UEFA voert vanaf 2024 grote wijzigingen door in de Champions League

door Jesse ter Haar 55

Bron UEFA

UEFA voert vanaf 2024 grote wijzigingen door in de Champions League

door Jesse ter Haar 55

Bron UEFA

Laatst geüpdatet

De UEFA voert vanaf 2024 grote wijzigingen door in de Champions League, zo brengt de Europese voetbalbond dinsdag naar buiten via de eigen kanalen. Er werd een akkoord bereikt over een nieuw format voor het miljardenbal en daarvoor moest de UEFA nog wat wijzigingen doorvoeren.

Aanvankelijk was het plan om de Champions League-groepsfase uit te breiden naar tien duels, maar daar kwam weerstand tegen. Dit aantal is zodoende teruggebracht naar acht. Wel worden de verschillende poules afgeschaft. Het toernooi wordt vanaf 2024/2025 afgewerkt volgens het Zwitserse model, wat betekent dat er met één grote ranglijst gewerkt zal worden.

De ranglijst zal bestaan uit een totaal van 36 teams. Dit betekent dat er in totaal vier extra plaatsen komen in het toernooi. In het huidige format doen er immers 32 ploegen mee. Elke vanaf 2024/2025 deelnemende ploeg is verzekerd van acht wedstrijden in de Champions League, waarvan vier thuis en vier buitenshuis.

De bovenste acht ploegen van de ranglijst plaatsen zich direct voor de knock out-fase. De nummers 9 tot en met 24 spelen vervolgens play-offs, waarin nog acht plaatsen voor de volgende ronde vergeven worden. Tijdens deze play-offs is er sprake van een heen- en terugwedstrijd.

Overigens gaan twee van de vier extra tickets naar landen die een seizoen eerder het best gepresteerd hebben. Tijdens het huidige seizoen zou het voor Nederland betekenen dat het een extra ploeg mag inschrijven voor de volgende editie van de Champions League.

Lees meer over:
Plaats reactie

AFCAWormerveer +4442

Om t allemaal ff makkelijker te maken..

10-05-2022 22:02

ÁlvaroRecoba +13695

En langzaam, lángzaam wordt het uitgebouwd tot alsnog de Super League. Om de paar jaar wat veranderingen en dan hebben Agnelli en Pérez hun zin toch gekregen. (Wat overigens voor Ajax het enige scenario is om de ware, absolute potentie waar te maken, dus sportief gezien ben ik vóór, alleen jammer dat het zo'n oligarchisch, cynisch gebeuren is.)

10-05-2022 21:26

AFCAjax +17839

ik heb niet zo zeer problemen met de superleague, wel met dat de zogenaamde oprichters niet kunnen degraderen, dat is onacceptabel.

10-05-2022 21:50

ÁlvaroRecoba +13695

Ja, maar het is -- onder de omstandigheden -- niet zo dat 'de achterblijvers' degradanten weer met open armen zouden ontvangen, denk ik. Toen ze het vorig jaar plotseling bekendmaakten, leek het alsof er heel wat schepen achter hen verbrand zouden worden en de rest van de clubs verfoeiden ze. Stel dat Ajax zou worden uitgenodigd (wat in de eerste opzet niet eens (structureel) het geval leek te zijn), dan zouden PSV en Feyenoord en AZ en Twente en Utrecht ons nóg meer haten, en als Ajax dan degradeert, zou de eredivisie ons dan weer gewillig binnen boord halen? Relationeel is dat bijna niet te doen, hoewel ik het helemaal met je eens ben: de Eerste Divisie is natuurlijk ook geen echte competitie, zo.

10-05-2022 21:55

FGLJN +3889

Jongens, even korte uitleg over het Zwitsers systeem:
Er is geen loting, er zijn geen poules, enzovoorts. Nogmaals: er is geen loting. Er is 1 grote ranglijst. Als club speel je elke ronde tegen een club die evenveel, of ongeveer evenveel punten heeft. Dat is het basisprincipe.

