'Vorig seizoen meende ik de volgende rechtsback uit de koekjesfabriek al te ontwaren'

door Joël Nijman 55

Bron Het Parool

'Vorig seizoen meende ik de volgende rechtsback uit de koekjesfabriek al te ontwaren'

door Joël Nijman 55

Bron Het Parool

Laatst geüpdatet

Ajax en zelfopgeleide rechtsbacks: een combinatie die je aan de lopende band terugziet. Ook Jop van Kempen van Het Parool herkent dit patroon. Opvallend genoeg speelt er geen zelfopgeleide rechtsback in Ajax 1 na het winterse vertrek van Devyne Rensch naar AS Roma. Van Kempen schrijft over deze kwestie.

Om de uitspraak te bewijzen, somt de verslaggever een rijtje rechtsback op: 'Gregory van der Wiel, Ricardo van Rhijn, Joël Veltman, Kenny Tete, Sergiño Dest, Noussair Mazraoui, Jurriën Timber en Devyne Rensch. Als koekjes zijn ze van de lopende band gerold op De Toekomst', schrijft hij.

Hij gaat verder: 'Weer of geen weer: Ajax heeft voor de hoofdtrainer altijd wel een zelfopgeleide rechtsback ter beschikking. Vaak een voetballende rechtsback die prima kan inschuiven op het middenveld', beschrijft Van Kempen ook nog eens een specifiek type.

Van Kempen ziet niet alleen dat rechtsbacks vaak worden opgeleid voor de hoofdmacht, maar ook dat ze vaker worden opgeleid dan spelers die op andere posities spelen. 'Keepers, buitenspelers of spitsen worden niet in groten getale afgeleverd door de koekjesfabriek van De Toekomst. Waarschijnlijk omdat die posities heel specifiek zijn, terwijl de rechtsbacks eerder in de opleiding vaak middenvelder of centrale verdediger waren.'

Tekst gaat verder onder de foto.

devyne rensch ajax rkc waalwijk 24 25
Rensch is het meest recente voorbeeld van een zelfopgeleide rechtsback bij Ajax 1.

'Vanuit die theorie zou Ajax ook veel linksbacks moeten leveren'

Als de Amsterdammers zoveel rechtsbacks opleiden, zou dat dan ook niet moeten gelden voor linksbacks? Van Kempen vraagt dit zich ook af. 'Vanuit die theorie zou Ajax ook veel linksbacks moeten leveren. Ze zijn er wel, maar ze zijn wat dunner gezaaid: Anass Salah-Eddine, Youri Baas en Daley Blind', somt hij op.

De verslaggever heeft hier een mogelijke verklaring voor: 'Erik ten Hag speelde met één meevoetballende back (Mazraoui) en met één bijter die soms de overlap maakte: Nicolás Tagliafico. Francesco Farioli doet het tegenwoordig andersom: Jorrel Hato schuift als linksback door naar het middenveld en Anton Gaaei bestrijkt de hele rechterflank. Twee meevoetballende backs lijkt wat veel van het goede.'

Gaat Gooijer het alsnog redden in Ajax 1?

De volgende zelfopgeleide rechtsback in Ajax 1 zou Tristan Gooijer kunnen zijn. De rechtsback annex centrale verdediger wordt dit seizoen aan PEC Zwolle verhuurd. Het avontuur kende een valse start, want de jongeling raakte zwaar geblesseerd aan zijn knie. Recentelijk verscheen de twintigjarige verdediger weer op het trainingsveld van de Zwollenaren. Ook Gerald Alders mag niet vergeten worden. De jongeling werd in de winter verhuurd aan FC Twente, maar ook hij raakte geblesseerd en ligt er een tijdje uit.

Over Gooijer schrijft Van Kempen het volgende: 'Vorig seizoen meende ik de volgende rechtsback uit de koekjesfabriek al te ontwaren: Tristan Gooijer. John van 't Schip had de aangekochte Gaaei al min of meer afgeschreven, waarna Gooijer overkwam van Jong Ajax. Maar zo snel als Gooijer kwam, zo snel was hij ook weer verdwenen.'

