Van Gaal neemt vier spelers van Ajax op in voorselectie voor Nations League

door Bart Veenstra 92

Bron Ons Oranje

Van Gaal neemt vier spelers van Ajax op in voorselectie voor Nations League

door Bart Veenstra 92

Bron Ons Oranje

Laatst geüpdatet

Bondscoach Louis van Gaal heeft vier spelers van Ajax opgenomen in zijn voorselectie van het Nederlands elftal. Namens de Amsterdamse club behoren Daley Blind, Steven Berghuis, Davy Klaassen en Jurriën Timber tot de voorlopige selectie, zo valt op te maken op de site van de KNVB. Oranje speelt in juni vier wedstrijden in het kader van de Nations League.

De meest opvallende naam in de voorselectie van het Nederlands elftal is die van Vincent Janssen. De voormalig spits van onder meer AZ en Tottenham Hotspur speelt nu voor het Mexicaanse Monterrey. Hij staat op de lijst met dertig spelers. Ook Rick Karsdorp, speler van AS Roma, heeft een uitnodiging gekregen.

Georginio Wijnaldum is de meest opvallende afwezige in de voorlopige selectie. De middenvelder van Paris Saint-Germain zat tijdens de vorige interlandperiode twee keer op de bank en ontbreekt nu in de voorselectie. Op vrijdag 27 mei wordt de definitieve selectie bekendgemaakt.

Van Gaal legt uit waarom hij Wijnaldum niet heeft opgeroepen. 'Sinds onze laatste twee interlands in maart, is er in Gini’s situatie bij zijn club helaas nog weinig veranderd. Ik ben daardoor genoodzaakt andere keuzes te maken, hoe lastig en spijtig ik dat persoonlijk ook vind.'

Programma Nederlands elftal

Het Nederlands elftal speelt in juni vier duels in de Nations League. Op vrijdag 3 juni speelt Oranje in en tegen België. Enkele dagen, op woensdag 8 juni, gaat Oranje op bezoek bij Wales. Vervolgens speelt Oranje twee thuiswedstrijden. Op zaterdag 11 juni wacht het thuisduel met Polen, waarna op dinsdag 14 juni gespeeld wordt tegen Wales. Beide thuisduels worden gespeeld in de Rotterdamse Kuip.

Lees meer over:
Plaats reactie

PytarJohanson +1678

Terecht. Het duurt ook niet lang voordat Taylor in de voorselectie zal zitten

14-05-2022 22:42

HStorm +3173

Soms moet je concluderen dat iemand niet meer voldoet of te oud is...

Zoals van Gaal (en Janssen)!

14-05-2022 00:00

Ajax95Duivendrecht +24174

Geen Brobbey, maar wel Janssen. Hoe dan...

13-05-2022 20:40

mkm020 +440

Het zal wel een les van Louis aan Brian zijn. Een soort strafbankje.

Daarbij zal het er Ajax aan gelegen zijn Brian niet onnodig in de prijsopvoerende spotlights te hebben.

14-05-2022 08:26

3sterren +20205

Het zal misschien te maken kunnen hebben dat Van Gaal alleen topfitte spelers wil meenemen.
Dat was ook ooit een dingetje met Sneijder en Van der Vaart. Brobbey heeft weliswaar grote gespierde kuiten, maar die lopen wel snel vol ...

14-05-2022 09:29

Libero +19210

Danjuma is nog geblesseerd...

14-05-2022 15:04

3sterren +20205

Inderdaad ook een blessuregevoelige speler.
Goh, is Van Gaal dan toch menselijk ; ) ? ...

14-05-2022 15:14

Newbee34 +6739

Goed dat Wijnaldum niet is opgeroepen.

13-05-2022 19:36

ST +23096

Echt een schande dat Vincent Janssen bij de selectie zit. Selecteer dan gewoon Brobbey of Zirkzee.

13-05-2022 18:53

Libero +19210

Ik heb gisteren nog even gekeken of die het misschien wel heel goed doet in Mexico, maar 28 wedstrijden/1481' 2 goals en 1 assist is zeer slecht. Dat is gewoon een competitie waarin spelers een stap naar de ED een stap omhoog vinden.

