Driessen wijst onderschatte Ajacied aan: 'Geen enkele andere Ajacied die dat kan'

door Jesse ter Haar 57

Bron De Telegraaf

Driessen wijst onderschatte Ajacied aan: 'Geen enkele andere Ajacied die dat kan'

door Jesse ter Haar 57

Bron De Telegraaf

Laatst geüpdatet

Valentijn Driessen is van mening dat Bertrand Traoré wordt onderschat, zo vertelt hij in de voetbalpodcast van De Telegraaf. De speler uit Burkina Faso had tijdens Ajax - AZ een sublieme assist in huis, maar tegelijkertijd begrijpt Driessen ook waarom er geregeld kritiek op Traoré ontstaat.

'Degene waarvan ik vind dat hij wordt onderschat – en dat begrijp ik wel, omdat hij ook veel balverlies lijdt – is Traoré', begint de verslaggever in de podcast van de genoemde krant. 'Wat hij bij die goal (van Anton Gaaei tegen AZ, red.) doet, komt van niemand anders dan Traoré. Er is geen enkele andere Ajacied die dat kan, die assist geven op Gaaei.'

Vooral vanwege zijn technische kwaliteiten is Traoré van groot belang voor Ajax, zo luidt het oordeel van Driessen. 'Dat maakt gewoon het verschil en zo heeft hij meer acties, waardoor Ajax tot rust komt. Op het moment dat hij aan de bal is, is er eigenlijk altijd rust. Hij mag sommige ballen wat beter geven of afmaken, maar hij is wel een creatieve speler die je graag ziet bij Ajax.'

De maandag na Ajax - AZ staat met name in het teken van Youri Baas. De verdediger werd op zijn verjaardag alsnog opgeroepen door bondscoach Ronald Koeman. Driessen ziet in de Ajacied desondanks geen Oranje-materiaal voor op de lange termijn. 'Of hij moet een ontwikkeling doormaken zoals zijn grote voorbeeld Daley Blind. Bij Blind dacht je in zijn eerste jaar bij Ajax ook dat het geen Nederlands elftal zou worden.'

Tekst gaat verder onder de foto.

youri baas ajax lazio europa league
Youri Baas heeft zich dit seizoen in de basis van Ajax geknokt en dat leverde hem maandag een oproep voor het Nederlands elftal op.

'Hij is slap in de duels, al had hij gisteren (tijdens Ajax - AZ, red.) wel één heel goed duel dat hij won', gaat Driessen verder over de opgeroepen Baas. 'Aanvallend, in zijn oplossing vooruit, vind ik hem ook minder dan Daley Blind. Maar wat je van Daley Blind voor ogen hebt, is van de afgelopen jaren. Dus dat hij altijd de voetballende oplossing weet te vinden.'

Opmars van Baas

Volgens collega Mike Verweij is het erg knap wat Baas dit seizoen laat zien bij Ajax, zeker gezien zijn status aan het begin van het seizoen. 'Als NEC niet zo zuinig had gedaan, dan hadden ze hem binnen gehad. Dan was hij nooit international geweest. Vanaf dag één dat Farioli hem zag trainen, heeft hij hem naast Sutalo neergezet. Dat past heel goed. Het is heel knap dat die jongen zich vanuit een kansloze situatie heeft opgewerkt tot de selectie van het Nederlands elftal.'

Verder is er vanuit Verweij aandacht voor de technische staf van Ajax. Assistent-trainer Felipe Sánchez Mateos wond zich in de wedstrijd tegen AZ op en werd uiteindelijk met een rode kaart naar de tribune gestuurd. Volgens Verweij is het emotie die ergens toe kan leiden. 'Het kan weleens bepalend gaan worden in de titelrace. Deze staf van Farioli heeft nog nooit bij een grote club gezeten. Als het verschil drie punten wordt… Als ik het gedrag van die assistent zie, dan krijg ik bijna de indruk dat de kampioenstress bij Ajax inmiddels wel een beetje begint toe te slaan.'

