Heitinga vindt dat fans geduld moeten hebben voor Daramy: 'Geef hem gewoon wat tijd'

door Bas Velzel 4

Bron Voetbalprimeur

Heitinga vindt dat fans geduld moeten hebben voor Daramy: 'Geef hem gewoon wat tijd'

door Bas Velzel 4

Bron Voetbalprimeur

Laatst geüpdatet

John Heitinga is van mening dat Ajax-fans wat meer geduld moeten hebben met Mohamed Daramy. Volgens de oefenmeester van Jong Ajax heeft de Deen zeker de kwaliteiten, ondanks dat hij deze nog niet goed kon laten zien bij het eerste.

'Daramy is nog een hele jonge jongen, hij heeft gewoon wedstrijdminuten nodig', vertelt Heitinga tegen VoetbalPrimeur. Ajax kocht de twintigjarige Deen afgelopen zomer voor ongeveer twaalf miljoen euro van FC Kopenhagen en maakt vooral zijn minuten vooral bij Jong Ajax. 'Als dat niet bij het eerste kan, dan bij ons.'

'Daramy heeft wapens'

Heitinga ziet de sterke punten van de aanvaller, maar merkt dat hij het Ajax-spel nog lastig vindt. 'Je ziet dat er bij hem dreiging vanaf komt en dat hij wapens heeft. We proberen hem ook in de één-tegen-één te krijgen. We willen allemaal dat het heel snel gaat met deze jongen, maar hij komt uit een andere speelwijze. Het kost tijd om goed te wennen aan onze manier van spelen.'

Volgens de oefenmeester moet er daarom juist ook geduld zijn voordat de Ajax-fans hem afschrijven. 'Dit is een jongen die vanuit een andere omgeving komt, geef hem dus tijd. Uiteindelijk moet hij zijn plekje verdienen bij het eerste, maar daar is heel veel concurrentie. Als je op Champions League-niveau wil spelen, dan moet je onderscheidend zijn. Het is belangrijk dat hij nu zijn minuten maakt en de concurrentiestrijd aangaat bij het eerste.'

Lees meer over:
Plaats reactie

Ajax27 +19238

Helaas, geduld mag je hebben bij clubs als Twente en AZ. Geduld is helaas niet iets wat bij het Ajax van nu past. 10 jaar geleden mocht je nog heel rustig als aanvaller gebracht worden. Nu wordt gewoon verwacht dat je direct presteert. En doe je dat niet... helaas pindakaas. Ajax is dat niveau simpelweg ontgroeid. We zijn een leerschool t/m Jong Ajax. En daarna moet je er kunnen staan. Zo niet... dan mag je ervaring op gaan doen bij een andere club.

06-04-2022 16:52

DaNaRWaL +4358

Ik deel je mening dat Ajax het niveau van geduld hebben met miljoenenaankopen ontgroeid is, maar in deze is het bedrag voor een talent nu eenmaal de prijs die ze betaald hebben voor Daramy (voorheen was dit een miljoenenaankoop a la Blind). Juist door de status van Ajax betalen zij nu meer voor zo'n speler omdat ze dit kunnen. Daramy moet je dit dus, door de groei van Ajax, gaan zien als een breedte aankoop met heel veel potentie over 2 jaar. Hij is wel wat groots gebracht door de media, maar ja.... de media

07-04-2022 12:04

donkerblauw +2877

onze toekomstige trainer heeft gelijk

06-04-2022 08:47

Mike1 +5390

Als een speler het Ajax systeem zo lastig vindt, op basis van wat is hij dan gescout??

05-04-2022 21:42

cantharel +3527

Hij heeft nog geen enkele kans gehad bij het eerste dus hoe kan je hem afschrijven. Heitinga heeft volkomen gelijk.

05-04-2022 19:12

Telamon +9192

'Als dat niet bij het eerste kan, dan bij ons.'

Hier ben ik dus flink op tegen. Los van de competitievervalsing, zou Jong Ajax niet een team moeten zijn die bankzitters van Ajax 1 ritme op laat doen, maar een opleidingsteam waarin nieuwe aanwas zoveel mogelijk minuten maken, om door te ontwikkelen, en zich te kunnen laten zien.
Dat was ook afgesproken tijdens de Cruijff-periode, maar ook dat heeft men weer laten varen, alles ten faveure van de trainer van Ajax 1. De opleiding zou leidend moeten zijn, is het niet meer.

Het is ook een gevolg van het extreem weinige rouleren. Tadic is ook al 33, hoeft niet elke wedstrijd 90 minuten te spelen. Ten Hag is zó bangig en op zoek naar zekerheid, dat hij zelfs bij een 2/3-0 voorsprong bij rust zijn vaste waarden niet durft te wisselen. Alsof het inbrengen van Daramy je dan ineens zo ver terugwerpt dat je 3 goals tegenkrijgt en zelf niks meer creëert.
Gewoon bizar, en al een heel groot teken dat Ten Hag niet bij Ajax past, waar talent altijd vertrouwen dient te krijgen, en relatief heel veel speelminuten zou moeten krijgen om door te ontwikkelen en klaar te stomen.