14-05-2022 15:01

3sterren +20205

De vreemde selectiecriteria van Van Gaal pakken misschien ook dit jaar verrassend goed uit.
Kun je je Dirk Kuyt nog herinneren ? Die verraste toch maar even vriend en vijand destijds op het WK ...

14-05-2022 15:17

Libero +19210

Van Gaal works in mysterious way? ;)

14-05-2022 15:26

frenkiedejong53 +9792

Weer die Feijenoord en PSV haters die liever geen topspeler halen maar liever elke week een speler als Alvarez afzeiken die alles geeft en die gewoon doet wat er van hem verwacht word.
Wat een stelletje armoedige supporters zijn jullie mafkezen!

13-05-2022 18:41

PytarJohanson +1678

Ik verwacht dat Van Gaal door zal gaan met 3-5-2. De vraag is of het met de punt naar voren of achteren zal zijn. Ik verwacht met de punt naar voren. Dan zou ik zo spelen:

Flekken; Timber, De Vrij, Van Dijk; Karsdorp, De Jong, Klaassen (‘10), Berghuis, Blind; Bergwijn, Danjuma.

Ik vond Berghuis als linksmid een verademing t.o.v. Gravenberch en ik denk dat hij daar bij Oranje ook goed tot zijn recht zal komen. Lekker passen samen met De Jong. Dan Klaassen er voor met zijn slimme voetbewegingen en zijn slimme aansluiten bij de spitsen.

Danjuma is de man in vorm, beter dan Memphis. Daarnaast doet Bergwijn het ook altijd goed in Oranje.

Ik ben geen fan van de stoomtrein Dumfries en hoop dat Karsdorp zijn oude niveau kan halen. Ondanks dat het een Feyenoorder is was ik wel fan van zijn speelstyle. Indien Blind nog fit genoeg is, zou ik hem graag in de zone op links zien. Danjuma kan daar de diepte pakken, terwijl ook Berghuis daar kan opduiken. Blind kan daarmee ook inschuiven op het middenveld.

Om die reden kies ik ook voor Timber I.p.v. De Ligt. Ik vind Timber sterker aan de bal. De Vrij is een goed slot op de deur en Van Dijk is onomstreden.

De keeper is lastig, maar vond Flekken wel goed de vorige keer. Geen idee of Cillessen alweer zijn niveau heeft.

13-05-2022 18:27

Pietsnot +15019

Misschien wel de schuifpunt , waarbij de punt naar links of rechts kantelt afhankelijk van waar de bal is

13-05-2022 19:26

RBP +7743

Haha deze selectie qua middenvelders though. Mi gado.

13-05-2022 16:55

Burgie +4032

Ja hoor na een slopend seizoen en met ook nog een achterlijk jaar voor de boeg organiseert de UEMAFIA nog even in de rustmaand vier competitieve interlands.

13-05-2022 16:26

Indy073 +8967

Een van de beste selecties tot nu toe zo zonder malen en wijnaldum.

Helaas zijn de vervangers ook nog niet veel maarja die hoeven niet in de basis

13-05-2022 16:24

Kingoffdatoilet +17273

Deze 4 waren te verwachten. Heel erg jammer dat Pasveer geblesseerd is geraakt anders had hij er ook nog wel bij gezeten.

13-05-2022 16:03

Ajax1204 +38535

Hahhahaha vincent janssen, terwijl je Brobbey rond hebt lopen?! Als Brobbey bij ons blijft en tot november goed speelt (waar we vanuit gaan), kan je gewoon niet om de 1e spits van Ajax heen. Op naar een WK met Brobbey!

13-05-2022 15:54

Eurysaces +29556

Voor de verkoopwaarde wel goed dat hij niet is opgeroepen, komt er zo 5 miljoen bij..

13-05-2022 17:59

Mocrodammerr +23064

Geen wijnaldum? Schandalig!! Marokkaanse bondscoach in Amsterdam voor gesprek met Nous. Wat een wonder.

13-05-2022 15:27

Het_Olympisch_Stadion +5631

Zie ik dat goed, 4 onzinwedstrijden in 12 dagen?! Dat is een grap, of foutje toch?
Hoe lang gaan ze nog door met die idioterie.

