Mislintat staat zware klus te wachten: 'Dat lukt bijna niet'

door Wessel Kroon 116

Bron NOS

Mislintat staat zware klus te wachten: 'Dat lukt bijna niet'

door Wessel Kroon 116

Bron NOS

Laatst geüpdatet

Experts denken dat Sven Mislintat een zware klus staat te wachten bij Ajax. De nieuwe technisch directeur moet ervoor zorgen dat de selectie van volgend seizoen weer vorm weet te krijgen, maar experts twijfelen of dat wel kan in zo'n korte periode. 'Het is eigenlijk veel te veel werk voor één persoon'.

Dat stelt Chiel Dekker, die in 2018 zijn masterdiploma 'technical director' behaalde, in gesprek met de NOS. 'Zeker voor iemand die de Ajax-cultuur nog niet kent. Normaal ben je als club in mei bezig met je selectie, nu moet er nog gebouwd worden aan de organisatie. De tijd wordt zijn grootste tegenstander. Ik heb nog nooit zo'n extreme leegloop binnen de belangrijkste posities van een club meegemaakt als de afgelopen tijd bij Ajax. Misschien blijkt Mislintat een schot in de roos, maar waar hij nu voor komt te staan, is pittig. Hij moet bouwen aan zijn eigen team en tegelijkertijd belangrijke besluiten nemen.'

Volgens Dekker moet Mislintat eerst de organisatie op orde krijgen. 'Hij moet keuzes maken wie hij om zich heen wil, welke scouts, welke hoofd jeugdopleiding. Dat team moet er staan en moet echt van hem zijn.' Vervolgens is het zaak om een trainer aan te stellen voor aankomend seizoen. 'Want er is geen speler die naar een club komt zonder dat hij weet wie de trainer wordt.'

Dekker ziet een groot verschil tussen Mislintat en Overmars. 'Overmars was door het jaar heen continu bezig met het aantrekken van spelers. Hij had ze in het vizier, schaakte met agenten en clubs. Dat is een heel proces. Mislintat heeft daar nu een maand voor. Dat lukt bijna niet.'

'Alles kan'

Ook Ted van Leeuwen, oud-technisch directeur van onder andere Vitesse en FC Twente, denkt dat Mislintat het lastig gaat krijgen. 'Meestal heb je drie maanden nodig om de club een beetje te leren kennen. En dan nog ben je nog steeds niet helemaal doorgedrongen tot de kern.' Van Leeuwen weet wel waar de prioriteit moet liggen. 'Je begint met het eerste elftal. Dat gaat boven alles. Als dat loopt, komt de rest vanzelf. Als je volgend seizoen als Ajax zijnde zevende wordt, is een goede organisatie ook niets meer waard.'

Volgens Van Leeuwen is het echter wel degelijk mogelijk dat Mislintat erin slaagt om de boel weer op orde te krijgen voor het volgende seizoen. 'Alles kan. Maar ik heb ook meegemaakt dat er twee of drie transferperiodes overheen gingen voordat ik een goed elftal had, hoor.' Een groot netwerk is volgens Van Leeuwen niet eens heel belangrijk. 'De functie van td bij Ajax verschaft je automatisch al een netwerk.' Van Leeuwen ziet een voordeel voor Ajax. 'Ajax heeft een magneetfunctie. Dat hebben ze altijd al gehad en dat is nog steeds zo. Maar hoe groot die functie op dit moment in de wereld is, is een andere vraag.'

Denk jij dat Ajax en FC Groningen met een gelijke stand gaan rusten en Ajax in de tweede helft wint? Zet in en krijg 4,00 keer je inzet terug!

Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+!

Lees meer over:
Plaats reactie

brullie +7031

Een utopie om te denken dat deze man het in 1 seizoen gaat repareren. Daar hoef je geen stukje over te schrijven en ook niet doen alsof ze wijsheid in pacht hebben. Natuurlijk gaat het weer 2-3 jaar duren de vraag is of hij met zijn netwerk een paar juiste spelers laat komen i.p.v. wat die kwakbollen de laatste jaren hebben gehaald.

16-05-2023 06:37

AFCAMM +11335

Tuurlijk wordt het lastig. Maar het blijft Ajax, niet te vergelijken met andere Nederlandse clubs.
We hebben een belabberd seizoen gehad, maar er loopt nog genoeg kwaliteit rond om het volgend seizoen beter te doen, met enkele gerichte aankopen. De trainer zal net zo belangrijk zijn, denk ik. Die moet vooral duidelijkheid verschaffen en zorgen dat er goed plan op tafel ligt, waar de spelers in gaan geloven. Daar ging het voor een groot deel mis bij Schreuder, die de spelers zelf liet kiezen wat ze wilden doen.

Ik heb wel vertrouwen in Mislintat. Tot dusverre komt hij gewoon goed over en hij heeft nog geen reden gegeven om er niet in te geloven.

15-05-2023 13:19

Ans B +19809

Mislintat heeft langer de tijd, sterker die is vanaf de dag dat hij kans maakte op de baan al begonnen met analyseren, met data bezig en heeft onmiddellijk geïnformeerd wat voor schaduwlijstjes Ajax zelf al heeft.
Zo werk je n.l. als een professional, en dat hij dat is bewijzen de berichten dat hij al 'opmerkelijk veel van Ajax wist' (of woorden van die strekking).
Bovendien zal hij - in afwachting voor welke baan ook maar - niet hebben stilgezeten en spelers overal ter wereld hebben gevolgd via zijn databases.

Ikzelf kwam ooit al met een mini-beleidsplan op mijn sollicitatiegesprek over een baan die ik persé wilde. Daar was dat absoluut niet noodzakelijk (al maakte ik er veel indruk mee), maar in deze baan wel - juist omdát de tijd dringt.

Vooralsnog ga ik deze transferperiode dan ook met vertrouwen tegemoet. Je hoeft geen blinde te zijn om te zien waar Ajax behoefte aan heeft, laat staan als je beschikt over een goed analytisch vermogen en kijk op talent - wat je van Mislintat mag verwachten.

Ook denk ik dat Mislintat allang weet welke trainer hij wil (en misschien zijn er ook allang contacten gelegd of staat hij zelfs 'al klaar').
Het lijkt soms alsof journalisten en allerlei mensen aan de wal die hun zegje doen niet nadenken, maar waarschijnlijk gaat het er meer om dát ze iets te schrijven of iets te zeggen moeten/willen hebben.

