Kudus maakt indruk op Spaan: 'Hij hoort de man te zijn bij Ajax'

door Jesse ter Haar 45

Bron Het Parool

Kudus maakt indruk op Spaan: 'Hij hoort de man te zijn bij Ajax'

door Jesse ter Haar 45

Bron Het Parool

Laatst geüpdatet

Henk Spaan is van mening dat Ajax niet met een middenveld bestaand uit Steven Berghuis, Kenneth Taylor en Davy Klaassen kan spelen. Het drietal is volgens hem samen niet veelzijdig genoeg en de columnist ziet een andere grote man bij Ajax: Mohammed Kudus.

'Telkens als Ajax met het middenveld Berghuis, Klaassen, Taylor speelt zullen ze aan arrogantie ten onder gaan', oordeelt hij in zijn column in Het Parool. 'Voor omschakelen zijn ze allemaal te fijn gebouwd, hoewel Klaassen best wil maar de snelheid mist. Taylor en Berghuis laten met alle plezier gaten vallen waarin Leopardtanks doorheen kunnen.'

Over het spel van Taylor in het Ajax-shirt is Spaan in het bijzonder niet te spreken. Hij mist betrouwbaarheid bij de jongeling. 'Taylor hoort klaarblijkelijk nooit van iemand dat hij als dienstbare frontsoldaat een positie in het profvoetbal zal kunnen bekleden. Niet als de veldheer die hij denkt te zijn. Kudus hoort bij Ajax de man te zijn. Het wordt tijd dat zijn medespelers het eens gaan inzien. En hij moet op tien spelen, omdat hij technisch verreweg de beste optie op die plek is.'

Kudus als lichtpuntje

De genoemde Ghanees was voor Spaan één van de weinige lichtpuntjes aan de kant van Ajax tegen Excelsior. De middenvelder annex aanvaller scoorde en was als rechtsbuiten betrokken bij veel van Ajax' gevaar. 'Het grote lichtpunt tegen Excelsior was Kudus. De pikzwarte diepte werd in de eerste helft bereikt met een middenveld zonder hersens, werklust, balans en discipline. Een enorme puinhoop was het.'

Lees meer over:
Plaats reactie

Ferd +38601

Spaan snapt niet dat Taylor geen 6 is.

30-01-2023 09:35

RadheAjax2021 +17927

Ben geen fan van Spaan maar hier heeft hij gelijk. Dat middenveld is al maanden lang de oorzaak dat het niet loopt bij Ajax. Met Kudus zag je gisteren als hij de bal had 3 tot 4 spelers van Excelsior bezig hield en de ruimte vond om de bal af te geven. Klaassen kan dat niet, die wilt het liefst de bal kaatsen, zodra hij de bal aanneemt is het of schieten of balverlies. Berghuis loopt steeds zichzelf dicht, hij creëert haast geen ruimte voor zichzelf. Taylor is leuk om erin te brengen als de wedstrijd beslist is. Maar nog lang niet klaar voor een basisplaats. Gister in de rol als controleur was zijn passing ook erg dramatisch en kon hij zich niet vrij spelen.

Als je toch Klaassen wilt houden in de basis zet je hem op 6. Kudus moet hoe dan ook op 10 gaan spelen. En ik zou berghuis rechtsbuiten zetten. Dit middenveld met Berghuis Klaassen en Taylor kan gewoon niet meer.

30-01-2023 07:20

Hans Verhagen +14147

Nu zien we dat Alvarez op die positie voor de verdediging gemist wordt.

30-01-2023 06:55

Ferd +38601

nee, een goede 6 wordt gemist. Taylor is dat niet, maar Alvarez ook niet.

30-01-2023 09:40

AFCAjax +17839

Bergwijn - Tadic/Brobbey - Conceicao/Berghuis

Berghuis/Taylor - Fritzjim/Alvarez - Kudus(eerste man op wedstrijdformulier en op het middenveld)

Baas(ofzo) - Edson/Bassie(nadat hij flink onder handen is genomen door Bogarde) - Timber - Rensch/Regeer

Roelie

pak em beet.

