Mossou kan zich vinden in ontevredenheid Tadić: 'Spelers en trainer willen vooruit'

door Brent Tomassen 109

Bron Algemeen Dagblad

Mossou kan zich vinden in ontevredenheid Tadić: 'Spelers en trainer willen vooruit'

door Brent Tomassen 109

Bron Algemeen Dagblad

Laatst geüpdatet

Sjoerd Mossou denkt dat het voor Ajax deze zomer moeilijk gaat worden om een goede selectie op orde te krijgen en ziet dit als gevolg van het beleid van de laatste jaren. Verder lijkt de journalist het voor een groot deel eens te zijn met de kritische houding van aanvoerder Dusan Tadić.

'Ajax is natuurlijk jarenlang de club geweest die de Champions League haalde en durfde te investeren. Dat is een keuze geweest', vertelt Mossou in de voetbalpodcast van het Algemeen Dagblad. 'Ook hebben ze ervoor gekozen om hele hoge salarissen te betalen en te ageren door snel spelers vast te leggen en zich niet afhankelijk te laten maken. Nu zie je iets anders: ze moeten eerst verkopen. De huishouding is simpelweg te duur voor een seizoen waarin je geen Champions League speelt.'

'Noodgedwongen verkopen ze Timber als eerste'

Bij Ajax lijken Jurriën Timber, Edson Álvarez en Mohammed Kudus deze zomer te vertrekken, waarbij eerstgenoemde heel dichtbij een transfer naar Arsenal is. 'Noodgedwongen verkopen ze Timber als eerste', stelt Mossou. 'Ze hadden natuurlijk liever Kudus of Álvarez verkocht als eerste en Timber behouden, maar de financiële situatie dwong ze om dit te doen. Het liefst verkopen ze er nog één en pas dan kan er worden ingericht. Ajax komt simpelweg miljoenen tekort en dat is ook het gevolg van het beleid van de afgelopen jaren.'

Donderdag kwam naar buiten dat Tadić in gesprek met directeur voetbalzaken Sven Mislintat aangaf ontevreden te zijn met de huidige selectie. De Serviër kan hierdoor op veel kritiek rekenen, maar de verslaggever kan zich wel vinden in de aanvaller. 'Dit zie je natuurlijk vaker. De bestuurders moeten op de centen letten en de spelers en trainer willen vooruit. Dat is bijna een natuurlijk evenwicht. Dus ik snap wel dat Tadic er zo in staat, die kijkt ook naar de selectie en ziet dat het minder is geworden in plaats van beter. Er zullen ook nog jongens weggaan, dus het is maar de vraag of Ajax qua selectie überhaupt aan hetzelfde niveau als afgelopen seizoen kan komen. Dus die zorgen snap ik. Dit is een beetje de tol van afgelopen zomer en daar zal Ajax mee moeten dealen.'

Ajax heeft zijn nieuwe thuisshirt gepresenteerd. Bestel hier het nieuwe thuisshirt voor het seizoen 2023/24!

Lees meer over:
Plaats reactie

Ajax27 +19238

Zijn we zo naïef om te denken dat dit zo zwart/wit is als het wordt gecommuniceerd naar buiten? Ik geloof niet zo in complotten, maar ik denk dat dit er te dik bovenop ligt.

Persoonlijk denk ik dat het "in gesprek gaan met Mislintat om zijn onvrede te uiten over de selectie" 1 grote geplande poppenkast is van Ajax. Ajax heeft allang aan het einde van het seizoen met o.a. Tadic en Mislintat gezeten. En nadat Steijn kwam is er ook samen met die heren gezeten. Ze hebben over de toekomst van Tadic gepraat. Daar is waarschijnlijk ter sprake gekomen dat Tadic naar alle waarschijnlijkheid geen aanvoerder zal zijn voor het komend seizoen. Dat hij vaker op de bank zal gaan zitten. Dat ze aan een nieuw Ajax willen bouwen met een nieuwe leider. Zij maken zich allemaal zorgen om de kwaliteit van de huidige selectie.... maar wie moet dat naar buiten brengen? Wie beter dan de aanvoerder zelf, die daarmee een sterk signaal afgeeft. Sterker dan wanneer Mislintat aangeeft dat de kwaliteit te min is.

Het einde van dat goede respectvolle gesprek:

Mislintat: "Tot over een paar jaar Tadic wanneer je klaar bent met voetballen".
Tadic: "Tot snel Mislintat! Kan ik nog ergens mee helpen...?"
Mislintat: "Eigenlijk wel, we zoeken eigenlijk een nieuwe keeper, maar die van Fenerbahce is te duur. Zou je willen helpen in een ruildeal?"
Tadic: "Tuurlijk! Ik help Ajax zo goed als ik kan."
Mislintat: "Topgozer ben je, tot snel, het ga je goed!"

17-07-2023 15:21

ProfessorX +19827

Mossou 🥚🥚🥚🤡🤡🤡 Timber wilde zelf gewoon weg en Arsenal reageer het eerst .

Bemoei jij je nu maar bij Feijenoord !

14-07-2023 19:21

Rock69 +8411

Hè flapdrol. Je weet niet eens wat er is besproken! Als je bij Besiktas 12,5 miljoen kunt verdienen, dan is alles bij je club waar je onder contract staat, bagger! Hè, clown. Doe je mond niet te ver open hè, met praten. Je weet het, straks heb je een ingeval bekkie omdat je kunstgebit ervandoor is gegaan.

14-07-2023 16:15

Nr.10 +111573

Gaat het?

14-07-2023 16:35

mokum007 +6523

Tadic moet zijn bek dicht houden want zelf hij speelt onder zijn niveau het hele seizoen,.

14-07-2023 15:49

B2tob4 +12084

Lekker he Moussou, dat zeiken over Ajax, hoef je tenminste niet te schrijven over je eigen clubje in Rotterdam..!

