Klaassen kende moeilijk seizoen: 'Natuurlijk heb ik in mezelf vaak lopen vloeken'

door Bart Veenstra 87

Bron Voetbal International

Klaassen kende moeilijk seizoen: 'Natuurlijk heb ik in mezelf vaak lopen vloeken'

door Bart Veenstra 87

Bron Voetbal International

Laatst geüpdatet

Davy Klaassen had graag meer van waarde geweest in het veroveren van de 36ste landstitel door Ajax. De middenvelder zat dit seizoen vaker op de bank dan hij zou willen en in een uitgebreid interview met Voetbal International gaat hij in op de moeilijke periode waarin hij bankzitter was.

‘Mijn aandeel in de landstitel was minder groot dan vorig seizoen. Daar baal ik natuurlijk van', vertelt Klaassen in het interview. 'Als speler wil je alles spelen en daar leek het voor mij aanvankelijk ook op uit te draaien. Tot die interlandperiode in september.'

Klaassen was basisspeler bij Ajax toen hij in september met Oranje tegen Turkije speelde. De middenvelder speelde met het Nederlands elftal een uitstekende wedstrijd (6-1 winst) en voelde zich goed. 'Maar na rust voelde ik iets in mijn buik en moest me laten wisselen. De stemming en sfeer waren opperbest, want we hadden met Oranje een mooie overwinning geboekt en ik had lekker gespeeld.'

Bij terugkeer bij Ajax een dag later was de pijn nog niet weg. Uit onderzoek bleek vervolgens dat Klaassen een blessure aan zijn buikwand had opgelopen. Hierdoor stond hij enkele weken aan de kant. 'In die periode ging het goed met Ajax en vulde Steven Berghuis het op mijn positie als aanvallende middenvelder goed in. Je weet als speler van Ajax dat de concurrentie groot is en er een ander komt te staan als je geblesseerd bent, maar voor mij was het contrast wel heel groot.'

Klaassen toonde zich een ware prof bij Ajax

Waar Klaassen bij Oranje nog basisspeler was, was dat bij Ajax wel anders. 'Natuurlijk heb ik in mezelf vaak lopen vloeken. Ik wil gewoon spelen. Zo simpel is het. Ik had echt momenten dat ik bij mezelf dacht: Man, man, man, wat moet ik er dan voor doen om te spelen?', vroeg Klaassen zich af. De ervaren kracht gaf de strijd echter niet op. 'Tegelijkertijd gaf ik geen procent minder gas op de trainingen. Hoe frustrerend het ook was, ik weet hoe het werkt, en dat je alleen zelf een kans kan afdwingen. En als die er komt, moet je er staan.'

Klaassen voelde zich in die periode nog altijd onderdeel van het team, al baalde hij er wel van dat zijn aandeel beperkt was. 'Vooral in wedstrijden waarin het niet liep, voelde het langs de kant zo machteloos. Dan was ik aan het warmlopen of zat ik in de dug-out en dan zie je dat het beter moet. Maar je kan helemaal niets doen, behalve hopen.'

Lees meer over:
Plaats reactie

In Bassey we trust +15361

Moet altijd lachen om mensen die haten op Klaassen... Duidelijk geen kijk op voetbal.

13-05-2022 18:33

Harold +10593

Net of het automatisch beter zou gaan als jij op het veld komt Davy!! Maar ik snap het gevoel.

13-05-2022 11:52

Ozymandias +159568

De komst van Schreuder zou goed kunnen uitpakken voor Klaassen. Gezien zijn speelstijl is de kans groot dat Schreuder een 4-2-3-1 met hangende buitenspelers en een diepgaande '10' zal hanteren (Schreuder is er trots op dat hij Ten Hag heeft overtuigd om met Ziyech als hangende rechtsbuiten te spelen). Het zou me dus niet verbazen als wanneer Antony vertrekt Berghuis als hangende rechtsbuiten komt te spelen en Klaassen een basisplaas krijgt als '10'. Daarom hoop ik dat Hamstra en Huntelaar ervoor zorgen dat Schreuder keuzes heeft die zo overduidelijk beter zijn dan Berghuis als hangende rechtsbuiten en Klaassen als '10' dat de keuzes in effect voor hem worden gemaakt.

13-05-2022 11:48

WantAmsterdam +116453

Pff, hoop zo erg met je mee. Moet er niet aan denken.

13-05-2022 11:50

Flaco +19597

Ozy, hier krijg ik nachtmerries van. Zeg aub dat het niet waar is.

