Vertonghen geraakt door houding FIFA: 'We worden gecontroleerd'

door Jesse ter Haar 35

Bron NOS

Vertonghen geraakt door houding FIFA: 'We worden gecontroleerd'

door Jesse ter Haar 35

Bron NOS

Laatst geüpdatet

Jan Vertonghen heeft geen fijn gevoel bij de situatie waarin de voetballers - en de aanvoerders in het bijzonder - terecht zijn gekomen in Qatar. De voetballers zullen op het veld worden gestraft wanneer zij de One Love-aanvoerdersband dragen en dat zorgt voor een situatie van controle.

'Als je nu een statement maakt door de band wel te dragen, heb ik het gevoel dat we meer onszelf straffen', spreekt Vertonghen op beelden van de NOS. 'Aan de andere kant ben ik nu jammer genoeg al bang om dingen te zeggen. Ik voel me niet comfortabel om hierover te spreken en dat zegt eigenlijk al genoeg.'

'We worden in deze situatie gezet en ik ben bij wijze van spreken bang of ik morgen op het veld zal staan als ik er iets over zeg', vervolgt de ervaren international van België. 'Dat is een heel spijtige situatie, die ik nog nooit heb meegemaakt in het voetbal. Ik hoop die ook nooit meer te moeten meemaken, want het is helemaal niet fijn. We worden gecontroleerd.'

Vertonghen wil het kort houden

Vertonghen blijft voorzichtig in zijn uitspraken, want hij wil geen straf krijgen van de FIFA. Toch schetst hij de situatie nog even zoals die zich in zijn hoofd afspeelt. 'Ik ben niet iemand van de grote politieke uitspraken, maar ik ben al bang om er iets van te zeggen. We zijn hier om te voetballen en als we dat niet kunnen doen door een statement te maken waarbij we hele normale dingen zeggen… Ik moet er eigenlijk niets over zeggen, want ik wil morgen aan de aftrap verschijnen, dus ik laat het hier maar bij. En dat zegt al genoeg.'

Woensdag nemen Vertonghen en zijn België het op tegen Canada. Het is een wedstrijd waarin de drie punten moeten worden gehaald, om zo het WK op positieve wijze te beginnen. Na het duel met de Canadezen volgen nog wedstrijden tegen Marokko en Kroatië.

Lees meer over:
Plaats reactie

debetweter +10061

All publicity is good publicity. Iedereen heeft het nu over die band en het zet veel mensen aan het denken.

23-11-2022 11:08

Mijnclub33x +9780

Heb wel respect voor die Belgen om met dat shirt te komen die nu weer is afgekeurd. Is wel duidelijk hoe fucking die Arabische wereld in elkaar steekt.

23-11-2022 05:42

Ajacied33 +36659

Het is de Westerse wereld die niet deugt pipo

23-11-2022 08:41

swam.b +777

Als je dat echt gelooft kan je dan aub uitleggen waarom? Ik snap dat er genoeg aan te merken is op het kapitalisme, maar een democratie zie ik niet helemaal waarom dat niet zo deugen t.o.v. de situatie in bijvoorbeeld Qatar

23-11-2022 08:57

Raywaday +2176

Homo acceptatie is goed. En zelfs broodnodig in sommige landen.
Maar het hele Woke programma is een vorm van gaslighting en verdeel en heers strategie, en heeft eigenlijk een heel ander doel dan het lijkt. Het is uiterst hypocriet om alle focus te leggen over wel of niet een lbtg+ bandje te dragen en lijdt af van de dingen waar het echt om gaat.

23-11-2022 09:51

FGLJN +3889

@Raywaday:
Okay, welk doel is dat dan?

"Het is uiterst hypocriet om alle focus te leggen over wel of niet een lbtg+ bandje te dragen en lijdt af van de dingen waar het echt om gaat."
Waarom ligt volgens jou alle focus op dat bandje? De focus van iedereen die het erover heeft ligt juist op homoacceptatie (en alle statements daarover die niet meer mogen, niet alleen dat bandje dus), en verder ook op de situatie van de arbeiders die de stadions hebben gebouwd. Ik weet niet zo goed waar je vandaan haalt dat het alleen maar zou gaan om die aanvoerdersband?
En wat zijn dan die dingen waar het dan echt om gaat?

23-11-2022 10:07

401Middenweg401 +5977

Waar het echt om gaat? Er is verdomme geen bier!!!

23-11-2022 10:51

Sjaakvaak +26578

Wat maak je gebruik van de faciliteiten en vrijheden van de Westerse wereld, als je er oh zo'n hekel aan hebt?