14-07-2023 15:28

Redrum +96286

Als iemand kritiek heeft op Ajax dan begrijpt Mossou het allemaal opeens wel ja.

14-07-2023 14:18

ProfessorX +19827

Mossou 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

14-07-2023 13:38

DankzijCruijff +48731

Mossou, de zoveelste nietsnut in het voetbaljournaille.

14-07-2023 13:18

musicradio +3893

ook zo'n vuile kakkerlak bemoei je maar bij die zooi bij die havenslaven

14-07-2023 13:45

Keizer +30267

Het gaat om de manier waarop Sjoerd. Deze weg is alleen maar ingeslagen om een breuk te forceren. Als hij tot een positieve oplossing wou komen had hij dit anders gespeeld.

14-07-2023 12:54

Babangida83 +23963

Daar ben ik het wel mee eens. Maar ik denk ook dat Tadic nog zo'n contract heeft met een relatief groot variabel deel, waardoor hij nu ineens veel minder verdient.

14-07-2023 12:46

Carrerdecasp +8167

Tadic ondermijnt Mislintat door met zijn zaakwaarnemer aan te komen zetten. Nota bene de man die vorig jaar zo goed “geholpen” heeft.

14-07-2023 12:36

Dolblij +45555

Ik kan me in de ontevredenheid van Tadic vinden, maar zeer zeker niet in de manier waarop hij ermee om gaat. Die vind ik verfoeilijk. In goede en in slechte tijden, mijnheer de aanvoerder !

14-07-2023 12:24

peterVKV +6472

Op pleuren met al die meningen van die domme journalisten. Ajax wordt gewoon weer kampioen na een jaartje niet. Wil daar wel veel geld op zetten.

14-07-2023 11:51

Nr.10 +111573

Onana, Stekelenburg, Mazraoui, Timber, Schuurs, Martinez, Blind, Tagliafico, Alvarez, Gravenberch, Kudus, Antony, Haller, Tadic.

Wat heeft dit rijtje spelers gemeen? Zij vertrekken allemaal bij Ajax tussen juli 2022 en september 2023.
Is dat normaal? Nee dat is FUCKING GESTOORD en nog nooit eerder vertoond.

14-07-2023 11:48

Carrerdecasp +8167

Het gestoorde is vooral dat Onana, Mazraoui en Gravenberch voor vrijwel noppes vertrokken. Samen goed voor 100-150 miljoen aan transferwaarde. Daardoor moest er vorig jaar ook extra verkocht worden. De andere vertrekken zijn stuk voor stuk niet zo uitzonderlijk, vind ik.

14-07-2023 12:39

Nr.10 +111573

Het gaat om het aantal. 14 basiswaardige spelers in 15 maanden verkopen, dat kan natuurlijk niet. En nogmaals, dat is echt nog nooit gebeurd hoor, we hebben wat dat betreft met een compleet unieke situatie te maken.

14-07-2023 13:07

Juichtoon +32770

@,Carrerdecasp
Gravenberch bracht nog 25 mln op. Als je niks weet zeg dan niks...

14-07-2023 13:19

Carrerdecasp +8167

Je leest blijkbaar dat ik het niet met je eens ben ofzo, terwijl ik juist aanvul en mijn verklaring geef waarom het aantal zo hoog ligt. Wat mij betreft ligt de oorzaak bij slecht langetermijnbeleid van Overmars. Blind, Stekelenburg en Tadic vind ik wel aparte gevallen, die zijn gewoon over the hill en zie ik als onderdeel van normaal carrièreverloop.

14-07-2023 13:19

Carrerdecasp +8167

Ten opzichte van wat hij op dat moment waard was of had kunnen worden bij een langer verblijf, is 25 miljoen echt een schijntje. Wil je ontkennen dat er geen fout is gemaakt met de vroege verkoop van Gravenberch? Je tweede zin is onnodig en kan ik alleen maar op zeggen: fuck you, Juichtoon ✌🏻

14-07-2023 14:46

B2tob4 +12084

Tjonge jonge, even geattendeerd worden op iets wat niet klopt, en dan acuut de fuck termen bezigen. Stoer…!

14-07-2023 15:32

Carrerdecasp +8167

Zoals ik duidelijk schrijf: het gaat me om “als je niks weet, zeg dan niks”. Dat zijn van die onnodige toevoegingen, zeker als supporters onder elkaar. Dan kan je van mij de boom in inderdaad.

14-07-2023 19:16

AjaxAddicted +2999

nee, dat is niet gestoord want dat hoort bij de grootste club van Nederland. Het gaat erom. Wat heb je ervoor terug? Bassey, Wijndal, Sanchez, Brobbey en spelers als Klaassen, Taylor en Rensch. Daar is het gruwelijk fout gegaan. Ook nog toen Overmars er was. Hij heeft het ook laten liggen, Flappie heeft het laten liggen...

14-07-2023 13:48

Dolblij +45555

op zich eens, alleen.......laat dat "flappie" nou eens achterwege. Dat is inmiddels afgekloven en flauw en past, gezien de gebeurtenissen rondom v.d Sar, niet meer.

14-07-2023 13:55

Nr.10 +111573

@ajaxaddicted.
Nee.
14 spelers uit je basiskern weg in iets meer dan een jaar, hoort helemaal niet. 5 a 6 wel. 14 niet. Is nog NOOIT gebeurd. Totaal onvergelijkbaar met het normale verloop. Ik snap echt niet dat er mensen zijn die blijven doen alsof dat normaal is. Dan let je gewoon niet op, sorry.

14-07-2023 14:16

AjaxAddicted +2999

staat er toch los van?

14-07-2023 14:47

Nr.10 +111573

Ja prima dat er een paar spelers weggaan, maar niet 14 spelers uit je basiskern in 15 maanden. Dat is idioot.