15-05-2023 09:58

Harold +10572

Jij bekijkt het wel erg positief allemaal.

15-05-2023 12:55

Ans B +19809

Ik kan kan me voorstellen dat je dat zo ziet, bekeken vanuit de ellende van dit seizoen en wat er allemaal moet gebeuren.
Maar ten eerste zie ik wel degelijk kansen om dit het hoofd te bieden en ten tweede is mijn instelling óók een keuze: wil je een glas halfvol zien of halfleeg? Ik zal te allen tijde voor het eerste kiezen, vanuit mijn overtuiging en ervaring dat je daar het meest aan hebt. En misschien moet ik ten eerste en ten tweede wel omdraaien: zie ik juist kansen omdat ik in ellendige tijden altijd weer terugval op dat halfvolle glas.

Natuurlijk kan er van alles misgaan, ik blijf ook realistisch - vandaar het 'vooralsnog'.
Mijn vertrouwen is gebaseerd op eerste indrukken en op 'gezond verstand'. Met dat eerste zit ik een stuk vaker goed dan fout, en dat laatste is een uitvloeisel van het eerste in combinatie met me-niet-kunnen-voorstellen dat je, vanuit zijn positie én vak gezien, heel veel ánders kunt denken en werken.

Maar goed, in de praktijk kan alles anders zijn dan je tevoren verwacht. Alleen al omdat je niet alles in eigen hand hebt.

16-05-2023 07:21

MosesD +14637

Een goeie trainer en 4 a 5 aankopen, dat moet toch lukken?

15-05-2023 07:39

Intec2.0 +12398

Goede staf. Trainer en Assistent

Elke linie 2 nieuwe spelers.

Centrale verdediger, Rechtsback, 2 centrale middenvelders een rechtsbuiten en spits.

15-05-2023 13:53

Jezweetzelluf +725

Hele team verkopen behalve rulli

15-05-2023 01:30

Sjonnie +18814

Svenno moet een goede trainer aanstellen die 'het ziet' !!
Dus geen Sjonnie voor de groep volgend seizoen.

Kijk naar de huidige Fey selectie. Slot had te maken met 15 vertrekkende spelers en moest een nieuwe basiselftal samenstellen ...
Het is weldegelijk mogelijk om uit het niets iets moois te bouwen in één seizoen en het hoeft geeneens veel geld te kosten, dat is de boodschap uit Rotterdam.

14-05-2023 22:05

en88ajaxfan +2125

Maar Slot is dan ook een goede trainer. En bij Feijenoord luistert men de laatste jaren beter naar de adviezen van de scouting.

15-05-2023 08:24

Intec2.0 +12398

Slot heeft met het WK dik 2 maanden de tijd gehad om met een bijna complete selectie te werken naar de 2e seizoenshelft. Voor het Wk was het ook brandhout. Dat heeft ook veel voordeel gehad.

15-05-2023 13:57

Sjonnie +18814

Omdat tegenwoordig haast elke tegenstander hoog druk kan zetten, laat Slot net als alle andere (top)coaches, de opbouw door minstens 2 opbouwende middenvelders gebeuren.
Zie City, Real, Barca, Liverpool, Arsenal, Bayern ... etc noem ze maar op.

Maar bij Ajax denkt Heitinga (en ook Schreuder) het met maar 1 opbouwende middenvelder te kunnen. En dan vaak ook alleen Alvarez ... (!!!)
Even los van de tijd die je hebt om het elftal te kneden, maar als je dat niet ziet

15-05-2023 14:16

Eurysaces +29499

Peter Bosz speelde met een mindere selectie binnen een jaar een Europa League finale, na een periode waarin het voetbal minstens zo slecht was.

Volgens sommigen is er wel beter te krijgen dan Bosz, de weg omhoog is dus snel weer gevonden met een nieuwe trainer.

Enige fout die we nu niet moeten maken, is verder gaan met een mislukte KKD trainer.

14-05-2023 21:15

MosesD +14637

Onder Bosz was het echt niet allemaal zo goed als wordt beweerd. Ja,wel beter dan onder de Boer maar dat was ook niet zo moeilijk. De EL finale heeft n boel verbloemd.

15-05-2023 06:54

Eurysaces +29499

De EL finale heeft een boel verbloemd? Denk daar nog eens goed over na..

15-05-2023 11:09

MosesD +14637

Dat heeft idd een boel verbloemd. Ook wel zand in de ogen gestrooid.

15-05-2023 11:28

Intec2.0 +12398

Bij Bosz was het eerste gedeelte minder en een maandje na de winterstop daartussen geweldig voetbal gezien en misschien wel mooier voetbal dan onder Ten Hag

15-05-2023 14:03

Eurysaces +29499

Haalde met een haast compleet nieuw elftal binnen een jaar de eerste Europese finale sinds 1996, met vaak goed voetbal dat paste bij Ajax.
Wat wil je verbloemen bij die prestatie? Dat hij het van Frank over moest nemen? Dat hij een magere selectie had? Een korte voorbreiding?

15-05-2023 14:26

JanBiesbos +28984

Cultuur gezeik negatieve gedoe

14-05-2023 20:10

JanBiesbos +28984

Hoezo? Feyenoord toch ook gelukt? 2 keer achter elkaar?

14-05-2023 20:10

Nr.10 +110930

Niet overdrijven. Een goede trainer, en als dan tenminste vier van je aankopen heel goed uitpakken, dan heb je gewoon weer een goede kans om kampioen te worden. Dan nog een goede transferzomer, en je bent weer op niveau.

14-05-2023 19:44

Koekie87 +20966

Ajax zal toch achter de schermen al druk bezig zijn met het volgend seizoen maar ook met mensen die op bepaalde posities zouden moeten komen zoals een opvolger voor Ouali en een opvolger voor Hamstra. Lijkt me namelijk wel heel sterk dat Ajax iemand gewoon maar laat gaan en dat ze voor de rest niet met lijstjes werken voor eventuele opvolgers.

14-05-2023 18:38

MosesD +14637

Opvolger Hamstra?