23-11-2022 13:49

WantAmsterdam +115957

Ik ben ook anti Woke Raywaday. En kritisch als het om transgender issues gaat.
Maar als mensen opgehangen of van een dak gegooid worden vanwege iets wat ze in hun privé doen, dat heeft niks meer met woke te maken. Er zijn hier geen twee zijden. Niemand heeft serieus last van wat mensen in hun privé doen. Het is gewoon fout.

23-11-2022 14:01

Mijnclub33x +9780

Ik dacht, toen ik hem voor het begin van het WK in die persconferentie hoorde: "Infantino je bent een gestoorde debielo". De Fifa bestaat nog altijd uit een stel witte boarden criminelen die hun eigen wetten aan een organiserend land opleggen. Goed dat Duitsland nu naar het CAS stapt maar of dat helpt?

Wordt tijd dat er een nieuwe onafhankelijke wereld voetbalbond wordt opgericht die niet marchandeert met de mensenrechten en nooit meer toernooien zal organiseren in bananenrepublieken.

23-11-2022 05:34

Mijnclub33x +9780

Er moet toch een manier zijn om de FIFA voorgoed te verbieden. Met die Blatter was dat nog bijna gebeurd

23-11-2022 05:46

Tony Emmanuel +524

Een nieuwe voetbal bond? Goed idee:)

23-11-2022 07:49

AFCAjax +17839

"The players represent their country. Their includsion on their national team does not grand them a platform for their political views. And they don't get to promote their personal views as some sort of national consensus. They are welcome to give speeches, march etc. on their own time. fifa is 100% correct on this."

"the plan to wear rainbow flags is clearly a poke in the eye of the hosting nation and nothing more. it is actually an action that shows intolerance to the beliefs and cultural values of qatar."

"I don’t know when will the westerners realize that their values aren’t universal. There are other cultures with different values that should be equally respected.

Let’s not forget that the West is not the spokesperson for humanity."

23-11-2022 05:16

FGLJN +3889

Okay, je hebt wat quotes gevonden van een paar mensen van mensen die dezelfde mening als jou hebben, bewijst dat je gelijk?

Ondertussen is het lekker misleidend, want het gaat helemaal niet om culturele normen en waarden (zoals jij en anderen denken), maar om mensenrechten (die trouwens wel degelijk universeel zijn, ingaande op die derde quote). Die staan toch echt los van elkaar. Je gedrag aanpassen aan het land waar je bent is helemaal prima, maar dat is niet hetzelfde als accepteren dat een land mensen opsluit voor iets waar ze mee geboren zijn (homoseksualiteit), of wanhopige gastarbeiders bewust uitbuit en verwaarloost tot ze doodgaan. Lekkere wereld zou het zijn als landen dat soort dingen maar gewoon zouden goedkeuren, omdat het "hun normen en waarden zijn". Zo kan je letterlijk alles (tot aan genocide) wel goed praten.

En wat ik trouwens ook bijzonder vind: zelfs al zou het alleen maar over de cultuur en normen en waarden van een land gaan (en niet over mensenrechten), zelfs dan: mag je niet eens zeggen dat je het daar zelf niet mee eens bent (of dat uiten met een statement zoals b.v. een aanvoerdersband). Gaat het zelfs al te ver om er iets over te zeggen? Geen vrijheid van meningsuiting?

Maar goed, vertel eens, waarom is het volgens jou zo dat als je ergens te gast bent, dat
1) de gastheer letterlijk alles mag doen wat ie wil (hoe ver het ook gaat),
2) dat je dat moet accepteren
3) dat je er zelfs niet eens wat over mag zeggen?

23-11-2022 08:00

AFCAjax +17839

ik sta niet noodzakelijk 100% achter de quotes die ik plaatste, ik plaatste gewoon wat quotes van reacties onder een artikel hierover waarbij de hele commentsectie vol stond met dit soort quotes, zal ook de reden zijn dat die commentsectie verwijdert lijkt te zijn denk ik.
die laatste quote is overigens van een qatarees op twitter.

ik ben het ermee eens dat mensenrechten universeel zijn, aangezien moraliteit objectief is. maar, met name de westerse wereld, en waarschijnlijk ook jijzelf zijn moreel relativisten en dan zouden die mensenrechten slechts iets zijn dat bedacht is door mensen. als jij denkt dat moraliteit niet inherent is aan de natuur / objectief is of voorgeschreven word door een god in heilige geschriften dan is het vrij hypocriet om te zeggen dat mensenrechten, en dan met name zoals het westen die voorschrijft, universeel zijn. en bewijs je alleen maar het punt van die 3e quote.
in landen als qatar en saudi arabie (moslim landen) bijv. houd de massa daar hele andere gedachten op na.
je word overigens niet geboren met homoseksualiteit misschien dat blootstelling aan chemicalien in de baarmoeder alvast een fundament leggen, maar homoseksualiteit blijft een (mentale) stoornis die veroorzaakt word door de invloeden van je leefomgeving.

