal kwaliteitsspelers extra nodig.

17-03-2025 18:59

JantjeBeton +3010

Josip Sutalo is mijn nieuwe held, een ware Ajacied al inmiddels. Wat een dijk van een wedstrijd speelde hij zeg, wauw!!!

17-03-2025 07:01

PD119 +118

Vervolgens staat Goes in het elftal van de week. Dat snap ik echt.

17-03-2025 08:35

JantjeBeton +3010

Je bedoelt "dat snap ik echt NIET" neem ik aan, toch?

17-03-2025 18:15

AjaxMiddelburg +2956

Zo volgens mij staan we nog steeds 6 punten los en dat na zo’n seizoen als vorig jaar! Ja kritisch zijn moet anders komt er geen verbetering. Maar je mag ook wel eens je zegeningen tellen. Die pot munten binnen slepen dan heb je de doelstelling gehaald. In het begin van het seizoen zeiden we dat we 3 of 4 transferperiodes nodig hadden om weer het Ajax te zien wat we willen zien. De jeugd komt er aan en we kunnen opzoek naar creatieve spelers. En dat sneller dan verwacht. Topprestatie van de staf en spelers!

17-03-2025 06:57

OpaHooligan +4321

Nog maar acht wedstijden, en Utrecht verliest ook weer, die CL via plaats twee is al binnen. Maar ik vind dit kampioenschap extra tellen, juist omdat PSV de gedoodverfde kampioen was. Ja ook veel belangrijker dan een extra rondje Euro League. Als het lukt wordt dit een van de mooiste schalen in de vijftig jaar dat ik Ajax nu volg!

17-03-2025 08:35

DanieldaCruz +1055

Mooiste?
Jij hebt geen Ajax hart..

17-03-2025 12:26

OpaHooligan +4321

En dat bepaal jij DanieldaCruz? Wie Ajax fan 'mag zijn'?!?

17-03-2025 12:38

Balgevoel +31456

Ergens begrijp ik wel dat Goes zo boos was. Die is er gewend aan geraakt overal mee weg te komen. Dan schrik je nu eenmaal een beetje als blijkt dat een scheidsrechter ineens niet alleen kaarten bij zich blijkt te hebben, maar die ook uitdeelt, nota bene aan spelers van AZ. Dat kan nooit de bedoeling zijn, dus moet je de kleedkamer in met z'n allen. Strijden tegen dit nimmer vertoonde onrecht. Logisch.

Ik telde zomaar drie AZ'ers die met fatsoenlijke arbitrage rijp waren voor twee keer geel en allen opzichtig ruim zeventig minuten lang gespaard werden: Goes, Belic en Koopmeiners. Higler heeft zich, na minutenlang schaapachtig lachend overwicht veinzend, weer eens bewezen als ultieme garantie voor chaos. De ingestudeerde act na de niet eens per se onterechte (tweede) gele kaart voor Penetra was precies wat AZ klein maakt en houdt: Small Club Syndrome.

Tegelijkertijd mogen wij, los van de arbitrage, gefrustreerd zijn. AZ was rijp voor de slacht, overal op het veld kwam ruimte te liggen. Er waren zoveel momenten waarop Ajax één tegen één had kunnen komen, maar nee, we gingen weer eens inzakken. Zes punten voorsprong is luxe, maar hier had je AZ met een beetje meer lef gewoon met een nulletje of drie naar huis kunnen sturen.

Henderson was dramatisch en liet Fitz-Jim, ook niet in topvorm, al z'n loopwerk doen. Godts is het al weken helemaal kwijt. Lichtpuntjes vond ik Sutalo (met afstand beste Ajacied), Taylor en Gaaei. Rood kun je geven, maait over de bal heen en komt 'ongelukkig' met z'n noppen op een scheen terecht. Anderzijds: hij plantte niet z'n voet daar neer, maar maaide alweer met datzelfde been naar de bal toe en ik heb er dit seioen genoeg gezien waar de VAR niet eens naar keek. Maar je kán 'm geven.