14-07-2023 16:25

AjaxAddicted +2999

beursgenoteerd. money...dit heeft je 400 miljoen opgeleverd...en vergeet Neres niet.

14-07-2023 13:49

Nr.10 +111573

Neres was al eerder weg. En dit gaat je ook heel veel geld kosten. Financieel is dit op lange termijn ook slecht beleid. Je speelt al geen CL, en je verkoopt daardoor je spelers ook weer voor minder. Je selectie is minder sterk, dan groeien nieuwe spelers minder snel, etc. Je moet het beter spreiden, 14 belangrijke spelers in 15 maanden laten gaan kan je nooit doen.

14-07-2023 14:55

Ajax27 +19238

En als aanvulling op het boven je stand leven...

Het salarishuis van Ajax is simpelweg te groot geworden. Dat is risicovol voor een club als Ajax. Kijk even naar de verschillen van een aantal jaren geleden en de situatie waar we nu in zitten.

Cijfers komen van Capology (ik weet niet hoe accuraat die zijn) en de cijfers zijn afgerond:
2015/2016: 10 miljoen
2016/2017: 11 miljoen
2017/2018: 15,5 miljoen
2018/2019: 19 miljoen
2019/2020: 28 miljoen
2020/2021: 39 miljoen
2021/2022: 40 miljoen
2022/2023: 41 miljoen

Je ziet dat tussen 2016-2018 er 8 miljoen aan salarissen is bijgekomen en tussen 2018-2020 nog eens 20 miljoen extra. Ik denk dat we met name bij de stap van 2018-2020 onverantwoord te werk zijn gegaan.

2018/2019 salarissen:
4 spelers 1+ miljoen
1 speler 2+ miljoen

2020/2021 salarissen:
7 spelers 1+ miljoen
4 spelers 2+ miljoen
3 spelers 3+ miljoen
1 speler 4 miljoen

2022/2023 salarissen:
6 spelers 1+ miljoen
3 spelers 2+ miljoen
4 spelers 3+ miljoen
2 spelers 4+ miljoen

We hebben jonge talenten die vanuit de jeugd hun eerste seizoen als basisspeler draaien en al direct meer dan een miljoen verdienen. We hebben meer dan 11 spelers die meer dan een miljoen verdienen, dus dat betekent dat we ook bankspelers hebben die ruim over het miljoen verdienen.

Terug naar de basis, een paar ervaren krachten die ook altijd alles spelen... die mogen prima 2-3 miljoen verdienen. Spelers die hun 2e seizoen als basisspeler Ajax spelen, mogen gerust 1+ miljoen verdienen. Maar meer dan 40 miljoen aan salarissen, daar moet gerust 10-15 miljoen vanaf kunnen.

Dat zal de hierarchie in de kleedkamer ook ten goede doen.

14-07-2023 10:54

jo1 +4584

Tijden zijn verandert inclusief salarissen. Kapitaal moet op het veld staan
Wat is 41 miljoen nu joh . Kevin de Bruijne verdient dat bijna alleen. Als je mee wilt doen begin je bij meer salaris te geven

14-07-2023 10:59

insectenverdelg +23553

Daarom speelt Kevin de Bruyne ook niet bij Ajax.

14-07-2023 12:39

leeke +10411

Pfffff weet je dan ook hoeveel er bij City binnenkomt....wat een onzin loop je te vertellen of geef jij maandelijks ook 3.000 meer uit dan dat er binnenkomt....ga eerst al eens even na hoe het met de tv gelden zit bij Ajax Of City en geef dan een reactie

14-07-2023 12:51

jo1 +4584

Als je een begroting hebt van 100 + is 41 miljoen voor je uiteindelijke doel je elftal realistisch. Ik denk dat jij de simpele ziel bent. Kijkt als je aan 1 persoon 6.5 miljoen uitkeerd dan ben je niet lekker bezig

14-07-2023 14:14

jo1 +4584

je hebt een begroting van 100 + omzet, dan is de 41 miljoen nog geeneens de helft wat je betaald. Uiteindelijk is het elftal waar het om draait.

14-07-2023 14:14

jo1 +4584

Je meent het

14-07-2023 14:15

Ajax27 +19238

Gelukkig maar dat je niets financieel hoeft te doen bij Ajax. Hoe weet je nou of 41 miljoen realistisch is bij een begroting van 100 miljoen? Die is overigens 160 miljoen maar goed.

Je weet dat we in de afgelopen paar jaar niet altijd zwarte cijfers hebben geschreven he. Dat we enorm afhankelijk zijn van bezoekers in het stadion, van deelname aan de CL, van grote transfers.

Als, zoals nu, de CL wegvalt, valt er al gauw 35-45 miljoen weg. Dat is een flink hap uit je inkomsten. Dat moet je ergens anders compenseren.... met transfers.

17-07-2023 10:51

jo1 +4584

ja dus conclusie 40 miljoen op 160 miljoen is 25% van je totale omzet. Het zijn de mannen die het voor je doen. Als je hiervan 6.5 miljoen aan 1 persoon schenkt dan gaat het hard ja. Die 160 miljoen is incl transfer, dat zijn dus variabele opbrengsten

17-07-2023 12:22

Juichtoon +32770

Zet daar dan ook de inkomsten naast, dan zie je dat de stijging voor een groot deel wordt opgevangen door een stijging van de inkomsten.

14-07-2023 13:22

Ajax27 +19238

Blijkbaar niet, want we moeten nu eerst spelers verkopen voordat we er kunnen halen. Onze begroting is dus gecalculeerd op basis van CL inkomsten. Dat is een gevaar. Ondanks dat er vorig jaar 200 miljoen binnen kwam, moeten we nu eerst spelers verkopen. Dat zegt denk ik genoeg.

