Ajax profiteert van uitzonderingsregel FIFA en kan meer dan zes spelers verhuren

door Bart Veenstra 40

Bron Voetbal International

Ajax profiteert van uitzonderingsregel FIFA en kan meer dan zes spelers verhuren

door Bart Veenstra 40

Bron Voetbal International

Laatst geüpdatet

Ajax staat op het punt om met Sivert Mannsverk zijn zesde speler te gaan verhuren. Volgens de FIFA-reglementen bereikt Ajax daarmee in principe zijn limiet, maar Voetbal International zocht uit dat dat toch iets anders ligt en de club dus nog meer spelers mag verhuren. Bij Tristan Gooijer en Carlos Forbs is er namelijk sprake van een uitzondering en dat zou ook het geval zijn als Ajax nu Kristian Hlynsson of Brian Brobbey zou verhuren.

In het huidige seizoen zijn Gooijer (PEC Zwolle), Forbs (Wolverhampton Wanderers), Jakov Medic (VfL Bochum), Borna Sosa (Torino) en Gaston Ávila (Fortaleza) verhuurd door Ajax. Sinds juli 2024 mogen clubs slechts zes spelers verhuren, terwijl clubs eerder nog acht spelers mochten verhuren. 'Daarbij geldt wel een belangrijke uitzonderingsbepaling voor zogeheten club trained players (zelf opgeleide spelers) én voor spelers van onder de 21 jaar', schrijft Voetbal International.

Een 'club trained player' wordt door de FIFA als volgt omschreven: 'een speler die minstens drie seizoenen of 36 maanden (aaneengesloten of niet) is ingeschreven bij de verhurende club, bij welke lichting dan ook.' Met deze regeling hoopt de FIFA te voorkomen dat Europese grootmachten jonge spelers kopen, om ze vervolgens direct massaal uit te lenen aan andere clubs.

Wat zijn de gevolgen voor Ajax?

Voor Gooijer - die momenteel herstelt van een zware knieblessure - en Forbs is de uitzonderingsregel van toepassing, zo weet Voetbal International. 'Gooijer is een club trained player en Forbs is nog onder de 21 jaar. Dat betekent dat Ajax momenteel drie van de zes plekken bezet heeft. Sivert Mannsverk wordt binnenkort de vierde', doelt men op zijn aanstaande transfer naar Cardiff City.

Tekst gaat verder onder de foto.

sivert mannsverk ajax
Mannsverk lijkt Ajax te gaan verlaten voor Cardiff City.

Wanneer Mannsverk op huurbasis vertrekt, heeft Ajax nog twee plekken over voordat de limiet van zes verhuurde spelers is bereikt. Voor Hlynsson (FC Twente) en Brobbey (West Ham United) is op dit moment veel interesse, alleen zij gelden als 'club trained players'. Hlynsson speelt al sinds januari 2020 voor Ajax en Brobbey zelfs al sinds 2010 - op een halfjaar bij RB Leipzig na.

Voetbal International sluit niet uit dat Ajax wel op de limiet gaat stuiten. Er zou namelijk interesse zijn in enkele andere spelers. Een vertrek van de geblesseerde Owen Wijndal lijkt nu niet realistisch, maar een vertrek van Benjamin Tahirovic - die kampt met hoofdklachten - wordt niet uitgesloten. 'Ook voor spelers als Chuba Akpom en Diant Ramaj is er altijd wel wat sluimerende belangstelling.'

Lees meer over:
Plaats reactie

Kaatje +4830

Het moet toch mogelijk zijn om een contract te ontbinden? Zoals Tahirovich en Wijndal. Of dure contracten van spelers die niet of minimaal spelen aan te passen? 'Een contract is een contract' is tegenwoordig toch ook gewoon een schriftelijke afspraak die je moet kunnen aanpassen? Omzetten naar pretatiecontract of aantal wedstrijden of wat dan ook.

27-01-2025 16:55

arufred +9837

Juist. Dat verhuren vind ik maar niks. Heb je ze straks weer terug wanneer de huurperiode niet goed was.

28-01-2025 05:11

Betuwe85 +20966

Oho als die zooi straks ook weer terug komt auw

27-01-2025 15:46

Ajax4glory +3268

Verhuur anders de hele selectie ... wat een beleid ...

