'Ajax onderzoekt of er een kredietlijn geopend kan worden; club is in vergevorderd stadium'

door NielsOpdam 357

Bron RTL Nieuws

'Ajax onderzoekt of er een kredietlijn geopend kan worden; club is in vergevorderd stadium'

door NielsOpdam 357

Bron RTL Nieuws

Laatst geüpdatet

Ajax onderzoekt of er een kredietlijn geopend kan worden bij een financieringsmaatschappij, zo schrijft RTL Nieuws. Naar verwachting krijgt de club in de loop van dit seizoen te maken met een fors geldtekort, zo bevestigt de Amsterdamse club na vragen van RTL. 'Het tekort kan oplopen tot tientallen miljoenen euro's', schrijft het medium.

De Amsterdammers hebben te maken met een liquiditeitstekort. Hierdoor staat er op een bepaald moment te weinig vrij besteedbaar geld op de rekening om aan alle betalingsverplichtingen te kunnen voldoen. Een woordvoerder van Ajax laat weten dat het mislopen van de Champions League de oorzaak is. Hierdoor komen er tientallen miljoenen euro's minder binnen. Het toont aan dat het jaarlijks begroten op Champions League-deelname financiële risico's meebrengt. 'Of en hoe lang de club daar nog mee door kan gaan, kan de woordvoerder niet zeggen.'

Ajax zoekt ondertussen naarstig naar oplossingen, zodat de club iedereen kan blijven betalen. 'De club onderzoekt of er een kredietlijn geopend kan worden bij een financieringsmaatschappij en zou daarbij in een "vergevorderd stadium" zijn', schrijft RTL Nieuws over de eerste mogelijke oplossing. 'Dat biedt de mogelijkheid om tot een bepaald bedrag geld te lenen. Tot nu toe had Ajax dat niet nodig, maar de tijden zijn veranderd.'

'Ajax staat er in de kern niet slecht voor'

Naast een eventuele kredietlijn wordt er naar meer opties gekeken. Ajax heeft ook nog geld tegoed van andere clubs, omdat de Amsterdammers spelers hebben verkocht. Een woordvoerder van Ajax legt aan RTL Nieuws uit dat dat geld meestal niet in één keer op de rekening komt, maar in delen wordt overgemaakt. 'De vorderingen die Ajax nog op andere clubs heeft, kan het ook verkopen aan een financier. Dan komt het geld direct los, en krijgt de koper het recht om die gelden te innen in de toekomst.'

Tot slot is er ook nog een derde optie en dat is het verkopen van de beleggingsportefeuille. 'Daarmee kan ook nog een dikke 20 miljoen euro worden vrijgespeeld', schrijft het medium. Overigens staat Ajax er in de kern niet slecht voor. De Amsterdamse club heeft een eigen vermogen van meer dan 236 miljoen euro. Een pot van 88 miljoen euro aan 'overige reserves' is daar onderdeel van, maar dat is geen vrij besteedbaar geld. 'Dus dat kan niet worden gebruikt om het tijdelijke cashtekort op te vangen', laat de woordvoerder van Ajax aan het medium weten.

Lees meer over:
Plaats reactie

ProfessorX +19827

De afgelopen tijd : een paar jaar Corona wat een deuk geeft .

Afgelopen seizoen slechte prestaties in alle lagen en dat zie je nu !

Seizoen 2021/2022 als boekjaar ..

Seizoen 2022/2023 kom volgend jaar .

Ook las ik onlangs over Amerikaanse investeerders die aandelen gekocht hebben dus dit komt volgend jaar in de boeken .

20-10-2023 18:25

Ferd +38604

die investeerders kochten de aandelen niet van Ajax, maar van andere beleggers. Daar komt dus niets van in de boeken bij Ajax.

23-10-2023 07:05

Diana KLaverweide +1761

Psv beter gedaan met minder doekoe. En wij maar uitlachen. Doet me pijn

20-10-2023 16:22

Terugnaardemeer +10644

Net als Ajax nu is bij PSV geen sprake geweest van een naderend faillissement. Al is bij dat idee wel veel gelachen. PSV had destijds de mogelijkheid om het eigen stadion grotendeels te verkopen en terug te huren. Dat had dan een vergelijkbare situatie opgeleverd als wat Ajax nu heeft bij de Arena. Zover hoefde het voor hun niet te komen omdat ze de grond konden verkopen en terug huren. Dit is voor Ajax niet mogelijk want de gemeente heeft de grond al.

De beursgang kun je vergelijken met de achtergestelde lening die PSV heeft kunnen sluiten met een aantal bedrijven. Met dat verschil dat PSV bij financieel succes alleen de lening hoeft terug te betalen terwijl bij Ajax de externe financiers hun aandeel van het succes op kunnen eisen. In dat opzicht zou het voor Ajax ook gunstig zijn als ze de beursgang om kunnen zetten naar een lening. Mogelijk dat de grootaandeelhouders daar tijdens de huidige tussenperiode mee instemmen. Want als Ajax straks weer voorop meedraait gaat dat niet meer lukken.

Tot slot had PSV destijds nog kunnen kiezen om de transferinkomsten niet te gebruiken voor aankopen maar om het verlies te dekken. Die stap had Ajax nu ook kunnen doen ipv de huidige aankopen. Overigens heeft PSV destijds ook gekeken naar een kredietlijn, het verkopen van vorderingen of een hypotheek op de overwaarde van het stadion. Bij alle drie opties was de oplossing erger dan de kwaal.

20-10-2023 16:53

J3pp476 +20

Overmars is al bijna twee jaar weg maar krijgt alsnog de schuld van de Mislintat fanboys hier.

20-10-2023 15:56

Robocop5 +2065

Ik ben geen echte Mislintat fanboy. Maar de scherpe tegenstellingen tussen beide groepen voor-en tegenstanders op AS verbaast me soms wel. Dus eerst zijn zwakke acties;
1. Geen echte rechtsbuiten gekocht (hoewel Forbs het daar redelijk doet).
2. We missen een echte leider op het veld, een ervaren speler die de boel op sleeptouw neemt.
3. Het aanstellen van Steijn als trainer (als hij daar tenminste echt zelf verantwoordelijk voor was).
Dan zijn goede acties;
1. koopt meerdere (jeugd) internationals met potentie.
2. Brengt de te hoge salarissen naar beneden, om de club financieel niet nog zwaarder onder druk te zetten.
3. Zag al snel dat Steijn zwak was en wilde ingrijpen. Helaas koos een zwakke directie voor de klagende trainer.

Overmars heeft echt goede dingen gedaan. Maar Mislintat ook. En beiden hebben fouten gemaakt, part of the job. Jammer dat Mislintat geen rugdekking kreeg, hij had al aangegeven dat het meerdere transfer periodes zou duren om de boel weer helemaal op de rit te krijgen. Er zijn de laatste jaren te veel goede spelers iets te snel vertrokken.

En nu zitten we dus nog steeds opgescheept met een zwakke trainer en daardoor nu ook een weifelende spelersgroep.

Maar we hebben Harmsen en Jaakke ook overleeft. En Kraay, Brom, Ivic en Kurt Linder en Martin Jol ook. Dus Ajax komt er wel weer bovenop. Ook financieel.

Maar voor nu, ja... dat doet wel pijn..

20-10-2023 16:24

Tobiaz +70

Uitstekende analyse.

20-10-2023 16:47

Lavie +2343

Kennelijk heeft Mislintat toch iets te veel uitgegeven als er nu een kredietlijn nodig is. Dat is dan een fout van onze financieel directrice. Lekker wijf, maar twee zomers achter elkaar meer dan 100 miljoen uitgegeven aan spelers die niet beter zijn dan onze jeugdspelers.

20-10-2023 17:20

31xAjax +7980

Of is het omgekeerde waar?

- Jij vindt het iets goeds dat hij van Steijn afwilde. Los van wat ik van Steijn vind, kun je het ook als een fout/blunder zien om hem aan te stellen.

- Door het grote aantal miskopen (minimaal 8) zitten we nu met een zwakke selektie en daardoor een weifelende trainer.