Bij mij blijft vooral hangen dat Ajax echt wel kan, maar niet mag. Met iets meer lef en druk naar voren win je hier gewoon van AZ, dat echt weinig creëerde. Straks PSV-uit, een ploeg die altijd kansen weggeeft. Hopelijk is Weghorst dan weer fit, en misschien zelfs Regeer. Want ik word nog niet héél blij van Rosa...

17-03-2025 06:56

DeWijsneus +25818

Voetbal zone heeft mooi overzicht staan van alle discutabele beslissingen van de wedstrijdleiding.

Waardeloze scheidsrechter die Sleepy Eyes Higler, al zit er geen opzet in.

Ik had trouwens ook wel iets meer van de jubileumviering verwacht in het stadion. Buiten het stadion was overigens wel echt top.

De wedstrijd zelf vond ik echt een typische gelijkspel wedstrijd en ook daar had ik wel iets meer verwacht. Iemand hieronder schreef dat het lijkt alsof de strakke tactiek en organisatie van Farioli een verlammend effect heeft op het team. Ik kan mij daar wel grotendeels in vinden. Kampioen worden en doorselecteren, waarbij ik wel vind dat Farioli met een beter team een nieuw seizoen in mag gaan.

17-03-2025 05:54

AjaxFinest +3469

Spelen we tegen 040 zo als tegen AZ dan gaan we gegarandeerd verliezen daar.

17-03-2025 03:20

Tinusz +2167

We hebben amper iets weggegeven en zelf een aantal zeer grote kansen gekregen. De goals die we weggaven waren ook direct de twee enige momentjes van AZ. Een corner die afgefloten moet worden en zwak ingrijpen van de verdediging, maar dan vooral van Baas. k vind dit wel erg overdreven gesteld.

Laat ze in Eindhoven lekker denken dat wij in een minder fase zitten en wij matig waren tegen AZ. Dat viel mijns inziens echt reuze mee. We waren slechts wat ongelukkig.

17-03-2025 05:51

jerryisthename +32159

Minimaal gelijk spelen, bedoel je...?

17-03-2025 06:02

Bruno04 +15861

Vind Klaassen ook zwak. Die heeft niet de snelheid wat in het hedendaagse voetbal gevraagd word op het middenveld. Met een beetje ruimte lopen ze hem zo voorbij. Dat is wel killing

17-03-2025 01:30

ProperFootball +14766

Klopt, helaas willen velen het niet zien.

17-03-2025 08:40

PH2BOT +40642

Donderdag 4 goals tegen...vandaag 2 goals tegen. Zo goed is onze verdediging nu ook weer niet... tòch?

17-03-2025 00:14

Tinusz +2167

Scorebordjournalistiek. Donderdag was een b-elftal. Vandaag geven we twee schoten weg en wordt een corner gemaakt die gewoon moet worden afgekeurd.

17-03-2025 05:52

ProperFootball +14766

Allemaal leuk en aardig maar als je steeds grote delen vd wedstrijd voor eigen 16 bivakkeert en de tegenstander de 16 in laat komen of de bal in laat spelen, valt er vroeg of laat wel een keer een goal.

Ons grootste probleem: wij kunnen de bal niet in bezit houden bij een beetje druk van de tegenstander. Vervolgens is de tactiek: we houden een strakke organisatie en trekken ons terug.

Maar ons tweede probleem is dat we echt heel erg slecht zijn in de afvallende bal veroveren of in bezit houden. Gevolg is dat er keer op keer een wedstrijdbeeld ontstaat dat je zelf niet gevaarlijk wordt en steeds onder druk blijft staan. Ook in eigen huis, en met regelmaat ook tegen kleine ploegen. Je speelt dan delen van zo'n wedstrijd alsof je RKC bent dat op bezoek komt in de Arena. Ajax onwaardig.

