Column: 'Mikautadzes vertrek typeert Ajax en Mislintats mislukte transferzomer'

door BadembaBarrie 147

Bron Ajax Showtime

Column: 'Mikautadzes vertrek typeert Ajax en Mislintats mislukte transferzomer'

door BadembaBarrie 147

Bron Ajax Showtime

Laatst geüpdatet

Op 16 september van vorig jaar plaatste ik een artikel op Ajax Showtime getiteld ‘Mikautadze moet nieuwe Ajax-revelatie worden’. Drieënhalve maand later is diezelfde Georges Mikautadze echter alweer vertrokken. Terug naar FC Metz, dat hem afgelopen zomer nog aan Ajax verkocht. Een definitieve terugkeer, zo lijkt het, getuige de koopoptie die in de huurovereenkomst is opgenomen. En dat terwijl Mikautadze bij zijn komst nog bedolven werd onder de complimenten van hen die hem tot dan toe aan het werk gezien hadden.

Zo ook door Jeroen Roppe en Dave Peters, twee Belgische commentatoren die ik interviewde voor bovengenoemd artikel. Beiden hadden Mikautadze aan het werk gezien bij de Luikse club RFC Seraing, waar hij twee jaar speelde, en beiden waren lovend over de Georgische Fransman. Dat was al een goed teken, maar wat mij nog hoopvoller stemde was de manier waarop de interviews tot stand kwamen. Ik benaderde beide heren met de intentie ze vragen te stellen over een andere zomeraankoop van Ajax: Gastón Ávila. Peters was bereid mij te woord te staan, Roppe bedankte voor de eer – hij had hem niet genoeg aan het werk gezien, zei hij.

Eén opvallend ding hadden de twee collega’s echter met elkaar gemeen: beiden boden me op eigen initiatief aan het één en ander over Mikautadze te vertellen. Het enthousiasme om de loftrompet over de spits af te steken droop er vanaf. En beide heren kwamen dan ook superlatieven tekort over de nieuwste vondst van toenmalig directeur voetbalzaken Sven Mislintat. ‘In de kunst van het afwerken is hij koning, keizer en admiraal’, beschreef Peters Mikautadze, terwijl Roppe zelfs de vergelijking met een grote spits uit Ajax’ verleden trok. ‘Wat het extreme zelfverzekerde betreft doet hij me denken aan Ibrahimovic.’

Hoe kan het dan dat een speler die zó de hemel in wordt geprezen en de statistieken had om die complimentenregen te rechtvaardigen al binnen vier maanden het stempel ‘miskoop’ aan zich heeft kleven? Het heeft er alle schijn van dat Ajax hem niet op waarde heeft kunnen schatten.

Behalve over zijn kwaliteiten waren Roppe en Peters ook eensgezind over wat voor soort speler Mikautadze is: een spits. Ze konden zich hem allebei wel inbeelden op één van de andere aanvallende posities, maar de spits was waar hij het beste tot zijn recht kwam. En laat dat nu net de positie zijn waar Mikautadze welgeteld 22 minuten heeft mogen opdraven. Thuis tegen Vitesse, in een duel waar al het tempo al uit was en de eindstand al op het bord stond.

Maar goed, helemaal kwalijk nemen kon je het Maurice Steijn en John van ’t Schip nu ook weer niet. Ajax had per slot van rekening al twee spitsen in huis, in Brian Brobbey en Chuba Akpom. Dat eerstgenoemde ook eerste keuze was in de punt van de aanval was, zelfs toen hij begin dit seizoen nog meerdere grote kansen miste, logisch. Dat Akpom, die enkele weken voor Mikautadze Ajacied werd, daarna de voorkeur kreeg was dat in het begin ook. Zijn optredens onder Steijn lieten op zijn zachtst gezegd echter te wensen over, dus was Mikautadze een keer de kans geven als invalspits geen gekke gedachte. Het kwam er niet van. De minuten die Mikautadze wel gegeven waren, bracht hij door op de flanken of op tien.

Van ’t Schip was kort na zijn aantreden nog lovend over Mikautadzes kwaliteiten, maar koos toen puntje bij paaltje kwam eveneens voor Akpom als vervanger van Brobbey. Een keuze die zich direct uitbetaalde, want Akpom scoorde tegen FC Volendam en leek plots niet meer te stoppen. Voor Mikautadze viel alles in dat opzicht ook net verkeerd.

Twee maanden later lijkt hij de Amsterdamse deur alweer definitief achter zich dicht te trekken. Sommige supporters reageerden er verheugd op, anderen deden er schamper over en weer anderen waren er gelaten onder. Voor elk van die reacties valt wat te zeggen, zeker na Mikautadzes optreden in de bekerblamage tegen USV Hercules. Toch overheerst bij mij een wrang gevoel. Een simpele huurdeal? Oké. Logisch zelfs. Maar die optie tot koop… het afschrijven van een speler zonder hem een echte kans te geven… het zit me niet lekker.

Op veel van Mislintats aankopen kan met recht het label ‘gewogen en te licht bevonden’ geplakt worden. Zelfs Akpom, die onder Van ’t Schip de ene na de andere goal scoort, is een speler waarvan ik betwijfel of hij nou wel echt goed genoeg is voor het niveau dat je moet nastreven. Voor Mikautadze, die 339 minuten in het Ajax-shirt speelde, waarvan slechts 22 op zijn eigenlijke positie, zou dat echter geen faire beoordeling zijn.

Veel aan Mikautadzes carrière voor zijn overstap naar Ajax maakte hem een meer dan interessante speler. Eén van de weinigen waar wél muziek in zat. Maar dan moet je dat instrument natuurlijk wel goed bespelen. In die zin zijn Mikautadzes mislukte avontuur in en zijn daarop volgende vertrek uit Amsterdam ook wel weer typerend voor de eveneens mislukte transferzomer van Ajax en Mislintat. Haal je eindelijk een goede speler, blijkt hij vooral goed te zijn op de positie waar je hem niet nodig hebt.

Bademba Barrie (Twitter: @Bademba__Barrie | E-mail: b.barrie@ajaxshowtime.com)

Lees meer over:
Plaats reactie

JanBiesbos +28984

Denk eerder de amateuristische begeleiding door ajax van deze jonge spelers in een vreemd land en andere taal. Dat doen ze bij psv toch anders en beter. Dat is ook de koude kant waar ons club om geroemd wordt zou me niet verbazen dat dit het probleem is dat zoveel spelers floppen. Huntelaar zou dit stukje oppakken maar nog steeds ziek?

20-04-2024 13:47

MPAjax +8374

Scheidsrechters die cruciale slechte beslissingen nemen in nadeel van bepaalde clubs en daarmee wedstrijden manipuleren. Of juist foute beslissingen in voordeel van bepaalde clubs.

2021 - sinds de teloorgang -

TOTO is van de helft van deze clubs de shirtsponsor, want van deze negen clubs lopen spelers rond met een logo van TOTO: PSV, Feyenoord, Sparta Rotterdam, Willem II, FC Utrecht, FC Groningen, SC Heerenveen, FC Twente en RKC Waalwijk.

Zie geen Ajax staan dus dan snap ik het wel. PSV en Feyenoord die bovenaan staan zonder slag of stoot. Sorry maar voor mij is prof voetbal klaar en failliet zoals ik al jaren geleden voorspelden.

Matchfixing onbestraft en zie hier, gebeurt op dezelfde manier Europees

11-01-2024 19:47

MPAjax +8374

Joh hè er is een heksenketel gecreëerd door de media vals gespeeld etc etc dan rendeert geen enkele speler en dat is ook te merken. Hele club en fans kijken naar zichzelf maar beter naar buiten kijken wat de opponent slaapt nooit. Die genieten merkbaar van de leed en maar doorgaan met navel staren door de club en fans.

Pfft even serieus het is een spel je wilt de beste zijn laat dat dan zien.