27-01-2025 13:13

BillSplate +9739

Yes, yes, yes! Kroes verhuurbedrijven blijft bestaan 🥳

27-01-2025 12:43

arufred +9837

Het is Kroes&Co verhuurbedrijf.

28-01-2025 05:11

Zomer +1862

Ik was Gooijer helemaal vergeten, die hadden we nu wel kunnen gebruiken als hij niet geblesseerd was geweest

27-01-2025 12:14

Ismael Urzaiz +2170

Poeh het is alweer kerst in huize Kroes!

27-01-2025 11:57

Mikki02 +2319

Kroes heeft echt het geluk dat a) Farioli een gentleman is en nauwelijks druk geeft in de media en b) dat we ondanks regelmatig dramatisch spel vrij stevig tweede staan en de concurrentie bakken met punten verspeelt.

Haal een van die twee factoren weg en de positie van alex komt (terecht) enorm onder druk.
Voor iemand met zulke grote verhalen laat hij voorlopig heel weinig zien.

27-01-2025 10:21

Jayq +3394

Farioli profiteert van precies dezelfde omstandigheden.

Het grootste verschil is dat Farioli een gentleman is en daarom flinke steun heeft onder supporters ondanks het dramatische spel. En Kroes daarentegen zich vanaf het begin als een arrogante blaaskaak gedroeg en (deels terecht) bakken met kritiek krijgt.

27-01-2025 12:05

Juichtoon +32773

Kroes moet nu gaan leveren...
Het is nog een week, het kan nog makkelijk.

27-01-2025 12:09

Mikki02 +2319

Ik zie ook liever beter voetbal, ben bepaald geen Farioli fan zoals sommigen hier - maar ik zie ook zo 123 geen haalbare coach die het met deze selectie veel beter gaat doen.

27-01-2025 12:49

Evil-phantoom +923

Arne Jansen.

27-01-2025 12:58

TeringHenkie +28645

Huhh makkelijk? Die nieuwe spelers hadden al 1.5 week hier in training moeten zijn en dan konden ze meedoen tegen Feyenoord!!

27-01-2025 13:10

arufred +9837

Inderdaad. Winnen we zondag van 010 en Pisvee wint binnenkort van Utrecht dan ligt de 2de plaats voor het oprapen.

28-01-2025 05:15

Danielson +50622

Als die regel al niet bestond zou Kroes hem zelf hebben verzonnen.

27-01-2025 10:03

ajaciedje90 +60457

Als alle verhuurde spelers komende zomer weer terugkeren en Berghuis wordt verlengd telt de selectie per 1 juni 2025 gewoon 31 contractspelers. Dan tellen wij de spelers van Jong Ajax die op de nominatie staan om door te schuiven nog niet eens mee.

Komende zomer zal het wederom een hels karwei worden om van die 31 spelers een stuk of 10 te lozen voor er nieuwe spelers bijgehaald kunnen worden. Het enige voordeel is dat de spelers dan allemaal een jaar verder afgeschreven zijn waardoor je genoegen kan nemen met een bod wat een stuk lager ligt dan die krankzinnige bedragen die Mislintat ervoor betaald heeft.

Verwacht er weinig van. Ze zijn bij Ajax niet voor niks op de rem aan het trappen. Als het aan het de korte termijn visie van veel fans zou liggen hadden wij komende zomer 41 spelers onder contract staan en als er daar weer 5 niet van voldoen het jaar erop 51.

27-01-2025 09:46

Moooo +3990

Alex Kroes: Joepie de poepie!

Kroes wil zijn eigen doel behalen, de club gezond maken.
Alleen zijn handelen heeft een averechts effect op alles en iedereen.
Als je een hart had voor de club had je gezegd tegen Rensch, prima die 6 miljoen, maar ik wil kampioen worden of 2de.

Ajax gaat kwalitatief er op achteruit terwijl ze op pole position liggen voor plek 2.

Daarnaast kan Ajax 20 miljoen uit de club trekken er ligt wat geld en Ajax zal een lening kunnen afsluiten van 20 miljoen die Ajax nog niet heeft afgesloten.