17-03-2025 08:45

Tinusz +2167

We krijgen in elf potjes slechts 4 tegendoelpunten. Laat die even bezinken.

Daarmee moet ik je hele betoog in de prullenbak gooien, sorry. De kille cijfers bewijzen toch echt Fariolis gelijk en jouw ongelijk.

17-03-2025 09:01

driehoekjes +3699

Kortom er moet techniek bij om de bal langer in de ploeg te houden en meer vooruit te kunnen voetballen

17-03-2025 09:53

layanx +5779

Trouwens Henderson is toch gewoon echt niks ? Zie het verschil met Clasie oefff..

17-03-2025 00:06

jerryisthename +32159

Henderson was niet goed, maar overall het hele seizoen wel natuurlijk. Hij is enorm belangrijk als leider met zijn ervaring en met zijn directe spel vooruit met scherpe strakke passing.
Als je Hendo niks vindt zelfs, dan heb je er geen kijk op. Sorry.

17-03-2025 06:04

w86 +9548

En dan zelf met Clasie aankomen.

17-03-2025 07:04

Henk de Vries +11170

Clasie was de beste man op het veld gisteren

17-03-2025 08:24

OpaHooligan +4321

Ook alleen maar die ene wedstrijd tegen Ajax heh, AZ verliest over twee weken weer van N.E.C.

17-03-2025 08:38

ProperFootball +14766

Clasie was gisteren gewoon goed. Zoals wel vaker dit seizoen trouwens.

17-03-2025 08:46

jerryisthename +32159

Klopt, Henk.
Maar als ik mocht kiezen, kies ik toch liever voor Hendo met zijn internationale ervaring, zijn fysieke kracht en lengte, wat erg handig is in de lucht duels.
Wbt. deze 3 punten vind ik Clasie overall toch minder, als ze allebei in vorm zijn. Gister was Clasie in vorm, Hendo helaas niet.

17-03-2025 12:44

layanx +5779

Dit is alsof je de tussentijdse toets voor je rijbewijs niet serieus neemt, omdat je denkt: het echte examen slaag ik toch wel. Maar op de grote dag krijg je een strenge examinator die op alles let, en dan faal je keihard.

Dat is Ajax deze week. Eintracht Frankfurt niet serieus nemen, denken: als we eruit vliegen, boeit het niet, want zondag is het echte examen en die winnen we vol overtuiging. Maar dan sta je ineens tegenover een tegenstander én een scheidsrechter die alles tegen je laten werken...

En het lijkt wel dat erop gewezen wordt om het spel echt behouden te laten en geen volle kracht te geven. Want wanneer Ajax gas gaf kwamen de kansen..

17-03-2025 00:01

driehoekjes +3699

wanneer Ajax gas gaf kwamen ook veel countergoals tegen vorig seizoen. Dus wat is beste oplossing

17-03-2025 09:57

Cello +53059 moderator

Inmiddels lees ik elders op internet, dat wanneer je alles bij elkaar optelt van tijd dat het duel stil lag ( var moment, het opstootje na Penetra's tweede gele kaart, vieren van doelpunten, de wisselmomenten, etc) dat je dan niet op 5 minuten komt, maar op minimaal 12 tot 13 minuten. Dus ook hierin gaat het dus fout bij Higler. Al wisten we dat voor ons gevoel al lang.... maar iemand heeft het dus ook uitgeplozen. 12 tot 13 minuten minimaal ipv slechts 5 min.

16-03-2025 23:09

Henkje +3643

Je hoort ook niemand meer over dat moment in de 1e helft dat Ajax een 100% kans krijgt 1 tegen 2 maar highler geen voordeel geeft echt belachelijk gewoon. Zoveel fouten heeft deze man gemaakt vandaag. Liet het volledig uit de hand lopen.

16-03-2025 23:31

PH2BOT +40642

...die 2e gele kaart voor Penetra kwam ons anders best wel goed uit.