11-01-2024 18:50

OuweDibbes +11724

Blij dat deze vrolijke gangmaker is opgerot.. Wat een nare attitude heeft deze man. Past ook totaal niet in het Ajax systeem. Je ziet aan alles dat dit een spits is in een verdedigend team. Loopt niet met zijn man mee, en schiet alles zelf op doel.. ik denk dat de database van Sven op verkeerde taalinstellingen stond ingesteld.

10-01-2024 22:48

RuffRhythim +24837

Na de uitschakeling tegen Hercules en de absolute non interesse die deze vent in die wedstrijd tentoon spreidde wil ik dit soort gasten nooit meer in een Ajax shirt zien!

Sowieso een pesthekel aan dat soort spelers die het bij de ene club waar ze als zogenaamde topper te boek staan het daar wel kunnen laten zien maar bij een andere club niet meer weten hoe ze een bal een halve meter voor hun uit moeten trappen.

08-01-2024 15:46

Dirigent +6854

Bedoel je Anoty, Van de Beek, Ziyech,Onana...

09-01-2024 12:06

RuffRhythim +24837

Als jij die spelers bij Ajax ook als "zogenaamde toppers" hebt ingeschat heb je gelijk ja.

09-01-2024 12:27

Balgevoel +30817

Zeker met het zwerven van Brobbey (natuurlijk geen typische 'zestienmeterspits') blijf ik benieuwd naar hem als hangende 'rechtsbuiten' à la Suárez. Op basis van zijn voetbalkwaliteiten geloof(de) ik daar wel in. Kanttekening, geen kleintje, daarbij is wel: hij lijkt in niets de verbetenheid te hebben van voornoemde legende of zich het snot uit de ogen te willen lopen als het (best vaak tegenwoordig) letterlijk en figuurlijk allemaal niet loopt. Dat is me wel aan 'm tegengevallen. Uiteindelijk gaat hij ze er bij Metz vast weer als rijpe appels inproppen en is straks de koopoptie een schijntje. Tenminste, dat zou wel in lijn zijn met het Ajax van de afgelopen twee jaar.

08-01-2024 02:42

Myriad +7030

Ik heb de beelden van zijn doelpunten bij Metz bekeken. Daarin krijgt hij veel meer ruimte dan hij bij Ajax ooit zou krijgen.

Totaal overbodige aankoop van Ajax, maar wel de natte droom van het real life FIFA manager spel dat Mislintat bij Ajax speelde.

Een derde spits voor 16 miljoen aantrekken uit een ploeg die níet zoals Ajax voetbalt.

Domme lul. Had Schouten, Dest of Lang gehaald voor dat geld.

Wat een ongelooflijke incompetente clown die Mislintat.

07-01-2024 21:12

debetweter +10061

Hoe lang blijf je Mislintat afzeiken, je lijkt Steijn wel. Het is wel duidelijk. Hij heeft het verneukt, we moeten door.

08-01-2024 12:27

RuffRhythim +24837

Die gast is verantwoordelijk voor de allerslechtste periode in de geschiedenis van de club en jij wimpelt het af met "we moeten door"?

Lekker makkelijk ja...we moeten door ja...
Door, met een gigantische sportieve en financiële achterstand op wat je directe concurrentie zou moeten zijn en dat misschien wel een aantal seizoenen niet meer zullen zijn, lekker hoor.

08-01-2024 15:44

debetweter +10061

Ik wimpel het helemaal niet af. Het voegt echter niets toe om alleen maar te blijven zeiken. Sterker nog, de negativiteit van de ajax supporters en/of de zakelijke houding zorgen ervoor dat we geen 12de man hebben. Kom met iets constructiefs zou ik zeggen. Iedereen is druk bezig met het verbeteren van de selectie, of het gaat lukken is de tweede vraag.

08-01-2024 17:05

Myriad +7030

Koop Almada van een klein stukje van het eigen vermogen en we are back in business .

08-01-2024 22:03

Henk de Vries +11120

Je hebt 2 dure spitsen en koopt er vervolgens gewoon nog 1 voor 16 miljoen, dan ben je gewoon niet goed bij je hoofd...

Hij heeft gescoord in de 2e divisie in België en Frankrijk. Daar betaal je nooit 16 miljoen voor... Als we 5 miljoen voor Thomas Verheidt zouden hebben betaald zou iedereen ook gek geworden zijn. Dus los van zijn kwaliteiten (die ik nog niet gezien heb), is het gewoon een volslagen debiele aankoop geweest.. Hopelijk pakt hij zijn kans bij Metz en komt Ajax er zonder idioot veel financiële schade vanaf.

07-01-2024 18:02

MarcelvTol1971 +15297

Zou AS Showtime zo vriendelijk willen zijn om niets te melden als deze kluns per ongeluk een keertje scoort voor Metz. Hij wordt verhuurd maar ik zie Mikautatze in de verste verte niet als Ajacied........

07-01-2024 18:13

Artemio +31718

Precies Henk de Vries. Het was beleidstechnisch gewoon een foute keus.

07-01-2024 19:34

GAjax31 +16001

Ik denk dat Mikautadze een prima spits is, alleen hij werd gehaald met het idee dat hij op verschillende posities voorin uit de voeten kon. Dat was gewoon niet het geval. Net zoals Forbs een linksbuiten is en geen rechtsbuiten.

07-01-2024 17:40

Ajax1969 +4162

En Avila geen linksback ondanks dat hij op die positie bij Antwerpen speelde.

07-01-2024 20:38

3sterren +20205

Dat Mikautadze “mislukte” bij Ajax, is dus geheel op conto te schrijven van Sven Mismatch …

07-01-2024 16:44

Robertini +39011

Als hij echt zo goed was als ze hem beschreven, dan had Lyon of PSG hem wel gehaald en waren we kansloos geweest.

Een "koning, keizer en admiraal" van afmaken, maakt ook wel meer dan 23 goals in de Ligue 2. Hij kan ongetwijfeld beter dan wat we gezien hebben, maar we hebben sowieso te veel voor hem betaald.

07-01-2024 15:11

Devid87 +3532

Denk dat Lyon sowieso heeft liggen slapen op de transfermarkt als je ziet waar ze staan, dus die vergelijking gaat niet op. En PSG is natuurlijk wel echt een behoorlijke stap omhoog.

Er was genoeg interesse, en ik denk nog steeds dat hij te weinig kansen heeft gehad. Metz is geen wonderploeg en als je dan 23 goals maakt, dan kan je echt wel wat.

De tijd zal het leren.

07-01-2024 17:28

Inhartennieren +665

Wat een zielloze scheitclub hebben we toch.
T is toch schandalig dat je zo uit de kleedkamer komt.
Kan de storing nog iets heviger, dan hoeven we dat trage oudevandagen voetbal niet aan te zien.

07-01-2024 14:21

MarkP +21527

Tja de koning bij wereldclub seraing, dat is denk ik zijn niveau. Uitblinker bij f seraing en dan hem de nieuwe zlatan noemen😆.

07-01-2024 13:27

Robertini +39011

Met 9 goals overigens in de Pro League... Z'n 19 goals voor die club waren in de 2de divisie.

07-01-2024 15:12

arnold076 +1246

Had in Mikautadze wel een sierlijke spits gezien die bij Ajax past, jammer dat hij zo weinig tijd gehad heeft, slechts 22 minuten, om het te laten zien.

Als meerdere personen het in hem gezien hebben snap ik dat Mislintat hem contracteerd had. Op de trainingen Steijn en van t Schip zelfs, maar die gaven hem niet de kans.

Brobbey doet het goed, Akpom als 2e spits ook. Snap waarom hij weg wil en gun het hem dat hij kan laten zien wat hij niet heeft kunnen laten zien bij Ajax. Ik denk dat gebrek aan speeltijd zijn zelfvertrouwen niet goed heeft gedaan en dat geldt ook voor alle spelers.

