Taylor speelt het liefst op acht: 'Wil ergens komen, in plaats van er al staan'

door BadembaBarrie 40

Bron Ajax Showtime

Taylor speelt het liefst op acht: 'Wil ergens komen, in plaats van er al staan'

door BadembaBarrie 40

Bron Ajax Showtime

Laatst geüpdatet

Kenneth Taylor heeft een uitgesproken voorkeur voor de nummer acht positie. Dat liet de middenvelder weten op de persconferentie na afloop van de met 1-4 gewonnen wedstrijd tegen FC Volendam. Taylor speelde in die pot als nummer tien, voor het controlerende duo Sivert Mannsverk en Jordan Henderson en scoorde tweemaal. Toch is het dus niet de positie waar zijn voorkeur naar uit gaat.

‘Ik speel gewoon waar de trainer wil dat ik speel’, begint Taylor zijn antwoord nog politiek correct. Even later licht hij toch een tipje van de sluier. ‘Mijn favoriete positie is als acht/tien’, aldus de middenvelder, alvorens toch weer terug te vallen op de diplomatiekere antwoorden. ‘In verdedigend opzicht vind ik het ook niet vervelend om te spelen, omdat ik daar ook stappen in heb gezet. Dat is ook weer goed voor het totaalplaatje van mijn ontwikkeling.’

Maar Taylor lijkt dus wel twee posities te hebben die zijn voorkeur genieten. Al blijkt dat uit meer navraag toch om één positie te gaan: nummer acht. ‘Als we met één zes spelen, zijn de acht en tienpositie een beetje hetzelfde. Het hangt dus een beetje af van of we met de punt naar voren of punt naar achteren spelen.'

Dat Taylor een uitgesproken voorkeur heeft voor de nummer acht positie heeft alles te maken met zijn loopacties, zo legt hij uit. ‘Dan kan ik heen en weer lopen', verklaart de middenvelder. 'Ik vind het fijn om ergens te komen, in plaats van er al te staan.’

Taylor niet geblesseerd

Gedurende de wedstrijd leek Taylor er meermaals niet helemaal okselfris bij te lopen. Na zijn openingstreffer had hij zelfs even een blessurebehandeling nodig en ook later in de wedstrijd leek hij wat te trekkebenen. Volgens de middenvelder zelf is er echter geen reden tot zorgen. ‘Het gaat goed. Ik kreeg een trap op mijn voet en toen was mijn schoen stuk, dus vandaar. Verder was er niks aan de hand.’

Bademba Barrie (Twitter: @Bademba__Barrie | E-mail: b.barrie@ajaxshowtime.com)

Lees meer over:
Plaats reactie

Ans B +20006

Ik heb volledig naar onderen gescrold en zie dan weer eens hoe verschillend mensen naar voetbal en spelers kijken. Ik vind dat altijd fascinerend.
Ik heb zelf nooit getwijfeld aan Taylor, vanaf het moment dat hij een ijzersterke voorbereiding had in het seizoen dat Gravenberch doorbrak. Eigenlijk was hij degene die toen die kans verdiende om i.p.v. Martinez (die in het seizoen daarvoor op het middenveld stond) het middenveld te bemannen - op basis van zijn spel in de voorbereiding dus.

Ik heb altijd het idee gehad dat Raiola die kans voor Gravenberch heeft uit-onderhandeld bij diens verlenging van het contract. Hoe dan ook, in mijn ogen is het ten koste gegaan van Taylor, omdat TH het niet aandurfde om met twee jonkies in de as van het veld te gaan spelen (ik had daar wel begrip voor overigens, maar ik vond het wel jammer).

Ik vind Taylor in alles een echte Ajaxspeler: inzicht, kan in principe alles met een bal, is heel erg goed in de combinatie (in mijn ogen zijn sterkste punt), goed schot, scorend vermogen, en is ook nog eens tweebenig. (Eerlijk gezegd snap ik nooit dat niet elk jongetje dat graag profvoetballer wil worden niet traint op die tweebenigheid).
Ik zie Taylor vooral als erg allround, als een speler die alles beheerst wat een Ajaxvoetballer ook móet beheersen. Tegelijkertijd blinkt hij nergens écht in uit - behalve in zijn combinerend vermogen, maar dat valt blijkbaar veel minder op, maar is dit seizoen ook veel te weinig aan bod gekomen vanwege het vaak armetierige, on-Ajaxspel, en een gebrek aan een Ajaxopstelling. Dan zouden b.v. FJ, en/of Berghuis, en/of Vos veel vaker op het middenveld hebben moeten spelen. Daar zou overigens ook Hlynsson veel van hebben geprofiteerd, want die gedijt ook veel beter binnen dat typische Ajaxspel dat nauwelijks of niet te zien was.

Ik kan me nog herinneren hoe ik vorig seizoen snakte naar het volgend seizoen. Terwijl alles alleen maar erger is geworden. Ik ga ervan uit dat dit niet opnieuw gebeurt, en ik vestig mijn hoop op Potter of Keizer, of op één of ander trainerstalent dat ik nog niet ken, maar uitstekend past in het Ajaxprofiel. Potter ken ik onvoldoende overigens, maar omdat hij een procestrainer wordt genoemd, heb ik wel het vertrouwen dat alles anders wordt en in elk geval weer herkenbaar voetbal oplevert. Ik denk dat iederéén snakt naar 'gewoon' weer plezier in Ajax kunnen hebben.

