Makaay steunt Bassey: 'Hij is beter dan mensen nu beweren'

door Wessel Kroon 44

Bron ESPN

Makaay steunt Bassey: 'Hij is beter dan mensen nu beweren'

door Wessel Kroon 44

Bron ESPN

Laatst geüpdatet

Roy Makaay en Hans Kraay junior zijn het niet eens met alle kritiek op Calvin Bassey. De centrale verdediger, die ook als linksback uit de voeten kan, krijgt de laatste tijd veel kritiek en is onder de nieuwe trainer John Heitinga zijn basisplaats verloren bij Ajax. In het programma Goedemorgen Eredivisie van ESPN bespreken Makaay en Kraay junior de huidige situatie van Bassey.

Makaay werkte met Bassey samen tijdens zijn periode bij Rangers. Hij denkt dat Bassey beter is dan sommige mensen nu beweren. 'Ja, dat vind ik wel. Ik heb hem een jaar van dichtbij mee mogen maken en heb hem zich enorm zien ontwikkelen in dat jaar. Hij ging van linksback naar centrale verdediger. Hij is heel sterk en snel.'

Volgens Makaay is vertrouwen een heel belangrijk aspect voor Bassey. 'Het is een jongen die beter en beter speelt als hij meer vertrouwen heeft. Ik zie nu dat hij worstelt, maar dat is ook logisch. Er is natuurlijk veel kritiek op hem. Je weet dat die kritiek er bij een club als Ajax bij hoort. Ik weet zeker dat hij van waarde kan zijn voor Ajax met zijn kwaliteiten. Tuurlijk moet hij zich aan de bal nog ontwikkelen, maar hij heeft vorig jaar een fantastisch jaar gehad.'

Bassey kan ook rekenen op steun van Kraay junior. 'Ik heb nooit medelijden met voetballers, maar ik heb af en toe wel medelijden met hem. Wij beoordelen hem op de dingen die hij eigenlijk niet heeft, namelijk de kwaliteiten in balbezit. Hij kan uitstekend koppen, is supersnel, kan goed dekken. Dat heeft Ajax ook wel gezien, dus gebruik hem dan ook op die manier en gebruik hem niet in de opbouw als linksback. Deze jongen kan er niks aan doen dat hij niet is opgegroeid in de Ajax-school.'

Denk jij dat Ajax met 0-3 weet te winnen op bezoek bij SC Cambuur? Zet nu in en krijg 7,50 keer je inzet terug!

Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+!

Lees meer over:
Plaats reactie

Balgevoel +30951

Rust en luwte, dat heeft onze Calvin nodig. Heeft niets aan spelen in een paniekelftal. Nu even pas op de plaats, hard werken, hopelijk aan het werk met de 'harde voetjes' en langzaam maar zeker weer in een beter lopend elftal inpassen. Ik geloof er nog in. Dit is even de periode waarvan hij later zegt: toen viel het kwartje en toen begon ik pas écht te voetballen. Hopelijk... En anders hopen op een Britse club met bestuurders met de gekke koeienziekte. Die leggen namelijk zo dertig miljoen neer voor een 'home grown player' met zijn bouw, kracht en snelheid.

06-02-2023 16:38

Jeremias +1661

Bassey heeft meer in huis.

06-02-2023 08:55

De Stift +7095

Ajax heeft voor Bassey teveel betaald, zo simpel is het. Het is wel een speler met potentie. Die moet eindeloos trainen op het spel aan de bal, het Ajax-spelletje onder de knie krijgen en gestaag gebracht worden. Hij kan echt wel een Sanchez-achtige lcv worden.
Bassey had ook de pech dat hij door Schreuder werd misbruikt, zoals het hele team verkeerd stond. Doodzonde overigens dat Blind er niet meer is, want die had Bassey heel wat kunnen leren over opbouwen Ajax-stijl.

05-02-2023 22:28

louis60 +11472

Tegen zwakke ploegen heb je hem niet nodig. Maar tegen goede ploegen des te meer. Maar NOOIT op linksback.

