Vertonghen moet onze 3-4-3 gaan leiden

door GVR 41

Vertonghen moet onze 3-4-3 gaan leiden

door GVR 41

Laatst geüpdatet

4-3-3, 4-4-2 of een kerstboom, het zijn verschillende formaties die in het verleden bij diverse clubs succesvol zijn gebleken. Ajax veroverde in de jaren zeventig Europa met het succesvolle 4-3-3 systeem en dit wordt nog steeds gezien als hèt Ajax systeem. Maar is dit wel het goede systeem voor dit Ajax of kunnen we met deze selectie beter voor een andere formatie kiezen? Ik zeg 3-4-3! Ik denk namelijk dat dit Ajax beter is met een 3-4-3, met Jan Vertonghen als opbouwende middenvelder in een ruit.

Als je het supporters vraagt, zal Jan Vertonghen vrijwel nooit ontbreken in de favoriete opstelling. Als linksback, linker centrale verdediger of middenvelder, de jonge Belg is zeker van een basisplaats, ook bij mij en ook bij Marco van Basten. Ik vind hem meer een middenvelder dan een verdediger en denk dat hij het best tot zijn recht komt als verdedigende middenvelder. Nou, beter gezegd, als de opbouwende verdediger, de balvaste man die de passes geeft. Eigenlijk een soort libero.

Na een seizoen waar hij Urby Emanuelson van de linksbackpositie verstootte, begon Vertonghen dit seizoen onder van Basten als middenvelder. Mede door de vele goede middenvelders in de selectie, werd hij al snel gebruikt als linksback en niet veel later werd er, ten behoeve van de opbouw, positie gewisseld met Thomas Vermaelen. In het centrum komt Vertonghen tot nu toe iets minder tot zijn recht, dan als middenvelder, omdat hij teveel gebonden is aan zijn verdedigende taken.

Ajax zwoegt. Tegen Utrecht, tegen Volendam, tegen NAC Breda. Het is ook niet zo gek, want het spel vanuit achteruit is voorspelbaar en ongecoördineerd. Ik moet zeggen, eigenlijk ben ik niet een man van strakke formaties, maar het huidige spel baart me zorgen. Met Gregory van der Wiel en Thomas Vermaelen heb je geen echte opkomende backs en Oleguer beschikt niet over de gewenste opbouwende kwaliteiten. Wat doen tegenstanders? Die laten Oleguer vrij of de opbouw via de backs verlopen. Stuk voor stuk zijn het goede

Lees meer over:
Plaats reactie

pcknaller +17

Nou maar hopen dat MvB luistert....EN geef Jan direct die aanvoerdersband.
Hoe jong ook, hij heeft iig de drive en mentaliteit om een leider te zijn/worden. En die band geeft hem de autoriteit.

15-12-2008 07:34

suske +25

Marco v Basten moet naar niemand luisteren waarom zou hij al deze colums zijn grote onzin net als die berichten over Janko en Defour

15-12-2008 11:35

V12 +867

tsjonge 433 is op het moment van verdedigen. Bij balbezit schuif je door en speel je 343 of zelfs 334. Vertonghen moet ook inschuiven van Van Basten. Als Vertonghen niet kan inschuiven dan moet 1 van de backs opschuiven. Als je het goed doet dan wissel je het allemaal met elkaar af.
NAC liet inderdaad Oleguer vrij. In de 2de helft ging vd Wiel daarom bij de opbouw centraal spelen. Dit was een verbe. Oleguer werd daarna zelfs gewisseld. Vermaelen komt weinig op maar vd Wiel dosseert dat prima. Vroeger had je Trabelsi die kwam altijd op. De rechtsbuiten had direct niets meer te doen. De bedoeling is dat de rechtsbuiten de achterlijn haalt en voorzet, die beheerst dat vaak beter dan de back. De back moet af en toe verassen maar niet coninu. Ik denk dus dat Ajax zo gaat spelen als in de jaren 70 maar zover zijn ze nog niet. Als ik Marco was zette ik ze elke dag in de schoolbanken om de theorie van de tactiek er gewoon in te stampen.

