MVV komt met statement: 'Miljoenenformatie Ajax reduceert periode-kansen MVV'

door Bart Veenstra 397

Bron MVV Maastricht

MVV komt met statement: 'Miljoenenformatie Ajax reduceert periode-kansen MVV'

door Bart Veenstra 397

Bron MVV Maastricht

Laatst geüpdatet

MVV Maastricht heeft in een statement via de officiële website laten weten niet blij te zijn met de Jong-teams in de Keuken Kampioen Divisie. Afgelopen maandag verloor de Limburgse club met 3-0 op bezoek bij Jong Ajax en daarmee zijn de kansen op een periodetitel flink geslonken.

De club schrijft onder meer het volgende: 'We ruimen op deze plek altijd plaats in voor een wedstrijdverslag. Kunnen we nu weer doen: Ajax was duidelijk te sterk, scoorde drie keer (1x buitenspel), raakte twee keer de paal, scheidsrechter Puts verzuimde tot ieders verbazing Fitz-Jim tot twee keer toe een rode kaart te geven, na twee identieke zware overtredingen (op Remans en Smeets).'

Er is echter meer te bespreken, zo schrijft men. 'We kunnen het echter ook hebben over de desinteresse en disrespect van een "grote" club met collega-clubs die het minder breed hebben en vechten voor ieder punt, iedere euro en dus bestaansrecht', aldus MVV, dat de competitie 'zo scheef en ondoorzichtig als het maar zijn kan' noemt vanwege de inbreng van Jong-teams. 'Deze Jong-clubs voetballen in principe alleen maar oefenduels. Tegenstanders die gewend zijn aan stadions met duizenden toeschouwers moeten plots voetballen op uithoeken van een desolaat trainingscomplex. En dan niet voor 17.000 of 5.000 toeschouwers maar voor zo'n 300..... Betaald voetbal onwaardig!'

'Vooral Ajax heeft er een handje van om een verzwakt Ajax 1 op te stellen'

Geschreven wordt ook dat de teams in de Keuken Kampioen Divisie niet kunnen inspelen op een Jong-team, omdat de Jong-teams haast iedere wedstrijd met een ander elftal spelen. 'Vooral Ajax heeft er een handje aan om gewoon een versterkt Jong Ajax of kunnen we beter zeggen een verzwakt Ajax 1 op te stellen', schrijft men. 'Tegen MVV had Jong Ajax afgelopen carnavalsmaandag spelers opgesteld die naar Amsterdam werden gehaald voor rond de 25 tot 30 miljoen euro. Een paar voorbeelden: Gaaei kwam voor 4,5 miljoen euro, Mannsverk voor 6 miljoen en Kaplan voor 9,5 miljoen euro.'

Bij MVV zag men ook dat Ajax onlangs Julian Rijkhoff contracteerde. De Amsterdamse club betaalt met bonussen mogelijk 2,5 miljoen euro voor de spits, terwijl hij in Duitsland een jaarsalaris van 500.000 euro verdiende. 'Bedragen allemaal waar de gemiddelde KKD-club nog niet eens in de buurt van kan komen. Sterker nog, alleen voor de in dit artikel genoemde transfergelden van Jong Ajax kan MVV ALLE spelers en staf de komende 40 jaar van betalen. Ook supporters – waar betaald voetbal voor bedacht is - haken bij wedstrijden met Jong-teams massaal af, en dan vooral bij uitwedstrijden.'

MVV trekt conclusie

Volgens MVV moet je ook geluk hebben wanneer je tegen een Jong-team speelt. 'Mocht een eerste elftal op trainingskamp gaan, dan bestaat de mogelijkheid dat het Jong-team mee reist om als tegenstander te dienen. Achter blijven dan spelertjes van 16, 17 en soms 18 jaar.'

Uiteindelijk trekt de Limburgse club een conclusie. 'Hoogste tijd dat de regels voor eens en altijd aangepast worden, zodat de Keuken Kampioen Divisie weer een volwaardige competitie wordt. De UEFA heeft het al ingevoerd, ook al is het vaak een wassen neus: Financial Fair Play. Laten we in Nederland hier ook eens over gaan denken. En dan aan een systeem dat wél waterdicht is.'