07-01-2024 12:16

AFCACruijff14 +160957

Mikautadze heeft slechts 22 minuten voor Ajax gespeeld? Dat klopt volgens mij niet.

07-01-2024 12:25

4Ever14 +6587

"Dat klopt volgens mij niet."

Je hebt het ook niet goed begepen, in de tekst wordt gezegd dat hij slechts 22 minuten in de spits heeft gespeeld, dat is waar hij naar refereert.

07-01-2024 12:41

AFCACruijff14 +160957

Ah zo. Dat zou kunnen. Het is sowieso bizar om voor zoveel geld een spits te kopen dan niet te gebruiken.

07-01-2024 12:42

w86 +9338

Klopt, er was ook helemaal geen extra spits keer nodig, maar een rechtsbuiten. Dat kon hij ook wel zei Sven, maar dat blijkt niet waar.

07-01-2024 14:16

3sterren +20205

Sven Mismatch deed wel meer bizarre aankopen voor één positie.
Links back bijvoorbeeld …

07-01-2024 16:50

Misdielat +1235

Het is volstrekt onbegrijpelijk dat Mikautadze nooit op zijn positie heeft mogen spelen. De komende periode laat Mikautadze het bij Metz wel zien en dan hebben de trainers bij Ajax zich volkomen belachelijk gemaakt.

07-01-2024 12:07

MarkP +21527

En metz is een europese topclub? Als hij het bij liverpool of psg laat zien dan klopt het wat je zegt.

07-01-2024 13:33

Tinus +10266

Dat lijkt me overdreven. Brobbey en Akpom zouden het ook maken bij Metz en die stonden nou eenmaal boven hem in de pikorde.
Ajax maakt zich eerder belachelijk dat ze deze aankoop überhaupt hebben gedaan voor zoveel miljoenen. Voor Mikautadze hoop ik dat hij weer lekker aan spelen toekomt.

07-01-2024 22:04

Jayq +3339

Het is volstrekt begrijpelijk dat Brobbey altijd op de positie van Mikautadze is opgesteld. En het is volstrekt begrijpelijk dat Akpom meer invalbeurten heeft gekregen op die posities, aangezien hij veel meer geschikt is als pinchhitter.

08-01-2024 10:25

Steffenhagen +37756

Veel te veel emotie in deze column . Alsof we de nieuw Ibrahimovic laten lopen . Kom op , Mikautadze gaat nooit een topvoetballer worden . Dat is typisch een voetballer voor een lagere divisie .

07-01-2024 12:05

linksbinnen +8078

Even los van de vermeende kwaliteiten van Mikautadze, als je hem als 3e spits aantrekt en hem sporadisch laat spelen op posities die niet de zijne zijn moet je het niet gek vinden als hij er weinig van bakt. Het transferbeleid van Ajax in een notendop...

07-01-2024 12:00

ProperFootball +14483

Ja. Maar toch had ie in de minuten dat ie wél basis stond / in mocht vallen wel iets meer mogen laten zien. Dat is ook wel realistisch.

07-01-2024 12:04

linksbinnen +8078

Ben ik met je eens.

07-01-2024 12:42

Heisback +583

Net zoiets als Bergwijn kopen als Tadic al op die positie speelt

07-01-2024 12:04

Bravoure +2250

Topcomment van gisteren was de spijker op zn kop. Dit gaat verder dan alleen een slechte selectie. Deze jongens weten niet meer waar Ajax voor staat. Dik salaris en de rest rot ze niet meer, het zijn geen liefhebbers maar broodvoetballers die liever op Dubai zitten.

We missen een Klaassen, niet qua voetbal maar qua inzet en clubliefde. Een Blind, Tadic, de Jong, De Ligt, Van de Beek, Mazraoui, Schöne.

De enige die dat nog een beetje hebben in de huidige selectie zijn een Brobbey, Van de Boomen en een Berghuis. Al pingelt de laatste blijkbaar ook liever op zijn mobiel.

07-01-2024 11:47

Aram +17844

Hlynsson en Ramaj hebben het volgens mij wel. En wellicht Akpom, maar die heeft niet het juiste niveau.
Verder met je eens.

07-01-2024 12:32

Bravoure +2250

En een Hato natuurlijk, wat vergeten namen. Eens

07-01-2024 12:34

w86 +9338

De dikke salarissen halen volgens mij overal de liefhebberij uit het voetbal. Kijk alleen al eens naar die interviews, allemaal bang om iets geks te zeggen. Logisch ook wel met tientallen praatprogramma's die gevuld moeten worden..

Maar ik denk dat de liefhebberij er op het veld vanaf gaat als het niet loopt. Zijn het bij PSV allemaal liefhebbers? Een Lang wordt na 3 weken ook niet gezelliger hé.

Maar goed, kip en ei. Wat was er eerder, een selectie liefhebbers of de resultaten?

07-01-2024 14:22

Ajax4proud +10793

https://www.fcupdate.nl/voetbalnieuws/2024/01/noa-lang-wil-al-in-april-kampioen-worden-met-psv

Hatsiekidee, Hij is meer dan 3 maanden geblesseerd maar kampioen wordt hij met PSV onder Bosz.
Dit is best pijnlijk, 3 ex Ajacieden die PSV kampioen maken. Ajax heeft niks geleerd van de Cruijff periode.

En Ajax gaat straks maar weer aanmodderen in de Eredivsie met de aangekochte spelers van Mislintat. Een mierzoete oefenwedstrijd als opwarmer.

Elke trainer is gewoon hulpeloos met deze troep en ellende Ajax onwaardig.

07-01-2024 11:44

w86 +9338

En toch blijf ik erbij dat Dest en Lang ons ook niet direct beter hadden gemaakt. Tussen al onze aankopen en diva's hadden zij de kar ook niet kunnen trekken.

Bosz wel, dan hadden we nu vast niet bovenaan gestaan, maar toch we een stuk beter dan nu.

07-01-2024 14:25

Ajax4proud +10793

Klopt, echter zit jij waarschijnlijk te denken dat Ajax dezelfde spelers had gehaald. Dat had Bosz niet eens toegestaan.

07-01-2024 17:09

TheSpecialOne +8829

Ja, Van De Beek en Klaassen hadden ''ons'' direct beter kunnen maken. Of toch niet?

08-01-2024 13:22

de echte causio +2260

Dat Ajax spelers koopt voor een positie waar je hem niet nodig hebt, is de helft van het verhaal. De andere helft is, volgens mij, dat Ajax dingen van spelers verwacht die zij niet kunnen uitvoeren. Wij zijn Ajax dus spelen wij, als wij geen balbezit hebben, met minimaal vijf spelers op de helft van de tegenstander (pressing noemen wij dat), verdedigen wij met heel veel ruimte achter de verdediging, en hebben het liefst vijf of zelfs zes aanvallers in het elftal, die niet kunnen of willen verdedigen.
Zelf opgeleide spelers zakken met dit soort spel al door het ijs (ja, ja het vriest), laat staan gekochte spelers.
En maar denken dat wij met zeer beperkte voetballers het spel kunnen spelen van vijf jaar geleden. Dat kan alleen maar fout gaan.

07-01-2024 11:34

7172AFCA7395 +10271

Daar zit ook kern van waarheid in. Bij Ajax denken ze
dat alle spelers zich aan moeten passen aan die idiote 4-3-3
ideologie uit de jaren 70.

07-01-2024 11:50

thepower1990 +35726

Nog altijd in de reacties mensen die het voor deze oplichter proberen op te nemen...
Tahirovic het grootste talent ter wereld op zijn positie...
12 miljoen voor Avila die zelfs tegen 3e klasse amateurs door de mand valt.
Gaaei en Medic die een Ajax shirt dragen, spelers die zelfs bij het schoolvoetbal hoogstens de waterzak zouden mogen dragen.
16 miljoen voor Forbs die bij elke bal aanname eruit ziet alsof ie met een skippybal op het strand bezig is.
En om zijn meesterwerk te voltooien, we moeten een vervanger voor Kudus die op rechtsbuiten en op 10 speelt en hij smijt 18 miljoen in de fik met de leugen dat we een speler halen die op alle posities voorin uit de voeten kan en die blijkt enkel in de spits te kunnen spelen.
Verder heeft Mislintat nergens schuld aan hoor, een waar meesterwerk heeft ie geleverd.