Hij vervolgt: 'Gooijer is een technische, inschuivende rechtsback. Hij moet nog leren zijn acties te doseren. Ook simpel verdedigen is een aandachtspunt. Een man uitkappen op de eigen achterlijn is niet echt nodig', beschrijft Van Kempen.

'Deze zomer meldt hij zich zonder extra vlieguren weer op De Toekomst. Gaan we nog veel van hem horen bij Ajax? Hij heeft een contract tot 2026, maar Ajax wacht op niemand', sluit de verslaggever af. De tijd dringt dus voor Gooijer.

Lees meer over:
Plaats reactie

Amp +37936

Vreemd genoeg hebben al die backs ook steeds maar één echt goed en fit seizoen gedraaid. Overigens doet ie tagliafico wel erg tekort met hem " een bijter die soms de overlap maakte" benoemt. Nico kon gewoon dikke prima meevoetballen. Iets minder dan nous ja, maar nog steeds erg behoorlijk

05-03-2025 19:30

Moooo +3981

Ajax mag wel meer vertrouwen uitspreken aan een speler die na een aantal jaar(en) Ajax.
Zich laat verhuren aan een eredivisie ploeg.

Een minder groot talent, Gooijer/Alders zouden het prima kunnen redden/ontwikkelen.
Niet iedereen kan een Hato, Mokio, Gravenberch of iets ouder een Godts, Bounida ect zijn.
Je hebt ook een Baas en een Fitz-Jim of een Ronald de Boer, Blind..

Veel spelers moeten gewoon een x aantal seizoenen met de hoofdmacht mee spelen en zetten dan stappen..

05-03-2025 15:08

Juan62 +46420

Dit doet me toch ff denken aan die achterlijke uitspraak van Jesus Gil Y Gil
Die had het over een Ajax oliebollen machine
Dat ging over onze donkere spelers die uit onze opleiding kwamen

Van Kempen kent die uitspraak natuurlijk ook.

https://www.ad.nl/nederlands-voetbal/wolkbreuk-racisme-en-onrust-in-de-bestuurskamer-ajax-kende-al-vaker-een-bizarre-voorbereiding~ad75cfeb/

05-03-2025 11:58

Spielmacher +10772

In Spanje bestaan geen oliebollen, onzin dus.

05-03-2025 16:59

Myriad +7125

Gaaei kan nu een beetje meekomen tegen de zwakkere tegenstanders, maar ik neem aan dat hij als eerste verkocht wordt deze zomer. Nu heeft hij nog waarde.

Rosa is nog aan het acclimatiseren. In de zomer zullen Gooier en Rosa het samen uit moeten vechten. Benieuwd of er nog een extra rechtsback wordt aangetrokken.

05-03-2025 11:04

trodat4030 +97100

Ideaal gezien zet je deze seizoenshelft Gaaei in de etalage om hem in de zomer te verkopen, persoonlijk vind ik hem ook geschikter in als wingback in een 532 dan als 'klassieke 433 back', beetje vergelijkbaar met zn voorganger en landgenoot Rasmussen destijds. Dan heb je vervolgens 2 jonge honden die met elkaar kunnen uitmaken wie die basisplek gaat claimen, met Gooijer kan je ook nog centraal uit de voeten en je hebt een Rosa voor de momenten dat je een betrouwbare backup wenst. Die kan dat zowel voor RB als LB zijn. Ik vind het allemaal zo gek nog niet. We moeten ook nog maar afwachten hoe die 2 terug zullen keren van hun best wel pittige blessures. Het kan dan even duren voor zij weer hun niveau halen, dat geduld moet je hebben, dan is het niet vreemd om een 3e optie als Rosa erbij te hebben, die heeft gewoon nog een wat hogere ondergrens (puur omdat hij verder is in zn mentale ontwikkeling), maar niet een bovengrens heeft die die jonge honden niet kunnen overstijgen. Ik vind die situatie helemaal niet zo verkeerd. Mits Gaaei vertrekt uiteraard, dat vind ik wel een voorwaarde.. Beetje winst maken, beetje doorverkoop eisen en je kan hem echt wel in de middenmoot van een top 5 competitie kwijt of in de top van een minder grote competitie (Schotland, Zwitserland, Belgie, Denemarken, Oostenrijk, dat werk), dan ga je op die doorverkoop mogelijk ook nog wat verdienen later..