14-07-2023 16:24

Juichtoon +32770

Dat zegt vooral veel over de visie op financiën niet over de financiën zelf. Ajax heeft mensen nodig die van € 10,- € 100,- maken. En geen mensen die van € 10,- € 1,- maken.
We hoeven niet eerst spelers te verkopen dat is wat Lenderink (die betrokken was bij het verval van de Bijenkorf) zegt.
Er komt geld genoeg binnen. 600 mln gegarandeerd de aankomende 5 jaar.
Ajax is een sportauto waar mensen aan het roer zitten die nog nooit in een sportauto hebben gezeten. Die gaan er 50 km/u mee rijden. Lekker veilig maar iedereen haalt je in.

14-07-2023 18:14

Ajax27 +19238

Dus jij weet het beter dan onze financieel directeur? Netjes.

14-07-2023 22:35

Juichtoon +32770

Ik begrijp dat je argumenten op zijn :-)..
Jij denkt dat er geen slechte financieel directeuren bestaan? Ze heeft een ambitieloze viisie...en jij praat haar maar na. Je dient altijd zelf na te denken. 600 mln komt er gegarandeerd binnen....en ze houdt de hand op.de knip. Dan ben je voor Ajax niet geschikt.
Je gehele CL selectie die in 5 seizoenen is opgebouwd in 12 maanden tijd verkopen zonder die kwaliteit terug te kopen. I rest my case. Zo eindigen we met zwarte cijfers buiten de top 3 op een gegeven moment en dan gaan die gegarandeerde inkomsten ook dalen.
Jij zal dan waarschijnlijk nog steeds voor haar applaudisseren. Ik niet.

14-07-2023 22:56

Ajax27 +19238

M'n argumenten zijn helemaal niet op.
Ben jij een financieel directeur? Doe je iets in de financiele wereld bij een groot beursgenoteerd bedrijf? Of bekijk je gewoon 2 sites voor wat getallen en denk je dan dat je weet hoe het er financieel bij Ajax uitziet? Wat is de visie van Lenderink?

Jij denkt dat je de selectie die je in 2018-2019 had wel even bij elkaar kunt kopen?

Toen we vorig jaar zonder een wedstrijd op papier keken, leek Ajax toch heel erg lekker te hebben ingekocht na het verlies van een aantal topspelers? En zeg niet dat je het toen al zag want dat is gewoon BS.

We kochten een Oranje speler, een buitenspeler met ervaring, scorend vermogen die er makkelijk in de eredivisie 20-30 ging maken. We kochten het grootste talent uit Portugal, een nieuwe ruwe diamant genaamd Conceicao. We kochten een sterke snelle verdediger die net een finale van de EL had gespeeld. We kochten de aanvoerder van AZ... die 10 x zo snel als Blind was waarop zoveel kritiek was, dus die de nieuwe snelle moderne wingback kon zijn die we misten. Timber zou weer een jaar verder zijn en de grote nieuwe leider achterin worden. Brobbey werd voor een godsvermogen teruggehaald want ja, er lopen verder geen spitsen op de wereld rond, hij had het Ajax DNA en spijt van z'n vertrek... dus ja zo'n goede spits zou wel even 20-30 goals maken in de eredivisie.

En ondanks veel vertrokken spelers bleef er nog een sterke kern spelers over met Tadic, Berghuis, Alvarez, Blind, Klaassen die de nodige ervaring hadden om dit nieuwe team weer tot een echte Ajax machine te smeden.

Op papier had Ajax gewoon goed gehandeld, er was 200 miljoen binnengekomen, 100 miljoen uitgegeven... op papier aan 'kwaliteit'. De eerste 6 competitiewedstrijden werden gewonnen met behoorlijk wat goals en Rangers (waar PSV van had verloren) werd simpel met 4-0 opzij gezet.... geen vuiltje aan de lucht.

In de 2 maanden daarna speel je 13 wedstrijden en daar gaat het he-le-maal mis. Terwijl je tegen het grote Liverpool speelt wordt het als een schande ervaren dat we ervan verliezen. Daarna speel je tegen het beste Napoli sinds Maradona en daar verlies je kansloos 2 x van. En ondertussen win je slechts 2 van de 8 competitie wedstrijden.

Dat heeft allemaal niets met het financiele beleid te maken, maar wel met de evaluatie daarna. We hebben gegokt... 100+ miljoen geinvesteerd, maar keihard gezien dat je niet zomaar een elftal bij elkaar kunt kopen. Er moet iemand met een sterke duidelijke visie voor de groep staan.

Dus dit seizoen niet zomaar alles wat los/vast zit kopen... maar gericht aankopen doen. Eerst zien wat er echt weggaat, dan pas handelen. Tadic gaat nu weg, hebben we al een nieuwe leider? Of gaan we daar zwaar op inzetten? Timber is nu weg... en nu hoor je ineens allerlei kandidaten. Denk je dat ze daar nu pas mee beginnen? Die lijstjes liggen er al lang en ze zijn allang bezig met opties A, B, C, D. Maar stel dat ze de vervanger van Timber al voor 10-20 miljoen hadden gehaald en de deal ging niet door? Wat dan?

Dus ja, ik vind het sterk hoe er op dit moment wordt gehandeld. Je speelt dadelijk EL, geen CL. Andere inkomsten, maar ook andere tegenstanders. Dus niet zomaar lukraak op de zaken vooruitlopen en dure transfers binnenhalen.