- Als je zo zwak inkoopt is het ook logisch dat je meerdere transferperiodes nodig hebt om weer terug aan de top te komen.

Ik heb in april/mei meermaals aangegeven dat Mislintat een lichtgewicht was en einzelgänger maar ben er niet trots op gelijk te hebben gekregen. Nu zitten we met een serie matige spelers, gekocht voor véél te veel geld.

Ik ben het wel met je eens dat Ajax ook over Mislintat heen komt.....

20-10-2023 17:37

Robocop5 +2065

Minimaal 8 miskopen? Dat is wel heel stellig en m.i. ongenuanceerd. Sutola, Sosa, Branco (transfervrij), Forbs, Tahirovic zeker niet. Avila, Gaaei, Mikautadze, Ramaj, Mannsverk te vroeg om te beoordelen. Akpom ook eigenlijk, maar lijkt geen Ajax voetballer. Medic is figuurlijk te licht vermoed ik, maar kostte weinig en zonder hem hadden we nog minder punten gehad nu... we gaan het zien in de toekomst.

20-10-2023 18:16

ProfessorX +19827

Dan lees jij niet goed , want transfers lopen normaal over de 5 jaar !

20-10-2023 18:17

7172AFCA7395 +10373

Robocop Die Ivic deed het prima bij Ajax en onder Jol
haalde Ajax na jaren weer eens de poulefase van de CL.

20-10-2023 18:21

Terugnaardemeer +10644

Robocop,
De zogenoemde minpunten
1) het probleem is wel groter dan geen rechtsbuiten. Hoewel dat wel kenmerkend is voor het hele probleem bij Mislintat. Hij heeft puur individuele 'buitenkansje' gezocht zonder te kijken of ze een aanvulling zijn voor het team en zonder te kijken of ze passen bij Ajax. Waarbij in meerdere gevallen buitenkansje ook twijfelachtig is.
2) Elk team heeft naast een echte aanvoerder meerdere leiders nodig. Minstens in elke linie een leider. Mislintat heeft uitgeblonken in het halen van volgers. Terwijl het restant van de oude garde ook al nagenoeg allemaal volgers zijn.
3) Ik had steijn wel willen zien met de selectie van 18/19. Terwijl Ten Hag met de huidige selectie ook vol vertwijfeling was begonnen. Nog meer dan hij nu al deed in zijn eerste half jaar. Steijn is echt wel een sterke trainer maar deze klus is ook voor hem te ondankbaar.

De zogenoemde pluspunten.
1) Ik geloof in de potentie van meerdere aankopen. Inclusief de jeugdinternationals. Zoals ik ook geloofde dat Luque en Sulejmani goed kunnen voetballen. Maar goede voetballers betekent nog geen goede Ajacieden. Terwijl ik ook meerdere zwakke spelers kan noemen die echte Ajacieden waren. Voetballer of Ajacied is gewoon twee verschillende zaken en Mislintat had daar geen gevoel voor. Ik weiger dan ook mee te gaan in wat de aankopen wel goed kunnen. De vraag is voor mij enkel wat ze kunnen binnen het voetbal van Ajax. Mooi voorbeeld Sutalo, vast een goede verdediger maar niet voor Ajax.
2) Salarissen naar beneden is zeer twijfelachtig. In de eerste plaats is lager salaris vaak geen echte verbetering (prijs/kwaliteit). Daarnaast is de doorgevoerde verandering vooral cosmetisch van basissalaris excl prestatiebonus die volgt bij prestatie naar basissalaris inclusief bonus waar bij falen een korting op volgt. Blijkbaar zien veel fans het positief als een speler gestraft wordt als het team faalt. Maar het niet krijgen van de bonus is ook al een straf die dan onzichtbaar blijft. Kortom de mogelijkheid tot straffen via salarisverlaging is puur voor de bühne. Waarbij de prestatiebonus ook nog verdeeld werd naar bijdrage terwijl in de nieuwe vorm iedereen profiteert van de teamprestatie ongeacht de eigen bijdrage (speelminuten).
3) Stel dat het is zoals je zegt. Waarom zou de zwakke directie dan klagende zwak presterende trainer de voorkeur geven boven de klagende goed presterende TD? Echt, je beeld is enorm vertroebeld door je frustratie over de huidige prestaties. Maar jouw invulling ontbeert elke logica. Hoe zwak de directie ook is, Mislintat wordt bij een ieder die dicht bij het vuur zit als voornaamste probleem gezien. Dat wil niet zeggen dat Steijn niet ook een probleem is maar blijkbaar hadden zij alle reden om Mislintat als oorzaak te zien en Steijn als gevolg.

Tot slot, nee het niet samenstellen van een team is geen part of the job. Mislintat is puur voor eigen succes gegaan en niet voor clubbelang. Als 2 van de aankopen topspelers waren geworden had hij zijn CV weer kunnen aanvullen. Dat zijn selectie vervolgens degradeert is niet zijn probleem. En nee voetballers puur als handelsmateriaal zien zoals Overmars deed is ook geen part of the job. Een trainer moet zorgen dat een speler zich volledig verbonden voelt aan het team. Een TD moet zorgen dat de speler zich volledig verbonden voelt aan de club. Iedereen kan zo de namen noemen van de trainers bij topclubs die daar in slaagde en welke niet. Zoals het ook mogelijk is onder welke TD een speler zich onderdeel van de club voelt en bij welke TD niet. Maar zo bont als Overmars het maakte in negatieve zin heb ik in mijn leven zelden gezien bij een topclub. Nergens heb ik gezien dat spelers die onderdeel waren van een goede teamprestatie (trainer) de club zo massaal uitgekotst hebben (TD) en hoe dan ook weg wilde. Liefst nog op een manier die volledig ten nadele van Ajax was.

20-10-2023 18:50

Robocop5 +2065

7172 etcetera...,
Ivic was een pure counter coach, wel resultaat maar totaal geen Ajax voetbal, wat voor mij nog steeds staat voor aantrekkelijk aanvallend voetbal. En Jol, ja daar werd ik ook niet vrolijk van... maar smaken verschillen...

20-10-2023 19:25

Robocop5 +2065

Terugnaardemeer,
Prima, jij mag Steijn een goede coach vinden. Voor mij is hij de belangrijkste reden dat we bijna onderaan staan, dat het tactisch een chaos is en dat bijna iedereen onder zijn kunnen voetbalt.
En ja, de selectie is nog niet in balans, maar zeker niet zo slecht als Steijn het doet lijken.

20-10-2023 19:34

Ferd +38604

nee, de uitgaven van Mislintat staat hier los van. Maar ik heb zo'n gevoel dat jou de hele materie gaan uitleggen te lastig is.

23-10-2023 07:07

Terugnaardemeer +10644

Mislintat is een idioot en Overmars is een eikel. Terecht dat beide zware kritiek krijgen voor de gevolgen van hun fouten.

20-10-2023 17:00

Ferd +38604

en terecht. Als Overmars zich had gedragen dan was Mislintat nooit TD geweest bij Ajax.

23-10-2023 07:06

ajax4ever001 +18652

De beleggingsportefeuille van Ajax wordt mogelijk verkocht wat 20 miljoen zou opleveren.

20-10-2023 15:52

Terugnaardemeer +10644

Precies 20 miljoen? Want dat zou dan met 10 procent verlies zijn.

20-10-2023 17:01

ajax4ever001 +18652

Wat ik de komende tijd verwacht is dat er een aantal internationale investeerders zich aanbieden om de club te helpen met een financiële kapitaalinjectie omdat Ajax als naam in de voetbalwereld groot is alleen hoop ik dan niet dat Ajax zo gek is om zich in zijn geheel te laten overnemen wat ik overigens niet verwacht dat men zo gek is in Amsterdam dat te doen. Hoe denken jullie er op dat vlak over? Om even de emoties achterwege te laten maar met een goed argument te geven qua mogelijkheden hoe de club weer sneller de weg naar boven kan weten te vinden om voor de prijzen te gaan?

