Van Praag gaat directie assisteren: 'Op technisch gebied gaan wij gewoon door'

door Jesse ter Haar 308

Bron NOS

Van Praag gaat directie assisteren: 'Op technisch gebied gaan wij gewoon door'

door Jesse ter Haar 308

Bron NOS

Laatst geüpdatet

Ajax komt door de schorsing van Alex Kroes allesbehalve in een chaos terecht, zo vertelt Michael van Praag de NOS. De voorzitter van de Raad van Commissarissen gaat de directie assisteren en ondertussen gaat de technische leiding gewoon verder met de aanstellingen van nieuwe mensen op sleutelposities binnen de club.

'Het is helemaal geen ongekende chaos, want wij gaan bestuurlijk gewoon door. Ik word gedelegeerd commissaris en ga de directie assisteren', geeft de sportbestuurder aan. 'Op technisch gebied gaan wij gewoon op dezelfde ingeslagen weg door. We hebben Louis van Gaal, Danny Blind, Kelvin (De Lang, red.) en Marijn (Beuker, red.), dus daar maak ik me echt geen zorgen over.'

Naast een nieuwe algemeen directeur moet Ajax nog een technisch directeur en hoofdtrainer voor in het volgende seizoen aanstellen. Het laat vooralsnog op zich wachten, maar Van Praag benadrukt dat de eerder genoemde namen zeker niet stilzitten. 'Die zijn allang bezig met de personen waarover u het heeft. Er moet nu een nieuwe algemeen directeur komen. Het is gisteren allemaal pas besloten en vanochtend is het gebeurd, dus wij gaan deze week om de tafel zitten om te bespreken hoe we dit gaan doen.'

Over de autoriteit van de huidige Ajax-directie om een nieuwe trainer aan te kunnen stellen, kent RvC-voorzitter geen enkele twijfel. 'De directieleden, Marijn, Susan Lenderink en Menno Geelen, gaan een voorstel doen op basis van de dingen die ze nu bespreken met externe mensen. Dan doen ze een voorstel van wie ze willen hebben en zijn er bepaalde procedures. Dan zegt de RvC “dat is goed” en zijn ze er.'

Van Gaal 'dagelijks in contact' met Beuker

Men hoeft in ieder geval niet te verwachten van Louis van Gaal zijn gezicht vaker gaat laten zien bij Ajax. Bovendien is hij vanuit Portugal al dagelijks betrokken. 'Louis heeft een hele actieve rol via de telefoon. Dat kan ook niet anders, want hij woont in Portugal en wil ook niet naar Nederland komen. Hij zal hier niet fysiek aanwezig zijn en ook niet tijdelijk CEO worden. Hij helpt ons op de achtergrond en is dagelijks in contact met Marijn Beuker.'

Lees meer over:
Plaats reactie

debarbaar +8219

Van Praag gaat de directie assisteren. De man is 76 en denkt nog steeds dat het bouwen van een website iets heel bijzonders is. Wat is dit voor amateurisme?

03-04-2024 16:10

Michiel Kapteijns +5372

Nu gaat toezichthouder van Praag dus ondersteunend directielid Van Praag controleren. Wij van wc eend. Van Praag zou zijn goede vriend Riemer van den Velde eens moeten vragen hoe het Heerenveen verging toen hun bestuursmodel tijdelijk veranderde in een One Tier Board, waar toezichthouders ineens ook uitvoerende taken kregen. Het werd een zooitje. Daarnaast kan het niet zo zijn, zoals de topreactie al uitlegde, dat een voorzitter van de RvC na ruggenspraak met zichzelf ineens directieve bevoegdheden krijgt. Van Praag is een pluchezieke, rancuneuze demagoog verpakt in een politiek correcte, ogenschijnlijk amaibele buitenkant.

02-04-2024 22:49

JoeBlow +8161

Er is een groot verschil tussen het worden van interim CEO (directielid met beslissingsbevoegdheid, is geen commissaris meer - zoals van Halst) en gedelegeerd commissaris (geen onderdeel van de directie en zonder stemrecht in de directie, blijft commissaris - zoals Van Praag).

Het betekent alleen dat hij tijdelijk tijd vrijmaakt om dichter bij de directie te zitten ter ondersteuning, advies en additioneel toezicht.

Bijzonder gebruikelijk als het bestuur van de onderneming in zwaar weer is geraakt, bijvoorbeeld door overtreding van regelgeving.

03-04-2024 15:07

JoeBlow +8161

Maar belangrijk te onderscheiden - van Praag is geen lid van de Directie. Dit even ter verduidelijking voor die ongeïnformeerde jojo’s hier die hem meteen beschuldigen van belangenverstrengeling en de parallel trekken van Van Halst. Volledig andere scenario’s.

03-04-2024 15:32

Mung +1359

Schijnt dat van Praag morgen ook op het trainingsveld staat om van 't Schip te assisteren

02-04-2024 22:24

Aeneas +1186

Laten we hopen dat van 't Schip wat assistentie krijgt!

02-04-2024 23:20

Toramanggg +7168

Gelukkig hebben we met Kelvin de Lange, Marijn Beuker en vooral Menno Geelen wel goede mensen in de organisatie

02-04-2024 22:06

Nogmaals +796

Ik heb ooit het (on)genoegen gehad Van Praag van dichtbij mee te maken toen hij een piepklein evenementje organiseerde. Ging nergens over. Iets met kunst. Ik heb nog nooit zo'n zelfoverschattende ijdeltuit meegemaakt. Alles waar hij zich mee bemoeide verliep zo chaotisch dat ik me toen al niet voor kon stellen dat deze man ooit voorzitter van een grote organisatie geweest was. Nu gaat ie ons wel even redden. Ik vertrouw die gozer net zover als ik m kan gooien.

