Mikautadze moet nieuwe Ajax-revelatie worden: 'In het afwerken is hij koning, keizer en admiraal'

door BadembaBarrie 343

Bron Ajax Showtime

Mikautadze moet nieuwe Ajax-revelatie worden: 'In het afwerken is hij koning, keizer en admiraal'

door BadembaBarrie 343

Bron Ajax Showtime

Laatst geüpdatet

Wie? Het zal in Amsterdam en omstreken waarschijnlijk de meest gestelde vraag zijn van de afgelopen transferperiode. Directeur voetbalzaken Sven Mislintat hengelde zeker in augustus de ene na de andere speler binnen bij Ajax, maar velen waren voor een groot deel van het Amsterdamse publiek toch grote onbekenden. Zo ook Georges Mikautadze, de Georgische Fransman die overkwam van FC Metz. In België is men een stuk bekender met de aanvaller, gezien hij daar in het shirt van RFC Seraing speelde. En daar, in dat bescheiden plaatsje aan de zuidgrens van Luik, liet Mikautadze in twee jaar tijd een onuitwisbare indruk achter.

‘Hij is een echte killer. Een doelpuntenmachine’, zijn de eerste woorden uit de mond van Jeroen Roppe, commentator bij de Belgische zender Eleven Sports, als hem naar Mikautadze wordt gevraagd. ‘Hij is superefficiënt. De minste of geringste kans maakt hij af.’ Om nog maar eens te onderschrijven om wat voor soort speler het hier gaat, doet ook Dave Peters – eveneens werkzaam bij Eleven Sports, zij het als presentator – een duit in het zakje. ‘In een heel moeilijk seizoen bij Seraing was Mikautadze zó klinisch, dat is onwaarschijnlijk. Dat is echt een ras-, ras-, rasafwerker. Hij leeft voor doelpunten.’

Mikautadze is extreem doelgericht, vertelt Roppe. ‘Het enige dat je hem misschien kunt verwijten, is dat hij wat te zelfzuchtig is. Maar als je zijn doelpuntenproductie ziet, kan je dat hem moeilijk kwalijk nemen.’ De statistieken onderschrijven Roppes verhaal. In twee seizoenen Belgisch competitievoetbal leverde Mikautadze slechts twee assists af. ‘Hij is dus wel echt iemand die afwerkt en niet zozeer iemand die de doelpunten aangeeft’, aldus Roppe.

Koning, keizer, admiraal

Mikautadze is dus een echte killer, zo blijkt ook wel uit de woorden van Peters. ‘Als er een bal bij de eerste paal komt, dan kan hij zijn voetje opendraaien en dan weet hij die komt bij de tweede paal binnen. Als er een bal voorkomt, weet hij hoe hij zijn buitenkantje er tegenaan moet zetten. Hij zet nooit zomaar zijn voet tegen een bal, hij doet dat echt wiskundig juist. Hij kan met zijn voeten precies doen wat het brein hem vertelt. Er zijn weinig spitsen die dat kunnen. Op zijn niveau, nogmaals, was hij écht waanzinnig.'

Bij het afwerken laat Mikautadze zich ook niet stoppen door bijvoorbeeld een gebrek aan ruimte, vertelt Peters. ‘Hij kan vanuit de heup, zonder ruimte een bal binnen prikken. Op een zakdoek, zonder ruimte toch gericht afwerken. In de kunst van het afwerken is Mikautadze echt koning, keizer en admiraal… Ik ben echt fan van die kerel, ik vind het een waanzinnig goede speler.’

Vleugels?

Het moge duidelijk zijn, Mikautadze is een onvervalste doelpuntenmaker. Omdat Ajax in Brian Brobbey en Chuba Akpom al twee spitsen had, vroegen velen zich af waar Mikautadze dan moest komen te spelen. Roppe en Peters zijn beiden echter helder in hun oordeel over waar de Franse Georgiër het beste tot zijn recht komt. ‘Centrumspits is zijn beste positie’, is eerstgenoemde heel stellig. Zo ook Peters. ‘Ik vind hem echt het klassieke voorbeeld van een centrum pocketspits die heel weinig nodig heeft.’

Kan Mikautadze dan nergens anders spelen? Bijvoorbeeld op de vleugel? ‘Dat zou hij ook kunnen’, denkt Peters. Ook Roppe doet het idee niet direct van de hand. ‘Ik kan me inbeelden dat hij ook op de flanken kan renderen. Hij is redelijk compleet wat snelheid betreft en hij heeft een actie in huis.’ Beide heren voegen daar echter direct een duidelijke ‘maar’ aan toe. ‘Hij is beter als je hem in de zestien krijgt’, stelt Peters. Iets waar Roppe zich volledig bij aansluit. ‘Zijn grootste kwaliteit is in de zestien, daar maakt hij het altijd af. Ik zie centraal in de aanval dus wel echt als zijn beste positie.’

Seraing

Roppe en Peters kennen Mikautadze dus van zijn tijd bij Seraing. Zijn verhaal daar is van een afstand al indrukwekkend. In zijn eerste seizoen speelde hij met de club in de Challenger Pro League, het tweede niveau van België. Daar wist hij in 21 optredens 19 doelpunten te scoren en was hij eenmaal aangever. De club plaatste zich voor de play-offs voor promotie en om te onderschrijven hoe belangrijk hij dat seizoen voor de club was, scoorde Mikautadze in beide duels, waardoor Seraing uiteindelijk voor het eerst in 25 jaar tijd promoveerde naar het hoogste Belgische niveau.