14-12-2008 20:29

mikeAFCA6 +0

je hebt gelijk 433 343 of 334 is niet egt verschillend je moet gewoon kijken hoe de wedstrijd verloopt en dan je momenten kiezen om in te schuiven

14-12-2008 20:48

Matts +2149

Ik ben het niet eens met de schrijver van deze column. Op zich klinkt het in theorie mooi wat hij zegt, maar we hebben te weinig pure verdedigers om het riskante 3-4-3-systeem te gaan spelen. Overigens vind ik dat van der Wiel nog redelijk veel opkomt langs de zijkant.

En wat Oleguer betreft: ik ben er nog niet kapot van. Van mij mag Bruno Silva er weer in en van der Wiel in het centrum.

14-12-2008 19:43

AdamseFCAjax +0

---------Stekel
vd Wiel-Oleguer-Vermaelen
--------Vertonghen
Gabri---------------Lindgren
---------Aisatti
Suarez---Janko------Sulejmani

14-12-2008 19:02

dtd +0

ik lees bij veel mensen oluguer en enoh in de basis....spijt me wel maar daar word je geen kampioen mee. Die twee moeten verkocht worden en dan een verdediger en aanvaller kopen

14-12-2008 18:59

elpresidente +2

voorlopig voert Oleguer verdedigend zijn taak goed uit. Opbouwend is het drama,dat valt niet te ontkennen . maar ik heb liever een paar keer de bal in de tribune dan 2 keer in het netje achter vermeer!
Eyong Enoh is ook al afgeschreven? Die jongen is een veelbelovende bikkelharde middenvelder waar Ajax nog veel plezier aan gaat beleven .

de post om 18:21:46 van mikeAFCA6.
ben het volledig met je eens alleen blind is toch een middenvelder?

14-12-2008 19:53

mikeAFCA6 +0

ja volgens mij is hij een middenvelder maar ik zag hem tegen nac vaak inzakken naar de verdediging alleen ik denk dat als je een half jaartje verder bent en je wilt gaan spelen met doorschuivende verdediger dat blind en vertonghen dat samen tactisch het best kunnen oplossen (positioneel en momemten kiezen) en ik zou als je een belangrijke europese wedstrijd speelt of tegen az,twente of iets dergelijks nooit 3-4-3 spelen en mijn idee is dat als je dan tog 4-3-3 (dus uiteindelijk 3-4-3) met doorschuivende verdediger dat blind en vertonghen dan omstebeurt het middenveld op kunnen en ik denk ook dat blind en vertonghen de meeste opbouwende kwaliteiten hebben. en je hoeft ook geen pure verdediger te zijn om dit te kunnen want kijk maar naar davids en rijkaard die speelde vroeger ook wel eens centraal doorschuivend dat zijn tog ook middenvelders.

je hebt gelijk ik snap ook niet waarom hij wordt afgeschreven.

14-12-2008 20:40

mikeAFCA6 +0

vertonghen is de beste en meeste veelzijdige speler van ajax, hij heeft veel inzicht, uitstekende trap/pass in de benen,aardig tweebenig(in balbehandeling) niet sloom, kopsterk, staat fysiek zn mannetje, en heeft een hele goede sliding en uiteraard een vlammend schot.
kortom ik denk dat dit een hele grote gaat worden en dat hij later samen met blind centraal in de verdeging moet staan en dan omstebeurt door moet schuiven voor 3-4-3. en dan van der wiel en vermaelen als back met daarvoor lindgren en gabri. en aissati, sulejmani of siem op 10 en de aanval kan met suarez en cvitanich en evt sulejmani (als ie niet op 10 staat) door elkaar heen swerven om de verdediging gek te maken. met ook nog bodul, enoh, castillion en nog andere toppers als stand in kan je later een heel goed ajax krijgen en als ik het zo bekijk heeft bijna niemand een aflopend contract dus als ajax beleid goed is (niemand laten gaan ) is ajax niet meer te stoppen. en dan vergeet ik nog 2 goede urby en silva.