13-05-2022 15:16

Pietsnot +15019

Zolang de consument rommel blijft kopen voelen de fabrikanten zich verplicht dit soort gedrochten van evenementen te sponsoren

Oftewel, stop met kopen en consumeren en verspreid de boodschap, dan stopt de onzin vanzelf

13-05-2022 19:28

Alvarez352009Ajax +12061

Ooohh God! Die onzin begint ook weer, inclusief onderbroeken lol publiek.

13-05-2022 15:13

NeeI +108043

Yessss ik verlang weer naar ons droommiddemveld met Clasie, Til, Klaassen en De Rhoon. Janssen en Luuk de Jong ervoor. Wereldtop!

13-05-2022 15:11

Pietsnot +15019

Ik vraag het voor de zekerheid, maar dit was toch sarcasme?

13-05-2022 19:29

Ajaxadam1 +31671

In principe is het middenveld van Oranje Frenkie, Koopmeiners en Berghuis. Meer voetbal dan dit ga je niet krijgen.

13-05-2022 19:33

Pas +1622

Ik zit te wachten tot Kevin Strootman weer wordt opgeroepen :)

13-05-2022 14:36

Pietsnot +15019

Uh, die is toch overleden?

13-05-2022 19:30

frenkiedejong53 +9792

Zou toch een poging wagen om Wijnaldum te halen.
Als hij fit is en er geen ernstige reden is voor zn helemaal uit-vorm zijn sinds 1 jaar, zou hij een echte versterking zijn.

13-05-2022 14:30

In Bassey we trust +15361

Weg met die pisver. En nog bij die kakkies gespeeld ook.

13-05-2022 15:01

Babangida83 +23963

@marcel, dat krijgen we er hier wel uit

13-05-2022 15:23

vandenhaas4 +15120

Alsjeblieft niet zeg

13-05-2022 17:36

Pietsnot +15019

Het schijnt dat Wijnaldum zelfs bij de training niet meer opgesteld wordt

13-05-2022 19:30

ÁlvaroRecoba +13695

-------------Memphis--Bergwijn--------------
------------------Berghuis--------------------
Danjuma----Frenkie--Koopmeiners---Dumfries
----------Van Dijk--De Ligt--Timber-----------
-------------------Flekken--------------------

13-05-2022 14:27

Robbie en de Kock +11243

Niet verkeerd deze opstelling. Maar ik denk niet dat Danjuma daar gaat spelen. Dat wordt Blind.

13-05-2022 14:35

ÁlvaroRecoba +13695

Zou zonde zijn: dan heb je echt vijf verdedigers en ineens een veel defensievere spelopvatting, terwijl Van Gaal toch steeds zei dat het óók offensief kan in dit systeem.
Zoals Blind eens (uit?) tegen Italië speelde als wingback ging dat prima: niet te veel rennen, spelverdelend, echt als middenvelder, vroege voorzet. Met een draver aan de rechterkant is er dan alsnog een soort van balans (in onbalans). Maar ik zou liever één spannende optie zien op de flanken. Danjuma kan dan naar binnen komen, met Frenkie en Van Dijk als achtervang, Memphis meer naar het midden en Bergwijn kan naar rechts uitwijken. Volgens mij past het zo wel, al weet ik niet of Danjuma dat nog wil (zoals hij vroeger weleens als wingback speelde); hij heeft nu toch zijn sporen als spits verdiend, maar lijkt dáárvoor onder Van Gaal niet direct in aanmerking te komen, dus misschien neemt hij er genoegen mee.

13-05-2022 14:43

AjaxYahudi +3171

Ik zou zelfs Bergwijn links zetten en Danjuma voorin

13-05-2022 15:02

ÁlvaroRecoba +13695

Heb ik ook aan gedacht (of op rechts, i.p.v. Dumfries, als er een betere defensieve linkervleugelverdediger was), maar ik kan me niet herinneren dat hij daar ooit gespeeld heeft, i.i.t. Danjuma?

13-05-2022 15:03

Robbie en de Kock +11243

Mijn zegen heb je 😄

13-05-2022 16:09

Ajaxadam1 +31671

Wat is er mis met Malacia of Wijndal? Die backs zijn van nature?