02-04-2024 21:43

Dusbaba +15336

Als ik het zo hoor, hebben we helemaal geen AD en TD nodig

02-04-2024 21:31

1818 +1039

Welke directie gaat ie ondersteunen dan?? Er is niemand

02-04-2024 21:15

Babangida83 +23821

Wel mooi dat die Van Gaal dus geen verantwoordelijkheid heeft, maar wel grote fouten kan maken, waarvan we dan niet weten of ze van hem komen. Ongelooflijk onprofessionele situatie, als die waar is.

Destijds met Cruijff was het heel anders. Cruijff was er voor verantwoordelijk. Hij kon niet ontslagen worden, maar wel natuurlijk falen, en dan was zijn adviseurschap ook afgelopen. Zoals in de ogen van sommige mensen geschiedde. Ik vond niet dat hij faalde, maar meningen verschillen.

Wat betreft trainerschap volgend jaar, zou ik teruggrijpen op Heitinga en Vos assistent maken. Vos kan het dan straks overnemen als Heitinga door de voordeur vertrekt na bewezen diensten. Heitinga vond ik goede resultaten halen. Hij verloor geen punten tegen de nummer 4 of lager en daarnaast kwam hij tot de bekerfinale, die hij eigenlijk had moeten winnen. Dan word je altijd minstens derde. En dat met een compleet aangeslagen selectie zonder mentaliteit.

02-04-2024 21:07

Aurelius1 +19698

Vos vos vos.... gewoon een hype en meer niet.

02-04-2024 21:27

HendrikAjax +16830

Jij beweert toch altijd dat een trainer geen invloed heeft? Wat boeit het jouw dan of het Vos of iemand anders wordt?

02-04-2024 21:57

Spelvreugde +4607

Ijzersterk. Denk niet dat onze huis-nihilist daar op gaat reageren.

02-04-2024 22:48

Lars.v +3039

Vos is het ook niet.. tijd van proberen is wel voorbij lijkt me?

02-04-2024 21:30

023Haarlem +3247

Haal Lesley Bamberger ,John Bes en Alex Pastoor maar naar Amsterdam !!!!

02-04-2024 21:02

Cello +52851 moderator

Nu is het nav "Quote", dat dit alles naar buiten komt. Ik vraag me alleen af.... als dan dit blad niet hiermee naar buiten was gekomen bij Ajax....zou het dan überhaupt ooit door iemand naar buiten gebracht zijn geworden?. Tegelijk lijkt het me logisch dat een blad als Quote kijkt naar de aandelen van rijke NL-ers, waarvan Kroes er één is met zijn vermogen van rond de 14mio. Maar wat ik me wel afvraag...zouden ze altijd en bij iedereen kijken naar de data's waarop dergelijke aankopen van aandelen zijn gedaan?. Kan me zo voorstellen, dat ze zien in een overzicht dat Kroes ruim 42.000 aandelen Ajax heeft en dat voor kennisgeving aannemen. Is het dan opvallend dat ze daarnaast kijken naar aanschafdata's van die aandelen??. Of waren ze al op onderzoek naar de handel en wandel van Kroes?. En wat of wie zouden daar de aanleiding toe geweest zijn?.
Zelfs bij de AFM zijn de afgelopen maanden geen alarmbellen afgegaan. Die komen namelijk ook pas nu in actie.
Kortom....ik krijg het idee, dat zonder de Quote er waarschijnlijk nooit een haan naar gekraaid zou hebben, dat stoute Alex Kroes, stiekum op 26 juli 2023 17.000 aandelen Ajax had aangekocht.

02-04-2024 20:58

DarkChild +3451

klopt. Zij kregen de tip: https://www.ajaxshowtime.com/bijzaken-en-geruchten/quote-journalist-er-kwam-opeens-een-melding-binnen-over-ajax-en-dat-gebeurt-niet-zo-vaak

Moet daar wel bij zeggen: dat het niet naar buiten komt anders, maakt het niet automatisch goed.

02-04-2024 21:13

Cello +52851 moderator

@DarkChild

Nee. Natuurlijk maakt dat het niet goed.
Maar wat me dan weer wel intrigeert, dat is, waar komt die melding, die tip dan vandaan?.
Ik bedoel.... dat lijkt toch er op dat er dus iemand belang bij had (en dus de wetenschap) bij het neerhalen van Kroes.

02-04-2024 21:21

DarkChild +3451

Eens. In dit soort situaties heeft iedereen belangen, gebeuren dingen niet heel vaak zonder reden.

Maar of we er ooit achter komen? Of dat het zelfs uitmaakt. Twijfelachtig.

02-04-2024 21:24

PetrusKeizer +10739

Precies , Cello. Het gaat helemaal niet om
dat zogenaamde 'misdrijf', een benaming vd kwestie waar half AS met graagte achteraan loopt. Zoals altijd gaat het puur om: wie heeft waar belang bij? Quotes van v Praag als: het is onze taak niet om Kroes erop te attenderen dat, etc vind ik nogal veelzeggend. De vraag:"oh, je hebt aandelen. Wat is de bedoeling ervan en wanneer heb je ze gekocht?" lijkt me volkomen normaal. In een gesprek aan de bar krijg je hem wel, en in meerdere sollicitatiegesprekken niet?

