'Berghuis is een type waarvan we er niet veel hebben in het Nederlands elftal'

door Jesse ter Haar 41

Bron ESPN

'Berghuis is een type waarvan we er niet veel hebben in het Nederlands elftal'

door Jesse ter Haar 41

Bron ESPN

Cristian Willaert, verslaggever van ESPN, gelooft dat Steven Berghuis een uniek wapen kan vormen voor het Nederlands elftal. De Ajacied is door Ronald Koeman niet opgenomen in de voorselectie voor het EK en dat kan Willaert dan ook wel weer begrijpen.

'Je voelde het aankomen, omdat hij weinig ritme heeft', legt hij uit bij Voetbalpraat. 'Hij heeft ook geen fantastisch seizoen gehad. Het enige wat voor hem spreekt, is dat hij een type is waarvan we er niet zo veel hebben in het Nederlands elftal. Hij is ook iemand die aanvallend vanaf rechts goed uit de voeten kan. Verder hebben we aanvallers die het liefst in de spits spelen of vanaf links uit de voeten kunnen.'

Sjors Blaauw, commentator van beroep, spreekt zich uit tegen het feit dat Steven Bergwijn tot de voorselectie van Oranje behoort. Hij lijkt er keuze bepaald niet te kunnen begrijpen en dus noemt hij de Ajacied als potentiële afvaller richting de definitieve selectie. 'Want we spelen niet tegen Almere City, maar tegen Frankrijk. Bergwijn is dit seizoen niet zo heel bijzonder geweest, op meerdere vlakken niet. Ik denk dat je op die positie genoeg andere smaken hebt.'

Eerder op de dag kwam ook Willem van Hanegem te spreken over de plek van Bergwijn in de voorselectie. Hij was juist positief over de aanvoerder van Ajax. 'Zoals hij nu speelt' zou hij de Ajacied zeker meenemen naar het EK. Bovendien kan hij begrijpen dat Bergwijn een minder seizoen doormaakt. 'Als voetballer iets hebben wat ze niet kunnen verkroppen, dan wordt het niks. Hoe goed je ook bent. Als er alleen maar gezeik is, elke dag weer, dan gaat dat aan je vreten.'

Brian Brobbey

Een speler wiens plek bij de voorselectie minder stof doet opwaaien, is Brian Brobbey. De Ajax-spits nam de Amsterdamse ploeg dit seizoen op sleeptouw en mag hopen op een eindtoernooi. Tot op heden speelde de aanvaller één interland voor het Nederlands elftal. In de EK-kwalificatiereeks, op 16 oktober 2023, mocht hij bijna een halfuur meedoen tijdens een 0-1 zege op Griekenland.

Meld je hier aan voor de EK-poule van Ajax Showtime en win mooie prijzen!

Lees meer over:
Plaats reactie

Henkjanklaas +20599

Berghuis moet gewoon mee. Er mankeert best wat aan maar heeft toch ook unieke kwaliteiten zeker in zijn pasing.

22-05-2024 13:55

Soccerskins v2 +43203

0,0 arbeid zonder bal en alles in de voeten willen? Daar hebben we er wel een paar van hoor.

20-05-2024 20:01

Jutter1 +4311

Mentaliteit van lik m'n reet, en iemand die vaak afgeeft op zijn medespelers, hoe terecht overigens ook. Deze Berghuis komt echter over als een verwend mannetje die het allemaal wel eens even voordoet hoe het moet, maar in werkelijkheid een speler is die de grauwe middelmaat nauwelijks ontstijgt!! Zo snel als mogelijk wegwezen deze speler, want hij voegt helemaal niets positiefs toe aan dit sowieso al zwaar ondermaatse Ajax team! Wat zijn nivo betreft was één van zijn voormalige werkgevers, Watford, uiteindelijk heel duidelijk door hem al vrij rap naar de tribune/bank te verwijzen. Terwijl dat Watford toch bepaald geen hoogvlieger is in het Engelse voetbal, moet ik nog meer zeggen?.

20-05-2024 12:23

Burg +1292

Wel Schouten, vd Ven, de Roon en Weghorst. En geen Taylor, Bergwijn en Berghuis. Ik kan dat niet rijmen.

