‘Grote kans dat vijf wissels per wedstrijd toegestaan blijven’

door Thijs Zwagerman 45

Bron The Times

‘Grote kans dat vijf wissels per wedstrijd toegestaan blijven’

door Thijs Zwagerman 45

Bron The Times

Laatst geüpdatet

Ajax-trainer Erik ten Hag zal hoogstwaarschijnlijk ook volgend seizoen vijf keer per wedstrijd mogen wisselen. Volgens The Times is er bij de spelregelcommissie IFAB een voorstel gedaan om de vijf wissels per wedstrijd permanent te maken.

Jarenlang mocht er tijdens voetbalwedstrijden drie keer gewisseld worden, maar na de maandenlange competitiestop vanwege de uitbraak van het coronavirus in 2020 besloot de IFAB om vijf wissels per wedstrijd toe te staan. Zodoende zou de fitheid van spelers die lange tijd niet hadden gespeeld beter gereguleerd kunnen worden.

Het vijf keer per wedstrijd kunnen wisselen is veel clubs en competities goed bevallen. Zo goed, dat bronnen aan The Times hebben laten weten dat het grootste gedeelte van de voetballerij er bij de IFAB op aandringt om de vijf wisselmogelijkheden per wedstrijd permanent toe te staan. ‘Het voorstel om vijf wissels permanent te maken geniet veel steun. De kans is groot dat er in maart definitief een klap op wordt gegeven tijdens de algemene vergadering van de IFAB’, vertelt een anonieme bron aan The Times.

Verzoek om internationaal een lijn te trekken

Het staat nationale bonden en competities overigens vrij om zelf te bepalen hoe vaak er gewisseld mag worden. In de Eredivisie, de Europese toernooien en de meeste andere competities in Europa mag er dit seizoen nog steeds vijf keer per wedstrijd gewisseld, maar in de Premier League mag bijvoorbeeld slechts driemaal per wedstrijd worden gewisseld. Naar verluidt hebben de clubs en bonden bij de IFAB wel aangedrongen om hierin één lijn te trekken.

Lees meer over:
Plaats reactie

Henkjanklaas +20599

Op het moment dat al deze wissels worden ingezet zie je dat het t spel enorm verstoort.
Het wisselen zelf maakt een wedstrijd vol oponthoud en stops en dat bevordert t kijkspel totaal niet. De “swung” gaat uit t spel door max maar liefst 10 wissels. Anders zou zijn als je van 10 er bijv. 6 tijdens de rust plaatst. Dan geeft t uiteraard geen hinderlijke onderbreking.

30-10-2021 02:46

Pinky +3194

Een van de weinige goede dingen van de corona-massapsychose.

28-10-2021 21:33

JOHANisGOD +18498

Alles goed?

28-10-2021 21:35

Asociaal +2770

Heel subjectief en op korte termijn bekeken, zou Ajax dit wel goed uitkomen gezien de selectie die Ajax heeft. Meer speeltijd voor de reserve spelers die bij andere eredivisieclubs gewoon in de basis staan.

28-10-2021 13:43

trodat4030 +96403

Zolang de FIFA die regel maar niet gaat misbruiken door te stellen dat spelers daardoor dan maar gewoon nóg meer wedstrijden moeten kunnen spelen..

28-10-2021 11:51

Ajax27 +19086

Prima ontwikkeling, zowel voor de kleinere als grotere clubs. Je kan gewoon vol gas geven en meer frisse spelers brengen. Dat de ene bank wat sterker is dan de andere, tjah... nog meer reden om alles op jeugdopleiding te gooien zodat die bank vol zit met kwalitatief sterke eigen opgeleide jongens.

28-10-2021 11:32

Brooklyn +4133

Volgende stap: onbeperkt doorwisselen tijdens de wedstrijd, net als bij hockey.
*waarschijnlijk over 20 jaar (:

28-10-2021 10:05

Andrews125 +239

Ik hoop net als jij eerder :)

28-10-2021 13:21

Maurice Moss +3789

Voordeel voor een opleidingsclub als Ajax. Geeft toch talenten wat meer kans op speelminuten.

28-10-2021 08:09

Fmd89 +342

Weer een regel in het voordeel van de grote clubs en om de kans op verrassingen nog kleiner te maken.

27-10-2021 23:03

MickS +6232

Ik vind het ook een voordeel voor de (financieel) kleinere clubs, omdat je je bankzitters vaker kan inzetten, hou je ze langer tevreden waardoor ze minder snel van club wisselen én je dus je bank sterker kan houden.

