Performancetrainer: 'Spelers gaan een sleur ervaren door de overvolle speelkalender'

door Jari Perridon 65

Bron Het Parool

Performancetrainer: 'Spelers gaan een sleur ervaren door de overvolle speelkalender'

door Jari Perridon 65

Bron Het Parool

Laatst geüpdatet

Ajax moet, nu het duel met FC Utrecht ook is gestaakt, in korte tijd nog meer wedstrijden spelen dan verwacht. De grote vraag is wat dit betekent voor de belastbaarheid van de spelers van Ajax. Jan Willem Teunissen, die tussen 2007 en 2013 als performancetrainer bij Ajax werkte, verwacht dat de overvolle speelkalender het uiterste vergt van de selectie. Dit vertelt hij in gesprek met Het Parool.

Bestel het nieuwe derde shirt van Ajax in de Ajaxshop!

Ajax speelt in de aankomende negentien dagen maar liefst zes wedstrijden. Het volgende blok voor de Amsterdammers begint op woensdag 18 september met een thuisduel tegen Fortuna Sittard. Dit duel werd eerder al verplaats vanwege de Europese verplichtingen van de Amsterdammers. Het komende blok eindigt op 6 oktober met Ajax - FC Groningen. Vervolgens staat er weer een interlandperiode op het programma, waarna de Ajacieden vanaf 20 oktober beginnen aan een nieuwe intense periode met zeven wedstrijden in 22 dagen.

Ajax had een al een enorm druk programma, maar nu twee duels van de Amsterdammers zijn verplaatst vanwege politiestakingen, is er nog minder tijd voor rust. Feyenoord - Ajax zou op 1 september gespeeld worden, maar is verplaatst naar 30 oktober. Voor het thuisduel met FC Utrecht is vooralsnog geen nieuwe datum gevonden.

Selectie van Ajax moet nog fitter worden

'De propvolle speelkalender vergt het uiterste van de selectie', stelt Teunissen, die eerder werkzaam was voor Ajax. De selectie van de Amsterdamse club oogde het afgelopen seizoen niet fit en daar zijn Francesco Farioli en zijn stafleden flink mee aan de slag gegaan in de afgelopen weken. De vraag is echter hoe snel een selectie fit kan worden? 'Met andere trainingsmethodieken kunnen spelers binnen een week of zes een hogere intensiteit aan. Maar om die intensiteit een hele wedstrijd vol te houden, heb je meer tijd en wedstrijden nodig. Dat is eerder een kwestie van maanden dan van weken', legt Teunissen uit.

'Spelers gaan op een bepaald moment een sleur ervaren'

Het is dus nog afwachten of Farioli de komende reeks wedstrijden met grofweg dezelfde selectie kan spelen. Veel spelers lijken de hogere intensiteit nog geen hele wedstrijden vol te houden, laat staan meerdere wedstrijden in de week. 'Fysiologisch kan dat in principe, maar alleen als je spelers fris kunt houden. En frisheid heeft ook een mentale component. Voetballers zijn gewoon mensen, en ze gaan op een bepaald moment een sleur ervaren bij herhaling. Om die sleur tegen te gaan, moet je rust inbouwen. Train hard, rust hard, zeg ik vaak. Een andere manier om spelers fris te houden, is spelers wisselen. Maar dat wordt alleen gepikt als de groepscohesie groot is.'

'Het moeilijkste van het managen van een voetbalselectie is het creëren van eenheid', vervolgt Teunissen. 'Kan een trainer of manager ervoor zorgen dat voetballers een wisselbeurt of een wedstrijd op de bank accepteren? Als dat het geval is, dan kun je in een drukke periode veel wisselen. En dan pikt bijvoorbeeld Brobbey het ook dat hij eens niet meedoet of op links speelt in plaats van op z'n favoriete plek in de spits. Is de groepscohesie klein, dan krijg je bij een fors wisselbeleid scheve gezichten en onderlinge frictie.'

