Kieft en Jansma pleiten voor Blind tegen PSV: 'Maar tegen El Ghazi of Madueke is dat geen goed koppeltje'

door Brent Tomassen 51

Bron Veronica

Kieft en Jansma pleiten voor Blind tegen PSV: 'Maar tegen El Ghazi of Madueke is dat geen goed koppeltje'

door Brent Tomassen 51

Bron Veronica

Laatst geüpdatet

Wim Kieft en Kees Jansma denken dat Alfred Schreuder er goed aan doet om Daley Blind op te stellen tegen PSV aanstaande zondag. De laatste wedstrijd tegen Rangers FC (1-3) moest de 94-voudig Oranje-international vanaf de back toekijken. 'Tegen PSV heeft Ajax hem nodig.'

'Het meest blijft hangen dat Ajax tekort is geschoten in de Champions League', luidt het oordeel van Kieft bij Veronica. 'Vooral in kwaliteit. Natuurlijk lootte je tegen een gerenommeerd Liverpool en een geweldig spelend Napoli. Vooral Napoli was domweg beter dan Ajax, dat de laatste jaren altijd kon domineren. Ook in de Champions League. Maar op het moment dat die kwaliteiten minder worden, dan kun je ook die wedstrijden niet meer zo domineren.'

Tegen Rangers werd Blind door Schreuder gepasseerd voor Owen Wijndal, die na een blessure gewisseld werd voor Rensch. Jansma is desondanks van mening dat Blind tegen PSV aan de aftrap moet verschijnen. 'Ik vind dat hij dit weekend moet spelen. En hij gaat spelen', is de analist en presentator stellig. 'Blind is gewoon een hele slimme, intelligente speler die in het team een hele belangrijke rol kan spelen. Weliswaar ontbeert hij de topsnelheid, maar tegen PSV heeft Ajax hem nodig.'

Tot slot vindt Kieft dat Rensch een goede invalbeurt kende tegen Rangers, maar is hij het richting PSV eens met zijn tafelgenoot. 'Hij gaf een hele mooie pass bij de afgekeurde goal van Kudus, maar ik vind ook dat Blind moet spelen. Maar wat je nu wel gaat krijgen is dat hij (Blind, red), tenzij hij centraal gaat spelen, tegen die El Ghazi of Madueke komt te staan en dat vind ik geen goed koppeltje. Maar goed, dan zou Bassey linksback kunnen spelen. Dat hebben ze wel vaker gedaan.'

Denk jij dat Ajax het gat met PSV vergroot door te winnen van de Eindhovenaren? !

Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+!

Lees meer over:
Plaats reactie

rsvh88 +5491

Jansma kijkt geen wedstrijden van Ajax en dat is duidelijk

04-11-2022 12:48

Redrum +96286

Wim en Kees willen graag dat psv wint, dat geloof ik best ja.

04-11-2022 11:28

Ans B +20010

Dat staat voor mij ook zo vast als een huis: Blind is van grote waarde in de opbouw, dus in die zin 'heb je hem nodig'.
Maar wat voor mij óók vaststaat is dat Blind verdedigend steeds vaker steken laat vallen, niet alleen door zijn gebrek aan snelheid (dat is tenslotte altijd al zijn handicap geweest), maar tevens door verkeerde inschattingen en tragere reactiesnelheid (hij sprint niet altijd direct terug) c.q. loopt niet met volledige snelheid terug - mogelijk omdat hij al denkt dat hij het toch niet gaat redden. Dat klopt natuurlijk ook vaak, maar dan houd je geen rekening met eerst een afketsende bal of zoiets, dus je moet ALTIJD doorrennen.

M.a.w. slaat de balans voor Blind nog wel door naar de goede kant van de weegschaal?
In dit verband moet je ook constateren (vind ik dan) dat het probleem complexer is dan alleen bovenstaande. Je moet ook de rest van het team erin betrekken, plus de (nabije en/of verdere) toekomst.

