Israël: 'Berghuis is geen echte middenvelder'

door Brent Tomassen 42

Bron NH Sportcafé

Israël: 'Berghuis is geen echte middenvelder'

door Brent Tomassen 42

Bron NH Sportcafé

Laatst geüpdatet

Rinus Israël is van mening dat Steven Berghuis geen echte middenvelder is. De Amsterdammer vind dat de Ajacied te weinig duelkracht heeft als nummer tien. 'Als je met een elftal druk wil zetten, moet iedereen die in de buurt is een tegenstander vastzetten en ik zie hem dat niet doen.'

'Ik ben de mening toegedaan dat ik het geen middenvelder vind', vertelt Israël bij NH Sportcafé. 'Berghuis heeft natuurlijk een fantastische trap. Hij kan die bal leggen waar hij wil, die bal die hij aan Daley Blind gaf bijvoorbeeld. Daar mankeert het niet aan. Maar ik denk: als je tegen een goede tegenstander speelt, je op het middenveld ook duelkracht moet hebben en met de beste wil van de wereld zie ik niet in hem een middenvelder die de bal afpakt bij de tegenstander in een duel. Als je met een elftal druk wil zetten, moet iedereen die in de buurt is een tegenstander vastzetten en ik zie hem dat niet doen, hij beheerst dat niet.'

Jeroen Haarsma, chef sportredactie van het Noordhollands Dagblad, is het niet met Ijzeren Rinus eens: 'Als je met bijvoorbeeld Teun Koopmeiners in zijn rug speelt, knap je natuurlijk wel een hoop op. Dan denk ik dat Berghuis wel als een creatieve nummer tien spelen. En als je zelf zoveel mogelijk de bal hebt, maakt het niet zoveel uit.'

Steven Berghuis kwam in de zomer van 2021 van Feyenoord naar Ajax en speelde tot op heden 56 wedstrijden voor de Amsterdammers. Daarin kwam de Oranje-international tot vijftien goals en zeventien assists.

Weet Nederland van België te winnen? Het levert je 2,18 keer je inzet op!

Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+.

Lees meer over:
Plaats reactie

Babangida83 +23819

Ik ben benieuwd hoe Jeroen Haarsma denkt dat Koopmeinders op twee posities tegelijk druk moet gaan zetten.

Ik vind dat Israël een verfrissend inhoudelijk argument toevoegt. Misschien ben ik het daar ook wel mee eens. Ik denk dat het overigens ook wel iets is, wat hij kan leren.

26-09-2022 23:34

Pietsnot +15019

De hobby van elk uitgerangeerdr sporter:
Op radio, tv, podcast of krant Ajacieden afzeiken

Ze krijgen betaald om hun mening te geven en als die niet pittig is worden ze niet met uitgenodigd. Dus gaan ze allemaal maar Ajax schoppen, zodat de wekelijkse toevoer van euro's blijft binnenstromen

Dat ze daarbij hun clubs beschadigen beschouwen ze als collateral damage

26-09-2022 17:18

Heimwee +6649

hehe eindelijk iemand die het snapt.

25-09-2022 22:57

Didulica87 +2303

Brobbey is toch wel beter dan Vincent Janssen? Komop hoor

25-09-2022 20:35

gi0vanni +7123

Amen. Maar hij had al een wedstrijd in de benen. Als Berghuis geblesseerd is eens proberen Brobbey spits en Kudus 10.

26-09-2022 13:29

TD-Ajacied +3731

Rinus heeft gewoon groot gelijk en hij legt het ook met goede argumenten uit. Geen speld tussen te krijgen

25-09-2022 19:15

Amsterdamnoord +6008

Rinus komt van de generatie Amsterdammers die voor een andere club waren dan Ajax. Dws in zijn geval. Jammer dat die mooie traditie niet meer bestaat. Dat gaf het Amsterdamse voetbal glans.

25-09-2022 15:55

Gogopepa73 +3529

Dat hij als Amsterdammer jaren voor die kutclub heeft gespeeld tot daaraantoe, maar dan slaat ie met deze analyse ook de plank mis. Genoeg wedstrijden van Berghuis gezien waar hij druk kon zetten, mede door Alvarez die naast hem het vuile werk opknapt.

25-09-2022 13:58

Burgie +4032

Klaassen is veel beter op 10, dat snappen er hier alleen veels te weinig.

25-09-2022 15:45

Babangida83 +23819

Als Berghuis goed druk zet, hoe gaat Alvarez dan zijn vuile werk opknappen?

26-09-2022 23:37

Kuningast +5079

Mensen die zeggen dat fysiek niet belangrijk is en dan komen met exceptionele spelers...
Berghuis is geen absolute topspeler. Dan is fysiek en loopvermogen geen overbodige luxe.

Tegen liverpool en az werd hij overlopen omdat hij het niet kan compenseren met zijn voetballende kwaliteiten. Ik zou altijd Kudus op 10 of zelfs op 6 zetten tov Berghuis

25-09-2022 12:54

Babangida83 +23819

Ik vind duelkracht niet per se hetzelfde als fysiek sterk zijn. Je kunt ook gewoon atletisch en fel zijn, volgens mij.