07-01-2024 11:31

Ajax4proud +10793

Het is gewoon te bizar voor woorden. De 18e plaats haalt Ajax niet voor niks, dat is omdat Mislintat super goede aankopen heeft gedaan.

07-01-2024 11:53

JaapStam +136640

'Mikautadzes vertrek typeert Ajax en Mislintats mislukte transferzomer'

Hoe kan Mikautadze nou mislukt zijn, als hij nooit een eerlijke kans heeft gehad om minimaal 6 a 7 wedstrijden op zijn vertrouwde positie te spelen in de spits. Enige keer dat was, was toevallig de laatste wedstrijd van 2023 tegen Hercules in de KNVB Beker. Ik verwacht dat hij in de toekomst na Metz ergens in de Engelse Premier League, Serie A of de Duitse Bundesliga terecht zal komen. Ajax begaat een grote fout in deze speler. Over Bergwijn na 1,5 jaar kan je wel spreken van een mislukt transfer met een dure prijskaartje van 31,5 mln.

Aanvulling: er mag best een keer gekeken worden naar het technische staf van Ajax. Bijv Maduro vind ik geen toegevoegde waarde op de bank naast John van 't Schip. Als speler was het ook geen geweldenaar, als ESPN analist kan ik hem niet beoordelen, kijk dat soort voorbeschouwing en na beschouwingen nooit eigenlijk. Maar als assistent trainer, en paar keer echt als hoofdtrainer aan het werk te hebben gezien, voegt deze man niks toe. Evenals die Bakkati (als ik zijn naam goed spel)? Zet daar in de plaats maar Bogarde en Stam maar neer. Die zullen die jochies hun mobiele telefoons afpakken en verrot trappen. Er moet harder getraind worden bij deze softies. Daar ontbreekt het er ook aan in deze selectie: discipline!

07-01-2024 11:31

ProperFootball +14483

@Terror Jaap
Kop:
'Mikautadzes vertrek typeert Ajax en Mislintats mislukte transferzomer'

Reactie:
"Hoe kan Mikautadze nou mislukt zijn, als hij nooit een eerlijke kans heeft gehad om minimaal 6 a 7 wedstrijden op zijn vertrouwde positie te spelen in de spits."

Dat staat er niet, er staat dat Mislintats transferzomer mislukt is, en dat het vertrek van Mikautadze dat typeert. Tegen die stelling sec lijkt me op zich niet veel in te brengen. Niet Mikautadze is mislukt, op de keper beschouwd is zelfs niet Mislintat mislukt, maar de transferzomer wel.

Mikautadze's avontuur bij Ajax lijkt wel te gaan mislukken, maar zelfs dat is nog niet zeker, want hij is voorlopig nog verhuurd ipv verkocht.

07-01-2024 12:01

glenn_020 +1078

Volgens die mislintat fan boys hebben die spelers nog tijd nodig. Over 5 jaar wordt gaaie nog steeds door de linksbuiten van een amateurclub voorbij gelopen.

07-01-2024 11:30

7172AFCA7395 +10271

Mijn inschatting is dat diezelfde Gaaei over een tijdje
wordt ingelijfd door een Italiaanse subtopper in een 3-5-2.

07-01-2024 11:39

LukaLitmanen +81924

Mikautadze is juist een van de weinigen die nooit de kans heeft gehad !!

Bizar om iemand na 3 wedstrijden af te serveren!



Ondertussen mag Bergwijn 81 wedstrijden het proberen....

07-01-2024 11:23

MidMid +5671

Wat bij mij blijft hangen: als hij nou echt zo goed is als wordt beweerd, dan zou dat toch zijn opgevallen tijdens de trainingen? Dat hij weinig speelminuten heeft gehad en daarin geen indruk heeft gemaakt, daar kijken trainers echt wel doorheen zolang hij op de training fantastisch is. Dat was destijds met Ibrahimovic ook zo. Op de training top, in de wedstrijden matig. Dus kreeg hij meer tijd en dat betaalde zich uit. Maar in een half jaar heeft Mikautadze het kennelijk niet laten zien op de training, een andere conclusie kan je niet trekken. Anders hadden ze hem nooit verhuurd met optie tot koop. Of hij is gewoon niet goed genoeg of hij past gewoon helemaal niet bij Ajax. Beide kan. Maar ik kan me niet voorstellen dat hij super is, het super doet op trainingen en dat Ajax hem laat gaan omdat hij in een paar wedstrijden het nog niet heeft laten zien.

07-01-2024 11:38

AjaxDeBesteClub +18786

Ja maar dan ga je er vanuit dat de aankopen dezelfde kansen hadden als de andere spelers. Ik denk dat dat niet het geval was/is. Deze keuzes zijn allemaal gemaakt door Steijn en Schip.

Taylor en Vos boven Van de Boomen
Martha boven Sosa
Gorter boven Ramaj
Banel boven Forbs en Mikaudatze

Op basis van voetbal kwaliteiten is dit, wat mij betreft, niet te verklaren.

07-01-2024 12:05

arnold076 +1246

Volgens Steijn en Van 't Schip was hij indrukwekkend als afmaker tijdens de trainingen had ik gelezen in AS. Dus snap ik niet waarom hij geen kansen heeft gekregen. Hij had de pech dat Brobbey voor hem stond, die moest zijn transfersom nog terugverdienen.

07-01-2024 12:20

MidMid +5671

Kan, maar je moet ook in het systeem passen. Er moet een match zijn met de medespelers. Dat alles komt best precies. Kan zijn dat dat dus niet werkte. En dat zie je natuurlijk op training. Dan kan het nog steeds een goede speler zijn, maar is er een mismatch.

07-01-2024 12:46

TontoKarnaggel +42379

Ik snap die drukte om Mislintat niet zo. Ik neem aan dat iedereen hier toch wel door heeft dat alles en iedereen die ook maar iets te vertellen heeft bij onze club al jaren van een lachwekkend niveau is? Van hendriks, eringa en van halst tot schreuder, heitinga en steyn. Van van der sar tot valkanis. Van hamstra en huntelaar tot aan de gehele rvc. En nu weer wat dinosaurusen als blabla van praag en van wijk.
Dan maakt het echt niet zoveel meer uit of onze duitse dataman nu goed, matig of slecht is hoor, dan is alles sowieso gedoemd te mislukken.

07-01-2024 11:12

GNBL +89846 moderator

Het helpt ook niet als je vanaf dag 1 wordt tegengewerkt door alles en iedereen en zelfs door je eigen mensen binnen de club (scouts).

07-01-2024 11:23

thepower1990 +35726

Jij bent echt Mislintat zelf he? Dat kan bijna niet meer anders. Alles en iedereen is schuldig maar de persoon die 110 miljoen verbrandde werd door iedereen tegengewerkt en heeft geen enkele schuld aan deze enorme bende.

07-01-2024 11:36

GNBL +89846 moderator

@thepower1990

Dat zeg ik niet toch?

07-01-2024 11:42

thepower1990 +35726

Ik vindt het gewoon totaal ongeloofwaardig hoe je hem wanhopig blijft verdedigen. Dat hij niet op het lekkerste moment bij Ajax binnenkwam oké dat wil ik je geven. Maar dan nog hoef je niet behalve een transfervrije Branco voor 110 miljoen aan complete shit te kopen.

07-01-2024 11:50

AjaxDeBesteClub +18786

Tenzij de huidige leiding alle spelers vroegtijdig, en onder de prijs, gaat verkopen. Gaan we zeker 150+ miljoen terug krijgen uit deze 12 spelers. Verbrandden gaat sowieso niet op. Zelfs Bassey en Daramy zijn zonder verlies verkocht, door Mislintat.