17-03-2025 00:16

jerryisthename +32159

Vergeet dan ook niet alle gele kaarten die irritante kneus Goes had moeten krijgen in de eerste helft alleen al, maar ze juist níet kreeg. Be real.

17-03-2025 06:06

Balgevoel +31456

@PH2BOT

Zeker, dat was sympathiek van Higler. Maar als-ie gewoon de spelregels had gehanteerd (wat, zeg maar, z'n werk is), had AZ een uurtje met tien man (of minder) komen te staan. Goes, Belic en Koopmeiners zijn allemaal opzichtig gespaard.

17-03-2025 07:01

OpaHooligan +4321

Eens, maar bepaalt Higler dat, of doet de VAR dat?

17-03-2025 08:54

Tizo +1887

Ajax had vandaag qua kansen meer recht op de overwinning! A tot Z had beide goals te danken aan fouten! Eerste goal was een frommel goal en de tweede was een fout van Rosa, (onnodig hoekschop weggeven) die ik tot op heden niet goed vind,

16-03-2025 22:53

Ferd +38681

die tweede had afgekeurd moeten worden vanwege hinderen van de keeper

17-03-2025 06:30

KarimB +11988

En onze 2de.goal kwam niet tot stand door fouten?

17-03-2025 09:18

Henkje +3643

Ik ben het oneens. Als je donderdag de EL opoffferd dan MOET je vandaag winnen en MOET je overtuiging zien. Het was vandaag weer grotendeels erg slecht en alles bij een achterstand werd er nog een beetje aanvallend gespeeld. Het was gewoon niet goed genoeg als je donderdag gewoon met een ruk elftal je laat uitschakelen dan mag je meer verwachten dan dit en is 1 punt gewoon onvoldoende.

16-03-2025 22:52

fanvooraltijd +6839

Higler kan zulke wedstrijden niet fluiten en maakte grove fouten . Hoe AZ zich gedroeg na de tweede gele kaart is toch ronduit schandalig . Dreigen van het veld af te stappen als je het niet eens bent met de scheids ? Is dat sportief ? Hoort dat bij een voorbeeld functie ?

16-03-2025 22:48

Gonzalez75 +5906

De speler van az die zo stond te gebaren zei tegen de verslaggever dat hij niet de intentie had de medespelers van het veld te laten lopen. Hij wilde de spelers bij elkaar roepen voor overleg. Tja, je kunt er na de wedstrijd natuurlijk een ander verhaal van maken. Zijn actie sloeg in ieder geval nergens op.

16-03-2025 22:51

KarimB +11988

‘Ik sta nog steeds volledig achter de keuze die Farioli heeft gemaakt voor de wedstrijd tegen Eintracht Frankfurt. Stel je hebt een proefwerk over twee weken. Dan kun je twee weken van tevoren beginnen met leren of je kunt er drie dagen van tevoren mee beginnen.

Dit stuk, kom op man... Alles maar blijven goed praten

16-03-2025 22:42

Danielson +50662

Farioli heeft gewoon ook hier weer gelijk zoals hij het hele seizoen al gelijk heeft. Is dat nou zo moeilijk toe te geven?

16-03-2025 23:57

KarimB +11988

Ja want dat heeft die niet. Die verafgoding van Farioli gaat vrij ver. Alles wat die doet is goed. Kan niks verkeerd doen

17-03-2025 08:44

ProperFootball +14766

Wonderlijke reactie. Je presenteert iets als een feit terwijl dat punt toch juist hét punt van discussie is? Realiteit is dat er helemaal niks bewezen is, noch het gelijk noch het ongelijk van Farioli. Als je toch denkt dat dit zo is dan horen we natuurlijk graag het bewijs.

Het enige feit is dat je noch tegen Frankfurt, noch tegen AZ het gewenste resultaat behaald hebt.

17-03-2025 08:50

KarimB +11988

Proper t gaat je niet lukken. Sommige zitten er al te diep in.