Seizoen twee, in de Jupiler Pro League dus, was qua statistieken minder indrukwekkend dan zijn eerste. Mikautadze wist ‘slechts’ negenmaal te scoren, in 28 duels op het hoogste niveau. Toch was hij ook daar van onschatbare waarde voor Seraing, dat opnieuw de promotie/degradatie-play-offs speelde, ditmaal vechtend voor lijfsbehoud. In de dubbele confrontatie met RWD Molenbeek scoorde Mikautadze het enige en dus beslissende doelpunt, waarmee hij Seraing verzekerde van nog een seizoen in de hoogste Belgische voetbalafdeling.

Een wereld van verschil

Die cijfers geven geen vertekend beeld van Mikautadzes belang voor Seraing, vertelt Roppe. ‘Seraing was absoluut geen promotie kandidaat in het seizoen dat ze promoveerden. Ze hadden echt alles te danken aan Mikautadze. Toen ze eenmaal in de hoogste afdeling kwamen, werd de ploeg bestempeld als een vogel voor de kat, maar ze hebben in het eerste seizoen toch weten te overleven. En dat was voor een groot deel te danken aan Mikautadze.’

Roppe noemt Seraing met en zonder Mikautadze ‘een wereld van verschil’. Dat blijkt ook wel uit het afgelopen seizoen, waarin Mikautadze weer terugkeerde naar Metz, waar Seraing hem twee jaar lang van had gehuurd. ‘Seraing stortte daarna als een kaartenhuis in elkaar en degradeerde opnieuw’, vertelt Roppe.

Meegroeien met het niveau

Heeft Mikautadze dan geen verbeterpunten? ‘Ik kan eigenlijk niet één specifiek punt noemen waarop hij moet verbeteren’, antwoord Peters. Roppe is iets kritischer. ‘Hij is geen werkpaard, dus misschien dat je dat als zijn grootste verbeterpunt kunt aanstippen. Nu is het zo dat ik hem niet aan het werk gezien heb bij Metz, waar hij afgelopen seizoen (2022/23, red.) heeft gespeeld. Hij is nog redelijk jong, dus wellicht dat hij daar progressie heeft geboekt, afgelopen jaar.’

‘Je kan wel de evidente punten opnoemen’, zegt Peters. ‘Namelijk dat Ajax een niveau hoger is, waar het tempo hoger ligt en je alles dus net een tikje sneller zal moeten doen.’ De commentator heeft er wel vertrouwen in dat Mikautadze dat gaat lukken. ‘Qua skills in het afwerken en snel denken, maak ik me eigenlijk weinig zorgen over hem. Ik denk dat hij dat niveau wel zal aantikken.’ Toch houdt Peters wel een kleine slag om de arm. Het gaat erom dat het hem lukt om de juiste handelingssnelheid te hanteren als je tegen Feyenoord en PSV speelt. Maar tegen, met alle respect de mindere goden, gaat hij denk ik meteen kunnen renderen.’

Zelfvertrouwen van Ibrahimovic

Mikautadze zal in ieder geval niet snel onder de druk bezwijken, verwachten zowel Peters als Roppe. Beide heren zagen dat de Franse Georgiër een speler is die zich niet gek laat maken door omstandigheden. Peters legt uit dat Mikautadze bij Seraing in een team belandde dat mede door de vele huurspelers nog volop in ontwikkeling was. ‘En zelfs in die omstandigheden wist hij te presteren. Los van druk, los van het publiek, speelt hij gewoon zijn wedstrijd.’

Roppe zag in Mikautadze ook ‘een speler die altijd vol zelfvertrouwen speelt’. Het is het type zelfvertrouwen dat hem bekend voorkwam. ‘Wat het extreme zelfverzekerde betreft doet hij me denken aan Ibrahimovic’, zegt de commentator, die die vergelijking ook treffend vindt voor het killerinstinct dat hij bij beide spelers ziet.

Akpom, Brobbey en Mikautadze

Een centrumspits met een zelfvertrouwen en killerinstrinct dat doet denken aan Zlatan Ibrahimovic, dus. Dat is het type speler dat Ajax met Mikautadze in huis lijkt te hebben gehaald. Waar het erop leek dat de strijd om de spitspositie in Amsterdam tussen Brobbey en Akpom zou gaan, heeft zich in Mikautadze een derde kandidaat gemeld. Eén die er, afgaande op zijn reputatie in België, in die strijd zomaar eens met de winst vandoor zou kunnen gaan.

Bademba Barrie (Twitter: @Bademba__Barrie | E-mail: b.barrie@ajaxshowtime.com)

Lees meer over:
Plaats reactie

vanreenen +10234

Leuke verhaaltjes daar heb je niets aan. Ik lees liever dat hij donderdagavond staat opgesteld tegen AEK Athene.

17-09-2023 21:52

Enoh25 +1804

Het wordt puzzelen. Misschien komen ze wel op akpom + mikhautadze uit.

17-09-2023 14:00

jerryisthename +31683

Hij was echt heel slecht de eerste wedstrijd. Maar laten we het maar op een off-day houden en hem nog een kans geven. Hij is tenslotte wel een basisspeler bij Georgië in een twee-spitsen-systeem met die topper van Napoli. Dan zul je vast wel wat kunnen. Heb ik ook wel gezien aan één technische actie van hem in de eerste wedstrijd, maar de rest was gewoon 10x niks. Heel vreemd. Laten we het op spanning houden of het tempo en afjagen van de tegenstander die dag, omdat ze bloed roken.