05-03-2025 11:01

Lavie +2333

Deyovaisio Zeefuik is transfervrij deze zomer. Net als Tete en Veltman.

05-03-2025 09:37

AFCA-Driebergen +22290

Veltman gaat bijtekenen

05-03-2025 09:38

Ajaxsupporter02 +14260

Zeefuik is een Tete-light. Zou ik niet aan beginnen.

05-03-2025 09:38

TeringHenkie +28610

Hou gvd eens op met Tete man!!!

05-03-2025 09:54

FrancescosRavioli +15367

Henkie. Denk aan je hart. De tering...

06-03-2025 08:21

Hwb +1478

Beetje gek om Timber bij de rechtsbacks te noemen en Hato niet bij de linksbacks.

05-03-2025 09:26

Lavie +2333

Veltman Blind, Timber en Hato zijn met elkaar te vergelijken. Centrale verdedigers die ook als back uit de voeten kunnen en door Ajax zijn opgeleid. Laatste twee zijn het meest getalenteerd. Heel benieuwd wie de meeste Interlands gaat spelen uiteindelijk.

05-03-2025 09:39

w86 +9467

Ja maar dan zou z'n verhaal niet lekker lopen

05-03-2025 10:07

Sampaoli +39261

Echt een achterlijke theorie dat Ajax evenveel rechtsbacks als linksbacks op zou moeten leiden. Zijn veel meer rechtspoten dan linksboten op de voetbalvelden, verhouding is ongeveer 90/10. Omdat backs vaak omgeturnde middenvelders en/of buitenspelers en/of centrale verdedigers zijn is er veel meer kans een goede rechtsback op te leiden dan een goede linksback.

Iets waar Ajax overigens niet eens beroerd in is, want met Bakker (Lille) - Douglas (Eindhoven) - Salah-Eddine (AS Roma) - Baas (Ajax) - Prince Aning (Dortmund) heeft Ajax afgelopen jaren meerdere prima spelers afgeleverd op die positie.

05-03-2025 09:08

Ajaxsupporter02 +14260

Douglas lijkt mij niet echt in dit rijtje te passen? Aning heeft ook niet echt wat laten zien op profniveau geloof ik.

05-03-2025 09:20

Ans B +19983

Is héél veel geblesseerd geweest en ik meen ook nu nog. Toevallig heb ik dit vorige week nog opgezocht omdat ik me ineens afvroeg hoe het met hem ging. Over Aning heb ik het dan, niet over Douglas.

05-03-2025 10:10

Lavie +2333

Hoe zou het met Mitchel Bakker zijn als Nico Tagliafico nooit was gekomen? Deyovaisio Zeefuik (26) speelt als rechtsback ook gewoon in de Bundesliga. Ook hij bleek veel beter te zijn dan de aangekochte backs. Ondanks onze uitstekende opleiding blijven TD's maar matige backies kopen. Afgelopen winter heeft ook Kroes zich niet kunnen inhouden.

05-03-2025 09:29

Ajaxsupporter02 +14260

Bakker zou gewoon tekort komen in mijn ogen. Opbouwend matig. Zeefuik zou misschien iets beter zijn dan die aangekochte backs, maar ook niet goed genoeg.

Afgelopen winter Rosa halen lijkt helaas alweer een mispeer. Alders had de kans moeten krijgen.