1. Blind heeft op dit moment een minder zeker verdedigingsblok achter zich, waardoor zijn handicaps ook sterker naar voren komen. Hij kan daardoor minder in zijn kracht voetballen.
2. Anderzijds is het voor Bassey (CV) lastiger om met Blind (LB of 6) te voetballen omdat hij meer dan normaal rugdekking moet geven en dan vaker in de situatie komt tegenover 2 aanvallers te staan. Terwijl hij nog volop aan het bijleren is/moet (zowel positioneel als aan de bal; dat werkt verstorend ipv faciliterend). Terwijl het bovendien zijn ontwikkeling als CV in de weg staat als hij steeds van positie moet wisselen (naar LB). Ook voor de flankspeler is dat nadelig, omdat de automatismen dan moeilijker gevormd worden.
3. Ook voor Timber heeft het consequenties als hij Blind naast zich heeft als CV. Timber is mede door de aanwezigheid van een stabiele co-verdediger (Martinez en in Oranje met o.a. Van Dijk) naar grote hoogten gegroeid. Met nieuwe partner Bassey is die stabiliteit er nog niet, maar er zijn wel tekenen (door de duelkracht van Bassey vooral) dat dit een beter duo is (voor beiden) dan het duo Timber en Blind. Want Timber komt dan meer in de situatie van Bassey met Blind als LB: hij moet meer compenseren, meer rugdekking geven, terwijl op de RB-positie ook veel gaten vallen. Dat is feitelijk een onmogelijke opdracht.
4. Je kunt al die defensieve risico's die het opstellen van Blind met zich meebrengt als aanvaardbare risico's zien als je uitgaat van de stelling dat je met Blind meer kans hebt zelf meer doelpunten te maken. In theorie zou dat kunnen, maar dan moet je voorin wel mensen hebben staan die in vorm zijn, en die kansen goed uitspelen en afmaken. Helaas is dat momenteel niet zo.

Met dit team in deze fase zie ik Blind daarom niet meer als de beste optie als LB of CV.
Als 6 zou het misschien kunnen, maar dan moet je óók Alvarez laten spelen en vooral achterin houden, zodat Blind a.h.w. dáárvoor het spel verdeelt.
Of je moet spelen zoals Van Gaal in Oranje, met een vijfmans-verdediging en dan Blind als LB.

04-11-2022 11:04

Web +178830

Wat een geweldige top reactie van @Rikkie66

04-11-2022 09:51

Web +178830

Zou maar zo kunnen dat Alvarez in de mandekking op de Jong gaat spelen ( hoop ik ook op) en dat Blind op 6 gaat spelen

Pasveer, Timber, Alvarez, Bassey, Rensch
Kudus, Blind, Berghuis, Bergwijn, Brobbey, Tadic

Gapko / Timber
Alvarez /Luuk de Jong
Renscn/ Madueke

Normaal ben ik niet voor Timber als back, en Alvarez in het centrum
Alvarez zal koppend minder zijn, maar door mee te springen en iets uit evenwicht halen is al voldoende
Luuk zijn draaicirkel ik ook dramatisch
zo haal je wel het sterke uit PSV

04-11-2022 09:49

Web +178830

Vele oude ervaren mensen vinden Blind nog altijd van waarde
En bij van Gaal staat hij gewoon weer in de basis bij Oranje
En mocht van Gaal het tijdelijk over nemen van Schreuder? Wat ik niet uitsluit, dan staat hij bij Ajax ook weer in de basis
Alleen van Gaal is tactisch enorm onderlegd en haalt het beste op bij spelers

04-11-2022 09:38

profoff +8397

Blind vs de Jong is idd wel een goed koppeltje

04-11-2022 09:19

Rock69 +8411

Ajax heeft Blind nodig? Niet als linksback en ook niet als linker CV. In dit systeem past geen trage Blind. Echt niet. Het gaat mij niet om de persoon Blind, maar om de tegendoelpunten die zijn ontstaan door het desfunctioneren van Blind. Ronaldo speelt ook niet alles bij ten Hag. Maar bij Ajax zou Ronaldo zeer zeker alles spelen. Maar dat is appels met peren vergelijken! Ga tegen PSV met een stevig middenveld en verdediging spelen. Er moet gewonnen worden en er mag zeker niet verloren worden!