Kroes moet begrijpen dat Feyenoord financieel helemaal niet lekker draait, ze zijn gedwongen om te verkopen en dat geldt ook voor Psv aan het eind van het seizoen.
Bij Psv moeten er veel spelers bij (halve selectie is dan transfervrij of heeft nog een jaar contract)

Ajax zal eigenlijk moeten zeggen we hebben +/- 50% van het doel behaald, volgend jaar gaan we er mee verder. Ajax heeft een groot eigen vermogen van 200 miljoen waarvan een percentage weer vrijkomt na elk termijn.
Als je minder uitgeeft dan wat je binnenkrijgt.
Door volgend seizoen Brobbey en Henderson te verkopen los je gelijk een 10+ miljoen salaris op. Berghuis die een verlenging krijgt die ingaat aan het eind van het seizoen. Daar bespaar je ook 2,5 miljoen op.

Het probleem lost zich vanzelf op, spelers gaan op termijn wel weg of worden verkocht..

Alex Kroes slaat door om het binnen een half seizoen voor elkaar te krijgen..

27-01-2025 09:45

xerr +2516

"Kroes wil zijn eigen doel behalen, de club gezond maken."
Lang termijn doelen is prima. We zijn op dit moment toch shit. Beter dan nu gelijk goed doen dan halve werk.

"Als je een hart had voor de club had je gezegd tegen Rensch, prima die 6 miljoen, maar ik wil kampioen worden of 2de."
Er is geen garantie dat je kampioen of 2de wordt. Je gaat hiermee alleen 6Mil gebruiken om te gokken.

"Door volgend seizoen Brobbey en Henderson te verkopen los je gelijk een 10+ miljoen salaris op"
Brobbey krijg je wel verkocht maar dan tegen welke prijs. Eerlijk gezegd wie wilt Henderson nog oppikken? Hij is 34, wie kan nog aan zijn salaris eisen voldoen?

27-01-2025 09:59

Moooo +3990

6 miljoen dat is toch gratis weggeven.
Rensch was een groot talent toen Mazraoui nog voor hem stond net als Gravenberch voor een Taylor stond.

Henderson wil graag terug naar Engeland naar zijn geboortestad ;)

Wedden dat Brobbey aan het eind van het seizoen minimaal 35 miljoen waard is, die gozer gaat echt wel scoren..

27-01-2025 10:05

Mofson +8183

Begin nu langzamerhand wel te twijfelen of hij ooit nog gaat scoren lol

27-01-2025 15:00

NoPants +7519

Rensch had nog een half jaar contract, dan is 6m voor zo’n speler een behoorlijk bedrag. Ze hadden hem net zo makkelijk nu kunnen zeggen ‘joh in juli geven we jou 3m tekenbonus boven op je salaris’ en dan hadden wij niks.

Er komt een deel van het eigen vermogen vrij? Wat bedoel je daarmee? Op het moment geven we veel meer uit dan er binnen komt, dus gaat het eigen vermogen achteruit. Daarnaast zit een flink deel van het ev in de selectie, dus als die 20% minder waard wordt, slinkt dat deel van het EV dus ook met 20%

Ajax heeft een begrotingstekort met een groot eigen vermogen. Als je dan een lening afsluit om spelers te kopen dan heb je dus extra afschrijvingen, extra salaris, en extra rentelast op je begroting. Dan maak je het probleem alleen maar groter en zitten we volgend jaar nog steeds in deze situatie.

Nee, een extra lening is absoluut niet de oplossing nu. We moeten gewoon saneren en op de blaren zitten, niets geks.

Wat wel achterlijk is is dat we een middenvelder halen van het kleine beetje geld dat we hebben, en dan klagen dat er geen betaalbare buitenspelers zijn. Of dat we talenten die echt kans maken het te halen geen kans geven, om non talenten als banel of rasmussen speeltijd te geven.

Slimmer omgaan met de kansen die er wel liggen, met het beetje geld dat er wel is. Maar niet nu ineens leningen gaan afsluiten om spelers te halen.

27-01-2025 11:54

Moooo +3990

Met Rensch had je de beste rechtsback van de eredivisie.
Kampioen of plek 2 is dan realistischer dan zonder hem.