17-09-2023 07:58

Balgevoel +30817

Tsja. Als nieuwkomer moest-ie van Steijn/Maduro in het 'vierkant' terechtkomen met Hlynsson als 'dubbele tien', om met de 'dubbele zessen' Tahirovic en Van den Boomen te kwartetten. En dat is hem waarschijnlijk met Google Translate in matig Frans uitgelegd... Alle vertrouwen in deze jongen.

17-09-2023 11:26

jerryisthename +31683

Jawel, kan wel zo zijn, maar als je goed bent, neem je alle ballen gewoon normaal tot goed aan, hoor. Zie een Sutalo, Tahirovic of Ivanusec. Al zetten ze je bij een Hoofdklasser neer. Bij hem was het heel matig tot slecht af en toe. Daarom, heel vreemd...

17-09-2023 13:33

FrancescosRavioli +15145

Hij had wel een actie waar die 3 man compleet het bos in stuurde en op de goal schoot.

Hij zal dus met een bal best wat kunnen.

18-09-2023 19:41

Sentinel +8801

Eerst zien, dan geloven.

17-09-2023 07:49

redfella +1327

Rot op man. Koning Keizer Admiraal... Laat hem maar gewoon een goede pass afgeven en zie dan maar weer verder...
Ophemelen kan altijd nog

17-09-2023 07:18

Robertini +39069

Bij Seraing heeft hij in de hoogste divisie maar 9 keer gescoord, geen cijfers om over naar huis te schrijven. Alhoewel dat bij een degradant natuurlijk ook moeilijk is, want de hele club had er maar 30. Ben benieuwd of deze jongen nu ook eens op het hoogste niveau kan gaan uitblinken.

Vond de eerste wedstrijd niet veelbelovend, maargoed, hij had ook pas twee dagen ofzo getraind.

17-09-2023 05:53

Henk de Vries +11124

Ik heb ook gescoord in de 3e klasse reserve!

17-09-2023 00:23

eros +4777

Als ik het zo lees hoef je Mikautadze dus niet op de flank te plaatsen.

16-09-2023 22:52

Ajaxisart +18768

Steijn zet nu al spelers op de verkeerde plek, laat staan als iedereen beschikbaar is.

16-09-2023 22:31

AlexLitmanen10 +14361

Mikautadze speelde centraal.
Wel iets achter de spits, dat moet hij vast ook wel kunnen.

16-09-2023 22:58

Lars.v +3039

Alleen het doelsaldo van onze concurrenten even vergelijken met de onze en ik weet al genoeg. Wat een klote seisoen gaat het wederom worden...

Bedankt Overmars

16-09-2023 22:20

Jarikoning +7201

Overmars had toch niet weggehoeven?
Veel te groot gemaakt die zaak

17-09-2023 23:09

HertogH +15836

Als je dit zo leest is het toch vreemd dat deze jongen op 10 bleef staan tegen Fortuna toen Akpom in het veld kwam voor Brobbey?

16-09-2023 22:03

wijzijndebeste123 +163203

Net zo vreemd als dat Rensch id Maicon rol moest spelen en we met twee nummers 10 en zonder rechtsbuiten speelden. Steijn snapt er of niks van of is al bezig met saboteren. Benieuwd naar zijn opstelling van morgen.

16-09-2023 22:10

Ricoteb +53174

Steijn gedraagt zich tactisch gezien als een amateur trainer die toevallig eens City heeft gekeken. Met een vierkant op het middenveld, open rechterkant, overlappende back. Opzich allemaal geen slechte principes, maar het leek echt alsof ie er totaal niet over nagedacht heeft en en ook de juiste spelers er niet bij heeft gezond. Tactisch foefjes zijn leuk, maar dan moeten de spelers en vooral ook de trainer zélf die foefjes wel helemaal begrijpen. Je zal zien dat ie morgen inderdaad met Mannsverk op rechtsback begint, in een soort Stones rol zoals City had afgelopen seizoen.

17-09-2023 02:51

wijzijndebeste123 +163203

Ik kan me niet voorstellen dat hij achter dit "foefje" stond. Steijn staat juist bekend erom t altijd zeer simpel te houden. Ik denk nog steeds (ook gezien zijn uitspraken na de wedstrijd waarin hij Mislintat en de aankopen voor de bus gooide) dat hij zo debiel speelde om de buitenwacht wijs te maken dat hij n kut selectie zonder rechtsbuiten heeft waardoor hij zich in dit soort bochten zou moeten wringen. Elke zwakzinnige supporter snapt dat als je zoveel spelers hebt die nog nooit samengespeeld hebben dat je t simpel moet houden. Dus moet zorgen dat elke zone automatisch bezet is (dat is t makkelijkst in n 4-3-3) en elke speler op n positie moet zetten waar hij redelijk bekend mee is (dus als je met n aanvallende back wil spelen dat je dan Gaaei daar neerzet en niet Rensch). Ik denk btw wel dat Gaaei en Sosa morgen op back staan gezien dat zij de voorzetten gaven op de training van gister. Dan hoop ik verder dat Tahirovic en Mannsverk n controlerend blok op t middenveld vormen en Mikautadze id basis (spits of als rechtsbinnen). Dan kan je op twee manieren de 4-3-3 prima invullen en met positiewisselingen zelfs tijdens de wedstrijd beide varianten gebruiken.

