'Ajax lijkt met Cruijff en Geelen de ideale tandem voor handen te hebben'

door Jesse ter Haar 127

Bron Voetbal International

'Ajax lijkt met Cruijff en Geelen de ideale tandem voor handen te hebben'

door Jesse ter Haar 127

Bron Voetbal International

Laatst geüpdatet

Freek Jansen ziet in het duo Jordi Cruijff en Menno Geelen een geschikte opvolging voor de positie die Edwin van der Sar achter zich laat. De Ajax-watcher van Voetbal International ziet in de twee een goede combinatie van ervaring en veelzijdigheid.

Algemeen directeur Van der Sar bracht dinsdag naar buiten op te stappen bij Ajax. De Raad van Commissarissen neemt twee maanden de tijd om een geschikte opvolger te vinden, maar Jansen ziet in Geelen al een potentiële algemeen directeur voor de club. De huidig commercieel directeur trad in 2010 in dienst bij Ajax en ontwikkelde zich sindsdien op meerdere vlakken. Daarbij komt dat hij volgens de verslaggever goed in de organisatie ligt.

'Geelen stuwde Ajax niet alleen op commercieel vlak tot grote hoogte, maar vormde ook geregeld het klankbord voor zowel Marc Overmars als Edwin van der Sar als zij bepaalde belangrijke beslissingen moesten nemen', zo valt te lezen. 'Hij is loyaal, heeft veel dossierkennis, beschikt over alle kwaliteiten van een moderne manager en weet door zijn actieve houding in de overleggen met andere clubs exact wat er speelt in voetballand.'

Of Geelen zich direct zal opwerpen om de functie van Van der Sar over te nemen, weet Jansen zo net nog niet. 'Tegelijkertijd zal Geelen de eerste zijn die zich sterk zal maken voor een voormalige voetballer met Ajax-dna in de directie. In de afgelopen zeven jaar heeft hij zelf over de grens ervaren hoe groot de impact is als Van der Sar of Overmars ergens aanklopt. Of rond de talloze Europese ontmoetingen.'

Gouden tandem voor Ajax

In dat licht zou een samenwerking met een grote naam, iemand die deuren opent in het buitenland, het perfecte plaatje zijn. Jansen hoeft niet lang na te denken over een optie: Jordi Cruijff, de zoon van. Hij werkte al bij clubs als FC Barcelona en Maccabi Tel Aviv en heeft zodoende de nodige ervaring op gedaan. Wel dient daarbij vermeld te worden dat zijn functies telkens sportief van aard waren. Zodoende kan een combinatie tussen Cruijff en Geelen een gouden zijn, verwacht Jansen. 'Met Cruijff als boegbeeld en iemand met Ajax-dna te koppelen aan de ervaring en dossierkennis van Geelen in de bestaande organisatie lijken de Amsterdammers op voorhand al de ideale tandem voor handen te hebben om Ajax weer vooruit te brengen.'

Ajax speelt voor het eerst sinds de jaren tachtig in een wit uittenue! Bestel nu het nieuwe uitshirt voor het seizoen 2023/24!

Lees meer over:
Plaats reactie

CruijffiaansNouriaans +4457

Geelen moet blijven zitten waar hij zit en doen wat ie doet. Hij doet het fantastisch.

31-05-2023 15:24

Sjaakvaak +26608

Freek slaat de plank hier helemaal mis helaas. Jordi is altijd technisch directeur geweest, hij kan niet aangesteld worden voor een andere functie zonder dat we het risico lopen dat hij zich met de zaken van Mislintat gaat bemoeien. Gewoon niet doen.

31-05-2023 11:29

vanreenen +10338

Weet iemand of Jari Litmanen als eens gevraagd is voor ern functie binnen Ajax?

31-05-2023 10:15

Patrick67 +9624

Dat denk ik niet. En trouwens, die gaat z'n heldenstatus niet zelf kapot maken.

31-05-2023 10:18

Concrete +3218

Je ziet het pas als je het door hebt....

31-05-2023 10:04

Freddy Ax +1387

Ik denk dat de combinatie zeker kan werken, veel is wel afhankelijk van de goede wil om die invulling te geven en van een persoonlijke klik tussen de heren.

31-05-2023 09:43

Nr.10 +111573

Cruijff is toch bij Barca ook alleen voor z’n naam binnengehaald, laten we na alle kritiek op van der Sar nou eens iemand nemen die vooral bewezen kunde heeft in deze rol van AD.

31-05-2023 07:27

FrancescosRavioli +15377

Deed het bij MTA anders prima, evenals AEKL.
Hij was natuurlijk niet zo'n grote naam geworden als Johan niet z'n pa was, maar dat wil niet zeggen dat hij niet geschikt is.