20-10-2023 15:47

Terugnaardemeer +10644

Stel dat Ajax zich laat overnemen voor circa 300 miljoen. Dat betekent dan zo'n 225 miljoen voor de vereniging. Daarna kan de vereniging zich opheffen en het geld onderling verdelen. Lijkt me niet dat het zo gaat lopen.

Waarschijnlijker is de optie dat Ajax als geheel bijvoorbeeld op 366 miljoen wordt gewaardeerd. En vervolgens dat een externe partij 990 miljoen in de club stopt voor 73 procent van de nieuwe aandelen. De vereniging heeft dan zelf 20 procent en de huidige externe aandeelhouders verdelen 7 procent.

Zoiets zal overigens alleen gebeuren bij de vorming van een Europese competitiepiramide. De extra 990 miljoen is dan voor het startkapitaal in de Europese Eredivisie.

20-10-2023 17:18

JanBiesbos +29271

compleet naar af, ga terug naar start , ajax in twee jaar tijd compleet naar de kloten geholpen, de slarissen onder Overmars veel te veel laten oplopen is wel duidelijk, hij is hiervoor verantwoordelijk samen met die vd Sar.

20-10-2023 15:40

Ajaxxx2021 +361

Hierdoor hebben we ook weer succes gehad in de Champions League oftewel dat is het andere kant van het verhaal

20-10-2023 16:25

Breuk +25368

En dat heeft ook veel geld opgeleverd. Vandaar nu het hoge Eigen Vermogen.

20-10-2023 16:58

Terugnaardemeer +10644

De waarde van 2019 moet niet onderschat worden. Niet zo bepalend als 1995 en 1996 maar wel noodzakelijk om zichtbaar te blijven als serieuze club. Dat kan het verschil maken bij de start van een Europese competitie. Zeker als historische namen voorrang opeisen ipv een drietrapsstart zoals bij het begin van de Eredivisie met plaatsing via een regionale competitieverdeling.

De vorming van een competitie opzet zie je overigens al terugkomen in de nieuwe opzet van de CL. Dat zou nadelig voor Ajax kunnen zijn. Hoewel de huidige dip ook niet aan het begin van een Europese competitie wilt hebben.

20-10-2023 17:25

Lavie +2343

Tadic verdiende kennelijk 6,5 miljoen. Blind heeft 2 miljoen meegekregen, terwijl hij een half jaar voor einde contract vertrok. Ziyech had een extreem dik salaris, waardoor hij veel langer bij Ajax speelde dan normaalgesproken.

Van der Sar heeft flinke transferbedragen en salarissen neergelegd voor Bergwijn, Brobbey en Wijndal. Vervolgens heeft hij de credit card aan Malenovic (zaakwaarnemer Schreuder en Tadic) gegeven.

Van der Sar is verantwoordelijk voor het aanstellen van H2, Schreuder en Mislintat. Ook voor het niet naar Ajax komen van Alex Kroes als opvolger van Overmars, het vertrek van Leen Meijaard, vader en zoon Blind. Peter Bosz is trainer van PSV dankzij Edje.

20-10-2023 17:25

ajax4ever001 +18652

Iedereen kan zeggen wat ze willen van Overmars maar sinds hij weg is is het financieel gezien bergafwaards gegaan met Ajax. En dan kan men wel zeggen van ja maar hij heeft dit en dat niet goed gedaan maar op financieel vlak was hij een keiharde onderhandelaar op het vlak van in- en uitgaande transfers

20-10-2023 15:35

Lavie +2343

We hebben vorig seizoen genoeg winst gedraaid om de drie verliesgevende seizoenen (door Corona) ervoor te kunnen compenseren. Sportief is het een drama. Ik denk dat het verlies dit seizoen wel mee zal vallen. Er is afgelopen zomer natuurlijk prima verkocht.

20-10-2023 17:27

Knalpot +3642

Echt niks raars hoor, bij de jaarcijfers van 2022 is er al aangegeven dat er een grote hoop naar het eigen vermogen werd geschreven en dat er toen ook al weinig liquide middelen waren. Waarschijnlijk was dat van de zomer voor Lenderink ook een gegeven dat er eerst wat verkocht moest gaan worden om weer in te kopen en kon alleen Tahirovic daarom pas in een vroeg stadium vastgelegd worden. Andere jaren hadden we daar nooit last van omdat er omstreeks september dan even 30M voor CL deelname op de rekening geplempt werd, tja dat is nu wel ff wat anders.

20-10-2023 15:25

franco +2140

tuurlijk alle sven aqanhangesr zullen wel weer zeggen dat dit heel normaal is.

2 jaar geleden was dit niet normaal

20-10-2023 15:24

ProfessorX +19827

Tijden veranderen en als je als club mee wil doen zal ook het financiële gedeelte veranderen .

20-10-2023 18:22

Hans Verhagen +14149

Ik zie dat Overmars hier ook weer door het slijk gaat. Ik wou dat hij gewoon was gebleven, dan hadden we deze ellende echt niet gehad.

20-10-2023 15:18

voorkennis +2101

Knap hoor, in amper 2 jaar , de hele toko naar de kloten

20-10-2023 15:11

Robocop5 +2065

Mike Verwey dacht dat het ging om onderzoek naar een nieuwe kledinglijn. Dit financiële gedoe, pff ... ingewikkeld hoor... scoort ook niet...

Of wacht: Susan Lenderink! VALENTIJN, waar ben je... we kunnen weer!

20-10-2023 15:08

chriseverhard +3637

Of iemand uit dubai de boel op laten kopen

20-10-2023 15:03

Gert.P +926

Waar is dat eigenvermogen gebleven dat was 200 miljoen geloof ik !!!

20-10-2023 14:59

Terugnaardemeer +10644

Is nu 223 miljoen.

Maar het eigen vermogen heeft de nodige haken en ogen.

20-10-2023 15:04

Breuk +25368

Gewoon op de balans creditzijde, waar het hoort.

20-10-2023 15:46

Het_Olympisch_Stadion +5631

Gevoelsmatig is zo'n beetje het allerdomste moment om dit te doen. Er zitten momenteel de meest waardeloze mensen uit de geschiedenis van Ajax, er is nog nooit een club zo slecht geleid. Eigenlijk moeten de leden zeggen dat totdat er nieuw leiderschap is er geen miljoenen-beslissingen genomen mogen worden.

20-10-2023 14:56

Breuk +25368

Er moeten toch betalingen worden gedaan. Hoe wil jij dat doen dan?

20-10-2023 15:47

Le Canard +1272

Weetje van de dag: de NV Slavenburgs op het scorebord achter mevrouw was een corrupte financieringsmaatschappij.

20-10-2023 14:43

JantjeVanAmsterdam +2516

Of zit steijn nog op Ibiza

20-10-2023 14:14

JantjeVanAmsterdam +2516

Komt ee nog een persconferentie van steijn over Utrecht?

20-10-2023 14:14

insectenverdelg +23555

Ik heb liever dat er na Utrecht een Persco komt over Steijn

20-10-2023 14:31

franco +2140

waneer wordt susan pesroonlijk aangeklaagd voor wanbeleid?

20-10-2023 14:13

Psychevore +21187

Op basis van fucking wat?

20-10-2023 14:29

ajaciedje90 +60457

Op basis van dildo bingo!

20-10-2023 14:40

FelixGassenlicht +8986

Toepasselijke naam Franco, wat een bullshit zeg

20-10-2023 14:41

Juan62 +46472

Er is natuurlijk ook nog de derde optie, de vaak door andere clubs genomen route;
We kopen iets vd gemeente voor één Euro (bv een parkeerplaats),
en verkopen het weer terug voor laten we zeggen 100 miljoen Euro

20-10-2023 14:04

UwSchipper +5684

Let op mevrouw Lenferink: Geld lenen kost geld.

20-10-2023 14:04

Diana KLaverweide +1761

Geld smijten. Risico s nemen. CFO toch voor om vinger aan de pols te houden

20-10-2023 13:54

Jayq +3394

Ik heb de balans van 30 juni 2023 er even bijgepakt.