05-02-2023 20:17

AINIESTA +45371

Prima dat ie geen optie meer is als back.
Is gehaald als CV dus laten we hem opleiden als CV, eigenlijk te bizar voor woorden voor dat bedrag maargoed. Geen geweldige voetballer maar zelfs een Martinez had het lastig gehad om op te bouwen met middenvelders Alvarez voor z'n neus en Klaassen in de spits.

05-02-2023 19:44

Benleiden +7280

Over een paar jaar zeggen we: zo, die begon slecht hè?! En zie nu: vertrokken voor 90 miljoen naar Chelsea.

05-02-2023 19:13

Wamberto +2968

Als ze zelfs Madueke halen voor €40 miljoen, dan kan het komende zomer al gebeuren.

11-02-2023 21:14

ST +23090

Wijndal is als linksback veel geschikter dan Bassey. Maar op de lange termijn zou ik Bassey wel graag weer als LCV zien. Ik vind Taylor als enige 6 te risicovol. Zie daar liever Alvarez staan als je met een 6 speelt, met 2 aanvallende middenvelder ervoor. Ik denk dat Taylor wel goed als 2e 6 kan spelen samen met Fitz-Jim:

--- Bergwijn - Tadic - Kudus ---
----------- Berghuis -------------
-------- Taylor --- Fitz-Jim -------
Wijndal - Timber - Alvarez - Rensch
-------------- Rulli ---------------

05-02-2023 18:05

Ferd +38601

als Bassey speelt moet Alvarez niet spelen. Er moet een goede voetballer voor z'n neus staan. Taylor moet ook niet op 6, dat kan die jongen niet. Prima op 8, erg zwak op 6.

07-02-2023 12:45

komopajax777 +13316

Bassey heeft gewoon tijd nodig zoals vrijwel alle spelers die van buitenaf komen.De intrinsieke
kwaliteiten heeft hij echter met zijn snelheid, lengte en kracht.

05-02-2023 17:53

Ozymandias +159568

Hij kan nu als wisselspeler in de luwte aan zijn opbouwende vermogen en Ajax' zonedekking werken. Misschien dat hij er dan komend seizoen wel klaar voor is.

05-02-2023 17:46

WeirdAJAX +12351

Ben het wel met deze mannen eens. Hij komt er wel. Rustig gaan brengen in een rol die hem past centraal achterin. Vertrouwen is zo belangrijk voor een voetballer.

05-02-2023 17:20

FGLJN +3889

Ik ben het er helemaal mee eens. De tendens is zo vaak om spelers die niet goed spelen helemaal af te kraken, terwijl ik Bassey echt helemaal niet zo slecht vond spelen. En hij bracht echt wel een bepaalde energie op LB, en is op LCV een verdediger met sterke fysiek en snelheid.

We zijn ook gewoon verwend met Martinez, die echt een topper was, en vaak vele goede verre passes naar voren had. Bassey kan dat niet (nog niet, in ieder geval), maar hij brengt wel degelijk alsnog bepaalde kwaliteiten.
En hij had soms wat ongelukkige momenten, maar daar werd vaak ook overdreven over gedaan vond ik.

05-02-2023 16:56

BakkalBijter +11704

Bassey’s gebrek aan voetballend vermogen werd zo duidelijk, omdat hij elke keer de bal kwijt moest aan Alvarez, die ook niet sterk is in de balbehandeling. Bassey kan volgend jaar zn waarde hebben als Alvarez vertrekt, maar als ze beiden worden opgesteld zijn we kansloos als er hoog druk word gezet

05-02-2023 19:21

insectenverdelg +23543

Ook Bassey is kapot gemaakt door Schreuder. Hoj heeft skills, alleen is geen arer in opbouwen als er druk op staat. Daarom is hij niet ideeal voor Ajax als verdediger.

Dat was na 20 minuten tegen Liverpool. ll al duidelijk. Dan moet je dus als trainer enteam je gameplan aanpassen. en zorgen dat als je Bassey hir laat dtaan hij in zijn kracht komt te speeln. Echter gebeurde dat niet tegen Liverpool en daarna is Schreuder en Ajax nog 90 minuten tegen anapoli kapot gemaakt om hetzelfse te vlijven doen. Daar is al zijn vertrouwenee eruit gehaald. Want Bassey kwam met flair en zelfvertrouwen naar Amsterdam en speelde de eersre potten echt beter als nu.