Als speler is hij gemiddeld 2.5 jaar per club gebleven van de 8 clubs die hij heeft aangetikt. Bij Larnaca is hij 2-3 jaar directeur geweest, bij Tel Aviv 5 jaar. Klopt dus niet helemaal wat je zegt. Extreem lang is het allicht niet, maar een clubhopper is hij zeker niet.

31-05-2023 08:48

Nr.10 +111573

Ik zeg toch niet dat hij een clubhopper is….?
Zeg alleen dat ik graag iemand zie komen die bewezen kunde heeft. We hebben net van der Sar uitgefloten, die gaat weg, en dat was een grote naam zonder de juiste capaciteiten en ervaring. Nu gaan we weer iemand aanstellen die nog nooit als algemeen directeur heeft gefunctioneerd maar wel een mooie achternaam heeft? Dat zou toch merkwaardig zijn?

31-05-2023 08:58

FrancescosRavioli +15377

Hij heeft ruim 10 jaar ervaring in een vergelijkbare rol. Misschien moet zoals iemand anders het hier al zei, de AD rol verdeeld worden naar 2 functies. Sportief directeur is hij immers al geweest en kan die prima.

31-05-2023 09:02

Freddy Ax +1387

Dat van der Sar door supporters is uitgefloten zegt echter helemaal niets over de resultaten die hij als AD heeft geboekt.
Die zijn gewoon heel goed, supporters zijn helemaal niet bezig met de lange termijn en beleid maar met de komende en de afgelopen wedstrijd .
Van der Sar was een zwakke media-persoonlijkheid ,dat heeft hem in de publieke opinie de nek gekost maar als bestuurder heeft hij het gewoon goed gedaan.

31-05-2023 09:47

FrancescosRavioli +15377

Pardon?
Van der Sar heeft vooral aangetoond goed te gedijen ij een stabiele omgeving, zoals de meesten van ons (en onder de vleugels van Kinsbergen).

Echter moet je als AD ook crisismanagement beheersen. Gezien de manier waarop er met de situatie Nouri, Keizer, Overmars, Bogarde (was geen eens crisis) en het binnenslepen vane en zaakwaarnemer die zijn rommel aan ons verkocht, lijken me dat genoeg essentiële fouten. Tel daarbij het uitstellen van het ontslag van Schreuder bovenop en het passeren van Reiziger, waarmee je nu wsl Heitinga verliest binnen de organisatie en Reiziger wegjaagt. Vergeet niet dat er mensen vanwege Sar expliciet zijn opgestapt (o.a. Vanenburg).

Achteraf lullen is natuurlijk altijd makkelijk, maar vergelijk dat eens met de AD van AZ of een Twente. Misschien wel clubs van mindere staat, maar daar (Twente) is ook genoeg crisis geweest en die doen het nu echt goed.

Hij zal vast niet kwaadwillend zijn geweest. Echter vind ik hem meer een ambassadeur dan een geschikte directeur. Werkelijk elke crisis situatie die hij op z'n bord heeft gekregen heeft hij niet fatsoenlijk opgelost. Met name gebrek aan communicatie, wat zeer belangrijk is om te beheersen als AD.

31-05-2023 10:15

Nr.10 +111573

We hebben net Mislintat aangenomen, en Hendriks ook recentelijk. Lijkt me dat de structuur van de directie wel even vastligt. Ik verwacht gewoon een AD. Misschien dat Huntelaar een of andere promotie maakt, en in een nieuwe functie in de directie komt, om het geblaat over Ajax dna een beetje voor te zijn.

31-05-2023 14:58

Hans Verhagen +14147

Mijn zegen hebben ze. Prima duo.

31-05-2023 07:15

Sense of.H +5472

Jordi Cruijf is net als z'n legendarische vader een pittige onderhandelingspersoon, dus AJAX moet flink aan z'n voorwaarden voldoen mocht hij de punten op de i zetten.

Fingers crossed

31-05-2023 06:34

Mijnclub33x +10030

Ik heb niet zo'n goed gevoel bij Jordie. Komt in de media een beetje over als een watje. Hij heeft geen Ajax verleden en weten te wijnig van hem dan dat hij de zoon is van een beroemde pa. Heeft het nooit lang uitgehouden bij verschillende clubs, als speler niet en als bestuurder niet.🤔

31-05-2023 06:31

Mijnclub33x +10030

Van Geelen is natuurlijk wel een sterke persoonlijkheid die het overal wel goed gedaan heeft, zou ik zeker doen.

31-05-2023 06:34

Delaney +14848

Nog even en ik heb een Ajax-dna kwartet!