Lees meer over:
Plaats reactie

Spielmacher +10682

MVV heeft aan Ajax te danken dat al hun wedstrijden nu ergens worden uitgezonden. Daar hebben ze commercieel dan weer voordeel van. Als je in de top-6 eindigt speel je sowieso nacompetitie en anders heb je niks in de Eredivisie te zoeken.

16-02-2024 08:13

Kingoffdatoilet +17120

Als je niet van een lichtelijk versterkt jong Ajax kan winnen hoor je ook niet thuis in de eredivisie

15-02-2024 09:57

Jariiii +21829

Ze hebben natuurlijk een punt. En ja, alle clubs moeten tegen de Jong-teams, dus dat streeptcelkaar weg, maar als je pech hebt tref je net wat meer A-spelers.
Voor Jong Ajax zelf is het fijn, maar de constructie met de reserves van grote clubs is mij altijd een doorn in het oog geweest. Zo'n competitie kun je toch niet helemaal serieus nemen.

15-02-2024 08:04

Eurysaces +29499

Deze wedstrijden zijn de best bekeken wedstrijden in de KKD als ze uitgezonden worden en volgens mij heeft Ajax het voor elkaar gekregen dat alle wedstrijden uitgezonden worden in het nieuwe tv contract.

Nederland is Ajax, de rest figureert in de show.

15-02-2024 00:41

Weloveajaxxx +1203

Haha die laatste. Lekker😂

15-02-2024 17:11

Bruno04 +15732

Beetje zeurderig maar ergens hebben ze ook wel een punt. Maar er zijn legio punten te bespreken in het voor of nadeel van het Nederlands voetbal cq eredivisie en eerste divisie.

Nou boeit mvv niet zoveel maar ik kan me voorstellen als je in een spannende titelstrijd zit en een week voor je speelt je directe concurrent tegen jong Ajax met knulletjes en wint met 5-0.

En een week later sta jij tegen mannsverk, tahirovic, Kaplan etc te spelen en je verliest.

Naast het sportieve aspect zit er bij een titelstrijd richting de eredivisie natuurlijk ook een groot verschil in het salaris wat die gasten het volgende jaar gaan verdienen

14-02-2024 23:55

Adammer +2855

Maastrichtse Verwijten Vereniging

14-02-2024 23:13

Qajax +761

Beetje respect is wel op z'n plaats. Ajax heeft afgelopen 5 jaar veruit meeste geld voor het Nederlands betaald voetbal opgehaald EN afgedragen. Als ze ooit een talent hebben zullen ze staan te slijmen voor de poorten van de Arena om er een miljoentje of wat voor te krijgen. ff dimmen dus met die wedstrijdverslagen.

14-02-2024 22:18

Srki +131

Wat een gehuil. Ik vraag me af of een club uit het betaald voetba nog dieper kan zinken na een dergelijk statement?

Vooral Ajax zou zich "schuldig" maken aan het opstellen van een verkapt 1e elftal. Al zou dit zo zijn, dan heeft iedere KKD club daar 2 keer per seizoen mee te maken en is niet alleen daar MVV daar "slachtoffer" van.
En als ze er al zoveel moeite mee hebben om tegen die broekies van Ajax te spelen, ongeacht waar ze vandaan komen, hoeveel ze hebben gekost en hoeveel wedstrijden ze al in Ajax 1 hebben gespeeld, wat hebben ze dan nog te zoeken in de eredivisie waar ze het wekelijks moeten opnemen tegen de grote jongens?

En als we het dan toch hebben over competitievervalsing: hoe eerlijk is het dat een club die bijvoorbeeld 10e eindigd in de reguliere competitie alsnog kan promoveren omdat ze toevallig in een bepaalde periode de meeste punten hebben gepakt? Alleen club(s) die een goed seizoen hebben gespeeld zouden aanspraak mogen maken op promotie, niet de clubs die alleen maar 3 maanden goed hebben gespeeld.

