Viergever: 'Moet leiding aan de ploeg geven'

door NielsE 39

Viergever: 'Moet leiding aan de ploeg geven'

door NielsE 39

Laatst geüpdatet

Nick Viergever stelde na afloop van Ajax - Vitesse in gesprek met Voetbal International dat hij degene is die de verdediging van Ajax moet neerzetten. De oud-speler van AZ dicht zichzelf leidinggevende kwaliteiten toe en hoopt zodoende zijn ploeggenoten zo goed mogelijk te sturen.

'Elke overwinning is nodig, we zijn nu eigenlijk met een nieuw blok begonnen na de interlands. Tegen Go Ahead Eagles hebben we natuurlijk al gewonnen, maar nu de eerste thuisoverwinning weer. Vitesse is gewoon een goede ploeg, dat hebben we vandaag bij vlagen kunnen zien. Deze 1-0 overwinning is belangrijk om weer een reeks neer te kunnen gaan zetten', is de verdediger positief.

'Ik denk dat wij de eerste grote kans krijgen via Nemanja Gudelj, dus de 1-0 had voor ons moeten zijn. Maar zij krijgen daarna ook twee goede kansen. We stonden niet goed en we konden ze niet echt lekker onder druk zetten. Wij deden het te matig, aan de bal was het slordig waardoor zij konden counteren. Het maken van keuzes moet beter gaan lopen. Ik weet niet of dit te maken heeft met de nieuwe speelwijze van de coach. We hebben gewoon weer een andere basiself en daar moeten vastigheden in komen. Dat neemt niet weg dat iedereen gewoon een fatsoenlijke bal moet kunnen inspelen', analyseert de centrumverdediger van Ajax.

Diezelfde centrumverdediger is erg blij met Peter Bosz, waar hij regelmatig minuten van krijgt. 'Ik ben blij met het vertrouwen van de trainer, ik laat het dan ook op dit moment zien', is Viergever positief over vorm van de afgelopen weken. 'Peter wil dat ik leiding geef in het veld, ik moet de ploeg neerzetten en dat probeer ik zo goed mogelijk te doen. Leidinggeven is iets wat ik in me heb, dus dan moet ik dat ook laten zien.'

Lees meer over:
Plaats reactie

020ouwe +0

Vele mensen kraken viergever altijd af wat ik niet echt begrijp. Tuurlijk hij is geen echte ajax verdediger en de kwaliteit waar we naar moeten streven. Maar als hij speelt vult hij het toch aardig in vaak. Kritiek is terrecht maar deze jongen afbranden is zinloos. Het is middelmaat, maar wel een middelmaat die een beetje respect verdiend ipv afgebrand te worden (kijk ook naar vorig seizoen hoe hij er stond toen we allemaal blessures hadden)

12-09-2016 23:40

ajaxinho +13

Veel respect voor wat hij (samen met vdHoorn) presteerden.
Maar die prestatie als reserve past niet echt bij zijn uitspraak.

Leiderschap had hij vorig jaar al moeten tonen.
Om op die wijze Riedewald uit de basis te spelen.
Of door laten schuiven naar het middenveld.

Hij wordt dit jaar weer een sleutelfiguur bij Ajax.
Dus we moeten sowieso door dik en dun achter hem staan.

13-09-2016 01:24

sapp +642

vorig jaar toch ook laten zien dat hij een constante factor is. Laat maar weer eens zien dat PB onnodig veel sleutelt aan het elftal. Het enige wat hij hoeft te doen is aanvallend trainen..

12-09-2016 22:52

deMeester +11450

Aandoenlijk hoe sommige "supporters" Viergever afkraken. Ze hebben uit hun hoofd geleerd dat Viergever slecht is. Nu hij constant speelt weten ze niets meer te zeggen, behalve hun uit het hoofd geleerde dogma's.

12-09-2016 22:18

niquedegraaff +5292

Viergever en leiding geven? mijn god. We zijn echt afgegleden.

12-09-2016 17:26

Afca_126 +2

Echt hoor erg.