15-05-2023 06:58

Bruno04 +15726

“Normaal ben je in mei bezig met je selectie”

Wat denk je dat mislintat aan het doen is? Dammen?

Loopt nu al een maand bij Ajax rond en daarvoor zes weken eerder al begonnen met alles kijken.

Begint idd de 19e pas officieel maar laten we nu niet doen alsof Ajax zo moeilijk te begrijpen is.

Als Ajax een extern bureau heeft ingeschakeld zal er ook een haarfijn rapport liggen over het profiel van de td maar natuurlijk ook de kernwaarden en visie van Ajax. Heeft mislintat al lang gelezen en kende Ajax ook al in algemene zin.

De kern mensen binnen de club kent hij inmiddels prima dus weinig aan het handje.

14-05-2023 18:06

Dennisthebeast +3556

Als Mislintat niet in staat is om in een paar maanden een paar voetballers voor een fatsoenlijk elftal te kopen, is hij ongeschikt. Deze gast in december evalueren en beslissen, buiten of houden. Life is so easy

14-05-2023 17:22

ProfessorX +19827

Volgens Chiel Dekker , Wie ?

Die gast weet er geen bal van wat er is bij Ajax met zijn ‘master’ , dat wil niet zeggen dat hij in Mislintat zijn kop kan kijken .

19 mei start hij

14-05-2023 16:52

Koekie87 +20966

Die is allang begonnen hoor alleen nog niet officieel.

14-05-2023 18:39

ProfessorX +19827

Dus mag hij nog niets maar dat is logisch 👊🏻

Maar als elke gek die wat wil roepen en denkt dat hij het beter weet aandacht krijgt op as showtime zakken we verder terug .

14-05-2023 19:07

Michael 1974 +21971

Wat een onzin opmerking dat het te veel is voor een persoon. Het is niet 1 persoon, het is een heel team onder leiding van mislintat. Een paar goede aankopen, een paar spelers verkopen, jeugd komt eraan en dan kunnen we zo weer kampioen worden…..

14-05-2023 15:40

BackInBlack +14461

Baas
Hato
Kaplan
Aertssen
Regeer
Fitz Jim
Vos
Misehouy
Godts
Van Axel Dongen
Conceicao

Bovenstaande spelers als aanvulling naar de A selectie. Daaromheen wat aankopen

Ik maak mij ernstig zorgen om Ajax

14-05-2023 15:24

Vik86 +42397

Is dat voor jong ajax?

14-05-2023 15:28

BackInBlack +14461

Als aanvulling voor de A Selectie

14-05-2023 15:29

Bramble1988 +9251

Hij wil geen kampioen meer worden

14-05-2023 17:23

Vik86 +42397

Haha tja

14-05-2023 19:58

BackInBlack +14461

Aanvulling van de A Selectie

Daaromheen aankopen doen en de zwakkelingen verkopen

14-05-2023 20:04

Koekie87 +20966

Het gros van die jongens zal volgend jaar waarschijnlijk verhuurd gaan worden omdat die nog echt niet in aanmerking gaan komen voor een plekje bij Ajax.

14-05-2023 18:40

michieltje +761

Luis Chaves wil super graag naar AJAX en kost slechts 6 miljoen. Pak die jongen nou gewoon. En in Zuid Amerika valt er toch sowieso wel een talentvolle jonge speler te halen, ongeacht of we wel of geen CL spelen. Zoveel naam en krediet hebben we daar nog wel. Feyenoord en AZ halen al spelers, komaan Sven!

14-05-2023 14:07

ajaxcied4life +26022

Bottomline, deze transferzomer hebben we tenminste een TD die de markt kent met daarin inbegrepen nog redelijk onontgonnen gebieden als Japan. Dat scheelt hopelijk al een slok op een borrel.

Bij Barca is het momenteel een puinhoop op bestuurlijk niveau en zij worden kampioen. Bij Ajax zijn vijf aankopen die gewoon voldoen voldoende om te strijden voor de eerste plek van de ranglijst.

14-05-2023 14:06

michieltje +761

Ik kom niet zo snel op Japanse voetballers met kwaliteiten, maar er voetballen er aardig wat in de Bundesliga. En natuurlijk Japan zelf. Zonder te willen generaliseren vind ik Japanners wel bij AJAX passen. Hard werkend, fel maar ook een goede techniek.

14-05-2023 14:14

ajaxcied4life +26022

Vaak zijn die kenmerken wel aanwezig bij Japanse spelers inderdaad.

14-05-2023 14:22

Koekie87 +20966

Nakamura had je in het verleden met een fabelachtige traptechniek en toch wel een soort legende bij Celtic. Ono die bij onze grote vrienden in Rotterdam heeft gespeeld en natuurlijk Honda die zijn carrière in Europa is begonnen bij VVV-Venlo en niet te vergeten Mike Havenaar die bij Vitesse en Ado heeft gespeeld.

14-05-2023 18:44

barry1988 +23989

Een goede trainer en een paar goede gerichte aankopen zal hem al veel tijd kopen, omdat het dan op het veld rustig is, daar zal de prio moeten liggen. De rest van de organisatie kan daarna wel.

14-05-2023 13:54

Dolblij +44890

Waarom zou Mislintat alles binnen 1 maand geregeld moeten hebben wat 1,5 jaar lang de verkeerde kant op is gemanaged. Meestal kost het 2 weken om iets te verkloten en 2 jaar om het weer op te bouwen.

14-05-2023 13:45

Vik86 +42397

Mislintat is sinds februari ajax aan het analyseren..

14-05-2023 15:29

MisterAFCA +6415

Die lakken hadden dit jaar ook 10 nieuwe spelers. Zou beginnen met een goede coach aanstellen. Als je die wat juiste aankopen geeft, met om te beginnen een balvaardige 6 en een goede cv kom je al een eind. Een rechtsback die niet in zijn broek kakt voor het eerste fluitsignaal met zachte voetjes zou ook wel lekker zijn…

14-05-2023 13:10

Aspers73 +3188

Het team uit 2019 stond er ook niet in één jaar, daar is 4 jaar aan gewerkt. Zorg dat je goede talenten laat doorstromen.