Moet Ajax in de Europa League met het sterkste team spelen? 

Ajax speelt in de komende periode veel wedstrijden. Twee wedstrijden komend blok worden gespeeld in de Europa League. Eerder liet Farioli zien dat hij in de Europese wedstrijden met zijn sterkste elf speelde, terwijl hij in de Eredivisie veel van zijn sterkste spelers spaarde. Volgens Teunissen is het niet slim om dit aan te houden. 'Je moet voor elke wedstrijd aantreden met de sterkste opstelling, al kan die op grond van de belastbaarheid van spelers verschillen. Dat kan bijvoorbeeld betekenen dat je aanvoerder Jordan Henderson of een andere belangrijke speler aan de wedstrijd laat beginnen, maar hem vanwege fysieke redenen en het drukke programma na een half uur wisselt.'

'De spelers moeten dat dus pikken, maar het helpt als ook de buitenwacht dat doet. Liverpool-trainer Arne Slot is onder meer zo'n goede manager omdat hij zijn visie fantastisch kan overbrengen, zowel intern als extern. Misschien lukt dat Farioli ook, maar dan moet hij worden gedekt door de hele organisatie en de supporters. Wat dat betreft is Ajax wel een uitdagende club, weet ik uit ervaring.'

Lees meer over:
Plaats reactie

Babangida83 +23827

Mijn zegen heeft Farioli. Het fit houden van de selectie, met vorig seizoen als basis, is prioriteit nummer 1 als je wilt presteren. Ook al zul je er wel eens een wedstrijd door verliezen.

11-09-2024 19:47

chriseverhard +3552

Moet toch kunnen wedstrijd 3 dagen rust en dan weer een wedstrijd ik werk soms 50 uur pw en dan reken ik niet dat ik nog 10 uur in de auto zit.
Ze moeten werken voor hun geld dan maken ze de trainingen maar minder intensief.

11-09-2024 15:12

Ajax-Amsterdam +4190

Ja dat is precies hetzelfde...

11-09-2024 16:35

DeHeerVanDeMeer +25164

Ja ik moest ook lachen dat men opschrijft dat spelers op gegeven moment sleur kunnen ervaren. Dat ervaart elke fulltime werknemer ook. Wat een slecht jank artikel is dit.
Selectie is te groot en 3 wedstrijden per week is geen onmogelijke opgave.

11-09-2024 18:24

Redrum +95943

Ja het laatste dat je wil is dat deze boys het even niet meer naar hun zin hebben. Ze moeten al werken voor een hongerloontje, dan gun je ze op hun minst plezier in het werk.

11-09-2024 19:12

AlexIbarra +19238

Hef jezelf op man, alsjeblieft..

12-09-2024 14:09

chriseverhard +3552

Waarom zou ik het is toch logisch wat ik schreef

12-09-2024 17:01

Amp +37530

Onze spelers hebben afgelopen seizoen wel genoeg rust gehad. Laat ze de jeugd maar meer betrekken om te roulerennin de matches waarin je 3 of 4 goals voor staat. Zoals voor ten hag zeg maar

11-09-2024 15:12

chriseverhard +3552

Beter nu veel spelen in het begin van het seizoen dan op het eind

11-09-2024 15:13

Simpelishetmoeilijkst +25118

Interessant artikeltje, Al is het enorm oneerlijk jegens Ajax, wat er nu staat te gebeuren. Wordt een hels karwei, al heb ik wel vertrouwen in de staf, dat ze de groep er behoorlijk doorheen zullen loodsen als een eenheid.

11-09-2024 13:29

Betuwe85 +20540

Zeker een selectie uit onbalans

11-09-2024 13:02

j0rnnn +5096

Ik denk dat dit Ajax geen windeieren zal leggen. Farioli heeft nu alle tijd om systemen te trainen. Als dat er straks in zit, kan de fitness intensiteit opgeschroefd worden.
Met wat geluk sta je straks na een half uur met 3-0 voor en kan je de pot professioneel uitspelen. In dat geval zal 3 wedstrijden in de week heftig zijn, maar behapbaar.

