Van Hanegem: 'Aan die gekkigheid van Rotterdam tegen Amsterdam heb ik nooit meegedaan'

door Bart Veenstra 63

Bron Algemeen Dagblad

Van Hanegem: 'Aan die gekkigheid van Rotterdam tegen Amsterdam heb ik nooit meegedaan'

door Bart Veenstra 63

Bron Algemeen Dagblad

Willem van Hanegem benadrukt nog maar eens dat hij helemaal geen hekel aan Ajax heeft. Ja, Feyenoord geniet zijn voorkeur, maar dat wil niet zeggen dat hij de rivaal uit Amsterdam niets gunt. Integendeel, zo vertelt hij in een uitgebreid interview met het Algemeen Dagblad.

We gaan terug naar de jaren tachtig. In 1982 voetbalt Gert, de zoon van Willem, een jaar bij Ajax. In die tijd keek Van Hanegem dan ook geregeld naar trainingen van de Ajax-jeugd. 'Dat is toch best normaal?', zegt Van Hanegem. Marco van Basten zei laatst eens dat men het bij Ajax wel grappig vond dat een Feyenoord-icoon de trainingen van Ajax vanuit zijn auto bekeek.

'Kijk, Feyenoord is mijn club. Maar aan die gekkigheid van Rotterdam tegen Amsterdam heb ik nooit meegedaan', stelt Van Hanegem. 'Wat ik daar in Amsterdam zag in die tijd? Nou, talent. Dat Van Basten goed was, hoorde je al jaren. Maar hij had veel last van blessures door de groei. Ik zat daar uiteraard voor Gert. Maar om Van Basten zich snel te zien ontwikkelen, was wel leuk.'

Veel Feyenoord-supporters genoten er zes jaar geleden van toen Tottenham Hotspur met 2-3 won van Ajax. 'Maar ik niet, hoor. Voor het Nederlands voetbal was het gewoon beter geweest als Ajax die finale had gespeeld', zegt De Kromme, die veel vrienden heeft die voor Ajax zijn. 'Die gun ik het beste. Ik heb ook nog nooit te maken gehad met agressie of scheldpartijen van Ajax-fans. Eerder het tegenovergestelde.'

Kon Van Hanegem naar Ajax?

Van Hanegem speelde in zijn carrière jarenlang voor Feyenoord, maar mogelijk had hij ook het shirt van Ajax kunnen dragen. Het verhaalt dat 'de oude Van Praag' hem in de jaren zestig naar Ajax wilde halen, maar dat Rinus Michels tegen was, klopt niet, zo stelt hij. 'Piet (Keizer, red.) was de man die dat echt probeerde in de jaren zeventig. Hij had een zakenman opgetrommeld en die wilde mij inderdaad van Feyenoord naar Ajax halen. Ja, er was een gesprek, maar ik wist natuurlijk al meteen dat het nooit zou gaan gebeuren. Dat was niets voor mij. Als je bij Feyenoord speelt, ga je helemaal nergens heen en zeker niet in Nederland. Dat vond ik toen.'

Tekst gaat verder onder de foto.

Van Hanegem: 'Aan die gekkigheid van Rotterdam tegen Amsterdam heb ik nooit meegedaan'
Een onderonsje tussen Wesley Sneijder en Willem van Hanegem.

Dat zijn zoon Gert wel bij Ajax speelde, vond Van Hanegem prima. 'Al bleef het bij een jaartje. Ze hadden hem gescout bij Fortitudo in Culemborg. Na een jaar ging hij naar Feyenoord. Daar liep hij weleens te mopperen op het trainingsveld als er iets niet lukte. Dat mocht niet van zijn trainer toen. Dat was Cor Pot. Daar moest ik om lachen.'

Al met al heeft Van Hanegem gezien dat Ajax 'veel geweldige spelers' heeft voortgebracht. Toch hadden het er nog meer moeten zijn, zo vertelt het Feyenoord-icoon. 'Rinus Israël, Robbie Rensenbrink, Ruud Gullit. Allemaal Amsterdammers die nooit voor Ajax hebben gespeeld. Wereldtoppers die ze lieten lopen. Later kwam de lichting met Marco van Basten en Frank Rijkaard. Ook geweldige gasten.'