14-05-2023 13:06

Moooo +3962

Blind en Tadic speelde een belangrijke rol als ervaren gasten, de jeugd had de kwaliteit, maar leerde inzet van een Tadic.
Blind was één van de beste passende verdedigers van de wereld, met de bal is Blind altijd erg goed geweest.
Ajax had veel de bal, zijn zwakte werd goed beschermd door kwaliteiten van de jeugd, de Ligt, Frenkie ect..

Tadic bleek dicht tegen de top aan te zitten en was ook echt onwijs goed, dan heb je ervaring met top jeugd.

De jeugd en de ervaren spelers met kwaliteit moet er zijn..

14-05-2023 13:39

AFCACruijff14 +160973

We moeten ook niet overdrijven. Voetbal kent golfbewegingen. Vaak zat gezien dat een geweldige ploeg met prachtige resultaten het seizoen erna flut is. Of andersom. Real Madrid, Bayern, Liverpool en Ajax zijn voorbeelden van hoe het dit seizoen niet moet. Maar Inter, Feyenoord, Barcelona, Brugge en Antwerp (ik noem maar gewoon random namen) komen juist nu weer onverwachts boven drijven.

Kwestie van de zaken gewoon intern op orde hebben. We hebben een TD, we hebben weer een RVC, binnenkort zal vast wel een trainer bekend worden en dan is het gewoon een aantal gerichte aankopen doen en de juiste jeugdspelers de kans geven. We zullen na de zomer geen Europese top zijn, maar minstens goed genoeg om de titel weer te kunnen winnen en in de EL (als we die halen..) goed mee te doen.

14-05-2023 12:39

Danielson +50165

Wat een lulverhaal. Feyenoord verloor z'n halve selectie, had niet eens een TD, weinig geld, wel een prima trainer en de rest is geschiedenis.
Alles valt of staat met aanstelling nieuwe trainer. Is dat opnieuw een mislukking of blijft Heitinga aan, dan is ook het komende seizoen bij voorbaat afgeschreven.

14-05-2023 12:38

TeringHenkie +28260

Idd, Slot was met dit elftal kampioen geworden.

14-05-2023 12:46

gi0vanni +7123

Je heb deels gelijk maar al komt de beste trainer ooit naar Ajax dit team is kwalitatief zo zwak en de samenstelling zo ongebalanceerd dat je er nooit ver mee gaat komen. Een goede trainer is noodzakelijk maar ook een goede selectie die gebalanceerd is met genoeg kwaliteit. Spelers als Sanchez, Taylor, Tadic en Klaassen voegen niets toe op hoog CL niveau.

14-05-2023 13:05

stopperspil +11148

Alleen een nieuwe trainer durft gevestigde namen op de bank te zetten

14-05-2023 12:25

RadheAjax2021 +17854

Dat weten we inmiddels ook al sinds zijn aanstelling dat hij voor een zware klus staat. En of het gaat lukken moet maar blijken. Op dit moment is er geen duidelijkheid wie voor de groep komt te staan. De selectie moet keihard gerenoveerd worden en van bepaalde spelers die zich de ultieme vedette vinden afscheid van genomen worden.

Maar Mislintat kan niet zomaar spelers halen zonder een trainer aan te stellen.

14-05-2023 12:24

karlhof +4702

Ajax moet een trainer aanstellen die een topsport klimaat schept. Momenteel is het een amateuristische rotzooi met een incompetente technische staf. Schreuder maakte er een gigantische puinhoop van maar onder Heitinga zie ik geen enkele verbetering in de 3 maanden dat hij aan het roer staat. Heitinga mist de sluwheid van een toptrainer

Ajax had dit jaar met 12 punten voorsprong kampioen moeten worden. Het WK heeft Ajax niet goed verteerd. Feyenoord heeft in die twee maanden een voorsprong genomen terwijl de Ajax spelers ten onder gingen in de woestijn. Ajax kwam slecht uit de winter en heeft sindsdien alleen maar achter de feiten aan gelopen.

Conditioneel staat Ajax nog steeds op het niveau van een gemiddelde eerste klasser en de ploeg vormt nog steeds geen eenheid. Klaassen muit, Tadic heeft geen toegevoegde waarde meer en aankopen stellen teleur. Lichtpuntje is de ontwikkeling van enkele jeugdspelers.

14-05-2023 12:04

Babangida83 +23819

Mooi dat de mythe van een groot netwerk hier ontkracht wordt. Bovendien wordt er inzicht gegeven in het feit dat je een organisatie moet leren kennen en dat dit dus tijd kost. Geeft ook weer een andere blik over de keuzes van vorig jaar.

14-05-2023 11:51

Siemjo +7860

Wordt tijd dat er eerst een nieuwe trainer komt met duidelijke doelstelling, visie en manier van spelen. Aan de hand daar van kan je bepalen welke spelers er weg gaan en welke spelers er gehaald worden. Afgelopen zomer zijn er spelers gehaald die niet gescout zijn en voor te veel geld binnen zijn gehaald. Vaak conditioneel al niet meer konden bijbenen in de Nederlandse competitie. Met het uitstellen van wie de nieuwe trainer wordt ga je weer de zelfde kant op als vorig seizoen. Waar op het laatste moment Schreuder is aangesteld met alle gevolgen vandien

14-05-2023 11:45

Slang3 +45740

Schuld van de duinfietser, je weet al meer dan een jaar dat je een TD nodig had. Heb wel vertrouwen in Mislintat, lijkt me meer dan capabel en dat gezeik over Ajax-cultuur is natuurlijk onzin. Kwaliteit is kwaliteit, daar hoeft je niet voor in Amsterdam te zijn geboren om te kunnen ontdekken

14-05-2023 11:42

PasteFiber +647

Als je Alvarez, Kudus en Timber verkoopt, heb je minimaal 125 miljoen binnen. Haal voor 80-100 miljoen 5 nieuwe basisspelers en 3 goede talenten en je staat gewoon lachend bovenaan. Laat Sven maar investeren met z’n diamantauge

14-05-2023 11:25

debarbaar +8219

Mislintat doet het met twee vingers in zijn neus. Als hij vandaag besluit om Kudus nooit meer op te stellen is het probleem al voor 80% opgelost. Schreuder speelde geweldig voetbal de eerste 7 wedstrijden plus de wedstrijd tegen Rangers. En toen gaf hij toe aan de muitende Kudus die hij niet op de tribune zette, maar op de plek van Brobbey, waarna het grote schuiven begon op rechts, links en op het middenveld. Kudus mag dan in potentie een van je beste spelers zijn, hij is een slopende ziekte als teamspeler. Als ze Kudus voor elk aannemelijk bod hadden verkocht was Schreuder nu nog trainer geweest, had Blind hier nog gespeeld en waren we fluitend kampioen geworden. Soms gaat het maar om een radartje.

