Tadić bevestigt: 'Ik neem afscheid van het Servische nationale team'

door Timo Suur 37

Bron Instagram

Tadić bevestigt: 'Ik neem afscheid van het Servische nationale team'

door Timo Suur 37

Bron Instagram

Laatst geüpdatet

Dusan Tadić heeft besloten om een punt te zetten achter zijn interlandloopbaan. De voormalig aanvoerder van Ajax heeft met plezier het shirt van Servië gedragen, maar vindt het tijd om te stoppen als international. Hij sluit niet uit in de toekomst terug te keren in een andere rol bij de nationale ploeg.

Bestel het nieuwe Ajax-thuisshirt in de Ajaxshop!

'Ik blijf bij de standpunten die ik heb geuit', begint Tadić op Instagram. Hiermee doelt de oud-Ajacied op zijn ontevredenheid op de tactiek van bondscoach Dragan Stojković tijdens het EK. 'Ik benadruk dat ik niet van plan was om mijn teamgenoten of iemand anders bij het nationale team te beledigen.'

'De belangrijkste reden van deze aankondiging is dat ik heb besloten om afscheid te nemen van het Servische nationale team', vervolgt Tadić zijn afscheidsbrief. Of de aanvaller in de toekomst van meerwaarde zou kunnen zijn voor Servië? 'Laat iedereen die zich uitgenodigd voelt om erover te praten maar oordelen.'

Tadić heeft zich altijd met plezier gemeld bij de nationale ploeg, maar voor de aanvaller is nu het moment gekomen om afscheid te nemen. 'Het nationale team is altijd een liefde voor mij geweest', schrijft hij. 'We hebben samen veel meegemaakt. Geen enkele teleurstelling in clubverband kan tippen aan het falen als nationale ploeg, maar ook geen enkel succes met je club kan zoveel vreugde brengen als het verdedigen van je land.'

Tadić sluit terugkeer bij nationale ploeg niet uit

Ten slotte bedankt Tadić iedereen bij de nationale ploeg. 'Ze hebben mij een beter mens en atleet gemaakt', stelt de voormalig Ajax-aanvoerder, die in de toekomst wellicht terugkeert in een andere rol. 'Ik neem afscheid van de nationale ploeg, maar ik geloof dat ik er op een dag weer al zijn. Na mijn spelerscarrière wil ik in het voetbal blijven, en er is niets beters dan je land te helpen als je kunt.'

Lees meer over:
Plaats reactie

FysioPat020 +26120

Tadic hield zozeer vd club dat hij meteen zn biezen pakte toen hem duidelijk gemaakt werd niet meer automatisch een basisspeler te zijn onder de nieuwe trainer.
Ook dat is Tadic. Voor hem was iedere trainer een goeie trainer zolang hij hem opstelde.

18-07-2024 18:00

FdJMdL +4505

tadic eeuwige held, graag terugkomen en met bertje spelen

18-07-2024 16:56

AFCAjax_1988 +3822

Als het niet gaat zoals meneer wil is hij weg. Zie ook Ajax.

18-07-2024 15:05

MichelAngelo66 +22285

Zou Farioli hem er niet bij willen hebben?

18-07-2024 14:05

Juan62 +46446

Denk dat Tadic blijft spelen tot het echt niet meer gaat.
Sluit waarschijnlijk zijn loopbaan af bij zijn Servische eerste club FK Vojvodina

18-07-2024 14:54

AFCACruijff14 +162533

Waar Ajax grappig genoeg volgende week tegen speelt.

Hoop dat ze Tadic een uitnodiging hebben gestuurd voor de beide potjes.

18-07-2024 15:14

Juan62 +46446

Kan niet anders toch? Misschien komt er ook een echt afscheid voor hem en Blind
Zij waren mede verantwoordelijk voor de opmars in Europa vanaf 2018/19

18-07-2024 15:26

sebasvdv +567

De keerzijde van zijn kracht (zelfvertrouwen, borst vooruit, mentaliteit) blijkt dan toch het gebrek om (in ieder geval publiekelijk) naar zichzelf te wijzen als het even minder loopt. Toch opvallend dat hij, nu hij vanwege zijn leeftijd, minder aan het worden is, met onenigheid vertrekt bij zowel Ajax als Servië. Makkelijk om dan alleen maar naar ‘het project’ of een bondscoach te wijzen (al doet hij dat laatste in dit bericht niet, maar hij impliceert het wel). Hij was een geweldenaar voor ons lange tijd, en daar zijn we hem natuurlijk dankbaar voor, maar het beste is er helaas vanaf. Al zagen we nog wel eens een mooie Tadic flits op het EK.

18-07-2024 13:55

Nr.10 +111573

Ik denk dat je achteraf wel kan zeggen dat we hem beter hadden kunnen houden, als je ook ziet hoe goed hij nog bij Fenerbahce heeft gepresteerd (denk wel dat je hem nu niet meer terug moet halen hoor). Vond hem bij Servië trouwens ook goed op het EK, de tijd die hij kreeg dan. Grote fout van die coach om hem er niet in te zetten, dat zag je zodra hij erin kwam.
Hij gaat het denk ik wel moeilijker krijgen bij Fenerbahce komend jaar, Mourinho is een trainer die vaak niet schroomt om oudere spelers door te selecteren, en hij heeft Saint-Maximin gehaald voor zijn positie, best een aardige speler.