Die vinden alles helemaal prima. Farioli die met een B elftal in Europa speelt. "Hij heeft gelijk"

Je beste speler er af halen terwijl je moet scoren "Hij heeft gelijk"

Rigas geen schande noemen "Hij heeft gelijk"

T word echt vermoeiend

17-03-2025 09:09

Danielson +50662

Rigas was niet best inderdaad en daarin heeft Farioli in die zin gefaald dat hij FJ had moeten wisselen. Maar Frankfurt was verklaarbaar en begrijpelijk, zeker met het thuisresultaat in het achterhoofd.

17-03-2025 12:20

KarimB +11988

Nee Frankfurt was niet begrijpbaar.. totaal niet zelfs. En helemaal niet na gisteren

17-03-2025 13:29

Danielson +50662

Dat is een bewijs uit het ongerijmde.

17-03-2025 13:31

SneekAjax +2108

Ik vond die 2 gele kaart helemaal niet zo'n grote fout.
Ik heb veel vaker zo'n sliding bestraft zien worden met geel.
Ja, hij raakt de bal maar hij komt echt heel stevig in en neemt ook heel veel brobbey mee.
Van mij had het niet geel hoeven zijn, maar ik kan echt wel begrijpen dat je geel geeft..
Ik snap alle verontwaarding niet echt

16-03-2025 22:36

Danielson +50662

Dat noemen we dan ook 'selectieve' verontwaardiging.

16-03-2025 23:58

Kreugerrand +914

De randdebielen komen weer uit hun hok de zgn supporters ja nep / succes lui zijn het .

Ze hebben helemaal niets met Ajax dus blijft afzeiken over en angst , want dat heerst bij hun

Klootzakken zijn het zeiken op internet is tot kunst verheven door ze .

Jammer dat ik ze niet kan deleten die kakkerlakken

16-03-2025 22:00

jerryisthename +32159

Klopt. Konden wij maar heel veel vervelende en nare mensen deleten op deze fucked-up world.

17-03-2025 06:10

Jariiii +22474

Ik sta ook achter Farioli's keus. Het was erg rigoureus, maar titel is absolute hoofdzaak. En achteraf is het makkelijk praten natuurlijk. Misschien had Ajax wel verloren als donderdag sterkhouders de hele wedstrijd hadden gespeeld, wie zal het zeggen.

16-03-2025 21:54

Ajaxsupporter02 +14529

Alleen zeiden veel mensen het al vooraf.

16-03-2025 22:15

AJAXINMYHEART +22029

Er is nu een andere topreactie.

16-03-2025 22:15

ProperFootball +14766

En misschien hadden we vandaag wel gewonnen als we donderdag met de sterkhouders hadden gespeeld, wie zal het zeggen.

17-03-2025 08:52

vanreenen +10366

Toch wel vreemd dat Wessel Kroon yotaal voorbij gaat aan het feit dat Pisvee nog naar Feijenoord moet in Rotterdam.
Of vermoedt iedereen dat Pisvee er zo maar gaat winnen?
Feijenoord kan bij een overwinning nog 3e worden, dus zullen zij er alles aan doen om te winnen. Echter, vandaag een cadeautje gekregen van Twente.

16-03-2025 21:47

papflapjes +7297

Feyenoord kan ook zonder overwinning daar derde worden. Van Utrecht en Twente hebben ze niks te vrezen.

16-03-2025 22:04

Cello +53059 moderator

@papflapjes

Voorlopig hebben ze alle punten hard nodig in Rotterdam-Zuid. Utrecht staat vooralsnog op 1 verliespunt meer en Twente op 4 verliespunten meer. Staan toch echt iets te dichtbij voor Fnoord om op dit moment welke wedstrijd dan ook maar te laten lopen.....