11-09-2024 12:47

chriseverhard +3552

Het is niet mogelijk 3 wedstrijden pw.
Stel ze spelen donderdag Europa league dan zaterdag avond competitie en dan dinsdag avond weer dat gaat niet en dan weer donderdag europees

11-09-2024 15:15

Gerard36 +1527

geen paniek, deze competitie word toch niet uitgespeeld, zowel bij feyenoord- ajaxop 30 oktober als bij ajax- feyenoord gaan de lafbekken weer staken, deze wedstrijden worden zowiezo dit seizoen niet gespeeld, dus word het seizoen uiteindelijk gestopt

11-09-2024 12:38

Vak425 +221

Lafbekken? Trek zelf eens het blauwe pak aan en ga een maand meelopen met ze in Amsterdam of Den Haag. Ik denk dat je het nog geen twee dagen gaat volhouden. De rst van je verhaal slaat overigens ook nergens op.

11-09-2024 15:05

Gerard36 +1527

ja het zijn helden als je niet op prinsjesdag durft te staken

11-09-2024 15:54

Ajax-Amsterdam +4190

De welbekende keyboard-warrior ;)

11-09-2024 16:37

Vak425 +221

Het zijn …… die niet snappen waar het om gaat.

11-09-2024 16:41

chriseverhard +3552

Het seizoen zal nooit stoppen

11-09-2024 15:18

Petterson +24863

Laat dit maar aan Farioli en zijn staf over .. 100% vertrouwen in.

En dat hij de EL zijn sterkste 11 opstelden en in ED zijn reserves, is pertinent onwaar. Een frame dat zijn eigen leven is gaan leiden. Hij is simpelweg nog altijd op zoek naar de sterkste opstelling, is tactisch flexibel, en kijkt juist naar de fitheid als bepalende factor.

11-09-2024 12:31

Professor +11128

Ach er zullen nog wel 10 performance geleerden hun zegje komen doen.
Laten we maar gewoon afwachten hoe Farioli het met zijn team gaat regelen heb er best vertrouwen in.
Sleur overbelasting etc. niet constant over praten dat helpt echt niet.

11-09-2024 12:22

stopperspil +11156

Tegen Utrecht ergens in 2025?

11-09-2024 11:31

stopperspil +11156

Het Farioli-rouleersysteem

11-09-2024 11:31

dennis.o +111

Farioli kan dit. Deze periode goed doorkomen en dan zal de tweede helft van de competitie de conditie en fitheid echt het onderscheid gaan maken. Dan zal je zien dat dit ajax super fit is

11-09-2024 11:21

OpNaarNummer4 +1974

Het is competitievervalsing, al heeft het in dit geval natuurlijk een externe reden. Ik vind het ook bijzonder verbazingwekkend hoe weinig erover gesproken wordt in de media, dat dit sowieso nadelige gevolgen voor Ajax in de competitie gaat hebben, en tot blessures en puntenverlies gaat leiden. Ik denk toch voornamelijk dat dit komt, omdat de rest van Nederland zo’n grote antipathie heeft tegen Ajax dat iedereen het wel best vindt. Dat klinkt inderdaad heel calimero, maar ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat de reactie heel anders was geweest als dit bij PSV of Feyenoord was gebeurd. Er is ook geen discussie om deze nadelige gevolgen in te dammen. Denk aan extra wissels.

11-09-2024 10:50

Vak425 +221

Vergeet niet dat Ajax de grootste supportersschare heeft, niet alleen in Nederland maar ook daarbuiten. Daar kunnen PSV en Feijenoord niet aan tippen. Dus “de rest” van Nederland betreft dan ook een minderheid. Dat die minderheid grotendeels (ook niet allemaal) anti Ajax is is niet meer dan logisch.