17-07-2023 11:14

Juichtoon +32770

Ze geeft haar ja woord aan transfers op de verkeerde momenten. Dat heeft met visie te maken. Ze is zeker niet verantwoordelijk voor verkeerde aankopen maar wel voor nu al 2 maal op een verkeerd moment met een pas op de plaats komen.
Nogmaals ze dient zaken mogelijk te maken. Pas dan ben je een goede financieel directeur.
Meer in detail maar wel kort: 200 mln binnenhalen in 1 window is niet goed handelen maar heel slecht. 100 mln uitgeven zonder de scouting te raadplegen is ook heel slecht.
Er bleef geen sterke kern over, dat schreef ik in mei al. Daarbij kun je niet 6 basisspelers op dat niveau in 1 window vervangen.
Eerste wedstrijden waren nog met Antony. Ook effect Schreuder moest nog indalen. Dat kreeg in september helemaal zn beslag en werd alleen maar erger.
Heeft zeker ook met financieel beleid te maken omdat er te veel naar de financiën wordt gekeken naar te weinig naar andere voetbaltechnische factoren.
Er is ook niemand die pleit voor lukraak los en vast kopen. Niemand. Wel voor op het juiste moment kopen. 3 weken voor aanvang competitie is te laat. En dat komt weer door die te eenzijdige blik op de financiën.
Ik mag hopen dat de lijntjes er al zijn, maar je dient nogmaals eerder te handelen. Voor elke prestatie dien je te oefenen. Ajax laat nu wederom veel tijd liggen.
Kortom weer wordt door de sterke nadruk op de financiën helemaal niet sterk gehandeld. De verkeerde afdeling bij Ajax heeft nu de macht en dat leidt tot problemen bij alle andere afdelingen. Dat hebben we al zo vaak gezien.

17-07-2023 13:10

AjaxAddicted +2999

conclusie, precies waar Cruijff al bang voor was...hij draait zich nog eens om in zijn graf...

14-07-2023 14:51

deMeester +11450

Allemaal gelul van de directie!

Als je dat van te voren weet, dan had je nooit een bankzit talent voor 8,5 miljoen euro moeten halen maar je moeten concentreren op verdedigers. Het lag in de lijn de verwachting dat Timber zou vertrekken, Blind was al vertrokken waardoor al het voetbal van achteruit is verdwenen. Je hebt backs die niet voldoen.

Ze hebben de situatie verkeerd beoordeelt maar wat kun je anders verwachten van lieden die een headhunterkantoor nodig hebben om een Directeur te vinden met Ajax DNA

14-07-2023 10:42

musicradio +3893

die slechte spelers die vorig jaar gehaald zijn komt allemaal op het conto van die zaakwaarnemer van tadic en die onbenul schteuder

14-07-2023 13:51

Ajax27 +19238

Dat noemen ze nou boven je stand leven...
Ajax heeft erop gegokt dat ze met het omgooien van de strategie na jarenlang sparen voorzichtig konden investeren. Dat resulteerde in 2016/2017 tot de transfers van Ziyech en Neres. 2 jaar later kwamen daar 2 dure investeringen bij met Tadic en Blind waarvan ze wisten dat ze de spelers zelf niet voor meer zouden verkopen, maar dat zij Ajax verder zouden helpen in de CL en andere spelers meer waard lieten worden. Dit gebeurde.

Alleen daarna ging. het mis. Daarna dachten we wel even allerlei contracten open te breken, zomaar de een na de ander 2-3-4 miljoen per jaar te geven, veel te dure transfers...

Ondanks dat we vorig seizoen voor 200 miljoen verkochten en voor 100 miljoen inkochten, moeten we alsnog nu eerst spelers verkopen. Dan kun je zien hoe veel te hoog dat salarishuis van ons is, en hoe afhankelijk we zijn geworden van CL inkomsten.

Ook hebben we geleerd dat het prima is om 2-3 basisspelers kwijt te raken (dat deden we al decennia lang) maar dat je simpelweg niet 6 basisspelers kunt kwijtraken in 1 seizoen en denkt deze met een heleboel miljoenen wel weer bij elkaar te kopen.

Wijze lessen... daarom wellicht goed dat we namen zoals Branco, Tahirovic en Vitik horen. We gaan weer terug naar de basis hoe we groot zijn geworden. Speuren naar jonge grote talenten, speuren naar koopjes, speuren naar goeie interessante deals.

14-07-2023 10:31

Babangida83 +23963

Je kunt wel ingecalculeerd boven je stand leven. Immers, als er vermogen is om dit op te vangen. Je weet dat Tadic 4 miljoen te veel verdient voor een gezonde huishouding. Dan zet je tm 2024 4 miljoen per jaar apart. Dat is wat ze hebben gedaan in mijn ogen.

Het probleem waardoor je nu moet afbouwen is wat mij betreft tweeledig:
- de directie vliegt in de paniek
- je hebt een jaar gehad waarin heel veel contracten afliepen, waardoor je sportief niet kon continueren.

Tadic is volgens mij overigens nog van de periode dat ze een groot deel variabel uitdeelden. Dus zijn kosten zijn ook deels daardoor gedekt. Echter begreep ik dat Overmars dit op een later tijdstip een beetje los is gegaan. Dat is niet handig geweest. Sowieso een grote fout van vorige zomer.

14-07-2023 12:46

Ajax27 +19238

Dat is zeker waar. Ik denk ook niet zo dat het beleid heel slecht is geweest, het was alleen best gevaarlijk. Waar clubs als Napoli veel sterspelers kwijtraakte, inkochten en het jaar erna 'gewoon' kampioen werden... daar lukte dit Ajax niet.

Ajax dacht wel even het kampioenschap bij elkaar te kunnen kopen. En op papier zag het er ook niet slecht uit. Oranje speler erbij (Bergwijn), Finalist EL die fysiek sterk en snel was als vervanger van Martinez, aanvoerder van AZ in je defensie... een echte moderne wingback, DE grote sterke Brobbey terughalen. Timber gaat de leiding op zich nemen in de defensie, wordt een nieuwe speler die dadelijk voor 50-70 miljoen weggaat. Op papier dacht je in het begin als je deze opstelling zag... ok, wanneer zijn we kampioen? Maart? April?

Het werd een deceptie... een keiharde les. Wij kunnen dus niet zomaar een team bij elkaar kopen en ff kampioen worden, ook niet in NL. Meedoen met de CL is niet een garantie, daarvoor moet je een heel goed team hebben, niet alleen wat goede spelers bij elkaar voor veel geld.