Wat Ajax veel beter zou kunnen doen, is wekelijk een wedstrijdje inlassen onderling, dus neem alle reserves van Ajax 1, Jong Ajax en Ajax o18 en eventueel o17, en laat ze tegen elkaar spelen. Zo kan je ook nog eens de strijdwijze bepalen van beide elftallen, en zo ook eens verschillende tegenstand trainen.

Zo maken niet alleen de reserves van Ajax 1 genoeg speelminuten, maar zowat alle reserves in de bovenbouw van Ajax, en dus alle talenten in de bovenbouw.

05-04-2022 14:53

VoorAltijdNummer14 +25464

Hear hear!!!

05-04-2022 15:22

Het_Olympisch_Stadion +5631

Tegen Groningen toch Taylor en Brobbey ingebracht. Tadic, de captain, zou ik nou juist wel laten staan. Het gaat niet zo soepeltjes de laatste tijd en hij is beslist de aanjager van het team. Daarbij zijn Blind, Gravenberch, Timber, Klaassen ook gewoon eigen jeugd.
Daramy bakte er geen kloot van bij het eerste, dus is het prima dat hij bij Jong speelt. Het eerste is geen speeltuin

05-04-2022 21:52

Ferd +38604

"maar een opleidingsteam waarin nieuwe aanwas zoveel mogelijk minuten maken, om door te ontwikkelen"…. Daramy is een jong talent van 19, en past daarom prima in een opleidingsteam waarin hij, nieuwe aanwas, zoveel mogelijk minuten kan maken om zich door te ontwikkelen.

06-04-2022 04:51

Telamon +9192

En van 12 miljoen euro aangekocht, met als doel het eerste direct te versterken. Dan houd je hem ook bij het eerste, en geef je hem daar zijn minuten, naar mijn mening.

Nogmaals, ook competitievervalsing speelt mee, een jong van 12 miljoen in de Keuken Kampioen Divisie, tegen de ene tegenstander wel, en tegen de andere niet.

Ünuvar en Van Axel-Dongen moeten die speeltijd in Jong krijgen, zoveel mogelijk, zeker als ze nooit eens minuten in 1 krijgen.

06-04-2022 12:32

Ferd +38604

Daramy is gekocht met oog op de toekomst, dat is toen ook gecommuniceerd

Tja, dan is alles competitievervalsing. Antony kwam ook voor 15 miljoen en speelt nu de komende wedstrijden niet mee.

Je bent spijkers op laag water aan het zoeken.

07-04-2022 04:33

Telamon +9192

@Ferd

Daramy is gekocht voor Ajax 1, misschien niet meteen basis, maar als reserve. Voor 12 miljoen haal je ook niet talent voor Jong Ajax.

En het gaat niet alleen om Daramy, jongens als Rensch, Taylor, Kudus, etc. zouden hun minuten gewoon in Ajax 1 moeten maken, wat ook gewoon kan, als je voor de verandering eens rouleert en aan de doorontwikkeling van dat talent denkt, en aan die van Jong Ajax.

07-04-2022 14:48

Ferd +38604

ze haalden hem voor de toekomst, en dus laat je die jongen spelen, is er geen kans bij Ajax 1, dan bij Jong Ajax.

08-04-2022 04:28

Telamon +9192

@Ferd

Blijf het ermee oneens. Hij is weldegelijk gehaald voor Ajax 1 in mijn ogen, ook omdat je achter Tadic geen linksbuiten hebt lopen, Daramy was dus als backup voor Tadic. En als je de directe backup bent, zou je middels rouleren gewoon je minuten moeten maken in Ajax 1.

Maar let's agree to disagree.

08-04-2022 15:12

Ferd +38604

je mag het er mee oneens zijn, maar dat maakt nog niet dat je gelijk hebt. Iedereen weet, ook de technische staf, dat Tadic altijd speelt, dus Daramy was gekocht voor de toekomst, en eventueel in te vallen als Tadic een keer niet kon spelen. Net zoals Gorter voor de toekomst werd gehaald, want de eerste keeper stond al vast.

09-04-2022 05:44

Telamon +9192

@Ferd

Dat zeg ik toch ook niet? Het is mijn mening uiteraard.

Maar dat vind ik dus het slechte, dat men ervan uitgaat dat Tadic altijd speelt. Waarom? Die hoeft toch niet elke wedstrijd 90 minuten te maken? Daar gaat het me om, gewoon nooit eens rouleren met verschillende spelers, waardoor bankzitters hun minuten niet maken, en speeltijd van andere talenten in Jong afnemen. Zo stokt de ontwikkeling van onnodig veel spelers bij Ajax.

Daramy heeft ook veel meer baat bij speeltijd in Ajax 1, dan bij Jong.

09-04-2022 15:49

Ferd +38604

waarom? Omdat hij altijd beslissend is. Gisteren ook weer een assist en een goal.