05-03-2025 09:40

trodat4030 +97100

Ik vond Alders nog best wisselvallig in Jong hoor. Ja hij had goede momenten/wedstrijden (die tegen Jong PSV (leeftijdsgenoten!!) sprong er bovenuit, maar hij was echt niet al 10-15 wedstrijden zo bezig). Beetje als Faberski, daarvan herinneren mensen zich ook vooral de goede momenten, maar inmiddels lijkt men ook wel in te zien dat hij die niet aaneen rijgt. Ook niet heel toevallig was 1 van die hele goede wedstrijden van Jan ook tegen de leeftijdsgenoten van Jong PSV (en daarna FC Eindhoven, dat moet ik toegeven), maar in de wedstrijden tegen écht volwassen ploegen hadden ze het toch wel wat moeilijker. Farioli gaat dat dan niet proberen, die heeft liever zekerheid van misschien een lagere bovengrens, maar ook een hogere ondergrens, dus Rosa. Het is gewoon veiliger terugvallen op een 24 jarige dan op een 19 jarige. Zeker ook omdat Alders nogal eens een beetje druistig kan zijn.

In een veel stabieler elftal had je Alders wel kunnen brengen, maar in deze ploeg vind ik dat wat meer risico met zich meebrengen.

05-03-2025 09:54

Lavie +2333

Rosa nu al afschrijven is te vroeg. Ik had ook graag gezien dat we het met Alders hadden geprobeerd. Volgens mij kan zo'n Verschuren ook prima rechtsback spelen als een soort Veltman.

05-03-2025 09:58

Ajaxsupporter02 +14260

Ik vond Alders veel stabieler dan Faberski in Jong.

05-03-2025 10:14

Ajaxsupporter02 +14260

Verschuren op rechtsback lijkt mij niet echt wat. Ik schrijf Rosa niet volledig af, maar ik zie het gewoon somber in met hem.

05-03-2025 10:15

trodat4030 +97100

Het ging me ook niet om de vergelijking tussen Alders en Faberski, maar de overeenkomsten ;-)
Beide zijn ietwat gehyped na een goede wedstrijd (of 2), toevallig beide tegen Jong PSV (en dus niet een volwassen KKD ploeg). Mensen zagen ze 1 goede pot spelen, hebben niet echt die disclaimer van de tegenstander erin meegenomen en schreven ze al het 1e in. Vergeet ook niet dat dit pas hun 1e seizoen in Jong is, het is heel normaal dat ze soms uitblinken en soms door het ijs zakken, de algemene deler is vaak niet zo geweldig als men doet voorkomen na zo'n uitblinkwedstrijd. Die nuance ontbreekt hier vaak..

05-03-2025 10:50

Ajaxsupporter02 +14260

Alders speelde vorig seizoen al in Jong en hij kreeg ook al veel lof voor die wedstrijd van een bepaalde groep, dus dat vind ik zelf toch net wat anders. Faberski was wel echt een grote hype ja, die is er echt nog niet klaar voor.

05-03-2025 11:07

Schip +23578

Er spreekt inderdaad wel onderwaardering voor de positie uit. Alsof je daar geen specifieke kwaliteiten voor hoeft te hebben en je er iedereen neer kunt kwakken.

Het zijn van die gedateerde inzichten die mensen als Derksen de wereld inslingeren. Of VdV, die laatst bij Rondo met zijn dartface ook al data in twijfel trok en zoiets zei van 'laten we gewoon weer lekker voetballen'. Die man zet zichzelf echt constant voor lul.

Ouwe mannen wijsheden. Je moet voor iedere positie opleiden en de gaten vullen met aankopen.

05-03-2025 11:08

AFCA-Driebergen +22290

Misschien is het vertrouwen wel even gezakt door Rensch voor eigen jeugd op rechtsback.

Ik vond Gooijer op zich wel een goede indruk maken, maar toen raakte hij geblesseerd. Erg zonde. Alders nu ook geblesseerd bij zijn verhuurperiode, helpt nou ook niet echt mee.

05-03-2025 09:04

Ajaxsupporter02 +14260

Door Rensch? Rensch is gewoon een prima speler die het nu ook weer prima doet bij Roma.

05-03-2025 09:06

AFCA-Driebergen +22290

Niet voor Ajax. Geen Ajax niveau. Je merkt nu met Gaaei dat je er gewoon op vooruit bent gegaan. En laten we eerlijk wezen, ook dat is geen Ajax speler. Maar mentaal en qua inzet laat hij gewoon meer zien. Rensch is aan de bal beter, maar doordat hij dat zelden liet zien, heb je er niks aan bij Ajax.