11-09-2024 15:07

Kluivert95 +1342

Heeft iemand een update hoe Axel van Dongen er op dit moment voorstaat? Traint hij al mee?

11-09-2024 10:47

Hersenspinsel +7996

Nee, en ja hij is al gezien op de training.

11-09-2024 11:58

Jayq +3339

Dus hij traint individueel op het veld?
Dat zou dan eigenlijk al een redelijke ontwikkeling zijn. Al kan het dan nog altijd weken duren voordat hij aan groepstrainingen mee gaat doen, laat staan weer wedstrijdminuten kan gaan maken.

11-09-2024 13:40

ajaxcied4life +26026

Wordt het weer zo geframed dat Farioli tegen NAC niet met zijn sterkste 11 zou spelen. Echt wel triest hoe men probeert om een beeld in stand te houden.

11-09-2024 10:47

Petterson +24863

Echt hè!? Omdat een nobody dit heeft bedacht en de wereld in heeft geslingerd, is het nu kennelijk al een feit geworden.

11-09-2024 12:33

Louis.K +2104

Kijken jullie naar een vervalste competitie. Ik nietkijk wel naar een buitenlandse. Als naar deze poppenkast.

11-09-2024 10:45

jerryisthename +31683

Je bent dus niet voor Ajax?
Ikke niet begrijp....

11-09-2024 12:03

Louis.K +2104

Beter lezen meid

11-09-2024 13:10

jerryisthename +31683

Eén keer lezen was genoeg, (rel)nicht...😂
My goodness....die kneuzen komen hier als paddestoelen uit de grond sinds afgelopen zomer. 🤣
Wat een rare snuiter weer, deze mafklapper.

11-09-2024 13:28

Vak425 +221

Louis is van de complotjes. KNVB heeft uiteindelijk dringend verzocht aan de politie om wedstrijden van Ajax te nemen. De KNVB is nl erg bang dat Farioli hetvteam zodanig op de rit gaat krijgen dat er misschien een kampioenschap is gaat zitten. Dat mag niet dus moeten ze de competitie vervalsen. Meid, je snapt nu hopelijk wat die relnicht wil zeggen. 😉

11-09-2024 15:11

jerryisthename +31683

Haha. Toch lukt die nicht, poep.

11-09-2024 16:19

Louis.K +2104

Competitie vervalsing.knvb had alle wedstrijden er uit moeten gooien .Maar -ze doen niks . Vinden het prima

11-09-2024 10:32

Vak425 +221

😂😂😂😂

11-09-2024 15:12

Slang3 +45772

Gelukkig hebben we een brede voorhoede

11-09-2024 10:22

letsvencook +13054

Weghorst, brobbey en akpom allemaal krachtpatsers 💪

Ben benieuwd wie van hun op een van de 2 vleugels komt te staan

11-09-2024 10:24

Louis.K +2104

Ze komen zo niet bij de eerste 5
Kansloos. Dankzij knvb. Die niet alle wedstrijden stil legt

11-09-2024 10:34

jerryisthename +31683

Als je geen 4-4-2 speelt, verwacht ik gewoon vanaf de start 1 spits en op linksbuiten standaard Godts natuurlijk. Is hij ziek, moe, geblesseerd of speelt hij heel slecht, dan verwacht ik daar Hlynsson of Fitz-Jim, die dat vaker hebben gedaan.

11-09-2024 12:07

Petterson +24863

Nu we Owen niet zijn kwijtgeraakt, zou ik eens kijken of je iets metingen kunt op de linker-vleugel als stand-in van Godts. Het laatste wat je nu moet doen, is Godts fysiek en mentaal overbelasten. Je enige voorhoede speler met een individuele actie.

11-09-2024 12:35

FlyingDutchMan +17310

Kroesecontrol!