10-04-2022 07:53

frenkiedejong53 +9792

#oppermachtig... wat een achterlijk commentaar jongen..waar ben jij ontsnapt?

05-04-2022 14:39

Juichtoon +32773

Wijze woorden van John ..

05-04-2022 14:34

frenkiedejong53 +9792

Je kunt talenten ook kapot maken door ze( bijna) helemaal niet te laten spelen.
Natuurlijk heeft Tadic zoveel krediet om vaker matig tot zwak te presteren.
Maar het is niet correct om zon jonge speler af te rekenen en te beoordelen op een paar invalbeurten als het hele elftal niet draait.
Tadic heeft wekenlang gespeeld als een natte dweil, maar hij is de onbetwiste leider, nog...en die durft EtH niet eruit te laten.
Jonge spelers moeten fouten durven en MOGEN maken, zeker bij Ajax waar lef, durf en branie zo belangrijk zijn.
Laat hem toch gewoon proberen op rechtsbuiten nu Antony wegvalt en steun hem, maar vergelijk hem niet met Antony!
En als ie 2 x niet goed speelt, laat hem de derde x ajb toch staan..

05-04-2022 12:52

In Bassey we trust +15361

Fouten maken doe je maar in de voorbereiding... In deze fase en zeker bij Ajax1 moet er gepresteerd worden.

05-04-2022 12:55

frenkiedejong53 +9792

dat geldt al sinds weken voor Tadic die geen man meer voorbij komt en 100 x meer voor Blind die in de basis NIKS meer te zoeken heeft!

05-04-2022 13:01

Oppermachtig +2877

Hebben ze je vrouw gesandwiched ofzo dramaqueen

05-04-2022 13:57

Telamon +9192

@Antony

Er moet altijd gepresteerd worden, een kampioenschap kan je net zo goed in de eerste weken verspelen.

Gaat erom waar je als club in gelooft. Normaliter was dat bij Ajax ook vooral in jeugd. Die paar eventuele extra foutjes voor lief nemen en erop vertrouwen dat gretigheid en kwaliteiten dat ruim goedmaken. En ook weten dat wanneer je er in investeert door talent vertrouwen te geven, ook in de vorm van speelminuten en wedstrijdjes, dit snel zijn vruchten af zal werpen.

Talent kan zo vaak risicoloos ingebracht worden, maar zelfs als Ajax onder Ten Hag geen kind aan de tegenstander heeft, bij rust 2-0 voorstaat, krijgt talent de kans niet.

05-04-2022 14:43

Ferd +38604

"Tadic komt geen man voorbij" maar levert wel iedere wedstrijden minimaal 1 assist en scoort zelf ook regelmatig.

06-04-2022 04:55

Ans B +20008

Prima verwoord van Heitinga.

05-04-2022 12:29

VoorAltijdNummer14 +25464

'Daramy is nog een hele jonge jongen, hij heeft gewoon wedstrijdminuten nodig'

Luisteren we mee Erik?

Afgezien dat ie (logischerwijs) niet in aanmerking voor een basisplaats zou zijn gekomen, begon Daramy gewoon echt heel erg goed bij Ajax. EINDELIJK een optie op links met diepgang en een actie. Maar na een nerveus optreden tegen Utrecht (waarin hij, evenals zijn andere 10 ploeggenoten, het niet kon openbreken en we 0-1 verloren) heeft Ten Hag hem amper (serieuze) kansen gegeven en is zijn zelfvertrouwen gekelderd. Duidelijk te merken als hij invalt.

En zo zijn er wel meer spelers die met een gebrek aan zelfvertrouwen kampen op de bank bij het eerste. Of het nou Kudus, Taylor, Daramy, Rensch of wie dan ook is, ze vallen allemaal 'safe' in. De spreekwoordelijke handrem erop. Geen durf, geen wedstrijdritme en geen vertrouwensgevoel, maar er wel moeten staan als de nood aan de man is of erger nog: ze moeten hachelijke situaties omkeren. Lijkt me nogal contraproductief zo?

Ja Ten Hag heeft geweldig gepresteerd bij Ajax, maar zijn selectiebeleid creëert een hoop problemen. Sommige daarvan zelfs met het oog op een toekomst waarin hij waarschijnlijk niet eens meer bij Ajax werkt.

Als Daramy bij jong speelt, zie ik echt wel hele specifieke kwaliteiten (die met een beetje polijsten) heel erg van pas zullen komen bij Ajax 1 de komende jaren in samenspel met alle creatieve passers. Dat ie zich nu bij Jong 'in de luwte' ontwikkelt, is niet een brevet van 'het wordt niks meer', maar Ten Hag heeft er mede voor gezorgd dat een 19 jarige jongen (met een prijskaartje) niet kon doen waar hij goed in is (zelfs als de wedstrijd daarom gevraagd had).

Zo maak je het zelf een miskoop!