06-05-2024 10:14

Orangesoul +5991

Ik heb altijd het idee gehad dat Raiola die kans voor Gravenberch heeft uit-onderhandeld bij diens verlenging van het contract. Dit heeft Albers voor Taylor ook gedaan. Het Gravenberch traject! Alleen Taylor heeft niet de potentie als Gravenberch!

06-05-2024 22:25

Ans B +20006

Is dat zo, van Albers? Zou kunnen natuurlijk, maar bij Taylor vond ik het moment niet vreemd - gezien hij in het laatste seizoen van TH in de 2e seizoenshelft een sterke reeks neerzette.

Bij Gravenberch kwam het echt uit de lucht vallen voor mij, omdat Martinez het niet slecht had gedaan op het middenveld. Ik vond Martinez sowieso een goede voetballer vóórdat hij kwam (o.b.v. van de beelden die ik van hem zag destijds).

Maar zonder meer eens dat Gravenberch een veel grotere potentie heeft.
Ik hoop wel dat hij die laid back houding die in zijn karakter zit, weet om te zetten tot meer positieve vormen. Klinkt misschien te cryptisch, maar kan ik beter uitleggen als je wilt. Hij is nét iets te beschermd opgevoed is mijn indruk.
Ik ben dus benieuwd hoe dat jaar Bayern en nu Liverpool bij hem gaat uitwerken, mentaal gezien. Ik hoop dat het omgaan met teleurstellingen hem net dat zetje geeft dat hij m.i. nodig heeft om het beste uit hemzelf te halen.
Dan kan hij m.i. de echte top bereiken.

06-05-2024 22:41

C14 +22468

Een 10 bij Ajax hoort er ook te komen en niet al te staan. Die diepe 10-en die maar een beetje voorin hangen, is kansloze KNVB stijl. Bij Ajax zou de 10 een pure middenvelder moeten zijn die lager speelt en weleens diep gaat, niet continue.

05-05-2024 21:48

Orangesoul +5991

En ook openingen ziet en steekballetjes geeft ala Litmanen!

05-05-2024 23:13

C14 +22468

Precies!

05-05-2024 23:43

Amp +38000

Als het daadwerkelijk Keizer zal worden, zal hij prima als 8 kunnen spelen. Verwacht dat keizer dan teruggrijpt op de punt naar achteren. Taylor heeft dan iemand in de rug bij de omschakelingen ipv dat hij dat zelf moet gaan doen. Een ajax terug op niveau heeft aan hem niks als 10 (zowel punt naar voren als naar achteren). Zou bij de punt naar achteren misschien ook nog wel beter als linksback uit de voeten kunnen ingevuld zoals destijds sinkgraven dat kon. Moet hij wel een linkshalf en linksbuiten voor zich hebben die ook wat met een bal kunnen en de inzicht hebben hem weg te sturen

05-05-2024 21:04

AjaxPositivo +6962

Dat hij het hele seizoen fit is, is ook een kwaliteit.
Als Berghuis en Bergwijn altijd fit waren geweest... En Rensch, Sutalo, Sosa, Henderson, Mannsverk... dan had je iets kunnen bouwen aan vastigheid. Nu is deel van de reden van het vele gewisseld dat we toch veel afwezigen hadden.
En Brobbey 34 wedstrijden was natuurlijk ook lekker geweest.

05-05-2024 21:01

driehoekjes +3442

Sowieso niet met een 10 spelen (met 3 spitsen)

05-05-2024 20:12

JariHeijden +5612

In 1995 heeft ons dat best wat opgeleverd.

06-05-2024 17:49

driehoekjes +3442

Met een wereldelftal en een top nummer tien ja. Waarbij het hele elftal meeverdedigde. Mooie tijd was dat. En tegenstanders die niet hoog druk zetten.
Middelmaat op tien niet aan beginnen..

06-05-2024 19:55

sheckLon +1573

Vandaag zie je echt wel dat Taylor kwaliteiten in huis heeft. Tweebenigheid, de connectie met Brobbey, prima schot.

Als er eens trainer met hem aan de gang gaat en hem leert om veel meer aanspeelbaar te komen (zie bijv. Wirtz van Leverkusen) voor korte passes ipv dat verstoppertje spelen. Dan kan hij nog echt stappen zetten, maar helaas hebben de afgelopen trainers er niet veel kaas van gegeten om spelers individueel te prikkelen en te verbeteren.

05-05-2024 19:38

C14 +22468

Dat was altijd al te zien

05-05-2024 21:49

MoIukker +838

Speelt het liefst op acht als een luie acht

05-05-2024 19:05

Betuwe85 +20966

Je verdedigd te weinig voor een echte 8 dus Ajax zoek een echte 10

05-05-2024 18:54

MalleEppie +15185

Totaal geen 8. Tahirovic is veel meer een 8.