14-05-2023 11:21

Aurelius1 +19698

Haha, Ja, natuurlijk. En de paus is Beatrix.

14-05-2023 11:27

Betuwe85 +20484

Blijf erbij dat je maar 2 a 3 toevalstreffer s nodig hebt en je bent er weer

14-05-2023 11:15

MauroRosales10 +442

Dat zou wat mij betreft zijn op volgorde van prioriteit:
- trainer met Europese ervaring (john absoluut als assistent aanhouden) en pressie voetbal speelt
- een voetballende zes
- degelijke vervanger voor timber

Hier moet je al heel ver mee kunnen komen!
Zelf zie ik voorts ook nog als Nice to haves:
- wijndal verkopen en vervangen
- een echte rechtsbuiten, ik zie in berghuis toch meer een middenvelder
- afspraken maken over invulling linksbuiten volgend seizoen met tadic (tov Bergwijn ook)

14-05-2023 11:26

MauroRosales10 +442

Overigens zou ik graag een hoop spelers willen zien vertrekken ( sanchez, lucca, wijndal, grillitsch toch ook wel aangezien hij geen Ajax dna heeft, weinig duel kracht en 3mio kost, bassey kan ook gewoon veel opleveren naar een premier league club)

14-05-2023 11:30

GvanAchteren +868

Prima samenvatting! 👏👏

14-05-2023 13:11

Hziyech15 +2197

We moeten naar spelers kijken die net te kort komen in de premier league, of naar spelers uit de prem die bij een club spelen die niet Europees voetbal speelt. Die kunnen we misschien verleiden om naar Ajax te komen. Ik zag gister de suggestie Ward Prowse voorbij komen. Lijkt me echt een heel interessante speler. Southampton is net gedegradeerd, dus is hij misschien iets goedkoper.

14-05-2023 11:14

Lorenzo.B +332

Ben bang dat ward prowse een binnenlandse tranfer maakt

14-05-2023 11:45

Stoffel +18543

Zeker niet als ie Johnny aanstelt als trainer…

14-05-2023 11:08

Josey Wales +11633

Zijn zeker die mensen die vonden dat we verder moesten gaan met Alfred.

14-05-2023 10:58

Flaco +19583

Alsof Mislintat niet al keihard aan het werk is. Hij heeft al gezien waar de zwakke punten van deze selectie zitten en heeft ook gezien dat Heitinga niet geschikt is.
Na afloop van de competitie afscheid van Heitinga nemen en een nieuwe trainer aanstellen,
Bosz is aan het wachten dus dat kan snel gaan.

14-05-2023 10:56

Keizer +29960

Nou goed dat ie dat al gezien heeft, dat weten wij allemaal ook al maanden toch? 😂

14-05-2023 11:02

Flaco +19583

Precies, je hoeft ook geen wetenschappelijk onderzoek te doen om te zien wat er fout is.

14-05-2023 11:28

Aurelius1 +19698

Wat hij wel en niet gezien heeft is pure speculatie van iemand die denkt in het lichaam van Mislintat te zitten. Het enige dat ertoe doet is hoe ie daadwerkelijk handelt.

14-05-2023 11:02

AmsterdamZuidRivierenbuurt +25297

Hoofdcoach heb je al als je Maduro hoofd opleidingen maakt zijn de belangrijkste functies ingevuld. Heleboel zullen niet met Heitinga door willen maar je moet gewoon een Ajax man hebben op die plek kent de cultuur en speelwijze.

14-05-2023 10:55

Ozymandias +159568

Waarom zou je iemand zonder enige ervaring als vormgever van een jeugdbeleid dé vormgever van het jeugdbeleid van Ajax maken? Ajax is geen amateurclub zonder aantrekkingskracht. Ajax kan vissen in een vijver met de beste hoofd jeugdopleidingen ter wereld maar zou moeten settelen voor iemand met geen enkele ervaring in die rol? Alsof ervaring niet van enorm belang is in die rol.

Waaruit blijkt dat Heitinga de cultuur van Ajax kent? Want dat vertaalt zich totaal niet in het spel wat Ajax onder hem speelt en hetzelfde geld voor het spel wat Jong Ajax onder hem speelde. Wouters en Blind kenden de cultuur ook maar waren net als Heitinga dramatische hoofdtrainers voor Ajax.

Ajax moet geen mensen zoeken die de cultuur kennen maar die actief in deze cultuur kunnen meedoen en aan deze cultuur kunnen bijdragen.

Ik zou vol inzetten op de komst van Gallardo en Kindermans. In hun handen is de cultuur van Ajax veel veiliger dan in die van Heitinga en Maduro.

14-05-2023 11:11

Mescal +118

Ik ben het met je eens. Iedereen schermt continu met Ajax-DNA, maar wat houdt dat precies in?
Als je op DIT(!) moment naar Ajax kijkt is het DNA vooral een puinbak van de club maken en "schaken" om machtsposities.
Als je naar Ajax-voetbal DNA kijkt, dan je meer uit bij de voetbal filosofie van Cruijff. En dat reikt veel verder dan alleen Ajax en Nederland.

14-05-2023 12:01

Babangida83 +23819

@mescal, Ajax dna is de belangrijkste eigenschap. In wezen zeggen ze daarmee iemand die de cultuur en facetten daar mee samenhangen kent. Ajax heeft een hele specifieke clubcultuur. Die kennen is één ding. Die begrijpen weer iets heel iets anders. En hem doorgronden om te masteren, weer een ander niveau. Dat duurt jaren. Iemand van buitenaf heeft dus per definitie veel tijd nodig. Zal veel moeten luisteren, maar kan op het belangrijkste onderdeel niet aansturen. Een buitenstaander is dan ook een erg groot risico. Ik hoop en denk dat Mislintat de uitzondering is. Verder kun je dat met Huntelaar als klankbord ondervangen. Mislintat is echter wel eindverantwoordelijk en zal ten onder willen gaan met zijn eigen visie. En niet die van een ander. De kans dat het niet succesvol blijkt, is gewoon reëel. Hopelijk is Huntelaar dan ook weer een aantal stappen in zijn ontwikkeling.