13-05-2022 17:18

ÁlvaroRecoba +13695

Dan heb je vijf verdedigers; ik heb vrede met dit systeem omdat we centrale verdedigers van wereldklasse hebben, verder lijkt Dumfries zeker van zijn plaats (Hateboer en Karsdorp zijn wat beter aan de bal, maar ook niet geweldig), dus ik zou zeggen: iets offensiefs aan de linkerkant. Wat meer voetbalvermogen. Is toch sowieso leuker om naar te kijken?

13-05-2022 19:17

vandenhaas4 +15120

Gakpo voor Danjuma. Blind voor Koopmeiners.

13-05-2022 17:43

ÁlvaroRecoba +13695

Ook prima, allebei.

13-05-2022 19:18

ST +23096

Danjuma is geen linksback

13-05-2022 18:53

ÁlvaroRecoba +13695

Nee, maar hij heeft wel als linkerwíngback gespeeld (zelfs zo z'n Oranje-debuut gemaakt, geloof ik, en gescoord?). Niet ideaal, maar het kan. Onze vleugels (beide backs en de rechtsbuitenpositie) zijn sowieso niet geweldig bezet, dus dan maar een konijn uit de hoge hoed.

13-05-2022 19:19

Newbee34 +6739

Blind speelt altijd.

13-05-2022 19:40

ÁlvaroRecoba +13695

Tot het moment dat-ie niet meer speelt -- wat vroeg (nu) of laat komt.

13-05-2022 19:41

DankzijCruijff +48731

Het is volslagen ridicuul dat Brobbey er niet bij zit ipv Janssen, maar voor ons alleen maar beter. Laat onze Brobs nou aub niet te veel in de spotlights komen voordat we hem hebben vastgelegd.

13-05-2022 14:20

caspervans +5351

Brobbey speelt nog altijd maar weinig hele wedstrijden, heeft veel blessures gehad in het afgelopen seizoen en heeft nog geen compleet seizoen constant gepresteerd. Als 'ie dat doet, komt onze Brobbey echt wel bij Oranje. Maar op dit moment volkomen logische beslissing dit imo.

13-05-2022 14:27

Robbie en de Kock +11243

Ja is het ook maar laten we hem eerst maar eens kopen. Anders wordt het nog lastiger om hem te halen.

13-05-2022 14:32

BRR59 +356

Ik zie in Brobby grote waarde, ook voor het Nederlands elftal, maar dan op dit moment vooral als pinchhitter.

13-05-2022 14:39

frenkiedejong53 +9792

Komt Janssen niet uit het tijdperk toen het nog echt bagger-voetbal was bij Oranje?? Er is sindsdien toch echt wat veranderd in positieve zin.
Die schrikt zich op de eerste training toch kapot van het tempo. Komt nooit meer uit het midden bij rondo.
Is dan al kapot voor de training begint. Dat kun je zo'n jongen toch niet aandoen, die komt nooit meer terug 😅
Bovendien is hij 50° in de schaduw gewend en beter niet dan teveel lopen.
Wat heeft Ome Louis zich daarbij gedacht?😅

13-05-2022 14:10

Oxxer +164957 moderator

Hoe lang gaat het duren voordat een meesterscout op AS oppert is houthakker Vincent Janssen niks voor Ajax?

En dat op basis van een half seizoen waarin hij ver boven zijn niveau speelde.

13-05-2022 14:05

julesvdz +31

2 minuten blijkbaar.

13-05-2022 14:15

Marcw1972 +16784

Nu het seizoen erop zit, zullen Gakpo en Teze zich vast niet ' geblesseerd' afmelden. Nergens meer voor nodig. Trouwens, de vorige afmeldingen waren toch voor niks, nu psv weer naast de belangrijkste prijs heeft gegrepen.

13-05-2022 13:55

Erik20 +7418

Vincent Janssen selecteren is lachwekkend. Hij heeft maar liefst 3 keer gescoord in de Mexicaanse competitie... dit zal wel weer zoiets zijn als Louis denkt iets te zien wat niemand anders ziet, net als met Flekken.

13-05-2022 13:54

franco +2140

yep- intersssant doen en dan met een intikkertje later kunnen zeggen - zie je wel..,.,.,.