30-05-2023 23:39

AjaxPositivo +6962

Er is ruimte voor het ego van Zlatan

30-05-2023 23:36

Bruno04 +15832

Geelen moeten we echt koesteren. Gewoon een working man class die zich heeft opgewerkt tot deze positie. Geen tierelantijntjes of machtspelletjes maar een hele relaxte gozer met een Ajax hart en bekwame capaciteiten.

Voor mijn part maak je hem semi ceo en zet je er een voetballer langs in de trend van “brand ambassador”

Iemand met naam en faam die de deuren open doet mochten ze dicht zitten. Daarnaast is Menno nu waarschijnlijk ook wel aardig bekend bij de grotere clubs omdat hij er genoeg mensen heeft ontmoet.

Maargoed met een grote voetballer naast je is het altijd makkelijker binnen lopen maar diegene moet zijn rol wel kennen.

Of idd iemand als Jordi Cruijff ernaast die ook de capaciteiten en de naam heeft.

30-05-2023 23:05

Babangida83 +23961

Dit is het perfecte plaatje. Want iemand vinden die zowel de technisch directeur als de commercieel directeur kan controleren/ondersteunen, dat kan eigenlijk alleen Van der Sar. Wat de fluitconcerten extra schrijnend maakt.

Maar dit zou een topoplossing zijn. Maar dan moet het wel een twee-eenheid zijn, die goed naar elkaar luistert.

30-05-2023 23:01

Bruno04 +15832

Eens. Maarja sar out hè

30-05-2023 23:07

Henkje Netherlands +10195

Straks gaat bosz naar Eindhoven. Zit onze Duitser lekker te slapen.

30-05-2023 22:47

Sterretje73 +5284

Ik snap dat van Bosz nooit zo. Heeft het even goed gedaan maar is dat een garantie voor nieuw succes ? En "die Duitser" brengt weer nieuwe ideeen en contacten met zich mee wat opzich best verfrissend is. Ik laat me graag verrassen...

30-05-2023 22:58

ajaxminimax +5484

Niet meer alles geloven van Verweij en Driessen.

30-05-2023 23:01

Rolo +13821

Lekker naar Ehv laten gaan. Dat soort voetbal kunnen ze in Ehv totaal niet aan. Schmidt probeerde dat ook tot aan de winterstop en toen heeft hij de boel op zijn PSV's moeten repareren.

Bosz is leuk voor even, maar kijk eens goed naar zjjn EL campagne Lyon en Schalke. Dat was echt dun door de broek voetbal en Viergever....

Ik kies dan eerder voor Knudsen of Huljmand

30-05-2023 23:21

Simpelishetmoeilijkst +25382

Geheel met je eens!

31-05-2023 02:53

AJAX020ADAM +6972

Breng hem der zelfs gratis heen.

31-05-2023 00:36

Ricoteb +53174

Mij lijkt het heel verstandig dat de RVC een headhunters bureau inschakelt, zoals ze ook voor de TD positie hebben gedaan. Het is nog te vroeg om te oordelen, maar Mislintat past voorlopig precies zoals we van onze TD verwachten. Daadkrachtig, zet de organisatie neer met kundige mensen (aanstelling De Lang), kijkt naar eigen jeugd (verlenging van jeugdcontracten waar ze mee bezig zijn), laat zich niet leiden door clubjongens (Heitinga niet als hoofdtrainer houden), zoekt naar goedkope buitenkansjes (Van den Boomen). De AD zal minstens net zo belangrijk worden voor de continuïteit van de club. En als Cruijff daar als beste naam uit komt rollen, is het een win-win situatie. Deze zomer moeten we geen beslissingen nemen op basis van romantiek (dus voor AD, trainer, spelers), maar of ze onze club echt beter gaan maken

30-05-2023 22:31

Nr.10 +111573

Dat doen ze ook, headhuntersbureau. Heeft Pier al gezegd.

31-05-2023 07:31

Zwaan1975 +3616

Ik zou Patrick kluivert graag zien als td.
Die heeft best wat ervaring opgedaan bij barca en psg.

Sorry ik bedoel ad

30-05-2023 22:27

HendrikAjax +16899

Die is overal mislukt als td. Ervaring zegt niet zoveel als je de kwaliteiten niet hebt

30-05-2023 22:36

HendrikAjax +16899

En verder hebben we natuurlijk net Mislintat aangesteld en zou het erg vreemd zijn als we hem nu alweer zouden vervangen.

30-05-2023 22:39

De Stift +7095

Hele interessante suggestie. Duidelijk Ajax-verleden, een van de beste spitsen ooit en inmiddels ook de nodige bestuurlijke ervaring. Alleen: Heeft hij het bij die clubs goed gedaan?