07-01-2024 12:06

HJC +7949

Alle goede scouts zijn door Mislintat en Maurits Hendriks de deur genegeerd en de uitgewerkt.

07-01-2024 12:22

Voetballover +3083

6 miljoen door de plee, dat is echt gestoord! In nog geen 4 maanden tijd.

07-01-2024 11:06

DrFootball +15141

Je kent het verkoopbedrag niet, dus dit is een aanname. Ajax heeft geen enkele uitspraak gedaan over bedragen.

07-01-2024 11:12

Voetballover +3083

Ajax moet hier van leren! Dit is gewoon kapitaal vernietiging.

07-01-2024 11:38

DrFootball +15141

Dat weet je niet, Johan Derksen, want je kent het optiebedrag niet.

07-01-2024 11:41

trodat4030 +96403

Áls hij wordt verkocht ja. Kan ook terugkeren en nog 4 jaar salaris opstrijken en dan voor noppes naar de L3 (bestaat die?) vertrekken....

07-01-2024 11:46

Pingelaar +13225

Benoem ook eens de goede kanten van Mislintat. Ik vind dit weer zo simpel en doorzichtig om die man, en daarmee ook spelers, kapot te schrijven.

Mislintat deed meer goed dan wat 99% vd media vermeldt.

07-01-2024 10:53

Sjaakvaak +26578

AS zit al vanaf dag één haar persoonlijke agenda door te voeren in plaats van objectief nieuws te leveren.

07-01-2024 11:03

DrFootball +15141

De communicatie vind ik een sterk punt van Mislintat. Hij kon duidelijk uitleggen waarom hij bepaalde spelers, los van de kwaliteit, heeft gehaald.

Daarbij 80% van alle aankopen mislukt bij de nieuwe club. Echter ik denk dat een aantal aankopen van der Sven over een langere periode helemaal geen slechte aankopen blijken te zijn.

Het probleem heeft 'm in de balans van de selectie gezeten. En dan met name qua leiding. In een paar jaar tijd is met het vertrek van Tadic, Blind, Klaassen, Alavarez, Martinez en Tagliafico het leiderschap van de ploeg verkocht. Daar zijn geen natuurlijke leiders voor teruggekomen.

Vervolgens komen nieuwe jongens dan in een zooitje terecht en presteren ze ondermaats. Sommige spelers zullen opbloeien bij vertrouwen, rustige omgeving en goede prestaties. Dan blijkt het helemaal niet van dat 'brandhout' te zijn waar ze nu voor worden uitgemaakt.

07-01-2024 11:07

vandenhaas4 +15047

Waarom zou je de goede kanten van Mislintat willen benoemen? De man heeft er een enorme puinhoop van gemaakt en Ajax nog verder in de problemen gebracht met zijn optreden. Dat hij dan bijvoorbeeld prettig in de omgang met bepaalde spelers was of dat hij het allemaal netjes kon uitleggen aan de media vind ik niet zo relevant meer.

07-01-2024 11:08

trodat4030 +96403

Ok, hij kan lullen als Brugman. Maar dat is het dan ook wel..

07-01-2024 11:42

Rymesyt +7860

De goede punten van Mislintat:
-Kon goed praten
-Zette zich af tegen de zaakwaarnemernetwerkjes
-Heeft de salarishuishouding nieuw vorm gegeven om financieel beter bestand te zijn tegen sportief slechte jaren.

De slechte kant telt helaas een heel stuk zwaarder met name door het eerste punt:
-Heeft 110 mil uitgegeven, daarmee een hele ongebalanceerde selectie samengesteld met met name jonge talenten, geen leiders en geschikter voor 5-3-2 dan voor 4-3-3

Dat alleen is al reden voor een onvoldoende, maar voor de volledigheid kun je daar nog bij zetten:
-Heeft omdat hij zich af wilde zetten tegen de bestaande netwerkjes teveel alleen gedaan. Hier kun je zeker ook grote onvoldoendes zetten bij de leiding van Ajax
-Heeft niet gemeld dat hij betrokken was bij zijn eigen zaakwaarnemernetwerkjes en daarmee de media munitie gegeven.
-Heeft een prive oorlog met zijn eigen trainer gevoerd. Daar hebben zowel hij als Steijn beide schuld aan, dus verwijt ik het hen beide. Het resultaat daarvan is in het nadeel van Ajax.

07-01-2024 16:21

Bensco +7166

Ik irriteer me persoonlijk een beetje aan de berichtgeving van de media mbt het hele transfer beleid bij ajax van deze zomer . Mikautadze wordt verhuurt en gelijk is het “falen van Mislintat zichtbaar” maar over de transfers van H2 hoor je niemand vanuit de media. Terwijl daar inmiddels ook alweer 90% van is vertrokken. We zijn veels te snel met oordelen terwijl je spelers pas mag beoordelen over minimaal een seizoen. Dit is gewoon bashen om te bashen.

07-01-2024 10:52

Cosey2 +6978

Ja maar hoe haal je het ook in je pan om drie spitsen te halen en dan een van de twee rechtsbuitens te verhuren? Dat tekent wel degelijk Mislintat die voor een ongelofelijke onbalans heeft gezorgd.

07-01-2024 11:13

Bensco +7166

Ik snap je punt en ben het volledig met je eens maar volgens mij leggen ze in deze column ook waar de denkfout van Sven hem in zat. Dat is dat die teveel heeft gedacht dat spelers op andere posities kunnen spelen. Wat natuurlijk waanzinnig is.

Maar waar het mij omgaat is dat de media momenteel volop aan het “Mislintat bashen” is terwijl H2 er misschien wel net zo’n potje van heeft gemaakt vorig jaar. En daar hoor ik niemand over.

07-01-2024 11:41

ProperFootball +14483

Ook over het falen van de H-tjes hebben we uitgebreid in de media kunnen lezen vorig seizoen.

07-01-2024 11:54

Bensco +7166

Dat uitgebreid vindt ik wel meevallen, ik heb wel wat artikelen gezien maar dat ging lang niet zo ver als wat de media nu doet met Mislintat. Bij H2 hebben de transfer inkomsten ook flink wat verbloemd. En begrijp me niet verkeerd, ik ben ook niet bepaald zijn grootste fan maar ik betrap de voetbal journalistiek elkaar nu wel heel veel op elkaar na praten.

07-01-2024 12:11

ProperFootball +14483

Het falen van dit jaar (lees: de slechte resultaten en het slechte spel) zijn dan ook van een andere orde dan vorig jaar.

07-01-2024 12:13

Bensco +7166

Ik snap je punt maar ik vind het nog wat te vroeg om daar over te oordelen. We hebben nog een seizoenshelft te gaan en spelers lijken wel beter te renderen onder Van T Schip. We kunnen nu wel alle aankopen van afgelopen zomer het label miskoop meegeven maar wellicht dat ze nog een opleving gaan krijgen. Voor Mikautadze lijkt het doek echter wel gevallen. Jammer want dat was een van de weinige spelers waar ik wel potentie in zag.,

07-01-2024 13:04

ProperFootball +14483

Dat ben ik niet met je oneens, ik reageerde alleen op het punt dat de media natuurlijk uitgebreid bericht over het falen van Ajax van vorig seizoen en het extreme falen van Ajax tot nu toe. Dat de leiding daarbij ook kritiek krijgt is niet meer dan logisch.