MVV staat momenteel 11e, die hebben vooralsnog geen recht van spreken.

14-02-2024 19:02

36 +8560

Mooi, blijf maar lekker in de kkd

14-02-2024 18:15

slowmow +1028

Ik ben het helemaal eens met MVV statement. Verschillen zijn te groot..
Maar als er dan toch eens nagedacht wordt over nieuwe opzet kkd. Stem dan ook mogelijkheid om te degraderen uit de kkd. Dat maakt het voetbal veel gezonder..

14-02-2024 17:50

erwtenpeller +2006

Ajax-PSV- Feijenoord-Utrecht-AZ-Twente.deze ploegen een voorjaarscompetitie laten spelen en na de winter weer twee maal voor het kampioenschap.

14-02-2024 17:24

JanBiesbos +28984

Huilebalken teveel gezopen daar zeker in maastriggg?

14-02-2024 16:26

Manov +8581

Tja Ajax heeft wel het geld en als Utrecht, AZ, PSV en Ajax niet in de kkd zitten kan MVV nog geen kampioen worden, hou op met dat gejank

14-02-2024 16:20

TontoKarnaggel +42379

Neem aan dat mvv dus veel liever niet promoveert, dan moeten ze namelijk vrijwel elke week tegen een club met een hogere begroting, En dAt iS NiET eErLijK!!!! Wij willen dat trouwens ook niet, onze spelers zijn namelijk een stadion gewend met tienduizenden toeschouwers en dan moeten we plotseling in een uithoek in een desolaat stadionnetje met een armzalige paar duizend toeschouwers spelen....betaald voetbal onwaardig!!!!
Kortom, iedereen blij dat mvv aarsnicht die play offs door ons gaat missen....

14-02-2024 16:19

Jeugd +24622

Zo een typisch Limburgs gehuil bah.
Je zet jezelf voor schut met deze huilebalk als stukjes schrijver

14-02-2024 16:10

Picard +3600

MVV begon gewoon heel slecht aan de wedstrijd, verloren persoonlijke duels van broekies, niet kort op en niet best in de passing. Wat een gejank zeg, met hoe die op het veld stonden had je met een slechter team ook gewonnen.

14-02-2024 16:03

barry1988 +23993

De eierdopjes waar wel heel erg in de aanbieding zo te zien. We weten in iedergeval wel hoe deze mensen verkleed gaan met carnaval 🐣

14-02-2024 15:57

3sterren +20205

Ajax gaf de afgelopen seizoenen bijna meer dan 200 miljoen euro uit en moest toch bijna afdalen naar de KKD.

MVV zou dan tegen een team uit moeten komen met een astronomisch hoge begroting.

Dat zou vele overuren betekenen voor hun content beheerder …

14-02-2024 15:26

AFCA-pride +17322

En als ze periode zouden winnen? Dan nog play off doorkomen en uiteindelijk niks te zoeken hebben in eredivisie

14-02-2024 14:44

Gooseman +11853

Had Ajax 1 niet verloren van Hercules? Waarom wint Hercules dan wel van Ajax? MVV moet niet zo zeuren. 2x rode kaart? Buitenspel? Ok.

14-02-2024 14:01

FysioPat020 +25603

Minder gek doen en carnaval vieren daar. Daar wil toch niemand volgend seizoen naar toe.

14-02-2024 13:49

Sjaakie +5791

' Ons ben zielig'. Uiteindelijk levert het ze meer op dan dat het 'kost'. Kunnen gewoon niet tegen hun verlies.

14-02-2024 13:46

Pjait +382

Als je met 3-0 aan je kloten krijgt tegen een 'verzwakt Ajax 1' heb je ook niks in de eredivisie te zoeken.

14-02-2024 13:42

Mattie +890

Mensen die zich moeten verkleed om 'lekker zichzelf te kunnen zijn' vertrouw ik niet. Misschien zat de kater van carnaval nog dwars toen bovenstaand statement werd getypt.