11-09-2024 14:39

jeffrey_van_der_sluis +30363

Gelukkig hebben we dan nu Farioli als trainer ipv Schip of Steijn. Desalniettemin je reinste competitievervalsing

11-09-2024 10:13

Louis.K +2104

Klopt . Knvb vindt het best

11-09-2024 10:35

trodat4030 +96403

Eigenlijk moeten álle internationals zich nu al gewoon afmelden voor de volgende interlandperiode. 6 potten in 19 dagen, weekje rust pakken en vervolgens nog eens 7 potten in 22 dagen (al moet je afwachten of er niet nóg meer wedstrijden gaan uitvallen door die misbruik makende luizenballen met hun helmpies en knuppeltjes). Als je in die ene rustweek óók nog eens aan de bak moet, is het wachten op lange blessures en dat zullen, vrees ik, toch veelal je dragende spelers zijn, want die spelen nou eenmaal de meeste minuten. Bondscoaches moeten daarin ook maar gewoon eens om de spelers denken en ze gewoon niet oproepen. Ik hoop dat Farioli nu al met bondscoaches gaat praten hierover.

11-09-2024 09:51

Belnaarhuis +4938

Denk dat Farioli nu de mindere goden in de EL gaat gebruiken. Hij moet wel doorgaan met rouleren met dit programma. Dan zou het in de competitie met het sterkste elftal moeten kunnen. Ben benieuwd hoe hij het aan gaan pakken.

11-09-2024 09:58

Louis.K +2104

El wordt Ajax ook gepakt. Let maar op

11-09-2024 10:36

Belnaarhuis +4938

Wat bedoelt u? Ik heb het over de voorkeurself voor de competitie

11-09-2024 10:50

trodat4030 +96403

Lowietje is t spoor n beetje bijster, niks van aantrekken...

11-09-2024 11:35

jerryisthename +31683

Idd., Trodat. Maar dat gaat niet gebeuren helaas, want ze willen natuurlijk altijd spelen. Logisch ook. Oranje is het allerhoogste niveau wat je kunt bereiken en moet je kijken gisteren, in wat voor geweldig team je speelt. Heerlijk als speler! Voor de andere internationals is het meer een eer. 😉

Nee, dan vraag ik mij af of Ajax als werkgever hen niet kan verbieden om die periode in oktober te spelen?
Dan zou ik dat doen, als ik Ajax was. Die periode overleeft Oranje ook wel zonder Brobbey.

11-09-2024 12:11

Web +178830

Gedoceerd trainen dan kun je wel om de drie dagen spelen
In Engeland doen ze niet anders

Wel een probleem dat je dan niet goed kan trainen op verbetering
Het spel wat Farioli wil zien moet je veel trainings uren in zetten

Maar het voordeel is dat je nu dus wel daar veel kan doen
Er is niets fijner dat spelen van wedstrijd naar wedstrijd toe leven

11-09-2024 09:31

trodat4030 +96403

In Engeland doen ze niet anders, maar daarom hebben ze daar ook vaak selecties van tegen de 40 spelers.

11-09-2024 09:52

mvdk +43728 moderator

En daar hebben ze ook de financiën voor.

11-09-2024 10:14

Web +178830

@trodat
Hoeveel wisselingen deed Bosz vorig jaar bij PSV
Ten Hag speelde ook vaak met dezelfde 11 net als Slot bij Feijenoord

11-09-2024 11:23

Ajaxsoul +3349

"In Engeland doen ze niet anders, maar daarom hebben ze daar ook vaak selecties van tegen de 40 spelers"

Dat maakt feitelijk niet uit omdat er per club per seizoen maar maximaal 25 spelers mogen worden ingeschreven voor de competitie. En van die 25 moeten er nog eens minimaal 8 "home grown" zijn ook. Als je daarvan maar 6 zou hebben, zou je als club nog maar maximaal 23 spelers mogen inschrijven. En dan maakt het waarschijnlijk alleen voor de kwaliteit wat uit als je een grotere selectie hebt.

https://www.vi.nl/nieuws/homegrown-in-de-premier-league-zo-belangrijk-is-dat-voor-de-transfers

11-09-2024 18:01

mvdk +43728 moderator

Die trainingsuren hebben ze op dit moment in iedergeval tijd voor. Dat is een voordeel van het nadeel.