Ik ben aandeelhouder, alle (half) jaar verslagen zijn mij bekend.
Ajax staat er niet slecht voor, alleen een te duur huishoud boekje, qua salaris.
En weinig liquide middelen (kas)

Alleen doe je er goed aan om nu elke speler te verkopen of moet je gewoon Psv op de hielen blijven zitten.

Ik zou in de zomer maatregelen nemen en verder kijken naar kosten besparen nu een goede linksbuiten halen en rechtsback halen voor een appel en een ei.

Die 4,5 miljoen voor Regeer had je beter een linksbuiten voor kunnen halen

27-01-2025 16:17

NoPants +7519

Ligt eraan wat je met dat geld doet. Is rensch meer nodig dan een creatieve middenvelder/buitenspeler? Denk het niet. Beste rb is zeer discutabel bovendien.

Goed dat je de jaarverslagen gezien hebt. Als je ze gezien hebt en alsnog zegt dat ajax een lening moet afsluiten om spelers te halen ‘want dat kan met ons eigen vermogen’ dan begrijp je het gewoon niet.

Als we begroten op EL ipv CL dan moeten we ongeveer nog 15m bezuinigen. Dan kan je nu wel 20m lenen om 2 spelers te halen, maar de druk op de begroting wordt alleen maar groter. Rente, salaris, afschrijving. Wat als de spelers niet slagen? Wat als ze 2 jaar ‘wennen’ nodig hebben? Dat gebeurd soms. Dan blijven we alleen maar langer in deze shit hangen.

Even bezuinigen, en met een gezonde begroting ons ev gebruiken om de concurrentie financieel weer op een afstand te zetten.

Mensen die schreeuwen om aankopen lijken alleen rekening te houden met het scenario dat een paar aankopen en een paar miljoen lening die top 2 plek veiligstelt, maar wat als het niet lukt? Accepteer je dan ook dat je ajax 15 jaar terug in de tijd gooit omdat je niet kon accepteren dat terugklimmen tijd kost?

27-01-2025 20:03

Moooo +3990

Je blijft maar onzin uitkramen hè,
Ajax is de gezondste club van de eredivisie.
Juist een Feyenoord en Psv hebben het minder goed voor elkaar.

Psv kiest ervoor al jaren door hun kapitaal op het veld te hebben staan.
Volgend seizoen moeten ze weer investeren aangezien de helft van de selectie transfervrij is of nog slecht een jaar contract heeft..

Feyenoord is gedwongen om een Hancko of een Gimenez nog te verkopen.

Eigenlijk heb je Feyenoord zo ver dat ze knakken, wil jij Rensch en Hato, Godts iedereen maar verkopen.
Voor een appel en een ei.

Rensch wordt na 1 wedstrijd al bejubeld in de Serie A.
6 miljoen is niks..

Ajax had gewoon met het weinige geld een LB kunnen huren.
Daar tegenover heeft Alex de selectie al flink uitgekleed.

27-01-2025 21:06

NoPants +7519

Ik denk dat je het verschil tussen vermogen en begroten niet goed begrijpt. Wij zijn de vermogendste club van nederland, met afstand. We zijn ook de club met het minst duurzame (= gezond) van nederland. Als ajax blijft doen wat ze doet zonder bezuinigen, dan zijn we over zo’n 5-7 jaar failliet. Súper gezond..

Je kan inderdaad prima een lening nemen om spelers te kopen. Je eigen vermogen verdampt dan nog harder dan wat het nu doet, en je hebt geen garantie dat die lening het verschil maakt in het behalen van de top 2.

Psv kiest er inderdaad voor om hun kapitaal op het veld te hebben staan, en hebben daarvoor veel vreemd vermogen aangetrokken. Dat was nodig omdat ze geen groot eigen vermogen hadden, en dat was mogelijk omdat ze dat konden dragen op de begroting. Die situatie is precies het tegenovergestelde van onze situatie.

Wij hebben een begrotingstekort, terwijl we heel vermogend zijn. Extra geld lenen is dan precies wat je niet moet doen.