19-05-2024 22:11

skaradonna +138

Van de Ven is 10x beter dan die drie samen

20-05-2024 08:36

Craain +4953

Qua werkinzet en uithoudingsvermogen zijn de eerste 4 genoemde spelers wel sterker.

21-05-2024 06:36

Artemio +31734

Heeft door zoveel te kwakkelen bijna de helft van het aantal wedstrijden gemist. Daar betaal je dan een top salaris voor.
Hij heeft een leeftijd bereikt waarmee de kans groot is dat hij blijft strugglen. Als de kans zich voordoet dan moet je hem verpatsen.

Ondanks zijn bijdrage met assists/doelpunten/creativiteit bespeur ik bij hem vrij weinig leiderschap en vooral mentaliteit. Hij kan met zijn staat van dienst gewoon aangeven wanneer er druk gezet moet worden in een wedstrijd en daar zelf mee voorop in de strijd gaan zoals Ziyech deed in zijn laatste seizoen.

19-05-2024 19:06

Babangida83 +23821

Berghuis is na Tadic onze nieuwe MVP. Alleen vind ik Berghuis een beetje tussen middelmaat en top in zitten. Dit seizoen, toen hij de een voorbeeld moest zijn, liet hij juist zien hoe het niet moest. En daarmee liet hij t team niet alleen in de steek, maar ook verzuipen.

Dat hoeft voor t EK geen probleem te zijn. Maar in moeilijke fases heb je aan hem dus niks, of als t sentiment keert. Daarbij komt dat ik hem tegen pakweg Mendy gewoon niks klaar zie spelen.

19-05-2024 19:05

Craain +4953

Nee, je moet iedere wedstrijden voor 100 procent gaan. Kijk maar naar de Engelse competitie zoals Arsenal, City, Liverpool. En te denken bij Atalanta, etc. Geen enkele spelers van deze clubs zie ik geen type Berghuis, qua zonder bal, rondlopen.

21-05-2024 06:40

Wobbo +11183

Dat krijg je met dat ziekenhuis voetbal van 532. Weinig plaats voor aanvallers. We hebben juist een hoop topverdedigers nu dus je hoeft er maar 4 op te stellen zodat je voorin 3 aanvallers kan opstellen. Ik had Stengs en Berghuis allebei op de lijst gezet en dan maar kijken als er echt mensen moeten afvallen.

19-05-2024 09:21

Ajaxxx2021 +361

Leverkusen speelt ook in een 5-3-2. Volgens mij is daarna genoeg plek voor aanvallers. Wij hebben alleen een bondscoach die niet weet hoe hij dit moet toepassen helaas.

19-05-2024 13:14

MPAjax +8377

Hebben we niet veel van, na Robben, veel lopen weinig scoren. Is ook gewoon een draver zonder rendement. 13 in dozijn en net geen 10 net geen vleugelspits. Waar dan wel?

19-05-2024 03:13

Moonlight +2225

Een ervan is al teveel.

19-05-2024 00:01

twynestar +28209

Als we dan een vak-idiote trainer krijgen die tactisch veel van zijn ploeg gaat vragen, dus ook discipline en diepgang, dan is Berghuis de eerste speler die je moet verkopen.

Zodra zichtbaar wordt dat hij hier niet in mee kan is hij de eerste die naar de media gaat lekken over hoe deze man zonder Ajax-DNA de club kapot maakt met zijn rare trainingsvormen, dat hij niet goed bij een aantal dragende spelers ligt en dat soort onzin.

Hij zal een mooi interview geven waar enkelen nog in trappen, maar met zijn daden zal hij de trainer een dolk in de rug steken, zoals hij dat eerder deed.

3 mooie passes per wedstrijd, waarvan een assist wellicht, is goed genoeg voor een trainer van de KNVB school maar een objectieve trainer zal zien dat hij ondertussen 0 druk zet maar (nog erger) dat hij zich ook verstopt in de dekking als het er even druk aan toe gaat op het veld.
Jammer dat hij zich dit EK niet in de kijker van Fenerbahce kan spelen.