Trouwens, vaak wordt de eerste ronde, of soms de eerste + de tweede, random ingevuld, omdat er dan natuurlijk nog geen punten zijn om de pairings te maken.

En de pairings kunnen dus ook pas na een ronde bepaald worden. Voorbeeld: na b.v. ronde 3 wordt er gekeken naar de ranglijst op dat moment, dan wordt er een computeralgoritme op los gelaten om de meest optimale pairings te bepalen voor de volgende ronde, en op dat moment is dus pas bekend wie in ronde 4 tegen elkaar spelen.
Je weet natuurlijk ook niet van te voren hoeveel punten elke club zal hebben na een bepaalde ronde, en dat aantal punten is het criterium voor het bepalen van de pairings.

Dat computeralgoritme is trouwens nodig omdat je niet altijd automatisch nummer 1 tegen nummer 2 kan laten spelen, en 3 tegen 4, en 5 tegen 6, enzovoorts, omdat bepaalde pairings afvallen omdat die clubs al tegen elkaar hebben gespeeld.
Als dus bijvoorbeeld 1 en 2 al tegen elkaar gespeeld hebben, kan het bijvoorbeeld 1 tegen 3, en 2 tegen 4 worden.

Als kleine club, of als club uit vorm, met weinig punten, speel je dus ook telkens tegen clubs die ook klein zijn, of slecht presteren.
Ook vice versa; als topclub in de top van het klassement, speel je ook constant tegen clubs die ook bovenaan staan.
Ook kan je een slechte start vaak weer goedmaken omdat je dan tegen slechtere clubs komt te spelen, waartegen je meer kans hebt op punten (mits je natuurlijk wel een beetje je vorm terugkrijgt als team..) Daar tegenover staat ook weer dat wanneer je als mindere club boven verwachting presteert en bovenin meedraait, dat je heel constant zal moeten blijven presteren, want je blijft tegen toppers spelen. Het kan natuurlijk, zeker als je in een flow zit als team, maar het is lastig.

Uiteindelijk is het een behoorlijk faire weergave van je prestaties in die periode. Onder andere omdat het een systeem is dat nivelleert.
Je bent ook niet meer zo ontzettend afhankelijk van de loting, zoals in de oude opzet, dat element van pech of geluk is helemaal weg.
De spanning van zo'n loting had altijd wel z'n charme, maar toch zal ik het missen als kiespijn, al die keren dat we ons genaaid voelden na een loting..

En, voor al het geklaag over de UEFA en dat ze er alleen voor de topclubs zijn: dit is best een mooie kans voor de kleine clubs om punten te pakken. En met die punten komt ook het geld van de premies.
Nu ben je als kleine club uit pot 4 vaak helemaal kansloos, wordt je de meeste wedstrijden weggespeeld en sta je alleen maar te verdedigen, en ben je al blij als je hier en daar een puntje pakt. Maar straks heeft zo'n kleinere club alles in eigen hand, omdat je telkens tegen ongeveer gelijke weerstand speelt. Als je goed presteert kan je echt aardig wat punten pakken als kleine club.

10-05-2022 20:52

Amsteraaij +2229

Waar ajax eerst als individuele club zich alsnog kon plaatsen wanneer niet via reguliere weg is dat dus nu vervangen door nog twee plekken voor de meest succesvolle landen. De afgelopen vijf jaar inclusief dit lopende jaar: 4 x Engeland, 4 x Spanje, 1 x Duitsland en nu dus 1 x Spanje. Dat betekent dat in een slecht jaar voor ajax, geen kampioen en niet door de voorrondes gekomen, clubs als tottenham, betis of freiburg nog eerder mee mogen doen dan een begrip in het voetbal wat onze club is. Echt weer om te janken deze wijziging. Wsch onder druk van de grote vier competities achter de schermen. He Le Maal klote!