Optie 1:
---------------Gorter
Gaaei-----Sutalo-Hato----Sosa
------Tahirovic--Mannsverk
-------------Berghuis
-----Mikau-Akpom-Bergwijn

Optie 2:
---------------Gorter
Gaaei-----Sutalo-Hato----Sosa
------Tahirovic--Mannsverk
-------------Akpom
---Berghuis-Mikau-Bergwijn

17-09-2023 02:59

Bky +56362

Eerst maar eens een bal 2 x goed raken in een wedstrijd. Dan heb je al dubbele vooruitgang geboekt.

16-09-2023 21:59

Bakker +882

Deze gasten hebben hem in ieder geval vaker zien spelen dan al die negatievelingen, die hem na 1 wedstrijd al hebben afgeschreven. Ben benieuwd!

16-09-2023 21:14

DeMeervanweleer +7565

Ik denk dat morgen al duidelijk wordt of ik mijn, met grote tegenzin, aangeschafte ESPN abonnement weer stop ga zetten. De combinatie van het vooruitzicht op een kansloos seizoen van mijn club maar dan ook nog gretig voorzien van hatelijk ESPN commentaar, zal werkelijk ondragelijk zijn.

16-09-2023 19:22

FlyingDutchMan +17310

Volgende week winnen van kakkies en weer ESPN lid worden zeker?

16-09-2023 20:08

Vik86 +42397

Succes supporter

16-09-2023 20:23

Bas39 +67

Het kost nogal wat he dat abonnement dus ik snap sommige mensen wel...

16-09-2023 21:09

EricV83 +2031

Je weet toch al een tijdje wat je van Espn kan verwachten? ! Had dan geen abonnement aangeschaft

16-09-2023 21:39

DeMeervanweleer +7565

Tweestrijd tussen de behoefte om m'n cluppie te zien en ergernis....

16-09-2023 22:37

Jarikoning +7201

Espn is een walgelijke zender. Ik snap dat jij en vele anderen dat opzeggen

17-09-2023 23:11

12eman +5878

Als maar de helft vd lof waar is dan hebben we een goeie gekocht. Ben benieuwd, vooralsnog een beroerde eerste indruk. Die blijft vaak plakken, maar hoop dat hij dit kan ombuigen.

16-09-2023 18:58

Spielmacher +10682

Gezien het gebrek aan een rechtsbuiten en de samenstelling van de rest vd selectie moet Ajax serieus nadenken over 442 of 532. In welk systeeem we nou spelen zou eigenlijk niet uit moeten maken zolang er aanvallend voetbal gespeeld wordt en dat kan in ieder systeem, is een kwestie van hoeveel mensen achter de bal en wanneer er druk wordt gezet.

16-09-2023 18:30

Babanguido +104

Gorter;
Sutalo Hato Avila
Gaaei Mannsverk Sosa
Tahirovic Berghuis
Mikautadze Akpom/Brobbey/Bergwijn

16-09-2023 20:10

RadheAjax2021 +17874

Ja is goed.

16-09-2023 18:27

JJFajax +3547

Dus een echte rechtsbuiten ziet Ajax vervolgens in hem

16-09-2023 18:10

Manov +8581

Dan laat maar eens zien of je je landgenoot kan evenaren en misschien wel beter dan hem.

16-09-2023 17:51

NotForSale +2233

Seraing is ongeveer het Excelsior van België, dus niet helemaal een goede graadmeter

16-09-2023 17:49

ajaxwestland09 +28932

Mag hij morgen laten zien !

16-09-2023 17:24

GvanderK +2743 moderator

Morgen gaan we voor het eerst de sterkste elf bijelkaar zien, ben erg benieuwd en ook zeker naar Mikautadze. Ik voorspel een kleine 1-2 winst.

16-09-2023 17:19

trodat4030 +96403

Hm, hopelijk verwoorden ze het gewoon heel slecht, maar na zo'n interview haal ik een soort Pipo Inzaghi voor de geest.

16-09-2023 17:04

OntlastendeMiddenvelder +1987

Maar dan beter, want Filippo Inzaghi kun je je niet voorstellen op de flanken.

16-09-2023 22:09

DiAngelo +2408

Mikautadze is technisch best n goede speler, aanname en vervolgactie zijn ok en afmaken kan hij ook. Speelde n heel ongelukkige wedstrijd tegen Fortuna, gewoon slecht zelfs. De snelheid/ het tempo waar hij zn acties mee maakt moet omhoog en dat kost gewoon tijd. De ongelukkige opstelling van Steijn hielp ook niet, men liep elkaar vooral in de weg op het middenveld en Mikautadze moet nog erg wennen aan zijn medespelers. Eigenlijk moet z'on nieuwe speler ( net als een jeugdspeler) 4-5 maanden de tijd krijgen om op te bloeien, die tijd is er niet en dat is t maar de vraag hoe groot zijn zelfvertrouwen blijft, want daar gaat het om, aanpassen, op je bek gaan, vetrouwen blijven krijgen en groeien. Ik verwacht dat Apkom daar minder moeite mee zal hebben, die speelt opportunistischer en zal veel eerder n concurrent van Brobbey zijn.