05-02-2023 16:56

ReconditeNL +6480

Ik zie in Bassey veel meer potentie als de LCV van de komende jaren dan Alvarez. Ik hoop dan dat Heitinga binnenkort hem weer een kans geeft op LCV en dat Bassey hem met beide handen pakt en weer gaat spelen zoals aan het begin van dit seizoen.

05-02-2023 16:50

Qifesh +24917

Ik zou het liefst andersom Bassey op 6 met fitz jim willen proberen, maar iedereen doet alsof ie geen bal kan raken. Bassey heeft juist meer controle over de bal dan Alvarez.

05-02-2023 17:41

Brinky086 +1009

Ook een speler die onze Schreuder kapot gemaakt heeft. Hopelijk weet Heitinga hem weer op te lappen. Denk nog steeds dat het een goede lcv voor ons kan worden.

05-02-2023 16:16

DiAngelo +2410

Het is gewoon reuze moeilijk als je in de basis niet zo'n begaafde voetballer bent. Helemaal wanneer je als verdediger bij Ajax speelt. Bassey had achteraf gezien bij Jong Ajax moeten starten. Door de verkoop van Martineze en n tegenvallende Blind moest hij er direct staan tegen ploegen als Liverpool en Napoli. Dat is niet goed voor zijn zelfvertrouwen geweest. Hij is nu al beschadigd, stond te trillen op zijn benen tegen Liverpool. Veel trainen op zijn minpunten (extra trainingen met Vanenburg ?) en n langzaam weer brengen in de Eredivisie.

05-02-2023 15:59

Qifesh +24917

verdediger van ik weet niet hoeveel miljoen bij jong ajax zetten is iets wat je niet aan mensen vd club kunt uitleggen. Dan train je hem gewoon niet op de juiste manier in het elftal. Een bogarde had er misschien wat aan kunnen veranderen maar gelukkig is het nu eerlijke johnny die hem de waarheid gaat zeggen en ws uitlegt hoe ie echt next level moet gaan denken en trainen.

05-02-2023 17:43

markk +8909

Bassey is een goede speler alleen een atypische Ajax speler, hij is snel en fysiek maar slordig en onrustig aan de bal.

05-02-2023 15:48

Mofson +8178

Als je Bassie gewoon echt alleen benut op zijn kracht en snelheid en niet laat meevoetballen kan het inderdaad een prima centrale verdediger zijn.
Dan moeten wel de juiste sperlers naast hem staat imo

05-02-2023 15:34

MarkP +21770

Vind bassey nu op zijn best.

05-02-2023 15:26

036AFCA97 +146682

Volledig mee eens. Bassey kan een hele goede LCV worden. Een beest en ook nog snel. Voetballend gaat het echt wel beter worden. Die Bassey wint ook echt bizar veel duels. De meeste van alle spelers achterin.

05-02-2023 15:00

Amsterdam90 +8277

Bassey moet gewoon centraal staan en niet op linksachter. Europees alvarez op het middenveld met timber en Bassey centraal

05-02-2023 14:44

wijzijndebeste123 +165225

Gewoon n beest. Maar heeft 0.0 vertrouwen. Jammer dat hij vandaag geen minuten kreeg. Ik zie t liefst: Rulli Rensch Timber Bassey Wijndal Alvarez Taylor Berghuis Kudus Tadic Bergwijn

05-02-2023 14:44

FTS95 +16107

Bassey zat echt met een gezicht als een oorwurm op de bank. Bassey gaat hem ook gewoon niet worden.

05-02-2023 14:11

barry1988 +24076

Voor Bassey is het goed dat die nu even in de luwte wordt gehouden. Kan die rustig aan zijn verbeterpunten werken en weer wat vertrouwen krijgen. Als je hem goed gebruikt heb ik nog steeds vertrouwen in hem.

05-02-2023 13:14

jeffoajaxfan1 +1382

Bassey op linksback bij ajax sloeg nergens op zeker tegen ploegen die ingraven dan kwam hij teveel aan de bal.