11-09-2024 15:55

Ajaxsoul +3349

"Gedoceerd trainen dan kun je wel om de drie dagen spelen. In Engeland doen ze niet anders"

Zo werkt het niet. Voetbal wordt niet gespeeld door robotten maar door mensen en mensen zitten fysiologisch niet allemaal hetzelfde in elkaar. En dus kan je ze ook niet zomaar gemakshalve over één kam scheren. Krachtmensen als Brobby hebben een heel ander belastbaarheidsvermogen als iemand die het van zijn duurvermogen moet hebben zoals bijv. Hlynsson. Iedere atleet is anders in fysiologisch opzicht en dus zijn er ook verschillen in belastbaarheid. En bovendien is ook iedere wedstrijd anders, het maakt heel veel verschil uit of je in 6 dagen twee wedstrijden moet spelen met een hoge intensiteit of dat daar een wedstrijd tussen zit met een minder hoge intensiteit. Dus zoals jij redeneert is veel te kort door de bocht, iedere speler wordt afzonderlijk gemonitord en de data die daar uit komen zijn bepalend voor hoe zwaar een speler belast kan worden. Daarom zou ik me kunnen voorstellen dat de technische en medische staf bij het bepalen van hun opstelling ook rekening houden met de intensiteit die er van een wedstrijd verwacht kan worden en een speler die wat minder belastbaar is of wat dichter op het rood zit een wedstrijd met een minder hoge intensiteit laten spelen.

https://www.allesoversport.nl/thema/beweegstimulering/inspanningsfysiologie-balans-tussen-belasting-en-belastbaarheid/

11-09-2024 18:18

Odysseus +14246

Alleen al hierom had ik 1 transfervrije speler gehaald voor de vleugel en 1 creatieve voor het middenveld. Dan heb je echt wel mogelijkheden om voldoende rust te bieden.

Maar goed, ik heb wel vertrouwen in het mentale aspect en op zich zou het goed kunnen uitpakken dat we nu veel ruimte hebben om patronen in te slijpen.

Hopelijk stapt Farioli alleen af van het betonnen middenveld van den Boomen, Mannsverk en Hlynnson en wisselt hij deze iets meer in met een creatieve (jeugdspeler).

11-09-2024 09:18

letsvencook +13054

Met een overvol speelschema hebben we een grote groep spelers nodig, zodat iedereen rust kan krijgen wanneer nodig.

Wat doet kroes? Die verhuurd iedereen, hebben nog maar 2 buitenspelers in de selectie waarvan 1 nog een tiener is en de andere blessuregevoelig is.

Ik kan nu al niet wachten op banel - weghorst - rasmussen in de europa league.

En dan zijn er nog enkele die kroes verdedigen, die zou de veters van herr sven nog niet eens mogen strikken. En die leverde al een belabberde prestatie vorig jaar.

Kroes asap van de TD stoel af is wat we nodig hebben. Laat hem maar lekker spelers oplichten of met voorkennis op de aandelenmarkt handelen. Is een incapabele TD gebleken.

11-09-2024 09:16

AmsterdamZuidRivierenbuurt +25299

Even geen spelers afstaan aan de interlands

11-09-2024 08:55

Adam24 +39066

Gelukkig zijn we op de vleugels, de positie de het meest gewisseld wordt in het voetbal, goed bezet!

11-09-2024 08:55

profoff +8350

Preventief afmelden voor alle interlands behalve a-interlands

11-09-2024 08:39
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.