04-11-2022 07:50

Robertini +39779

Hij gaat wel spelen helaas, maar ik vind dat niet slim. Op links heb je echt een snelheidsprobleem tegen Madueke, centraal heb je echt een duel/lengteprobleem tegen Luuk de Jong. Ik denk dat we het met Blind erbij knap lastig krijgen.

Als we dan ook nog eens klaassen op 10 hebben, dan is het middenveld voetballend ook minder.

04-11-2022 03:01

Bowie +2382

Dan moet je de redenatie ook afmaken. Hij kan inderdaad niet tegen Madueke (El Ghazi misschien nog wel - ik vind hem nu ook nog niet geweldig daar), maar tegen De Jong wordt hij er ook uit gelopen en kopt De Jong alles raak.

En over de discussie hieronder. Dat Blind een grote Ajacied is (misschien wel een van de grootste van deze eeuw), betekend niet dat hij koste wat kost moet spelen. Levert hij niet, dan even pas op de plaats. Als hij nog goed genoeg blijkt is hij binnen drie weken alweer boven komen drijven met zijn ervaring.

04-11-2022 00:14

RadheAjax2021 +17927

Kieft en Jansma willen het liefst dat Ajax verliest dat ze met deze suggestie komen. Madueke zal Blind als hij linksback staat alleen al met elke sprintduel hem de baas zijn. Ben ook minder gerust met Sánchez aan de rechter kant dat hij Gakpo voor zich krijgt. Belangrijkste is Gakpo Luuk de Jong en Xavi Simons af te stoppen. Als je die 3 onder controle houdt dan winnen we. Maar helaas hebben we een trainer die beperkt is in zijn denk vermogen. Die zal wel weer Klaassen op 10 zetten want dat werkt volgens hem prima met Brobbey samen. En blind zal centraal of linksback gaan spelen. Ik had het nog willen zien als Wijndal die wedstrijd had afgemaakt tegen Rangers wat schreuder dan gedaan zou hebben. Maar helaas….

03-11-2022 23:20

arufred +9837

Wijndal op la en Timber op ra.

04-11-2022 01:56

AjaxAmsterdamnn +4198

Sanchez gaat niet spelen denk (hoop?) ik. Gewoon Rensch opstellen, speelt een stuk beter dit seizoen en verdedigen kunnen ze allebei niet. Rensch is sneller en veel beter aan de bal.

04-11-2022 09:55

Sportvolgert +40740

Nee blind in het centrum tegen de jong! Dat is een beter koppeltje zeker.

03-11-2022 23:02

TontoKarnaggel +42547

Kijk voor de gein even benfica-Ajax (het begin van alle ellende) van afgelopen voorjaar terug en let op Blind. Kijk gae- Ajax van vorig jaar terug en let op Blind, Ajax-feyenoord en kijk wat er gebeurd zodra Blind plaatsmaakt voor Nico. Kijk beide wedstrijden tegen liverpool dit seizoen en zie waar het fout gaat. Kijk hoe gae dit seizoen een punt pakt in de Arena. Zie het verschil tijdens rkc- Ajax met en zonder Blind.
Zomaar wat potjes uit mijn blote hoofd in een tijdsbestek van een half jaartje waarin Blind hoofdverantwoordelijke is voor uitschakelingen en een bijna misgelopen landstitel. Echt, al speelde hij 100 jaar voor Ajax, al had hij de club opgericht...het kan gewoon niet meer!!

03-11-2022 22:58

AFC34 +3840

Die discussies hieronder zijn logisch natuurlijk, Blind is als back gewoon niet meer goed genoeg. Echter denk ik dat er niemand is die beweert dat Blind geen rasajacied is of niet genoeg betekent heeft. Ik ben Blind onwijs dankbaar voor alles en vind hem echt wel een van de gezichten van het Ajax sinds 2010. Van zijn eerste periode met 2 gezichten tot verhuur aan Groningen, zijn comeback bij Ajax en zijn vertrek als speler van het jaar, zijn terugkeer met bijna een CL finale en geweldige Europese wedstrijden. Echter is het voor mij nu klaar (als speler in het veld!), dit doet niets af aan zijn status voor mij als Ajacied.