05-04-2022 11:58

Ans B +20008

Een hoop veronderstellingen.
Ik vind absoluut dat TH te weinig rouleert, maar wat Daramy betreft ligt het wel wat lastiger dan jij suggereert. Na een inderdaad goed begin (dat vergeten de meesten hier) viel hij ver terug. Daarom is het juist goed dat hij wel die speelminuten krijgt in Jong, want in het eerste ligt dat een stuk ingewikkelder vanwege de alles-willen-spelende-Tadic, die daarnaast heel belangrijk is voor Ajax met zijn vele assists o.a.
Je kunt ook veronderstellen dat TH heeft gezien dat hij behalve die vormdip ook aan het Ajaxspel moet wennen. Dus dat TH heel bewust de keuze voor Jong voor hem heeft gemaakt. Dat dit op de langere termijn en onder deze condities (Tadic, vormdip) simpelweg de beste oplossing is.

En wie zegt dat Daramy een miskoop is? Voor mij niet in elk geval.
Voor mij cruciaal is niet dat hij is teruggezet, maar om welke reden en hoe dat is begeleid door TH. Op dat laatste punt heeft TH een goede reputatie, dus waarom daaraan twijfelen?

05-04-2022 12:28

VoorAltijdNummer14 +25464

Voor mij is het zeker geen miskoop!

Ik zie echter wel een bepaalde negatieve zweem bij andere supporters en dat gebeurt eigenlijk met wel meer spelers dit seizoen. En ik begin er wel een beetje klaar mee te raken, puur omdat de spelers er weinig aan kunnen doen om zo gebruikt te worden door hun trainer.

Wat ik daarmee wil zeggen, is dat Ten Hag er met zijn selectiebeleid vooral verantwoordelijk voor is dat spelers modderfiguren slaan er een negatieve tendens bij de supporters ontstaat:

- Tadic wil alles spelen en het er imo min of meer recht op, maar dat kan zogenaamd alleen op linksbuiten
- Blind speelt alles dit seizoen, maar dan wel op een plek waar al zijn tekortkomingen onder een vergrootglas komen te liggen en zonder iemand voor hem die complementair aan die zwaktes is.
- Alvarez speelt alles dit seizoen obv een bepaalde 'veiligheidsoverweging', terwijl hij daarmee juist een duidelijke achilleshiel maakt in de belangrijkste opbouwende fase.
- Invallers komen HEEL LAAT binnen de lijnen en moeten dat vaak doen in een profiel/speelstijl dat ze niet ligt.

Het gevolg:
- Tadic wordt gezien als een trage onredelijke tiran die geïsoleerd op links alleen maar ballen kan voorslingeren.
- Blind ligt onder vuur bij een gedeelte van de supporters omdat ie er constant uit gesprint wordt en niet de puf/snelheid/afspeelmogelijkheden/plek heeft om te doen waar hij goed in is.
- De hele u-vorm speelstijl die gebaseerd is op de aanwezigheid van Alvarez op 6 kost je de volgende ronde CL tegen de met afstand zwakste (en ons best liggende) tegenstander en levert een hoop averij/complicaties op tegen de onderkant eredivisie.
- De vooraf terecht geroemde bank kan zich niet onderscheiden in hun daadwerkelijke kwaliteiten en moeten meegaan in het nerveuze pompen of verzuipen in de 5 a 10 min die ze gegeven is.

Is Ten Hag hier de dupe van? Nee, want Man U gaat er gewoon instinken.

Wie wel? Tadic en Blind(want 'oVeR THe hIlL'), Daramy(krijgt geen kans dus is slecht en een miskoop), Taylor en Rensch('opleiding stelt niks voor' als ze weer eens in 10 min een keer een bal verliezen), Kudus, Tagliafico en Schuurs(als ze het met 0 ritme niet laten zien) en bovenal wij, de supporters die het voorgeschoteld krijgen.

Ten Hag valt in dezelfde fout als na 18/19, toen ongeacht het wegvallen van Frenkie, Lasse en Matthijs er gewoon dezelfde 4-2-3-1 gespeeld moest worden. Die 6 winsten in de CL hebben de voorwaarde gecreëerd, waar alleen de basis van destijds aan kan voldoen en de bank erbuiten houdt.

Valt bijvoorbeeld Pasveer, Timber, Martinez, Antony of Nous een keer weg, is niemand in de selectie er klaar voor. Dat hebben we deze 2e seizoenshelft kunnen zien.

Ik ben er klaar mee! Want je had met een paar aanpassingen gekoppeld aan broodnodig vertrouwen morgen of woensdag CL gespeeld en de titel al binnen kunnen hebben.

05-04-2022 13:09

Ans B +20008

Ik ben het deels eens met je kritiek wat betreft het onvoldoende rouleren in z'n algemeen, en de te automatische keuze voor Alvarez. Maar ik vind je in sommige opties ook doorschieten qua oorzaak en gevolg (jouw aannames).