30-01-2023 05:22

GVR +3629

Ik zou met een 6 spelen en daar vind ik Alvarez het beste in, zeker met opkomende backs als Wijndal en Rensch die verdedigend kwetsbaar zijn.

Tegen de kleintjes moet je dit sowieso doen. In de CL en toppers kan het zijn dat Kudus een keer op rechtsbuiten zet en een wat taakbewustere speler op het middenveld erbij.

Bergwijn - Tadic - Conceicao
Berghuis - Kudus
Alvarez
Wijndal - Bassey - Timber - Rensch
Rulli

Wijndal en Bassey moeten zich nog wel echt gaan ontwikkelen en Chico moet veel meer rendement gaan halen.

Speelt Bergwijn een zaadpot, dan breng je Brobbey in en zet je Tadic op links. Is Chico klaar, dan zet je Kudus op rechts en breng je Taylor of Klaassen in.

30-01-2023 01:30

appiehappie +3100

Kudus is misbruikt. Hij zou de rol van Litmanen moeten krijgen. Zelf kan hij scoren en anderen in staat stellen om te scoren. Zet nou eerst eens de beste spelers op hun eigen positie, dat is volgens mij de basis.

30-01-2023 01:15

Steffenhagen +38065

Ik roep het al vanaf de eerste keer . Taylor heeft echt een slechte mentaliteit . Verdomd het om terug te lopen . Blijft altijd eerst paar seconden stilstaan . Verdient een enorme schop onder zijn kont . Idem
Berghuis; ook al zo’n irritant luie speler die zijn man constant laat lopen of kwijt is . Klaassen heeft dan nog de beste werkethiek op het middenveld maar komt snelheid en techniek tekort . Er moet een ander middenveld worden gecomponeerd.

30-01-2023 00:15

Tufono +4195

Helemaal mee eens met Spaan!

29-01-2023 23:40

Danielson +50605

Henk, hoe denk je dat jouw commentaar overkomt op Alvarez? Heb je daar wel over nagedacht voordat je deze uitspraken deed? Valt me van je tegen Henk. Laten we hopen dat Edson het je vergeeft.

29-01-2023 23:31

Ajax95Duivendrecht +24171

Wat mij betreft gaat Klaassen uit het elftal, Fitz-Jim erin en ga je de komende weken voortborduren op 2 opstellingsvarianten:

Bergwijn - Tadic - Kudus
Berghuis
Taylor - Fitz-Jim
Wijndal - Bassey/Alvarez - Timber - Rensch
Rulli

of

Bergwijn - Tadic - Conceicao
Kudus
Berghuis - Fitz-Jim
Wijndal - Bassey/Alvarez - Timber - Rensch
Rulli

Hoe dan ook wil ik nooit meer Taylor en Klaassen samen in een double pivot zien. Dat is zelfs tegen de laagvliegers pure zelfmoord.

29-01-2023 23:07

cl=5! +5379

We weten dit allemaal al maanden, alleen 1 iemand zag het anders. Heilige hoeren wat ben ik blij dat die lul is opgerot.

29-01-2023 22:51

Slang3 +46091

Kudus moet je laten staan en komende zomer rondom hem gaan bouwen. Dit is een sterspeler en zou zonde zijn als hij vertrekt zonder echt zijn stempel te mogen drukken

Vrije rechtsbuiten rol is ideaal, hoeft hij niet steeds de lange bal in de as met een man in zijn rug aan te nemen om dan op safe te spelen. Jammer dat we geen overlappende back hebben

29-01-2023 22:27

Keizer +30263

Als Kudus op 10 mag spelen gaat hij ook de man zijn. Verwacht eerlijk gezegd niet dat het nog lang op zich laat wachten.

29-01-2023 22:18

eros +4823

Het is wachten tot Alvarez, berghuis en Kudus het middenveld gaan vormen met Tadic/Bergwijn Brobey en Conceicao er voor.
Ik hoop dat Heitinga t aan durft.

29-01-2023 22:12

Burro +1321

Ik hoop persoonlijk toch snel op een voetballende 6 ipv Alvarez, voor de rest eens.