14-05-2023 13:41

Ozymandias +159568

@Terugnaardemeer
2006: Duranville (Dortmund)
2004: El Khannouss (Genk)
2003: Debast (Anderlecht)
2002: Doku (Stade Rennais)
2001: Verschaeren (Anderlecht)
1999: Lokonga (Arsenal), Trésor (Genk) en Saelemaekers (Milan)
1998: Faes (Leicester)
1997: Tielemans (Leicester)

Volgens mij doet de jeugdopleiding van Anderlecht het fantastisch. Het probleem wat ze hebben is dat ze talenten niet lang genoeg bij de club kunnen houden omdat de rest van de afdelingen van Anderlecht al jaren verschikkelijk slecht functioneren.

@Babangida83
"Ajax heeft een hele specifieke clubcultuur. Die kennen is één ding. Die begrijpen weer iets heel iets anders. En hem doorgronden om te masteren, weer een ander niveau. Dat duurt jaren. Iemand van buitenaf heeft dus per definitie veel tijd nodig."

Wat allemaal van ondergeschikt belang is aan hoe goed iemand in z'n vak is. Ten Hag was zonder Ajax DNA een véél betere trainer voor Ajax dan De Boer, Heitinga, Wouters, Blind, Van Basten, etc., etc.. Het beleid wat Ajax hoort na te streven wordt tegenwoordig door buitenlanders veel beter uitgevoerd dan door mensen met een Ajax DNA.

"Mislintat is echter wel eindverantwoordelijk en zal ten onder willen gaan met zijn eigen visie. En niet die van een ander."

Dat geld voor elke technisch directeur en iedereen heeft z'n eigen visie. Overmars had met zijn Ajax DNA een andere visie dan Cruijff met zijn Ajax DNA had. Een Ajax DNA hebben is heel iets anders dan onderdeel zijn van een hivemind. Je moet per individu bekijken of hun visie bij de cultuur van Ajax past. Ik zie veel buitenlanders die veel beter bij de cultuur van Ajax passen dan bijna iedereen die nog leeft met een Ajax DNA.

14-05-2023 13:52

Babangida83 +23819

@ozy, Het maakt niet uit hoe iemand in zijn vak is, als je de cultuur niet begrijpt. Je kunt wel een goede speler kopen, als hij niet bij Ajax past, of als er weer jeugd geen kans krijgt, ben je vroeg of laat de Sjaak als organisatie. Ocampos is een goed voorbeeld. Goede speler. Maar past niet bij de clubcultuur van Ajax. Álvarez hetzelfde.

Maar ook organisatorisch kun je dingen kapot maken, door structureel niet aan de clubcultuur te denken. Denk aan de mensen die er werken. Denk aan een bepaalde mentaliteit, uitstraling. Denk aan het umdenken. Het feit dat sommige supporters niet eens meer weten wat het Ajax-Dna nu is. Dat laatste kan ook aan hun achtergrond liggen, maar het ligt ook aan hoe je als Ajax bepaalde waarden uitdraagt.

Overmars is dan ook niet echt een goede directeur geweest. Daar ondervinden we nu de gevolgen van. Die had voor een deel Ajax-Dna, voor een groot deel niet. Verder heeft natuurlijk iedereen zijn eigen invulling. Maar er zijn bandbreedtes. Heitinga kent die clubcultuur heel goed. Xavi bij Barcelona ook. Huntelaar moet nog blijken, maar hoe hij Jong Ajax meer op de rit heeft gezet, lijkt het van wel. Een directeur zal absoluut moeten handelen volgens de clubcultuur. Daar zijn clubs nog te amateuristisch in. AZ is een redelijk ok voorbeeld waar ze dat wel in de organisatie ingebakken hebben. Huiberts heeft wel degelijk zijn eigen visie. Maar werkt ook in binnen het clubkader. En dat ligt overigens niet ver van zijn eigen visie af.

De clubcultuur ligt dicht bij de visie van een club/bedrijf. Daar kun je niet tegenin gaan, dat is mismanagement. En iemand die de gehele jeugdopleiding van Ajax heeft doorlopen en het eerste gehaald, heeft dat per definitie meer. Een buitenstaander minder. Wat niet wil zeggen dat hij niet bij Ajax past, dat is afwachten. Maar ik zie dat als een groter risico. En niet alle ex-Ajacieden hebben het Ajax-dna. Dus daar moet zeker ook op gemanaged worden. Het was echter wel Overmars die de jeugd nog een beetje richting Ten Hag duwde. Ten Hag die voor de lange termijn bij Ajax geen gelukkige match is gebleken. Nét als Van Gaal destijds. Na hen stortte het helemaal in. Er was geen aanwas meer van goede jeugd.

Conclusie na veel beschouwing: ben het met je eens, maar ook weer niet. Ajax-DNA is wel degelijk essentieel. Ik ben het ook met je eens dat mensen van buiten dit kunnen hebben. Maar het risico is groter. Ik denk dat je heel goed moet kijken hoe je een ex-Ajacied gebruikt en managed, maar als je dat goed doet, omringt met andere professionals, dan werkt dat het beste omdat het je organisatie herkenbaar houdt. Bergkamp als spitsentrainer vind ik daar het beste voorbeeld van. Maar ook als ze Overmars wat kleiner hadden gehouden, in een technisch hart, had hij een hele goede directeur voetbal kunnen zijn.

14-05-2023 15:09

BackInBlack +14461

Dank je wel

14-05-2023 15:22

caspervans +5336

“ Huntelaar moet nog blijken, maar hoe hij Jong Ajax meer op de rit heeft gezet, lijkt het van wel.”

Huh?