je mag er prima op persoonlijke titel wat van zeggen natuurlijk, maar dit gaat in op de eerste quote. dit soort statements worden door de knvb op titel van de gehele nederlandse bevolking gedaan, ook bij Ajax word Tadic verplicht die band te dragen ook al wil hij het zelf niet en staat hij er zelf niet achter.
Als je een persoonlijk statement wilt maken dan doe je dat nadien voor de camera ofzo of je doet ouderwets een shirtje onder je shirt aan die je toont na de wedstrijd of als je gescoort hebt ofzo, dan is het iig op persoonlijke titel.

ik ben het er niet mee eens dat de gastheer alles mag doen wat ie wil (hoe ver het ook gaat) zeker niet als die gastheer een land/overheid betreft, als je bij iemand thuis komt is dat tot aan geweld natuurlijk wel zo. geweld is alleen geoorloofd als je weigert het huis te verlaten terwijl dat van je gevraagd/geëist word of als je zelf geweldadig/crimineel bezig bent. dan betreft het defensieve kracht.

het soort homo promotie dat het westen tracht te doen daar in een moslimland is daar tegen de wet, ik ken de ins en outs niet van hoe de fifa tot deze maatregelen komt, maar ik kan me voorstellen dat de overheid van qatar niet publiekelijk het veld wil bestormen om de betreffende aanvoerder te arresteren of de band te ontnemen of wat dan ook, zij zullen de fifa verantwoordelijk houden (zal waarschijnlijk financiele consequenties hebben).

23-11-2022 15:33

OdjePils +6313

zowel Bijbel, Koran als Tora prediken naastenliefde, dus dit deel van 'de westerse waarden' is wel degelijk universeel!

23-11-2022 09:40

AFCAjax +17839

volgens al deze geschriften is homoseksualiteit een zonde en zullen homo's branden in de hel. geen van deze geschriften ondersteunen de regenboogvlag die staat voor de promotie van deze mentale ziekten / deze zonde en "pride" pride/trots op zichzelf is al een zonde.

23-11-2022 15:33

OdjePils +6313

Nee hoor!

23-11-2022 21:30

Eurysaces +29499

Medelijden hoef je met die miljonairtjes niet te hebben, maar ze zitten wel echt volledig in de tang bij de FIFA.

23-11-2022 00:53

Ajax The Best +16430

Je bent toch voetballer? Ga voetballen ipv meedoen aan de politieke correctheid. Als de voetbalbond een statement wil maken moeten ze gewoon lekker een politieke partij worden.

22-11-2022 23:23

Sjaakvaak +26578

Hahaha als jij denkt dat sport en politiek niets met elkaar te maken hebben, dan heb je er niets van begrepen. Het WK, EK, de Olympische Spelen, etcetera. Het zijn allemaal evenementen met enorm veel omringende politieke aangelegenheden.

23-11-2022 04:17

Ajax The Best +16430

Dat is juist het probleem. Je mag zogenaamd geen politieke statements maken tijdens zo'n toernooi, terwijl het aan elkaar hangt van de politiek. En er wordt door anderen bepaald welke politieke statements wel en niet mogen. Er wordt gewoon een bepaalde visie opgedrongen of je het nou wil of niet.
Dus als speler überhaupt mee gaan in het dragen van zo'n politieke band moet je niet willen.

23-11-2022 08:41

FrancescosRavioli +15109

Wat een gelul zeg. Rusland is toch ook overal van uitgesloten? Maar Qatar niet?

Politiek en sport zijn altijd met elkaar gemengd geweest

23-11-2022 05:19

Ajax The Best +16430

Dat Rusland van sommige dingen wordt uitgesloten en anderen weer niet is alleen maar politiek gedoe. Er wordt een politieke mening opgedrongen. Waarom Rusland uitsluiten terwijl Rusland nu in heel 2022 minder bommen heeft afgevuurd dan Amerika al decennia lang jaarlijks doet?
Als voetballer moet je hier je helemaal niet in mengen en als je dat wel doet ergens voor blijven staan. Die banden zijn geen keuzes van de spelers, dat komt vanuit de bonden. Het zijn voetbal bonden, laat ze zich daar lekker op richten ipv dit soort politieke statements te willen laten maken door hun spelers.