Daarom ben ik ergens blij dat er een nieuwe weg is ingeslagen. Ik hoor weer allerlei namen voorbij komen war ik nog nooit van heb gehoord, deals van 5-10 miljoen voor talenten, ipv 20+ miljoen voor jonge talenten. Bij dat soort deals horen ook geen salarissen van 2-4 miljoen per stuk. Maar 'gewoon' 0,75-1,5 miljoen salaris. Dat zal helpen in het salarishuis, maar ook voor de hierarchie in de kleedkamer.

17-07-2023 10:47

Godenzoon24 +15394

Eens met Mossou en dus ook met Tadic!

14-07-2023 10:28

musicradio +3893

flikker op klootzak

14-07-2023 13:51

Godenzoon24 +15394

Zo zo toe maar

14-07-2023 13:59

AFCRick +11760

Geen spelers halen op dit moment heeft een bijkomend negatief effect. Hoe dichter we bij de transfer deadline van 1 september komen, hoe hoger de transferbedragen worden!

14-07-2023 10:21

Roy Derksen +1085

Weeffouten stapelen zich op.. waarom hebben ze Gravenbergh, Mazraoui e.d. zo simpel weg laten gaan. Iedereen wil vooruit, daarom is het een lachertje dat Ajax met deze selectie slechts 3de werd. Manier van spelen en alles geven..

14-07-2023 10:03

stefanwillem +12178

Gravenberch en mazraoui hebben we nog aan de almachtige overmars te danken….

14-07-2023 12:02

musicradio +3893

zo is het mar daar hoor je ze niet over de galbakken

14-07-2023 13:53

JanBiesbos +29271

We moeten dit jaar eerste en of tweede worden de miljoenen gaan omhoog in de CL!

14-07-2023 09:39

mokum007 +6523

En om kampioen te worden moet Ajax investeren in kwaliteiten aan spelers, want als je dat niet doet en worden we weer 3e op de ranglijst, dan verliest je nog meer....

14-07-2023 09:49

Web +178830

Bij Ajax is de gedachte
Wij proberen niets te halen, en vinden dat ze een super goede selectie hebben
En houden het vele geld in de kas
Mee gaan in de emotie van Tadic

Normaal beleid voeren en je kan niet alles wat vorig jaar verkeerd gegaan is, zo weer omgooien

14-07-2023 09:31

insectenverdelg +23553

exact. kijk met welke middelen Feyenoord dat in 2 jaar deed. En Ajax is echt beter dan Feyenoord 2 jaar geleden. En heeft meer middelen.

Wel is er vorig jaar teveel macht gegaan naar de driehoek Tadic- zaakwaarnemer - schreuder. Die macht is er met Sven nu duidelijk niet meer en dat vinden Tadicc en zaakwaarnemer lastig.. All3en al voor Steijn moet je Tadic nu laten gaan. Anders blijft dit boven de selectie hangen en is zijn autoriteit aangetast. En geloof me, DecTG gaat daarin lopen poken als Tadic blift.

14-07-2023 10:22

Barra +5529

Ja wat is wijsheid, want als Tadic het niet meer ziet zitten om een tot nu toe middelmatige selectie te motiveren en mee te nemen. Waar hij voorgaande jaren leidend in was, dan is het misschien beter om afscheid van elkaar te nemen.

14-07-2023 09:30

JanBiesbos +29271

Mossou open deuren, zegt niks, praat na , allemaal aannames…

14-07-2023 09:27

MarcelvTol1971 +15451

Dat bewijst dat Mislintat de lekkages onder controle heeft, en als Tadic weg is zit de druppelende kraan zelfs dicht

14-07-2023 09:48

JanBiesbos +29271

Dat denk ik ook

14-07-2023 09:54

HallelujahAmsterdam +10641

Goh , zou AJAX zelf ook niet willen , dat ze een selectie op niveau hebben ?

Denk dat Tadic zijn verantwoordelijkheid neemt als aanvoerder , om aan te geven dat het beter moet.
Maar dat begint natuurlijk met jezelf. Dus gewoon trainen. Of gaat het toch om Tadic alleen ?
Als de geruchten waar zijn , en dat gesprek heeft plaats gevonden , is het vooral jammer dat dit weer naar buiten komt.
Waarin je vooral hoopt rustig te kunnen bouwen aan een nieuw seizoen.

Als we alle geruchten serieus nemen , moeten we ook in ogenschouw nemen dat Tadic naar Besiktas gaat.
Zijn zaakwaarnemer zou hem hebben aangeboden daar , z'n zaakwaarnemer zou ook de lek zijn naar de media. Zou ook niet verrassend zijn.

Volgens mij hebben ze vorig seizoen overtuigend geprobeerd de selectie op orde te krijgen. Alleen de hosanna en gejuich van het binnen halen van grote , vooral dure transfers werd snel getemperd met slechte resultaten.
Achteraf is het makkelijk een koe in de reet te kijken , maar het niet renderen van nieuwe transfers is ook wéér reëel. Dus dat ze naar de centen kijken is niet meer dan logisch. Het is makkelijker budgetteren met 40 miljoen gegarandeerd.

Dus het zou Tadic sieren als aanvoerder een ander voorbeeld te geven nu , gewoon te trainen en geen politiek te bedrijven. Nogmaals , goed dat hij het aangeeft.
Wat hij wilt , wil iedereen die AJAX een warm hart toedraagt. Alleen de manier waarop hij dit probeert af te dwingen , daar kan je echt wel vragen bij stellen.

Tenslotte is ook Tadic verantwoordelijk voor een goed resultaat.

14-07-2023 09:26

Patrick67 +9624

Mislintat was vanaf het begin heel goed geinformeerd over de positie en macht van Tadic binnen Ajax.
Iets wat je als club nooit mag accepteren, zeker niet wanneer er geen prestaties meer tegenover staan.
Tadic denkt alleen aan zichzelf en moet de club verlaten omdat hij zich nooit en te nimmer met een reserverol tevreden zal geven.