03-04-2024 07:15

Ajacider +4886

Wellicht een rijke feyenoorder of psv-er die het nu alweer in de broek deden

02-04-2024 21:28

Dolblij +44912

Een beursgenoteerde onderneming heeft een gelouterde CEO nodig, en geen ex-voetballers of voormalige spelersmakelaars die niet weten wat ze (moeten) doen.

02-04-2024 20:57

JesperDeVlo +5412

Vandaag is ook duidelijk geworden dat de technische koers niet gewijzigd wordt. Beuker en De Lang gaan gewoon door met de gesprekken die al waren opgestart met de kandidaat hoofdtrainer en Directeur Transfers.

Citaat Van Praag:
Naast een nieuwe algemeen directeur moet Ajax nog een technisch directeur en hoofdtrainer voor in het volgende seizoen aanstellen. Het laat vooralsnog op zich wachten, maar Van Praag benadrukt dat de eerder genoemde namen zeker niet stilzitten. 'Die zijn allang bezig met de personen waarover u het heeft.'

Conclusie: de nieuwe hoofdtrainer gaat dus niet Frank de Boer worden.

Volgens Mike Verweij, Ajax-watcher van De Telegraaf, was Kroes geen fan van de komst van De Boer. "De Boer was voor Kroes geen optie.'

02-04-2024 20:56

Gewoon Gijs +18321

Vind het verraad dit keer pas na Pasen plaats?

02-04-2024 20:54

YugoVik +33064

Welke verraad?

02-04-2024 20:55

Amp +37502

Het verraad dat kroes jegens ajax deed. Kroes met de judas' kus. Ajax dood en vervolgens herrezen. Laten we daar dan maar op hopen

02-04-2024 22:53

Gewoon Gijs +18321

Ok Fside donderdag tegen van Praag keren, dit is niet ok, om vanuit rvc maar ff directie baas te worden; vast volgens de bedrijfsregels, maar plaag voor voetbalclub Ajax

02-04-2024 20:53

Danielson +50165

Normaliter reageer je wat genuanceerder Gijs.

02-04-2024 21:40

Gewoon Gijs +18321

ja hier voel je aan theewater dat er vals speel wordt gespeeld

02-04-2024 21:59

Mundus +1228

Slecht voorstel. Maakt de chaos alleen nog groter.

02-04-2024 23:08

Raoul14 +3077

Natuurlijk is het een grote chaos en puinhoop, maar dat toegeven gaat te ver. Ze zijn volgens mij allang blij dat ze Kroes, om welke onduidelijke andere reden dan ook kunnen lozen.

02-04-2024 20:53

Gewoon Gijs +18321

volgens mij ook, die aandeeltjes van Kroes lijkt me eerder een soort zelfpijperij te zijn, maar dit klopt natuurlijk van geen kant

02-04-2024 20:55

sucre +15104

Onduidelijke reden? Je hebt het niet gevolgd vandaag....?

02-04-2024 20:56

JesperDeVlo +5412

Inmiddels zijn er voldoende feiten die aantonen dat Alex Kroes wel erg graag buiten de lijntjes kleurt:

Een vijftal feiten:
1) Alex Kroes heeft eerder dit jaar (2023) via een Cypriotische voetbalmakelaar het Belgische KV Kortrijk en de Amerikaanse oplichters Maciek en Mikhai Kaminski bij elkaar gebracht. Dat meldt het Belgische Sporza. De club zou voor miljoenen overgenomen worden door het duo, maar tot op heden heeft KV Kortrijk nog geen cent mogen ontvangen.

2) Mogelijk zijn dus echter niet alleen de nieuw gekochte aandelen strafbaar, maar ook de aandelen die hij in een eerder stadium al had. Hij was tegelijkertijd namelijk in functie bij AZ. Het probleem laat zich simpel omschrijven: 'Als bestuurder van de Alkmaarse voetbalclub was het voor hem verboden om aandelen te kopen van een andere betaaldvoetbalorganisatie.'

3) Alex Kroes is vooral door zijn timing in het kopen van aandelen in Ajax in de fout gegaan, zo meent beursanalist Nico Inberg. De algemeen directeur kocht vlak voor zijn aanstelling nog eens 17.000 aandelen in de club en die actie heeft volgens de expert iets 'stiekems'.

4) Woensdag kwamen er quotes van Kroes over Sven Mislintat naar buiten. In het boek van De Galan noemde Kroes Mislintat onder meer een 'meesteroplichter' en een 'charmante zwendelaar'.

5) Kroes richtte in 2000 samen met zijn goede vriend Kees Vos SEG op. Bij de komst van Kroes is bij Ajax een protocol opgesteld dat Kroes eventuele onderhandelingen met SEG niet zal voeren.
In maart voert Kroes samen met Kees Vos gesprekken in Engeland met Christopher Vivell de nieuwe beoogde directeur transfers.

02-04-2024 21:00

PetrusKeizer +10739

Allemaal spijkers op laag water zoeken. Kroes kan een oriënterend gesprek (gehad) hebben met Vivell, is maar 1 voorbeeld. Dat is heel wat anders dan 1 op 1 onderhandelen.

03-04-2024 07:21

Been +12434

Hoe vind je zelf dat het gaat Mike?

02-04-2024 20:52

Godenzoon24 +15268

Ah kijk stap 3 van van Praag zijn machtsgreep!