Buiten mijn afkeer jegens carnaval: Ze zitten nu gewoon te janken, zonder oplossingsgericht te denken. Louter kritiek hebben maakt je een zeikerd, zelf een oplossing bedenken maakt je een visionair.

14-02-2024 13:38

Opperhoofd +12565

Ze hebben wel gelijk maar wat is de oplossing ?

14-02-2024 13:07

Lavie +2260

Dit is de oplossing. Door Jong Ajax en in mindere mate PSV is er meer aandacht voor de KKD dan ooit tevoren. Als MVV meer geld wil dan zullen ze moeten investeren in hun jeugdopleiding, meer sponsors binnen moeten halen, kaartjes en shirtjes verkopen.

14-02-2024 13:13

Opperhoofd +12565

Bedankt, ik zet het even op de mail naar die Limburgse vlaaien.

14-02-2024 13:37

Hamstelaar +14876

Een zak met geld heeft nog nooit gescoord

14-02-2024 13:02

Tadic020 +1883

Niet zo janken mafklapper

14-02-2024 12:54

MaxC14 +449

Huilie huilie! Wees maar blij dat je een keer kwaliteit tegenover je hebt. Ik zou ook willen dat Ajax in een sterkere eredivisie zou spelen. Losers…

14-02-2024 12:51

SKAFCA +2654

Amateur club Hercules kon de miljoenen aankopen van Ajax ook gewoon verslaan en daar stond qua waarde nog wel meer op het veld.
Stoppen met zeiken en doorgaan, wordt langzamerhand wel een beetje moe van al dat gezeur zodra Ajax er ook maar enigszins bij betrokken is.

14-02-2024 12:49

Knalpot +3606

Ze hebben best een punt.......en weer verder!

14-02-2024 12:45

AFCAWormerveer +4428

Al die jaren hoor je ze niet en nu is het opeens allemaal oneerlijk. Al die jong teams, maar vooral Ajax.. verrassend weer.

14-02-2024 12:41

3sterren +20205

Ze wachten in Maastricht al 24 jaar op promotie 😂 vandaar …

14-02-2024 15:08

Denswillegeon7 +1546

Ben ik dan echte de enige die begrijpt waar het om gaat. Het gaat er meer over dat we de ene wedstrijd spelen met een dure selectie en dan bijvoorbeeld tegen een concurrent an hun weer spelen met spelers van de b1

14-02-2024 12:40

AjaxAddicted +2988

ja, maar zo kan je er nog wel een hoop verzinnen. Ajax speelt Utrecht uit altijd op zondag 12.15 uur,. Afrika Cup, Blessures, wel of geen kunstgras. Spelen tegen een club die nergens meer om speelt....er zijn zoveel factoren die een competitie kunnen beinvloeden. Maar alle plussen en minnen bij elkaar opgeteld...thuis wonnen ze wel...

14-02-2024 12:52

3sterren +20205

Maar die wedstrijd was niet tijdens de carnaval en ja dat scheelt een slok op een biervat …

14-02-2024 15:10

AFCA-pride +17322

En geeft die dure selectie altijd de doorslag…

14-02-2024 14:40

DieNase +7162

Zure club zonder bestaansrecht. Als je wil janken over de club die altijd het meeste heeft afgedragen voor het Nederlandse voetbal mag je dat bij de KNVB gaan doen.

14-02-2024 12:37

Ajax14AMS +25205

Womp womp losers

14-02-2024 12:36

Eriksen10 +4770

Gewoon met vaste selecties werken, ben je van het gezeur af. Mogelijkheid om in de transferwindow te switchen.

14-02-2024 12:22

WouterB +915

En als in eerste blessures zijn

14-02-2024 13:19

3sterren +20205

Gewoon met een man minder spelen …
; )

14-02-2024 15:13

Eriksen10 +4770

Omhoog kan altijd, terug niet. Bij een x aantal wedstrijden in 1, mag je niet meer in 2

15-02-2024 10:23

WouterB +915

Dat is al de regel

15-02-2024 11:37

tmvde +2820

Beetje huilie huilie, maar heel makkelijk op te lossen. Laat de wedstrijden tegen de Jong teams niet meetellen in de periodes.