13-05-2022 15:55

gi0vanni +7382

Van een voorhoede Berghuis, Haller en Tadic gaat Ajax op topniveau nooit beter worden. Tegen goede tegenstanders komen ze hun man niet voorbij. En dat is ook de reden dat ze dit jaar ondanks dat ze beter waren uit de CL lagen. Veel te weinig snelheid voorin. En dat telt dus ook voor een niet fitte of half geblesseerde Antony die komt zijn man ook niet voorbij.

13-05-2022 19:49

WantAmsterdam +116453

Davy mist dus wel zelfreflectie of weet niet helemaal waar Ajax voor staat. 28 balcontacten per wedstrijd en 0 assists in de ED, dat is te weinig voor een (aanvallende) middenvelder van Ajax.

13-05-2022 11:43

Ozymandias +159568

Inderdaad, zelfs gemiddeld maar 0.6 beslissende passes per wedstrijd. Zelfs Haller deed het in dat opzicht veel beter met 1.5 beslissende passes per wedstrijd. Berghuis had gemiddeld 2.4 beslissende passes per wedstrijd, Tadić gemiddeld 4.2 beslissende passes per wedstrijd en Antony gemiddeld 1.7 beslissende passes per wedstrijd (wat trouwens veel te weinig is voor het type buitenspeler wat Antony is en een van de redenen is waarom ik denk dat Europese topclubs nog geen maximum prijs voor hem zullen bieden).

13-05-2022 11:50

Pakschaal020 +2124

Een slimme, fijne en passievolle speler om in je selectie te hebben. Zal nooit en mag nooit je meest verfijnde speler zijn, maar veel beter dan veel mensen op AS hem uitmaken. Hoop hem nog jaren in Ajax te kunnen zien, echt een held.

13-05-2022 11:17

NeeI +108437

Hoe leuke jongen het ook is; het niveau waar Ajax de laatste jaren naartoe gegroeid is, en het niveau wat de club nastreeft, komt niet overeen met het niveau dat Klaassen heeft.

"Ik had echt momenten dat ik bij mezelf dacht: Man, man, man, wat moet ik er dan voor doen om te spelen?"

Dit is dan ook volledig misplaatst. Op basis waarvan zijn deze teksten rechtvaardig? Op zijn 30 balcontacten per wedstrijd of die paar intikkers?

13-05-2022 10:39

vandenhaas4 +15164

Neel lijkt contractueel verplicht te reageren op alle Klaassen artikelen.

13-05-2022 10:45

NeeI +108437

Is dat verboden? Daar zijn fora voor.

13-05-2022 10:48

vandenhaas4 +15164

Nee, maar ik dacht bij het lezen van het artikel wel meteen aan je en of je al gereageerd zou hebben.

13-05-2022 16:15

Web +178830

Neel kan niet zonder afzeiken van Klaassen, Haller en Alvarez
Als hij twee scoort is hij even afwezig
Werkelijk alle piosten
Dan denk ik
Autisme?

13-05-2022 19:04

profoff +8423

Als die intikkers zo makkelijk zijn, waarom doen anderen het dan niet? En
zonder wordt je blijkbaar ook geen kampioen.

13-05-2022 11:24

Turbo +42351

Doen ze toch ook? Berghuis scoorde woensdag nog een intikker. Heeft ie dit seizoen wel vaker gedaan op de plek van Klaassen. Haller heeft een stuk of 25 intikkers gemaakt dit seizoen. Brobbey's goal tegen Heerenveen was ook een intikker. Die van Alvarez ook. Kudus maakte er ook meerdere op de plek van Davy vorig seizoen.

Elke spits of diepe 10 produceert intikkers met Tadic, Antony, Berghuis om zich heen.

13-05-2022 11:32

profoff +8423

Als berghuis die simpele intikker niet over had geschoten hadden we het ook over de assist van klaassen kunnen hebben

13-05-2022 18:04

Web +178830

@Turbo
Haller 25 intikkers?
Weet je wanneer het intikken is?
Goed positie kiezen
Nooit van gehoord hè?
Hier merk je weer de theorie man

13-05-2022 19:07

WantAmsterdam +116453

Ik vond hem onder Bosz (voetballend) al een van de minsten een een blok aan het been.
Onder beton-de boer paste hij wel natuurlijk.

13-05-2022 11:41

Web +178830

Dat die Bosz hem opstelt?

13-05-2022 19:09

WantAmsterdam +116453

Bosz vind ik dan ook een matige trainer die te weinig durfde wat betreft talenten op het middenveld.