12-09-2016 18:28

TOOL +3

Zolang hij geen bal op zijn rechter voet krijgt is er niet veel aan de hand. Hij is best snel, werkt altijd hard en is niet bang om mee op te komen of een bal in te spelen. Op zich is hij helemaal niet zo slecht en hij heeft veel meer ervaring dan hetgeen om hem heen staat. Logisch dat hij wat sturing geeft aan de jonkies.

12-09-2016 17:10

godezonensuper +1

Toch jammer dat Tete voor back aanvallend te zwak is en voor het centrum te zwak is in de lucht. Als hij zich op 1 van die 2 punten zou kunnen verbeteren zie ik hem toch gewoon het liefst in de basis met Veltman, sanchez en een nieuwe linskback.

Viergever is een prima 12e man maar dit is in principe toch gewoon geen basis materiaal?

12-09-2016 16:17

ram +7283

Onzinverhaaltje van Ajax. Tete is geen wingback maar men doet nu net of hij geen bal bij een medespeler kan krijgen... ik ben juist blij met een back die kan verdedigen.

Het is nooit goed: toen we Van Rhijn en Van der Wiel hadden liep iedereen te zeiken dat ze niet konden verdedigen...

We kunnen nu eenmaal geen topbacks halen/houden die beide heel goed kunnen. Die zijn extreem zeldzaam. Tete is misschien wel de beste verdediger van Nederland en moet gewoon altijd spelen, vind ik.

Creativiteit moet van het middenveld komen of we moeten een linksback kopen die aanvallend meer kan bijdragen. Dijks vind ik zowel aanvallend als verdedigend niet top.

12-09-2016 16:37

RuffRhythim +24837

Zal het nooit een geweldenaar vinden maar momenteel is er niet zoveel mis met hoe hij speelt. Is wel eens anders geweest.
Volgens mij kan het best een aardig centrum zijn zo samen met Sanchez.

12-09-2016 15:50

Daantje Makkes +1

Scoort een goal en praat meteen over leiding nemen... Komt niet geloofwaardig over

12-09-2016 15:48

Adam24 +39210

Viergever speelt prima, al sinds de winterstop eigenlijk. Hij is ook de oudste achterin dus het is logisch dat hij het neer moet zetten. Geef hem maar het vertrouwen, volgens mij is hij ook het type voetballer wat met vertrouwen opbloeit.

12-09-2016 12:25

Ajax412 +1326

Precies, speelt gewoon degelijk en raakt steeds beter in vorm.

12-09-2016 12:51

Ar +104

WTF?
Moet ik hieruit nou opmaken dat Bosz van plan is de zeer middelmatige Viergever, leuk als wisselspeler, te laten staan in het hart van de verdediging?
Dan is het nog erger dan ik dacht. Tete, Riedewald zijn betere verdedigers.
Tot nu toe vind ik de nieuwe trainer 10 keer niets. Het is nog erger dan onder De Boer. Zowel spel als resultaten.

12-09-2016 11:48

Raikkonen94 +641

Als een huis tuin en keuken voetballer als Viergever al leiding moet geven aan de Ajax verdediging dan wordt het een zwaar jaar.

12-09-2016 08:08

eros +4823

Als Viergever degene is die je verdediging moet gaan leiden,...
Waar is de tijd van Chivu, Stam, Vermaelen, Verthonghen,...??

12-09-2016 06:29

Damian_AFCA +0

Viergever die leiding moet geven aan de Ajax verdediging.. Klinkt als een grap. Maar eerlijk gezegd kun je nou niet zeggen dat ie het slecht doet de laatste tijd. 2 x in de basis en 2 x de 0 gehouden. Eind vorig seizoen ook erg constant gespeeld. Ook al lijkt hij mij nog steeds te licht voor Ajax, zou hem toch wel laten staan voorlopig. Maakt vandaag ook een hele belangrijke goal!