07-01-2024 13:40

Bergkam +4653

Elke dag doet op dit moment "pijn" als Ajax in je gedachten kruipt bij het opstaan. Zó weinig plezier en het duurt al zó lang. Valt niet mee maar we moéten steeds weer opkrabbelen als een bokser van die enorme voetbaldreunen. De mooie tijden van weleer komen gegarandeerd weer terug. XXX

07-01-2024 10:48

YugoVik +33055

Tja supporters en de coaches bij ajax 1 zien liever een mix tussen een nfl player en Mariano bombardo in de spits die hard werkt end daarbij ook nog niet weet hoe hij een duel moet aangaan met zijn lichaam, dan een verfijnde speler als mikautadze in je selectie die maar 22 min de tijd krijgt als spits..

Dat is tegenwoordig ajax..

Maar goed hij is al pleitte, nu moeten we het met Brobbey en akpom doen..

07-01-2024 10:45

Rymesyt +7860

Welnee. Supporters zien het liefst gewoon een goede speler in de spits. Een Suarez was ook mateloos populair en die was fysiek ook geen monster. Als je het goed doet boeit het verder niemand wat voor type spits je bent. Mikautadze heeft weinig kansen gehad, zeker. Maar in de kansen die hij kreeg heeft hij ook echt absoluut niets laten zien. En dan heeft hij de pech dat hij een Brobbey voor zich heeft die nou net 1 van de weinige spelers is dit jaar die wel een goed niveau haalt. En dan ook nog Akpom die ik weliswaar geen geweldenaar vind, maar die in ieder geval zn goaltjes maakt. Ik geloof echt wel dat Mikautadze iets kan, ik denk dat hij bij een andere club en wellicht in een ander systeem weer op kan bloeien. Maar bij Ajax is er gewoon op gegokt dat hij ook op 10 of op de vleugels zou kunnen, en dat is hem niet geworden. Dat heeft hij zelf ook aangegeven. Dan hou je over dat je 3 spitsen hebt die allemaal dik 10 miljoen hebben gekost terwijl je maar met 1 spits speelt, dat is krankzinnig.

07-01-2024 11:15

ProperFootball +14483

Ik vind Brobbey een goede, nog steeds jonge en groeiende, spits. Kracht, snelheid, aanspeelpunt, doelgerichtheid zijn allemaal aspecten die hij in zijn spel heeft en nog kan verbeteren.

Mikautadze zou inderdaad een interessante aanvulling zijn geweest voor die momenten dat Brobbey niet kon leveren, jammer dat dit er niet uitgekomen is en dat ie nu alweer vertrekt. Maar een echte target man / kopper is natuurlijk óók een aanvulling op Brobbey. Niet dat ik zo enthousiast ben over Akpom trouwens. Niets tegen de man persoonlijk hoor, maar ik ben er zeg maar niet trots op dat hij bij Ajax voetbalt.

07-01-2024 11:53

freak31 +5676

De anti Mislintat nazi is weer vertegenwoordigd hoor...

07-01-2024 10:41

YugoVik +33055

Lekker belangrijk..

07-01-2024 10:43

PaulEast +7829

Akpom is als 10 gehaald maar wordt als 9 ingezet. Omdat Brobbey niet kan koppen wordt Akpom vaak als 9 ingezet in situaties waarin een koppende spits gewenst lijkt. Mikautasze is eigenlijk nooit serieus gebruikt zoals Brobbey wordt ingezet. Hij is het slachtoffer van de tunnelvisie een jeugdspeler omdat het moet en politieke overlevingsspelletjes van Steijn.

07-01-2024 10:34

fanvooraltijd +6788

Mislintat en het wanbeleid zijn vreselijk voor de club maar wat de huidige selectie laat zien is ook diepdroevig . Er is totaal geen beleving en inzet ! Er zijn 3 trainers weg gestuurd maar de selectie loopt nog steeds de kantjes er vanaf ! Zie Sparta ,PEC, Hercules .de bezem er door . NU direkt .

07-01-2024 10:25

Pep01 +916

Deze jongen had vast prima data op de laptop van Sven, alleen jammer dat werken en meeverdedigen zich slecht in data laten vangen.

07-01-2024 10:19

BakkalBijter +11624

Sven heeft gewoon laten zien dat het een scout is, en geen TD. Allemaal dure gokjes, maar totaal niet wat de selectie nodig had. Mikautadze zal vast nog ergens op gaan staan, maar eigenlijk heb ik ook weer geen idee want ik heb hem nog nooit zien voetballen. Echt een bizar verhaal, net als Ocampos vorig jaar. Wat een wanbeleid is er toch gevoerd afgelopen 2 jaar, echt ongelofelijk.

07-01-2024 10:09

DEELM +11891

Toen deze jongen, na balverlies op eigen helft, rustig uitbolde buiten de lijnen wist ik genoeg!

07-01-2024 09:57

Sjaakie +5786

Volgens mij is het probleem veel groter: het geeft het bijna failliet van onze club aan. En om heel eerlijk te zijn ben ik bang dat we met de huidige/beoogde leiding voorlopig nog niet uit de problemen zijn. Integendeel zelfs.

07-01-2024 09:56

Siemjo +7846

Gezien er 6 spelers die door Mislitat zijn gehaald op het veld stonden tegen de reserves van Hannover op zaterdag en met 3-0 klop kregen, kan je zeker wel spreken van een dramatisch transfer beleid afgelopen zomer.

07-01-2024 09:47

YugoVik +33055

Dat zegt nog niks, want al die spelers hebben bijna nooit samen een wedstrijd gespeelt.. Oefenduels zijn vaak bagger de afgelopen jaren bij ajax..

07-01-2024 10:37

Siemjo +7846

Nee, in de competitie wedstrijden doen ze het lekker.

07-01-2024 11:48

ProperFootball +14483

Ze hebben veel samen getraind, ook in partijvormen.

En als ze straks nog 5 of meer wedstrijden bagger met elkaar spelen dan ligt het natuurlijk aan 'wennen' toch? Of de trainer. Of de doelpaal, de cornervlag of de tocht bij de ingang op Zuidwest.

07-01-2024 11:49

Janneman16 +447

Hij heeft helaas nog geen goede kans gekregen. Mocht hij het op het oude net weer goed doen dan kunnen we hem toch terugnemen?

07-01-2024 09:39

DrFootball +15141

Nee want Metz bepaalt of het de koopoptie licht.

07-01-2024 09:55

Janneman16 +447

Volgens mij kan ajax zelf ook nog zeggen dat ze toch niet willen verkopen. Al ken ik die regels niet zo goed.

07-01-2024 09:58

DrFootball +15141

Nee door de optie ligt de bal nu helemaal bij Metz.

07-01-2024 10:02

-Wes- +2822

Wat is een ''goede'' kans? Volgens mij heeft hij meer dan genoeg momenten gehad om te laten zien dat hij ook maar een mini beetje potentie heeft om belangrijk te kunnen worden voor Ajax. Maar in de minuten die hij speelde heeft hij vooral laten zien dat hij totaal, maar dan ook totaal niet Ajax-niveau is of ook maar iets van het spel en de intensiteit begrijpt.

Hij heeft 9 keer mogen opdraven, waarvan twee basisplaatsen tegen o.a. Fortuna en de amateurs. Ruim een helft tegen Almere en AZ. Ruim 20 minuten tegen Twente en Vitesse. en nog korte invalbeurten tegen Brighton, Utrecht en AEK.

07-01-2024 10:26

mido1988 +4290

Mikautdze was een prima spits kunnen zijn daar heeft hij nooit gestaan. Geen zin om een speler dan te moeten beoordelen. Wanbeleid ten top. Maar ik vind het niet alleen Svens fout. Je wist dat Kudus zou gaan had gewoon eerder een speler moeten halen als vervanger nu kreeg je zo’n lastminute fix.

07-01-2024 09:26

vandenhaas4 +15047

Wiens fout was dat dan als het niet de TD was?

07-01-2024 11:13

mido1988 +4290

Nou het beleid eerst verkopen dan kopen. Geen idee wie zijn keuze dat was.