14-02-2024 12:20

Tinus +10266

Allerminst huilie huilie. Dat is makkelijk praten als je aan de goede kant van de medaille zit.
Het maakt nogal een verschil of je de ene week of de andere week tegen JA speelt. Als die factor geluk/pech zo meespeelt kun je niet van een heel eerlijke competitie spreken. Ajax maakt (terecht) gebruik van de mogelijkheden, maar dat het niet altijd eerlijk is, mag best toegegeven worden.

14-02-2024 12:54

DonaldDBXL +236

Ja maar je hebt als club toch altijd met wisselende selecties te maken? bij blessures en spelers weg bij internationale wedstrijden. het zal bij Jong wel iets meer zijn, maar je gaat niet achteraf lopen zeiken, alleen als je verloren hebt? Sneu.

14-02-2024 13:19

3sterren +20205

Wij Ajaxsupporters hebben pas echt recht op huili huili en Calimerogedrag.

Eerst A. Schreuder en daarna M. Steijn als hoofdtrainer voor het eerste.
Dat is pas echt competitie vervalsing …
; )

14-02-2024 15:17

tmvde +2820

Met huilie huilie doelde ik meer op dat ze het over een buitenspeldoelpunt en 2x rood voor Fitz Jim hadden 😅

14-02-2024 16:06

Tinus +10266

@Donald, bij Jong is dat niet een beetje meer, maar kan het verschil echt veel meer zijn. Dat is ook de reden dat veel clubs niet zo blij zijn met Jong teams en er vaak zelfs tegen zijn. Dat je als tegenpartij er dan wat van zegt als je de pech hebt dat je een sterk Jong team treft, vind ik dat heel logisch. Dat heeft niets met achteraf zeiken te maken maar benadrukken dat je oorspronkelijke bezwaren terecht waren.
Ik ben blij dat Ajax een team in de KKD heeft spelen, maar kan me deze tweet van MVV heel goed voorstellen.

15-02-2024 14:41

Henkje Netherlands +10195

Ik vind eigenlijk dat ze enigszins een punt hebben. Het is ook best apart als je de ene week met je jeugdelftal speelt en de andere week met een beter Ajax 1 B. Maarja aan de andere kant ben ik ook van mening dat als je dit wilt oplossen je ook van het kunstgras af moet in de KKD en degradatie moet invoeren, maar dat willen die clubs ook weer niet dan. Dus eigenlijk hebben ze geen recht van spreken.

14-02-2024 12:17

JariHeijden +5590

Kunstgras verbieden staat los van de mogelijkheden die Ajax heeft om jong Ajax van spelers te voorzien.

Maar ik vind het wel een beetje gelul in de ruimte van MVV. Want KKD clubs profiteren ook van deze situatie. Niet alleen als ze geluk hebben wanneer jong Ajax of een ander tweede team met een veredeld jeugdteam speelt de tegenstander dus wint. Maar vooral op de langere termijn. Spelen tegen betere tegenstanders maakt jezelf als team ook beter. Daarvan profiteer je als club weer tegen andere clubs. En niet onbelangrijk: een club als Ajax kan talentvolle spelers sneller en vooral beter opleiden. De meeste spelers halen Ajax 1 niet. Kleinere clubs, waaronder ploegen in de KKD, kunnen afvallers bij Ajax contracteren. Ze hebben dus baat bij een goede jeugdopleiding van de grote clubs. Daar hoort bij dat jong Ajax, jong PSV, etc. op een zo hoog mogelijk niveau voorbeelden. Dat is goed voor het Nederlandse voetbal in zijn algemeenheid, goed voor clubs als Ajax, goed voor kleinere clubs.

Overigens, in het buitenland is het ook niet zo heel gek. In Spanje bijvoorbeeld draait Real B of Barca B ook mee in het professionele voetbal. In de Segunda Division of op het derde niveau.