Abdelhak Nouri

Van Hanegem is een voetballief pur sang en het is dan ook geen geheim dat hij genoot van Abdelhak Nouri. Nog altijd gaat hij af en toe op bezoek bij de familie Nouri. 'Dat zijn zulke lieve mensen. Nee, ik vind het niet gek dat ze daar een Feyenoorder uitnodigen. Zo zou het overal moeten zijn. Niet dat ik daar moet zitten natuurlijk, maar los van de voorkeur voor clubs nodig je uit waar je zin in hebt. Die mensen hebben iets vreselijks meegemaakt, maar ze blijven zo positief. Dat vind ik knap. Hij had alles om bij Ajax een grote meneer te worden.'

Andersom ziet Van Hanegem het ook gebeuren. Hij complimenteert Ajax-clubicoon Sjaak Swart. 'De zong op mijn 80ste verjaardag luidkeels het lied van Feyenoord. Dat is toch geinig? Sjaak, die heel onredelijk kan zijn als het over Ajax gaat. Maar ook gewoon een geweldige gozer.'

Lees meer over:
Plaats reactie

JS16 +2788

Ouwe verbitterde bejaarde... man Willem je loopt voorop en ziet altijd weer groen van jaloezie

07:19

HJC +8014

Van Hanegem is nog nooit redelijk over Ajax geweest.

18-03-2025 23:09

Jarikoning +7202

Gert van Hanegem.nooit
T van gehoord. Geen prof geworden zeker

18-03-2025 22:56

Simpelishetmoeilijkst +25147

Ba dit te lezen kan ik me alleen nog herinner en boe smearing Willem altijd tegen Ajax voetbal de vroeger. Deelde graag een hadden elleboig uit in de wedstrijd, o.a. tegen Johan Neeskens, waar ze het later nog wel eens over hadden.
Heeft het meeste plezier gehad met de twee Johans in Orange, geloof ik. Was wel een fantastische voetballer vroeger.

18-03-2025 20:49

AFCA2211 +1041

Z’n beste column ooit ;)

18-03-2025 20:42

NW23 +5037

Voor Willem kun je alleen maar respect hebben. Ja, hij is een ouwe zeikerd. En natuurlijk heeft hij meer antipathie tegen Ajax dan dat hij toe geeft, of althans in zijn columns laat hij zijn voorkeur heel duidelijk blijken. Dat neemt niet weg dat hij een icoon is van het Nederlands voetbal en dat hij uiteindelijk gewoon een authentiek karakter heeft. No nonsense, recht voor z'n raap en een behoorlijke kijk op voetbal. Respect voor deze man, ondanks dat hij natuurlijk alles behalve een Ajax liefhebber is. Zoals mannen als hij en Sjaak Swart met elkaar om gaan, zo hoort het te zijn.

18-03-2025 19:53

Myriad +7040

Klopt wel. Als je zijn columns leest, dan lees je geen antipathie tegen Ajax. Totdat Feyenoord er tegen speelt.

Maar dat mag als fan. Doen wij ook.

18-03-2025 19:52

Dolblij +45017

Ja, dit is wel Willem. Mag hem wel, al ben ik het lang niet altijd met de inhoud van zijn columns eens. Lees ze echter veel liever dan de bijtende nonsense van de TG.

18-03-2025 19:45

Hollister +12576

Sorry, maar Willem is hier wel degelijk hypocriet... hij heeft werkelijk niets met Ajax, als je dat niet tussen de regels leest bij al zijn columns ben je stekeblind... nu de vermeende onschuld spelen is echt doorzichtig... dan heb ik veel liever Jan Boskamp, dat is een wereldgozer

18-03-2025 19:23

linksbinnen +8113

Toch wel mooie vent hoor die Willem!

18-03-2025 19:06

Aram +17888

De Kromme is een legende dus hij kan voor mij niet fout doen. En daar komt dan nog bij dat hij zo groot is dat hij geen last heeft van kinderachtige rivaliteiten.