18-05-2024 18:15

El22salvador +614

Ziyech zette tot ten Hag ook nooit druk of deed aan terugverdedigen. Een goeie trainer kan zijn spelers motiveren en zorgt dat iedereen in z'n kracht komt te spelen. Laten we gewoon afwachten. Iedereen afschrijven is makkelijk, doen de supporters veel te snel. Tadic en blind bijvoorbeeld. Helemaal afgemaakt hier. Terwijl ze de leiders waren van 1 van de mooiste periodes in onze Ajax geschiedenis

19-05-2024 12:16

Ferd +38316

je bedoelt 'tot Bosz' ?

20-05-2024 04:59

Craain +4953

Onder Bosz hoefde Ajax toen niet mee verdedigen (wel als het nodig is), maar wel hoog druk zetten. Het werkt wel. Maar Berghuis doet hieraan ook niet mee.... Ziyech wel. Later onder ten Hag wat minder hoog druk zetten maar wel meer mee verdedigen. Ziyech is hier later wel sterker geworden.

21-05-2024 06:45

FysioPat020 +25603

Als hij blijft ook volgend seizoen je meest creatieve speler. Hoop dat hij blijft.

18-05-2024 13:38

Craain +4953

Ik hoop dat hij snel vertrekt. Hij zorgt voor geen goede balans binnen het elftal.

21-05-2024 06:46

Jeugd +24622

Bergwijn en Berghuis als invallers kan ik begrijpen als je er toch 26 mee mag nemen.

18-05-2024 08:37

valentino88 +2512

Jawel hoor, net als Simons, Koopmeiners, spelers die niks presteren in oranje.

18-05-2024 07:22

Jeugd +24622

Ik zou die 2 zo inruilen voor deze 2

18-05-2024 08:37

twynestar +28209

Simons is net 11 ofzo en ook van Koopmeiners heb je niet genoeg wedstrijden in het NL gehad om te kunnen oordelen.

18-05-2024 18:08

Tommyshelby +128441

Iemand die wandelend druk zet en boos wordt als anderen niet meedoen… dat is inderdaad vrij uniek.

18-05-2024 01:30

Dapperestrijders +4537

Klopt. Loopt graag de kantjes er van af en speelt alleen goed als het hem uitkomt. Als het hem niet zint, heb je niets aan hem. Kortom, nog nooit een constante factor geweest.

18-05-2024 01:25

AFCA-Driebergen +22062

Nee echt totaal niet constant. 1ste seizoen de op 1 na beste Ajacied van het seizoen. 2de seizoen de beste Ajacied van het seizoen.

18-05-2024 08:03

twynestar +28209

Dat is hij beide nooit geweest. Misschien in assists en voorassists en dat soort statistieken die echt niet genoeg zeggen, maar in de buurt van de beste op het veld is hij nooit gekomen bij Ajax.

18-05-2024 18:09

AFCA-Driebergen +22062

Grappig dat hij toch is uitgeroepen tot dat. Maar jij zal het wel beter weten dan iedereen ;)

18-05-2024 19:17

LukaLitmanen +81939

Hij is letterlijk uitgeroepen door de supporters, slimmerik

18-05-2024 22:29

EfBe42 +45

Weet je wat ik vreemd vind: Bergwijn en Berghuis kunnen beiden niet verdedigen. Als zij dat wel doen zijn zij beiden een gevaar voor de achterhoede. Menigmaal gebeurt. Waarom wil een coach dan dat zij meeverdedigen. Waarom laat hij ze niet in hun kracht spelen. Bergwijn en Berghuis zijn de 2 beste spelers in dit Ajax. En er werd teveel op hun meeverdedigen gehamerd. Waarom? Omdat de echte verdedigers zwaar kut waren en de schuld daardoor naar niet verdedigende voorhoede spelers werd verlegd. Bergwijn en Berghuis moeten gewoon blijven. Wat wij echt nodig hebben is een goede snelle links- en rechtsback. Mazraoui kon ook niet verdedigen maar samen met Ziyech waren zij top. Daar moeten we weer na toe.

20-05-2024 13:58
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.