14-12-2008 18:21

mikeAFCA6 +0

en iedereen behalve steek, vermeer en uiteraard leo (helemaal vergeten) vind ik ajax onwaardig, oleguer moet me nog overtuigen maar kan nog goed worden. de rest gewoon verkopen en dan voor concurrentie nog janko kopen en de eigen jeugd weer belangrijk maken. dan krijg je egt een hele goede selectie met veel concurrentie.

14-12-2008 18:27

RobertoStrife +2

Maar is dit wel het goede systeem voor dit Ajax of kunnen we met deze selectie beter voor een andere formatie kiezen? Ik denk van niet.

Die zin klopt niet..

Maar is dit wel het goede systeem voor dit Ajax? Ik denk van niet.
Of
Maar is dit wel het goede systeem voor dit Ajax of kunnen we met deze selectie beter voor een andere formatie kiezen? Ik denk het laatste.

Die twee opties zijn correcter!

14-12-2008 17:50

jodenzoon +0

---------stekelenburg------------------
----v,d-wiel-nieuw---vermaelen---------
----------vertonghen--------------------
----Lindgren---------Emanuelson--------
------------Aissati-------------------
--------------------------------------
---Sulejmani---Janko---Suarez----------

verkoop lijst
rommedahl
kennedy
schilder
vermeer

14-12-2008 17:19

sjeng +0

Echt gek jij
Vermeer weg?? Weet je hoe goed die het doet, Stekelenburg moet nog goed zijn best doen om hem uit selectie te krijgen
schilder doet het redelijk en is nog jong mag van mij wel blijven als reserve
De rest mag weg en doe daar ook maar nog Gentenaar bij
Owja Janko komt cker niet naar ons

14-12-2008 20:12

jodenzoon +0

dus we weten het in de winter stop voor 10 tot 15 miljoen een verdediger halen die echt goed is

14-12-2008 17:14

tjinnoes +0

-------------Vermeer---------------
VDWiel------Olequer--------Vermaelen
------------Vertonghen------------
Gabri---------------------Lindgren-
------------Aissati----------------
Suarez----Cvitanich-------Sulejmani

14-12-2008 16:17

joostisajax +0

enoh eventueel nog voor lindgren of gabri ,,

14-12-2008 16:31

GVR +3629

Stekelenburg

Van der Wiel - Oleguer - Vermaelen

Vertonghen
Gabri - Lindgren
Aisatti

Suárez - Cvitanich - Sulejmani

Zolang Aisatti geblesseerd is Sulejmani op tien en Emanuelson of Leonardo linksbuiten. Kampioenswaardig!

14-12-2008 15:45

PietBon +2

Stekelenburg

Van der Wiel - Vermaelen - Emanuelson

Vertonghen
Gabri - Lindgren
Aisatti

Suárez - Cvitanich - Sulejmani

Ik zou 't zo doen

14-12-2008 15:48

tijger19 +123

of je kan het zo doen

stekelenburg
vd wiel vermaelen silva
vertonghen
gabri/enoh lindgren/emanuelson
aisattie/leonardo
sulejmani cvitanich suarez

14-12-2008 15:52

GVR +3629

Hoe kun je nou een kwestbare verdediger als Emanuelson back zetten met 3 verdedigers. Dat snap ik dan weer echt niet. Dan kan je net zo goed Silva rechtsback zetten voor van der Wiel en dan staat Vermaelen elke keer alleen.

14-12-2008 16:26

GVR +3629

Hoe kun je nou een kwestbare verdediger als Emanuelson back zetten met 3 verdedigers. Dat snap ik dan weer echt niet. Dan kan je net zo goed Silva rechtsback zetten voor van der Wiel en dan staat Vermaelen elke keer alleen.

14-12-2008 16:28

Skonie +0

volgende week lampjes-kakkies,

ik zeg het niet graag, maar hoop dat de kakkies winnen

14-12-2008 15:24

xxxamsterdamxxx +0

Heimwee naar Perez. 1 grote kleuter groep zonder onze vriend Gabri en Topscorer Huntelaar! Geen persoonlijkheden in de selectie.

14-12-2008 15:15

BENAJAXFAN +0

Stekelenburg
Van der Wiel - Vertonghen - Vermaelen
Lindgren-Gabri - Enoh
Aissati
Sulejmani - Cvitanich - Suarez

Ksnap egt niet wat mensen in Emanuelson zien????? hij is egt beroerd slecht!