15-05-2023 08:01

Ozymandias +159568

Het Ajax DNA bestaat a nauwelijks meer bij Ajax nog ergens anders in Nederland. Kindermans is iemand met een Ajax DNA, Gallardo is iemand met een Ajax DNA, Guardiola is iemand met een Ajax DNA. Dat zijn mensen wiens visie veel meer zijn gevormd uit de ideeën van de vormgevers van het Ajax DNA (waaronder natuurlijk Cruijff) dan alle Nederlandse voetbaltrainers en hoofd jeugdopleidingen. Als we het Ajax DNA willen herintroduceren binnen Ajax moeten er juist buitenlanders aantrekken die hebben bewezen dat DNA te hebben zelfs als ze niet bij Ajax werken.

Overmars, De Boer, Heitinga, Van Basten, etc. allen tonen aan helemaal niet over een Ajax DNA te beschikken maar alleen een Ajax shirtjes als kostuum dragen wat ze uit kunnen trekken zodra het wat moeilijker is om de cultuur van Ajax trouw te blijven. Het risico is veel groter om een oud-Ajacied aan te trekken dan een buitenlander die al heeft bewezen de Ajax cultuur trouw te blijven zelfs zonder ooit bij Ajax te hebben gewerkt.

Huntelaar heeft Jong Ajax op de rit gezet?! Mislintat is al vaker bij wedstrijden van Jong Ajax komen kijken dan Huntelaar voor zijn komst had gedaan. Pas nu Mislintat vaak komt zie je Huntelaar er ook vaak. Ook daar zien we weer dat de oud-Ajacied op een belangrijk punt minder Ajax DNA toont dan de Duitser die nog niet eens officieel voor Ajax werkt.

Ajax heeft zo’n invloed gehad dat het Ajax DNA overal ter wereld zijn sporen heeft achtergelaten. Terwijl in Nederland het Ajax DNA juist steeds verder is verdwenen. Ouaali was de laatste Nederlandse beleidsbepaler bij Ajax met een echt Ajax DNA.

Noem mij naast Ouaali één Nederlandse hoofd jeugdopleiding die zijn jeugdopleiding meer vorm geeft naar het Ajax DNA dan Kindermans de afgelopen twintig jaar heeft gedaan? De jeugdopleiding van Anderlecht is al lange tijd meer des’ Ajax dan de jeugdopleiding van Ajax deze eeuw is geweest. Toen Ajax onder Jonk nog vele types De Wit en Ekkelenkamp in de jeugd had zitten richten Anderlecht zich al jaren op “echt Ajax talenten”. Toen onder Olde Riekerink de teams van Ajax obsessed waren met het winnen van wedstrijden richten Anderlecht zich al lang op de individuele ontwikkeling van talenten.

Een groot deel van de plannen ven Jonk, Jongkind en Bergkamp waren gejat van de jeugdopleiding van Anderlecht (zoals “het wiel”).

15-05-2023 10:33

Babangida83 +23819

Een prachtig betoog, dank daarvoor. Met veel nieuwe informatie, die je waarschijnlijk vanuit jouw professionele omgeving meekrijgt?

Het Ajax DNA is een cultuur. Pep, Kindermans en Gallardo hebben dat niet. Net zoals Bosz dat ook niet heeft. Die hebben wel allen een filosofie over voetbal die bij Ajax past. Dat ben ik met je eens. Daarom zouden ze allen zo ingevoegd kunnen worden in de organisatie. Overigens is de visie van Pep meer Barcelona dan Ajax.

Ik volg Ajax en Cruijff al mn hele leven, ben naast De Meer geboren, maar heb niet het Ajax-dna. Vanuit professionele (&hobby) achtergrond ken ik wel het Cruijff-gedachtegoed erg goed.

Overmars is daar voor een deel wél mee grootgebracht, met die cultuur. Van Basten ook enigszins en dat geldt ook voor die anderen die je opnoemt.

Die kunnen Ajax echt wel helpen. Alleen ben ik het met je eens dat ze in hun kracht gezet moeten worden. Het gaat dan dus om specifieke functies. Overmars als sterke TD was gewoon dom.

15-05-2023 19:09

trodat4030 +96403

Wie zegt dat Maduro uberhaupt ambitie heeft om HJO te worden? Die is assistent en wil hoofdtrainer worden en heeft zijn route daar naartoe volgens mij uiterst zorgvuldig uitgestippeld. Ik denk niet dat hij daar 5+ jaar HJO tussen heeft staan, want dat is wel de duur dat je een HJO wil laten zitten. Een jaar of 2 trainer van Jong lijkt me realistischer.

14-05-2023 11:23

vandenhaas4 +15047

Kom op TV, trap wat open deuren in, en je wordt naar voren geschoven voor allerlei baantjes bij Ajax. Laatst kwam ook al iemand met Vink op de proppen.

14-05-2023 11:42

Koningtoto +59993

Voordeel is dat hij wel een goed netwerk heeft. Ik hoop niet dat er puur aan het eerste gedacht wordt, want de volgende zomer raak je weer spelers kwijt.

14-05-2023 10:45

Stefansuarez +19012

1e taak van onze Sven een nieuwe ervaren hoofdtrainer aanstellen

14-05-2023 10:39

Jake the Snake +17332

Zo zie je maar. De kans dat de laconieke houding van Van der Sar Ajax ten aanzien van het technisch gedeelte Ajax niet één, maar zeker twee kampioenschappen kost, is enorm groot. Ik zie dit seizoen als volledig weggegooid jaar en aankomend seizoen pas als tussenjaar. Het jaar dat Ajax opnieuw opgebouwd gaat worden. Niet alleen Sar moet tegen het licht worden gehouden maar ook de nog zittende commissarissen die net zo laconiek omgingen met het aantrekken van een commissaris met de technische portefeuille. Dan heb ik het over de personen die er nu nog zitten en een nu een salaris willen gaan opstrijken (Eringa en Van Halst daargelaten omdat zij net nieuw zijn).

14-05-2023 10:37

Soccerskins v2 +43203

“Van Leeuwen weet wel waar de prioriteit moet liggen. 'Je begint met het eerste elftal. Dat gaat boven alles. Als dat loopt, komt de rest vanzelf.“

Totaal niet mee eens. Chelsea heeft precies dat gedaan en klungelen nu met een middelmatige trainer ergens onderaan de middenmoot. Een capabele coach aanstellen is veruit het belangrijkste. Je kan nog zo’n sterke selectie hebben maar als ze instructies krijgen van een koekenbakker is het allemaal niks waard.