16-09-2023 16:25

Jeugd +24640

Off
Manu-Brighton nu live.
Leuk om even te kijken

16-09-2023 16:15

Gonzalez75 +5864

Mij boeit het geen ene moer hoe ze hem noemen, als die maar scoort en assists geeft.

16-09-2023 16:08

EricV83 +2031

Blonde Truus op de wallen was ook heel erg goed in het afwerken

16-09-2023 16:07

Breuk +25060

Van een vriend gehoord?

16-09-2023 22:18

EricV83 +2031

Klopt, zeker niet uit eigen ervaring:)

16-09-2023 22:35

Tommyshelby +128455

Mikautadze gaat uiteindelijk gewoon onze eerste spits worden. Heeft gewoon bepaalde klasse.
Brobbey verkopen in 2024.

16-09-2023 16:02

cabenb +1603

⭐️⭐️⭐️

16-09-2023 15:59

Jeugd +24640

Heel geruststellend om te horen dat we Mbappé, Lewandowski en Haaland in 1 speler hebben weten te vinden.
Nu nog even afwachten of hij 10% waar maakt van wat in dit stukje geschreven staat.

16-09-2023 15:51

BennievdBuurt +885

Hahah precies dat had ik ook bij het lezen van dit artikel

16-09-2023 17:55

Juan62 +46168

Popla kennen we allemaal

16-09-2023 15:40

Rentokill +4606

Je bent me voor...

16-09-2023 16:08

ZlatDen +1972

Morgen komt de ommekeer!!!

16-09-2023 15:19

3sterren +20205

”niet zozeer iemand die de doelpunten aangeeft”.

Komt dat even goed uit zeg. Zo’n soort speler hebben wij momenteel heel erg hard nodig.
Met Brobbey als stoorzender en ijzersterk aanspeelpunt, zullen we dan eindelijk weer eens aan het o zo belangrijke doelsaldo kunnen werken.

De andere aankopen zullen wel voor de aanvoer zorgen, terwijl een paar aangekochte goede verdedigers ervoor zullen zorgen dat we weinig tot geen tegendoelpunten krijgen.

”Let the games begin”, om maar eens in de nieuwe voertaal af te sluiten ...

16-09-2023 14:54

cantharel +3522

Brobby ? heeft Ajax al te veel punten gekost dus voorlopig banken.

16-09-2023 20:06

Babangida83 +23827

Heb jij ooit van wedstrijdritme en vertrouwen gehoord?

16-09-2023 22:03

3sterren +20205

Brobby mag van mij alle seizoenen op de bank plaatsnemen, niet alleen voorlopig.

Brobbey daarentegen scoorde vandaag voorlopig nog de aansluitingstreffer ; ) ...

17-09-2023 15:57

A-west +5697

Wat zal ik lachen als Twente een draai om de oren krijgt. Kunnen we naar die negatieve espn ers en meer van die sukkeis is een gestrekte middelvinger trekken. Laten we het hopen.

16-09-2023 14:31

wijzijndebeste123 +163203

Ajax wint 0-3.

Van Gangelen: “Twente had n totale off-day en dan kan zelfs n dolend Ajax geflatteerd winnen. Lucky Ajax”

Been: “Feyenoord zou tegen dit Twente dubbele cijfers gehaald hebben.”

16-09-2023 14:39

3sterren +20205

Inderdaad. Het zijn twee schoolvoorbeelden van opper opportunisten ...

16-09-2023 14:58

koppensneller +5108

Wij op AS : " Dubbele cijfers ? Daar weet Been alles van ".

16-09-2023 15:01

RepoocElad +9880

De meest logische opstelling op papier begint toch te worden Berghuis op rechtsbuiten, Berwijn linksbuiten, dan opkomende backs Gaaei en Sosa zodat de Bergjes naar binnen kunnen en uithalen/steekpassjes kunnen geven op Mikautadze die in de spits staat. Akpom daarachter, die de zestien in kan komen zoals hij bij Middlesborough deed en dan de voorzetten van Gaaei en Sosa tegen de touwen koppen.

Klinkt leuk op papier. Hoop dat het op het veld ook werkt en dat Steijn de poppetjes op de juiste plek zet.

16-09-2023 14:07

ProfessorX +19827

Klopt en iedereen denkt dat akpom spits is nee dus een 10 die slim insluipt om te scoren .

16-09-2023 14:17

rafaelvandekaart +1755

Met Vos en Benji als middenvelders!

16-09-2023 15:54

johanisajax +8825

Dus eigenlijk hebben we een berg spitsen, ik vind Bergwijn ook meer een schaduwspits - en 0 buitenspelers?

16-09-2023 13:52

Ozymandias +159568

Het klinkt alsof Akpom en Mikautadze qua types goed bij elkaar zouden passen als '10' en '9' of visa versa of misschien zonder vaste rolverdeling. Mikautadze die voornamelijk uit het centrum weg trekt en daarmee ruimtes open zal trekken voor Akpom.

16-09-2023 13:51

Ajax27 +19086

Zo klinkt het idd wel. Ik denk dat Brobbey binnen 4-6 weken z'n basisplek kwijt is en Mikautadze de nieuwe spits wordt.

16-09-2023 13:53

AdK +1657

Nu nog elkaar leren verstaan, letterlijk en figuurlijk, in taal en voetbal ;-)

16-09-2023 14:15

ProfessorX +19827

Had ik al vaker gezegd en iedereen van neee is spits .