Ik denk dat de meesten er hier zo over denken. Een keuze voor iemand anders op zijn positie is geen keuze tegen Blind en zijn staat van dienst.

03-11-2022 22:37

NeeI +108050

Blind tegen Madueke is geen goed koppeltje (duh), maar centraal zou t wel kunnen? Dan staat ie tegen misschien wel Europa's beste kopper.

Nee, hoe lullig ook; beiden is geen optie.

03-11-2022 21:35

Berghuis +14390

Europa's beste kopper.....

03-11-2022 22:29

AFC34 +3840

Statistisch gezien wel een van de betere ja. Wat je ook van Luuk de Jong vind aan de bal of meevoetballend, aanvallend zijn er met het hoofd echt maar weinig beter. Had hem graag als 2e spits gehad. Liever dan Lucca.

03-11-2022 22:33

AFCACruijff14 +162552

Luuk is de beste kopper ter wereld zelfs voor me.

04-11-2022 00:38

Web +178830

Heb je Luuk ook in Engeland zien spelen? Won bijna niets in de lucht

04-11-2022 09:41

Web +178830

@Neel
Daarom scoorde de Jong ook aan de lopende bant in Engeland
Nederlandse spelers kunnen niet meer verdedigen. Dat is het probleem

04-11-2022 09:40

barry1988 +24083

Blind heeft veel voor de club betekent en daarvoor dank. Maar de tijd dat Blind nog een basisplaats verdient is voorbij.
Laat hem het seizoen maar afmaken als bankzitter. En volgend jaar kan die dan wat in de jeugd gaan doen als hij ook wil. Maar als speler is het na dit seizoen klaar.

03-11-2022 21:27

fluwelenlinker +11906

Ik zeg Blind op 6. Alvarez een linie naar achter naast Bassey in de hoop dat ze De Jong opvreten.

03-11-2022 21:14

JanBiesbos +29271

Precies dat roep ik ook al langer en eigenlijk timber op gakpo en wijndal op Madueke en Alvarez op Luuk en bassy centraal , kudus kan ook op 8 blind op 6 en berghuis op 10:
Pasveer
Timber Alvarez bassy wijndal
Kudus berghuis blind
Conceidao brobbery bergwijn/Tadic

03-11-2022 21:36

PH2BOT +40526

Wijndal speelt dit jaar geen klompetitie meer met deze enkelblessure. Jammer maar helaas.

03-11-2022 21:49

Chris1986 +175

Hoe weet jij dat?is er al iets bekend over de blessure van Wijndal.

03-11-2022 22:04

JanBiesbos +29271

Nee? Kut waar is tagliafico?🥲

05-11-2022 15:04

Roccomar +646

Op 6 kan ook niet, tenzij Ajax gaat inzakken. Maar met een team dat hoog staat, moet de 6 in de omschakeling juist snel veel meters kunnen afleggen. Kijk maar eens hoe vaak Alvarez dat moet doen op die plek. Blind kan dat helemaal niet. Is ook al eerder geprobeerd en bleek toen heel kwetsbaar.

04-11-2022 07:06

Calvani +466

Nee, Blind en de Jong is een goed koppeltje....

03-11-2022 20:50

deMeester +11450

Jansma en Kieft zijn voor PSV. Logisch dat ze Blind in de basis willen.

03-11-2022 20:36

Rikkie66 +22856

Als je de documentaire over Blind hebt gezien dan krijg je bijna plaatsvervangende schaamte over hoe hij soms door de Ajax fans wordt neergefakkeld. Al die logo kussers die naar 2 jaar weer weg zijn en soms veel meer krediet krijgen dan onze eigen jongens...En de kritiek op Blind is terecht en als back lijkt het idd klaar! Maar hoe wij hier soms met onze echte Ajacieden omgaan hoort niet bij een topclub.