14-07-2023 09:25

Psychevore +21187

Tadic moet gewoon even fucking normaal doen. Zijn zaakwaarnemer is één van de verantwoordelijken voor de selectie die er nu staat. Was ook de zaakwaarnemer van de waardeloze trainer Schreuder.

Dus even pas op de plaats maken en je muil houden lijkt me gepaster. Maar deze mannen zien allebei weer een grote zak geld liggen. Tadic bij een eventuele transfer, Malenovic omdat ie vast wel weer wil 'helpen' met de transfers.

Krijg ook steeds meer het gevoel dat al dat gelul over dat Ajax zijn droomclub is niets meer was dan dat: gelul. Een act voor de bühne.

14-07-2023 09:21

Barra +5529

Kerel wat enorm stompzinnig. De zaakwaarnemer van Tadic heeft enkel in een faciliterende rol meegeholpen. Hij gaat niet over de scouting en was al helemaal geen td van Ajax.

14-07-2023 09:26

Psychevore +21187

Geweldig weer dit. Een ander stompzinnig noemen en dan zelf van alles verzinnen wat ik zogenaamd gezegd zou hebben.

14-07-2023 09:29

Barra +5529

"Zijn zaakwaarnemer is 1 van de verantwoordelijken voor de selectie die er nu staat". Hoe wil je dit anders interpreteren?

14-07-2023 09:34

stefanwillem +12178

Precies zoals je het zegt. Deze zaakwaarnemer heeft zich verrijkt zonder ook maar enige intentie te hebben om Ajax te helpen. En Tadic kreeg van Alfred en John teveel macht in de kleedkamer omdat ze te laf waren om hem op de bank te zetten.

14-07-2023 12:05

Psychevore +21187

Wat begrijp je niet aan de woorden 'één van de verantwoordelijken'?

14-07-2023 12:10

Barra +5529

Onzin. Hij is niet 1 van de verantwoordelijken, omdat hij een spelersmakelaar is en geen td of scout. Het is niet zijn taak en al helemaal niet zijn verantwoordelijkheid.

14-07-2023 15:40

Barra +5529

Alsof een makelaar gaat zeggen, nee doe maar niet. Is ook helemaal zijn verantwoordelijkheid niet. Behoorlijk naïeve gedachte als je het mij vraagt

14-07-2023 15:42

stefanwillem +12178

Helemaal mee eens.

14-07-2023 12:05

Rikkie66 +22856

14 juli en we weten hoe dit seizoen gaat eindigen. Pffffff

14-07-2023 09:21

MarcelvTol1971 +15451

nee dat weet je helemaal niet

14-07-2023 09:49

Rikkie66 +22856

Ben al 50 jaar fan.....Dit komt me heel bekend voor.

14-07-2023 09:53

MidMid +5716

Ik ben ook al 50 jaar fan. En hoewel ik je zorgen deel, is Ajax ook wel eens met een veel slechtere selectie kampioen geworden. Het is volgens mij vooral zaak dat er een team wordt gesmeed met spelers die voor elkaar door het vuur gaan. Er zitten voldoende goede spelers in de huidige selectie. Met een of twee gerichte aankopen erbij, kom je een heel eind. Dat Tadic vertrekt kan ook wel eens een meesterzet zijn. Hij heeft veel macht, houdt zo ook veel tegen. En misschien krijg je zonder hem wel een meer dynamische speelstijl. Tadic heeft veel betekent voor Ajax de afgelopen jaren, maar ik denk dat het tijd is om door te selecteren. Alles valt of staat dit jaar bij het team en de poppetjes op de juiste plek zetten.

14-07-2023 10:17

Rikkie66 +22856

Goede reactie en ik hoop dat je gelijk krijgt. 🙏

14-07-2023 10:27

Rymesyt +8141

Ik begrijp de ontevredenheid en vind het zelfs mooi dat je zo betrokken bent als speler. Wat ik niet begrijp is dat volwassen mannen als Tadic en Mislintat er dan niet op een andere manier uit kunnen komen dan via een open mediarel en niet komen trainen.

14-07-2023 09:18

MarcelvTol1971 +15451

Mislintat heeft misschien wel aangegeven dat '' de zichzelf heilig verklaarde '' Tadic zelfs in deze ''matige'' selectie niet uit moet sluiten dat ook hij op de bank terecht kan komen met zijn 34 jaar.

14-07-2023 09:51

Dutch Schaefer +6149

Vooruit willen en dan naar Besiktas gaan.

14-07-2023 09:12

Haarlemmer +20642

Kan hij wel veel eetgebaartjes maken naar tegenstanders én medespelers

14-07-2023 09:18

MarcelvTol1971 +15451

Ja, schoppen ze hem alleen 5 minuten later in tweeen

14-07-2023 09:51

PeterLarsson +13328

Prima dat Tadic bezorgd is , maar niet komen trainen om een transfer af te dwingen vind ik wel een zwaktebod. Ik snap de keuze van Besiktas echter totaal niet. Ook geen CL en derde geworden met een matige selectie.

14-07-2023 09:10

Schip +23589

Het is een aanname dat hij dat doet. En een vrij onzinnige wat mij betreft.

Tadic heeft een dermate staat van dienst, dat wanneer hij een transferverzoek indient Ajax hem transfervrij zal laten gaan. Net als bij Blind. En al helemaal omdat hij naar verwachting niet veel meer zal spelen en hij niet de makkelijkste is om op de bank te zetten met zijn enorme geldingsdrang, drive en ambitie om belangrijk te zijn bij Ajax.

De transfer is eerder een uitkomst. Dus hij hoeft geen vertrek af te dwingen. Onbegrijpelijk dat mensen zo oppervlakkig denken over hem.