Lees meer over:
Plaats reactie

AjaxAmsterdamnn +4198

Ik vind bij Traoré het balverlies helemaal niet zo erg, wat erg is bij Traoré is dat hij voor geen meter kan schieten hahah. Hij kon het vorige periode al niet, deze periode dacht ik in het begin van "huh sinds wanneer kan hij dit", maar al snel is hij weer terug op oud schiet-niveau. Mist zondag ook gewoon 2 gratis goals.

18-03-2025 10:59

RayJordaan +6838

Het is altijd alles of niets bij Bertje, maar er gebeurt tenminste wat. Godts heeft dat ook maar is uit vorm. Dat zijn onze twee enige spelers die wat kunnen uitrichten, want het middenveld buiten Taylor is gewoon onvoldoende.

18-03-2025 10:14

Ans B +19813

Altijd maar weer dat balverlies waar men bij Traoré over valt. Volgens mij verliest Godts de bal nog véél vaker.
Traoré heeft fases in het seizoen dat hij minder balvast is en minder in vorm is, maar ik ben per definitie alert als hij de bal krijgt. Zijn balaannames zijn vaak fenomenaal goed, je weet nooit - de verdediger inclusief - wat hij vervolgens doet. Hij heeft de techniek en de snelheid om één of meerdere tegenspelers uit te spelen en hij heeft een goed inzicht om een ander vrij te spelen.

Ikzelf kijk 10x liever naar Traoré dan naar Godts, omdat ik bij Godts nooit echt het idee heb dat hij weet wat hij doet. Beiden spelen veel op intuïtie, maar in de intuïtie van Traoré heb ik veel meer vertrouwen.
Dit is geen motie van wantrouwen aan Godts, want die is veel jonger en moet nog veel leren. Maar soms heb ik wel degelijk twijfel of hij zijn talent écht gaat verzilveren.

Voor mij is Traoré één van de belangrijkste Ajaxspelers: als hij zijn normale of beste vorm heeft kan hij wedstrijden in zijn eentje beslissen. En zelfs in zijn slechtste vorm kan hij van doorslag gevende betekenis voor het team zijn.
Natuurlijk is het soms ergerlijk hoe en hoe vaak hij de bal verliest, maar helaas is dat onderdeel van zijn spel. Zoals anderen al zeggen: had hij dat niet dan zou hij nooit en te nimmer bij Ajax spelen.

18-03-2025 08:23

Gizcobar +355

Ik ben het ergens met je eens, geef traore vertrouwen en die schiet er 20 in in de eredivisie

18-03-2025 10:01

Ans B +19813

Dat weet ik niet. Hij krijgt volgens mij - net als elke speler - het volledige vertrouwen van Farioli. Dat wispelturige zit volgens mij in zijn spel. Hij heeft momenten en fases dat alles lukt, maar ook momenten en fases dat veel mislukt. Vaak heeft dat iets te maken met iemands karakter dat ergens stabiliteit mist. En vaak heeft dat met iemands achtergrond te maken.

18-03-2025 12:14

Dave +5841

Wat een slijmbal 🤢🤢🤢

18-03-2025 08:09

JantjeBeton +2978

Is toch aardig en goed gezien van Driessen, wat Traoré (en Baas) betreft, moet en mag ook weleens gezegd worden (door mijzelf😉)!

18-03-2025 07:26

Ferd +38428

Dat de assistent zo boos werd was volledig terecht omdat Adolf Higler weigerde geel te geven voor een overtreding die minimaal geel was. Gaaei kreeg rood voor een trap die maar net ietsje erger was.

18-03-2025 06:24

JantjeBeton +2978

Ferd, kijk nou uit met je 'Adolf Higler', heeft mij destijds een ban opgeleverd. ;-) (Of je nou gelijk hebt of niet... 😂)

18-03-2025 07:30

Ferd +38428

Wat? Is dat niet zijn voornaam dan?

18-03-2025 11:21

Dapperestrijders +4566

Zelfs als Driessen iets roept wat waar is vertrouw ik hem niet.