02-04-2024 20:46

debarbaar +8219

Van Praag vindt dit heerlijk. Niet controleren, maar regeren ook als hij daarmee de club de helder injaagt.

02-04-2024 20:44

Cosey2 +6981

Hele geruststelling Mike, iedereen is net zo lekker bezig, ga zo door!
Morgen lekker bikkelen om plek vijf en zondag ons kontje omhoog tegen onze vrienden.
Tering wat een ellende, maar toch hou ik van ze.

02-04-2024 20:41

95 +2164

Ajax is en blijft mijn club maar ik geloof helemaal niemand meer bij ajax. Wordt tijd voor een revolutie!

02-04-2024 20:39

Henkjanklaas +20606

Van Praag stelt ons helemaal niet gerust. Naast het onaanvaardbare gedrag van Kroes was de RvC weer eens niet bij de les inzake die aandelentransacties.

02-04-2024 20:38

twynestar +28213

onzin, het is echt niet gebruikelijk dat je als onderneming door bedrijfsrecherche de aandelenhandel van je kandidaat ceo laat doorlichten hoor. kleuters hier

03-04-2024 09:54

023Haarlem +3247

Haal Lesley Bamberger ,John Bes en Alex Pastoor maar !!!!

02-04-2024 20:35

JesperDeVlo +5412

Elk nadeel heeft zijn voordeel!

Het plan Kroes om de Directeur Transfers pas na de zomerse transferperiode te laten starten is vandaag in de prullenbak gegaan.

Het nieuwe plan voor de Directeur Transfers is: starten ASAP.

02-04-2024 20:30

barry1988 +23997

https://twitter.com/Rinzinho/status/1775218217796907240?t=qX21xck5rnmg_WDrNoMx8Q&s=19

De eerste naam voor de opvolging van Kroes wordt al genoemd. De directeur van het circuit van Zandvoort. Geen idee of het een goede kandidaat is.

02-04-2024 20:26

023Haarlem +3247

Robert van Overdijk is een hele goeie zakenman. Maar wel een man die alleen maar aan geld denkt.

02-04-2024 20:29

barry1988 +23997

Klinkt niet als de juiste man voor de job. Er moet niet alleen naar de centen gekeken worden.

02-04-2024 20:31

Spelvreugde +4607

Juist wel, alleen niet alleen naar de korte-termijn centen, maar vooral naar de lange-termijn centen. De eerste jaren na de Cruijff-revolutie werden de zaadjes gepland voor enorme verdiensten in de daaropvolgende jaren.

02-04-2024 22:56

Web +178830

Van Gaal, Blind, de Lange en Beukers gaan alles ( voorlopig) bepalen
En daar kun je alles van vinden
En dat is volgens mij niet veranderd nu Kroes weg is?

02-04-2024 20:11

YugoVik +33064

Ze gaan verder met de onderhandelingen wie in zijn gezet, heb meer vertrouwen in hun dan wat ik in Kroes had..

02-04-2024 20:12

Web +178830

Er verandert niet zo veel
Kroes heeft voetbal technisch niet de bagage

02-04-2024 20:13

YugoVik +33064

Hij is een gluiperd hij is met kees vos naar Engeland geweest voor vivell terwijl ajax contractueel heeft vast gelegt dat hij niet direct met kees vos mag werken.

Espn vraagt dat net aan van Praag of hij dat wist..

02-04-2024 20:14

Redrum +95938

Ja en toen heeft hij ook nog op pony's gewed en hij schijnt ook gesignaleerd te zijn bij een illegal underground cock fighting deathmatch in Hackney.

02-04-2024 20:22

YugoVik +33064

Tja het is contractueel vast gelegd dat hij niet mag samenwerken met SEG

02-04-2024 20:23

Barra +5529

Cheeky bastard

02-04-2024 20:40

Ans B +19809

Volgens mij vergis je je hierin.
Hij heeft de beide trainers van Queens Park aangesteld, waaronder Veldman, maar veel belangrijker is zijn MANIER van denken en werken: enerzijds heel analytisch en gestructureerd, anderzijds door voortdurend het gesprek aan te gaan, te sparren met experts, hun 'doorzagen' op details, hen ideeën voorleggend... En dit doet hij al járen, allemaal vanaf zijn 16e zelf ontwikkeld.
Ik denk daarom dat hij wel degelijk heel veel bagage heeft, maar dat we nog moeten afwachten wat de kwalitéit van die bagage is.

02-04-2024 21:04

Professor +11126

Volgens mij zou Kroes deze transferzomer de transfers voor zijn rekening nemen. (Wat je daar ook van vind) Maar als ze nu niet snel met een TD komen krijgt denk ik van Gaal een grote stem in dit alles ben ik niet blij mee. Dus hoop is op Beukers of een nieuwe TD gevestigd.

02-04-2024 20:15

Web +178830

Hij heeft gezegd breed gedragen in overleg met van Gaal, Blind, de Lange en Beukers

02-04-2024 20:16

Professor +11126

Klopt maar denk dat v Gaal erg dominant zal zijn, hoop dat ik ernaast zit.

02-04-2024 20:18

Web +178830

Dat past bij hem
Maar hij heeft ook veel goeds gedaan in het verleden met spelers halen
Als trainer is hij veranderd

02-04-2024 20:19

Professor +11126

Ja dat past bij hem als de anderen er maar niet van onder de indruk zijn.

02-04-2024 20:22

Web +178830

Dat moet je hopen

02-04-2024 20:25

Barra +5529

Ik denk wel dat van Gaal in levende lijfe dominanter is dan vanuit Portugal.