28-10-2021 08:28

Het_Olympisch_Stadion +5626

Als het alle clubs bevalt, zou ik zeggen waarom niet?

27-10-2021 22:57

Haarlemmer +20537

Is dit een verzoek van Schmidt?

27-10-2021 21:48

Koningtoto +59993

Als ze dat wkl om de twee jaar gaan doorvoeren kun je beter 7 wissels per wedstrijd invoeren. Er zit een limiet aan wat een mens kan verdragen en die zijn ze enorm aan het opzoeken/verleggen.

27-10-2021 21:35

Lullo +6051

Zou wel mooi zijn, lekker blijven rouleren. Met veel goede spelers, moet je die gasten ook speeltijd geven. Drie was eigenlijk best wel een beperking.

27-10-2021 21:07

Nick14 +25889

Onzin. Gewoon terug naar 3.

27-10-2021 20:56

Ron403 +6470

Heel benieuwd naar jouw argumentatie… en kom niet met ‘zo was het altijd’

27-10-2021 21:05

Nick14 +25889

Zo was het altijd.

27-10-2021 22:10

Ron403 +6470

Dan helemaal met je eens ja

27-10-2021 22:47

Het_Olympisch_Stadion +5626

In mijn tijd was het 2

27-10-2021 22:59

KingJames23 +11424

In mijn tijd waren er blij dat we 11 spelers op de been konden krijgen😂

28-10-2021 00:30

MickS +6232

2 wisselspelers idd... dat is lang geleden!

28-10-2021 08:29

Henkjanklaas +20599

Zie mijn argumentatie hierbovenaan

30-10-2021 02:47

Ferd +38316

nee joh, terug naar 2 veldspelers en 1 keeper. Plus weer voetballen met een leren bal, met veter.

28-10-2021 05:46

FreeThulli +6029

Ze zouden wel max 3 wisselsbeurten (en max 5 spelerswissels) per team moeten toestaan.

27-10-2021 20:49

weslo +63

dat is al zo

27-10-2021 22:44

johanisajax +8825

Tegen Heracles is met (merendeel) tweede elftal spelen:

Daramy - Danilo - Neres
---Kudus---Klaassen----
-------Alvarez----------
Tag-Mart-Schu-Rensch
--------Gorter----------

27-10-2021 20:46

sucre +15104

belachelijk..Heracles uit is altijd lastig. Zullen we maar gewoon de sterkste opstelling doen en eerst de 3 pnt bijschrijven voordat we gaan rouleren?

27-10-2021 20:50

Noxin +15465

Iemand is blijkbaar alweer vergeten dat we pas geleden nog verloren van Utrecht en gelijk speelden tegen Twente met onze basis-elf.

27-10-2021 21:00

Ozymandias +159568

Kan dat niet juist een reden zijn om wat optimaal bankzitters een kans te geven die optimaal gemotiveerd zullen zijn om zichzelf in de basis te spelen? Voor de basisspelers is dit een tussenwedstrijd maar voor bankzitters is dit dé kans om zichzelf in de basis te bewijzen.

27-10-2021 21:04

BakkalBijter +11624

Denk dat TH alleen niet meer dan 3 echt Max 4 spelers uit de basis houd. 1e op de lijst is dan Klaassen, daarna Nico en dan Neres. Zou liever Kudus, Daramy, Rensch zien

27-10-2021 21:18

Koningtoto +59993

Ja, net 4 punten voor op onze concurrent, laten we de boel omgooien, om het spannend te houden. Of doe maar niet.

27-10-2021 23:50

johanisajax +8825

Jullie hebben zeker niet gedacht aan dat Heracles op kunstgras speelt en het een stelletje lompe boeren zijn? Zit je straks weer met blessures te kijken... Laat de jongens op de bank zich maar bewijzen in Almelo, dat is het meest veilige voor je gehele seizoen en alsof dit team niet 2x beter is dan Heracles. Kom op zeg

28-10-2021 02:56

Silentskill +2858

Dit is mooi nieuws. Zeker gezien onze volle bank. Dan kan je veel beter alle spelers inzetten en ook weer rust geven.

27-10-2021 20:39

AFCACruijff14 +160949

Da's mooi nieuws. Het is vrij idioot met de enorme hoeveelheid wedstrijden per seizoen om het bij 3 spelers te laten. Helemaal als dan zo 10+ spelers niet aan minuten kunnen komen, gezien de grote selecties die clubs hebben.

27-10-2021 20:35

AFCA-Driebergen +22062

Helemaal goed. Je bent niet verplicht ze te gebruiken. Zeker met die overvolle kalenders is dit alleen maar goed.