13-05-2022 13:58

RuffRhythim +24837

"De 27-jarige spits speelt sinds 2019 voor het Mexicaanse Monterrey, waar hij dit seizoen in vijftien optredens goed was voor één treffer en één assist."

Ja die Vincent Janssen moet je erbij nemen....

13-05-2022 13:48

ÁlvaroRecoba +13695

Vincent Janssen heeft dit jaar in Mexico wel twee keer gescoord, in 28 wedstrijden.

Terechte uitverkiezing, onomstotelijk.

13-05-2022 13:48

Redrum +96286

Ik was al even bang dat onze spelers te lang vrij zouden zijn, maar gelukkig staan er in juni alweer 4 totaal nutteloze interlands op het programma. Man, man, man.

13-05-2022 13:46

Suarez16_ +9362

Brobbey had er ook wel bij gekund met janssen, weghorst en luuk de jong als concurrenten, maar ook prima dat hij er niet bij zit. Gaat Leipzig 5 miljoen extra vragen.

13-05-2022 13:45

AFCAMSTERDAM +2900

Brobbey was ook leuk geweest ipv Janssen

13-05-2022 13:40

Bc te P +22130

Brobbey moet onderduiken

13-05-2022 14:01

In Bassey we trust +15361

Op basis van zijn blessures?

13-05-2022 15:03

Newbee34 +6739

Hij moet gewoon even een zware blessure faken om de prijs te drukken.

13-05-2022 19:41

Harrier Du Bois +39053

Tja, logische Ajax keuzes. Verder loop ik er niet warm voor, wel leuk voor Lang, verdiend ook.

13-05-2022 13:38

JaapStam +137665

Kijkt toch geen hond joh!!!

13-05-2022 13:37

Ajacied1995 +10789

Woefwoef!!!

13-05-2022 13:38

frenkiedejong53 +9792

Wijnaldum heel logisch. Die speelt sinds 1 jaar als een natte dweil, onvergeten zijn spel tijdens Tschechie- Nederland. Een aanvoerder onwaardig. Had hem altijd hoog zitten bij Liverpool en Oranje, maar die is nog geen schim meer van eerder. Misschien iets fysieks of prive..

13-05-2022 13:32

MickS +6257

Dat vroeg ik mij ook al af inderdaad, wat er met hem aan de hand is. Is toch een zeer waardevolle speler geweest voor Liverpool ook al speelde h ij niet altijd alles in de basis. En nu is het geen schim meer.

13-05-2022 14:13

Lazell +17005

Tsja, bij Liverpool hadden ze destijds vooral allrounders op het middenveld. Bij PSG lopen er 3 of 4 voorin en de rest mag het defensief uitzoeken. Dan moet je wel een hele solide controleur zijn en Wijnaldum is nooit een échte controleur geweest.

13-05-2022 14:21

frenkiedejong53 +9792

Ja. Hij oogt heel slap en traag, de power en dynamiek is er helemaal uit. Over zo'n lange periode is echt niet normaal. Ik ben Fysiotherapeut en Osteopaat, zie veel dingen met andere ogen.
Moet altijd nog aan Mario Götze denken. Die was bij Bayern en de jaren erna ook geen schim meer van zn Dortmund tijd. Iedereen was verbaasd wat aan de hand was, hij was toch niet geblesseerd. Tot jaren later die stofwisselingsproblemen aan het licht kwamen. Kijk maar eens hoe hij er nu uitziet ivm Dortmund en Bayern. Hij had toen echt zo'n rond koppie en 5 kg teveel op de ribben. Nu oogt hij gezonder.

13-05-2022 14:25

Schip +23589

Bergwijn dan weer wel, blijft een beetje per geval anders.

Geen Gravenberch. Is er iets bekend van de hersteltijd voor hem?

13-05-2022 13:31

Harrier Du Bois +39053

Bergwijn speelt meer als Wijnaldum, is fit, is kwaliteit voorin waar het matig is. Snap het wel.

13-05-2022 13:40

Schip +23589

Ja, ik ook wel. Overigens vind ik de kwaliteit voorin beter dan op het middenveld. Voorin heb je Depay, Bergwijn, Groeneveld. Op het middenveld enkel Frenkie van internationale klasse. Wijnaldum in zijn L'pool tijd ook natuurlijk.