10-05-2022 20:50

mokumnorth82 +2362

Was al kut dat er steeds meer niet kampioenen mee gingen doen. Champions League aan me reet, dit is gewoon een veredelde super League.

10-05-2022 20:44

Michael 1974 +21983

Ik weet het ff nog niet……zou wel gaaf zijn om bovenin zo’n poule mee te draaien na eennlaar goede wedstrijden, maar misschien doorzie ik addertjes nog niet helemaal die de te dure clubs bevooroordelen…

10-05-2022 20:00

JariJari +15186

Gvd, hebben we niks aan onze top 10 UEFA ranking :(

10-05-2022 19:56

Pakschaal020 +2124

Nog twee jaartjes wel, hopelijk plukken we alle vruchten ervan en weet Ajax verder te groeien de komende seizoenen.

10-05-2022 20:22

JariJari +15186

Ja ik hoop het ook :)

Het voelt alleen zo oneerlijk. Zo lang terwijl het belangrijk was hadden we het niet en nu hebben ze het schaffen ze het voordeel af (en cancelen ze last minute ook nog even het nieuwe voordeel dat er zou komen).

Als we niet in NL maar een top 4 league speelden zou ik mij er veel minder druk om maken :P

10-05-2022 20:40

Henk de Vries +11128

Wat een lachwekkende opzet... Het kleine beetje charme is ook helemaal weg. Het boeit me steeds minder dat graai toernooi

10-05-2022 18:32

JaapStam +136689

Je speelt dus niet meer uit en thuis tegen de zelfde tegenstander???!!! Haalt toch de charme er van weg!!!

10-05-2022 18:26

BackInBlack +14465

Zoiets dergelijks werkt ook de NFL zo meen ik

10-05-2022 18:38

Psychevore +21186

Of de NBA, de MLB, de NHL. Zo'n beetje elke Amerikaanse sport.

10-05-2022 18:54

Psychevore +21186

Even gegoogled, maar ik kan nergens vinden hoe er geloot gaat worden. Dus, ik ga lekker speculeren:

-clubs uit hetzelfde land kunnen niet tegen elkaar spelen.
-clubs worden nog steeds verdeeld in potten. Tegen elke pot speel je twee keer, één keer uit, één keer thuis.

Dit lijkt mij het meest logische. Is het helemaal eerlijk? Nee, natuurlijk niet, maar dat was het natuurlijk ook al niet. Je kon in de oude opzet ook loten tegen, bijvoorbeeld, de kampioen van Cyprus uit pot 4 of AC Milan uit pot 4.

10-05-2022 18:25

NotForSale +2233

Nee de clubs gaan tegen 8 verschillende tegenstanders spelen waarvan 4 keer uit en 4 keer thuis. Dit wordt gewoon geloot.

10-05-2022 20:21

Tommyshelby +128526

8 gruwelijke affiches voor ons dus!

10-05-2022 18:02

HenryVakH1972 +1018

Landen coëfficiënt ipv europees club coëfficiënt is onvoordelig voor Ajax en voordelig voor clubs als psv. Voor de rest durf ik te betwijfelen of de loting eerlijk gaat verlopen. UEFA MAFFIA

10-05-2022 17:57

JariJari +15186

Neutraal voor PSV want NL scoort eens in de 20 jaar voldoende punten daarvoor.

Nadelig voor ons. Onze ranking is enorm hoog vanwege goede prestaties de laatste 5 jaar.

Kut UEFA.

10-05-2022 19:58

FGLJN +3889

Welke loting? Met dit systeem is er juist helemaal geen loting.

(behalve misschien voor de voorrondes?)

10-05-2022 20:29

JariJari +15186

Tuurlijk wel. Je speelt maar tegen 8 tegenstanders, terwijl er een groep is van 36 teams. Welke teams je tegen speelt (en of het thuis of uit is) wordt door loting bepaald. Je speelt tegen 2 teams uit elk van de 4 potten.