Daar staat op dat de komende 12 maanden Ajax nog
- 46,6 miljoen moet betalen
- 65,7 miljoen heeft te ontvangen

En dat Ajax na 30 juni 2024 nog
- 38,3 miljoen moet betalen
- 112,7 miljoen heeft te ontvangen

Wat betreft transfersommen

20-10-2023 13:22

insectenverdelg +23555

En dat is dus ook precies het probleem. De balans is prima alleen het geld op de rekening niet.

20-10-2023 14:32

LuisSuarez01 +5428

Precies of anders gezegd; huidige liquiditeit ( cash) te krap, voor in t lopende seizoen wss voldoende

20-10-2023 14:39

Rolo +13828

En dan nagaan dat er in 1,5 jaar tijd, 230 miljoen gepompt wordt in een selectie die in de Mickey Mouse competitie niet eens meekan...

20-10-2023 13:21

Terugnaardemeer +10644

Bij de meeste reacties zie ik een niet onderbouwde geruststelling dat die allemaal heel normaal is en eigenlijk niet zoveel voorstelt. In de eerste plaats het is inderdaad niet rampzalig met een dreigend faillissement. In dat opzicht zijn de financiële zorgen in het verleden wel groter geweest voor Ajax.

Maar wie bereid is goed naar de mogelijke oplossingen te kijken zal zien dat zeker geen sprake is van niets aan de hand.

Optie 1: De kredietlijn is natuurlijk niet gratis. Uiteraard zal het krediet ook weer terugbetaald moeten worden dus vroeg of laat gaat dat bedrag toch van de financiële slagkracht af. Daarnaast zal je rente moeten betalen over het opgenomen bedrag. Verwachte kosten voor de komende seizoenen is minimaal 10 miljoen per jaar. Of anders gezegd de kosten voor één verschilmakende versterking gedurende meerdere seizoenen.

Optie 2: De openstaande vorderingen doorverkopen aan een financier is ook niet gratis. In de praktijk is dat een lening waarbij de financier de wachttijd en het risico van het te ontvangen transferbedrag overneemt. Dit is duurder dan zelf geld lenen en dan zelf het risico/verantwoording blijven lopen. De kosten zijn afhankelijk van de afgesproken wachttijd/termijnen bij de uitgaande transfers en afhankelijk van hoeveel vorderingen overgenomen worden. Door de stijgende rente en de lange wachttijd, verliest Ajax een flinke hap uit de vordering die doorverkocht wordt. Daarbij is 15 tot 20 procent niet ongebruikelijk.

Optie 3: Het verkopen van de beleggingen is naar verhouding wel gratis. Nadeel is dat de dikke 20 miljoen te weinig is voor alleen al dit seizoen. Daarnaast is het vergelijkbaar met het stukslaan van je spaarvarken. In principe heb je dat spaarvarken ook als buffer voor deze situaties maar dat kan slechts eenmalig en normaliter doe je dat als het niet anders kan. Dat doe je dus niet als er niets aan de hand is.

20-10-2023 13:07

Jayq +3394

Bij optie 1
'Verwachte kosten voor de komende seizoenen is minimaal 10 miljoen per jaar.'

Waar haal je dat bedrag vandaan?

20-10-2023 13:14

Terugnaardemeer +10644

Deels terugbetaling van het op te nemen krediet en deels de rente. Aangezien verwacht mag worden dat Ajax dit en komend seizoen zo'n 20 tot 30 miljoen aan krediet op moet nemen is 10 miljoen per jaar voor de komende seizoenen wel het minste dat Ajax aan extra uitgave zal hebben. Waarbij het benodigde krediet ook nog wel een flink stuk hoger kan komen te liggen. Ik sluit 50 miljoen niet uit.

20-10-2023 14:02

Jayq +3394

Maar dan moet je ook benoemen dat je dit seizoen 20 a 30 miljoen aan extra inkomsten hebt. Die je dus de komende jaren met rente gaat terugbetalen. In mijn ogen is alleen de rente 'extra kosten'.

Als Ajax dit seizoen 30 miljoen moet lenen, terwijl ze weten dat ze die de komende jaren nog gaan ontvangen aan uitgestelde transferinkomsten. Dan is de rente (voor een paar jaar) de enige kostenpost om het huidige liquiditeitsprobleem op te lossen.

20-10-2023 14:14

Terugnaardemeer +10644

Probleem is dat de uitgestelde transferinkomsten niet terug komen in de winst/verliesrekening. Het is niet zo dat Ajax dit seizoen 40 miljoen verlies heeft en als Manchester dan het restant voor Antony betaalt dat Ajax dan opeens break even draait. Het volledige bedrag is al opgenomen in de cijfers van vorig seizoen ongeacht eventuele termijnbetalingen. De 38 miljoen winst van vorig seizoen zijn te danken aan de ruim 200 miljoen aan verkopen. Ter illustratie, de gekochte spelers kan je niet wegstrepen tegenover de verkochte spelers want de vorig seizoen gekochte spelers zorgde in die jaarrekening slechts voor een kleine 25 miljoen aan kosten. Dat geeft aan hoeveel Ajax al kwijt raakt aan overige kosten in een CL jaar.

Nog een eye opener Ajax heeft dit seizoen geen 20 miljoen verdiend op de transfer van Bassey maar juist een klein verlies gedraaid op zijn verkoop doordat de openstaande afschrijving hoger was dan het verkoopbedrag.

Punt blijft dat je door de huidige situatie de komende seizoenen minimaal 10 miljoen minder bestedingsruimte hebt. De financiële gevolgen op de lange termijn zijn al helemaal niet te overzien. Zelfs als onder leiding van Kroes nu super effectief wordt ingekocht zal Ajax nog langdurig de achterstand voelen van minder dan gewenst te kunnen investeren.

20-10-2023 14:36

Omar +17193

Ik mag hopen dat men zich inmiddels gerealiseerd heeft dat het halen van dure versterkingen niet altijd resulteert in sportieve prestaties. Immers, we hebben ~230 miljoen uitgegeven in 2 jaar tijd en we kunnen al na 8 speelrondes spreken over een 2e tussenjaar. Het beste wat Ajax m.i. kan overkomen is dat het financieel even minder gaat, dan kan er tenminste niet meer zielloos met geld gesmeten worden.

20-10-2023 13:56

ratje +3515

1. Kredietlijn is vaakt juist wel gratis, maar je betaalt inderdaad een hoge rente als je in het rood komt. Maar dat dat 10 miljoen per jaar zou kosten is vrijwel onmogelijk.

2. 15 tot 20%, ervanuitgaande dat dat klopt, zou je dus ongeveer 4 a 5 miljoen toekomstige inkomsten mislopen, ervanuitgaande dat het tijdelijke tekort 20 a 25 miljoen zal zijn. Is niet zo schrikbarend, want de lange termijn financien zien er nog heel rooskleurig uit.

3. Eens, ik zou dat buffertje ook lekker laten staan.

20-10-2023 14:48

Terugnaardemeer +10644

Ratje, zie het als rood staan bij de bank. De rente die je daarover moet betalen is een deel van de kosten. Maar je zal ook geld kwijt zijn om het rood staan weg te werken. Da's logisch. Tien miljoen per jaar voor de komende seizoenen is dan nog mild.

En nee de kredietlijn is sowieso niet gratis bij zulke bedragen. De mogelijkheid zelf, zonder iets op te nemen, kost al geld.

20-10-2023 14:56

LuisSuarez01 +5428

Dus minimaal 3e worden ( en via voorrondes CL binnen halen) dit seizoen gaat t verschil maken tussen weer aanklampen met de Europese (sub)top of nog 1 of meerdere" tussenjaren. "
Na rvc/wanbestuur/Steijn/mislukte aankopen weer zo'n woord wat we gewoon niet willen horen.

20-10-2023 13:02

debarbaar +8250

Ik zie het probleem niet. Als er een liqiditeitscrunch is dan leen je geld, maar ik begrijp niet goed waarom al die vorderingen van verkochte spelers in eerdere jaren waar de rente nul was niet aan een factoringachtig bedrijf zijn verkocht dan had Ajax een procent of 5 betaald, nu gaat dat naar de 10-15% op jaarbasis. Prutserij van de CFO dus.