12-09-2016 02:11

Flerenc +1

Viergever is een redelijke verdediger en geeneens veel slechter dan die dwazen die in het Nederlands elftal staan te schutteren

12-09-2016 02:01

Ajaccus +10

Er is op dit moment sowieso geen betere optie
en hij doet het op dit moment ook zeker niet slecht.

11-09-2016 23:24

MosesD +14690

Viergever wordt hier regelmatig volledig afgebrand, Ik vind hem echt niet zo slecht. Een meer dan bruikbare centrumverdediger. Verder was het vandaag al bij tijd en wijle smullen van Ziyech. Oké, niet alles was meteen heel goed, maar de klasse droop er vanaf. Nee, volgens Overmars hadden we deze speler niet nodig. Totaal lachwekkend. Voor de rest: Sanchez echte verdediger. Heerlijk. En Dolberg, wat een goeie invalbeurt. Ik zeg Traore op rechts, Ziyech op het middenveld.

11-09-2016 23:10

Pettersson1963 +0

Ziyech graag op 10 met Gudelj en Bazoer als controlerende middenvelders. Riedewald graag weer terug op zijn oude positie en Tete als rechtsback. Viergever is inderdaad niet zo slecht. Hij speelde de tweede helft van vorig seizoen gewoon goed. Overmars had Ziyech natuurlijk ook liever eerder gehaald maar was met handen en voeten gebonden aan het beleid van de Club en kreeg pas op het laatste moment het groene licht van de RvC.

11-09-2016 23:19

godezonensuper +1

Heb je Overmars gesproken?

11-09-2016 23:28

insectenverdelg +23543

en Klaassen ?

12-09-2016 00:04

godezonensuper +1

Bosz blijft wanhopig vasthouden aan Gudelj.
Maar ik denk dat het voor iedereen wel duidelijk is dat Traore op de flank hoort, dolberg in de spits en ziyech samen met Klaassen en riedewald op het middenveld.
Dan heb je gewoon een uitstekende voorhoede en middenveld.

11-09-2016 23:34

Pettersson1963 +0

Onzin. Wanneer je met een 6 wil spelen dan stel je Riedewald op. Wanneer je met een 10 wil spelen dan stel je Ziyech op. Je gaat toch niet met een 10 en een 6 spelen? Het meest logische is spelen met Ziyech op 10. Gudelj moet natuurlijk altijd spelen.

11-09-2016 23:51

glob +230

Gewoon spelen met 6 en een 10 en een box to box speler.

12-09-2016 18:42

Tikkiebreed +462

Speelde een goede wedsrijd, kan geen grote fouten herinneren. Moet zich vooral niet bezighouden met leiding geven aan het team dat doen anderen wel. concentreer je maar volledig op je eigen spel nick

11-09-2016 23:07

munser +0

de reactie van sommige doet me denken aan die gozer op YouTube die helemaal flipte omdat we Britney Spears met rust moesten laten...

Get real... viergever... ajax...

11-09-2016 22:51

@Maar7en +1580

Vond Viergever prima spelen. Net als het laatste half jaar van vorig seizoen is hij aardig stabiel en pikt zijn goals mee. Tot op heden vult hij die positie het beste in en mede omdat ik in Riedewald meer een middenvelder zie lijkt het me fijn als ie een poosje op die plek blijft staan. Sowieso lijkt het me beter om eens minder wisselingen per wedstrijd te doen. Oja wel zit echt naar middenveld eerst. Daar is ie op zijn best en M. I. Ook de beste die we daar hebben. Creatief snel en zet er twee box to box spelers naast en het middenveld is onverslaanbaar.

11-09-2016 22:51

Pauw +2241

T zou kunnen dat jij dat kan Nick. Maar vandaag heb ik vooral vaak een heel lang veld gezien omdat je niet aansluit. Van Peter Bosz moet je vooruit (voor je man) verdedigen. Dat heb ik te weinig gezien.