18-03-2025 18:55

Heimwee +6698

Hahahaha Willem, ik begin me nu toch echt zorgen te maken over je psychische gezondheid. Je hebt je halve leven lopen stoken tegen Ajax. Je hield je meer bezig met je aversie tegen Ajax dan met de liefde voor je eigen cluppie. En het gaat altijd uit van Rotterdam richting Amsterdam

18-03-2025 18:44

trodat4030 +96422

Willem is gewoon een voetbaldier en schrijft (of laat schrijven) over voetbal, dat velen hier alleen zijn stukjes via AS meekrijgen en dat AS alleen de dingen over Ajax eruit pikt, doet men denken dat Willem het altijd alleen maar over Ajax heeft, terwijl dat natuurlijk helemaal niet waar is. Ga maar eens kijken hoe vaak er nou stukjes van WvH uberhaupt op AS verschijnen, dat is bij lange na niet elke week, dus waar denken mensen dan dat hij over schrijft als het niet op AS verschijnt? Precies! Dus dat gelul dat 'hij over zn eigen club moet schrijven' is ook al zo'n dooddoener... Zelfs in de columns waar het dan wel over Ajax gaat, worden hele delen totaal genegeerd omdat ze niet allemaal over Ajax gaan, maar zelfs dat simpele besef wil er hier bij velen volgens mij niet in, die blijven liever willens en wetens haten op WvH en houden duidelijk het allerliefst hun waanideeen in stand dat Willem 'altijd alleen maar over Ajax' schrijft..

Grappig genoeg snijdt veel (niet alles) van wat hij zegt, gewoon hout. Hij zou hier met een anoniem account al snel tot de betere users behoren...

18-03-2025 18:28

JanBiesbos +29033

Indekken ivm onze titel

18-03-2025 18:25

DeWijsneus +25687

Hij is ook niet tegen Amsterdam, hij haat alleen Ajax, wat toevallig uit Amsterdam komt, duh.

18-03-2025 18:20

Suavimani +11923

Is toch ook helemaal niet gek? Wat kan een Zeeuw nou met dat Rotterdamse second city syndrome? Daar staat hij toch compleet buiten? Bovendien is hij stiekem voor Ajax, dus dan ga je al helemaal niet mee in dat gehaat op Amsterdam 😉

Kiritisch zijn op de club is overigens niet direct haat. Anders zit half AS ook vol met Ajax-haters. Was ihr liebt das neckt sich: je bent extra kritisch op en emotioneel betrokken bij hetgeen waar je van houdt.

18-03-2025 17:55

Rockpotje +9548

Dat dit artikel hier recht onder de headline staat dat Van Hanegem onze succestrainer een Italiaanse druktemaker vindt waar we ons niet achter zouden moeten scharen omdat het Willen absoluut niet uitkomt dat we opeens kampioen kunnen worden vind ik wel weer lekker ironisch.

18-03-2025 17:44

Juichtoon +32406

Willem is een van de voornaamste predikanten hiervan...:-).

18-03-2025 17:38

RSAB +1152

Tuurlijk Willem, je klinkt echt heel geloofwaardig. Al zouden je wekelijkse met Ajax-haat doordrenkte stukjes in die kakkerlakken krant, toch anders doen denken….

18-03-2025 17:22

FelixGassenlicht +8948

En Sjaak is niet voor Ajax. Lees wekelijks zijn chauvinistische column en je weet beter.

18-03-2025 17:22

afcaman +2892

Schrijft elke week een negatieve column over Ajax :')

18-03-2025 17:21

JC14forever +814

Willem op de foto op de tribune bij mijn plaatselijke club Telstar...☺️ Ik ben hem in het verleden ooit eens tegengekomen op de snelweg in een file na een wedstrijd van Ajax... Keek toevallig opzij en moest lachen dat ik hem herkende, mijn auto hing toen vol met Ajax attributen, dus stak mijn duim op naar hem en hij moest lachen en stak ook zijn duim op... Gewoon een leuke, nuchtere kerel, maar soms verblind door zijn liefde voor Feyenoord, dat dan de "haat" richting Ajax weer naar boven komt als hij zijn column schrijft...

Ik heb een aantal vrienden, collega's die ook fervent Feyenoord supporters zijn en zij kunnen net als Willem soms zuur en met "haat" reageren als wij weer winnen... Ik moet er altijd erg om lachen en maak ze soms helemaal gek ermee en toch kunnen we het verder prima met elkaar vinden en is er uiteindelijk ook respect voor elkaar...

18-03-2025 16:54

Juichtoon +32406

En allemaal toch weer stenen naar de bus gooien. .omdat het allemaal wel meevalt :-).

18-03-2025 17:39

JC14forever +814

Wat een vreemde reactie... Mijn vrienden en collega's gooien absoluut geen stenen naar de bus, jammer dat je alle Feyenoord supporters over één kam scheert... Zij veroordelen dat net zo hard, net als ik idioten aan onze kant veroordeel die lopen te rellen of slopen...