Centraal achterin naast een voetballende cv zou hij best een goed seizoen moeten kunnen draaien

Heb bij hem een beetje een sanchez gevoel, niet teveel laten voetballen gewoon laten verdedigen

05-02-2023 12:29

leeke +10411

Idd,zo moet je hem gebruiken,niet laten opbouwen,alle ballen inleveren en niet de middenlijn ober

05-02-2023 13:10

Dave +5930

Haal BOGARDE Terug stelletje slaapkoppen❌️❌️❌️

05-02-2023 12:05

Drukwerk1968 +7112

Noem eens 3 redenen die je kunt onderbouwen

05-02-2023 12:10

remco.e +728

1. Zorgt voor meer duidelijkheid bij de 'restverdediging'
2. Kent de club en grotendeels van de selectie en staf al.
3. Spreekt de taal.
4. Is alleen vertrokken om ruimte vrij te maken voor Kaltenbach omdat Schreuder dat zo graag wilde.
5. Kan eens hard zijn en tegengas geven i.p.v. alleen maar ja knikken.

05-02-2023 12:30

Drukwerk1968 +7112

Ik vroeg argumenten die je kunt staven. Geen aannames

05-02-2023 12:33

Drukwerk1968 +7112

1: ook bij ten Hag was het niet goed
2: is dat een kwaliteit?
3: welke taal
4: of was er wat anders
5: en dat doet reiziger niet?

05-02-2023 12:54

smerter +2076

Haha spreekt de taal... Als dat een argument is om iemand aan te stellen..

05-02-2023 14:53

Drukwerk1968 +7112

Ja, erg hé

05-02-2023 14:56

Ajaxfan31183 +16391

Die jongen staat gewoon stijf van de spanning / druk steeds. Dat moet hij van zich af proberen te gooien. Bij de rangers onder van Bronkhorst was het ook van achteruit opbouwend voetbal en hier zou hij het ineens niet meer kennen en zoals die knoest van een Schreuder zei, hij moet het nog leren, nee het is puur de druk waar hij niet mee om kan gaan

05-02-2023 12:02

MichelKudus +4812

Je zou hem gwn voor de rest van het seizoen moeten laten staan als linker centrale verdediger. Dan gaat hij uitgroeien tot een steunpilaar!

05-02-2023 12:02

AFCACruijff14 +162528

Ik ben het met de mannen eens. Bassey kan echt wel een goede worden, het is ook gewoon een complete cultuuromslag van Rangersvoetbal naar Ajaxvoetbal, helemaal omdat hij ook nog eens dat half jaar speelde onder de slechtste trainer van Ajax ooit. Bassey heeft lengte, snelheid, duelkracht en een hele goede instelling. Het voetballende en tactische deel moet flink bij worden geschaafd, gewoon flink mee aan de slag gaan. Komend seizoen gaat die jongen echt wel wat laten zien.

05-02-2023 11:48

El Pistolero +4932

Heeft te maken met een chronische kortzichtigheid bij sommige van die zelfverklaarde "deskundigen". De ballen springen van zijn voet, dus hij kan er niets van, terwijl dat net zo goed een gebrek aan zelfvertrouwen kan zijn. Dat zou helemaal niet zo vreemd zijn, veel mensen zijn best wel gevoelig voor kritiek en dan is het niet zo gek dat het even niet zo gaat als je wil als je zonder dat er rekening wordt gehouden met de omstandigheden iedere week bij je enkels word afgezaagd.

05-02-2023 11:55

Keizer +30258

Ik snap die kritiek eerlijk gezegd wel. Het is overigens niet alleen dat de ballen van zijn voet springen. Ook positioneel heeft hij af en toe geen idee wat hij aan het doen is. Hij hoort zeker de tijd te krijgen en de kritiek is misschien wat fors (komt ook door het prijskaartje). Maar ik heb tot nu toe in niks kunnen zien waarom hij bij ons zou slagen. Hij is totaal verkeerd gescout in mijn ogen. En daar kan Bassey zelf niks aan doen.

Ik hoop natuurlijk dat hij alsnog gaat slagen uiteraard!

05-02-2023 12:03

kevinski94 +456

Positioneel had heel Ajax de laatste maanden geen idee wat ze aan het doen waren, dus hoe kan je dat dan verwachten van een aankoop die nog moet wennen??

05-02-2023 12:12
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.