Ik heb maar even het jaarverslag van Feyenoord opgezocht. Geen idee waar je vandaan haalt dat ze bijna knakken. Ze moeten inderdaad ieder jaar verkopen om de afschrijvingen te dekken, zoals iedere club in nederland. Maar het jaarresultaat voor transfers en afschrijvingen was >13m positief. Ook het resultaat vergoedingssommen was positief, voor het tweede jaar oprij.

Op basis van welke informatie denk jij dat ze bijna knakken daar?

6 miljoen voor een halfjaarscontract is heel redelijk. Ik weet niet of ik hem verkocht had nu, maar als je dat geld goed zou uitgeven dan kan het zomaar een hele goede keuze zijn. Of hij het goed doet in de Serie A, in een compleet andere rol en formatie, moet voor deze discussie niet uitmaken. Of zeggen we ook dat als Alders het heel goed doet dat het dus een briljante keuze was om rensch weg te doen? Nee toch? Je beoordeelt een keuze op de op dat moment aanwezige informatie, achteraf lullen is makkelijk.

27-01-2025 21:39

Matzet +5421

Binnenkort gaan we ook boedelbakken en elektrische fietsen verhuren.

Komt de wens ‘ik breng hem wel op de fiets weg’ van sommige supporters hier toch nog uit. Slimme jongen die Kroes.

27-01-2025 09:36

Babangida83 +23964

Voor Forbs lijkt een logica op te gaan die de FIFA niet bedoeld heeft.

27-01-2025 09:12

Jayq +3394

En niet alleen voor Forbs, als ik dit zo lees kan het doel van de FIFA nooit behaald worden.

"'Daarbij geldt wel een belangrijke uitzonderingsbepaling voor zogeheten club trained players (zelf opgeleide spelers) én voor spelers van onder de 21 jaar', schrijft Voetbal International.
Met deze regeling hoopt de FIFA te voorkomen dat Europese grootmachten jonge spelers kopen, om ze vervolgens direct massaal uit te lenen aan andere clubs."

Want als je wilt 'voorkomen dat Europese grootmachten jonge spelers kopen, om ze vervolgens direct uit te lenen', waarom is er dan een uitzondering opgenomen voor spelers onder 21 jaar?

27-01-2025 11:56

Babangida83 +23964

Precies. Dat kan niet kloppen. Slordig artikel.

27-01-2025 13:19

Ewald +6736

Ergste van alles…. Die komen weer terug ook.

27-01-2025 09:08

Aram +18185

Geweldig nieuws!
Nu kan Kroes vol gaan voor zijn wereldrecordpoging voetballers verhuren.

27-01-2025 09:04

MarcelS16 +1701

Ga er maar aanstaan!

27-01-2025 09:34

023Haarlem +3325

Wij zijn heel goed in verhuren.
En een overschatte voetballers terug halen.

Maar kwaliteit aankopen blijven uit.
Nog 6 dagen, en dan is de transfer window gesloten.

27-01-2025 08:55

GNBL +90255 moderator

Kroes: "Hold my beer."

27-01-2025 08:46

Cesc88 +6211

Nu ook Manssverk verhuren? Echt knettergek aan het worden die TD van ons.. Ideale 6 achter Hendo, pleur die van de boomen lekker in de etalage. Die heb je Transfervrij gehaald, voor elk aannemend bod af te halen.

27-01-2025 08:44

NoPants +7519

De coach stelt hem daar alleen niet op, die gebruikt liever vd Bomen. Moet Kroes dan gaan bepalen wie Farioli op moet stellen?

27-01-2025 08:46

Babangida83 +23964

Als ik trainer was, zou ik die ook als centrale verdediger of rechtsback gebruiken. Maar Farioli wil kennelijk specialisten die het even goed doen., maar wel nieuw zijn.

Hij gebruikt Vd Boomen wél, waar Kroes vanaf wil. Tja, dat werkt niet, want dan denkt Vd Boomen: ik krijg mijn kansen, ik hoef niet weg. Zeker niet met dit salaris.

En dus is het heel logisch dat Kroes zich niet blind staart en overschakelt naar Mannsverk, die ook niet voldoet.

27-01-2025 09:17

LennartB +2913

Wereldnieuws voor onze meesterlijke TD!

27-01-2025 08:41

ajaxdna +1544

Daar zal onze Alex dolgelukkig mee zijn

27-01-2025 08:35
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.