18-03-2025 05:48

Ajax '69 +3835

De meest onderschatte voetballer, naast Gaaei, vind ik Rasmussen, en dan als spits. Die paar wedstrijden dat hij de kans kreeg zag je al dat hij veel completer is dan Brobbey, fysiek, tactisch en technisch gezien, en dat hij bijvoorbeeld ook een prima afwerker is. Zonde voor die jongen en voor Ajax dat hij zo snel geblesseerd is geraakt. Als Rasmussen ritme en zelfvertrouwen ontwikkelt heb je er een hele goede spits aan.

18-03-2025 01:22

PH2BOT +40155

Ik zou liever Traoré in de spits zien dan Brobbey. Bertje is niet alleen veelzijdiger maar heeft bovendien veel meer voetbal technische bagage waarmee hij uit het niets kansen weet te creëren. Omdat dat hem niet altijd lukt speelt hij bij ons en niet bij een Europese topclub. Daar ben ik dus ook wel blij om want nu kunnen wij hem zien voetballen...voor Ajax 1.

18-03-2025 00:14

PH2BOT +40155

Bertje is en blijft Bertje...het ene moment weergaloos...het volgende weer net niet. Maar toch kom ik vooral ook voor hem naar het stadion.....net als destijds in 20216/2017.

18-03-2025 00:11

Tommyshelby +128562

Bah, dat ik het eens moet zijn met Valentijn. Maar het is wel zo. Traore heeft niet bepaald lekker gepresteerd in januari en februari, maar gisteren was ie gewoon je beste aanvaller. Ook al was ie niet groots ofzo. Snap daarom het gehak op hem niet tijdens en na de wedstrijd.

Presteert veel beter dan Berghuis. En heeft imo ook genoeg laten zien voor een basisplek volgend seizoen met 16 g/a uit open spel.
Wel hoop ik op een stevige concurrent. Wat dat betreft jammer dat ze Berghuis hebben verlengd, die is dat niet. Die bezetting had en heeft verfrissing nodig.

17-03-2025 22:21

RSM +3918

Traore is een functionele speler als het achter hem goed staat, de druk naar voren. Dan komt zijn techniek tot z'n recht. Wat je nu ziet is dat hij te weinig afspeel mogelijkheden heeft nadat er een leuke actie wordt gemaakt door hem of hij moet zelf vuren. Het middenveld is eigenlijk nog steeds erg slecht en veel spelers zijn langzaam en slap. De enige die vordering heeft gemaakt is Taylor maar het mag voor het goal veel efficiënter en daar ontbreekt het bij hem aan. De rest speelt leuk maar geen eredivisie top of nog te jong.

17-03-2025 22:18

AFCAWormerveer +4442

Men is snel tevreden tegenwoordig.

17-03-2025 21:59

Mung +1389

Typisch zo'n jongen waarvan je weet: je kunt veel meer. Hoop dus van harte dat we nog wat van de echte Traore gaan zien.

17-03-2025 21:52

Betuwe85 +20547

Behalve de assist hd meneer ook moeten scoren

17-03-2025 21:44

DankzijCruijff +48682

Spijker op de kop, Valentijn, voor de verandering.

17-03-2025 21:38

Gajes +307

Veelste veel balverlies . Prima als backup , maar voor de basis is het te weinig . Een rechtsbuiten is hard nodig , wat mij betreft halen we Antman ( morgen al vastleggen voor aankomend seizoen ) .

17-03-2025 21:31

JantjeBeton +2978

*Veel -> veler -> 'veelst'???😉🫶

18-03-2025 07:32

cantharel +3523

Een goeie spits lijkt mee meer nodig want Brobby gaat het niet worden voor de toekomst ,eentje met het gezicht naar de goal zal vaker scoren dan deze worstelaar.

18-03-2025 17:57

31xAjax +7902

Traoré doet soms briljante dingen maar onder de streep nog geen handvol voldoendes dit seizoen....

17-03-2025 21:20

Vluimscherp +1640

Traore: Voor dat ene beslissende moment zit je je wel 90 minuten te ergeren.