26-09-2022 23:39

ROBtje +625

Duelkracht is goed gebruiken.
Je kan nog zo sterk zijn ..... als je t niet goed gebruikt

26-09-2022 23:44

Babangida83 +23819

Nog beter verwoord, wat mij betreft.

27-09-2022 17:36

Nick14 +25889

Je kunt het Israël niet kwalijk nemen.
Hij is een Feyenoorder, die weten niet beter.

Maar dat er Ajacieden zijn die klagen over Berghuis' defensieve kwaliteiten vind ik wel heel triest.

25-09-2022 12:49

TD-Ajacied +3731

Is Berghuis dan geen feijenoorder?
Ik weet nog hoe hij bij Ajax-feyenoord supporters op zuid provoceerde door de bal het publiek in te rammen

25-09-2022 19:18

Ajax95Duivendrecht +24072

Gelul dat een 10 fysiek sterk moet zijn. Want dan kun je de beste 10'en van de afgelopen twee decennia wel allemaal afstrepen, omdat dat stuk voor stuk geen fysieke beesten waren.

Pressen is wel belangrijk voor een 10 in het Ajax-systeem en soms zie je Berghuis dat te weinig doen. Maar dat lijkt me vrij eenvoudig aan te leren. Zie hoe Ziyech daar in is verbeterd naar een paar praatsessies met Bosz.

Maar om daar nu meteen van te maken dat Berghuis ongeschikt is als middenvelder, gaat wel heel erg ver. Berghuis heeft als hij eenmaal aan de bal is (mag soms wat dwingender daarin worden) veel toegevoegde waarde met zijn passing / openingen. Speelt bijna altijd vooruit, waardoor je als team voorwaarts kunt opschuiven, en doet dat over het algemeen heel goed.

25-09-2022 12:36

donkerblauw +2822

Er dan wel, keeper?

25-09-2022 11:47

Manov +8581

Welke beter als rechtsbuiten kakkerlak

25-09-2022 09:42

Web +178830

Je kunt niet zeggen dat hij het daar wel deed als buitenspeler
Daar had hij een vrije rol.
Bij Ajax niet

25-09-2022 10:20

Turbo +41798

Typisch jaren 70 geleuter. Een 10 moet duelkracht hebben. Wat een onzin. En als je vervolgens vraagt om 1 die volgens hun dat wél heeft noemen ze waarschijnlijk iemand die nog minder duels wint dan Berghuis.

80% van de aanvallende middenvelders die de laatste decenia impact hebben gemaakt waren opdondertjes als Sneijder of Silva, of stylisten als Kaka, Ozil of Zidane. Geen van allen won duels, al helemaal niet op fysiek. Dat je spelers nodg hebt die moeten kunnen pressen is 1 ding. Dat dat perse een kleurloze bulldozer moet zijn is heel wat anders.

25-09-2022 08:51

Web +178830

Duel kracht klopt niet
Maar positionering waren die spelers die jij noemt wel beter
Schermen de bal ook beter af
Veel vaker het lichaam er goed tussen gedraaid dan Berghuis’

Berghuis’ is een gemaakte middenvelder, niet natuurlijk
Maar ik geniet van hem als hij uitzakt en het spel verdeeld

Maar de mensen uit jaren 70 snappen dit niet?
Vraag even aan Bergkamp wat Wenger voor trainer was
Johan kon er ook geen kloten van
Van Hanegem liep je zo van de bal, die mist ook het hedendaags inzicht?
Ga weg man

25-09-2022 09:05

Turbo +41798

Oh, je bent al weer over de zeik zie ik. Voel je niet zo snel aangevallen kerel. Als je die laatste alinea had weggelaten was het voor de verandering een prima reactie geweest.

En een behoorlijk deel van de mensen van oudere generaties raaskallen maar wat over verouderde concepten inderdaad. Leuk voor de nostalgie, verder niks.

25-09-2022 09:19

Web +178830

Typisch jaren 70 gelul
Dat zijn van die vreemde kreten
Net wat hier langs komt en jonger is allemaal inzicht is
Dat is irritant
Vroeger had je wel persoonlijkheden
Krol en Suurbier lieten zich door geen trainer gek maken
Deden wat zij dachten wat beter was
Dat hebben de PSV spelers wel gemerkt in die tijd
Huilbak de Jong kwam niet bij deze mensen niet weg
Leiders heb je niet meer

Maar ik onderbouw wel het verschil wat een gemaakte spel maker is en een natuurlijke

25-09-2022 09:44

trodat4030 +96403

'Vroeger had je wel persoonlijkheden'

Nu hebben we idd geen Tadic, toch? Gaat heen man!

25-09-2022 12:37

JTajax +10717

Sinds wanneer is 'duelkracht' en 'bikkelen' een vereiste voor een 10? Van Der Vaart en Eriksen, om zomaar wat namen te noemen, waren nou ook niet echt balveroveraars

25-09-2022 08:39

NeeI +107618

Sinds dit ouwemannengelul is. Leuk voor in het praathuis op maandagochtend.