10-05-2022 20:41

ÁlvaroRecoba +13695

Dan hebben potten wel een stuk minder zin, als je er ook twee uit je 'eigen' pot zal/zou loten. Het is dan onderling eerlijk verdeeld qua sterkte, maar je kunt niemand ontlopen (zoals wij nu hopen volgend jaar in pot 1 te komen en zo meer kans op overwintering te hebben).

10-05-2022 21:20

S_020 +4104

Geen idee wat ik ervan vind. Teveel losse eindjes. Laten we 't aankijken. Sowieso ook volgend jaar kampioen worden mocht het daarna nooit meer lukken om CL te spelen hierdoor.

10-05-2022 17:55

AmsterdamZuidRivierenbuurt +25306

Van mij hoeft zo een opzet niet ga dus alleen naar beker en competitie

10-05-2022 17:53

ÁlvaroRecoba +13695

Houd dat tegen die tijd nog maar eens vol. :) De huídige Champions League werd bij de invoering ongetwijfeld ook een commercieel project gevonden? Of de stelselmatige uitbouwing van WK's, met steeds meer plaatsen, waardoor Uruguay niet langer kon winnen?

10-05-2022 21:21

Oppermachtig +2877

Bom op de UEFA. Door en door verrotte, corrupte organisatie die als enige doel heeft de boel nog verder uit te melken om meer knaken te innen.

10-05-2022 17:36

AFCAjax +17839

tegenstanders worden bepaald op clubcoefficient volgens mij .. heel eind zoals nu ook met die potten is wellicht verdelen ze het in 8 potten?, al meen ik me te herinneren een tijd terug hier te lezen dat ook de prestaties in de lopende CL invloed hadden, maar dat zou betekenen dat je niet vooraf weet wie je gaat treffen.

10-05-2022 17:31

Cello +52917 moderator

@AFCAjax

Ja of zouden ze 9 potten van 4 clubs bij de loting hebben voorafgaand aan de loting. Pot 1 (nummers 1-4 van de coefficientenlijst), pot 2 (nummers 5-8 van de coefficientenlijst), etc, etc.
En dan loten in 4 poules van 9, waarbij er dus 1 club steeds uit een lotingspot in 1 van de 4 poules worden ingedeeld.
Dan weet je dus uiteindelijk welke 8 tegenstanders je hebt en moet alleen nog geloot worden tegen wie je thuis en tegen wie je uit speelt.

Echter anders dan zoals het nu gaat, dat je dus een stand per poule krijgt, gooien ze alles op één hoop in één lijst?.
Zou je dus een beetje een beeld bij kunnen krijgen door de afgelopen poule-ronde CL ook alles bij elkaar te vegen en dus een beeld van een dergelijke ranglijst te krijgen.
Afgelopen seizoen zouden we het dan heel goed gedaan hebben in een dergelijke ranglijst met onze 100% score van 18 punten.

10-05-2022 17:49

litmanen_ajax +568

Het idee is om 4 potten van 9 teams te maken. Uit elke pot loot je dan 2 tegenstanders (1 uit , 1 thuis vermoed ik).

Als ik de CL deelnemers van dit jaar rangschik op basis van clubcoëfficiënt, zou je de volgende tegenstanders kunnen krijgen: (ik ga er voorlopig vanuit dat je meerdere clubs uit hetzelfde land kunt loten)

Geluk: Barcelona, Man United (pot 1), Shakhtar Donetsk, Porto (pot 2), Besiktas, Dynamo Kiev (pot 3), Malmö, Sheriff Tiraspol (pot 4)

Pech: Man City, Real Madrid (pot 1), Liverpool, Chelsea (pot 2), Internazionale, Villarreal (pot 3), Milan, Lille (pot 4)

In de huidige situatie kun je natuurlijk ook pech en geluk hebben met de loting, maar het bijzondere is dat je bij de nieuwe opzet wel in dezelfde ranglijst wordt gerangschikt.