29-01-2023 22:14

Breuk +25348

Eens. Alvarez kan ballen veroveren en dan snel inleveren

29-01-2023 23:21

AINIESTA +45374

Een 2 mans middenveld heeft het meestal moeilijk.

Klaassen eruit, Kudus erin.

Berghuis loopt er ook bij als een zombie, zwaar uit vorm. Taylor laat geen ene reet zien.

Wil dit middenveld graag zien binnenkort:

Kudus
Fitz-Jim - Grillitsch of Berghuis

29-01-2023 22:10

Breuk +25348

Ben zo benieuwd naar grillitsch, wat kan hij nou eigenlijk?

29-01-2023 23:22

AINIESTA +45374

Voetballen.

30-01-2023 00:07

Patrick78 +52733

Een nieuwe 6, Kudus, Berghuis. Dit is de oplossing.

29-01-2023 22:10

Turbo +42129

Alvarez was zo slecht dat zelfs Henk het niet kon opbrengen hem een compliment door de strot te duwen.

Eens wat betreft Kudus. Is gewoon één van de beste spelers in de selectie en moet op de plek spelen waar hij het best rendeert en de meeste invloed heeft met zijn manier van spelen. Dat Klaassen speelt is complete waanzin. Als ie bij Heerenveen had gespeeld zou de complete top 4 van de Eredivisie niet eens naar hem omkijken.

29-01-2023 22:10

Patrick78 +52733

Alvarez was zo slecht maar was beter dan Timber…

29-01-2023 22:12

Turbo +42129

Alvarez was slechter dan Timber. Eerste helft de absolute dissonant. Was bij 4 negatieve momenten betrokken, 3 daarvan volledig op zijn conto.

29-01-2023 22:20

Patrick78 +52733

Timber:

Minutes played
90'
Goals
0
Assists
0
Clearances
0
Blocked shots
2
Interceptions
2
Tackles
1
Dribbled past
0
Ground duels (won)
2 (1)
Aerial duels (won)
0 (0)
Possession lost
10
Fouls
0
Was fouled
0
Touches
113
Acc. passes
96/104 (92%)
Key passes
0
Crosses (acc.)
0 (0)
Long balls (acc.)
6 (4)
Shots on target
0
Shots off target
1
Shots blocked
0
Dribble attempts (succ.)
1 (0)
Big chances missed
1

Alvarez:

Minutes played
90'
Goals
0
Assists
0
Clearances
3
Blocked shots
0
Interceptions
0
Tackles
2
Dribbled past
1
Ground duels (won)
6 (4)
Aerial duels (won)
4 (3)
Possession lost
14
Fouls
1
Was fouled
0
Touches
151
Acc. passes
124/136 (91%)
Key passes
1
Crosses (acc.)
0 (0)
Long balls (acc.)
2 (1)
Shots on target
0
Shots off target
2
Shots blocked
0
Dribble attempts (succ.)
2 (2)

Was Timber beter dan Alvarez? Oh wacht....

29-01-2023 22:33

31xAjax +7973

Alvarez deed wat ie op het middenveld ook altijd doet, nl. zijn directe tegenstander een zee van ruimte geven....

29-01-2023 22:36

Patrick78 +52733

Net als Timber, Rensch, Wijndal, Berghuis, Taylor....

29-01-2023 22:37

Turbo +42129

Stats zijn prima ter onderbouwing. Ze neer plempen zonder context is echter nietszeggend en inhoudsloos. Al helemaal als de stats van beide spelers niet bijzonder zijn en elkaar nauwelijks ontlopen.

Nogmaals. Alvarez was direct betrokken bij letterlijk alles wat fout ging. Op basis daarvan was hij veel minder dan Timber. Als een CV fout op fout stapelt en bij elke aanval van de tegenstander 1op1 opzichtig de mist in gaat dan heb je geen statistieken nodig.

Verder blijft het direct wijzen naar anderen bij elk vleugje kritiek op Alvarez hilarisch.

29-01-2023 23:38

ajaciedpp +1597

Aldus eeuwige huilebalk TURBO!!!!

29-01-2023 23:51

Patrick78 +52733

@Turbo

Ik respecteer je mening maar ik ben het niet eens met uw interpretatie.

