Bassey overtuigt Sneijder nog niet: '23 miljoen is nog steeds veel te veel'

door Jesse ter Haar 65

Bron Veronica Offside

Bassey overtuigt Sneijder nog niet: '23 miljoen is nog steeds veel te veel'

door Jesse ter Haar 65

Bron Veronica Offside

Laatst geüpdatet

Wesley Sneijder is nog altijd van mening dat Ajax een veel te hoge transfersom heeft betaald voor Calvin Bassey. De centrale verdediger krijgt lof na zijn optreden tegen NEC, maar de oud-Ajacied gaat niet direct mee in die stemming.

'Het verdedigen kan hij wel', zo stelt Sneijder vast in de uitzending van Veronica Offside. Toch gelooft hij dat Ajax te diep in de buidel heeft getast om Bassey binnen te halen. 'Ik vind 23 miljoen nog steeds veel te veel. Hij speelt bij Ajax, dus hij zal moeten kunnen voetballen. Voor een andere competitie is hij misschien fantastisch, maar als je steeds vrijgelaten wordt en je moet het spel maken van achteruit, dan heeft hij moeite.'

'Hij moet een middenweg vinden in het wat sneller inleveren van de ballen', stelt Sneijder, die het overigens niet als een zwakte ziet. Een speler moet volgens hem zijn eigen sterktes en zwaktes kennen. 'Dat is ook een kwaliteit, als je beseft dat je hem snel moet inleveren, omdat het anders fout kan gaan.'

Collega-analist Andy van der Meijde sluit zich bij Sneijder aan. Hij ziet specifieke kwaliteiten bij Bassey, maar zodra de bal in het bezit van Ajax is, valt het wat tegen. 'Eén-tegen-één is hij heel goed, want hij is snel en sterk. Als je gaat opbouwen, gaat hij verkeerde ballen geven. Hij moet de bal afgeven aan de speler die naast hem staat, dan moet diegene de opbouw gaan verzorgen.'

Ajax - NEC

Overigens werd de voormalig aanvaller van Ajax niet gelukkig van het veldspel van de Amsterdammers tegen NEC. 'Wat slecht', is zijn eerste reactie. 'Het was 20, 25 minuten wel redelijk, maar het was niet dominant. Later in de tweede helft speelden ze de bal gewoon terug, omdat ze bang waren voor de restverdediging. Maar NEC had ook niet meer kunnen halen.'

Lees meer over:
Plaats reactie

brullie +7053

Eens, 23Mio was te veel.

13-03-2023 07:01

markk +8909

1 of 2 goede wedstrijden en iedereen is stil. Het opportunisme van voetbalfans. Ik zie dat hij kwaliteit heeft maar hij is ook wisselvallig en onhandig. Als hij dat kan verhelpen dan is het een prima verdediger.

12-03-2023 14:07

valkl01 +2621

Wat maakt het bedrag uit wat je ervoor betaald? Het gaat erom wat je er uiteindelijk voor terug krijgt!!

10-03-2023 09:49

brullie +7053

@valkl01
Dan is het bedrag toch wel; degelijk van belang? Als je 23Mio betaald voor middenmoot speler die in de markt straks hooguit 25Mio doet, heeft het je toch niks gebracht? Mensen roepen hier dat hij makkelijk 30Mo gaat opbrengen in de PL. Dat zou ik graag zien maar geloof er niets van tot nu toe.

13-03-2023 07:03

valkl01 +2621

Hahaha droom verder met je 25 miljoen hooguit. Kom er maar op terug over een paar jaar geloof me!

16-03-2023 19:45

TheRiviera +5478

Leeft Sneijder onder een rots? Transfersommen zijn door de jaren heen alleen maar hoger en hoger geworden. In de huidige markt is 23 miljoen voor Bassey niet eens zo gek. Hij was 22 toen hij naar Ajax kwam. Had een geweldig seizoen met Rangers waarbij de finale van de EL werd behaald. Hij heeft potentie en daarnaast had hij nog een doorlopend contract.