Als Gravenberch erbij komt en Ihattaren op termijn, heb je voor het EK weer een mooie groep.

En Brobbey had natuurlijk 100% moeten worden geselecteerd.

13-05-2022 14:34

Suarez16_ +9362

Duurt nog wel een paar weken. Liep gister nog op krukken. Geen risico nemen voor een paar oefeninterlands. Zeker nu hij een toptransfer gaat maken.

13-05-2022 13:44

PH2BOT +40523

Volgens AS spelen we zowel op 11 als 14 juni thuis tegen Wales. Dat zal vast 6 punten opleveren.

13-05-2022 13:29

frenkiedejong53 +9792

Vincent Who?😅
Ben best een beetje teleurgesteld dat ie mij niet geselecteerd heeft.. misschien heb ik iets gemist wat zijn selectie rechtvaardigd..

13-05-2022 13:28

ÁlvaroRecoba +13695

Nee hoor, niets gemist. Raadselachtig.

13-05-2022 13:49

Nr.10 +111573

Dat rijtje middenvelders, ik snap wel dat Gravenberch en vd Beek er ook nog zijn, maar de tering jongens er blijft wel weinig over he…

13-05-2022 13:27

Nr.10 +111573

Op doel is het ook niet veel soeps. Eigenlijk hebben we alleen achterin een paar toppers, en Frenkie. Ik ben blij dat ik nooit meer naar die interland ongein kijk. Alleen straks met die toernooien komt iedereen weer met de Scorito poultjes, en dat vind ik dan weer te leuk, en dan word ik er toch ingezogen doordat ik de laatste tien minuten ga kijken om te zien of mijn voorspelling inderdaad uitkomt.

13-05-2022 13:31

ÁlvaroRecoba +13695

Frenkie en Koopmeiners zijn top, de rest is volstrekt niet Oranje-waardig. Til! Clasie!

13-05-2022 13:50

Ajacied1995 +10789

Vincent janssen😂

13-05-2022 13:25

3*stars*3 +23579

Kon hij liever v Wolfswinkel selecteren.
Maar Louis knows best.😌

13-05-2022 13:27

Zlaat +2419

Zou toch leuk zijn geweest als ie Taylor als talentje had meegenomen.

13-05-2022 13:19

Nr.10 +111573

Hij heeft dat met Rensch toen ook gedaan, maar achteraf kan je je afvragen of dat Rensch nou geholpen heeft. Misschien kan je het ook te vroeg doen. Ik vind overigens wel dat Taylor zich uitstekend heeft laten zien de laatste weken. Zit Taylor bij Jong Oranje?

13-05-2022 13:28

Suarez16_ +9362

Rensch speelde vorig seizoen wel een fenomenale 2de seizoenshelft op 17-jarige leeftijd. Ik vond dat persoonlijk wel terecht, want hij draaide beter dan dumfries in de 2de seizoenshelft. Hij is ook een klasse beter dan teze die er ook bij zit, maarja teze heeft meer speeltijd.

13-05-2022 13:47

Ajaxadam1 +31671

Ja zit bij Jong. Lekker daar minuten maken in de basis beter voor zn ontwikkeling.

13-05-2022 13:56

Zlaat +2419

Je hebt gelijk hoor, beter nog even laten rijpen in Jong. Maar heb er wel vertrouwen in dat hij overeind blijft. Leuke gozer, die geduld heeft, komt er wel.

13-05-2022 14:12

Nr.10 +111573

@suarez, ik vond het toen al wat snel, voor Rensch, en ik was niet de enige. Van Gaal maakte er een soort projectje van voor hemzelf. Uiteindelijk heeft Rensch een flinke terugval gehad, weet niet of het ermee te maken heeft, misschien was het juist wel goed voor hem, maar goed, je kan je wel afvragen of het dan niet teveel wordt voor zo’n mannetje.

13-05-2022 16:34

Ajaxadam1 +31671

Ja weer eens spelers te snel omhoog halen zodat ze weer keihard naar beneden vallen. Hij speelt pas 2 wedstrijden in de basis.....

13-05-2022 13:56
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.