14-05-2023 10:36

Aurelius1 +19698

Chelsea heeft gewoon verkeerde spelers gehaald, dat is wat anders dan 'niet met het eerste bezig moeten zijn'. Uiteraard moet de focus liggen op het eerste elftal. Als dat goed presteert verstomt de kritiek.

En een coach is zo goed als z'n materiaal. Dat is allang bewezen.

14-05-2023 11:31

Soccerskins v2 +43203

Ik denk juist dat het andersom is en een selectie zo goed is als de coach. Een coach kan de selectie boven zichzelf laten uitstijgen, een selectie kan dat niet doen voor de trainer aangezien hij degene is die hun moet aansturen.

14-05-2023 11:36

Aurelius1 +19698

Ja, dat strookt niet met feiten en onderzoek.

14-05-2023 11:37

Soccerskins v2 +43203

Welke feiten en van welk onderzoek precies?

14-05-2023 11:38

Aurelius1 +19698

Van diverse wetenschappers en statistici die de invloed van een trainer hebben onderzocht:

https://www.mejudice.nl/artikelen/detail/het-ontslaan-van-een-voetbaltrainer-is-vrij-zinloos

https://decorrespondent.nl/1195/de-mythe-van-de-voetbaltrainer-die-het-verschil-maakt/6785a89c-9e51-0dc1-0780-d27ebafa348a

En die neem ik iets serieuzer dan de onderbuik van supporters als je het niet erg vindt. Focus moet compleet op de kwaliteit van spelers liggen, want die bepalen uiteindelijk het resultaat.

14-05-2023 11:53

Soccerskins v2 +43203

Dat het ontslaan van een trainer vaak slecht uitpakt zegt mij helemaal niks omdat er 9 van de 10 keer iets mis is hogerop in de club. De directie heeft in eerste instantie voor een verkeerde trainer gekozen en waarom moet je er dan vanuit gaan dat ze het een tweede keer wel goed doen?

Dit is puur gelul van een aantal economen die niks met voetbal te maken hebben en een onderzoek opstarten op basis van de statistieken. Dat zegt lang niet alles over de hele situatie binnen een club.

14-05-2023 11:59

Aurelius1 +19698

Statistieken in dit geval zeggen duizend keer meer dan de onderbuik van supporters, die ervoor hebben gezorgd dat Schreuder werd vervangen door Heitinga, wat niks heeft veranderd behalve Ajax 3,5 miljoen euro afkoopsom armer maken. Omdat simpelweg de kwaliteit van spelers dezelfde is onder Heitinga als onder Schreuder, en dus zijn logischerwijs de prestaties ook dezelfde. Keer op keer in de praktijk bewezen.

Laat Mislintat gewoon zijn werk doen en goede spelers halen. Wie er voor de groep staat maakt dan niet zoveel uit. De communicatief gebrekkige Ten Hag die constant verkeerd of te laat wisselt werd immers ook kampioen omdat Ajax een veel beter elftal had dan de concurrentie.

14-05-2023 12:03

Soccerskins v2 +43203

Of zijn de mannen bovenin gewoon incapabel en hebben ze niet een maar twee keer voor een verkeerde trainer gekozen? Stel dat Ten Hag was gekomen als vervanger van Schreuder, denk je dan serieus dat Ajax dezelfde resultaten had gehaald?

14-05-2023 12:06

Aurelius1 +19698

Ja. Natuurlijk. Ten Hag had een veel beter elftal dan Schreuder, en een veel beter elftal dan de concurrentie in de eredivisie. Uiteraard word je dan vier keer achter elkaar kampioen. Ten Hag wordt met z'n spraakgebrek door geen enkele speler serieus genomen.

14-05-2023 12:13

Soccerskins v2 +43203

Nee ik bedoel echt als hij het in Januari weer had overgenomen. Compleet onrealistisch natuurlijk maar voor het idee.

14-05-2023 12:14

Aurelius1 +19698

Ja, ik geloof daar dus niet in omdat de kwaliteit van de spelersgroep simpelweg het resultaat bepaalt. De uiteindelijke positie van Ajax stond al vast op het moment dan Huntelaar en Hamstra in september het elftal rond hadden.

14-05-2023 12:16

Soccerskins v2 +43203

Dus dan denk je dat er geen verschil is tussen de trainer van Spakenburg en die van Manchester City? Daar verschillen we dan van mening.

14-05-2023 12:18

Tonymacaroni +778

Ten Hag een spraakgebrek ?
Hij spreekt aanzienlijk beter Nederlands dan driekwart van de inwoners van Noord Holland die hun brabbeltaaltje ten onrechte verwarren met Algemeen Beschaafd Nederlands.

16-05-2023 09:32

Babangida83 +23819

Chelsea heeft elke leuke speler voor veel geld gehaald. En nu is er veel te veel concurrentie en vinden de spelers het niet meer leuk. Er zijn allemaal loze beloftes gedaan door de directeur. Er heerste daar een totale onvrede. Daarom loopt het voor geen meter daar.

14-05-2023 15:25

oudzuid2 +7292

heb er ook een hard hoofd in. Timber, Kudus en Alvarez gaan sowieso, en mét hen draaide het afgelopen seizoen al voor geen meter. en het is nog maar de vraag of we een beetje een capabele trainer gaan krijgen

14-05-2023 10:34

ajaxcied4life +26022

We gaan het meemaken, maar nu is echter alleen de functie van hoofd jeugdopleiding een vraagteken aangezien Mislintat zich voornamelijk met de scouting ook zal bezighhouden. Dan is daar Huntelaar nog die JAJ onder zijn hoede heeft en Veldman schijnt al zo goed als rond te zijn daar hij met de jeugd al zou zijn meegereisd naar Eindhoven waar vorige week wedstrijden op het programma stonden.

De Hollandse pundits ovedrijven weer eens mateloos. Feyenoord heeft momenteel helemaal geen TD en dat schijnt momenteel het Walhalla te zijn van alles wat goed is aan de voetbalsport. Wat een lachwekkende gang van zaken deze gesprekjes, waarmee ik overigens niet wil zeggen dat Mislintat een makkelijke taak heeft.

14-05-2023 10:31

AJAX020ADAM +6921

Eerst maar eens zien, dan geloof ik het pas.

14-05-2023 10:22
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.