02-04-2024 20:42

PetrusKeizer +10739

Web, niet zo naïef. Er wordt voortdurend van alles gezegd. Je moet wel weten wat voor vlees je in de kuip hebt. Van Praag ontpopt zich als een 1eklas Machiavelli.

03-04-2024 07:28

YugoVik +33064

Wow espn verslag gever doet er een schepje boven op en zegt dat kroes samen met kees vos naar Engeland is geweest voor vivell en vraagt of van praat dat wist..

Kroes is een gluiperd..

02-04-2024 20:11

vandenhaas4 +15047

Hoezo? Dat is/was zijn werk.

02-04-2024 20:52

PeterLarsson +13212

Als je dit script over de bestuurlijke chaos zou aanbieden bij Netflix wordt het afgewezen daar het teveel fictie zou zijn en niet waarheidsgetrouw

02-04-2024 20:10

YugoVik +33064

Er word duidelijk gezegt dat ze verder gaan met de onderhandelingen, dus er is een grote kans dat er een buitenlandse td gaat komen..

02-04-2024 20:09

Capocapo +12001

Bijzonder dat mensen hier van Praag de schuld van geven. Wat moet de RvC anders doen?
Bekijk daarnaast zijn cv namens Ajax nog eens, het kan slechter.

02-04-2024 20:09

ajaciedje90 +59737

Controle uitoefenen. Zoals hey Alex, je bezit aandelen van Ajax. Om misverstanden te voorkomen, kunnen wij even inzage krijgen in de transactie data?

We staan er de afgelopen jaren namelijk niet zo goed op. De beleggersclub valt ons ook al maanden lastig met vragen over het onderzoek naar Mislintat en waarom wij niet op de hoogte waren van het belang dat een Duits zaakwaarnemers kantoor had in een privé bedrijf van ons voormalige TD. Dus wij willen nu alle schijn van verkeerde praktijken voorkomen.

RVC: krekels, krekels, krekels.

Oprotten allemaal!

02-04-2024 20:12

Capocapo +12001

Dat is toch precies wat die gedaan heeft?

02-04-2024 20:14

ajaciedje90 +59737

Achteraf ja.

02-04-2024 20:15

WheermolenFC5 +2076

Kan je gewoon nakijken bij de KvK, al die transacties van de ene naar de andere persoon/entiteit worden daar vastgelegd. Ajax is immers beursgenoteerd.

02-04-2024 20:26

Cello +52851 moderator

@ajaciedje90

Het was in het geval van Van Praag ALTIJD achteraf geweest daar de man destijds bij de aanstelling van Kroes geen rol had binnen de organisatie.
En laten we wel zijn....als dit alles 1-2 weken geleden naar buiten zou zijn gekomen, omdat niet een journalist maar Van Praag het intern had aangekaart bij Kroes en op dat moment deze stap had moeten zetten dan was de kritiek vrijwel hetzelfde geweest. Ook dan had men geroepen hoe het mogelijk was, dat dit dan pas naar buiten was gekomen en niet eerder.
Het is niet zo zeer dat de huidige RvC olv Van Praag in de fout is gegaan, maar dat dus eigenlijk diens voorganger is geweest, Pier Eringa en zijn RvC. Zij hadden in de gesprekken met Kroes moeten doorvragen over de aandelen die hij toen al had en misschien ten overvloede moeten aangeven (ookal had Kroes het zelf ook moeten en kunnen weten) dat meer aandelen op dat moment aanschaffen niet kan ivm zijn aanstaande mogelijke aanstelling en het beeld van 'handelen met voorkennis' dat zou kunnen ontstaan. Wat dus ook ontstaan is naar nu blijkt.

02-04-2024 20:31

NoFX +1575

Het melden van de aandelen van Kroes staat in het verslag van de AVA van november 2023, dezelfde AVA waar van Praag werd benoemd.

02-04-2024 20:39

Hwb +1457

Kroes heeft pas ná de bekendmaking laten weten dat hij aandelen Ajax bezit, dus hoe hadden ze dat vooraf moeten doen?

02-04-2024 20:45

PetrusKeizer +10739

Ik bevind me in het goede gezelschap van Ajaciedje90. Dit is precies wat ik gisteren ook al zei, en kan niet vaak genoeg herhaald worden .

03-04-2024 07:32

PetrusKeizer +10739

@Cello Hier ben ik t dus niet mee eens, om de simpele reden dat bij de overdracht van Praag cs niet verondersteld worden achteroverleunend en passief enkel de info te verstouwen die ze aangereikt wordt. Je kan en moet je voorgangers ook actief bevragen waar het aangewezen is. Met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid hebben ze dat of niet gedaan , of met een half antwoord genoegen genomen.

03-04-2024 07:35

Cello +52851 moderator

@Capocapo

Van Praag had ook helemaal geen functie destijds bij de aanstelling van Kroes.... dat was olv Eringa, destijds de voorzitter van de RvC.
Ik hoor ook nu dat men al op zoek is naar de opvolger van Kroes. Als dat een tijdje gaat duren kan ik me niet aan de indruk onttrekken, dat Ome Louis van Gaal voorlopig interim AD zou kunnen gaan worden. Al was het maar om de tijd te overbruggen naar augustus/september, de start van het nieuwe seizoen. Zou dan Frank de Boer op poleposition liggen voor het trainerschap??. Of Kluivert, die dit weekend al aangaf 'open te staan' voor een functie bij Ajax??. Zucht!.