18-07-2024 13:03

FysioPat020 +26120

Goeie beslissing van Tadic die ook voor Ajax geen toegevoegde waarde meer zou hebben. Ja, hij had in zijn laatste seizoen nog assists maar kwam in de grote wedstrijden nog geen lantaarnpaal meer voorbij. De slijt zat er toen al op en op je 35e tellen de jaren dubbel.

18-07-2024 13:02

Nr.10 +111573

Nee, Bergwijn, Forbs en Banel hebben het beter gedaan in de grotere wedstrijden. Natuurlijk was hij afgelopen seizoen gewoon een meerwaarde geweest voor ons, net als elk jaar daarvoor.

18-07-2024 13:05

FysioPat020 +26120

Die meerwaarde heb ik in zn laatste seizoen gezien ja. Rollebollen, matennaaien en geen cornervlag meer voorbij komen.

18-07-2024 13:07

Nr.10 +111573

Kijk, als je zegt: in z'n laatste seizoen bij ons was hij minder dan in de jaren daarvoor, dan zeg ik 'ja, daar zijn we het allemaal over eens'.
Maar je kan niet zeggen dat hij in dat laatste seizoen geen meerwaarde voor Ajax was.
Met 18 (!) assists en 11 goals gewoon weer MVP, zoals elk jaar.
Meeste gecreëerde kansen van alle spelers in de Eredivisie.
Dat zijn feiten waar je niet onderuit kan.

Hij en Blind zijn allebei te snel afgeserveerd, we dachten dat we wel door konden op het niveau wat we haalden in de jaren onder Ten Hag, zonder die jongens, dat zij te oud werden om het bij te benen. Maar wat mij betreft is het gebleken dat we hun rol en kwaliteiten onderschat hebben. Zowel vanwege het totale gebrek aan sturing, leiderschap, mentaliteit en ook gewoon kwaliteit wat je bij ons hebt gezien afgelopen seizoen, als ook vanwege de prestaties die zij zelf bij hun nieuwe clubs nog hebben neergezet.

18-07-2024 13:29

AFCACruijff14 +162533

Inderdaad, hoe bedenk je het iemand weg te zetten als prutser als je nog zulke cijfers haalde bij ons.

18-07-2024 13:58

Nr.10 +111573

18 assists is geen kleine prestatie.
Ter vergelijking, spelers als Veerman, Gakpo, Ziyech of Berghuis hebben dat aantal nooit gehaald, terwijl die toch gelden als top aangevers in de Eredivisie van de laatste jaren.

18-07-2024 14:03

PuurGeluk +4810

In cijfers heb je zeker een punt. Maar in maniertjes werd het net een PSVer en ik moet zeggen dat ik hier niet trots op was als Ajacied!

Er zal wel iets gespeeld hebben in de selectie of met het TH wat dit deed gebeuren. Haaks op de seizoenen ervoor!

18-07-2024 15:37

AFCACruijff14 +162533

Tadic scoorde in zijn laatste seizoen in 2 Klassiekers in Rotterdam nog. Maar hee hij kon niet meer mee hoor.

Weet je de uitslagen van de Klassiekers na zijn tijd? 0 4 en 6 0. Just sayin...

18-07-2024 13:57

JaapStam +137636

TADIC ON FIRE 🔥 🇷🇸🇷🇸🇷🇸

Dat we Dušan Tadić missen als boer met kiespijn, kan ik me totaal niet in vinden. Dus Bergwijn, Banel en Forbs hebben zich bewezen om onze held Tadić doen te vergeten bij ons aller Ajax.. Yea, right.

18-07-2024 12:59

PuurGeluk +4810

Zeker niet. Maar de Dusan van het laatste seizoen was wel complementair aan de spelers dit seizoen. En de trainers hebben hier zeker aan bijgedragen.

18-07-2024 15:35

Dave +5932

Van mij mag hij terug komen ❌️❌️❌️

18-07-2024 12:57

AFCACruijff14 +162533

Tadic is mijn held. Zelden meegemaakt dat een buitenlander die bij Ajax kwam zo van deze club hield en elke minuut 1000 procent gaf.

18-07-2024 12:50

Muddy +2444

Trots op z'n land, maar niet als de trainer het niet met em eens is. Beetje kinderachtig wel, maar dat hoort wel bij de passie die hij brengt. Ronaldo in tranen na het missen van een penalty vond ik ook prachtig. Dan zie je hoe erg het leeft bij die gasten.

18-07-2024 12:25

Kryptonite +76987

Misschien is het wel een optelsom. Misschien realiseerde hij zich erna dat hij toch niet meer zo goed is als eerst en wil hij graag de eer nog aan zichzelf houden. Ronaldo was niet om aan te zien dit EK, hij hindert Portugal alleen maar. Dat is geen vaderland liefde maar meer egoïsme.