05-05-2024 18:53

C14 +22468

Niet bij Ajax, veel te houterig

05-05-2024 21:49

Ajaxsupporter02 +14351

Inderdaad, past gewoon echt niet bij Ajax. Zeer lage handelingssnelheid.

05-05-2024 23:02

RadheAjax2021 +17927

Tsja mee terug verdedigen is wel vaker een probleem voor hem geweest dit hele seizoen en gezien de tegendoelpunten…Tsja of dan een 8 positie verstandig is nee. 2 en een half jaar staat hij op het middenveld bij ons maar hij is niet beter geworden.

05-05-2024 18:52

GGXIII +6513

Nou op 10 ben je veel beter omdat je verdedigend veel minder hoeft te doen en daardoor minder in de problemen komt. Aanvallend gedeelte is meestal wel degelijk
Op 8 kom je gewoon te kort, dus dat is echt geen optie meer.

Het zou hem sieren als hij zijn zwaktes zou herkennen, dan weet hij zelf ook dat hij op 8 te kort komt.

05-05-2024 18:14

LukaLitmanen +82281

Dit lijkt mij de beste opstelling;

Godts Brobbey Bergwijn
Taylor Berghuis Henderson
Sosa Kaplan Sutalo/Hato Rensch
________Ramaj/Rulli

Bergwijn bij gebrek aan beter.

Akpom, Forbs, Mannsverk, Sosa en Tahirovic mogem van mij ook veel minuten of zelfs basis staan

05-05-2024 18:12

Robbie en de Kock +11243

Ik heb toch een zwak voor deze jongen. Soms lijkt hij in een interview net een kickboxer die een zware wedstrijd achter de rug heeft , maar hij en ook Brobbey zijn wel oprecht en echt.
Ajax is me cluppie.... heerlijk toch !

05-05-2024 18:07

Saudara +7065

Vind zijn interview gewoon spontaan.. Straalt weer.

05-05-2024 18:02

AFCACruijff14 +162541

Dan moet hij maar het 8-uur journaal gaan presenteren.

05-05-2024 17:59

PetrusKeizer +10739

Heeft-ie dat echt gezegd, 'totaalplaatje'? 😂

05-05-2024 17:55

AmsterdamZuidRivierenbuurt +25455

Ga is met Veerman praten

05-05-2024 17:53

joendoen +2876

Taylor is beter

05-05-2024 18:10

BarryJanssen +14371

In verstoppertje ja..

05-05-2024 18:14

Koningtoto +60663

De statistieken zullen anders beweren denk ik. En ik hou niet van statistieken, maar in dit specifieke geval geef ik ze gelijk denk ik. Toch?

Huh?

05-05-2024 18:35

joendoen +2876

Taylor heeft een heel jaar in een dolende elftal op gespeeld en is op diverse posities misbruikt zonder ook maar 1 wanklank. Desondanks een prima seizoen aan het draaien. En bewijst ook nog eens mentaal sterk te zijn. Dus ja ik vind dat. Ondanks de statistieken die in het voordeel van veerman zijn.

05-05-2024 18:49

JoshuaSmits +9829

Volgend seizoen graag met de punt naar achteren en twee aanvallende halven. Taylor linkshalf en rechtshalf een creatieve middenvelder aankopen. Ook Ünüvar eens serieus de kans geven in de voorbereiding.

Als Van de Beek goedkoop op te halen is zou ik dat ook doen. Misschien dat men het vergeten is, maar onder Bosz speelde Van de Beek meer als zes dan als aanvallende middenvelder. Dus als hij niet al te veel moet kosten zou ik hem er bij nemen. Kan als zes, acht en tien uit de voeten.

05-05-2024 17:50

BackInBlack +14606

Donny??

Zonde van het geld

05-05-2024 18:08

Artemio +32216

Naja een fysiek sterke box to box middenvelder die prima kan voetballen missen we bij Ajax. Intrinsiek zou Silvano Vos dat moeten kunnen alleen is het nog te weinig als basismateriaal.

05-05-2024 18:11

champhead +14500

Taylor is duidelijk veel beter op de 10. Kan niet opbouwen maar is rondom de goal altijd heel dreigend. Positioneel ook erg sterk.

05-05-2024 17:49

C14 +22468

Kan ook prima opbouwen, maar dan moet ie niet een eenmansmiddenveld vormen zoals het geval was

05-05-2024 21:51

champhead +14500

Kan hij echt niet. Hij mist ook een goede pass.

05-05-2024 21:54

Ajaxsupporter02 +14351

Heeft gewoon goede en strakke passing.

05-05-2024 23:03

C14 +22468

Precies

05-05-2024 23:43

C14 +22468

Hij heeft een uitstekende pass, altijd hard en strak zonder stuiters, en meestal zuiver.

Jij zal wel doelen op een lange bal a la Van den Boomen, maar Ajax is niet van de lange bal, ja af en toe van kant wisselen, maar dat is slechts een pré. Overigens heeft Taylor ook een goede lange bal, alleen geeft hij ze gelukkig niet zo veel.

05-05-2024 23:45
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.