20-10-2023 13:02

Capocapo +12001

Heerlijk kort door de bocht. Als de directie na Overmars een goede td had aangesteld, en niet eindeloos had gewacht om een mislukking aan te stellen, dan had die 5% pure geldverspilling geweest. Je kan de cfo niet oordelen op de fouten van een ander

20-10-2023 14:00

mokum007 +6523

En 110mln aan spelers gekocht en met 5 jarige contract en teveeeel betaald voor de spelers........

20-10-2023 12:58

debarbaar +8250

Ja loop maar achter de fanfare aan. Wie zegt dan dat er te veel is betaald? Verweij? 19 miljoen zij zijn Data Nederlandse toch? Dat is de Ajax bonus van 20% Hoeveel heeft Ajax teveel ontvangen voor haar spelers? 40 miljoen? En dan nog iets, Overmars betaalde schandalige commissies aan zaakwaarnemers, blijkbaar was dat bij mislintat geen 20-25% maar slechts 5-10% dus waar haal je de onzin vandaan? 50% mislukt altijd die verkoop je soms met wat verlies.25% doet het redelijk en versterkt de bank en 25% wordt een hit. Dat gaat nu niet anders zijn. De grootste miskoop was Steijn.

20-10-2023 13:05

Rockanje23 +37128

Je kan toch zelf ook zien dat veel gekochte spelers niet de kwaliteiten hebben die je verwacht bij de bedragen die er voor betaald zijn ? Of vind jij Akpom echt 14 miljoen waard ? En Mikautadze 17 ?

20-10-2023 13:18

Rolo +13828

Ga maar niet kijken nar de marktwaarde op het moment van inkopen van die spelers, dan had je er 3 voor 14 miljoen.

20-10-2023 13:22

mokum007 +6523

Precies D, mrja je hebt nog gasten die denkt dan Sven goed gedaan hebt....

20-10-2023 15:19

ajaxfan1972 +2494

Mislintat had absoluut niet weggemoeten

20-10-2023 15:33

Jarivanheumen +5684

Wat heeft die toch bezuinigd onze misluktat

20-10-2023 12:53

twynestar +28613

Hoe veel Mislintat ook fout heeft gedaan, dit probleem heeft dus weer heel weinig met hem te maken en heeft hij waarschijnlijk zelfs minder erg gemaakt. Deze problemen komen van de jaren ervoor. Mislintat kun je hooguit verwijten met welke problemen Ajax volgend jaar te maken krijgt als deze selectie geen Europees voetbal haalt en niet goed verkoopbaar blijkt.

20-10-2023 13:00

wijzijndebeste123 +165380

Haha Mislintat heeft wel degelijk bezuinigd. Dit liquiditeitstekort komt met name door t tijdperk van Overmars en H2 met de torenhoge salarissen voor B-garnituur spelers. Zoals Mislintat ook aangaf zou dit rechttrekken meerdere transferperiode gaan kosten. Vandaar dat de Telegraaf ook meldt dat Ajax spelers aan S-A wil slijten. Dit omdat daar de torenhoge salarissen betaald worden die Ajax nu betaald aan o.a. Bergwijn etc.

20-10-2023 13:03

Jarivanheumen +5684

Ja die Kroatische internationals verdienen helemaal niks natuurlijk. Jij kent het salaris huis

20-10-2023 14:52

wijzijndebeste123 +165380

Die verdienen minder dan de helft van Bergwijn (5 miljoen) en ook een minder dan Brobbey (3 miljoen). T salaris was ook de reden dat Sosa kwam en niet Tagliafico. Tagliafico wilde niet inleveren en Ajax wil niet meer dat soort salarissen betalen.

20-10-2023 14:56

Jarivanheumen +5684

Ja nogmaals. Jij kent het salaris huis. Mislintat lover

20-10-2023 16:47

debarbaar +8250

Dat heeft die zeker, ja. De door jullie bewierookte Overmars betaalde achterlijke salarissen en omdat de man niet kan lezen en schrijven was er niet eens een clausule dat spelers flink minder gingen verdienen als de CL niet gehaald zou worden. Mislintat mag dan veel te veel spelers hebben binnen gehaald, de salarispost is wel met 20-25% gedaald. En wat als straks Forbs en Mikautadze die in frankrijk een hit was en van de wel 5 keer scoorde in 2 wedstrijden voor het nationale team dadelijk beide voor 50 miljoen weggaan? Dan krijgen we van Steijn te horen, ja, het was maar tegen Thailand. Ja, wij spelen tegen Gibraltar en we maken er nauwelijks 2.

20-10-2023 13:09

Johan4ever +10914

@barbaar en wijzijndebeste

De periode onder Overmars is sportief op 2 perioden na de beste in de Ajax historie en financieel de beste...

❌ ❌ ❌ 👊

20-10-2023 14:07

Jww +2412

Wat heeft Ajax onder Overmars dan in Europa gewonnen. Ik zou toch echt zeggen dat er 3 periodes beter zijn geweest. En financieel valt nog te bezien, want we zien nu de gevolgen van zijn beleid. Hij heeft de weg omhoog gekocht en daarvoor wordt nu de prijs betaald.

20-10-2023 19:16

noppenkoning +41541

Een jaartje CL mislopen was geen probleem alleen nu gaan we weer CL mislopen.

20-10-2023 12:36

Terugnaardemeer +10644

Het huidige Ajax drijft op CL inkomsten en winst op de transferbalans. Waarbij inkomsten via uitgaande transfers weer afhankelijk zijn van CL deelname. Één jaar CL missen was al een probleem. Nog een jaar missen maakt het probleem een factor drie groter.

20-10-2023 13:27

WantAmsterdam +116219

Veel mensen hier wilden me afgelopen zomer niet geloven dat we een liquiditeitstekort tegemoet gaan. Nu, dus toch. Het beleid dat we sinds 18/19 voerden was totaal niet duurbaar. Overmars heeft Ajax in een heel gezonde situatie genavigeerd, met een beetje mazzel uiteraard, maar hij heeft het uiteindelijk ook zelf weer kapot gemaakt.

20-10-2023 12:33

TheSpecialOne +8934

Overmars heeft alles kapot gemaakt?! De beste man is sinds februari 2022 weg bij Ajax. Kennelijk regeert hij dus over zijn graf heen.
Bovendien kon Overmars toen ook niet weten dat hij weg zou moeten vanwege zijn pielemoos en dat Van Der Sar vreselijke slechte trainers zou aanstellen zonder persoonlijkheid en visie die weten wat er vereist is om aan de top te blijven. En zo dus de ''hoge'' salarissen te kunnen blijven betalen.
Ik leg de schuld dus volledig bij Van Der Sar. In het buitenland hebben ze inmiddels medelijden met Ajax.

https://www.hln.be/buitenlands-voetbal/ze-hebben-twee-jaar-lang-lopen-snurken-hoe-het-vertrek-van-overmars-een-ongeziene-krater-sloeg-bij-ajax-br~a399e61d/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F&cb=05e2b012a0684ef470f6017092940874&auth_rd=1

20-10-2023 13:20

WantAmsterdam +116219

Overmars draag niet de hele schuld maar een hele grote deel daarvan. Dat hij weg moest is zijn eigen schuld, en hij had niet kunnen weten wat Sar ging doen maar hij wist zelfs ook dat ooot weer een minder seizoen zou komen en dat mislopen CL voo Ajax altijd een realistisch scenario was. Maar hij negeerde dat en ging lekker door met geld smijten.

20-10-2023 13:30

TheSpecialOne +8934

Hoe kon hij met geld blijven smijten toen hij allang weg was?! Rara hoe kan dat?
Toen Overmars wegging speelde Ajax nog gewoon Champions League hoor. En toen dat niet meer het geval was had Van Der Sar daar als AD op moeten anticiperen.