30-05-2023 22:37

Ozymandias +159568

En wie wordt dan de opvolger van Kluivert?

30-05-2023 22:56

Bruno04 +15832

Als AD?!!!!

30-05-2023 23:08

dunord +386

Het waren twee fantastische dagen aldus Mislintat

30-05-2023 23:29

AjaxPositivo +6962

Nee Kluivert is toch geen directeur??
Prima om hem een functie te geven ergens. Want is ook een held van 95, terwijl we met Bogarde, Reiziger, Davids, De Boertjes, Blind, Overmars en Van de Sar allemaal al hebben uitgekauwd.

Ik zou Rijkaard nog wel eens terug willen zien. Mja volgens mij wil hij niet zo graag. En Litmanen... Seedorf ooit ook.

Wat kan Kluivert voor rol krijgen...
Bijv die van Siemerink oid? Of als Assistent straks?
Of vertegenwoordiger op een of andere manier?

30-05-2023 23:32

TeringHenkie +28644

Kluivert had bij Ajax een baan, maar ging voor 45 euro per maand meer heel snel naar PSG. Dit soort losers hebben we niet nodig.

31-05-2023 00:17

Ajax '69 +3857

Spitsentrainer. En dat is al een uitdaging genoeg.

31-05-2023 00:36

TeringHenkie +28644

Dwaas! Mislintat is koud aan het werk en jij lult al over zijn opvolger.

31-05-2023 00:14

Ajax '69 +3857

Sorry, die kraamt in mijn ogen niet veel meer nuttigs uit als bijvoorbeeld een Heitinga. Alleen maar clichés. Geen (bekende) visie en geen enkele aansprekende rol met succes vervuld na zijn voetbalcarrière.

31-05-2023 00:35

MosesD +14702

Haha, allemachtig wat een idiote optie. Dan kunnen we de club net zo goed opdoeken.

31-05-2023 14:29

RN +14719

Zou Bosz dan toch naar Psv gaan?

30-05-2023 22:24

Bruno04 +15832

Waar lezen we deze suggestie?

30-05-2023 23:08

Mokumsfinest +834

Falentijn Driessen vertelde net dat psv bezig is met Bosz en Mislintat op de Scandinavische tour is en gekeken wordt naar de trainer van het Deens elftal en Bodo Glimt

30-05-2023 22:07

Ozymandias +159568

Driessen noemt elke week een ander werelddeel en dan zal hij het uiteindelijk wel een keertje juist hebben gehad. Als Driessen over alles tot nu toe gelijk heeft gaat Ajax voor een Spaanssprekende trainer van het Deense elftal of Bodo Glimt genaamd Peter Bosz.

30-05-2023 22:09

Odysseus +14340

Ik zou het zeer toejuichen als dit waar is.

30-05-2023 22:10

HendrikAjax +16899

Ik neem aan dat je Driessen niet serieus neemt

30-05-2023 22:43

Danielson +50611

Nee. Maar misschien dat hij nu een keer raak gokt.

30-05-2023 23:34

HendrikAjax +16899

Hij is de laatste tijd weer zoveel aan het gokken dat het haast niet lang meer uit kan blijven voordat hij weer een keertje gelijk heeft.

30-05-2023 23:40

barry1988 +24076

Kan Kinsbergen niet terug komen? En dan eventueel gedurende die tijd Geelen klaarstomen. En dan kan Geelen weer Siem de Jong klaarstomen voor zijn huidige functie.

30-05-2023 21:53

Ozymandias +159568

Waarom zou Geelen klaar moeten worden gestoomd? Het is in het bedrijfsleven heel normaal dat een CCO, COO, CFO, etc. wordt gepromoveerd. Dit is geen Vd Sar situatie waarbij Ajax meerdere mensen nodig heeft die Vd Sar's taken over kunnen nemen zodat Vd Sar algemeen directeur kan spelen.

30-05-2023 22:11

barry1988 +24076

Rustig de taken over dragen en zijn opvolger klaarstomen. Plus hou je hem nog even in zijn huidige functie maar kan hij wel doorgroeien.

30-05-2023 22:25

Bruno04 +15832

Het is ook even wikken en wegen. Als Menno bijvoorbeeld iemand onder hem heeft die hij acht klaar te zijn voor zijn rol zou je nog een jaar een interim AD kunnen aanstellen. Zodat Menno zijn protegee kan klaarmaken voor zijn rol en ondertussen al AD taken opzich neemt en vervolgens volgend jaar volledig over.

30-05-2023 23:12

DD +6421

Ik juich het toe! Met bosz als trainer, Jordi alg. Directeur, Menzo Commercieel en onze Duitse vriend als TD wordt iig de Cruyff visie weer gevolgd. Begin er weer vertrouwen in te krijgen.