17-03-2025 21:17

Francisco81 +4297

Traore echt zo speler die in de zelfde wedstrijd een 4 kan spelen, maar ook even later een 8. Het schommelt zo vaak bij hem . Maar toch wel blij dat we hem hebben.

17-03-2025 21:01

Chalana1984 +4468

Tja. Traoré is een fenomeen. Zijn wisselvalligheid is spreekwoordelijk: Traoréiaans.

17-03-2025 20:58

JantjeBeton +2978

Diepe buiging!😊

18-03-2025 07:33

Amp +37589

"'Aanvallend, in zijn oplossing vooruit, vind ik hem ook minder dan Daley Blind. Maar wat je van Daley Blind voor ogen hebt, is van de afgelopen jaren. Dus dat hij altijd de voetballende oplossing weet te vinden.' "
Als er iets is dat daley al vanaf het begin in had, dat was t juist de voetballende oplossing weten te vinden. Sneeuwde in zn beginjaren juist vooral onder vanwege het tempo en zwakke fysieke duelkracht.

Dat Baas vanaf de eerste trainingsdag naast sutalo is neergezet is ook wel bijzonder als sutalo niet eens bij de start aanwezig was...

En eeuwig zonde dat we geen fatsoenlijke rechtsbuiten hebben gekregen in de winter. Denk dat je met traore in de punt misschien wel meer aan doorvoetballen toekomt dan nu voorin, waarmee je een gebrek aan creativiteit op t middenveld misschien ietsje meer kan compenseren

17-03-2025 20:51

Bjorn +12406

Bertje is alles of niks. Briljant of dramatisch.

Er is geen middenweg.

17-03-2025 20:09

j0rnnn +5099

Ja. Maar de verhouding neigt meer naar dramatisch dit seizoen.

17-03-2025 20:23

Bjorn +12406

Zeker. Het is 80% á 85% van de tijd dramatisch. Veel te veel.

17-03-2025 21:50

Spelverdeler +4644

In z'n eerste periode bij Ajax was het misschien (maar) 30% á 40% van de tijd dramatisch. Toen ook wel betere spelers om hem heen waar die een klik mee had.

17-03-2025 22:28

Ferd +38428

cijfermatig doet hij het precies zo goed of slecht als zijn eerste periode

18-03-2025 06:26

arufred +9771

Verweij en Driessens wie kent ze niet. Niks meer plaatsen op A.S.

17-03-2025 20:07

Gizcobar +355

Eens met Driessen, dit is je enige speler die functioneel technisch zo’n hak assist kan geven (Godts kan het wel maar doet even niet zoveel laatste weken)

17-03-2025 20:06

Amp +37589

brobbey gaf zo ook een assist op dacht taylor nog dit seizoen in de EL. Al weet ik eerlijk gezegd niet of dat een skill of stuiptrekking was...

17-03-2025 20:53

Epiret +4379

Traore: 5% genialiteit en 95% lamlendigheid. Dat is dus ontoereikend voor Ajax, daarvoor is het tegenovergestelde gewenst.

17-03-2025 20:00

Michael 1974 +21985

Zowaar ook met dit verhaal v driessen en verweij eens. Ik begin het eng te vinden; een paar wijze uitspraken op een dag.

17-03-2025 19:52

Okocha078 +13749

In potentie is Bertje altijd al een topspeler geweest, echter is hij zo wisselvallig als het weer.
Volgend jaar een echte vleugelflitser daar met Traore als backup.
Wordt zijn laatste jaar , dan is Faberski er hopelijk klaar voor

17-03-2025 19:51

Franz Fabelhaft +5146

Ja ja Driessen, en als Bertje door Mislintat gehaald was in plaats van door je vriendje Kroes kon hij er zeker geen ruk van.

Tot dusver valt Traoré gewoon flink tegen. Wisselt één leuke pot met vier slechte af. Dat hakje gisteren was prima uitgevoerd, maar iedere middenvelder of aanvaller met een fatsoenlijke basistechniek kan zo’n simpel hakje geven. Dus daar oreert Driessen ook weer lariekoek.