16-03-2025 22:28

papflapjes +7297

Utrecht gaat echt wel meer punten verspelen en Twente waarschijnlijk ook. Tegen de tijd dat Feyenoord tegen PSV speelt hebben ze die punten een stuk minder hard nodig.

16-03-2025 22:39

Danielson +50662

Feyenoord kan wellicht zelfs nog tweede worden. Hangt van uitslag PSV-Ajax af.

16-03-2025 23:59

jerryisthename +32159

Precies, D...dat vergeten veel mensen hier ook even.

17-03-2025 06:13

ajaxfm +2187

AZ doet ook nog volop mee om plek 3 en Feyenoord moet nog naar Alkmaar, die gaan daar never nooit winnen. Denk dat AZ het dichtst bij feyenoord komt en dat Feyenoord dus wel degelijk zal moeten tegen PSV.

17-03-2025 12:28

JanBiesbos +29458

Is AS een dependance of stageplek voor de TG ofzo? Om een of andere reden moet ik bij ajax en FF altijd aan de rattenvanger van Hamelen denken. Zulke ondankbare supporters die na twee jaar sportieve ellende en financiële ellende en twee jaar geklaag en vernedering, nu zitten te janken op de trainer. Jullie verdienen helemaal niks jullie verdienen gewoon een trainer als schip en Ibiza-man en een heleboel jaren aankloterij om de 5de plek met jullie gezeik om mooi voetbal.

16-03-2025 21:47

Kreugerrand +914

Zijn succes huppelklootzakken 🤗

16-03-2025 22:00

Andersen de man +2004

Huppelklootzak vind ik kleurrijk taalgebruik :)

16-03-2025 22:44

Kreugerrand +914

Ja kutjes hebben ze niet 🤗

17-03-2025 18:20

Cello +53059 moderator

@JanBiesbos

Ik zou het niet in deze bewoording zeggen, maar ik begrijp je wel.

Soms lijkt het wel alsof niet wij, maar PSV op dit moment 6 punten voorsprong heeft en wij daardoor kansloos zijn op wat dan maar ook. Als je de commentaren leest dan van sommigen.

16-03-2025 22:24

FrancescosRavioli +15465

Ik denk bij dit soort volk maar even aan een bijbelverhaal wat ik ooit door m'n strot geduwd kreeg. De Israëliërs werden bevrijd van slavernij, maar na een tijd worden ze terug omdat ze de woestijn kut vonden. Ipv vooruit te kijken naar jet doel.

Is die kut bijbel toch nog ergens goed voor

16-03-2025 22:41

Danielson +50662

Mmm. Interessante zij het enigszins onbegrijpelijke interpretatie. 🤔

17-03-2025 00:00

Kreugerrand +914

En weer het belangrijkste overslaan wordt vermoeiend.

1e helft moest Higler voordeel geven 2 tegen 1 vrijwel een goal scoor je die plus dat geel voor Goes spelen ze een andere wedstrijd , maar oké het is wat het is .

Klaar met dat gelul en door , want psv krijgt ook nog Feijenoord en het is goed dat ze gewonnen hebben zo blijft de druk groot op PSV .

16-03-2025 21:46

vanreenen +10366

Ik ben het toch wel voor 80% eens met Wessel. AJAX krijgt of creëert veel kansen die niet worden omgezet in een doelpunt. Kijk dan kan je Brobbey wel ophemelen, maar bij een beste voorzet in de beginfase van de wedstrijd had het wel een doelpunt mogen zijn.

Ook de ongeinteresseerdheid van Traore door een opgelegde kans naast te schieten, vond ik tekenend voor zijn mindere spel.
Ook de bal van Taylor op de paal had met meer zorgvuldigheid een doelpunt moeten zijn.
Over het weggevertje van Henderson maar niet te spreken.
Deze wedstrijd had Ajax met 3-1 moeten winnen.

16-03-2025 21:42

Andersen de man +2004

Ongeïnteresseerd zijn of gebrek aan kwaliteit?

16-03-2025 22:45
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.