20-10-2023 13:39

driehoekjes +3459

1 persoon de schuld geven is te simpel. RVC heeft ook zitten slapen door niet tijdig (tijdelijk) vervangers aan te stellen, wetende dat sar het niet alleen kon

20-10-2023 13:43

WantAmsterdam +116219

Ja, maar Ajax voerde beleid dat niet duurbaar was: een salarishuis geen buffer.
Je had net zo goed onder Overmars derde kunnen worden. Het behoorde altijd tot de mogelijkheden. En dat ons een jaar zonder CL zozeer raakt is vooral Overmars zijn schuld ja.
Nee hij is zeker niet de enige schuldige maar wel de hoofdschuldige, als je het mij vraagt. RVC zat inderdaad ook te slapen.

20-10-2023 13:44

TheSpecialOne +8934

Ik ben het gewoon niet met je eens. Het blijft natuurlijk koffiedik kijken, maar ik weet bijna zeker dat als Overmars er nog was geweest Schreuder zeker geen trainer was geworden. Eén van de slechtste trainers ooit.
Huntelaar en Hamstra hadden in samenwerking met Van Der Sar al helemaal niet hun rampzalige aankoopbeleid kunnen uitvoeren. Dit zijn in mijn ogen de twee echte redenen voor de huidige malaise bij Ajax.

20-10-2023 13:51

Terugnaardemeer +10644

Waarbij de mazzel voor Overmars zat in de kampioenschappen van De Boer waar hij zelf weinig echte invloed op heeft gehad. Daarnaast had Overmars geluk met de aanwezigheid van De Ligt waar hij zelf geen invloed op had en de explosie van Frenkie die hij vooraf ook totaal verkeerd ingeschat heeft.

Blijft over als enige echte prestatie van Overmars dat hij als noodsprong de aankoop van Blind en Tadic heeft gedaan toen PSV een nieuw alleenrecht op CL dreigde te krijgen. We zien nu waar die noodsprong toe geleid heeft toen de sterrenhemel opeens de limit leek.

20-10-2023 13:35

WantAmsterdam +116219

Precies dit.

20-10-2023 13:45

Capocapo +12001

Ja kut die Overmars, dat zien we aan Antwerp.

20-10-2023 14:02

Terugnaardemeer +10644

De portemonnee van de Antwerp bouwer heeft voor het kampioenschap gezorgd. De lange termijn gevolgen die Overmars heeft voor zijn portemonnee moet nog gaan blijken.

20-10-2023 14:13

WantAmsterdam +116219

Ja, dat beleid van Antwerpen moet heeel ver wegblijven bij Ajax. Afschuwelijk kort termijn beleid met lelijk voetbal.

20-10-2023 14:16

Capocapo +12001

Maar wel een kampioenschap met een club die helemaal niks meer was. Plus de cl miljoenen. Hij heeft zat fouten gemaakt, maar ook Ten Hag binnen gehaald. Lef getoond met Neres, Tadic, Blind, enz.

20-10-2023 14:38

WantAmsterdam +116219

Ja een club die opeens een grote geldinjectie kreeg.
Overmars heeft zeker dingen goed gedaan maar hij heeft veel wat hij zelf heeft opgebouwd ook (mede) kapotgemaakt.

20-10-2023 15:32

Capocapo +12001

Helemaal eens, maar onderaan de streep hebben we veel aan hem te danken

20-10-2023 16:36

WantAmsterdam +116219

Zeker! Alleen zitten we op dit moment wel in de problemen mede dankzij hem (en uiteraard ook Van der Sar de oude RVC en H2).

20-10-2023 16:42

Capocapo +12001

Vooral dat laatste. Als niet Hamstra, maar Overmars vorig jaar had in- en verkocht, geloof ik niet dat er zoveel bagger op het veld had gestaan

20-10-2023 16:44

WantAmsterdam +116219

Voor mij zijn het allebei/alledrie. Overmars naam veel te veel risico en sloeg een foute koers in maar Hamstra/Sar maakten er een enorm zooitje van.

20-10-2023 16:51

Ajax1114 +19393

Hahaha ik las twee dagen geleden op mijn post van het orakel Ozyman dat Lenderink het financieel zo goed doet en haar niets valt te verwijten. Ik heb de discussie maar laten zitten. Zitten nu gewoon aan de bedelstaf, wat een club van prutsers is het toch geworden. Dit gaat jaren duren om de gevolgen van twee jaar van wanbeleid op te lossen.

20-10-2023 12:28

WantAmsterdam +116219

Het meest is inderdaad Overmars te verwijten. En de voorganger van Lenderink, wie dat ook was, weet ik niet meer.

20-10-2023 12:35

Chadd +7759

Ozzy Osbourne zit er wel vaker naast

20-10-2023 12:45

twynestar +28613

Lenderink die nu financiering aan het regelen is om de gaten die de TD's van de afgelopen 4 jaar hebben veroorzaakt te dichten?
Is trouwens heel normaal, een kredietlijn. Cashflow wijkt qua timing gewoon af van je verlies en winst rekening.

20-10-2023 13:02

Jayq +3394

Kun jij beargumenteren wat Lenderink wel te verwijten valt?

20-10-2023 13:11

ajaxfan1972 +2494

Lenderink doet het gewoon prima

20-10-2023 15:52

wim_wenderson +1412

' Doen mijn wat miljoentjes effe leene, gozert! Ik heb wat ligge klooien!!!

20-10-2023 12:26

Caparzo +4256

En leden als Ajax14AMS denken dat er totaal niks aan het handje is als je volgend seizoen geen CL geld hebt (voor 3e keer op rij). Dan is er een zeer grondig probleem en heb je technisch gezien subtopper.

20-10-2023 12:17

WantAmsterdam +116219

Tweede keer op rij.

20-10-2023 12:34

Caparzo +4256

Volgend seizoen ook niet is 3x. Dit seizoen is al voorbij, begin 23/24 móét er een CL waardige selectie zijn, 3x geen 70mio (en de anderen wel) is funest.

20-10-2023 13:58

WantAmsterdam +116219

Ah, zo bedoel je dus. Fout begrepen.

20-10-2023 14:15

Rockanje23 +37128

Off: nog persconferentie van Steijn vanmiddag of is hij nog druk bezig met het uitwerken van zijn tactisch concept voor zondag ?

20-10-2023 12:13

Omar +17193

Is hij al terug van Ibiza?

20-10-2023 12:18

Stamhoofd +11549

Die is zijn vakantiefoto's aan het afdrukken bij de Kruidvat.

20-10-2023 12:19

Terugnaardemeer +10644

Bestaat dat nog?

20-10-2023 13:38

AFCAHoorn +22727

Volgens mij is een persconferentie vaak 1 dag vóór de wedstrijd, dus dat zou dan morgen zijn.

Of er komt helemaal geen persconferentie, dat kan ook.

20-10-2023 12:42

wijzijndebeste123 +165380

N korfbalopstelling (5-0-5) en lange ballen kost niet zoveel tijd. Gewoon pompen aldus Maurice.

20-10-2023 13:02

PetrusKeizer +10739

Vermogen is heel wat anders dan liquide middelen. Je kan niet direct cash onttrekken aan waardering . Waardering speelt wel een rol bij de bereidwilligheid van credietverstrekkers. Zal de meesten hier nu onderhand wel duidelijk zijn?!

20-10-2023 12:07

AjaxDaniel +14558

Ik hou er niet van om één speler uit te lichten, maar bijvoorbeeld Bergwijn zal echt niet minder dan 4 miljoen verdienen per jaar. Tegelijkertijd heeft hij ons tot nu toe nul opgebracht qua toegevoegde waarde. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Tadic, die een cruciale rol speelde in meerdere jaren qua plaatsing voor de CL. Tadic heeft zijn salaris dubbel en dwars terugbetaald.

Zulke salarissen werken alleen bij structurele plaatsing voor de CL. En nu we waarschijnlijk niet eens 2e of 3e worden, speel je daarmee een gevaarlijk spel. Mislintat was juist bezig om het salarishuis op te schonen, maar ja, die is eruit gegooid...

20-10-2023 12:05

TheSpecialOne +8934

Je houdt er niet van om één speler uit te lichten, maar je doet toch wel eventjes. Haha.