23-11-2022 08:45

FrancescosRavioli +15109

Ze kiezen er toch ook voor om daar te voetballen? Als ze dan met een lulsmoes komen met dst ze er beter wel kunnen voetballen, "zodat ze er een goede boodschap kunnen uitdragen", moet je ook lef in je flikker hebben en die band dragen.

Een deel van deze selectie zijn dezelfde spelers die zo hoog van de toren bliezen rondom BLM en Derksen gjngen boycotten. Vergeet dat niet.

Slavernij is dus blijkbaar niet oké zolang het op eigen bodem is. In het midden oosten mag het dus wel. Ik vind het hypocriet

23-11-2022 15:38

Harold +10572

Allemaal bang van de FIFA. Het is toch te gek voor woorden. Je had als Europese voetbal landen een vuist moeten maken

22-11-2022 22:28

niquedegraaff +5289

Het is maar een band. Ga gewoon voetballen. Al die statements....

22-11-2022 22:23

Harold +10572

Het gaat om het principe.

22-11-2022 22:29

Ajacied33 +36659

Waar waren die zogenaamde principes 4 jaar terug, op het laatste WK?

22-11-2022 22:53

Sjaakvaak +26578

In Rusland bedoel je Ajacied33? Met datzelfde lulverhaal wat je hier keer op keer aan het verkondigen bent?

Daar heb ik je laatst al meermaals op geantwoord maar dat heb je tactisch genegeerd. Dus hier gaan we weer:

Homoseksualiteit, doch niet algemeen geaccepteerd, is niet verboden in Rusland. In Qatar ga je gewoon de bak in, of met een beetje pech erger. Dus bizar dat je dit blijft afschuiven onder een anti-moslimverhaal terwijl het daar geen reet mee te maken heeft. Zijn volstrekt andere situaties.

23-11-2022 04:19

Ajacied33 +36659

De haat is wel degelijk aanwezig omdat het een Islamitisch landje treft. Denk je dat Qatar mij wat boeit omdat ik er toevallig een keer op vakantie ben geweest? Het gaat mij om meten met 2 maten. Een Islamitisch land wordt veel meer onder een vergrootglas gezet als een Westers land, daar gaat het me om. Iedereen is opeens begaan met de homo's en de migranten. Na 18 december praat niemand meer over deze groep. Bovendien weten we al jarenlang dat er een WK in aantocht is in Qatar. Waarom toen niet genoeg geprotesteerd om helemaal niet naar Qatar af te reizen. Dan had je een statement gemaakt ipv nu dagelijks achteraf gelul. Bovendien heeft elk land wel iets op haar kerfstok, vergeleken met Rusland, VS, China is Qatar een lieverd. Allemaal landen waar recent toernooien waren waar je vrijwel niets over gehoord hebt. En als je boos wilt zijn, doe het dan op de FIFA. Qatar doet een gooi naar het WK en prompt krijgen ze het. Het is toch de FIFA die dan fout is? Al die praatprogramma's zijn nu opeens heilig. Stelletje hypocrieten bij elkaar

23-11-2022 08:49

eenamsterdammer +172

Ajaxcied33, inderdaad de grote sportevenementen worden georganiseerd door de zogenaamde elite(de theoretisch opgeleiden), vervolgens wordt er verwacht door die elite dat de praktische opgeleiden het gecreëerde probleem aanpakken. Lijkt mij de omgekeerde wereld.

23-11-2022 09:23

Sjaakvaak +26578

Qatar boeit je omdat het een Islamitisch land betreft ja, dat heb je al tachtig keer verkondigd op deze website.

Hilarisch wat een onzin je weer verkondigd. Er wordt al jaren gesproken over de uitbuiting van de gastarbeiders, die praktisch als slaven zijn binnengehaald. Ook in andere landen worden dergelijke situaties aan de kaart gebracht.

En qua homoseksualiteit natuurlijk al helemaal. Er wordt constant aandacht geschonken aan anti-homo wetten en discriminatie. Ook na 18 december.

Ik weet ook niet onder welke steen je geleefd hebt maar er wordt wel degelijk al jaren lang geprotesteerd tegen het WK in Qatar.

Slaat ook nergens op om Qatar nu als lieverd te benoemen. Je bent hier als een wilde stier met een rood doek voor zijn ogen aan het razen, puur omdat het een Islamitisch land betreft. Schei toch uit man, het gaat over de normen en waarden in dat land. Ongeacht religie.

23-11-2022 13:46
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.