03-11-2022 20:04

Aeter +6667

Dat is het probleem hier vaak. Men kan de kritiek schijnbaar niet los koppelen van wat een speler voor de club heeft betekend. Het is vaak meteen Blind en Tadic rot op. Terwijl je ook respectvol kan blijven, ook al spelen ze op het moment niet als basiswaardige spelers. Zij zijn niet degene die de keuzes maken, dat doet de trainer.

03-11-2022 20:24

ProperFootball +14699

Maar dan komt de complottheorie dat "Blind en Tadic bepalen wat er gebeurt en wie er speelt", wordt "papa Blind" erbij gehaald en allerlei luchtfietserij bedreven om die de zondebok te maken. Met dank aan de schrijfsels van de T.

04-11-2022 09:28

Aeter +6667

Dat doet de Telegraaf al jaren. Wat mij meer verbaast, is dat mensen die krant nog serieus nemen.

04-11-2022 11:13

Mentir +2481

Denk deel van de ''haat'' te maken heeft met de onkunde van de trainer om zijn eigen spelers in bescherming te nemen, denk veel mensen niks tegen de persoon Blind hebben maar wel aan de voetballer die nu niet beschikt over genoeg snelheid om in de basis te staan

03-11-2022 21:32

JanBiesbos +29271

Voor mij part speelt ie 4-4-2 tegen psv maar met blind op middenveld
Pasveer
Timber Alvarez bassy wijndal
Kudus Berghuis. Blind.
tadic
Brobbery. Bergwijn

03-11-2022 21:44

MichelBoerebach +29286

De kritiek is ook niet zozeer direct gericht op Blind, denk ik. Het is gericht op Schreuder. Blind kan er weinig aan doen als hij wordt opgesteld.

03-11-2022 22:27

Robertini +39779

Kritiek op Blind is terecht, maar hoe respectloos het hier soms gaat is echt zinloos. Blind is een echte Ajacied, en heeft veel voor de club betekend, maar ik denk dat het wel klaar moet zijn met hem als basisspeler.

04-11-2022 03:03

Godenzoon24 +15394

Juist. Boos wordt je maar op de trainer die hem telkens opsteld en verkeerd gebruikt. Maar de speler zelf uitfluiten of de grond in boren is triest. Zeker bij gasten met zo'n staat van dienst als Blind en Tadic!

04-11-2022 08:13

ElFlaco +3651

Had het niet beter kunnen verwoorden!!
👍👌

04-11-2022 14:56

4-3-3 +3515

Dus ze vinden Blind tegen De Jong of Gakpo wel een goed idee?
Zal wel een gebbetje zijn...

03-11-2022 19:51

Ajaxhartt +10760

Er is een tijd van komen, en een tijd van gaan.
Voor drie rasechte Ajacieden, is laatstgenoemde fase nu aangebroken.

03-11-2022 19:49

Steffenhagen +38077

Man man wat een idioten: bassey moet natuurlijk centraal op Luuk . Wat denkt die kieft en die ouwe Jansma : blind erin en hopen op een zege van psv

03-11-2022 19:47

Professor +11208

Neem aan dat Schreuder Bassey niet meer gaat weghalen uit het centrum. Samen met Timber goed koppel en Bassey gaat ook steeds beter mee voetballen. Dus Blind linksback of op de bank. Ik stem voor de bank maar Schreuder waarschijnlijk niet.

03-11-2022 19:34

De3mos +12082

Goh, tuurlijk zegt snuifduif kieft met zijn psv hart dat hij blind wilt zien, dat zou ik als ik een psv’er was ook zeggen.

03-11-2022 19:06

Manov +8581

Het ergste is hij is bij Ajax begonnen.

03-11-2022 19:40

De3mos +12082

Klopt, voor mij ook geen ajacied meer. Zelfde verhaal als met kluivert ondanks zijn belangrijke goal. Eenmaal bij psv geen ajacied meer. De enige die ik zoiets kan vergeven is johan.

03-11-2022 20:01

Noahdepoah2021 +4865

Tja die hopen natuurlijk dat Pisvee wint.

03-11-2022 19:05
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.