13-05-2022 19:22

Jari122 +1451

Heeft het redelijk gedaan, maar ik vind nog steeds dat als we een hoog/hoger niveau nastreven met Ajax, Klaassen geen basisspeler kan zijn, al helemaal niet op 10. Wel een prima speler om vanaf de bank te kunnen brengen als het niet loopt.

13-05-2022 10:27

Intec2.0 +12445

Klaassen niet en ook zeker Blind niet meer. Blind was voor mij de minste Ajax speler dit seizoen komt wel door de positie waar hij speelde.

13-05-2022 10:43

Web +178830

Echt de minste
Bij mij een van de beteren Blind

13-05-2022 19:11

Intec2.0 +12445

Ja vond ik echt nu centraal achterin vind ik hem beter. Als back voegt hij niks toe centraal vind ik Martinez beter. Blind zijn seizoen vind ik onvoldoende. Ik ben ook van mening dat er een nieuwe linksback moet komen en in de basis moet starten. Ik zie Blind alleen spelen als Martinez vertrekt

13-05-2022 19:53

Psychevore +21187

Een middenvelder met Inzaghi statistieken. Brrr. Lijkt me verder een hele fijne vent hoor, daar niet van, maar wat ie op het middenveld doet, ik heb werkelijk geen idee.

13-05-2022 10:26

Goldenlastra +1748

Ik ben heel erg fan van Klaassen. Ik denk dat als Brobbey gekocht wordt en Haller weg gaat dat hij een goede kans maakt als basisspeler. Hij houdt van kaatsende spitsen. Maar met Haller werkte dat totaal niet. En als cvm vind ik hem te zwak in de opbouw. Ben ook benieuwd of Schreuder weer 4231 gaat spelen. Iig heeft Klaassen wel een belangrijke rol gehad in de titel. Een type speler die een elftal kan laten etalleren.

13-05-2022 10:24

Intec2.0 +12445

Met de komst van Brobbey en eventueel Bergwijn kan Klaassen het wel vergeten. Tadic, Berghuis, Ihattaren, 3 spelers die dan op 10 spelen. En een linie naar achteren is ook niks voor hem. Zie het somber in voor hem volgend seizoen

13-05-2022 10:46

Web +178830

Klaassen speelde ook niet goed
En als dan Berghuis het wel laat zien, ben je de plaatst kwijt
Laatste weken ging het weer beter, je zag weer iets van de oude Klaassen, constant bezig met de ruimte te zoeken en voor de goal te komen
Hier zeggen ze dan ( in koor )
Hij doet niet mee aan het spel
Waarschijnlijk geen idee dat dit de opdracht is?
Niet iedereen kan in de bal komen, diepgang heb je nodig om tot succes te komen. Ajax heeft geen Xavi eb Iniesta
Nederland heeft op dit moment geen echte nr 10 die het spel naar zich toe kunnen trekken, en steekpasjes kan geven, zoals eerder vd Vaart en Sneijder. Misschien in de toekomst wel met Unuvar of Ihattaren? Die hebben dit wel

13-05-2022 10:21

Intec2.0 +12445

Vond hem tegen Az en Heerenveen met afstand de slechtste spelen.

13-05-2022 10:48

Turbo +42351

"Laatste weken ging het weer beter, je zag weer iets van de oude Klaassen"

Over welke wedstrijden heb je het dan? Want de laatste 2 wedstrijden was hij - samen met Haller - de slechtste speler op het veld. Daarvoor 1 aardige helft tegen Zwolle. Daarvoor weer meerdere wedstrijden waarbij hij de slechtste Ajacied was.

Of het de opdracht is of niet: zijn spel doet Ajax pijn. 1 intikker per 4 wedstrijden weegt niet op tegen zijn slechte spel, en zijn minimale bijdrage zowel bij balbezit als defensief.

13-05-2022 11:00

WantAmsterdam +116453

de “oude Klaassen” hoef ik ook niet bij Ajax hoor.

13-05-2022 12:31

Koscar +5420

Ik blijf steeds denken aan zijn eerste wedstrijden na zijn terugkeer, waarin hij als CM speelde en heel veel via hem ging, en middels zijn sublieme passing (toen) "simpel voetballen" tot een heel hoog niveau bracht. Hij leek een nieuwe voetballer die heel erg waardevol kon zijn, maar begon na 2 maanden alweer vooral in zijn "tegen de spits aan schurken, rennen en scoren"-modus te raken. In die rol is hij jammer genoeg vervangbaar. Misschien dat het onder Schreuder anders zal zijn.