07-01-2024 13:24

1Zlatan +5120

Beetje offtopic maar nu ik dit weer lees is wellicht de grootste fout van Sven geweest dat hij te makkelijk heeft aangenomen dat spelers (1) op andere posities kunnen spelen dan waar ze bij vorige clubs excelleerden en (2) accepteren dat ze 3e keus zijn omdat ze mooie stap naar Ajax maken.

Mikau die wel ff op 10 of buitenspeler kan, mooi want daar hebben we niemand. Forbs die vast ook op rechts kan want we weten niet zeker of Mikau het daar kan. En als die het beide niet goed doen kan Akpom daar misschien ook. Ow en Gaai kan niet verdedigen maar dan zetten we hem gewoon rechtsbuiten als alle 3 niet werken.

Sosa is onze linksback maar als die verdedigend toch te zwak is zetten we Avila daar neer.

Etc etc.

Hij had verdomme gewoon een cvm, een creatieve 10, een rechtsbuiten en een goedkope backup/supersub moeten kopen.

07-01-2024 09:19

Sportvolgert +40226

Forbs ook. Geen rechtsbuiten.

07-01-2024 09:23

1Zlatan +5120

Yes nu inmiddels wat meer context gegeven.

07-01-2024 09:25

Bensco +7166

Een een CV, daar was deze zomer ook sterk de behoefte aan.

07-01-2024 10:54

1Zlatan +5120

Absurd verhaal inderdaad. Daarnaast zal Brobbey waarschijnlijk weer een half seizoen geblesseerd zijn en dan heb je dus alleen Akpom zonder enige backup.

De slotalinea is de enig juiste conclusie: Mikautadze is wss een goede speler maar wel als 1e spits en niet als 10, buitenspeler of supersub.

07-01-2024 09:15

alwaysinmyheart +1144

De opmerking m.b.t. Brobbey vind ik overbodig gezeur, eigenlijk ongepast.

07-01-2024 10:15

1Zlatan +5120

Wens hem dit niet toe maar laten we eerlijk zijn, het is wel reeel

07-01-2024 10:29

ProperFootball +14483

Backup 2 Bergwijn (voorlopig, zolang ie niet naar elders verhuist).

07-01-2024 11:46

Nr.10 +110909

Als ik het begrijp is dit een niet verplichte koopoptie? Dan snap ik nog steeds niet waarom wij hebben ingestemd met zo’n laag bedrag. Als hij er 2e seizoenshelft 10 maakt daar (en dat kan heel goed, in de eerste drie wedstrijden van dit seizoen heeft hij daar meegedaan en 2 goals gemaakt) dan is hij veel meer waard, en kan Metz hem dus voor een veel te laag bedrag van ons kopen.
Als hij het niet goed doet, tja, dan hoeft Metz hem niet te nemen.

Of werkt het anders met deze koopoptie? Alle journalisten melden een koopoptie, maar niemand legt uit hoe het werkt in dit geval.

07-01-2024 09:10

mido1988 +4290

Ik snap daar geen klote van. Ajax had ook gewoon alleen kunnen verhuren toch?

07-01-2024 09:27

Nr.10 +110909

Precies mijn vraag ja.

07-01-2024 10:04

ProperFootball +14483

Goede vraag. Misschien omdat Metz hem alleen op die voorwaarde wilde terughuren, en Metz de enige club is waarvoor ie dit jaar nog kan spelen?

07-01-2024 11:45

Nr.10 +110909

Goed punt. Metz heeft dan misschien gewoon goed gebruik gemaakt van hun onderhandelingspositie.
Nou ja, we moeten ook nog maar zien wat er nou van klopt en hoeveel het wordt. Maar het zou mij echt niet verbazen als hij daar gewoon weer door gaat met scoren en aan het einde van het seizoen 20 miljoen of meer waard is.

07-01-2024 11:56

AjaxDeBesteClub +18786

Een extreem grote blamage van de huidige Ajax-'leiding'. De grootste blunder uit de geschiedenis van de club.

Die jongen heeft 70 goals gemaakt voor zijn 22e. Ac Milan, Tottenham en Lyon waren geïnteresseerd. Hij heeft 5 invalbeurten gehad op telkens andere posities, in een tijd dat het een totale chaos was. In plaats van hem een eerlijke kans te geven of te verhuren, waardoor zijn marktwaarde omhoog kan gaan, heeft de huidige leiding besloten om hem, na een halfjaar, met 6 miljoen verlies weg te doen.
Met deze optie tot koop kunnen we alleen maar verliezen. Waarschijnlijk blijkt hij na dit half jaar veel meer waard te zijn dan 10 miljoen. En als het tegenvalt, kopen ze hem gewoon niet. Bij Metz lachen ze zich de ballen uit hun broek.

Aan de ene kant worden er dit soort absurde keuzes gemaakt. Aan de andere kant is het totaal onduidelijk wie nu wat beslist bij Ajax. Ze willen van alles, maar hebben nog steeds geen TD en serieuze, lange termijn trainer aangesteld.
Ik ben er een groot voorstander van een intensief onderzoek in te voeren maar het functioneren van dit huidige kliekje. Mijn gevoel zegt dat het niet zuiver is wat er nu gebeurt. Controleer alle communicatie tussen Kroes, Van Gaal, Schip, Van Praag, Van Halst, Beuker en De Lange. We zullen op zijn minst ongekend amateurisme tegen komen en in het ergste geval hardnekkige corruptie. Ajax kan het zich niet langer veroorloven om zo slecht geleid te worden als nu gebeurt.

En het erge is dat het niet eens moeilijk is. Het enige wat je nodig hebt is een goede TD en een goede trainer. En precies dat is hetgeen wat het kliekje na laat.......

En de ook een oproep aan alle Ajax fans. Laten we eens focussen op wat er nu gebeurt ipv op het verleden. Dit kunnen we nog veranderen, het verleden niet meer. Anders hebben we het over een jaar weer over het wanbeleid van dit kliekje, en hoe dat allemaal had kunnen gebeuren.

07-01-2024 08:59

FTS95 +15963

Het kliekje is nog niet begonnen, of de complottheorieën komen al weer opgang. Corruptie zelfs, toe maar.

07-01-2024 09:04

AjaxDeBesteClub +18786

Het kliekje is allang begonnen. Het zegt heel erg veel dat supporters denken dat ze nog niet begonnen zijn. Ten eerste hoe slecht ze het doen. Ten tweede hoe (niet) scherp ze worden beoordeeld.
Maar het is toch echt het kliekje wat heeft besloten om een optie tot koop van 6 miljoen verlies toe te voegen aan de huurdeal. Het is toch echt het kliekje wat heeft besloten om de rest van het seizoen verder te gaan met een amateur coach. Het is het kliekje dat geen rechtsbuiten wilt huren of kopen in de winterstop. Het is het kliekje wat in oktober een TD heeft ontslagen en nog steeds geen vervanger heeft. En het is toch echt het kliekje wat tegelijkertijd continue zegt dat er van alles met de selectie moet gebeuren.

07-01-2024 09:11

DrFootball +15141

Je baseert het eventuele verkoopbedrag op aannames. Ajax heeft daarover niets gezegd in de persverklaring.

07-01-2024 10:01

ProperFootball +14483

Eens. Focussen op het heden en niet op het verleden.

Wat er nu gebeurt is dat een speler weinig aan spelen toe kwam, niet goed speelt, niet lekker in zijn vel zit en daarom binnen een paar maanden weer weg wil, wat er vroeger gebeurd is dat ie 70 goals gemaakt heeft in lagere competities en daardoor clubs (waaronder grote, zoals bij elke speler die wat goals maakt) interesse toonden.

07-01-2024 11:39

-Wes- +2822

Mislintat was technisch manager alsof hij OSM of FIFA speelde. Misschien dat dit ook de reden was dat veel supporters hem lang bleven beschermen, omdat we ons wel in hem kunnen verplaatsen. Er zit iets spannends aan het kopen van onbekende, talentvolle spelers. Helaas is de werkelijkheid, het samenstellen van een selectie en het technisch beleid van een grote club bezigen toch een behoorlijk stukje complexer.