30-05-2023 21:53

MNJ7 +8721

Stanley commercieel ?

30-05-2023 22:18

eenAjaxfan +20409

Ja, die kan makkelijk bij Ajax aan de slag, want Stanley is een heel groot bedrijf en altijd messcherp....

30-05-2023 22:36

DD +6421

Haha Menno*

30-05-2023 23:54

AFCACruijff14 +162533

Ehm, we hebben al Hendriks. Wat heb je dan aan Cruijff in een soortgelijke rol?

En dan zoeken we ook een commercieel directeur als Geelen ermee kapt om AD te worden.

Ik vind het heel lastig allemaal. Geelen lijkt me echt een vakman en de naam Cruijff spreekt aan, maar ik word wel moe van de tientallen functies bij Ajax. Niemand snapt nog wie de baas van wie is.

30-05-2023 21:42

Ozymandias +159568

Tot niet heel lang geleden had Ajax geen commercieel directeur maar gaf de algemeen directeur de leiding over het commerciele beleid. Dat was voordat Ajax een sportief directeur had die veel taken van de algemeen directeur heeft overgenomen. Volgens mij moet het dus heel goed mogelijk zijn voor Geelen om als algemeen directeur de leiding te houden over het commerciele beleid.

"Niemand snapt nog wie de baas van wie is."

Directeuren zijn bij Ajax niet de baas over andere directeuren. Ze rapporteren allen direct aan de RvC. Daar kwam ik trouwens ook pas achter na het vertrek van Overmars.

30-05-2023 21:44

AFCACruijff14 +162533

Ik ben effe de naam kwijt van de technisch directeur ergens rond de tijd van Rik vd Boog. Die dikke met die bril.

Ajax is enorm groot. Ik zie liever losse functies. AD om de club aan te sturen, TD voor het voetbal, Commercieel voor de inkomsten, financieel om te zorgen dat we zwarte cijfers schrijven.

Maar goed toegeven, het is het bekijken waard. Ajax moet er sowieso alles aan doen om Geelen te behouden. Ben ook benieuwd wat hijzelf wil.

30-05-2023 21:51

Keizer +30266

Je bedoeld Maarten Fontein?

Denk dat Geelen wel blijft hoor, heeft het prima naar z'n zin bij Ajax ;)

30-05-2023 21:57

AFCACruijff14 +162533

Die was geloof ik AD.

Ik dacht dat er ook nog een commercieel directeur was maar ik weet het nu niet zeker meer.

30-05-2023 22:00

Ozymandias +159568

Henri van der Aat?

30-05-2023 22:13

AFCACruijff14 +162533

Ja die ja. Wat een enge glibber was dat zeg haha.

30-05-2023 22:14

Keizer +30266

Oh ja Henri hadden we ook nog.

Man wat een tijden waren dat zeg 🥲

30-05-2023 22:54

TeringHenkie +28644

Niet mee eens, Ajax heeft al vanaf 2008 ofzo een conmmercieel directeur.

Commercieel directeuren

2009-2013: Henri van der Aat
2013-2016: Edwin van der Sar
2016-heden: Menno Geelen

31-05-2023 00:24

Ozymandias +159568

Ja, in mijn leven is dat tot niet heel lang geleden. Ajax had toen ook nog geen sportief directeur die alle technische taken van de algemeen directeur heeft overgenomen.

31-05-2023 00:24

Ajax '69 +3857

In een bedrijf fungeer je als management team/ directie meer als een team en neem je ook vaak samen beslissingen. Bij Ajax heb je uiteraard met specialisten te maken, waarbij de ene persoon helaas niet per se kennis heeft van de (voetbaltechnische) portefeuille van de ander en andersom. Dat maakt het functioneren als team lastiger. Maar goed, ook in een (groot) bedrijf heb je een CEO, CFO, CTO, CHRO, etc. en die hebben ook niet altijd kaas van elkaars portefeuille gegeten. Toch wordt in een MT vaak eerst naar onderling draagvlak in het MT en op de werkvloer gezocht voordat een beslissing wordt genomen. Het zou fijn zijn als de beslissingen van de Ajaxdirectie ook in het team worden getoetst en niet alleen direct bij de RvC, want dan wordt RvC ook een fulltime baan en heb je een directie van eilandjes die ieder individueel alles met hun eigen RvC-eilandje bekokstooft.

31-05-2023 00:50

HendrikAjax +16899

Hendriks zijn huidige functie is niet hetzelfde als de functie van Algemeen directeur.