Het probleem is niet dat hij teveel heeft gekost. Het komt er op neer dat hij tekort is gescout. Als we praten over spelers die teveel hebben gekost dan zijn Bergwijn en Brobbey perfecte voorbeelden.

08-03-2023 17:52

Ajax The Best +16639

Het salaris wat jij krijgt voor je tv optredens is pas te veel Wesley. 100% te veel

08-03-2023 14:06

HStorm +3173

Alleen een ECHTE Ajacied als Sneijder, weet hoe je de poten onder je ouwe club vandaan moet zagen!

08-03-2023 10:26

brullie +7053

Eens. Hij heeft potentie. Ik blijf er maar over mekkeren maar met een Bogarde weer in de gelederen zal hij meer stappen maken. Hij heeft 1 geluk dat Heitinga zelf verdediger is geweest en zijn kwaliteiten door een andere bril ziet dat welk andere trainer ook.

08-03-2023 06:56

insectenverdelg +23551

Sneijder, de man die alles wat m verteld wordt, gelijk bij Wilfred op tafel legt en daarna verontwaardigs is dat van Dijk met een grote boog om hem heen loopt.

07-03-2023 23:28

Hunkelaars +3375

Wesley Sneijder haalt uit naar Jan Smit.............
Wesley moet zijn muil eens dichthouden en wat gaan doen.

07-03-2023 22:01

Nr.10 +111573

123 kilo is ook teveel Wes.

07-03-2023 21:26

Rockanje23 +37128

Bassey is echt zéér zéér matig. Hij kan namelijk ook helemaal niet zo goed verdedigen. Krijg nog nachtmerries van dat doelpunt van Luuk de Jong tegen hem.
2,3 miljoen was genoeg geweest, maar misschien zijn Sar en H2 niet zo thuis in de punten en komma's.

07-03-2023 19:31

Artemio +32206

Precies!

08-03-2023 07:42

eenAjaxfan +20409

Fijn dat Sneijder genoemt wordt in de titel...
Hoef ik dat stuk tenminste niet te lezen.

07-03-2023 17:55

GotnohairWedontcare +977

Sneijder heeft toen hij weg ging zelf 30 opgeleverd. Gekke tijden leven we in qua transfersommen.

07-03-2023 17:12

eenAjaxfan +20409

Hoe lang is dat geleden.
(Te) hoge transfersommen zijn van alle tijden.

07-03-2023 17:56

Sambavleugels +18743

Dan kunnen we gepikeerd reageren op Sneijder, die ook ik niet per se heel likeable vind, maar hier heeft ie imo gewoon gelijk. Bij ons moet je meer kunnen dan verdedigen, zeker voor het niveau waar we zeggen naartoe te willen. Wel is het zo dat als je hem met ontlasters / goede voetballers omringt het stukken beter zal gaan. Bij Napoli zijn de twee centralen volgens mij ook geen uitblinkers daarin, al volg ik ze niet heel erg. Ook kan ie met ruimte in z'n rug spelen, wat ook belangrijk is. Maar bij ons is vooral opbouw van achteruit essentieel en is het me een raadsel hoe je bij hem uit komt na afscheid te nemen van Martinez en in de wetenschap dat Alvarez op 6 staat.

Ik vrees desondanks niet dat we het geld kwijt zijn. Compilatie van z'n verdedigende acties icm met z'n homegrown status en een PL club legt er heus 25 voor neer.

07-03-2023 14:33

4xEC1 +7756

Ja, maar ik denk wel dat het met meerdere factoren te maken heeft waarom Bassey zoveel kritiek krijgt. Want Davinson Sanchez werd, terecht, geprezen dat ene jaartje, maar die kon ook niet opbouwen. Verschil is wel dat hij in een elftal zat wat draaide, hij had de Ligt naast zich en het liep gewoon dat jaar. Stel dat Sanchez in het elftal van Schreuder, en ook Heitinga, want de selectie is, op Blind na, hetzelfde, zou spelen. Dan zou hij waarschijnlijk ook minder uit de verf komen.