11-09-2016 22:39

afcajacied00 +309

De hele selectie is gewoon kut, behalve ziyech en de talentjes

11-09-2016 22:24

godezonensuper +1

Younes? Sanchez? Riedewald?
Clown

11-09-2016 22:46

sanchezsamuelso +0

ik vind het de beste selectie in jaren. In potentie heb je met Ziyech, Traoré, Younes en dan nog Dolberg en Cassierra erachter een fantastische voorhoede. Laten we niet vergeten dat nog niet zo heel lang geleden Schöne of Klaassen in de spits stond. Middenveld met Klaassen, Riedeweld, Gudelj, Bazoer, vd Beek etc. en evt Ziyech is ook gewoon goed. Verdediging met Veltman (international), Sanchez, Tete, Viergever, Dijks iets minder maar zeker niet slecht.

12-09-2016 16:16

SjakieWolfs +3

Och och och, wat makkelijk weer om Viergever af te kraken. Hij is wel de meest ervaren speler in het elftal. Bij AZ heeft ie wel bewezen dat ie leidinggevende kwaliteiten heeft. Goed dat Bosz dat ook weet en neem van mij aan dat Nick gaat groeien in die rol en straks niemand meer om hem heen kan.

11-09-2016 22:07

gi0vanni +7324

Ik denk dat hij het van achter best aardig kan invullen alleen nog een beer van een kerel naast hem. :d o.0

11-09-2016 22:31

Panama +0

Toch leuk dat er altijd 1 speler is waarvan niemand het wil, maar uiteindelijk toch in de basis beland. En aan het einde vh seizoen is dan iedereen bijgedraait en is nick een topverdediger.
Centraal is hij gewoon beter dan veltman, imo in alle opzichten.

11-09-2016 22:01

SjakieWolfs +3

Amen!!!!!!!

11-09-2016 22:07

Beretta +5

Ik vind Viergever maar een merkwaardige speler. Komt over als iemand die weinig zelfvertrouwen heeft (twijfelt vaak aan de bal en loopt te veel achteruit) maar is wel degelijk en constant. Geen speler die Ajax naar een hoger niveau tilt maar zal tegen 12-14 teams uit de NL competitie moeiteloos mee moeten kunnen. Met hem hebben we iig wel 2 x achter elkaar de nul gehouden :p. Voorlopig laten staan dus. De goal zal hem absoluut goed doen en wellicht de overtuiging geven om niet bang te zijn fouten te maken. Sowieso een geinig duo met Sanchez, de killer uit de Andes en de nuchtere kaaskop, mooi toch?! Als Bosz Viergever naar een hoger niveau kan brengen is het echt een tovenaar.

11-09-2016 21:47

-Ajax- +0

Toch jammer dat hij totaal geen uitstraling heeft, vind hem op dit moment degelijk spelen

11-09-2016 21:44

AjaxCitizen +2163

De reacties zijn weer eens negatief op Viergever, die gewoon een goede wedstrijd speelde en al langer degelijk speelt dit seizoen. Begint echt triest te worden. Bijna net zo triest als dat uitfluiten van de invallende EL Ghazi.

OT: Met Krul op doel heb je binnenkort een leider achterin, denk ik. Is daar wel het type voor. Kunnen Veltman, Sanchez, Viergever en Dijks zich puur focussen op wat er voor hun gebeurd.

11-09-2016 21:24

Wesl +0

er wordt overdreven in de negatieve reacties, daar ben ik het mee eens. Maar met Viergever en Dijks heb je wel gewoon middelmaat..

11-09-2016 21:33

AjaxCitizen +2163

Het gaat erom hoe hij nu speelt en dat doet hij uitstekend. Veltman is ook middelmaat, maar dan is de kritiek altijd milder. Het slaat gewoon nergens op.

11-09-2016 21:39

mvdk +44300 moderator

60% hier zit tegen een burnout aan. Dat is al een tijdje bekend. Ook merk ik ernstige stemmingswisselingen op. Vaak lees ik de ene dag reacties die de andere dag 90 graden andersom zijn. Soms zelfs al na anderhalf uur.

11-09-2016 21:40

Wijnvoord +193

ben blij met deze reactie, ben een zelfde mening toegedaan.