Die gozer is levensgevaarlijk uit 10 positie en Mikauladtze ernaast

Vandaar
Sutalo Hato Avila

Gaaei Tahirovic Mannsverk Sosa

Berghuis Akpom Mikautadze

16-09-2023 14:20

Kryptonite +76738

Maar als Mikautadze op 9 speelt en Akpom op 10, wie is dan onze rechtsbuiten? Berghuis? Die is te traag voor die positie (en geeft zelf aan dat hij liever op 10 speelt). De tandem Berghuis en Gaaei zou misschien nog wat kunnen worden, waarbij Berghuis inverted speelt a la Ziyech en Gaaei eroverheen dendert, maar denk dat Berghuis niet goed genoeg is voor die rol. Ziyech was als aanjager/opjager ook van onschatbare waarde en dat zie ik Berghuis niet doen.

Echt ongelooflijk dat we niet gewoon een rechtsbuiten hebben gehaald. De logica daarvan ontgaat mij volledig.

16-09-2023 14:28

BBAFCA +9756

Gaaei op de brommer

16-09-2023 15:42

Soccerskins v2 +43237

Hier ben ik ook enorm benieuwd naar. Mikautadze 9 en Akpom 10 is een van de koppeltjes die ik de komende tijd graag hoop te zien. Gaaei rechtsback en Berghuis rechtsbuiten is er ook een.

De opstelling tegen Twente lijkt via twitter alweer uitgelekt te zijn, maar voor het geval dat deze niet klopt zou een basiself met Gorter; Gaaei, Sutalo, Hato, Sosa; Tahirovic, Akpom, Vd Boomen; Berghuis, Mikautadze en Bergwijn mij heel interessant lijken.

16-09-2023 16:35

JJFajax +3547

Brobbey is de enige speler die tegen Fortuna en Excelsior oorlog voorin maakte. Jammer dat hij zoveel kansen nodig heeft om er 1 te scoren. Nu moet ik zeggen die buitenspel goals maakte hij wel goed af. Brobbey mist gewoon vertrouwen, want ligt altijd aan de spits

16-09-2023 18:18

C14 +22326

In zijn eerste wedstrijd voor Ajax was hij ongelukkig, maar je zag al wel de overtuiging, in zijn handelen en strakke harde kaatsen als ie zich in liet zakken. Ook vlot en redelijk behendig. Denk dat dit wel een goede speler is.

Akpom moet je echter niet op 10 hebben, is teveel een schaduwspits, ik wil eindelijk weer eens een 3-mansmiddenveld zien, in plaats van een 1 of 2-mansmiddenveld, waarmee je sneller overlopen wordt, en aanvallend en opbouwend veel te weinig verbinding over de grond hebt naar voren toe.

Misehouy gewoon voor de leeuwen gooien, met Berghuis als ander type en extra optie.

16-09-2023 13:44

Kryptonite +76738

In de wedstrijd tegen Fortuna was hij vreselijk. Misschien wel de slechtste speler (iig aanvaller) op het veld. En dat is een prestatie op zich.

Wel heb ik er alle vertrouwen in dat hij een goede speler voor ons zal zijn, want hij heeft wel degelijk kwaliteit.

16-09-2023 14:24

C14 +22326

Was ook wel zijn eerste wedstrijd bij Ajax, nieuwe club, nieuw team en medespelers, nieuwe speelwijze en tactiek, nieuwe rol.

We gaan het zien.

16-09-2023 14:28

ProfessorX +19827

Mercedes ideale 3 achterin Sutalo Hato Avila

En wingbacks Gaaei en Sosa

De 2 6en die ook openingen kunnen vinden Tahirovic en Mannsverk is een betere opstelling dat kan winnen

Akpom en Mikauladtze spitsen duo kan je kijken wie erachter komt Bergwijn of berghuis

Misehouy kan dit jaar uitblinken in jong om volgend jaar de strijd aan te gaan geld ook voor Vos en vAxel Dongen .

Deze winter zie ik Bergwijn weggaan net als berghuis volgend jaar zomer

16-09-2023 14:25

C14 +22326

Nee, alsjeblieft niet die 5-3-2 onzin bij Ajax, dan is er al helemaal niks meer van Ajax' identiteit over.

16-09-2023 14:29

ProfessorX +19827

532 ?

Lees jij wel ?

16-09-2023 14:42

WantAmsterdam +116036

In een moderne 3-4-3 wat Guardiola ook vaker heeft gespeeld kun je ook met Wingbacks spelen.

16-09-2023 15:03

JJFajax +3547

Vind het ook meer 5-3-2 omdat je 2 verdedigers op de flanken hebt staan. Als je 3-5-2 wilt spelen moet je een links en rechtsbuiten opstellen

16-09-2023 18:22

ProfessorX +19827

Dan kan jij deze 2 spelers duidelijk niet Gaaei en Sosa

Met Sutalo Hato en Avila ( ook een lcv ) heb je 3 man !

Jezus wat lezen mensen slecht zeg .

16-09-2023 18:53

WantAmsterdam +116036

Linksbuiten en rechtsbuiten zijn aanvallers, dus dan spel je niet 3-5-2 maar 3-3-4. Wat jij bedoelt is dan een linker en rechter middenvelder. Maar Wingbacks zijn daar niet ver van verwijderd. Het zijn geen pure verdedigers, daarom noemt men ze ook WINGbacks.