07-03-2023 15:15

4xEC1 +7756

@Sambavleugels: Is ook een kunst, goed lezen van een stuk, jij zegt min of meer hetzelfde wat ik later schreef over dat Bassey omringd moet zijn met 'voetballers'. 😑

07-03-2023 15:21

Sambavleugels +18743

Haha. Ik kan me daarom ook zeker vinden in je stuk 😉

Komende transferzomer wordt essentieel. Indien je door wil met Bassey en Timber laat vertrekken heb je zowel opbouwers / voetballers in de as nodig als aan de zijkanten.

07-03-2023 16:34

4xEC1 +7756

Juist ja. Ben benieuwd. Ik denk dat Timber wel weggaat. Dan ben je in twee jaar Blind, Martinez, Mazraoui en Timber kwijt, pure voetballers achterin. Pff

07-03-2023 18:13

MVG +16475

Wesley de Betweterkabouter moet lekker zijn mond dicht houden en niet zo populair lopen doen de hele tijd. Die gast denkt echt dat de hele voetbalwereld met hem wegloopt, maar het blijft gewoon een enorme tokkie zonder enig zelfinzicht.

07-03-2023 13:53

Dolblij +45552

Kan het niet meer horen en Wesley, jij hebt minstens 23 kilo teveel.

07-03-2023 13:28

kakhoofd3 +4173

Oh No!! Anyway.

07-03-2023 13:23

Balgevoel +31012

Op Bassey gaan we ooit gewoon nog winst maken, maar begrijp wat Sneijder bedoelt. De gedachte was niet om hem de noodrem te laten zijn in een elftal dat overloopt van frivoliteit en creativiteit, want zo gek zou dat dan niet eens geweest zijn... Maar dan had Schreuder het wel anders neergezet en niet Bassey en Álvarez de opbouw laten verzorgen, lijkt me...

07-03-2023 12:45

ouweman +5047

Gaan we nou 2 x per week verkondigen dat 23 miljoen te veel was? Hoeveel was dan wel genoeg? En tot de zomer? Of tot kerst? Of 3 jaar lang. Of na 10 goede wedstrijden misschien een beetje teveel. En is dat dan 10 miljoen, of 8 miljoen?

Laat het nou maar gewoon mensen, nou weten we het wel. We zien wel hoe het loopt.
#ikmagbassey

07-03-2023 12:20

burwatti +14389

Hij kan mischien niet fantastische voetballen, maar ik ben wel lid van de Bassey fanclub 💪🏻

07-03-2023 11:48

MarcHogervorst +35303

Ja gaat ook mee stappen met de jongens, net zoals die AT5 journalist van Kale en Kokkie?

07-03-2023 15:20

GAjax31 +16268

Het is een beetje de waan van de dag, maar van alle aankopen vind ik Bassey momenteel het beste. Als Ajax volgend seizoen met een middenveld speelt die beter kan opbouwen dan nu (Alvarez vertrekt hoogst waarschijnlijk), dan verwacht ik dat Bassey het nog beter gaat doen en er uiteindelijk makkelijk winst op hem kan worden gemaakt. Nu is het met Bassey, Alvarez, Klaassen, etc. allemaal een beetje teveel spelers die niet goed aan de bal zijn. Ik heb alleen heel weinig vertrouwen dat H2 aankomende zomer het geld beter gaat uitgeven.

07-03-2023 11:33

Babangida83 +23962

Helemaal eens met Andy. Sneijder klaagt weer om het klagen. Wordt een beetje een karikatuur van zichzelf.

Als Alvarez straks getransfereerd is, dan wordt Bassey nóg beter, omdat zijn tekortkomingen dan minder erg worden. Dat je in de verdediging minder kunt voetballen is één ding. Dat kon Sanchez nog minder, vind ik. Maar dat je op de cvm-positie niet kunt voetballen, kan echt niet. Dus ik vind eerder die 15 miljoen euro voor Alvarez te veel. Tenzij je hem in de verdediging neerzet. Maar eigenlijk is hij daar te langzaam voor. Blind compenseerde dat nog met zijn inzicht en passing. Alvarez met gele kaarten.