10-05-2022 18:37

Cello +52917 moderator

@litmanen_ajax

Maar dan ga jij er vanuit dat je dan ook 2 ploegen uit je eigen pot loot.

10-05-2022 18:40

JariJari +15186

Dat is juist. Dat was anders geweest als de oorspronkelijke 10 wedstrijden door was gegaan maar omdat dit is teruggebracht tot 8 is het dus inderdaad 2 maal tegen iedere pot. Dus je coefficient helpt je nu 0,0.

10-05-2022 20:43

Cello +52917 moderator

Je hebt een ranglijst van 36 ploegen straks. Je speelt 8 duels, okay. Maar het spelen van 8 duels (naar ik aanneem steeds verschillende tegenstanders) betekent wel dat je dus 27 teams niet treft!.

Hoe gaat het bepaald worden tegen wie je speelt?. Hoe wordt er gekeken bij de loting dat het voordeel/nadeel in verhouding is met elkaar?. En dan voordeel in de zin van kleinere tegenstanders (uit kleinere competities) of nadeel van het treffen van grote tegenstanders (uit de grote competities)?.

En zelfs bij het treffen van een tegenstander uit de grote competitie zit er wel verschil.... tref je bijv. Liverpool of Man City uit de premioer League òf als zij zich kwalificeren een Arsenal of Leicester.

Tref je Real Madrid of een club als Villareal.

Tref je Bayern of als het zich plaatst een Wolfsburg of Leverkusen?. Maar ook of je een Marseille treft of een PSG?. Een Internazionale of Lazio?.

En natuurlijk geldt dit ook bij de kleinere deelnemers uit kleinere voetballanden.

Hoe krijg je een eerlijk speelschema met een eerlijke kans?. Dat vraag ik me af. Iemand die het weet?.

10-05-2022 17:21

markk +8900

Prima. Meer wedstrijden is meer vermaak. Ik snap dat spelers daar niet op zitten te wachten omdat die al super veel wedstrijden moeten spelen maar er zijn genoeg kansen om het aantal bekerwedstrijden te verminderen door prof teams later in te laten stromen maar ook door eerder uitgeschakeld te worden of de beloften te laten spelen. Ik vind dit een prima ontwikkeling omdat ik internationale wedstrijden van Ajax de allermooiste wedstrijden vind.

10-05-2022 17:19

FTS95 +16005

Meer wedstrijden is helemaal niet meer vermaak. Het tegenovergestelde is waar. Pas in de knockoutfase wordt het interessant. Het is een commercieel gedrocht

10-05-2022 17:31

Eurysaces +29507

Niet mee eens, meer Europese wedstrijden is meer vermaak, zeker in een competitie als de eredivisie. Jammer dat het er niet 10 geworden zijn.

10-05-2022 17:36

markk +8900

Ik heb liever 4 wedstrijden tegen respectievelijk Barcelona en Chelsea dan 2 wedstrijden tegen Liverpool

10-05-2022 17:54

Bc te P +22130

De grote clubs ontwijken elkaar toch in de poule dus je weet nu al deze opzet bagger is

10-05-2022 17:18

Eurysaces +29507

Volgens mij is het idee dat er binnen de ranglijst poules geloot worden. 4 poules van 9 clubs, waarbij dus uit elke pot ploegen aan elkaar gekoppeld worden. Grote clubs zullen dus ook al in de beginfase tegen elkaar spelen, ipv na de winterstop.

10-05-2022 17:47

Nr.10 +110996

Dat betekent dan waarschijnlijk dat wij vaak zeker 10 wedstrijden CL gaan spelen, omdat wij waarschijnlijk onder de nr’s 9-24 eindigen. Vraag me alleen nog af hoe dan bepaald wordt tegen wie je speelt, want je maakt geen poules maar je speelt ook niet tegen iedereen op de lijst.

10-05-2022 17:18

JariJari +15186

Loting.