14-02-2024 12:34

jerryisthename +31683

Welkom in de KKD - het is gewoon al vele jaren zo.
In de Eredivisie zou MVV ook kunnen klagen dat Ajax spelers kan inzetten die gehaald zijn uit topcompetities voor vele miljoenen, wat zij zelf niet kunnen.
Is iets anders wellicht, maar het komt uiteindelijk op hetzelfde neer; de onmacht van een voetbaldwerg.
Ajax heeft zelf deze status verworven in NL, zowel in de Eredivisie als KKD met spelers van 1 die daar extra kunnen rijpen of aansterken/ritme opdoen.
Is goedgekeurd door de KNVB, dus niet teveel zeiken verder. 🐣
Had je zelf maar meer punten moeten halen in de KKD (en deze periode), voordat je Ajax tegenkwam. 👍🏼

14-02-2024 12:17

AjaxAficionado +1453

Dan vind ik dat als ajax tegen manchester city speelt Haaland niet mag meedoen, het is gewoon het principe van hun zijn groter dan wij dus dat is oneerlijk. MVV is een grote jankploeg, altijd als het een beetje tegenzit dan is het weer moeilijk voor ze. Die periode had je sws niet gepakt en als ze zouden promoveren speel je ook tegen misschien 3/4/5 van deze jongens per week.

14-02-2024 12:15

NicoooTagliaficooo +1652

Volgens mij vergeet MVV dat ze jaarlijks een flink bedrag ontvangen voor het meespelen van jong teams.

14-02-2024 12:14

TPLily +373

Iets te enthousiast carnaval gevierd?

14-02-2024 12:14

Escapers +369

Piep Piep Piep.

14-02-2024 12:14

Dirk.v +14902

Klopt ook. Want 2 wedstrijden per jaar maken het verschil op de 38 wedstrijden.... 🤦🏼‍♂️

14-02-2024 12:13

Siemjo +7862

Wat maken ze zich druk bij MVV. Omdat ze nu verloren hebben van jong Ajax waarin een aantal spelers zijn opgesteld die terug komen van blessures. Nu het periode kampioenschap in gevaar komt. Wat heb je dan te zoeken in de eredivisie waar je iedere week een club tegenkomt met een grotere begroting en een duurdere selectie dan ze bij MVV hebben. Kom je dan iedere week met zo'n jankverhaal.

14-02-2024 12:10

mokum007 +6522

100% mee eens D,.......

14-02-2024 12:15

Kishna97 +162

Toch is wel sinds dat de jong teams in de KKD zijn gaan spelen het niveau in de eredivisie van de topclubs omhoog gegaan. Ajax 2018-2019 speelde met veel spelers die een jaar lang ervaring hebben opgedaan in de KKD. PSV en AZ spelen met veel jeugdspelers die eerst minuten hebben gemaakt in de KKD. Utrecht is daarin wat mij betreft een achterblijver.

14-02-2024 12:03

TeringHenkie +28261

Ajam is kip

14-02-2024 12:02

TeringHenkie +28261

Kip is Ajam

14-02-2024 12:01

Gaza +4361

Oh ja, ze wilden ajax 1 spelers. Dan maken ze wel kans ja.

14-02-2024 11:59

makaveli +938

Zonder de jong teams is er geen eens een kkd. En als je het moet hebben van wedstrijden tegen 17 jarigen moet je geen eens aanspraak kunnen maken op promotie naar de eredivisie.. Clubs als mvv zijn lachertjes en kunnen beter vervangen worden door clubs als kozakkenboys.

14-02-2024 11:57

CruijffiaansNouriaans +4425

En Hercules 😂

14-02-2024 12:01

Siemjo +7862

Ajax mag deze spelers volgens de KNVB opstellen dus wat is er mis aan de selectie die tegen MVV heeft gespeeld. Dus na het verlies tonen ze bij MVV Calimero gedrag

14-02-2024 11:56
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.