07-03-2023 10:32

gi0vanni +7327

Blind compenseerde dat nog met zijn inzicht. Vroeger misschien wel maar na zijn gezondheidsproblemen en door zijn leeftijd is snelheid nu zijn zwakste punt. Tel daarbij op dat hij zich af en toe niet goed opstelt en zwak is in de lucht. Maar meestal een van de beste aan de bal. Mix Blind met Alvarez met een snelheidsboost en je heb een prima CVM.

07-03-2023 15:02

mvdk +44319 moderator

Aangezien Bassey een Engels paspoort heeft is hij uitermate interessant voor Engelse clubs. Die 23 miljoen krijg je met een beetje redelijk spel zo terug. Het gaat steeds beter, dus wellicht moest hij ook gewoon even wennen en dat is logisch. Van blok beton spel bij Rangers naar proberen te voetballen bij Ajax is een enorm verschil.

07-03-2023 09:47

Balgevoel +31012

Ajax gaat inderdaad 'gewoon' winst op Bassey maken, alleen al vanwege z'n home grown-status en de bijna onzedelijke overvloed aan geld in de krankzinnige Premier League. Dat gezegd hebbende, heb ik ook voortaan wel liever dat Ajax risico spreidt. Wij kunnen vrijwel nooit direct Champions League-waardige spelers kopen, die nog met winst door te verkopen zijn. Bij een Blind en Tadić hoefde dat niet, die maakten de hele ploeg beter en dus meer waard. Maar op een Schuurs maakten we ook gewoon aardig winst. Zo'n Mickey van de Ven had bij ons ook niet misstaan en moest, geloof ik, twee miljoen kosten. Hancko vier miljoen, zo'n Saguwara (als ik het goed schrijf) van AZ... Wij kunnen geen CL-elftal bij elkaar kopen, hooguit een goed elftal met kunst- en vliegwerk wat langer min of meer bij elkaar houden. Twintig of dertig miljoen uitgeven, loonde in het geval van Antony (met mazzel, lees: Ten Hag) en zal ook bij Bassey wel goed uitpakken, maar het risico is wel erg groot...

07-03-2023 12:31

MarcHogervorst +35303

Tja kijk weet je wat de gedachte is: Als we CL waardige spelers kopen, dan verdienen we dat als het goed loopt in de CL vanzelf weer terug. In die zin, is het geld dan alleen maar op de bank te laten staan, misschien ook niet zo verstandig.

Maar je hebt wel gelijk. Er is een bak geld uitgegeven, en dan nog functioneren die spelers niet naar behoren. Gewoon slechte scouting, beoordeling.

07-03-2023 15:23

Balgevoel +31012

Het is achteraf altijd makkelijk natuurlijk, maar zelfs clubs als Benfica en Sevilla geven zelden tot nooit bedragen als 32 miljoen uit voor één speler... We moeten dit gewoon niet te vaak doen. Ook qua salarissen, zo'n Bergwijn is grootverdiener, maar levert nu totaal niet. Kan me ook daar scheve gezichten over voorstellen. Het blauwdrukelftal is '18/'19, toen kochten we leiders, sleutelspelers. Ik weet niet of we nu minder zouden zijn met bijv. Kluivert op links en de forse investering in Ziyech, misschien wel voor min of meer 't zelfde geld. Maar het is een koe in de kont kijken.

07-03-2023 17:11

Eurysaces +29550

Met Wijndal, Alvarez en Klaassen om zich heen, zijn de afspeelmogelijkheden ook wel dramatisch. Daar moet ook echt iets in veranderen, Ajax speelt met te veel spelers die zwak zijn aan de bal/opbouw.

Je hebt in je team maar ruimte voor 1 zo'n speler, eigenlijk is het ook hij of Alvarez in de basis. 2 van zulke zwakke voetballers in de as, kan niet.