Zij zien waarschijnlijk liever een Dani de Wit op 10.

25-09-2022 09:52

Web +178830

Sterke post
Een speler die alles gewonnen heeft
Kun je van deze generatie niet zeggen
Lieten zich door geen trainer gek maken
Hadden zo even onder de wedstrijd de spelers omgezet buiten de trainer om
Waren die spelers er nog maar

Hadden wij nog naar spelers als Sneijder en vd Vaart, Robben en van Persie
Zijn deze jongens kleuters bij
Klassen beter dan deze generatie
Over Gullit, van Basten en Rijkaard nog naar te zwijgen

Komen niet op hangende pootjes terug, slagen als internationaal

25-09-2022 10:14

Simpelishetmoeilijkst +25106

Heb respect voor Rinus, Amsterdammer, die toevallig voor de verkeerde club, 010, speelde en een van de besten was in zijn tijd! Respect, en hij heeft geen ongelijk.

25-09-2022 03:26

hartvoorajax1 +1930

Niet toevallig naar Rotterdam (wij zijn niet zo kinderachtig om het over 010 te hebben), want hij was DWV-er en DWS-er. Die hadden een bloedhekel aan Ajax.

25-09-2022 09:58

Web +178830

Wie niet in Nederland?

25-09-2022 10:21

BokkieBokstra +11291

Zeker ken veel oudere Amsterdammers die helemaal niets met Ajax hebben. Met een DWS verleden of een van die andere Amsterdamse clubs. Ging vroeger altijd met Oom Feyenoord naar Ajax toe. Gouden tijd, op de bonnafooi. Vind Rinus Israel een mooie man, goede humor en heeft kijk op het spelletje. Zegt niets geks dat Berghuis geen echte middenvelder is.

25-09-2022 12:56

Adam24 +39063

Helemaal eens met Rinus. Dit is ook de reden dat Ajax al twee jaar zonder middenveld speelt. Daar moet wel de kanttekening bij worden geplaatst dat hij zo nu en dan heel erg goed heeft gespeeld als middenvelder. Maar in mijn ogen te weinig.

25-09-2022 00:31

JariHeijden +5590

Best knap welke resultaten Ajax de afgelopen jaren gehaald heeft terwijl we helemaal geen middenveld blijken te hebben!

25-09-2022 07:46

Henkjanklaas +20596

Kan zijn maar hij speelde als middenvelder tegen Polen meer dan uitstekend. Was een van de besten. Het is wel zaak dat bij hem in de buurt altijd een stevige verdedigende middenvelder staat geposteerd althans indien we tegen de echt grote elftallen spelen.
Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor Blind, die het opnieuw uitstekend deed tegen de Polen en de criticasters voor de zoveelste keer de mond snoerde.

25-09-2022 00:30

Altijdindestraat +39817

SPIJKER OP ZIJN KOP
Onder druk en in duelkracht is hij zo slap.

24-09-2022 23:47

Rust +1188

100% eens met Rinus Israël. Geeft vaak niet thuis tegen de grote Jongens. Was bij Feijenoord ook al zo.

24-09-2022 23:22

AFCACruijff14 +160933

Tsja, Berghuis is inderdaad een gemaakte middenvelder, maar wel een goede. Zeker in balbezit. Wie wil je er dan neerzetten? Daarbij vind ik Berghuis echt wel iemand die kan bikkelen als het moet, maar zijn kwaliteiten liggen er niet. Een echte 10 is bv Ozil altijd geweest, maar was dat wel iemand die dan duels aan wilde gaan of kon bikkelen?

24-09-2022 23:14

Flaco +19583

Daar heeft hij wel een punt. Teveel spelers die bij ons niet op hun positie staan.
Rensch CV en geen RB
Alvarez gehaald als CV
Berghuis is LB
Tadic is geen RB
Kudus is geen spits
Blind staat LB omdat hij achterin en op 6 geen snelheid heeft.

24-09-2022 22:27

NickOoms +2606

Berghuis linksbuiten hahahahahahahaha

24-09-2022 22:59

Flaco +19583

Berghuis uiteraard RB Nick. Snap alleen niet zo goed waarom dit zo grappig is.

25-09-2022 09:35

Nr.10 +110909

Hij heeft wel een punt hoor, je hebt vaak niet veel aan Berghuis bij balbezit tegenstander. Maar hij is soms wel magistraal als je zelf veel de bal hebt, zoals bijvoorbeeld tegen Rangers dit seizoen. Maar als je hem bijvoorbeeld vergelijkt met een Donny vd Beek op 10, zoals in 18-19, dan brengt hij heel weinig zodra je de bal niet hebt.
Maar goed, ik zou hem natuurlijk wel opstellen, zeker tegen tegenstanders waar wij tegen domineren.

24-09-2022 21:53

conoswa +527

IJzeren Rinus heeft meer verstand van broodje bal dan van voetbal

24-09-2022 21:49

Dolblij +44851

Dat kan en is zelfs okee, maar hier heeft hij een punt, broodje bal of niet.

24-09-2022 21:57
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.