Wat hij probeert af te dwingen zijn versterkingen. En we kennen Tadic van eerdere seizoenen dat hij die gesprekken ook met Ajax heeft gehad. En dat hij daarom vertrouwen uitsprak en wilde blijven.

Tadic is niet alleen een aanjager op het veld geweest, maar ook erbuiten voor de jeugd qua trainingsinzet en leven voor de sport en qua bewaken van het kwaliteitsniveau van de selectie om internationaal mee te kunnen.

Ik heb een beetje een hekel aan het woord en het is aan inflatie onderhevig, maar ik kan het niet anders zeggen dan: strijder.

14-07-2023 09:21

musicradio +3893

werkweigering gelijk eruittrappen gebeurt bij ander werk ook

14-07-2023 13:57

Stoffel +18571

Heb het idee dat Tadic meer macht binnen Ajax had dan enkel en alleen het aanvoerderschap en dat hij die macht door de komst van met name Mislintat kwijt is geraakt.

14-07-2023 09:05

Patrick67 +9624

Tadic ziet z'n basisplaats garantie in gevaar en gaat stoer doen.
Mislintat heeft schijt aan dit soort dingen en gaat laten zien wie de baas is.

14-07-2023 09:04

Mokum2018 +2115

Moussou werkt zeker bij Stichting open deur?

14-07-2023 09:02

Slang3 +46102

Geen reden om niet te komen trainen

14-07-2023 09:01

AjaxHoorn +32989

Ik heb er nog eens over nagedacht. Ik zie Tadic graag blijven en zie voldoende mogelijkheden om nuttig te zijn

Maar die schijt zaakwaarnemer van hem, dat vind ik wat misselijk.

14-07-2023 08:54

GAjax31 +16275

Ik snap ook wel dat de spelers en de trainer een zo'n sterk mogelijke selectie willen, maar het is niet aan hun om het beleid te bepalen. Ajax moet afwegen wat het beste is voor het langer termijn en de afweging maken wat financieel verantwoordelijk is.

14-07-2023 08:52

Breuk +25367

Dat hadden ze vorig jaar moeten doen.

14-07-2023 09:00

GAjax31 +16275

Zeker, maar dat is niet gebeurt en nu kun je er alleen nog van leren. Gelukkig lijkt Mislintat mij niet het type die zich laat beïnvloeden door spelers en zaakwaarnemers.

14-07-2023 09:04

FTS95 +16117

Ik vind het super slecht dat je dit doet. Club onder druk zetten met je zaakwaarnemer. Het is pas 14 juli en er wordt vast hard gewerkt aan versterkingen. De huidige transfermarkt is een gekkenhuis. Afrekening begin tot half augustus, niet nu. Dat hij dit doet én naar de pers lekt heeft maar één doel: een vertrek forceren zonder gezichtsverlies naar de fans.

14-07-2023 08:47

Michael 1974 +22035

Tadic mag met zijn status zeker drik zetten. Maar je gaat eerst trainen, goede voorbeeld geven en daarnaast ga je praten

14-07-2023 08:53

FTS95 +16117

Intern ja

14-07-2023 08:59

Jorehn +810

Druk zetten prima, maar als je eerst je zaakwaarnemer z'n zakken laat vullen met middelmaat en vervolgens gaat klagen over dezelfde middelmaat heb je wel wat boter op je hoofd

14-07-2023 09:01

AjaxAddicted +2999

zei ik ook al. deadline nog lang niet verstreken. we zijn volop bezig met nieuwe mensen en het bouwen aan een nieuw team. Zelfs toen ajax week in week uit slecht speelde, stond hij nog te coachen het kan wel...en dan nu de handdoek in de ring gooien? Zeg gewoon dat je 4 keer zoveel kan verdienen in Turkije...

14-07-2023 13:45

MarcoB1971 +4783

Hoezo Ajax komt miljoenen tekort. Ze hebben hebben enorm EV en ik weet dat is niet alleen direct geld. Maar Ajax is de rijkste club van Nederland. Men schrijft de laatste weken in de krant of Ajax op de rand van de afgrond staat. Wat een onzin. En nogmaals nergens is genoemd dat Ajax eerst moet verkopen voordat ze kunnen verkopen. Niemand binnen Ajax heeft dit gezegd, alles komt vanuit de media. Begin mei heeft Mislitat nog gezegd dat hij heel tevreden is met het budget. Misschien speelt er wel heel weinig omtrent Kudus en Alvarez en dat men denkt zolang daar geen echte concrete interesse voor is gaan we die vacatures niet invullen. Alleen Timber zal dan vervangen moeten worden. En eventueel een rechtsback/ spits. Ik geloof er niets van dat ajax wacht tot die spelers pas zijn verkocht.

14-07-2023 08:46

Jorehn +810

Het eigen vermogen is wel hoog, maar de liquide middelen zijn "maar" 41 miljoen. Als je daar Bassey, Tadic, Bergwijn, Berghuis, Wijndal en Klaassen van betaald hebt, is ongeveer de helft al weg.

Dat eigen vermogen van 270 miljoen klinkt ruim, maar vergeet niet dat dat geen geld is wat ze zo even uit kunnen geven

14-07-2023 09:06

MarcoB1971 +4783

Dat schrijf ik ook maar dan is Ajax nog steeds vermogender dan alle andere Nederlandse clubs

14-07-2023 09:12

debarbaar +8250

Stemmingmakerij is het AD niet vreemd. Alsof Feyenoord zich zo geroerd heeft op de transfermarkt. 2 koopjes van Zwolle en 1 van Twente en noodgedwongen moesten de aanvoerder verkopen en een Pool laten gaan. De puinhobij Ajax is voor 80% te danken aan tadic ‘s zaakwaarnemer

14-07-2023 08:44

Breuk +25367

Aan de mensen die dat hebben laten gebeuren.

14-07-2023 09:01
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.