05-03-2025 09:16

Ajaxsupporter02 +14260

Niet mee eens dat je er met Gaaei op vooruit gaat. Op bepaalde aspecten, maar op andere aspecten heel hard achteruit.

05-03-2025 09:17

Ajaciedachtig +444

Met Gaaei ben je er vooruit op gegaan😂😂 heel snel je mond wassen. Rensch was 1 van je betere verdediger onder Farioli

05-03-2025 09:23

AFCA-Driebergen +22290

Gaaei brengt aanvallend gewoon veel meer. Rensch zag je ook (bijna) nooit zulke voorzetten geven als Rensch. En als we een spits als Huntelaar hadden in plaats van Brobbey, had hij nog meer assists gehad.

Sutalo, Hato en Baas alle 3 sowieso meer laten zien dan Rensch. Misschien even de thuiswedstrijd tegen Almere kijken bij de afgekeurde goal van Rensch. Dat is typisch Rensch en zulke slaapmomenten had hij heel vaak.

05-03-2025 09:34

Ajaxsupporter02 +14260

De voorzet is het enige waar hij echt beter in is in mijn ogen, buiten mentale aspecten.

05-03-2025 09:38

trodat4030 +97100

'Gaaei brengt aanvallend gewoon veel meer.'

We hebben het over een verdediger he? Bij verdedigers moet je primair kijken naar verdedigende kwaliteiten, aanvallende kwaliteiten zijn secundair.

05-03-2025 09:42

Elayais +5082

Je bent er dit seizoen met Gaaei op vooruit gegaan in de zin van dat wij vaker in counter situaties terecht komen en daarin juist de kracht van Gaaei ligt. Op termijn wil je toch terug naar een Ajax dat dominant is aan de bal met verzorgd aanvallend voetbal, en dan is Rensch toch echt wel een heel stuk beter dan Gaaei.

Niet dat Gaaei daar geen rol in kan hebben, maar ligt wel heel erg aan de invulling van je rechterflank en linkerflank.

05-03-2025 09:50

AFCA-Driebergen +22290

Nou speel je wel bij Ajax waar je vooral in de aanval bent. Zeker bij de back is het bij Ajax belangrijk dat hij aanvallend wat brengt.

En laten we eerlijk zijn, Rensch was verdedigend wel echt matig. Hij heeft ons heel veel goals gekost. Waaronder een bekerfinale een winnende goal, omdat hij heel vaak slaapmomenten had. Hij stond er wel, maar hij was er niet.

Ik snap eigenlijk niet waar alle positieve comments van Rensch ineens vandaan komen, want toen hij nog bij ons speelde waren er weinig mensen positief over hem. (En terecht)

Rensch is ook gewoon de minste rechtsback in het rijtje die in de tekst wordt opgenoemd.

05-03-2025 09:54

Ajaxsupporter02 +14260

Ik weet wel dat Trodat en ik al positief waren over Rensch. In ieder geval potentie zien/zagen. Ik vind zelf Tete en Van Rhijn echt minder dan Rensch.

05-03-2025 10:13

AFCA-Driebergen +22290

Oké dat houd ik niet bij en geloof ik je ook in. Mijn speler is het niet. En wat het van mij bij Rensch ook is, is hij heeft nog geen 1/3de van al zijn wedstrijden zijn niveau laten zien wat hij kan. Hij heeft net als Traoré gewoon zo'n nonchalante houding en straalt weinig uit dat ze er echt voor gaan.

Tete is verdedigend wel veel verder dan Rensch, aanvallend niet. Van Rhijn vond ik wel beter en meer goede wedstrijden van gezien dan van Rensch. Maar was ook niet het niveau Timber, Mazraoui en van der Wiel.

05-03-2025 10:22

Ajaxsupporter02 +14260

Wat kon Van Rhijn nou echt goed dan? Ik vond hem nooit echt goed genoeg voor Ajax.

05-03-2025 10:28

TeringHenkie +28610

Wat doet hij prima dan? Die invalbeurtjes? Is totaal geen basisspeler daar dus vertel ons ff wat hij het daar prima doet bij de nummer 8 uit Italie?