18-07-2024 13:15

Cojones16 +672

De trots van deze man is zijn kracht, maar ook zijn zwakte. Wat een genot was het om hem in zijn hoogtijdagen bij onze club te hebben. Maar het is ook een zege dat hij nu geen speler meer bij Ajax is.

18-07-2024 12:09

AFCACruijff14 +162533

Haha nou wat zijn we er op vooruit gegaan zonder onze captain Dusan.

Die haalt ook op 35 jarige leeftijd nog gewoon 10 goals en 15 assists in een seizoen.

18-07-2024 12:48

Cojones16 +672

Ik zeg niet dat we erop vooruit zijn gegaan. Maar een gefrustreerde Tadic die alle aandacht opeist wil je niet in je groep hebben als je een nieuwe koers wilt gaan varen.

18-07-2024 14:25

BakkalBijter +11709

Ja Dusan als je je niet in een nieuwe rol als 35 jarige kan schikken kan je beter stoppen. Heeft veel weg van Novak Djokovic nu ik erover nadenk. Allebei nog zo fit als maar kan in de late dertig, maar zo trots en arrogant als die 2 zie je ze zelden. Toevallig Serviers allebei.

18-07-2024 11:58

Jariebombarie +1027

Ik zie die vergelijking met Djokovic niet zo. Tadic is een bankzitter bij de Nationale ploeg. Die houdt de eer aan zichzelf, maar dan in een soort van verkapte vorm. Djokovic speelt de ene finale na de andere.

18-07-2024 12:04

BakkalBijter +11709

Qua niveau natuurlijk niet. Heb het over de persoonlijkheid en het godcomplex

18-07-2024 12:38

Nr.10 +111573

Die trainer van Servië snapt er niets van. Hij stelde Mitrovic en Vlahovic op in de spits, twee spelers die aanvoer vanaf de flanken of het middenveld nodig hebben. Vervolgens stelt hij op het middenveld alleen maar brekers en bikkelaars op, en ook nog drie van die grote centrale verdedigers erachter en twee dravers op de flanken. Hoe Mitrovic en Vlahovic in kansrijke positie moeten worden gebracht, bleef één groot raadsel. Zodra Tadic in het elftal kwam, zag je het veranderen omdat hij wel creativiteit heeft. Waarschijnlijk de speler met de meeste assists voor Servië ooit, en dan ga je die op de bank zitten met twee van zulke spitsen. Tja... dan snap je er weinig van hoor.

18-07-2024 13:08

Kryptonite +76987

Als Tadic, de trotsheid zelve, stopt als international voor zijn vaderland, dan weet je dat het einde van zijn voetbalcarrière dichtbij is. Daarna altijd welkom bij ons. Nog altijd een van mijn favoriete Ajacieden allertijden.

18-07-2024 11:56

daslogisch1 +10199

Mag zeker terug komen, nog een jaartje mee spelen en echt voor in de kleedkamer motivatie en daarna de opleiding in intern.

18-07-2024 12:26

Kryptonite +76987

Na, als speler liever niet. De sleet zit er behoorlijk op (zou altijd nog van waarde zijn hoor, daar niet van) en ik wil graag Godts, Forbs, Amo en wellicht zelfs Unuvar de kans geven. Bovendien hebben we nog altijd Bergwijn niet verkocht.

Lekker na z'n carrière als assistent of jeugdtrainer bij ons.

18-07-2024 12:34

Intec2.0 +12437

En zijn basisplaats gaat hij ook kwijtraken aan Alan Saint-Maximin bij Fenerbahçe

18-07-2024 11:46

Ajax27 +19237

Is dat erg?

Hij is 35, hij zal langzaam maar zeker afbouwen. Als linksbuiten zal ie aan Alan zeker zijn basisplaats kwijtraken. Maar wellicht heeft Fenerbahce een rol voor hem in gedachten zoals Schone destijds. Dat was ook altijd een buitenspeler totdat (als ik het me goed herinner) Bosz hem naar het middenveld haalde.

Met zijn werklust, mentaliteit en karakter kan ie zeker nog van waarde zijn.

En zo niet, dan zullen er vast en zeker nog meer dan genoeg opties zijn voor hem om naartoe te gaan. Ik sluit ook niet uit dat ie terug naar NL komt waar ie 9 jaar heeft gevoetbald om hier nog ergens bij een club aan de slag te gaan om vervolgens zichzelf in NL te settelen en misschien wel na z'n voetbalcarriere iets bij Ajax te willen doen.

18-07-2024 11:59

Scandinaaf +91

Schöne was altijd een middenvelder totdat de Boer hem als buitenspeler gebruikte.

18-07-2024 12:10

Ajax27 +19237

Ok correctie, in z'n eerste 4 jaar bij Ajax was ie buitenspeler. De 5 jaar daarvoor in zijn carriere was ie vooral een 10 en soms een buitenspeler.

Daarna bij Ajax zette Bosz 'm meer neer in een controlerend blok, waar hij wel meer een 8 rol had, dan een echte controlerende 6. Dat was gewoon essentieel voor het voetbal vanuit achteruit naar midden toe.

18-07-2024 12:57
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.