30-05-2023 22:46

wijzijndebeste123 +165298

Jordi is altijd TD geweest. Vraag me af of hij straks niet te graag op de stoel van Mislintat wil gaan zitten. Mislintat moeten we koesteren.

30-05-2023 21:41

TeringHenkie +28644

" Mislintat moeten we koesteren."

Waar baseer je dat op, omdat hij topper Branco van der Boomen al heeft vastgelegd?

31-05-2023 00:27

wijzijndebeste123 +165298

Op basis van zn track record bij Dortmund en Stuttgart en zn werkwijze.

31-05-2023 00:28

MichelAngelo66 +22284

Wacht eerst deze zomer maar af. Jij koestert wel heel makkelijk.

31-05-2023 01:54

Dusbaba +15434

Weliswaar geen Ajax- en voetbal achtergrond, maar ik wil hem toch noemen. Pieter Elbers, voormalig directeur KLM. Net zo goed als ik een zwak had voor Pier, heb ik dat ook voor hem. Durft beslissingen te nemen, zijn poot stijf te houden en is geliefd bij zijn eigen personeel. En uiteraard de nodige management ervaring (waar het uiteindelijk om gaat).

30-05-2023 21:41

pietvanvliet +4436

Nu ben ik helemaal niet tegen, maar laten we eens ophouden met Jordi "Ajax-DNA" toe te schrijven. Dat heeft ie niet, hij heeft "Barca-DNA". Wel van de 'goede kant' van de Barca-familie, dus op zich is dat niet zo erg, en inmiddels heeft ie laten zien dat hij het als TD aardig op de rit kan krijgen.

Mijn makke is dat ik commercielo's als hoogste baas altijd een beetje met een schuin oog bekijk (zal ook wel een beetje beroepsdeformatie zijn), maar Geelen heeft zover ik weet nog niet zo heel vaak misgepeerd. Ik voel dus wel wat voor Ozy's oplossing van een gesplitste functie.

(En een Cruijff doet het altijd goed binnen de wat romantisch ingestelde deel van de aanhang. Al vroegen ze Chanti. Of Suus, die heeft toch al bestuurservaring)

30-05-2023 21:32

Ozymandias +159568

Inderdaad, en we moeten (als voorstanders van de komst van Jordi) ook niet doen alsof Jordi een verlengde van Johan is. Natuurlijk is de visie van Jordi zowel direct als indirect (via Barca) door Johan beinvloed maar Jordi is zijn eigen persoon met z'n eigen visie.

30-05-2023 21:40

HendrikAjax +16899

Ik had het idee van die opgesplitste functie gemist. Weet je toevallig nog onder welk artikel die staat?

30-05-2023 22:48

HendrikAjax +16899

Laat maar al gevonden

30-05-2023 22:48

Ismael Urzaiz +2170

Maar wat gaat hij doen als we al een td hebben? En waarom telt zijn ervaring in andere functies dan ad?

30-05-2023 21:24

Ozymandias +159568

Bijna elke CEO in het bedrijfsleven was eerst een CCO, CFO, CTO of CBO. Door leiding te geven over een afdeling doet iemand ervaring voor het leiding geven over een bedrijf.

30-05-2023 21:27

RadheAjax2021 +17927

Fingers crossed! Ik hoop het van harte dat Jordi Cruijff algemeen directeur wordt.

30-05-2023 21:20

Ozymandias +159568

Ik zou het verstandig vinden als Ajax kiest voor een structuur met Cruijff als sportief directeur en Geelen als zakelijk directeur (een structuur zoals Johan Cruijff die ooit voorstelde). Het opsplitsen van de rol van algemeen directeur (zoals in Amerikaanse sports franchises wel eens wordt gedaan) zou het veel makkelijker maken om geschikte mensen te vinden. Met Cruijff als sportief directeur en Geelen als zakelijk directeur zou Ajax volgens mij een goed duo hebben wat Ajax weer op het juiste pad kan brengen en die niet al direct tegenhangers binnen de club hebben.

Cruijff heeft inmiddels veel ervaring opgedaan als technisch en sportief directeur en heeft bij AEK Larnaca en Maccabi Tel Aviv laten zien een club te leiden op een manier die goed bij Ajax zou passen (met een nadruk op de lange termijn, attractief voetbal en het opbouwen van de jeugdopleiding). Ook vertrouw ik er wel op dat hij de principes van Cruyff Football ook bij Ajax door zou voeren.

Mocht Cruijff sportief directeur worden dan verwacht ik dat hij Albert Capellas (vormgever van de Cruyff Football trainingmethodes op basis van Johan Cruijff's visie en voormalig hoofd jeugdopleiding van Barca) als hoofd jeugdcoaching aanstelt. Wat ik enorm toe zou juichen.