Of bedoel je play offs? Dan omgekeerde ranking: nr 9 tegen nr 24 etc.

10-05-2022 20:45

ÁlvaroRecoba +13695

Lijkt mij ook, ja, want anders zou het wel erg oneerlijk worden: als nr. 9 zal je twee, misschien wel drie keer meer punten hebben verzameld, maar het alsnog net niet hebben gered en dus voor die prestatie een zwakkere tegenstander krijgen. Zoals in de play-offs in de eredivisie: de nr. 5 krijgt wegens de beste verdienste het beste ticket (tegen de zwakste, de nr. 9).

10-05-2022 21:25

Nr.10 +110996

@jari, ik bedoelde eigenlijk die eerste 8 wedstrijden.
Die worden dus geloot? En zijn er dan nog verschillende potten, om te voorkomen dat je bijvoorbeeld allemaal toppers loot?

11-05-2022 09:27

Tufono +4195

4 tickets extra, 2 voor de best presterende landen en de andere 2 dan, hoe worden die bepaald?

10-05-2022 17:17

JariJari +15186

1 voor land nummer 5 (Frankrijk, heeft de sjeik geregeld) en 1 voor het het hoogste land dat nog geen directe plaats heeft.

10-05-2022 20:46

HillbillyCat +325

Op zich verfrissend dat je tegen 8 verschillende tegenstanders speelt (althans, zo lees ik het). Anderzijds speel je dus tegen 27 andere ploegen op de ranglijst niet. In hoeverre kun je dan spreken van een representatieve ranglijst na 8 wedstrijden? Ik snap dat je geen 35 wedstrijden kan spelen, maar moet even wennen aan dit model. Of interpreteer ik het verkeerd?

10-05-2022 17:16

Nr.10 +110996

Dit is precies wat ik mij ook afvroeg. Hoe bepaal je wie tegen wie speelt?

10-05-2022 17:18

JariJari +15186

Dat zou heel eerlijk kunnen zijn als het Zwitserse systeem echt toegepast zou worden. Daarbij wordt echter na elke ronde bepaald wie de volgende tegenstander is (een ploeg die hetzelfde aantal punten heeft als jij of zo dicht mogelijk bij).

Dit doet de UEFA echter niet (planning problemen) en daarom is het systeem inderdaad niet eerlijk. De loting heeft nog steeds een significante invloed.

10-05-2022 20:48

AiasMaximus +6025

Wat is dit nou weer voor baggerzooi.. Wat is het probleem met de huidige opzet?

10-05-2022 16:50

frenkiedejong53 +9792

Te weinig 💰

10-05-2022 17:00

NoPants +7482

Voorheen was het plan toch dat 2 van de extra tickets naar de ploeg met de meeste coefficient punten die zich niet wist te plaatsen voor de CL? Dan zouden ploegen als ajax, benfica, of inter ofzo nog geluk kunnen hebben.

Als nu de extra plaatsen naar de competities gaan die het vorige seizoen het best hebben gedaan, dan is dat toch vrijwel altijd engeland of spanje? Misschien duitsland er een keer tussendoor?

10-05-2022 16:47

Dani Banani +398

Precies. Ik denk, de UEFA wil de groote competities pleasen. Misschien gaat door de Conference League af en toe een verassing gebeuren (zoals nu met NL)

10-05-2022 17:52

JariJari +15186

Helemaal wat je schrijft. De media gillen dat het dit jaar NL is maar als ploegen vanaf 2024 niet meer naar een lager toernooi kunnen komen we nooit meer aan 4 ploegen in de carnaval league met zwakke tegenstanders.

Eeg jammer maar er was veel afgunst tov het aan de clubs met hoge ranking geven dus nu geven ze het verkapt alsnog aan de rijke clubs maar vist Ajax achter het net.

Daar had Sar zich toch wel wat harder op mogen stellen.

10-05-2022 20:01
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.