07-03-2023 09:30

BokkieBokstra +11345

Op een gegeven moment moet je ophouden over die 23 miljoen. Dat moet je altijd doen over uitgegeven geld. Je kan er maar beter vanaf zijn, alleen maar zorg. Vind dat Bassey het steeds beter gaat doen. Was niet wijs van Schreuder om die jongen plompverloren erin te zetten. Dat heeft Heitinga wel goed gedaan om hem even op de bank te zetten.

07-03-2023 08:53

paulis +10336

Sneijder heeft helemaal gelijk natuurlijk. Snap dat positivisme ineens rondom Bassie niet, omdat hij aardig verdedigt tegen de spitsen van focking NEC??

Als hij niet onder druk wordt gezet en alle tijd heeft om de bal naar dezelfde kleur te spelen, ja dan lijkt het wat. Maar reken maar dat hij tegen Feijenoord en PSV straks (en zeker in Europa) als hij onder druk wordt gezet weer compleet door de mand valt.

Een verdediger die niet kan opbouwen kopen voor 25 miljoen bij Ajax is gewoon een schande.

07-03-2023 08:33

Rodsje +14846

Er zijn genoeg spelers die ook tegen “foking Nec” niet thuisgaven bij Ajax.

07-03-2023 08:39

paulis +10336

Ja dat ontken ik niet, wat is je punt? Dat maakt de aankoop Bassie niet beter..

07-03-2023 08:50

Qifesh +24917

Als je je in deze shitstorm kunt handhaven komt het meestal wel goed

07-03-2023 10:23

TheSpecialOne +8934

Verdedigers hoeven niet per se kunnen opbouwen, maar juist goed kunnen ''afbreken''.
De aanval van de tegenstander welteverstaan... En dat kan Bassey juist heel goed. Dus niet verder zeuren hè.

07-03-2023 09:35

paulis +10336

Nee verdedigers bij Ajax hoeven niet op te kunnen bouwen, daar staan we niet om bekend... Denk dat in 010 een betere club voor je zit om te supporten.

07-03-2023 11:05

TheSpecialOne +8934

Hahaha. Die is een goeie! Heb je al gesolliciteerd naar de functie van TD bij Ajax?
Dan komt het helemaal goed met Ajax. Echt!

07-03-2023 12:48

MarcHogervorst +35303

Kijk als 23 miljoen te veel is, is dat natuurlijk de fout van H2 en vd Sar heh, niet van Bassey, dat sowieso al.

07-03-2023 08:00

Ricoteb +53174

Ja joh Wesley, voor Alvarez hebben we ook 15 miljoen betaald en die kan ook niet voetballen. Maar als we komende zomer 30 miljoen voor hem vangen, kan je niet zeggen dat het een slechte aankoop is geweest. Zorg dat Bassey de komende twee jaar rustiger en zekerder aan de bal wordt, laat hem verder lekker puin ruimen wat ie goed kan achterin, en je verkoopt hem met 23 miljoen winst. Zeker met zijn Engelse paspoort.

07-03-2023 07:43

Tinus +10414

Precies. Ik kan me herinneren dat Real Madrid Beckham kocht voor een miljoen of 40. Buitensporig veel geld destijds, maar na een voorbereiding in Azië hadden ze alleen al met de merchandising dit bedrag in een paar maanden terugverdiend.
Daarnaast heb ik ook best wel vertrouwen in Bassey. Hij is ook nog eens erg jong, zit nog veel rek in.

07-03-2023 09:25

Bassey +8231

Volgens mij kijkt wesley de wedstrijden niet. hij groeit met de wedstrijd ik vindt hem steeds rustiger worden aan de bal.
Deze jongen gaat straks gewoon voor 50/60 miljoen naar de pl
Dus een prima investering

07-03-2023 06:51

ricky10 +5915

Sssst wesley

07-03-2023 06:47

Frans.M +341

Hij groeit en groeit en is nog jong. Komt gewoon goed.

07-03-2023 02:12

Pingelaar +13328

Totdat hij voor 50+ miljoen verkocht wordt. Dan is het in een keer niet teveel meer.

07-03-2023 01:10

RuffRhythim +24837

Sneijder, ga een rondje om jezelf heen lopen ofzo....vermoeiend kaboutertje...