30-05-2023 21:07

Steffenhagen +38076

Ik denk dat dan de functie van Hendriks gaat schuren met deze invulling .

30-05-2023 21:16

Ozymandias +159568

Inderdaad, Hendriksen zou dan een geheel andere rol moeten krijgen (of ze kunnen ervoor kiezen om zonder hem door te gaan).

30-05-2023 21:19

Steffenhagen +38076

Eens maar zijn de verhoudingen binnen Ajax juist niet zo dat Hendriks zelf goede papieren heeft om van der sar op te volgen ? Zeker bij de RVC staat hij er goed op. Ik hoop dat ik ongelijk heb ….

30-05-2023 21:22

Ozymandias +159568

Ik heb geen idee. De belangrijkste personen binnen de RvC zijn pas net begonnen dus wie de beste papieren heeft is nu misschien alweer totaal iets anders dan een maand of twee geleden. Daarbij zie de RvC het opstappen van Vd Sar misschien wel als de uitgewezen kans om een gehele reorganisatie door te voeren. Hendriks leek aangetrokken als zoveelste hulpje van Vd Sar (die een rol als algemeen directeur niet aankon). Misschien vindt de RvC die rol nu wel overbodig aangezien een normale algemeen directeur dat erbij doet.

30-05-2023 21:24

Vik86 +42397

Ik zie liever hendriks dan cruijf als AD.. Als cruijff de AD word en hij voldoet niet aan de verwachtingen, dan zal dat tot mineur leiden en veel chaos..

30-05-2023 21:24

Ozymandias +159568

Dat zou dus geen probleem zijn in mijn voorgestelde structuur zonder algemeen directeur.

30-05-2023 21:26

Vik86 +42397

Ja hij moet vooral niet eindverantwoordelijke worden..

30-05-2023 21:32

Johan4ever +10914

@Vik, Hendriks heeft ook nooit in functie als AD gewerkt...

30-05-2023 21:38

Vik86 +42397

Ik weet dat hendriks geen AD is geweest,.maar hij heeft wel de juiste eigenschappen om als AD te slagen.. De verwachtingen bij Hendriks zal niet zo hoog zijn als bij Cruijf, omdat mensen een bepaalde beeld van hem hebben.. De naam Cruijff is mythish en word er meteen wat van verwacht, daarbij zie ik hem niet als AD.

30-05-2023 21:43

Amsterdamnoord +6155

Ik lees in je betoog nog geen argumenten voor het opsplitsen van de rol van AD. Wat zijn die?

30-05-2023 21:59

Michael 1974 +22035

Zou het een prima voorstel vinden ozy, zeker omdat ik denk dat met het vertrek van sar ook zekergesteld moet worden dat geelen blijft en dat kan wel eens een risico zijn op dit moment.

Wie anders dan jordi zou in aanmerking kunnen komen als ex voetballer? Paar opties ipv jordi, met een paar gekke opties: rijkaard, Seedorf, molenaar, …? Schiet maar, welke opties hebben we nog meer?

30-05-2023 22:32

debetweter +10113

hoe vang je dan het werk van van Geelen op? Demy de Zeeuw lijkt me op die positie wel iets. Dan heb je toch weer een beetje voetbal, ook op het commerciele/zakelijke vlak.

30-05-2023 23:11

Ozymandias +159568

Ik weet niet of het per se nodig is om een nieuwe commercieel directeur aan te stellen. Ik denk dat Geelen de leiding kan houden over het commerciele beleid zoals vroeger de algemeen directeur daar verantwoordelijk voor was. Ik zou het trouwens wel toejuichen als ze iemand als De Zeeuw als rechterhand van Geelen zouden aanstellen (zoals Huntelaar de rechterhand van Mislintat is).

31-05-2023 00:03

debetweter +10113

Ik denk niet dat het verstandig is om een iemand een dubbelfunctie te geven of het takenpakket uit te breiden van Van Geelen. De reden dat je daar iemand als Demy de Zeeuw neer wil zetten, is doordat je de volgende generatie eigenlijk al binnen Ajax wil hebben werken.

31-05-2023 06:43

Babangida83 +23961

Hendriks is meer operationeel en als, gesimplificeerd gezegd, prestatiecoach verantwoordelijk.

Jordi zou duidelijk technisch, voetbalraad (FIFA) en als uithangbord fungeren. Dat is een uitgeklede rol, maar wel een erg belangrijke. Kun je makkelijk een 40-urige baan van maken. Daarnaast heb je dan nog Mislintat die technisch enkel voor t eerste elftal verantwoordelijk is, Huntelaar en het hoofd jeugdopleiding. Waar Jordi dus dan in zijn geheel op managed.