11-09-2016 21:45

AjaxCitizen +2163

Af en toe speelt hij een mindere wedstrijd. Dat blijft dan hangen bij mensen en als het dan nog niet helemaal loopt zoals ze willen, dan nemen ze hun standaard pispaaltjes om hun frustratie te uiten. Het is triest om hem dan nog te bekritiseren i.p.v. hem te complimenteren, wanneer hij een goede periode of wedstrijd speelt.

11-09-2016 21:58

Lekiam +1

Vandaag speelde hij bovenverwachting goed, ik had hem zelfs man of the match gemaakt als ik het mocht zeggen. Maar helaas is dit niet de regelmaat.

11-09-2016 21:17

mcatarinob +0

Tete lijkt me heel geschikt voor in het centrum, vooral wanneer ploeg aan het front is. Hij is moeilijk te passeren en bijzonder snel, om weer terug op z'n post in het centrum te zijn.

11-09-2016 21:04

AjaxCitizen +2163

Tete moet op rechtsback al bijna alles compenseren met slidings. Doet hij dat ook in het centrum en tast hij mis, dan heb je een gapend gat achterin. Komt ook lengte en fysiek te kort. Wordt zo weggezet in de kopduels of op kracht.

11-09-2016 21:26

willycicci +3806

Blij dat een ander het ook ziet, Tete word altijd geprezen om zijn verdedigende kwaliteiten maar staat positioneel altijd slecht opgesteld.

Hij kan dit vaak herstellen met zijn uitstekende sliding maar voorkomen is beter dan genezen, in het centrum zou dit veel meer naar boven komen

11-09-2016 21:51

JesseTerHaar +19 admin

Focus eerst op jezelf

11-09-2016 21:01

Sammy Sosa +741

Ik begrijp de meeste wel echter vorig jaar stond hij met vd Hoorn centraal. Blijkbaar is Viergever goed in beton verdedigingen XD de cijfers liegen er helaas niet om.

11-09-2016 21:01

talent020 +7

Ik moest gewoon lachen om deze tekst, Viergever moet menubalk alle zeilen bijzetten om overeind te blijven. En dan zou hij ook nogeens leiding moeten geven? Wat een grap...

11-09-2016 21:00

IboAFCA +16250

De ene keer loopt hij de spits in en de andere keer durft hij niet door te dekken. Uuhhhh

11-09-2016 20:59

deMeester +11450

Het wordt allemaal steeds gekker bij Ajax. Klaassen en Gudelj die maar niet gepasseerd worden. Spelers niet op hun beste positie laten spelen en nu dit weer. Het zou lachen zijn als dit Jiskefet was, helaas is dit serieus: Bosz die de leiding van de verdediging aan Viergeven toevertrouwd. Straks wordt zijn contract nog verlengd ook!

11-09-2016 20:56

Ajax4life16 +4

Hij is helemaal niet goed genoeg om een leider te zijn. Is veel te veel met zijn eigen spel bezig. Zet Tete nou centraal neer, Geweldige verdediger en dat is nou precies wat we nodig hebben.

11-09-2016 20:53

WyZynDeBeste +2

Hij heeft al moeite genoeg zelf overeind te blijven met al zijn beperkingen. Laat staan leiding geven.

11-09-2016 20:52

Sammy Sosa +741

Ben ook positief verrast over Viergever (gezien zijn beperkingen). Maar dat gelul van hem over niet eens een fatsoenlijke bal in kunnen spelen, daar is hij toch echt de kampioen in. Goed verdedigend is hij redelijk en als hij idd leiding kan geven (waardoor Sanchez kan excelleren) mag hij voorlopig blijven staan.

11-09-2016 20:50

AjaxCitizen +2163

Geen fatsoenlijke ballen in kunnen spelen? Heb je vandaag wel gezien hoeveel ballen hij zuiver vooruit speelde?

11-09-2016 21:30

Guv +0

sorry lees alleen de titel en schiet in de lach

11-09-2016 20:48
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.