02-04-2024 20:15

Capocapo +12001

Ook dat nog, ik snap die hetze tegen van Praag echt niet.
Mbt van Gaal, die is toch slim genoeg om de juiste trainer aan te stellen?

02-04-2024 20:18

Professor +11126

V Praag zei dat V Gaal in ieder geval geen tijdelijk AD wordt die blijft gelukkig in Portugal ver weg van Ajax. Jammer dat er andere manieren van communicatie zijn.

02-04-2024 20:21

Web +178830

Van Gaal is gewoon met Michels en Cruijff de meest succesvolle trainers ooit

02-04-2024 20:24

Capocapo +12001

Wat is er mis met van Gaal dan?

02-04-2024 20:25

Web +178830

Van Praag gaat zich niet met het technisch beleid bemoeien
Net wat jij zegt
Hij is voorzitter van de RVC dus zijn taak om dit naar buiten te brengen

02-04-2024 20:22

FransHoek +8964

Juist, daarnaast heb je bij een strafbaar feit zoals deze meldplicht. Van Praag zou anders ook de wet overtreden als hij het door de vingers zag. Het lijkt wel of mensen dit niet willen begrijpen of simpelweg de wet niet kennen.

02-04-2024 20:33

PetrusKeizer +10739

Gaat er juist helemaal niet om wat de RvC anders 'had moeten doen'. Dit is namelijk precies wat ze, met van Praag als initiator, WILLEN doen .

03-04-2024 07:30

Capocapo +12001

Misschien willen ze dit wel ja, maar welke andere opties hadden ze dan?

03-04-2024 07:59

PetrusKeizer +10739

Zaak door de AFM laten beoordelen, arbitrage AFM is onzin , was sowieso nooit een optie,en is alleen maar genoemd om te kunnen bekrachtigen 'dat we niks anders kunnen dan Kroes de laan uitsturen'. Dat is niet zo, want ze hadden een uitspraak vd AFM kunnen afwachten en als Kroes er dan met een berisping af zou komen was t niet meer dan een storm in een glas water gebleken. Maar de RvC wil dat allemaal niet afwachten, lijkt mij vrij duidelijk waarom.

03-04-2024 09:03

Capocapo +12001

Uitspraak laat 1 tot 1,5 jaar op zich wachten. Is Ajax dus nog ruim een jaar stuurloos.

03-04-2024 09:54

Wijnvoord +193

krijg meer het gevoel hetgeen bij Sophie en Jeroen werd aangegeven. Het komt van Praag niet slecht uit. Hij kwam voor een paar maanden maar blijft nu voor min 3 jaar dus hij wenst een vinger in de pap en die kreeg hij van Kroes niet. De bekende 3e colonne is weer in gang gezet.

02-04-2024 20:06

Professor +11126

Dacht dat van Praag mocht blijven tot 125 jarig bestaan.
Een soort van vriendendienst want hij zou er maar een paar maanden zitten.
En nu drie jaar?

02-04-2024 20:10

Marcus +2015

Iets zit me niet lekker. Noem het onderbuik gevoel, maar Kroes wilde een nieuwe weg inslaan met Ajax, daarbij was F. de Boer was geen optie.

Nu Kroes weg is, terecht of niet, laat ik even in het midden, hebben de Old Boys weer volledig de macht.
Met Blind en van Gaal als klankbordgroep is de weg vrij voor Frank de Boer.

Als dit scenario zich gaat voltooien ben ik er echt klaar mee.

02-04-2024 20:05

YugoVik +33064

Dat zijn onderbuik gevoelens, het is afwachten wat er gaat gebeuren..

02-04-2024 20:08

Spelvreugde +4607

Ik begrijp wat je zegt en dat kan ook best waar zijn maar dat neemt voor mij niet weg dat Kroes niet houdbaar is. Daarvoor is zijn handelen te dom en schimmig geweest.

02-04-2024 23:02

Yaeron +6379

Maar Van Halst moest ook weg toch?

02-04-2024 20:05

Tommyshelby +128441

Een directeurtje uit het skelteren.

Ik ga een beetje afstand nemen van Ajax als dit zo doorgaat.

02-04-2024 20:04

YugoVik +33064

Hoezo? Een directeur hoort zich bezig te houden wat een directeur hoort te doen..

02-04-2024 20:05

Balgevoel +30817

Boeiend. Als je niet weet wie je AD is, gaat het meestal goed met je club.

02-04-2024 20:19

pafo +1131

Ha ha Arno Vermeulen naast van Praag
Kunnen ze samen recht praten wat krom is.

02-04-2024 20:03

AjaxNoo1 +2120

Die mensen die dit als een coupe van van Praag/van Gaal zien wil ik vragen;

Wat stellen jullie voor als realische oplossing nu?? We hebben al 8 maanden stil gestaan, volledig overtuigd dat we nu een CEO zouden hebben en er staat dus niet 1 2 3 iemand klaar om het over te nemen.

We kunnen nu niet rustig een sollicitatieprocedure beginnen, dat afwachten en dan pas verdere stappen nemen.. We hebben een TD en nieuwe trainer nodig en moeten beginnen met het opstellen van transferplannen voor de zomer etc..

WTF moeten ze anders nu doen. Beuker & van Geelen alles maar laten doen terwijl hun hun eigen werk al hebben. De eerst gek van de straat als CEO aanstellen...

Ze kunnen ook Daphne Koster CEO maken, heb gehoord dat Jaap dat een heel goed plan vindt...