18-03-2025 17:50

Juichtoon +32406

Ik lees dat anders nooit. Jij wel?

18-03-2025 20:21

JC14forever +814

Nee, ik lees er niets over, omdat ik gewoon face to face met mijn vrienden en collega's praat en dan zie en hoor ik hun afschuw over dat soort gedrag... Wij schrijven elkaar er verder niet over...🫣😉

18-03-2025 20:50

Juichtoon +32406

Omdat het verafschuwen niet zo leeft. Je ziet hooguit enorme uitzonderingen. Ze vinden het prachtig...
En dat staat in de media.

18-03-2025 20:52

JC14forever +814

Daarin verschillen we dan van mening...☺️

18-03-2025 21:17

Juichtoon +32406

Je schat dit totaal verkeerd in :-).
Je ziet het pas als je het doorhebt...

18-03-2025 21:50

Benjiben +4427

Ja en een bal is vierkant

18-03-2025 16:53

Artemio +31867

De willem van nu is een ongekend belachelijke gehaktbal.
Hij praat als een supporter van Feyenoord. Daar is in beginsel niks mis mee, maar dan verdien je ook de behandeling van een Feyenoord supporter.

18-03-2025 16:46

eenAjaxfan +20311

Stoer man....
De enige "ongekend belachelijke gehaktbal" ben jij...
Praat je ook zo tegen je (groot-)ouders?
Misschien moet je het woord 'respect' eens Googlen...

18-03-2025 17:12

Artemio +31867

Bedankt voor je nutteloze feedback.
Begin niet over respect.
Verder moet je goed lezen, maar dat gaat moeilijk zie ik.
Het heeft helemaal niks met leeftijd te maken gehaktstaaf. Bovendien weet jij helemaal niet hoe oud ik ben.
Je kunt beter jezelf adviseren.

18-03-2025 18:21

eenAjaxfan +20311

Nee, is het onderwerp respect te moeilijk voor je?
Wat lees ik niet goed dan?
Ik weet inderdaad niet hoe oud je bent nee, maar ik heb zo'n vermoeden... Zeker na deze reactie.

18-03-2025 18:26

Artemio +31867

Blijf maar sneren. Past goed bij je karakter. Verder ben ik jou geen uitleg schuldig.

18-03-2025 18:34

eenAjaxfan +20311

O jij kent mij wel...? Bijzonder.
Uitleg is zeker niet nodig.
Het zou je sieren als je wat meer respect toont naar een van de grootste spelers die Nederland gehad heeft.
Zelfs al is hij voor Feyenoord.
Fijne avond.

18-03-2025 18:45

Artemio +31867

Jij laat d.m.v. je reacties ten opzichte van mij genoeg zien.

Basta.

18-03-2025 18:58

eenAjaxfan +20311

Lekker makkelijke reactie.
Jammer dat je mijn vraag niet beantwoord.
Ben echt benieuwd wat ik dan verkeerd lees volgens jou.

18-03-2025 19:14

TweeBenig2 +16112

Hier het artikel: https://archive.ph/4mcmn

18-03-2025 16:38

AFCACruijff14 +161052

Het is een mooi verhaal geworden met mooie anekdotes en nuances.

18-03-2025 17:41

Rymesyt +7920

Ik geloof echt wel dat Willem geen hekel heeft aan Ajax. Ik heb ook absoluut geen hekel aan Willem andersom, prachtig voetbalicoon die we moeten koesteren. Wel is het gewoon waar dat Willem een supporter van Feyenoord is, en daardoor soms ook praat als een supporter. Net als Sjaak Swart dat bij ons is. Soms heeft Willem verstandige analyses en zie je dat hij echt veel van voetbal weet. En dat wisselt hij af met een zure column zoals die van gisteren 'scheidsrechters bevoordelen allemaal Ajax', als hij het objectieve even helemaal kwijt is. Daar moet ik dan vooral om glimlachen (en een rant op AS typen waarom hij ongelijk heeft), want uiteindelijk vind ik juist de blinde vlek die het clubhart veroorzaakt zo mooi aan dit soort iconen.

18-03-2025 16:21

Schip +23391

Dat laatste is toch hartverwarmend en ontwapenend tegelijk man. Willem blijft een held en fijne, warme man. Je weet dat hij een zwak heeft voor mensen met een beperking of minderheden, die te maken hebben met vooroordelen. Dan kun je bij mij in menselijk opzicht al niet meer stuk.