27-10-2021 20:34

Altijdindestraat +39817

Voorstander is goed voor het voetbal meer wisselingen verse spelers.

27-10-2021 20:32

maarten0909 +6361

Helemaal voor deze regel. Nu nog het spel door laten gaan tijdens een wissel en het is nog beter.

27-10-2021 20:32

WantAmsterdam +115933

In Engeland mogen ze nog steeds maar drie keer wisselen. Gaat dat dan ook veranderen?
Dit is niet slecht maar komt de grote teams natuurlijk veel meer ten goede. Breedte selectie

27-10-2021 20:31

afcas +3761

Hoezo komt dit kleine clubs niet meer ten goede? Tegenwoordig is het tegen de grote clubs toch bijna alleen maar tegenhouden. Of je nou 3 van de 10 spelers wisselt of 5 van de 10 is een enorm groot verschil qua mogelijkheden om fitheid in je ploeg te brengen. Vaak zie je juist ploegen die na 60 minuten af beginnen te haken omdat ze het niet meer kunnen belopen. Gooi er 5 nieuwe en de helft van je team is weer fris en fruitig om achter de bal aan te rennen.

27-10-2021 21:31

WantAmsterdam +115933

Daar heb je wel gelijk in. Althans, als het om dominerende grote ploegen gaat, zoals Ajax, en kleinere ploegen die het vooral van strijd moeten hebben. Toch verliezen kleine ploegen vaak enorm veel kwaliteiten als ze 5 keer wisselen, waar een Bayern of City nagenoeg niet slechter wordt.

27-10-2021 21:34

afcas +3761

Heb je ook helemaal gelijk in hoor. Ook grotere ploegen profiteren hier van. Alleen ze zeggen niet voor niets in het interlandvoetbal, kleine landen bestaan niet meer. Je wint niet meer zo snel met 8-0 als vroeger tegen landen als Liechtenstein. Dat komt sowieso al door fitheid. Kleine landen/clubs houden het al wat langer vol dan vroeger doordat ze conditioneel sterker zijn en het dus langer kunnen belopen. Des te meer wissels des te fitter het team, waardoor het langer tegenstand kan bieden om verlies te voorkomen. Uiteraard zijn die spelers wel van een minder niveau, maar als je tactiek goed is en je wissels voeren hun verdedigende taken goed uit vergroot het de kans op een resultaat.

Aan de andere kant heb je grotere ploegen waarbij het helpt voor het rouleren door het seizoen heen waardoor ze aan het eind van het seizoen als de prijzen verdeelt worden fitter zijn.

Daarom zie ik deze wijziging graag definitief worden. Ieder soort club heeft er in principe wel baat bij. Ook vind ik 5 een heel goed aantal omdat je op deze manier een goede balans hebt. Je kunt niet je hele team wisselen, maar je hebt wel genoeg wissels om tactisch te kunnen wisselen en ook conditioneel te wisselen mocht de wedstrijd om beide vragen, terwijl je wel nog strategisch na moet denken doordat er een goede limiet op zit.

Gebeurt niet vaak dat er een nieuwe regel doorgevoerd waar ieder soort team baat bij kan hebben.

27-10-2021 23:02

WantAmsterdam +115933

Waar ik me gedachtes over maakte was: wat als er in het seizoen 18/19 vijf keer gewisseld kon worden? Waren we dan zover gekomen? Kijk we speelden als underdog een speelstijl die veel energie kostte, bij ons en bij de tegenstander. Maar onze bank was toch echt vrij matig en we moesten hopen dat niemand geblesseerd raakt. Vergelijk dat eens met sommige ploegen tegen die we moesten spelen: Bayern, Juve, Real.
Hadden ze toen 5 wissels hadden ze 1/2 van het team kunnen wisselen zonder enorm veel achteruit te gaan, terwijl wij al met 2 wissels meestal duidelijk minder werden.
Verder ben ik gewoon wat conservatief wat veranderingen betreft en vind ik 5 wissels wel een enorm getal wat oorspronkelijk alleen vanwege de lange COVID pauze kwam, 4 zou ik nog eerder kunnen begrijpen.
Maar misschien is de tijd rijp voor meer wissels. Is niet mijn grootste probleem met modern football.

27-10-2021 23:43

fc Barcelona_ke +19239

Ik ben ook fan van.

27-10-2021 20:28

BakkalBijter +11624

Ik ook, anders kan Schmidt 2 minder kneuzen per wedstrijd inbrengen. Zal toch veel puntjes schelen

27-10-2021 20:31
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.