02-04-2024 20:03

Capocapo +12001

Precies. En net doen alsof van Praag ervoor gezorgd heeft, dat Kroes de wet overtreedt

02-04-2024 20:06

TontoKarnaggel +42379

Kijk naar de rol van van praag ten tijde van de revolutie. Kijk naar zijn rol in het ten have tijdperk. Van praag kan niet verkroppen dat zijn tijd erop zat bij Ajax en weet zich dankzij de chaos weer naar binnen te wringen.

02-04-2024 20:06

AjaxNoo1 +2120

Wat is jouw voorstel om de problemen op te lossen. Van Praag eruit zetten??

Als we toch bezig zijn kunnen we ook gelijk de hele RVC eruit zetten en helemaal opnieuw beginnen..

02-04-2024 20:13

TontoKarnaggel +42379

Het is niet meer op te lossen, van praag en zijn vriendjes hebben de club weer in handen gekregen en gaan hem niet meer los laten. We zijn weer terug bij af...

02-04-2024 20:19

Balgevoel +30817

Oud zeer. Van Praag kocht op de dag van z'n aanstelling niet 17K aandeeltjes. Toch?

02-04-2024 20:20

TontoKarnaggel +42379

Eens, die kroes heeft het (waarschijnlijk) over zichzelf afgeroepen, het is alleen rampzalig dat van praag van de situatie gebruik kan maken om weer een vette vinger in de pap te krijgen

02-04-2024 20:24

Le Canard +1255

Laten we hopen dat hij Arie van Os, Arie van Eijden en Leo Beenhakker mee krijgt. Dan staat er echt wel weer wat.

02-04-2024 20:02

TontoKarnaggel +42379

Uri coronel niet vergeten hoor!!

02-04-2024 20:07

MichelAngelo66 +22189

En hoe heet die andere ouwedikzak van de bestuursraad ook alweer.... Henrichs! Mooi stel hoor.... zou Theo Reitsma zeggen.

02-04-2024 20:11

Le Canard +1255

Ik denk niet dat die nog open doet als je aanbelt, maar dat was anders zeker een verrijking geweest.

02-04-2024 20:14

Le Canard +1255

Dan heb je gewoon een dreamteam. En met Traplift.nl en Kukident ook meteen twee nieuwe sponsors.

02-04-2024 20:19

Professor +11126

Maar vanavond bij Vandaag Inside (wat erger ik me aan dat programma maar ik kijk toch zeker een soort van zelfkastijding)
Derksen en Driessen deze twee walgelijke types hebben vast de messen geslepen met de grootst mogelijke onzin.

Een aanrader 😡

02-04-2024 20:00

Web +178830

Niet druk om maken.
Derksen is nog eerlijk en dat is Driessen niet

02-04-2024 20:03

Capocapo +12001

Welke onzin? Het is een grote tering bende binnen Ajax, blijkt maar weer eens. Moeten ze daar positief over zijn?

02-04-2024 20:07

023Haarlem +3247

Haal de directeur van Almere City.
En ook de TD van Almere City/

02-04-2024 19:59

Ajax1812 +9046

En de psycholoog.

02-04-2024 20:06

PalFischerArmy +2617

Van Praag doet me met deze woorden denken aan de woordvoerder van Saddam Hussein tijdens de eerste golfoorlog (nothing to see here, everythings fine).

02-04-2024 19:58

YugoVik +33064

Ze zijn al bezig met een andere ad als je bnr moet geloven

02-04-2024 19:59

Roels +1498

Bij een beursgenoteerde onderneming moet je altijd lijstje klaar hebben voor dit soort onverwachte situaties.

02-04-2024 20:01

vandenhaas4 +15047

Saddam, dat was een goeie AD geweest. Die woordvoerder had niet misstaan als assistent van Valkanis

02-04-2024 20:56

Ajaxfan16 +27411

https://www.bnr.nl/nieuws/nieuws-politiek/10544120/directeur-circuit-zandvoort-in-beeld-als-opvolger-alex-kroes-bij-ajax

Nu al zin in een F1 race in de Johan Cruijff ArenA.

02-04-2024 19:57

PeterLarsson +13212

Bernhard van Oranje als nieuwe TD , heeft iedere aankoop direct een huis ter beschikking…

02-04-2024 19:58

YugoVik +33064

Monster jam in de arena

02-04-2024 19:58

Capocapo +12001

Pagina staat alweer offline

02-04-2024 20:08

MrMartinez +2980

Kijk daar heb ík nu geen goed gevoel bij. Laat Van Praag zich bij zijn RvC-taken houden. Hij heeft zich voor mij te veel als ambitieuze baantjesjager geprofileerd om als 'manager' nog serieus te worden genomen.

02-04-2024 19:56

036AFCA97 +146646

https://www.bnr.nl/nieuws/nieuws-politiek/10544120/directeur-circuit-zandvoort-in-beeld-als-opvolger-alex-kroes-bij-ajax

02-04-2024 19:56

FlyingDutchMan +17310

Die schijnt hard te gaan ja!

02-04-2024 19:56

RepoocElad +9880

Wat een niveau hier, zeg. Van Praag doet en zegt werkelijk precies wat een voorzitter van de RvC hoort te doen en zeggen in deze situatie, maar half AS schreeuwt dat zijn kop moet rollen. Meeste snappen er echt geen ene kloot van hier, hè?

02-04-2024 19:55

Ajax1812 +9046

Schuld bij alles en iedereen neerleggen behalve bij henzelf? Goede reactie inderdaad. Fantastisch.