14-12-2008 14:32

sjeng +0

3-4-3
-------------Vermeer---------------
VDWiel------Olequer--------Vermaelen
------------Vertonghen------------
Gabri---------------------Lindgren-
----------Emanuelson--------------
Suarez----Cvitanich-------Sulejmani

Reserve opstelling:
-----------Stekelenburg--------------
Silva------Alderweireld/Anita--Schilder
------------Van der Heijden----------
Enoh--------------------------De Jong
--------------Aissatie--------------
Martina----------Sno------Leonardo
Blind en Sarpong en Vonk ook nog bij selectie
De rest weg

14-12-2008 14:31

baker +0

Heb je Oleguer vrijdag zien spelen?
Die wil je écht niet centraal in je verdediging als je 't mij vraagt...

14-12-2008 14:34

Sualex +2

heb jij Lindgren al weken zien spelen:( daar wordt je ook niet vrolijk van!!! ) Oleguer speelde de rest ruim voldoende. Lindgren is traag,onoplettend en komt verdedigend en qua snelheid te kort!

14-12-2008 15:16

10Bergkamp10 +0

Oleguer zit niet eens in mijn favoriete opstelling! het zal wel een goede verdediger zijn, maar in mijn ogen, de zwakste schakel van ajax.

14-12-2008 15:18

BENAJAXFAN +0

Stekelenburg

Van der Wiel - Vertonghen - Vermaelen
Lindgren-Gabri - Enoh
Aissati
Sulejmani - Cvitanich - Suarez

14-12-2008 14:30

robizkit +0

vitesse - Pisvee 1-1

14-12-2008 14:18

Rosenberg19 +0

Oleguer was vrijdag zo;n drama
En van der Wiel had ook bepaald zijn dag niet

14-12-2008 13:36

DrSnuggles +0

4-3-2-1 systeem, en nou niet aankomen dat dit 040 voetbal is, want het werkt wel, zie mijn opstelling in profiel.

14-12-2008 13:32

Julian +40

weet iemant of er ergens een sammenvatting te zien is van de wedstrijd van vrijdag?

14-12-2008 13:24

riboer +0

www.voetbaltube.nl alle europese wedstrijden
met alle goals

14-12-2008 13:25

Eertsje +0

Als iedereen fit is:
Goal: Stekelenburg
Verdediging: v.d Wiel,Oleguer,Vermaelen
Middenveld:
Vertonghen
Enoh Gabri
Aisatti
Aanval
Suárez, Cvitanich, Sulejmani

14-12-2008 13:13

Eertsje +0

Ik weet niet of het iemand opvalt maar eigenlijk is MvB al zo aan het spelen, met vertonghen doorschuiven op het middenveld als het kan!

14-12-2008 13:40

GVR +3629

Ja vind je dat echt? Vertonghen staat nu centrale verdediger en hij zit veelste veel verbonden aan zijn taken daar. De opbouw gaat vaker via van der Wiel en Vermaelen dan Vertonghen.

Gister zag je nog een pass in de diepte van Jan en bleef hij op eigen helft, terwijl de backs vooruit geschoven stonden. Dat is gewoon niet goed, hij moet de spielmacher zijn die kan opstomen en schoten uit de tweede lijn kan geven. Dat kan nu niet, omdat hij nu teveel aan zijn verdedigende taken vast zit.

Er zit maar een klein verschil, maar het is ow zo wezenlijk.

14-12-2008 13:48

GregNeck +0

Dit systeem is mijn favoriete systeem. Denk dat het heel goed bij het Ajax van nu past.

14-12-2008 13:08

lexAFCA +1

steek
olegeur* vd wiel vermealen
vertonghen
lindgren gabri
aisatti
suarez cvitanich* sulejmani

*= of aankoop
dit lijkt mij zo perfect hier mee worden we kampioen ;)

14-12-2008 13:06

AFCRobin +0

Volgens mij werkt Van Basten hier ook al naar toe.

14-12-2008 12:59
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.