20-10-2023 12:31

AjaxDaniel +14558

Omdat ik nogal vaak Bergwijn hier benoem, mede omdat hij aanvoerder is en een godsvermogen kostte. Lijkt net alsof ik haast een persoonlijke vete tegen hem heb, maar dat is niet zo. Ben echter wel zeer kritisch op zijn prestaties tot nu toe (of beter: het gebrek daaraan).

Dus ja, ik hou er niet van om individuele spelers te benoemen want Bergwijn is maar een klein onderdeel van de veel grotere sportieve malaise.

20-10-2023 13:50

TheSpecialOne +8934

Maar waarom beginnen zoveel andere supporters steeds maar weer over het salaris van Bergwijn? Tadic verdiende meer dan zes miljoen per jaar en daar hoorde ik toen niemand over.
Natuurlijk mag je kritisch zijn over het spel van een speler maar wat heeft zijn salaris daar in hemelsnaam mee te maken? Het begint vervelend te worden en riekt het gewoon naar pure jaloezie. Zijn fantastische salaris wordt hem gewoon misgund.

20-10-2023 13:56

Mosquito +4270

Ondertussen gaf Sven ruim 27 jaarsalarissen van Bergwijn uit aan transfers (exclusief hun salarissen).

20-10-2023 12:33

AjaxDaniel +14558

Geld bedoeld voor transfersommen is helemaal niet te vergelijken met salaris. Dat eerste is een eenmalige betaling en dus afschrijving. Het tweede een doorlopende verplichting voor meerdere jaren

20-10-2023 13:49

Mosquito +4270

Geld is geld hè.

Of betalen ze transfers met Monopoly geld?

20-10-2023 18:06

Terugnaardemeer +10644

Op dit moment kost Bergwijn zo'n 13 miljoen per seizoen via transfersom, tekengeld, salaris en kosten zaakwaarnemer. Daarbij zijn prestatiebonus e.d. niet meegerekend. Bij succes was het nog duurder geweest. En daar zit gelijk het financiële probleem van Ajax dat door Overmars opgestart is. Ajax bouwde veel te weinig buffer op in de vette jaren.

Overigens is 13 miljoen per seizoen te behappen als je hem na drie succesvolle jaren voor een goed bedrag had verkocht. Maar verantwoord is de aankoop plus contract nooit geweest.

20-10-2023 13:45

DTM1970 +1506

Kunnen ze deze vrouw svp per direct ontslaan en een stadionverbod geven.
Zij wordt continue gespaard in de media terwijl zij financieel eindverantwoordelijk is samen met de Algemeen Directeur.
Zij is dus hoofdverantwoordelijk voor dit financieel beleid en de puinhoop die is ontstaan.

20-10-2023 11:46

en88ajaxfan +2125

Praat niet zo achterlijk als je TOTAAL GEEN VERSTAND VAN FINACIELE ZAKEN HEBT! kaaskop.

20-10-2023 11:50

wim_wenderson +1412

Over het algemeen wordt de term: 'kaaskop' gebruikt door mensen die een andere etnische afkomst hebben en heeft de strekking iemand negatief te profileren. Waarom is deze persoon minder dan u? U zou aan zelfreflectie kunnen doen, waarde mede supporter! AJAX!

20-10-2023 12:18

Chadd +7759

Kaaskop?

20-10-2023 12:48

en88ajaxfan +2125

@ Wim waarom is die criticast meer dan mevr. Lenderink, en mag hij iemand veroordelen terwijl hij zelf totaal geen kennis van zaken heeft? Oftewel er totaal GEEN KAAS van gegeten heeft? Tja, nu u weer.

21-10-2023 10:45

tripleA +3941

Dit is een teken dat Ajax wil doorpakken en niet bij de pakken neerzit met een "tussenjaar" of 3.

Direct terug op de weg naar de top.

20-10-2023 11:30

AjaxHato +4612

De spelers die niet goed genoeg zijn kunnen toch gewoon voor normale bedragen weer verkocht worden. Kijk naar Bassey, Daramy, er zijn blijkbaar altijd clubs zo gek om er nog veel voor te betalen.
Is echt niet zo dat je onze nieuwelingen voor maar 5 miljoen kan verkopen.
En als er een paar rijke arabieren komen rinkelt de kassa al helemaal.
Hopelijk komen ze voor Bergwijn terug. We hebben zat opties voor op links en het geld is nodig.

20-10-2023 11:29

AFCAjaxMidNineties +12773

Hebben geluk dat de contractduur bijna bij iedereen 5 jaar is. Dat levert nog meer op.

20-10-2023 11:36

Babangida83 +23964

Het gaat hier met name om de salarishuishouding, wat uit je operationele resultaat komt. Omdat we zonder CL een operationeel verlies draaien, moeten we dit met ons banksaldo opvangen.

Je netto-winst is iets anders. Want die hadden we wel degelijk. De spelersverkopen, worden alleen niet direct afgerekend. Bovendien heb je ze nodig om het operationele resultaat te compenseren, dus dat resultaat moet eerst gezond zijn (waar we van de zomer mee bezig waren door onder andere Tadic & Klaasse van de hand te doen). We hebben genoeg geld, maar we kunnen er niet bij. Het staat vast. Bijvoorbeeld in transfersommen die we nog te goed hebben.

Je kunt in principe nog zo rijk zijn als bedrijf. Als je het geld niet op bank hebt staan (maar bijvoorbeeld uitgeleend), dan kun je failliet gaan.

20-10-2023 11:37

TheSpecialOne +8934

Cash is king!

20-10-2023 11:45

Dennis129 +11893

Tuurlijk zal je als je zo rijk bent niet failliet gaan. Als je nog 30 miljoen aan geld tegoed hebt is er ALTIJD wel iemand die voor bv 28 miljoen die tegoeden van je overneemt.

20-10-2023 12:15

Babangida83 +23964

@thespecialone, Precies!! Dat vind ik ook! As easy as thát.

20-10-2023 12:23

Terugnaardemeer +10644

Babangida, als je de jaarcijfers uit de periode Tadic bekijkt zie je dat Ajax ook met CL groepsfase een stevig operationeel verlies draait. Ajax is al jaren afhankelijk van een stevige plus op de transferbalans om winst te maken. Daarnaast maakt het voor de winstcijfers niets uit of een verkochte speler in termijnen betaald wordt. Het volledige bedrag wordt op moment van verkoop gelijk volledig in de cijfers opgenomen. Alleen eventuele bonussen worden pas opgenomen op het moment dat de voorwaarden daadwerkelijk bereikt worden.

De netto winst is afgelopen seizoenen voldoende gehaald. Aan de andere kant als je ziet hoeveel Ajax geplust heeft op de transferbalans is die nettowinst teleurstellend laag. Voor een deel werd dat ondervangen door een flink gestegen waarde op het veld. Maar daar is inmiddels ook weinig van over.

En nee nee nee, je kan niet failliet gaan op uitgeleend geld. Tenzij die leningen hun waarde verliezen omdat ze niet meer terugbetaald gaan worden.

20-10-2023 12:27

Babangida83 +23964

@dennis, het gaat om het principe. Failliet zijn betekent dat je je schuldeisers niet meer kunt betalen. Als jij optijd die 28 miljoen liquide maakt, is er niks aan de hand. En daarom is er nu ook niets aan de hand.

Het probleem is echter nog niet opgelost, want je kunt zo niet blijven doorgaan en Ajax maakt echt een groot operationeel verlies.

20-10-2023 12:28

Babangida83 +23964

@terugnaardemeer,

Ajax met CL ook een verlies
Volgens mij viel dat wel mee, maar kan het mis hebben. Ik herinner het me in ieder geval als een gecalculeerd verlies en dat er ook jaren waren de hogere commerciële inkomsten dit al compenseerden zelfs.

Voor de winstcijfers maakt het niet uit
Beaam ik ook.