16-09-2023 19:35

C14 +22326

@Professor

-----------Akpom----Mikautadze---------
----------------Berghuis-------------------
Sosa-----Mannsverk---Tahirovic----Gaaei
---------Avila----Hato----Sutalo----------

Zo beschrijf je het, misschien met Sosa en Gaaei iets hoger.

5-3-2 zonder bal en als je wat onder druk staat, 3-5-2 bij balbezit en, als de tegenstander wordt terugggedrukt en in de aanval 3-3-4/3-2-5.

Aangezien van een bepaling van het systeem uitgegaan wordt van zoals je het neerzet bij aftrap/bij start opbouw, zou je dus zeggen 5-3-2 of 3-5-2, afhankelijk van of je wingbacks loskoppelt van de verdediging. Backs, of dat nou wingbacks zijn, horen normaliter bij de verdediging.

Backs van Ajax in een 4-3-3 komen vaak ook net zo op, en dan wordt het 3-4-3 of 3-3-4, soms zelfs 2-3-4. Maar je spreekt dan altijd gewoon van de startformatie, en dat is in dit geval 4-3-3.

Zoals jij het neerzet is dus of 3-5-2 of 5-3-2.

16-09-2023 20:53

C14 +22326

@Want

Klopt, maar geen fan van. Dan heb je centraal maar twee middenvelders, vaak zet men deze dan ook naast elkaar, in plaats van achter elkaar, zodat je iets van een ruit vormt, wat opbouwend en aanvallend beter is. Maar teveel ruimte om te bespelen voor die twee, en komen dan te zwemmen in mijn ogen. Je moet dan ook wel een zéér goede en creatieve 10 hebben. Maar die stelt men dan meestal ook niet op, want de wingbacks al extreem aanvallend, en die ook veel zullen voorzetten.

Dat is althans mijn eerste idee daarbij.

16-09-2023 20:59

C14 +22326

@Professor

Gaaei en Sosa zouden in een 4-3-3 gewoon op de back staan, en niet op het middenveld en niet in de aanval, dus zijn dan toch gewoon backs? Of in jouw geval wat aanvallender en wingbacks, maar het woord 'backs' is niet voor niets terug te vinden in wingbacks.

Ik begrijp je wel in de zin van het type Gaaei, die ook buitenspeler is geweest, en ook aanvallend wat kan brengen, maar een systeem is een systeem.

16-09-2023 21:03

ProfessorX +19827

Nee ik zet dat zo niet neer maar maak niet uit als je leest wat ik zeg dan kom je bij die opstelling van jou uit .

16-09-2023 21:59

ProfessorX +19827

Jezus ga je echt op de woord spelling ?

Wat staat er in me 1e verhaal ?
Juist wingbacks !

16-09-2023 22:00

C14 +22326

Precies wingBACKS, dat bedoel ik, uiteindelijk blijven het backs, hoe hoog ze ook gaan.

Maar je hebt gelijk, het gaat nergens over, laten we er over ophouden.

16-09-2023 22:27

C14 +22326

Zet het eens neer zoals jij het bedoelt dan, op de manier zoals ik het visualiseerde?

16-09-2023 22:27

pafo +1131

We gaan het zien op het veld hoe goed de aankopen zijn!

16-09-2023 13:42

Henkjanklaas +20606

Veel gepraat weer over hoe goed hij wel niet is enz. Laat het gewoon zien de komende weken. Daar gaat het om en niks anders.

16-09-2023 13:36

JD84 +2093

Komende maanden...

16-09-2023 13:49

JanBiesbos +29005

Dus spits 9, akpom 9 of 10? Wat een puzzel daar komt steijn nooit uit zoveel mogelijkheden en je bent al begonnen…

16-09-2023 13:18

LukaLitmanen +81962

2e niveau België en Frankrijk.. lekker hoor

Een grote gok neemt Mislintat dus.


Hij verdient wel de kans en tijd natuurlijk..

16-09-2023 13:12

JanBiesbos +29005

vos , hato, godts , taylor, brobbey etc allemaal tweede niveau NL KKD begonnen wat zeur je nou? Alleen akpom championship is een gokje met 28 … die argentijn sosa sutalo gaaei die staan er gewoon tahirovic van serie a naar ED das makkie, alke aankopen zijn international en zijn geen koekebakkers. Zeiken tegen de RVC dat moeten we dat ze al twee seizoenen op rij de voorbereiding verkloten door laat geld vrij te geven voor spelers

16-09-2023 13:24

LukaLitmanen +81962

Dat zijn jeugdspelers man man man.

16-09-2023 13:27

JD84 +2093

Jaja en deze Mikautadze is immers al tegen de 30... man man man 🙈

16-09-2023 13:51

WantAmsterdam +116036

Mikautadze is 1 1/2 jaar ouder dan Taylor en iets meer dan een jaar ouder dan Brobbey.
Franse tweede divisie is btw veel beter dan de KKD.

16-09-2023 13:55

LukaLitmanen +81962

Eredivisie staat hoger aangeschreven dan Ligue 1 tegenwoordig. (Fifa rankin)
Ligue 2 weet ik niet maar kan niet hoopvol zijn

16-09-2023 16:02

WantAmsterdam +116036

Eredivisie staat hoger op de ranking dankzij de peren league, de ligue 1 is nog steeds duidelijker beter/heeft een hoger niveau.
De ligue 2 is een geweldig opleidingscompetitie. Mahrez en Kanté.Speelden op latere leeftijd als Mikautadze ook nog in de Ligue 2 of zelfs daaronder. Mané op 20 jarige leeftijd ook nog.