- Blind heeft ook hele goede wedstrijden als linksback gespeeld, maar zijn vorm is dit seizoen niet stabiel door veel slordigheden in zijn spel (foute passes vooral, ook ogenschijnlijk hele gemakkelijke). Ik vind hem weliswaar ook beter in de as tot zijn recht komen, maar wil niet zo ver gaan dat het TH's schuld is dat Blind niet in zijn beste vorm is dit seizoen.

- Voor Tadic geldt m.i. ongevéér hetzelfde. Tadic heeft in feite maar één seizoen heel stabiel gespeeld, maar is desondanks ongelofelijk belangrijk geweest in élk seizoen: niet te geloven hoeveel assists hij heeft in álle seizoenen. Vrijwel allemaal vanaf links. Ik ben er daarom in principe niet vóór om hem op een andere plek neer te zetten. Wel dat hij best vaker mag banken of vervangen kan worden als je andere spelers minuten wilt laten maken (dat Daramy in Jong speelt, daar kan ik NU mee leven omdat hij blijkbaar ook moet wennen aan de Ajax-stijl).

- Ik vind ook niet dat je TH de schuld moet geven van kritiek van fans op spelers. Ik vind bijvoorbeeld de kritiek op Blind best gefundeerd, al sta ik beslist niet achter uitfluiten.

- Sowieso zijn hier zat fans die vooral emotioneel reageren en negatief zijn over 'onze' spelers. Wat de trainer wel of niet doet staat daar in principe volledig buiten.

- Dat Pasveer lastig te vervangen is was qua timing ook erg ongelukkig (Gorter ook geblesseerd), zodat Onana de enige optie was. Daar kan niemand iets aan doen.

- Timber is een slecht voorbeeld omdat hij uitzonderlijk goed is, en Schuurs maakt natuurlijk relatief best veel minuten. Als hij slecht presteert ligt dat volkomen aan Schuurs zelf én de omstandigheden (geen Martinez naast hem maakt uit, Onana achter hem eveneens).

- Martinez is niet onvervangbaar (zowel Blind als Schuurs kunnen daar spelen) maar is net als Timber zó goed dat elke vervanger in principe een verzwakking is.

- Antony is eveneens best vervangbaar op papier: Berghuis (niemand wist tevoren dat hij op het middenveld als 'onmisbaar' zou worden gezien), Tadic, Daramy en Kudus kunnen daar spelen. Bergwijn was desalniettemin het doel als vervanger van Neres, maar dat bleek simpelweg niet haalbaar. Kan ook niemand iets aan doen dus.

- Mazraoui speelt een ijzersterk seizoen, dat maakt uit. Terwijl Rensch - begrijpelijkerwijs - het mentaal lastig heeft en erg is teruggevallen. Eerst bijna alles spelen (vorig seizoen), je heel goed ontwikkelen en zelfs international worden. Vervolgens meerdere keren geblesseerd raken (in de voorbereiding o.a.), en jezelf weer tevreden moeten stellen met invalbeurten en af en toe spelen in Jong zou voor élke jeugdspeler enorm zwaar zijn. Dat zijn vorm daaronder te leiden heeft vind ik normaal.

Maar nogmaals, ook ik vind dat m.n. Taylor en Kudus vaker moeten invallen of eens een basisplek moeten krijgen. En dat Blind en Tadic best vaker vervangen kunnen worden. Bij Rensch en Schuurs ligt dat wat gecompliceerder, bij Daramy eveneens.

05-04-2022 13:59

VoorAltijdNummer14 +25464

'Blind heeft ook hele goede wedstrijden als linksback gespeeld, maar zijn vorm is dit seizoen niet stabiel door veel slordigheden in zijn spel (foute passes vooral, ook ogenschijnlijk hele gemakkelijke). Ik vind hem weliswaar ook beter in de as tot zijn recht komen, maar wil niet zo ver gaan dat het TH's schuld is dat Blind niet in zijn beste vorm is dit seizoen.'

Ik heb in een ander topic benoemt dat ik het ook Blind 'zijn schuld' vindt, dat hij ook goede potten, zoals bijvoorbeeld Dortmund thuis, daar heeft gespeeld. Een pot die Nico never nooit op de mat had kunnen leggen, zo goed!

Echter neem ik het Ten Hag bijzonder kwalijk dat hij met deze speelstijl Daley de zondebok maakt. Hij staat erin t.o.v. Nico omdat hij meer voetballend vermogen brengt (om Edson te compenseren), maar van dat voetballende blijft maar een kwart over omdat de speelstijl in de hand werkt dat hij of vaststaat aan de zijlijn of de bal alleen op volle sprint 'op linksbuiten' ontvangt. Aan de zijlijn leidt de 'risicovolle' oplossing vaak voor balverlies en de bal in de diepte tot een 'blinde' (vaak hoge) voorzet. En als die voorzet daarna leidt tot een tegenaanval, wordt het Blind verweten dat hij niet weer terug de boarding over springt met de tong op zijn schoenen.