05-03-2025 10:35

Ajaxsupporter02 +14260

Heeft al een aantal keren in de basis gestaan en kwam net terug van een blessure. Speelt ook verdienstelijk als hij speelt. Afgelopen wedstrijd een klasse assist.

05-03-2025 10:43

TeringHenkie +28610

Welke wedstrijden heeft hij in de basis gespeeld dan in de competitie?

05-03-2025 10:52

Ajaxsupporter02 +14260

De eerste 2 geloof ik.

05-03-2025 11:06

FrancescosRavioli +15367

En toch heb ik Rensch nog geen moment gemist terwijl z'n opvolger voetballend 2 klassen minder is.

Wat zeft dat over Rensch?

06-03-2025 08:24

FrancescosRavioli +15367

Klopt. Alleen veroorzaakte Rensch bijna iedere pot wel 2 100% kansen tegen. Gaaei had dat in het begin, maar daar lijkt dat niet meer het geval te zijn.

06-03-2025 08:25

Ajaxsupporter02 +14260

Dat Rensch niet onmisbaar is. Dat beweert ook niemand.

Dat hij bijna elke wedstrijd 2 100% kansen zou veroorzaken slaat nergens op.

06-03-2025 08:33

Ajaxsupporter02 +14260

Ik zie hem graag doorbreken, maar liever centraal. Alders voor rechtsback.

05-03-2025 08:49

trodat4030 +97100

Zou ideaal zijn, maar om 1 of andere reden heeft Gooijer zelf de voorkeur voor back (waarschijnlijk gewoon omdat hij het ook leuk vind om aan te vallen). Vind hem ook alles hebben van een CV, met name fysiek vind ik hem daar veel beter passen en voor een dynamische back vind ik hem net niet explosief genoeg. Maar ja, als hij die drang naar voren nou eenmaal heeft en blijft houden, wordt het lastig. 1 a 2x per wedstrijd met bal indribbelen is iets heel anders dan al hoog mogen staan in de opbouw en aansluiten of er overheen gaan als de bal hoger op het veld komt. Ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken.

05-03-2025 09:27

Ajaxsupporter02 +14260

Ja, om 1 of andere reden zien centrale verdedigers zichzelf vaak graag als back spelen. Vast omdat ze dan meer de aanval in mogen ja.

05-03-2025 09:37

trodat4030 +97100

Gooijer vind ik nou niet echt een uitgesproken 'centrale verdediger', in de jeugd echt heel veel als back gespeeld. Het was geen Rensch die pas na jaren LCV opeens op de back terecht kwam. Gooijer bestempel ik eigenlijk als een 'hybride', dat komt het dichtst in de buurt imo.

Maar goed, potetoes, potatoes ;-)

05-03-2025 09:46

Ajaxsupporter02 +14260

Ja, wat ik bedoelde is dat hij beter is als centrale. Maar dat die spelers die centraal beter zijn zichzelf regelmatig als rechtsback, linksback of zelfs middenvelder zien.

05-03-2025 10:11

Jariebombarie +1018

Is Alders of Gooijer beter?

05-03-2025 08:32

Ajaxsupporter02 +14260

Alders op rechtsback, Gooijer centraal.

05-03-2025 08:48

Okocha078 +13956

Gewoon balen van de ernstige blessure die Gooijer opliep, want stevende op een basisplaats bij PEC af. Ik heb hem zeker nog niet afgeschreven, want bij JA speelde hij prima en bij een destijds dramatisch Ajax 1 draaide hij ook redelijk mee.Kan onder Farioli zeker groeien en is gewoon een prima selectiespeler, ipv een onnodige eventuele aankoop.

Sowieso benieuwd wat er met Gaaei gaat gebeuren. Als er na dit seizoen een club komt zie ik Kroes hem alsnog gewoon verkopen hoor.

Regeer kan er spelen, al ziet Farioli hem meer als middenvelder. Gooijer dus en helaas ligt Alders er maanden uit, maar dat is ook een erg fijn talent.

05-03-2025 08:25
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.