13-05-2022 10:08

In Bassey we trust +15361

Heeft bij Groningen uit en sparta thuis toch weer belangrijke goals gemaakt.

13-05-2022 10:00

Intec2.0 +12445

Deed Sulejmani in het jaar van de 30ste en 31ste titel ook maar die wordt vandaag nog vervloekt.

13-05-2022 10:50

036AFCA97 +146682

Klaassen is absoluut niet mijn favoriete speler, maar wel een hele goede gozer en een echte Ajacied.

Hoe Klaassen juicht als die scoort vind ik prachtig. Net zoals Donny. Echte passie. Geen Depay-achtige onzin.

En hoe ik hem zag losgaan met Blind op het Arenadek, geweldig man.

13-05-2022 09:55

Ricoteb +53178

Wel lullig voor hem, maar met hem op de bank hebben we wel ons beste spel gespeeld dit seizoen. Tuurlijk is hij nog steeds belangrijk voor deze ploeg, maar betwijfel of hij op de lange termijn echt een belangrijke rol kan hebben.

13-05-2022 09:49

Tommyshelby +130565

Ik hoop dat Davy zich kan schikken in deze rol want hoewel hij weer 'gewoon' 10 goals maakt hebben we echt meer voetbal nodig in de as. Laat Tadic spelen in zijn Servië rol. Ik weet niet of Schreuder de dubbele 6 in tact houdt of met een enkele 6 wil spelen. Ryan vertrekt al, die plek is voor Taylor normaal gesproken.

13-05-2022 09:48

AFCACruijff14 +163325

Hij heeft een bewonderenswaardige instelling waar velen nog wat van kunnen leren. En uiteindelijk toch weer ontzettend belangrijk voor de titel geweest.

Hij krijgt het alleen na de zomer ook moeilijk als aanvallende middenvelder als Ihattaren erbij is en Tadic misschien wel een linie gaat zakken, want ik denk dat Dusan niet meer linksbuiten komt en in de spits hebben we hopelijk ook Brobbey dan.

Maar we gaan het zien, meestal vormt een ploeg zich toch anders dan je vooraf dacht bij een seizoen.

13-05-2022 09:45

Saanchez +3117

Tsja, hoewel Ajax het meestal goed doet met een hard werkende loper met diepgang en scorend vermogen op 10 (De Jong, vd Beek, Klaassen) zie ik persoonlijk toch liever een creatieveling daar die de steekpasses verstuurd, een uitstekende techniek heeft, een goed afstandsschot, creativiteit en meer (Sneijder, Eriksen, Ziyech wanneer hij daar speelde en Berghuis). Ik hoop daarom dat Ihatarren goed voor zichzelf zorgt in de zomerbreak, topfit aankomt bij de eerste training en gelijk aan Schreuder laat zien dat hij er vol voor gaat. Dan kunnen we in mijn ogen een ideale 10 opstellen die als t echt nodig is, ook rechtsbuiten prima kan spelen.
Dan kun je Berghuis op de plek van Gravenberch zetten zoals hij dit seizoen al even deed en daar was ik wel gecharmeerd van. Misschien niet in Europa maar tegen de meeste NLse ploegen moeten we zoveel mogelijk voetbal op t middenveld hebben staan. Als daar dan Taylor, Berghuis en een fitte Ihatarren staan, kun je overal doorheen voetballen denk ik

13-05-2022 09:36

WantAmsterdam +116453

Van de beek past niet zozeer in het rijtje. Al loopt die ook veel, hij heeft echt wel kwaliteit aan de bal.

13-05-2022 12:32

In Bassey we trust +15361

Dat hebben ze gezien bij united.

13-05-2022 18:34

WantAmsterdam +116453

Dat heeft helemaal niks met zijn type te maken.
Btw, Donny heeft bij Manu (veel grotere club) veel meer gespeeld dan Klaassen bij Everton.

13-05-2022 18:42

Saanchez +3117

Van die drie heeft Donny inderdaad de beste techniek. Maar niet op het niveau van Ziyech of Eriksen. Ik ben meer gecharmeerd van zulke creatievelingen. Neemt niet weg dat Donny altijd welkom is bij Ajax!

14-05-2022 12:20

WantAmsterdam +116453

Het verschil in voetballend vermogen/techniek en creativiteit tussen Donny en Klaassen/ de jong is groter dan het verschil tussen Ziyech/Eriksen en van de beek.
Die twee genoemden zijn inderdaad pure creatievelingen. Maar er zijn niet alleen stylisten/creatievelingen en dertien-in-een-dozijn loper, Donny is iets ertussen.

14-05-2022 12:30
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.