17-03-2025 19:35

wijzijndebeste123 +163415

Ben ook groot fan van de stijl van Bertje. Maar helaas speelt hij slechts 1 op de 6-7 wedstrijden goed. Dat is erg magertjes.

17-03-2025 19:28

AFCA-Driebergen +22153

Tijd dat hij in Eindhoven dan gaat vlammen

17-03-2025 19:34

robtjeajax +622

LOL ik dacht dat je verkoop bedoelde, maar volgende potje is daar

18-03-2025 07:28

Altijdindestraat +39928

Dat dus, Berghuis kan Traoré zijn hand schudden.

17-03-2025 19:46

Mv9494 +16618

Eens, helaas te weinig idd. Dus mag wel doorgeselecteerd worden van de zomer. Of we moeten hopen dat ie ineens een opleveing heeft gehad.

Wie vindt jij trouwens nou een goede speler die Kroes gehaald heeft, op Traore na?

17-03-2025 19:50

wijzijndebeste123 +163415

Ik ben redelijk blij met Wout en Bert. Al was Wout niet eens nodig geweest omdat je Akpom gewoon had en is Bertje 5 wedstrijden per seizoen goed.

De rest is allemaal geen versterking of zelfs verzwakking. Komende zomer gaat een ramp worden met Kroes als TD.

17-03-2025 19:55

vodin424 +368

Ik vind Rugani ook wel stabiel hoor

17-03-2025 20:51

KarimB +11406

@wijzijndebeste. Poh ja ik hou mijn hart vast. We zullen t nooit eens worden over Farioli. Maar wbt Kroes kan ik je de hand schudden.

Er komt meer geld binnen. Ben zelf heel bang voor dat het weer bord op schoot word met goede salarissen voor spelers als Blind, Veltman, Tete en Tadic.

We hebben nieuw fris bloed nodig. Creativiteit in de as. Een goede 9 en 1 extra goede buitenspeler erbij. Dit is voor mij de kern.

Alleen als ik al zie hoe lang Kroes over een linksbuiten doet. En dan aankomt met een speler van de Eagles(die het prima doet overigens) geeft mij niet het idee dat hij er heel veel van snapt. Na 4 maanden bij de Eagles uitkomen...

Ben bang dat als Farioli geen deftige aankopen krijgt hij nog een seizoen anti voetbal gaat spelen. En dat trek ik niet

17-03-2025 21:00

wijzijndebeste123 +163415

Idd. Id zomer gaan waarschijnlijk meerdere spelers van t volgende rijtje weg: Sutalo Hato Taylor Henderson Brobbey. Daarnaast komt er nog veel huurmeuk terug.

En dan mag Kroes waarbij de vorige veel minder complexe transferperiodes al te machtig waren de selectie op peil gaan brengen. Dat wordt een totaal fiasco met vooral veel oude harde werkers zonder restwaarde of niveau Rosa.

17-03-2025 21:06

KarimB +11406

1 op 6 schat je t nog hoog in. 1 op de 6 is momenteel acceptabel

17-03-2025 20:56

EdwinvanderSar +4362

Rust als Traoré aan de bal is? Kijkt Valentijn wel Ajax? Traoré doet van de 10 keer 2 keer iets geniaals met de bal en verliest hem 8 keer op onbegrijpelijke wijze. Dat is - los van wat je verder van hem vindt - heel iets anders dan rust aan de bal.

17-03-2025 19:22

AFCA-Driebergen +22153

En dan is hij ook nog heel slapjes in de duels als hij ze überhaupt aangaat. Dan hebben we het nog niet eens over zijn 'schot', wat met de snelheid van een pass is. Schieten kan hij niet. Zelfs die bal die hij gisteren met open doel mist, schiet hij op een hele rare manier, als je het een schot mag noemen.

17-03-2025 19:35

cantharel +3523

Wat dat betreft zijn beide vleugelspelers niet goed genoeg want Godts denkt dat hij er al is maar moet nog zoveel leren

18-03-2025 18:01

Hamstelaar +14976

Zijn Driessen en Verweij aangesproken? Lees alleen maar positieve artikelen van hun over Ajax vandaag

17-03-2025 19:17
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.