En zo zijn de meeste van mijn voorbeelden tot in detail terug te leiden tot de keuzes van Ten Hag waarbij alle spelers zich moeten aanpassen aan de 'betonnen' Haller en Alvarez.
(Waar ik niet telkens tot in den treure over wil uitweiden, sorry zie topics rond de klassieker en Benfica oa)

De bottomline voor mij is dat Ten Hag telkens niet inziet dat hij de fundering voor later verval legt. Dit jaar had ie op het papier het beste collectief t.o.v. het surplus aan individuele kwaliteiten van 18/19. Daar lag zoveel kans, want de eerste seizoenshelft heeft echt veel positieve aanknopingspunten opgeleverd (die ook op het conto van Erik mogen).

Maar Ten Hag lijkt zodra hij een 'succesformule' heeft gevonden, nooit op tijd in te zien dat er nood is voor nuances. Hij gaat altijd uit van zijn 'exceptionele' spelers in plaats van een plan op maat. Haller scoort altijd en met Alvarez winnen we altijd, dus er hoeft niks veranderd worden. Terwijl Haller ongekend veel anonieme potten heeft gespeeld in de 1e seizoenshelft en Alvarez je opbreekt tegen Dortmund uit(1e helft) en de puntverliezen tegen de kleintjes. Niet geheel toevallig 2 spelers die in de as staan. Want als zij beiden spelen, komt Ajax er nooit via het midden uit.

Vervolgens krijgt ie uit puur toeval eigenlijk de oplossingen aangereikt:
- Het verbeterde spel met Brobbey tegen FCU en PSV (helaas die blessure)
- Optredens van Gravenberch op 6 tegen Dortmund uit en Cambuur

Maar na een serie aan voorzettenfestivals met als gevolg 5-0etjes tegen oa Vitesse en Twente, zijn de mogelijke verbeterpunten als sneeuw voor de zon verdwenen (weer een succesformule).

Vervolgens Benfica en de bizarre serie tegen GAE, RKC en Cambuur. Waarin duidelijk werd dat de bank er niet klaar voor is, ploegen zich wel op dit vleugelgeweld kunnen instellen en onze as ervoor zorgt dat we niet anders kunnen. Zelfs dan krijgt ie weer een godsgeschenk met de pot van Ryan in Leeuwarden, vlak voor de beslissende pot tegen Benfica. En wat doet Erik?

'Ik pas de succesformule toe, ongeacht of sommigen even afwezig zijn geweest, we zijn immers compleet'. Dat je Haller niet passeert voor een net teruggekeerde Brobbey, logisch. Dat je, in de wetenschap dat je 6 de vrije man is en Ryan vrijdag precies liet zien wat nodig was, Alvarez opstelt..... KRANKZINNIG

Dat Blind door Rafa Silva en mindere goden de afgelopen wedstrijden voorbij wordt gesprint? Maakt niet uit.
Dat Tadic weken compleet aan banden gelegd is op links zonder dynamische partner(Nico bv)? Geeft niet.

Wil je Ryan per se linkshalf, dan zet je daar Blind als vogelvrije man neer. Maar je had ook gewoon (zonder gemakzucht) 'passingplayer' Kenneth Taylor daarvoor kunnen klaarstomen. Of Rensch als voetballende stofzuiger of als mobielere Blind-achtige linksback. En zo zijn er nog tig opties te bedenken die Ten Hag heeft nagelaten te ontwikkelen/de kans te geven omdat hij wel weer content was met zijn succesformule. Lekker veilig met Edson, want Antony of Berghuis geeft dat ene balletje wel, Ryan maakt die ene dribbel, Martinez kopt die corner wel binnen of Tadic heeft zijn moment (of benut een strafschop oid).

Pure gemakzucht, want je hebt geen Ziyech, geen Frenkie, geen Matthijs en Tadic maak je het voetballen onmogelijk. Een frustrerende ongevaarlijke avond en een onnodige uitschakeling verder en we rommelen gewoon lekker door.

Ten Hag doet alsof hij zeker is in zijn keuzes, maar hij laat veel te veel aan toeval over. Of het nou 19/20, 20/21 of 21/22 is, Ten Hag zijn schijnveiligheid en gebrek aan creatief veldspel kost ons de kop. Ten Hag is structureel minder dan zijn materiaal, maar 18/19 heeft hem naar een Van Gaal reputatie verheven.

05-04-2022 15:07

Ans B +20008

Ik ben juist wel een TH-fan, maar dit jaar heb ik voor het eerst echte kritiek op zijn keuzes en zijn wisselbeleid (te weinig speelminuten geven aan spelers die niet in de basis staan).

Zijn keuze voor Alvarez (en Klaassen als vaste 12e man) vind ik het ergst. Van geen van beide ben ik fan vanwege hun gebrek aan of beperkte voetballende capaciteiten. Bovendien is de combinatie van die twee met Haller geen goede.