06-03-2023 23:59

peet-w +331

Hoi Welsey, net als in de echte wereld is ook in de voetbalwereld geld ineens veel minder waard; zie de 100 miljoen voor Antony, en de 23 miljoen voor Basey.
Zo betaal je nu ook meer dan 2 euro voor een zak chips, maar je doet vast zelf je boodschappen niet.

06-03-2023 23:59

LukaLitmanen +82280

Wat vinden ze van Bergwijn die 2 goals heeft in de laatste 17 wedstrijden?

Wat vinden ze van Brobbey die geen hele wedstrijd kan spelen

30 miljoen en 18 miljoen

06-03-2023 23:03

Ajax1114 +19393

Echt he, maar daar lullen ze niet over omdat het Nederlandse spelers zijn en ze die altijd weer tegenkomen. Maar Bassey is vergeleken bij Bergwijn een topaankoop. Voor Bassey krijg je altijd minimaal die 23 M weer terug. maar voor Bergwijn ontvangen wij nooit meer die 30 M

06-03-2023 23:15

AFCACruijff14 +162533

Er is teveel betaald, klopt. Maar als hij zijn potentie waar kan maken verkoop je hem ooit voor veel meer door. En belangrijker, dan heeft Ajax een goede verdediger.

06-03-2023 23:01

AFCAVenezuela +1822

Sneijder overtuigt mij ook niet als analist. Grandioze voetballer, maar het blijkt nu eigenlijk een heel zielig ventje te zijn, die schreeuwt om aandacht.

06-03-2023 22:49

Francisco81 +4332

Volkomen mee eens. Zit daar elke week een beetje interessant te doen als een soort voetbalprofessor. Dingen op tafel te gooien uit prive gesprekken om het maar interessant te houden. Over Ajax altijd al zuur geweest sinds dat ie bij ons weg was, terwijl toen hij bij ons speelde in alles een echte ajacied was. Maar moest zich na zijn carriere ineens profileren als een FC utrecht man en afgeven op Ajax. Nee geef mij maar van der Vaart. Die is ook kritisch op Ajax als het terecht is, maar die is niet vergeten waar hij vandaan komt

07-03-2023 09:25

wijzijndebeste123 +165305

30 miljoen voor one-trick-pony Bergwijn en 20 miljoen voor n beperkte spits als Brobbey is veel teveel geld. 8 miljoen voor n huurdeal van 6 maanden voor Ocampos, 5 miljoen voor Sanchez en Blind die notabene zelf n transferverzoek indient zowel n transfervrij vertrek als resterend miljoenensalaris meegeven is dat ook. Oftewel totaal wanbeleid van H2/Sar. Als je geen CL haalt is de schade niet te overzien. Dan ga je terug naar verliezen van niveau Molde Steau Rosenborg. Bassey heb ik daarentegen wel alle vertrouwen in ondanks dat je daar ook teveel voor hebt betaald. Die ga je echter sowieso met winst verkopen aan n Premier League club.

06-03-2023 22:44

Ajax1114 +19393

Goede comment en 100 procent waar. Bizar wat voor een wanbeleid er wordt gevoerd. Het erge is dat dezelfde mensen er nog zitten dus weinig perspectief op verbetering. Het ergste van het verhaal is doorbetaling van het salaris van Blind. Hoe kun je zo met geld smijten ?

06-03-2023 23:18

wijzijndebeste123 +165305

Antwoord: Grenzeloze incompetentie van n stelletje zelfingenomen figuren.

06-03-2023 23:29

behangdelul +32841

Heel raar ook dat jullie elkaar gevonden hebben. Beiden nog nooit betrapt over iets positiefs over Ajax. Geeft te denken.

07-03-2023 01:24

wijzijndebeste123 +165305

Moet je beter lezen. Ik stel notabene in de comment hierboven dat ik alle vertrouwen in Bassey heb en dat we hem met winst zullen verkopen. Dat jij liever wegkijkt van t totale wanbeleid dat is gevoerd door H2/Sar is jouw probleem.

07-03-2023 01:41
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.