Dat hij dan af en toe mijn cluppie aanpakt en de zijne verdedigt hoor bij het sportieve gekissebis en de gezonde rivaliteit. Mooi man, niet voor niets heb ik Feyenoord fans in mijn vriendengroep. Wie kan ik anders pesten na een zondag?

18-03-2025 16:13

AFCACruijff14 +161052

Ik vind dat we hier wat meer respect voor Willem mogen tonen. Mooi mens, echt. Dat hij soms heel cynisch en bot kan doen neemt dat niet weg.

Mooi artikel met hem.

Sowieso, bekijk de beelden eens terug met hem en Jack van Gelder als hij op tv gevraagd wordt naar de dood van Johan Cruijff. Dat is echte emotie.

18-03-2025 15:55

Ferd +38422

Hij haat Ajax, dat blijkt iedere keer als hij z’n mond opendoet. En hij stookt die domme haat-kakkerlakken daarmee enorm op

18-03-2025 15:38

AFCACruijff14 +161052

Dan heb je het echt niet begrepen, Ferd.

18-03-2025 15:56

nightgoat +30901

Ferd heeft opvallend vaak heel veel niet begrepen.

18-03-2025 17:44

Ferd +38422

Jij begrijpt het niet, maar dat is normaal bij jou

01:23

Ferd +38422

dat jij te dom bent om verder te kijken dan je kleine piemeltje lang is is echt jouw probleem nachtgeit. Ik kijk iets verder, en dan wordt alles bij jou wazig. Ik begrijp alles prima, jij kan het alleen niet volgen dankzij een gebrek aan intelligentie.

01:24

Danielson +50258

Domme post knaap.

18-03-2025 16:45

JariJari +15195

Lol wat Willem? Jij bent de verpersoniging van Ajax haat 😅

18-03-2025 15:37

RuudKroket +844

Aldus sprak Calimero de tutti Calimeri.

18-03-2025 15:33

HillbillyCat +325

You made my day!!! :-)

18-03-2025 15:48

Nummer 9 +1197

Doet het alleen dagelijks ..🤣🤣🤦🏻‍♂️

18-03-2025 15:25

Haarlemmer +20591

Mooi verhaal met respect over onze club en gezonde rivaliteit. Ja hij zeurt wel eens in z’n column, maar dit is toch alleen maar mooi?

18-03-2025 15:13

Redrum +96035

Hij schrijft alleen wekelijks een column over hoe Ajax in zijn ogen geholpen is, maar verder heeft Willem helemaal niets tegen Ajax hoor. Doodnormaal gedrag natuurlijk.

18-03-2025 15:11

AFCACruijff14 +161052

Van Hanegem is net als bv Kieft en Derksen iemand die met een cynische glas-is-halfleeg blik naar voetbal kijkt en dan vooral naar Ajax.

Ik geloof oprecht dat Willem niks tegen Ajax heeft, maar soms overheerst even zijn liefde voor Feyenoord. Vergeet niet dat die man uit een tijd kwam dat Ajacieden en Feyenoorders goede vrienden waren buiten het veld. Sjaak stond ook ooit Hand in hand kameraden mee te zingen op een feestje.

18-03-2025 15:57

meerschehelden +2302

Het feit dat het grootste Feyenoord Icoon aller tijden wekelijks over Ajax praat zegt natuurlijk alles.

WZAWZDB

18-03-2025 15:01

Koningtoto +60197

De B kan ook voor Belangrijkste staan in deze.

18-03-2025 15:02

Koningtoto +60197

Ik geloof het bijna Willem, echt waar hoor!

18-03-2025 14:57

ajaciedje90 +59828

Ik wil de naam van die kakkerlak hier niet mee zien.

18-03-2025 14:54

Louis.K +2115

Gelukkig niet gebeurd
En nou weg met die kakkerd

18-03-2025 14:50

Juichtoon +32406

Verhaal is dat Johan Willem naar Ajax wilde halen en dat Willem daar wel oren naar had. Alleen wilde het Ajax bestuur daar in 71 niet aan.

18-03-2025 14:57

Louis.K +2115

Leugenaar
Bloedhekel aan ajax
Ik hoor hem zelden iets positiefs
Azijn zeikerd

18-03-2025 14:48
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.