07-01-2024 08:51

Pupa +404

Spot on! Speler met potentie die niet je niet had hoeven te halen. Voor mij blijft grootste issue dat de jeugd mindere kansen kreeg (nu met Schippie is dat weer genormaliseerd). De jeugd die er overigens als geheel matig op staat, maar wel elk jaar levert aan 1(itt geroemde AZ jeugd). Nu Gabriël gewoon eerlijke kans geven we je zult zien dat we een swingende 2e helft draaien 👍🏻

07-01-2024 08:44

Rst +5242

Mikautadze is nog steeds van Ajax en komt waarschijnlijk in de zomer terug om dan wel spits van Ajax te worden als Brobbey en misschien ook wel Akpom verkocht worden.

Misschien spreek je volgend jaar dan wel over een goede deal want als Mikautadze het komend half jaar goed doet bij Metz gaat z’n transferwaarde omhoog.

En door steeds alleen de aankopen te beoordelen en niet de Ajax spelers die al aanwezig waren (en er ook niks van bakten) blijf je als journalist tweedeling zaaien. De aankopen gaan niet zo maar meer weg.

07-01-2024 08:22

Nummer 9 +1197

Meer de onkunde van de vorige en huidige technische staf …

07-01-2024 08:17

7172AFCA7395 +10271

Uit dit artikel moet kennelijk blijken dat het mislukken
van spelers synoniem staat voor Mislintat. Maar Ajax heeft
idd een treurig track record wat dat betreft, het aantrekken
van spelers met meerwaarde. Zo kan ik me nog ene Ivan
Gabrich herinneren die bijna net zo snel weer weg was.
Het zou Ajax sieren aan enige zelfreflectie te doen.

07-01-2024 08:37

trodat4030 +96403

Dus 1(!) voorbeeld uit de vorige eeuw (30 jaar geleden) icm met deze knaap staat synoniem voor: 'Ajax kan geen spelers aantrekken met meerwaarde'? Oef, hoeveel aangetrokken spelers mét meerwaarde zie jij wel niet over het hoofd? Volgens mij een paar dozijn..

07-01-2024 11:30

7172AFCA7395 +10271

Misschien een paar dozijn, maar nog veel meer die dat niet waren.Het is maar wat je meerwaarde vindt.Gabrich Sanogo
Fischer en dan heb ik het alleen nog maar over aanvallers.

07-01-2024 11:34

ProperFootball +14483

Op zich eens dat Ajax (gelukkig) geen koopclub is maar een opleidingsclub, maar dit is inderdaad wel héél selectief shoppen.

07-01-2024 11:35

7172AFCA7395 +10271

Correctie: geen gelukkige koopclub ;-)

07-01-2024 11:42

Zwaan1975 +3570

In de laatste zin zit de kern van het probleem mislintat. Hij kocht spelers waarvan hij dacht dat ze goed waren. Maar het samenstellen van een selectie is een compleet ander verhaal en dat is wat er ontbreekt.

Teveel spelers voor dezelfde plek die gelijkwaardig zijn waardoor je blijft wisselen tussen middelmaat en middelmaat!

07-01-2024 07:46

Odysseus +14246

Dit. Precies dit. Hier heeft Mislintat zijn werk niet goed gedaan. Hij doet me denken aan hoe ik vroeger FIFA speelde: interessante, talentvolle spelers halen en niet echt nadenken of die ook nodig waren .

Dit is uiteindelijk mijn eindoordeel over Mislintat:
-/-:
- gekeken naar talent ipv wat de selectie echt nodig had. En dat waren 2-3 spelers die er direct zouden staan en de kwaliteit van het elftal omhoog zouden trekken. Het toevoegen van ervaring en leiderschap.
- zo nadrukkelijk zijn eigen koers varen in de technische staf, dat hij allle steun en medewerking verloor.
- onvoldoende bewust van het beeld van belangenverstrengeling en hierover betrokkenen inlichten.
- Steijn aanstellen ook al is deze hem wellicht opgedrongen. Hij had echt zijn eigen trainer moeten vinden.

Maar ik vind het heel spijtig dat we dit missen wat hij in mijn ogen met een goede trainer behoede voetbal commissaris wel had kunnen laten zien:
- innovatief en ondernemend denken, gebruik willen maken van data
- kijken naar onontdekt toptalent zodat deze zich kunnen ontwikkelen en voor grote bedragen kunnen worden verkocht (en daar zitten altijd een paar missers tussen)
- op orde brengen salarishuis
- contracten van de eigen toptalenten verlengen (was hij mee bezig, voordat hij vertrok).

Kortom, overall heeft hij het matig gedaan, alleen door het ontbreken van een goede voetbal commissaris en trainer heeft zijn werk uit kunnen groeien tot zo’n teringzooi. En wat jammer is, is dat een aantal assets die we in mijn ogen echt nodig gaan hebben zijn verdwenen met zijn vertrek.

Maar goed, feit is: hij is weg, alle drive en vertrouwen bij spelers lijkt te zijn verdwenen en we missen drie spelers waaraan het elftal zich had moeten optrekken.

Mijn vrees is alleen dat we weer terug gaan grijpen op de ons kent ons methode en verouderde zienswijzen. En dát gaat ons zeker ver terugwerpen.

07-01-2024 08:24

jo1 +4584

Op orde brengen van het salarishuis is ook een doodsteek. De toppers zoals een Tadic of Ziyech komen nu niet meer. Dit is leuk voor een normaal bedrijf, echter is Ajax dat niet. Ajax moet elk jaar cl halen en dat ga je niet halen met deze strategie. Kwaliteit betaalt zich altijd uit. Tadic en Ziyech mogen misschien 12 miljoen verdienen samen wat veel geld is, echter cl plaatsing brengt 70 miljoen in het mandje.

07-01-2024 08:35

ProperFootball +14483

"Op orde brengen van het salarishuis is ook een doodsteek."

Dat was de opdracht die hij meekreeg vanuit de directie / RvC, omdat het financieel niet lekker ging. Ik denk niet dat je hem dit kwalijk kan nemen. Hij had het geld alleen veel beter kunnen uitgeven aan minder, gerichtere aankopen van hogere kwaliteit.

07-01-2024 11:34

DeWijsneus +25657

Ik neem de speler weinig kwalijk.

Snap gewoon de aankopen van Sven niet. Zou Ajax toptalenten kunnen kopen van boven de 20 jaar? Heel eerlijk? Ik geloof daar niet in.

Even een greep (leeftijd bij transfers naar Ajax):

Avila 21 jaar, Sutalo 23 jaar, Mannsverk 21 jaar, Gaaei 20 jaar, Mikautadze 22 jaar, Tahirovic 20 jaar.

Het zijn allemaal gokjes en hoop dure jongens. Ik krijg er beetje het gevoel van B aankopen. Het kopen om het kopen.

Had liever gerichte aankopen gezien. Liever 4 spelers die er direct staan, dan allerlei gokjes. Voorbeeld die Schouten. De 6 positie is inmiddels nog steeds niet ingevuld. Had dan Branco, Manssverk en/of Tahirovic niet gehaald.

En zoals Barrie ook zegt, we hadden al 2 spitsen. Wat verwacht je dan waar die jongen gaat spelen?

07-01-2024 07:20

AjaxDeBesteClub +18786

De 6 positie is wel ingevuld. Alleen door het tactisch falen van Schip en het beleidsmatig falen van het kliekje, gemengd met een dubbele standaard voor aankopen tov jeugdspelers, denken ze dat we een nummer 6 nodig hebben. Terwijl het enige logische zou een rechtsbuiten zijn.

07-01-2024 09:15

1Zlatan +5120

Laatste alinea is waar het om draait inderdaad. Mikau is een leuke speler maar volkomen nutteloos als 3e spits, winger of 10

07-01-2024 09:17
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.