Maar dat tegenwoordig alles over de vleugels gaat (niet in het begin van het seizoen) vind ik de klap op de vuurpijl. Enerzijds in de hand gewerkt door de keuze voor Alvarez, maar volledig indruisend tegen het uitgangsprincipe van TH om gevarieerd aan te vallen. Daar heeft hij de voorbereiding op dit seizoen heel veel aandacht aan besteed. Dus ik begrijp er helemaal niets van dat hij op dit punt niet ingrijpt door óf Alvarez te passeren óf b.v. Berghuis niet meer te laten terugzakken.

Maar buiten die punten begrijp ik wel de keuze voor Blind op links - mede ingegeven door de totale idiotie van de Tagliafico-ingreep tegen PSV.
Ik vind Martinez n.l. absolute top als CV, samen met Timber (én Alvarez, maar die speelt al weken/maanden een stuk slechter dan in de eerste seizoenshelft) en ik wil absoluut niet terug naar Blind op diens plek.

Blijft over de positie van Blind ipv Alvarez. En misschien wel Blinds beste positie in het verleden. Maar dat maakt Ajax zeker als Berghuis als middenvelder speelt (en dat wil ik) wel een stuk kwetsbaarder in de omschakeling na balverlies. Omdat Blind de snelheid mist om dat te belopen én hij regelmatig te aanvallend is gericht. Qua passing heeft hij dan een absolute meerwaarde, maar als hij minder stabiel is - zoals dit seizoen (wat jij volledig op het conto van TH schrijft en ik niet) - dan begrijp ik de keuze van TH wel degelijk.

Alleen, en dat is dus wel mijn kritiekpunt: Alvarez is dus duidelijk minder in vorm en tóch houdt hij vast aan Alvarez. Dan zou ik liever ofwel Taylor ofwel (toch) Blind die kans geven.
Gravenberch heeft absoluut goede wedstrijden daar gespeeld, maar ik vind hem niet betrouwbaar genoeg op die plek, vooral tactisch gezien. Zoals tegen Groningen ook enkele keren bleek (analyses niet van mij maar b.v. in de Branie-podcast). Hij zou niet mijn eerste keuze zijn op die positie.

Dat een trainer vasthoudt aan succesformules is volgens mij heel gewoon. Dat doen héél veel trainers, de meeste volgens mij.
Punt is dat Ajax juist niet succesvol is de laatste weken/maanden, niet qua spel in elk geval.

De uitschakeling tegen Benfica was onnodig, maar ook zeer ongelukkig: ontbreken van Brobbey en vooral de blunder van Onana. Dat alles over de vleugels ging en Benfica daar volledig op was ingesteld vind ook ik een fout uitgangspunt. Het viel me ongelofelijk tegen dat TH dar geen beter antwoord op had.
Desondanks had Ajax gewoon moeten winnen, m.n. in Lissabon. De terugval in de 2e helft heeft ze nog het meest de das omgedaan (plus het missen van kansen).
En eigenlijk is het steeds zo gegaan: Ajax heeft behalve tegen Getafe en Valencia voortdurend ongelukkig verloren in Europa: door eigengoals, keepersfouten, onbegrijpelijke scheidsrechterlijke beslissingen één moment van desastreuze tactische non-discipline (én De Ligt én Blind mee in de aanval terwijl er nog maar twee minuten te spelen waren).

Kortom, wij zijn het deels eens, deels oneens.
Leuk discussiëren met je maar voor nu houd ik het hierbij voor gezien. Ik ben te druk met andere dingen nu.

05-04-2022 16:42

VoorAltijdNummer14 +25464

Haha vond het ook mooi,

had eerder vandaag (te veel) tijd zoals je ziet ;)

Talk to you next time!

05-04-2022 16:53

Ozymandias +159568

Precies, Ten Hag heeft dit seizoen geen moment geïnvesteerd in een termijn langer dan de eerst komende wedstrijd. Daarom denk ik ook dat hij al vanaf het begin van het seizoen weet dat dit zijn laatste seizoen bij Ajax wordt.

05-04-2022 12:52

VoorAltijdNummer14 +25464

Man wat ben ik benieuwd naar de trainer die Ajax ipv hem aan gaat stellen. Of het nou Bosz, Reiziger of compleet iemand anders is, de next in charge moet veel korter gehouden worden!!!

Eigen jongens als Taylor, Fitz-Jim, Hansen, Unuvar, Rensch, Regeer en Van Axel Dongen om er een paar te noemen, ga ik het niet kwalijk nemen om anders op een gegeven moment a la Quinten Timber(bedoel niet per se het transfervrije) hun heil elders te gaan zoeken.

Een trainer die talenten alleen incidenteel de kans geeft als aankopen niet voldoen of er een blessuregolf op een bepaalde plek is, is geen Ajax-trainer.

Hebben we wel weer een resultaatgerichte trainer die zichzelf liever profileert, zal de transfervrije exodus zich voortzetten en al op jongere leeftijd.