Dat kan volgens mij prima. Jordi de rol van Hendriks geven, lijkt me onzinnig. Hij kan die wél controleren. Hendriks is daarin echter veel specialistischer.

30-05-2023 23:31

Simpelishetmoeilijkst +25382

Ozzy, een uitstekend idee, maar luistert men, en leest men dit soort dingen?

31-05-2023 02:56

JanBiesbos +29271

cruijf is directe "ajax cruijf dna" op dna niveau.....

30-05-2023 21:02

Vik86 +42397

Ja dus.. Is dat alles wat nodig is..

30-05-2023 21:11

Jake the Snake +17365

Interessant, maar een beetje ervaring als boegbeeld kan geen kwaad.

30-05-2023 21:00

Vik86 +42397

De verwachtingspatroon word hoger en hoger omdat hij een cruijff is.. Hij komt onder een immense druk te staan wat zijn weerga niet kent..Hij moet niet de eindverantwoordelijke worden bij ajax, dan zal het niet lang duren..

30-05-2023 20:59

Dolblij +45551

Denk je niet dat Jordy heel zijn leven al die naam Cruijff met zich meedraagt en nu wel gewend is aan die druk?

30-05-2023 21:12

Vik86 +42397

Dit is wel wel als eindverantwoordelijke van een topclub.. Dat is next level, vooral als het blijkt dat hij niet aan de verwachtingen voldoet of als het slecht gaat..

30-05-2023 21:14

Dolblij +45551

Als je daarmee wil zeggen dat hij bij Ajax meer te verliezen heeft dan bij zijn vorige werkgevers dan ja. Desondanks zou de naam Cruijff bij Ajax geweldig goed passen. Wat een prachtige associatie....ook een beetje next level.

30-05-2023 21:21

Vik86 +42397

Totdat het eindigt in mineur..

30-05-2023 21:23

Dolblij +45551

en ook dan zijn er weer oplossingen. Glas altijd half vol he....:)

30-05-2023 21:24

Vik86 +42397

De enigste oplossing zal zijn dat hij ontslag neemt of ontslagen word in dat geval..

30-05-2023 21:26

Dolblij +45551

zoals veelal gebruikelijk in de voetballerij, en niemand die daar lang of zwaar aan tilt. Fijne avond !

30-05-2023 21:32

Vik86 +42397

Totdat er geen prijzen meer binnen komen..

30-05-2023 21:33

Dolblij +45551

zoals veelal gebruikelijk in de voetballerij, en niemand die daar lang of zwaar aan tilt. Fijne avond !

30-05-2023 21:34

Vik86 +42397

Haha je weet dat ik gelijk heb..

30-05-2023 21:35

Dolblij +45551

Ik denk dat we allebei gelijk hebben. Maar als jij gelijk wilt hebben, ga je gang.

30-05-2023 21:36

Dolblij +45551

Mogelijkerwijs kan ik je laatste reactie niet zien......

30-05-2023 21:51

Aurelius1 +19736

Geelen is ongeschikt als AD. Hij is niet voor niks ooit aangesteld als commercieel directeur. In 'doorgroeien binnen een bedrijf' geloof ik niet. Mensen zijn doorgaans hooguit goed in één functie, dat is ook waarom zo voor specifiek díe functie en niet een andere functie zijn aangenomen.

30-05-2023 20:58

afcaman +2905

Je wordt niet als Algemeen Directeur geboren hé. Velen van ons zijn gewoon begonnen in de supermarkt als vakkenvuller.

30-05-2023 21:01

Aurelius1 +19736

Dat is heel iets anders. Op zijn leeftijd zit je precies daar waar je moet zijn en niet ergens anders. En dat geldt voor de meeste mensen. Mensen die ook na hun veertigste besluiten iets heel anders te doen, mislukken in verreweg de meeste gevallen falikant.

30-05-2023 21:03

Richerd +207

Wat een nonsens man!

30-05-2023 21:41

Simpelishetmoeilijkst +25382

Aurelius, dat is kolder.

31-05-2023 02:59

Johan4ever +10914

hear, hear...

30-05-2023 20:58

fluwelenlinker +11888

Dat zou top zijn maar wat ga je dan met Hendriks doen? Wat mij betreft niks, maar ja...

30-05-2023 20:57

AFCAjax +17839

ontslaan

30-05-2023 20:58

Vik86 +42397

Hij is juist de geschikte persoon voor de fucntie..

30-05-2023 21:06

afcajacied00 +312

Lijkt me inderdaad een hele interessante optie, of Jordi daar oren naar heeft is een andere. Was toen ook erg succesvol met Peter bosz in israel. Misschien nu weer?

30-05-2023 20:55
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.