16-09-2023 16:20

JD84 +2093

Heerlijk...die overschatting van de ED! 😄

16-09-2023 13:50

Hunkelaars +3365

De hetze tegen Mislintat, Steijn en bijna heel AJAX in de media is echt van ongekende omvang.
Zoveel trieste berichten die halve waarheden betreffen en op de persoon gespeeld zijn.
Nooit geweten dat er zoveel AJAX haters leven in dit intussen verrotte land.
Clubs als Manchester United en Chelsea staan op plaats 11 en 12 na 4 speelronden, en daar blijft het rustig en gaat de media niet als een jaloers kind tekeer.

16-09-2023 13:04

Hunkelaars +3365

Toch weer te vroeg geroepen helaas.
De media is wakker geworden en heeft de volgende dus al op de korrel;
Aanval op Ten Hag geopend: 'Hij heeft niemand beter gemaakt bij Man United'

16-09-2023 13:50

Ajax27 +19086

You wish... Ten Hag is al weken onder vuur bij United. Hij kan ineens niets meer goed doen. Daar is het nog 100 x zo erg als hier.

16-09-2023 13:55

FrancescosRavioli +15145

Van wat ik op beelden van hem heb gezien is hij 1 van de betere aankopen. Maar tegen Fortuna was hij bij uitstek de slechtste man van het veld. Hopelijk wordt hij een revelatie en niet de 2e Kinkladze (die kon ook veel meer dan die bij Ajax liet zien)

16-09-2023 13:03

Aspers73 +3188

2e niveau Belgie gaat dit over.

16-09-2023 12:56

tnrg +1145

Beter lezen, het gaat om 1 seizoen op het 1e en 1 seizoen op het 2e niveau.

16-09-2023 12:59

BasseyAdriaan33 +13608

Heftig zeg

16-09-2023 13:03

JD84 +2093

God zo bijdehand...

16-09-2023 13:52

Dirk.v +14927

Koning! Keizer, Admiraal?
Laat het morgen maar zien allemaal

16-09-2023 12:50

tnrg +1145

Ik snap niet helemaal waarom er zoveel discussie in de media is over de rechtsbuiten positie. Steijn heeft zelfs nog aangegeven voor de wedstrijd tegen Fortuna dat ze 343 zonder een rechts en linksbuiten spelen maar met een dubbele 10 achter spits Brobbey. Dit was daarna ook duidelijk te zien tijdens deze wedstrijd.

De selectie lijkt ook duidelijk samengesteld om op deze manier te gaan spelen. Dat zou er dan zo uit zien:

Spits: Brobbey/Mikautadze/Akpom
2x AM: Bergwijn/Berghuis/Akpom/Mikautadze

LM: Forbs/Sosa/Salah-Eddine (keuze tussen een meer aanvallende of verdedigende variant)
RM: Gaaei/Rensch (de vraag of dit de juiste positie voor Rensch is, maar hij speelde tegen Fortuna wel als RM)

2x CM: Tahirović, Taylor, van den Boomen, Mannsverk, Vos

3x CV: Šutalo, Hato, Ávila, Kaplan, Medić

Of dit de juiste speelwijze is moet natuurlijk nog blijken en misschien wordt het later alsnog een 433. Maar het lijkt er vooralsnog op dat ze op deze manier willen gaan spelen.

16-09-2023 12:49

peterVKV +6419

Rensch zou ook RCV kunnen zodat Sutalo centraal kan en Hato LCV.

Verder: naast deze 3-4-3 zou je ook een aanvallender 4-2-4 kunnen doen met Mikautadze als diepe spits/afmaker, Brobbey/Akpom erachter op 10 en vrije rollen vanaf links en rechts voor Bergwijn en Berghuis. Achterin hebben Sutalo en Hato het samen echt wel voor elkaar en kan je nog steeds met aanvallende backs spelen.

16-09-2023 13:01

Torman +1975

Als Ajax hem blijft posteren als rechtsbuiten (en nee, kan ook niet met vrije rol zoals sommigen hier zeggen), gaat ie het gewoon lastig krijgen. Dit is iemand die naast of vlak achter de spits moet spelen. Maarja Ajax gaat natuurlijk weer doen alsof zij hem een rb vinden zoals met 90% van de spelers die ze op Andere posities posteren

16-09-2023 12:48

JD84 +2093

Hey...misschien moet je ff solliciteren?

16-09-2023 13:53

ajaxfanmarcel +1469

Gewoon rechtsbuiten zetten in vrije rol. Laat hem maar gaan. Brobbey aanspreekpunt Berghuis erachter

16-09-2023 12:31

SambaNeres +2291

Brobbey aanspreekpunt lijkt me niet zo'n goed idee als je zijn interviews ziet 🤔

16-09-2023 12:48

CruijffLegend +4976

Met Berghuis erachter zou misschien kunnen. Geef het een kans.

16-09-2023 13:46

JD84 +2093

Wel grappig juist 😄

16-09-2023 13:53

ajaxfanmarcel +1469

Aanspeelpunt. Leuk autocorrectie

16-09-2023 21:01
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.