29-01-2023 23:52

Turbo +42129

Prima. Maar jij bent degene die op mij reageert, niet andersom.

Dat Alvarez negatief betrokken was bij elke Excelsior kans (op één na) is overigens een feit en kun je terugkijken ter bevestiging.

30-01-2023 00:33

Bergkam +4705

Elke tegenstander zal zijn snelste aanvaller in de buurt van Alvarez posteren. Hij is immers de traagste van deze achterhoede. Met de grote ruimte die achter onze achterhoede ligt kan iedereen de zelfmoordtactiek

30-01-2023 09:20

BokkieBokstra +11341

Goede voetballer Kudus maar heb ook twijfels. Mist vaak overzicht en bij Ghana viel hij me tegen, meer met zichzelf bezig dan met het team. De commentator had het over, de onzichtbare Kudus die zich liet zien. Bij de mooie goal. Ik vond Tadic wel goed en in ieder geval heel belangrijk. Daar lees ik van Spaan nooit iets aardigs over.

29-01-2023 22:08

wijzijndebeste123 +165240

Haha! Daar hebben we weer iemand die Kudus continu de grond inboorde en nu niet kan toegeven er finaal naast te zitten. Kudus meer met zichzelf bezig dan t team? Had de meeste balveroveringen van iedereen en speelde notabene n uur lang rechtsbuiten. Deef bracht zeker weer veel meer dan Kudus he?

29-01-2023 22:14

BokkieBokstra +11341

Kudus niet de grond in geboord maar hetzelfde als hier, mis het overzicht en kan hem voor zichzelf vinden spelen. Ik denk dat deze twee spelers prima samen kunnen spelen. Het is niet of Klaassen of Kudus. Er zijn meer mogelijkheden. Was weer een goede en belangrjke goal van Klaassen. Hele goede voetballer is dat.

29-01-2023 22:22

wijzijndebeste123 +165240

Klaassen maakte idd n goal. Maar leed tevens in de 1e helft meermaals zeer slordig/knullig balverlies dat een kans voor Excelsior opleverde. Werd niet voor niets (terecht) vroeg gewisseld door John.

29-01-2023 22:24

BokkieBokstra +11341

Benieuwd wat je dan denkt van Berghuis, Taylor, Alvarez. Tadic, die was goed.

29-01-2023 22:32

wijzijndebeste123 +165240

Berghuis en Taylor vond ik net zo slecht als Klaassen. Tadic speelde prima op 9. Alvarez wisselend. Had verschillende essentiele intercepties maar werd ook n aantal keer te makkelijk voorbij gelopen.

29-01-2023 22:34

BokkieBokstra +11341

Helemaal met je eens, behalve over Klaassen. En Kudus.

Edit: moet steeds aan Spaan denken. Alvarez had eigenlijk een 10 moeten krijgen. Omdat hij een foutje maakte, een 9. Vandaag hoorde ik Spaan niet over Alvarez. Vond hem wel een paar steken laten vallen, ook op snelhed. Lijkt me ook wel cijfers geven aan speler. Klaassen. Een 10.

29-01-2023 22:41

LukaLitmanen +82267

Berghuis kwam nog gevaar af en probeerde combinaties aan te gaan.

Taylor alleen balletje breed

29-01-2023 22:47

wijzijndebeste123 +165240

Taylor weigerde daarnaast zn verdedigende taken consequent uit te voeren als nr6. N grove schande.

29-01-2023 22:48

LukaLitmanen +82267

Kudus heeft veel meer assists dan Klaassen. (Klaassen 1 assist in 2 seizoenen)

Dus wie is er meer met zichzelf bezig?

29-01-2023 22:45

Qifesh +24917

"De commentator had het over, de onzichtbare Kudus die zich liet zien."

Uiteindelijk zei de commentator ook dat het by far de beste speler bij Ajax was maar dat heb je gemist he.. je mist ws ook hoevaak het commentaar het heeft gehad over een onzichtbare Klaassen in de afgelopen seizoenen?

30-01-2023 04:16

Sportvolgert +40733

Voor de verandering eens 100% eens met spaan!

29-01-2023 22:05
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.