En nee, nee, nee, je kan niet failliet gaan op uitgeleend geld
Als je schuldeisers het geld willen hebben, je daar geen regelingen mee kunt treffen en je leningen niet liquide gemaakt kunnen, ben je de Sjaak. Dat is in de theorie althans zo. Ik weet niet hoe een rechter daar tegenaan kijkt. Maar in de praktijk zul je sowieso al 99 van de 100x gelijk hebben. Onder andere daarom is het nu ook geen probleem.

20-10-2023 12:37

LuisSuarez01 +5428

We staan " er in de kern niet slecht voor"
Echt geruststellend voor ons Ajacieden.
Die lijn doortrekkend naar t sportieve vlak:
We staan alleen vertekend op plek 16 en de competitie duurt nog lang.

20-10-2023 11:23

FissaDeGekste +3436

Klopt, met ons expected points aantal zouden we laatste staan.

20-10-2023 12:06

Cobrakai +62

Ajax is gewoon naar de klote

20-10-2023 11:18

en88ajaxfan +2125

Haha lekker negatief.. Word dan toch gewoon Feijenoord fan man.

20-10-2023 11:53

AFCA-pride +17436

Is hij al. Komt hier trollen.

20-10-2023 12:18

wim_wenderson +1412

🎶Hand in hand, een karbonade! 🎶

20-10-2023 12:20

Henk de Vries +11137

En onze selectie is ook niets meer waard, grote transfers hoef je niet te verwachten.

Wel 115 miljoen aan niets toevoegende spelers binnen gehaald gelukkig!

20-10-2023 11:17

AFCA-pride +17436

Grote onzin Henkie Panky. Van die 115mio is zeker nog 70mio aan waarde over. Vorig jaar ook gezien, dat een Bassey of Daramy gewoon nog de aankoopprijs opbrachten (en er ook al op afgeschreven was).

20-10-2023 12:22

fluwelenlinker +11907

Helemaal eens met de topreactie. Onder VD Sar en Overmars is er weliswaar sportief succes geboekt maar zij zijn ook begonnen aan een blinde bestorming van de Europese top.
Hierdoor werd er op veel te grote voet geleefd waar Ajax nu de tol voor betaalt.
Ajax mag zeker ambitieus zijn maar moet ook realistisch blijven. Zolang Ajax in de Eredivisie speelt, kan je niet structureel aanhaken bij de Europese top. Daarvoor genereert Ajax commercieel en sportief simpelweg te weinig geld. En dan mogen we nog van geluk spreken dat Menno Geelen uitstekend werk heeft geleverd de voorbije jaren.
Ajax moet blijven doen waar het goed in is en dat is opleiden van talenten, vroegtijdig scouten van talenten met potentie in het buitenland en dat aanvullen met een paar ervaren spelers (liefst ex-Ajacieden of spelers die in het systeem passen).
Op die manier kan je structureel meedoen om de titel in Nederland waardoor je meestal CL-miljoenen kan binnenrijven en ook je beste spelers voor mooie sommen kan doorverkopen.
Wat betreft de salarissen zijn er onder Mislintat trouwens al belangrijke stappen gezet door te snijden in topsalarissen en door de nieuwe spelers prestatiecontracten aan te bieden.

20-10-2023 11:14

en88ajaxfan +2125

Niet helemaal eens. De ellende is juist begonnen doordat Overmars en daarna TenHag zijn vertrokken, de 2 architecten en basis leggers van het grote succes. . Daarna is er enorm veel geld verkwist EN is er bestuurlijk totaal gefaald door niet tijdig de juiste keuzes te maken en het ontstane gat van Overnars en Ten Hag niet op te vullen. Terwijl dat met de komst van Bosz wel goed had gekund!!!. DAAR BETALEN WE NU DE TOL VOOR .!!!!!!!!

20-10-2023 11:58

Diana KLaverweide +1761

Het was allemaal euforie. Iedereen kon bedenken dat salarishuishouding veel te hoog was. Zijn een opleidingsclub. Nld heeft geen tv gelden zoals andere landen. Te grote broek aan getrokken gepaard met slecht management

20-10-2023 11:08

TheSpecialOne +8934

Er spelen natuurlijk veel factoren een rol die hebben geleid tot de huidige situatie maar de echte ellende begon pas toen er heel slechte trainers werden aangesteld. Trainers zonder persoonlijkheid en visie die weten wat er vereist is om aan de top te blijven.

20-10-2023 11:55

Ajax1969 +4166

Nee, het salarishuis was voordien al veel te veel opgeblazen.

20-10-2023 13:20

TheSpecialOne +8934

Ach, Schei toch uit. Dus de hoge salarissen hebben al die rampzalige beslissingen genomen die tot deze situatie hebben geleid?! Denk eerst goed na alvorens zomaar iets te roepen.
Toen Ajax Champions League speelde waren de hoge salarissen absoluut geen probleem en bovendien werden er toen regelmatig spelers voor astronomische bedragen verkocht. Door het succes kwam er genoeg geld binnen om die salarissen te kunnen betalen.
Na het vertrek van Overmars bleek wie de echte brains achter het succes van Ajax was. Van Der Sar dacht toen een goede beurt te maken door het laaghangend fruit te plukken en vrijwel alle goede spelers te verkopen. En toen dat nog niet erg genoeg was stelde hij elke trainer aan die beloofde het technisch beleid onder zijn hoede te nemen die hij eerst zelf vakkundig had verknald met al die aankopen die niet echt bij het voetbal pasten dat Ajax graag speelt.

20-10-2023 13:35

Andronixos.c +8189

2023 is niet het jaar van Ajax.
Hopelijk wordt 2024 beter!

20-10-2023 11:03

Sense of.H +5472

Gok meer op 2025 januari na winterstop.....duurt wel even voordat alles is gerenoveerd

20-10-2023 11:17

Ron6 +3522

Kan in ieder geval niet slechter worden zou je zeggen

20-10-2023 11:40

barry1988 +24083

Dat zeiden we van vorig seizoen ook. Ik zou maar voorzichtig zijn met dat soort uitspraken. Hoe het de laatste tijd bij Ajax gaat dan kun je niks uitsluiten.

20-10-2023 11:43

Ron6 +3522

Ik heb het natuurlijk ook wel eveb afgeklopt :-)

20-10-2023 18:21

Ajax34 +4085

@Andronixos.c
Dat dacht ik vorig jaar ook al.

20-10-2023 12:07

AFCAjaxMidNineties +12773

Ja allemaal leuk en aardig... Het is vele malen meer shocking dat Steijn en die rest van de trainersstaf van de Action er nog steeds zitten en blijkbaar Utrecht en psv ook nog mogen doen. Ik schrik hier heel erg van moet ik zeggen. Blijkbaar mogen ze mijn club nog meer kapot maken en hebben ze nog steeds (we staan bijna laatste!!!🤬) niet genoeg aangetoond dat het bizar is dat ze überhaupt (!!!) Ajax trainen. Doodziek ben ik er van. Opsodemieteren die gasten.

20-10-2023 10:57

niquedegraaff +5292

Werkelijk alles wordt van stal gehaald om Ajax kapot te schrijven. Ajax heeft een reserve van gigantische proporties. Het is heel gebruikelijk om begrotingsgaten op te vullen met vreemd kapitaal. Een begrotingsgat betekent in beginsel niet perse dat er geen geld is. Er is gewoon te weinig begroot en dat kan indien dat echt nodig is echt wel worden aangevuld vanuit reserves, maar als het via een constructie kan gaan waarbij tegoeden eerder geïnt kunnen worden, waarom niet?

20-10-2023 10:54

Bensco +7178

Het is nu wellicht niet heel zorgwekkend maar je gaat wellicht straks in de zomer een transferwindow in die niet zoveel gaat opleveren als voorheen. Ik denk dat je de voorzichtige conclusie moet trekken dat de zomer van 22 nauwelijks aankopen heeft binnen gebracht die veel gaan opleveren (Bergwijn, brobbey, Wijndal en overige spelers) maar de zomer van 23 lijkt op net zo’n mislukking uit te lopen. Als je dan geen significante transfers kan maken mis je ook daar inkomsten van.

20-10-2023 10:52
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.