02-04-2024 20:07

RepoocElad +9880

Schuld bij Kroes neerleggen die een strafbaar feit heeft gepleegd. Van Praag heeft helemaal gelijk dat het de verantwoordelijkheid is van Kroes om te melden dat hij op de dag waarop hij te horen kreeg dat hij AD werd(!) 17.000 aandelen heeft gekocht. Maar dat heeft hij niet gemeld. Waarom denk je dat hij dat niet heeft gemeld? Drie keer raden.

Van Praag doet wat hij nu moet doen: Hij is duidelijk naar de buitenwacht, hij straalt rust uit, hij geeft aan dat Ajax gewoon door gaat. Dat is leiderschap en heel erg nodig op dit moment.

02-04-2024 20:11

Ajax1812 +9046

Kroes heeft het WEL gemeld, en gevraagd aan de RVC wat hij daarmee moest. RvC heeft hem aan het lijntje gehouden.

02-04-2024 20:14

Balgevoel +30817

Is toch gek. Ik wist helemaal niet dat dat wegneemt dat, zodra hij van z'n aanstelling wist, hij 17K aan aandeeltjes in z'n winkelmandje pleurde.

02-04-2024 20:17

RepoocElad +9880

Zoals in werkelijk 10 artikelen hier op AS al staat, en zoals wordt uitgelegd door van Praag in de interviews, en zoals heel veel ASers al hebben uitgelegd in hun comments, het gaat erom dat Kroes aandelen KOCHT op de dag dat hij wist dat hij AD ging worden. Dat is handelen met voorkennis en een strafbaar feit. Zelfs Kroes zelf zegt nergens dat hij die AANKOOP gemeld heeft aan de RvC. Hij zegt enkel dat hij het BEZIT heeft gemeld. Van Praag bevestigt dit ook. De RvC wist van het bezit, maar niet van de datum van aankoop, en dus niet van het strafbare feit.

Snap je nu dat de schuld bij Kroes ligt?

02-04-2024 20:19

afct +8922

Dat komt omdat de rvc 6 maanden telaat is.
Ja kroes had eruit gegooid moeten worden maar er had al een opvolger moeten beginnen in maart en niet kroes.

02-04-2024 20:09

RepoocElad +9880

Hoe zie je dit nou voor je? De huidige RvC was er niet eens toen Kroes werd aangenomen. De nieuwe RvC, die had moeten vragen aan hem, 'hé Alex, jij hebt toch niet toevallig nog aandelen gekocht precies op de dag dat de keuze van AD op jou viel, toch?'. En wat had Kroes dan gezegd? 'Oh, jawel hoor, 17.000 tien minuten nadat ik jullie mailtje ontving, hoezo?'

De tering...

02-04-2024 20:15

afct +8922

Een deel van de rvc zit er al langer. En dat doet er niet eens toe een rvc moet controleren en dat is duidelijk totaal fout gegaan.

02-04-2024 20:38

gerard +317

Wordt tijd dat van Praag verdwijnt!

02-04-2024 19:54

gerard +317

Die is alleen maar op meer macht uit! Hij wist vorig jaar al dat Kroes die aandelen had, net als de rest van de RvC! Om dan daar nu mee te komen is voor mij een teken dat ze bang waren voor Kroes.

02-04-2024 21:32

Balgevoel +30817

Waarom zijn het toch altijd nieuwe accountjes met dit soort opmerkingen?

02-04-2024 21:34

Henkje +3434

Die types als van Praag moeten we eruit millen zsm. Zorgen alleen maar voor onrust en eigen belang eerst. Wat een nare mannetjes. De club is het belangrijkst alleen ze voelen zich belangrijker dan de club. Is vandaag ook weer gebleken door kroes er nu al uit te mikken. Alsof we het allemaal kunnen veroorloven. Er moet weer gepresteerd worden verdomme.

02-04-2024 19:54

kampioenenjood +5043

Als alles op technisch gebied gewoon door gaat staat er in augustus dus een ruk selectie. Kroes moest juist de bezem er doorheen halen voordat essentiële beslissingen voor de transfer zomer zouden worden genomen.

02-04-2024 19:54

Johanist +3509

Volgens BNR is de directeur van Circuit Zandvoort in beeld om Kroes op te volgen. Staat ook in de belangstelling van AZ. Wat voor Ajax niet goed uitpakt is dat die schorsing van Kroes nog wel even gaat duren en er formeel dus geen vacature is.

02-04-2024 19:53

Ajaxfan16 +27411

Ooh nu ben ik gerust gesteld, er is namelijk helemaal geen chaos. Nee Michael het gaat lekker de afgelopen 2 jaar. Als dit geen chaos meer is, wat dan wel? Heb wel vertrouwen in Beuker en in De Lang ook wel een beetje, maar die andere twee eigenlijk totaal niet.

02-04-2024 19:52

Aurelius1 +19698

Gewoon een machtsovername/machtsbehoud van van Praag en van Gaal dus. Logisch, als je de macht krijgt toegeworpen ga je 'm ook niet weer afgeven.

02-04-2024 19:52

Balgevoel +30817

Machtsovername? Hoe moet je Kroes laten zitten dan?

02-04-2024 19:54

FlyingDutchMan +17310

Alle aandelen laten kopen, anders is daar de deur 😆

02-04-2024 20:00

Balgevoel +30817

😂😂😂 Wel lekker lage koers nu. Het maakt voor hem nu ook weinig meer uit 😉

02-04-2024 20:01
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.