"Kut ventjes!!! Gewoon een contract tekenen en op je beurt wachten totdat alle 3 de verdedigende middenvelders + het noodverband uit de linie erachter hun kruisbanden hebben afgescheurd!!!! ONDANKBARE HONDEN!!!"

05-04-2022 15:35

Dennis129 +11893

Gelul over andere manier van spelen is wel een beetje vermoeiend. Buitenspeler bij Ajax dat meestal meer dan 60 % balbezit heeft is niet heel ingewikkeld.
Daarbij is er ook niet heel veel concurrentie na het vertrek van Neres en Berghuis die basisspeler op het middenveld is.
Ten Hag vind hem gewoon (nog) tekort komen, anders had hij hem wel wat vaker laten invallen.

05-04-2022 11:57

Juan62 +46447

Het gaat om looplijnen drukzetten en meeverdedigen, in het Ajaxsysteem is dat gewoon ff wennen
Het feit dat Tadic blijkbaar een deal heeft dat hij niet gewisseld mag worden,
is denk ik een meer de reden
Neres en Berghuis spelen niet op zijn positie
Al speelde Neres daar zeer goede wedstrijden, en kan je Berghuis ongeveer overal neer zetten
Denk echt dat hij beter zou keepen dan die oelewapper die er nu staat

05-04-2022 12:14

Dennis129 +11893

Bij mijn eigen amateurclub zetten we nog op dezelfde manier druk. Zelfs het jo 15 team dat ik coach. Is helemaal niks bijzonders aan.

05-04-2022 14:15

DeHeerVanDeMeer +25201

Jongens als Daramy had je meteen voor 1 jaar moeten verhuren aan een Twente oid.
Te goed voor Jong Ajax en nog niet klaar voor Ajax 1, moet gewoon veel vlieguren maken..

05-04-2022 11:55

Michael 1974 +22035

Dat is goed Johnny hero. Zullen we hem zaterdag tijd geven tegen sparta?

05-04-2022 11:55

Nr.10 +111573

Je ziet dat hij wapens heeft. Mooi om te zien dat Sjon zich het jargon ook eigen maakt.
Maar ik vind dat men best geduldig is met Daramy, althans hier op AS wordt hij niet afgezeken. Hij is gehaald voor het eerste dit seizoen, voor 13 miljoen, maar speelt vooral in Jong na een paar hele teleurstellende optredens, maar ik zie niemand op hem afgeven.
Komende tijd krijgt hij misschien meer kansen. Ik vond hem tegen Top Oss niet slecht, en hij had twee assists plus de actie waar die penalty uit kwam. Laat hem gewoon invallen tegen Sparta, en kijk of hij wat laat zien. Na een uur tegen Sparta staan we toch met 5-0 voor.

05-04-2022 11:52

AjaxDordt +14107

Blinde vink van 12 miljoen, foutje bedankt!

05-04-2022 11:47

Velibor30370 +4158

Heb Daramy aardig wat potjes zien spelen en moet eerlijk zeggen dat ik m’n mening de laatste keren behoorlijk heb moeten bijstellen. Vond m te lang echt druistig en weinig overzicht maar eigenlijk sinds Jong PSV vind ik m elk potje beter worden. Denk dat dit echt nog wel iets kan worden. Weet niet of ie echt al klaar is voor 1 want dan zal de spanning anders zijn maar hoop dat ie wat kansen op rechts krijgt nu Antony eruit ligt

05-04-2022 11:45

linksbinnen +8210

Hij heeft zeker wapens die nu Antony weg is gevallen zeer bruikbaar zijn. Hoop dat Ten Hag dat ook ziet.

05-04-2022 11:44

Nr.10 +111573

Ten Hag heeft voorafgaand aan het seizoen zelf expliciet erop aangedrongen bij Overmars dat er een speler met diepgang en snelheid komt, die vanaf links kan spelen. Die is alleen een beetje teleurgesteld denk ik, nadat hij Daramy een paar keer opgesteld heeft. Vervolgens is Neres ook nog verkocht. Ten Hag is zich zeer goed bewust van het gebrek aan diepgang in de selectie, heeft hij het vanaf vorige zomer verschillende keren over gehad. Maar die spelers moeten wel een bepaald niveau hebben. Wat Daramy tegen Besiktas en daarna tegen nota bene Barendrecht liet zien, dat is kan niet.

05-04-2022 11:55

Marcw1972 +16784

Nou, nu Antony geblesseerd is, moet hij zijn kans maar pakken.

05-04-2022 11:36

Rolo +13828

En dat is vaak waar het aan ontbreekt bij een hoop mensen, geduld. Jonge jongens uit een andere cultuur/voetbalstijl wegtrekken waarin ze al vanaf hun 7de in spelen...

Zlatan werd ook uitgefloten in zijn eerste seizoen. Wat er daarna gebeurde hebben we het maar niet over....

05-04-2022 11:32

Slang +14994

Waarom zou het niet bij het eerste kunnen. Ten Hag liet zelfs Danilo liever op de flank invallen, dat zijn bewuste keuzes

05-04-2022 11:28
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.